/spanien/barcelona/forum/21816.aspx/spanien/barcelona/forum/21816.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ghazza
2008-01-03 19:56
På tal om Henke och hans löpningar är han ju en förebild för alla anfallare. Det finns inte alls lika många kloka fotbollsspelare idag vill jag påstå.

Jag talar bara för mig själv, men skulle canteran producera en defensivt skicklig privote, eller en centertank med näsa för mål skulle jag vara överlycklig!
Barcelona Der Afro
2008-01-03 19:54
Ja det var en bra krönika! Såna som analyserar spelet på ett vaket sätt gilar jag eftersom jag själv har svårt för det. Jag går in i matcherna bara och njuter och efteråt vet jag knappt om motståndarna spelat 4-3-3 eller 6-3-1 (överdriver nu förstås).

Skriv gärna fler gånger!
Barcelona Captain Fantastic!
2008-01-03 19:49
Tack alla för de schyssta orden, skönt också att en bra disskussion utvecklas från krönikan :)

Smogen/

Du har rätt i det du säger. De lär väll träna något på rörelse utan boll i juniorleden men som vi alla vet så utförs ca 85 % av träningarna i Barcelona med en boll. Vi måste utnytja springet utan den...vad hände med Henkes instruktionsvideo på löpningar som skulle skapas och användas? :D

"Inget fel i det, nästan alla människor kan springa utan boll, inte alla kan göra det med."

Nästan alla männsikor som kan springa med boll och gör det genialiskt, vill sällan göra det utan boll. De som skolats i att springa utan den kan göra både och när de lärt sig det andra.

Här kan jag återigen referera till Messi, han kan springa utan den (te x i deffensiv riktining där han återigen är magisk) men gör det nästan aldrig i offensiv riktning. Han vill ha boll, och utan den blir han enkelt markerad och utan den vill han knappt röra sig. Den enda La Masia produkten som springer utan boll och gör det bra är Vampyren, han skiftar position efter varje passning och det är just det som gör honom så enatående.

Nemo/

Jag känner exakt likadant som dig i dessa C.Ronaldo/Cesc/Helb ryktes-tider. Känns nästan som att vi värvar efter FM eller youtube klipp.

Enligt mig så var kombinationen Sandro Rossell-Laporta den bästa. Txiki känns ha mindre koll än Rossell och mindre känsla för vad fotbollsspelaren som värvas kan tillföra laget Barcelona inte det han tillförde i sitt andra lag. Det känns som att Txiki-Laporta nuförtiden tror att om en spelare spelar bra i Arsenal te x (ta Helb ryktet) så ska han kunna komma till Barcelona och spela likadant, vilket naturligtvis inte går då vi spelar under en annan menatlitee och under en annan formation. Henry har t ex sagt att han måste bli van vid Barcelonas sidledsspel, då han nu är mer bekväm med Arsenals Va-va-voom, just ett sådant problem.
Barcelona Barcaaa!!!
2008-01-03 19:10
Då var det klart. Dinho kommer inte att vara med mot Mallorca. Synd:(

Captain Fantastic

Man njuter!!! Bra skrivit!

Barcelona R10 y G2S :)
2008-01-03 19:08
Ämne: Tack för de uppmuntr....
Riktigt bra skrivet! Håller med precis..
Även en väldigt bra och helt rätt krönika!

Visca el Barça
Barcelona JoeyLa
2008-01-03 18:54
Bästa krönikan på länge, du tog min tanke och skrev ner det helt enkelt :D, har länge funderat på detta men har inte kunnat förklara med ord, denna krönika borde postas rakt in i Laportas brevlåda !!!
Barcelona Smogen
2008-01-03 18:48
Ämne: Tack för de uppmuntr....
Intressant och bra krönika.
Som de flesta andra håller jag med om att ett av Barcas största problem är rörelse utan boll. Men jag tror inte att själva problemet ligger i canteran. Är ganska övertygad om att man tränar rörelse utan boll där, det man inte har är vanlig löpträning. Den konditionen anses man få när man springer med boll under träning. Inget fel i det, nästan alla människor kan springa utan boll, inte alla kan göra det med.

Nej, problemet ligger snarare i två saker. En tar du upp själv, nämligen att vi har för många likadana spelartyper.
Det andra är att det fakriskt inte verkar finnas någon som vill ge sitt yppersta för att vinna längre....förutom Puyol såklart. Det saknas en riktig jävla kämparanda i laget. När Barca spelar på bortaplan är det helt enkelt för få som orkar stå upp mot motståndaren och slita ordentligt för en seger. I dagens fotboll vinner man väldigt sällan om man ger 80% i en match, det gäller alla lag, vare sig man heter Barcelona, Real Madrid eller Milan.
Valencia Mestalla!
2008-01-03 18:43
Ämne: FCBTilIDie:

Jag s....
asså jag gillar inte valdes...men han är fan inte en dom sämsta målvakterna i storklubbarna... valdes ..är en målvakt som...duger för storklubbarna..han är inte världens bästa målvakt ..och han är definitivt inte en av dom sämsta han är typ...en bit under de bästa i världen... med andra ord..han är utanför top5
Barcelona Nemo
2008-01-03 18:42
Underbar kronika by the way.

Jag tror nog inte vi vill inse att det kanske ar fel pa var fotbollsfilosofi. Men du skrev ner precis det jag tankte. Skillnaden var bara att du kunde fa in allt i en kronika. Well done!

Jag tror att ett fotbollslag ar som ett samhalle. Man maste ha olika kulturer och manniskor med olika egenskaper for att fa ut ultimat. Ge oss en spelare som inte ar outstanding, en spelare som inte ar dar for att locka publik. Vi behover hart arbetande spelare. Jag hade alskat att ha en britt pa innermittfaltet. Det kanns som de spelare vi varvar nu for tiden kommer direkt fran nagot maffigt youtube-klipp med haftig musik och coola effekter.

Ar i London och kan inte anvanda de 3 sista bokstaverna.
Barcelona Nemo
2008-01-03 18:37
Maila Rijkaard direkt!
Barcelona RONALDINHOO!!!!
2008-01-03 18:26
Vet ni vad man inte borde göra?
SÄLJA RONALDINHO:S
För att han kommer o avgöra någon viktig match. Det e en känsla som jag har haft länge. Jag tror att det kommer va så här: Det e ett poäng mellan barca o real. Real kör lika sista matchen o nu skiljer det 2 poäng. En seger för barca o allt e klart. Men tyvärr står det 1-1 ända till sista minuten då barca får frispark o Ronaldinho kliver fram. Han gör mål o avgör allt. Haha det e min känsla o jag hoppas att den e sann:D Men vet ni vad de borde göra. Visa honom filmer på honom, som är från några år sedan, när han var som bäst. Kanske han kommer igång o blir sugen att hitta formen elr har jag fel?
Real Madrid Kung_Ramos
2008-01-03 18:19
Mycket bra krönika, helt rätt i vad du säger.

Tycker att Los Blancos hade liknande problem tidigare men har nu hittat balansen igen.
Men mycket bra krönika, visa svenska läraren!
Barcelona Captain Fantastic!
2008-01-03 18:10
Tack för de uppmuntrande kommentarerna, min svenska lärare från gymnasiet borde läsa det nu (han hade inte höga tankar om min analytiska/skrivande förmåga) :D

Ghazza/

Ja alla de flesta är lika som jag sa, men det ska inte vara ett problem enligt mig. Anledningen till att jag ser det som ett problem i dagsläget är att de omgivande spelarna är personer med samma egenskaper. De är tekniskt skickliga, dribblingsstarka och vill för det mesta slå den avgörande passningen (Ronnie, Deco, Henry och nu under senare år även Eto'o). Vi måste söka oss efter spelare som kanske är mindre skickliga med boll men som bjuder på en annan dimension a lá Giuly, Henke och Van Bommel.

Idag ryktas vi till Cesc, C.Ronaldo o.s.v. Alla spelare med de egenskaper vi redan har. Vi måste finna spelare som bjuder på en annan smak.

Mario Gomez, Berbatov är kanske de vi behöver om jag måste nämna några utan att tänka till allt för mycket. Finns nog spelare som löper och breddar mer...

Fenomen, magiker och konstnärer har vi så det smäller om det. Nu behöver vi bara ett stycke målningsduk för dessa spelare att måla sina målningar på, alltså spelare som löper så att våra genier kan sätta passningerna på.
Barcelona Klint
2008-01-03 18:08
Jag instämmer till hyllningskören. Riktigt bra krönika kaptenen.
Barcelona Rambla
2008-01-03 18:05
Ämne: Värva svenska fotbol....Haha! Jaaa, där har vi lösningen. In med några Ingesson. :D

Club-de-Futbol:

Kul snubbe du. För någon säsong sen ansåg de flesta valencistas att Canizares var en av de bästa målvakterna, knappast något de anser nu. Barcelona har vunnit dubbla ligatitlar och en CL-titel med Valdés i målet. Det duger gott åt oss.

Captain:

Instämmer med övriga. Fantasiskt läsvärd krönika och kan bara instämma i att så gott som allting stämmer klockrent. Det är rörligheten vi saknar när vi har bollen och press med understöd när vi ej har bollen.
Barcelona Cristocea
2008-01-03 17:59
Värva svenska fotbollspelare så har vi löst problemet.
victorio
2008-01-03 17:59
Många poäng plockade med den där krönikan, men inte direkt problemet med barca...för det finns nästan inga problem med barca förutom ett par spelare(ron och henry) som inte trivs 100% - ett problem som löses ganska enkelt...sparka den så kallade tränaren reikard, inte börja träna fri-idrott helt plötsligt...punkt.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2008-01-03 17:40
Underbar och klockren kronika!
Barcelona Ghazza
2008-01-03 17:32
Ämne: Ghazza//

"Ja....
Absolut inte.

Captain Fantastic, jättebra krönika!
Man fick sig allt en tankeställare. Även om jag verkligen älskar canteran, (tänk bara på vilka spelare som finns där nu), så är alla det talas om liknande spelartyper. Ta exempelvis Bojan, Gio, Gai och Iago. Jag vet inte riktigt, jag är lite kluven i frågan. Modellen i La Masia är ju tydlig, och spelarna som klarar sig upp i A-truppen är fantastiska tekniker. Kanske är svaret att söka efter de "taktiska" spelare utomlands. Drömmen är dock om en startelva helt från canteran!
Barcelona Barcaaa!!!
2008-01-03 17:24
Hoppas Henry kan vara med mot Mallorca.
Barcelona Smogen
2008-01-03 16:56
tja...bara för att Valdes ibland gör misstag så är han inte sämst i världen och bara för att han spelar i Barca så är han inte bäst i världen. Han är en duktig målvakt helt enkelt.
tyvärr tycker jag att t.ex. Buffon och Casillas är bättre. Men det är ingen anledning till att peta honom. Inte på flera år i alla fall.

knappast målvaktsspelet som har stjälpt oss hittills denna säsongen. snarare att vi inte kan göra mål och vinna på bortaplan. lite mer kämparanda från ALLA spelare på plan så vänder det. annars är det bara att börja se fram emot nästa säsong. nu är ändå varje match en "måste" match, vi måste vinna nästan allt för att ha chans att vinna ligan.
hur stora är chanserna på det? inte stora, men man måste ju ändå hoppas....
Barcelona Zulu
2008-01-03 16:31
Klockren krönika Captain!
Valencia Club-de-Futbol
2008-01-03 16:28
FCBTilIDie:

Jag skulle nog lägga både Valdes och Dida i facket "sämsta målvakterna i storklubbar"

•๋● L0S MERENGUES •๋●
2008-01-03 15:49
Ghazza//

"Jag skulle inte byta Valdés mot någon målvakt i hela världen!"

Ironi på hög nivå :)!
Barcelona ¤ Ronaldinho ¤ 10
2008-01-03 15:39
Snälla lägg av med det där med att Ronaldinho ska lämna och lämna hela tiden. Jag bara stör mig på det där. VEM har saktt att han kommer lämna har Laporta saktt det NEJ! har Txiki sakttt det NEJ! PUNKT SLUT vi får se till sommaren.
Barcelona Barcaaa!!!
2008-01-03 15:32
Jag tror alla i Barca vet att Dinho kommer tyvärr lämna Barca för Milan i sommar. Och då kommer Barca göra allt för att få Cristiano Ronaldo är det så?

Men självklart vinner Real för de har mer cash!
Barcelona Smogen
2008-01-03 15:28
intressant artikel om Barca förresten....
Barcelona Unikkati
2008-01-03 15:20
Alltså seriöst man kan bara inte peta valdes så där.
SMOGEN har rätt man köper en rutined målvakt som kan vara backup men jag tror inte att rijkaard el laporta äns tänker tanken att peta valdes.
Barcelona FCBTilIDie
2008-01-03 15:16
barcadinho:

Det är väl ingen som rankar Dida bland dom bästa i världen? Han måste vara den sämsta målvakten som spelar för en storklubb.

Smogen: Mascherano skulle prestera riktigt bra i Barca, men då jag också är Liverpool fan så hoppas jag att han stannar där för dom behöver honom mer än Barca
Barcelona Smogen
2008-01-03 15:10
kan vi inte ta och lägga målvaktdiskusionen åt sidan. Rijkaard och Laporta kommer inte peta Valdes och man kommer med 99% säkerhet inte köpa en ung målvakt utan en rutinerad kille som kan tänka sig vara backup i 6 månader. Typ det Chelsea gjorde med Hedman förra året.

Vad jag tycker är intressant däremot är ryktet om Macherano, är det så att Rijkaard är sugen på att skaffa en ny Davids nu inför våren? Det fungerade ju för ett tag sedan, dessutom sticker ju som bekant Toure till afrika ett tag, vågar man chansa med Edmilson eller vill man ha en tänd Macherano istället? vad tror ni? Tror han skulle göra bra ifrån sig hos oss....
Annons: