/spanien/barcelona/forum/219.aspx/spanien/barcelona/forum/219.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2017-01-31 17:26
Pep - El Míster

För min egen del är det just det "överdrivna analyserandet" som gör forumet intressant. Det är därför jag är här. För att dela mina egna tankar och för att lyssna in andras. Ibland så får andra skribenter mig att byta åsikt om saker, och det älskar jag mest av allt.
Barcelona Pep - El Míster
2017-01-31 16:35
Lighten up! Det är nu stormatcherna börjar vankas! Bara att försöka njuta istället. Jag har lagt ner överdrivna förhoppningar om titlar och försöker acceptera att vi är i en tung period utan ett barca-kvalitativt mittfält som vi är vana vid. Vi är i allafall med och konkurerar på alla fronter vilket inte många lag kan skryta med när dom sjäva har svackor. Sen har vi dessutom MSN som kan hitta på vad som helst under våren med lite tur. Så mycket överdrivet analyserande senaste tiden - mittfältsproblemet är ett faktum. Bättre vi försöker göra det bästa vi kan med Piqué, Iniesta, Umtiti och MSN denna säsongen än att sitta och slita oss i håret för att vi inte kontrollerar matcher som förr i tiden. Jag ska fan försöka njuta i alla fall även om spli**en tittar fram då och då, likt Iniesta70s fulwhiskey, för att lindra eländet.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
2017-01-31 16:25
Alibi elvan

Stegen
Macherano. Pique.Umtiti.Alba
Roberto. Busquets. Iniesta
Messi. Suarez. Neymar

Tror faktiskt den hade funkat. Säkra kort.
Barcelona Fuerza
2017-01-31 15:05
@Illusionista:

Kollar på alla Madrid-matcher precis som Barca-matcher. Kan intyga att samtliga situationer är kontroversiella. Offsidemålen är det inga tvivel om. Det faktum att Ramos varit inblandad i flera situationer som borde renderat i rött kort är ingen slump. Han är den mest utvisade spelaren i La Ligas historia men blir fortsatt behandlad som ett helgon. Kolla själva på ett par matcher så kommer ni se hur lätt det är att vara Real Madrid.

Exempel: Casemiro knuffade och körde över spelare i Real Sociedad under hela matchen men blev belönad av domaren. Se länktips (alla exempel framgår inte).

1. Minut 1:09 i klippet
2. Minut 4:11 i klippet
3. Minut 5:03 i klippet

Resultat: NOLL GULA KORT (tro det eller ej)

Det måste vara underbart att bli behandlad på detta sätt. Man spelar utanför regelboken och stoppar spelet gång på gång utan reprimander. Barcelona kommer aldrig bli behandlade på detta sätt eller något annat lag i La Liga.
Barcelona Meneysuarez91011
2017-01-31 15:00
Hallå och goddag Culés! Jag och en arbetskamrat disskuterade lite innan och han är stort Arsenal fan. Det ryktas mycket om att Manolas skulle joina Arsenal, till sommaren. Nånstans långt bak i huvudet på mig säger något att vi har nån slags första ting på honom? Någon som kan fylla in? Stämmer det eller är det nånting jag helt misstolkat? Vore en bra värvning för Arsenal om det stämmer, hade även gärna sett han i barca!
Barcelona El Pistolero #9
2017-01-31 13:51
Katalano Jag vill nog hävda att Busquets och Iniesta är så pass bra att dom hade presterat om vi var utan en tränare, seriöst. Resten är för gröna och behöver en taktiskt bra tränare för att skina på plan. Precis som Busquets och Iniesta behövde i sina unga dagar och det fick dom. Blir Gomes, Denis och Rafinha ledda i rätt riktning av Lucho? Det tycker jag inte. Dom alla ser väldigt osäkra ut på vad dom ska göra utan boll och med boll vilket leder till minskat självförtroende. Det verkar inte finnas en plan på hur mittfältet ska spela offensivt från tränaren. Med Busquets och Iniesta så bidrar deras egna taktiska kunnande till mittfältet.
2017-01-31 13:29
Bosketts Bueno är 18 bast, kommer bidra till B-laget som saknar bra mittbackar. Sen kommer han förmodligen flyttas upp till A-laget. Får han inte plats där och vill lämna så kommer vi sälja honom för mer pengar än vad vi köpte honom för = vinst. Ser verkligen inte problemet? Inte så att han kosta 30M € från Valencia, detta är en smart investering.
Barcelona Illusionista
2017-01-31 13:23
Är det någon som kan bekräfta att de olika domarmisstagen stämmer? Eller åtminstone peka ut de som stämmer..
Barcelona Bosketts
2017-01-31 13:10
Katalano

Instämmer till fullo i frustrationen. Det är i rotationen Lucho misslyckats som mest, helt klart. Något måste ske, annars riskerar vi att gå miste om alla tre talanger, istället för att låta en eller två eller tre blomma ut fullständigt. Just därför blir jag också skeptisk till att värva in en jäkla massa mittbackar i 18-21-årsåldern, hur lovande de än är.

Kröjjf

Det finns en pivoté-roll ledig som jag tycker du konkurrerar fint kring! :)
Barcelona Kröjjf
2017-01-31 12:25
Katalano & Bosketts Ni utgör ett utmärkt mittfält på forumet och passningarna er emellan är ofta såväl öppnande som precisa och tillför viktiga infallsvinklar. Dags att äta lite på lunchen nu.
Barcelona Katalano
2017-01-31 11:54
Bosketts Det du tar upp nu tycker jag är väldigt intressant. I ett topplag så finns det i regel 5 mittfältare som är etablerade och som konkurrerar om 3 centrala mittfältsplattser. Utöver det finins talangerna som ska utvecklas med speltid i vissa matcher och växa i sin roll på mittfältet. I Barca har vi bara 3 etablerade mittfältare som är bra nog att "konkurera" på den nivå som Barca är. Busquets, Iniesta och Rakitic. Även om Rakitic varit dålig på slutet så är han en spelare som bevisat sig på högsta nivå i många år och som fungerar som en truppspelare, som Keita var tidigare exempelvis. De övriga platserna innehas alla av våra talanger som än så länge inte är bra nog att spela på denna nivå. Denis, Rafinha och Gomes. Detta gör att alla dessa 3 roteras helt random på olika positioner och i olika roller på planen för varje match de spelar. Som många andra skribenter nämnt så innebär detta också att ingen av dessa talanger verkligen kommer in i sin roll utan de slängs in i ett mittfält som inte har någon som helst struktur och förväntas prestera oavsett vilken roll de tilldelats. Här har vi alltså ett problem både med spelartruppen och med Lucho som matchar våra spelare helt felaktigt. Lucho måste ge spelarna klara roller och förväntningar på hur de ska utföra nämnd roll. Vem är backup/konkurrent till Iniesta, resp. för Busken och Rakitic? Idag är de ju alla konkurrenter med varandra. Lucho måste bestämma sig för vilka 2 som är närmast platsen bredvid iniesta exempelvis och bara spela dessa 2 på den positionen, annars kommer de aldrig att bli tillräckligt bra på den. Rakitic är självklart en av dem idag, men de övriga spelar lika mycket bredvid honom och ingen utvecklas. När de gör en bra match så sitter de på läktaren matchen efter. Blir mer och mer irriterad ju mer jag skriver. Dags för paus.
Barcelona Bosketts
2017-01-31 11:36
Det är klart att det är bra att ha en ordentlig talang till mittback till i B-laget. Men min poäng är att det är farligt att ha för många talanger på en lagdel. Se på vårt mittfält. Vi sitter på Rafinha-Denis-Gomes i samma ålder. Dessa tävlar om samma plats och får inte kontinuiteten att utvecklas. Därefter har vi spelare som Samper och Alena som inom någon säsong kommer att tävla med redan nämnda spelare.

Inom ett par säsonger kommer vi att ha Umtiti-Pique-Marlon-Bueno på en plats där två av dessa spelare bör ha 97% av speltiden för att bilda ett starkt mittbackspar.

Anledningen till att spelare som Busquets, Valdes och Pique slog igenom med sådan kraft var att de fick ordentligt med speltid i viktiga matcher och på så sätt hittade rätt snabbt. Får man inte tid att göra detta så sitter man där som 24-25-åring och inte hittat sin roll. Som Rafinha exempelvis. Han är riktigt lovande, men vad har han för roll egentligen? Är han mittfältare? Eller är han ytter? Och vad för typ av roll tar han på denna lagdel egentligen?
2017-01-31 11:17
Barcelona are not convinced in signing Valencia full-back Joao Cancelo (22) due to his high transfer fee and inconsistent performances. [MD] Arsenal full-back Hector Bellerin (21) & Bayern full-back Joshua Kimmich (21) are the alternate options to Joao Cancelo for Barcelona. [MD] Kimmich hade varit drömmen. Men det är typ omöjligt att Bayern släpper honom till oss?
2017-01-31 11:13
Några la masia-experter på Twitter menar på att det är brist på stora mittbackstalanger, vilket nog är anledningen till att Bueno värvas. Jag ser inget fel med det. Marlon kommer flyttas upp till A-laget nästa säsong och Bueno tar hans plats i B-laget.
Barcelona neymar JR
2017-01-31 11:12
Bosketts Umtiti har sin roll och har redan växt in i rollen tillsammans med pique. Mascherano eller matheiu (hoppas på bägge) kommer lämna. Jag är inte lika förtjust som andra när det gäller mascherano då han lämnar ett falskt intryck av säkerhet. Utöver det har vi "endast" marlon som borde tilldelas speltid före mascherano när det gäller försvaret nästa säsong. Varför inte ha en 18-20 åring som växlar mellan a och b-laget första 2 säsongerna (marlon denna säsongen). Slipper vi skjuta upp problemet några säsonger när vi redan har en inom klubben som har fått sätta sig till ro i klubben. B-laget kommer troligtvis gå upp till andra ligan, en perfekt liga att utvecklas för en ung mittback. Det jag vill komma fram till är följande, har vi chansen till att värva en ung lovande mittback för en billig peng varför låta bli? Desto större anledning att genomföra värvning ifall b-laget kliver upp.
2017-01-31 11:06
[QUOTE=Katalano]El Pistolero #9 Det känns verkligen extra svårt att begrunda försvarare via youtube då klippen helt enkelt inte har med situationer försvararen gör bort sig. Lättare med mittfältare och anfallare då man få en bild av snabbhet och teknik och liknande, även om det är utvalda klipp som inte ger en hel bild och ibland är rent missvisande. Vad jag kunde se av Bueno så såg han inte helt dum ut på huvudet, även om han spelar i Syd Amerika där de många spelare är korta och han verkade också ganska bekväm med bollen. [/QUOTE] Jo så är det. Men ja precis, klippet visar bra saker han gör men dom bra sakerna han gör är fortfarande grejer man blir imponerad av. Spelskickligheten med boll och hur brytningssäker han är.
Barcelona Bosketts
2017-01-31 10:51
@neymar JR:

Ser inga problem alls med att Pique snart är 30. Snarare tvärtom. Han spelar bättre än han någonsin gjort, och har dessutom lagt sina landslagsskor på hyllan vilket ger all tid åt Barcelona. Han kommer att hålla i minst tre säsonger till om han inte drar av ett korsband eller liknande. Då är Marlon 24-25 år gammal och redo. Då, och först då, är det dags att skola in nästa 18-20-åring.

Eller hur tror du denne nye mittbackstalangen ska få utvecklas, om han får spela 3-4 matcher varje år? Och hur ska Umtiti och Marlon få utvecklas om de aldrig får chansen att hitta sina roller bredvid Pique?
Barcelona Bosketts
2017-01-31 10:45
Katalano

Ja, visst är Mascherano en fantastisk spelartyp att ha i truppen även nästa år. Han sitter på svårmatchad erfarenhet av både back- och mittfältsspel på högsta nivå, och en smittsam inställning som blir viktig för hans yngre kollegor.

Umtiti - Pique bör vara startspelare nästa säsong, med Mascherano som back-up ifall någon av dem går skadade/avstängda. Marlon kan få visa upp sig i cupspel och i hemmamatcher mot ligans mindre etablerade lag.

På så sätt får vi ett mittbackspar som blandar både talang och erfarenhet, med ersättare/konkurrenter till båda platserna. Slänger vi in ytterligare spelare i den mixen är det på någons bekostnad. Dessutom mår inte ett mittbackspar bra av att ständigt spela med andra spelare.
Barcelona neymar JR
2017-01-31 10:41
Pique blir 30 Mascherano fotbolls pensionär Matheiu pensionär Umtiti 23 Marlon 20-22 En till ungtupp till försvaret hade inte alls varit fel, speciellt om det visar sig vara en oerhört stor talang med en jädrans potential. Priset lär ju inte vara högt, borde inte drabba vår budget nämnvärt. Ser inga fel i det agerande alls, fokus kommer ändå vara på mittfältet.
Barcelona Katalano
2017-01-31 10:31
Bosketts

Instämmer.
Här har vi väntat en evighet på att värva nya mittbackar medan klubben fokuserat på mittfält och anfall i säsong efter säsong. Vi tog in Umtiti denna säsong, samt nu även Marlon inför nästa som jag räknar med ska ta Matthius plats i truppen. Om man inte ska göra sig av med någon mer mittback så finns det ingen anledning att värva någon till till den positionen i nuläget. Är det för att Masken börjar bli redo att lägga skorna på hyllan? För mig är Masken en perfekt truppspelare även under nästa säsong.
Barcelona Bosketts
2017-01-31 10:13
Och helt plötsligt ska vi värva en massa backar...

Förstår inte den här besattheten av att helt plötsligt fylla på positioner där vi har ordentligt med talangfulla spelare redan. Vi har redan problem med att mittfältet består av för många 21-24-åringar som väntar på att få ta det ansvar de behöver för att utvecklas.

Umtiti är en av de bästa värvningarna vi gjort sedan Ronaldinho. Marlon har sett riktigt lovande ut när han fått hoppa in. Pique har vuxit ut till den ledare vi hoppats att han skulle bli. Så vad ska vi med ytterligare backar till, hur lovande de än verkar?
Barcelona Katalano
2017-01-31 08:37
El Pistolero #9 Det känns verkligen extra svårt att begrunda försvarare via youtube då klippen helt enkelt inte har med situationer försvararen gör bort sig. Lättare med mittfältare och anfallare då man få en bild av snabbhet och teknik och liknande, även om det är utvalda klipp som inte ger en hel bild och ibland är rent missvisande. Vad jag kunde se av Bueno så såg han inte helt dum ut på huvudet, även om han spelar i Syd Amerika där de många spelare är korta och han verkade också ganska bekväm med bollen.
2017-01-31 08:15
[QUOTE=Barca4life98]Enligt El Mundo Deportivo så har vi värvat Santiago Bueno. Någon som vet något om honom? [/QUOTE] Ser riktigt bra ut, kolla länktips. Marlon, Bueno o snart (?) Lemos. Inte illa.
Barcelona Shqipe9
2017-01-31 02:15
@neymar JR:
Gillar verkligen denna spelidé iallafall säsongen ut ,för barça måste gå för en mer kreativ och bollsäker mittfältare såsom i Thiago eller Veratti eller båda dom.
Barcelona S.Eto'o
2017-01-31 01:40
Ser att det skrivs mycket om Adama Traore i Liverpools forum, Något januari rykte? Tror verkligen han skulle behöva en "Klopp" transformation men samtidigt har jag svårt att se honom spela med tanke på Liverpool oftast kör med samma offensiva spelare (Coutinho-Firminio-Mane) i princip varje match och olyckligtvis spelar Adama på manes position...
Barcelona FCB_Messi
2017-01-30 23:55
Lite OT men jag tycker det är så sjukt. I engelska FA cupen så är 8 utav 16 lag från premier league. Idag lottades åttondelsfinalerna och inte ett enda premier league ställdes mot ett annat. Snacka om riggad lottning.
Barcelona Z_Z
2017-01-30 23:37
@Mdawg:

Ett exempel rakt av som jag kommer ihåg var när Iniesta skadades mot Valencia. Där tog de upp att de tyckte det var frispark och gult kort. Personligen anser jag att det var en klockren tackling mer eller mindre (en av få i den matchen ska sägas) som dock fick ett jobbigt utfall.

Var några sådana jag hängde upp mig på men har inte riktigt läst igenom rapporterna på slutet. Sedan kan jag inte heller säga att jag sett varje minut av varje Realmatch för att uttala mig om att de inte har samma synsätt i de rapporterna.
Barcelona Barcelonistas
2017-01-30 23:35
Höj nivån. /mod
2017-01-30 23:22
Klar alltså?
Barcelona MessiyoyO 10
2017-01-30 23:02
Jombi Jo, det tar jag inte ifrån Las Palmas. Menade egentligen Valencias bedrövliga facit senaste månaderna. Inte endast idag.
Annons: