/spanien/barcelona/forum/21785.aspx/spanien/barcelona/forum/21785.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona THIERRY
2008-01-12 11:10
Måste se! snabb titi
Barcelona THIERRY
2008-01-12 11:07
tänkte skicka lite länkar för er som har tråkigt och längtar till matchen :)
Barcelona THIERRY
2008-01-12 11:03
Hej Barcafans...Jag har följt o läst era inlägg ett tag och tycker allt att det har funnits negativa åsikter om Henry vilket jag tycker är dåligt med tanke på hans flyttning till en helt ny liga och Klubb... Jag kollade in hans matcher i youtube som han gjort I Barcelona vilket är Mycket bra!!! Jag har kollat på alla Matcher Titi har gjort för Barca och kan förstå att man Kankse kan tycka att han skall göra bättre ifrån sig.. Men jag ska säga er som en Titi Fans att han är väldigt nära sin forna form och kommer verkligen leva upp till sina förväntningar om inte mer... Ps Jag har också börjat gilla barca som klubb, skön fotboll=Zidane :)Lycka till ikväll längtar.
Real Madrid Shi
2008-01-12 04:22
Ämne: (Grundarna till rona....
Haha, det är ju en knappast seriös tippning. Om det nu skulle vara önsketänkande skulle jäg väl ta att Barca förlorar med 9-0 istället. :)
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2008-01-12 03:23
(Grundarna till ronaldinho vs zidane diskusionen)

Må så vara har inte alla faktan när det gäller popularitet, vad sägs om att göra en analys mellan dessa herrar när ronaldinho lägger av?

Jag hoppade in i mixen för att ja ville få slut på disskusionen, inte för att den är provocerande eller dålig bara att den inte har något slut igentligen.

Zidane var/är en gudabenådad spelare med en grym blick för spelet hade det mesta helt enkelt, att göra en jemförelse redan nu är orättvist för bägge. Zidane har en imponerande merit lista när det gäller vinster i klubblaget och landslaget och det kom med tid, nåt Ronaldinho också måste få.

Likaså så är Ronaldinho en gudabenådad spelare som har de mesta i sitt arsenal eller sitt repotoir, han har vunnit mycket i sin tid i Barca men vare sig han stannar eller inte har vi inte sett de sista av magikern från brasilien.

Han har mer att ge vare sig det blir i Barca eller nån annan klubb, alla har rätt till sin åsikt och ska inte behöva ändra sin åsikt om ens spelare. De har sin syn på sin spelare och du har en annan. Går inte att blunda ifrån vem som vunnit mest med landslaget/klubblaget, men med tid så kan det jämnas ut då dessa ändå är genier i fotbollsvärlden.

THE END!

SHi

Måste bara fråga angående din tipp barca-murcia, hur kommer det sig att alla maränger gör orealistiska tipp vare sig vi möter ett storlag eller bottenlag?

Ganska roligt, visst är det önsketänkande ändå och inte vad ni tror resultatet kommer se ut?

Real Madrid Shi
2008-01-12 02:44
Ämne: Shi och alla andra: ....
Han gick till Juve 96 när han var 24 år typ. Det är här i Sverige där man inte rankar Zidane så värst högt som man jämför honom med Ronaldinho. Knappast så i rästen av världen förutom typ i Sydost asien där han har en slags gud, men o andra sidan är Beckham oxå världens bästa spelare genom tiderna där.
Barcelona Barcelonito
2008-01-12 02:21
Hur tolkar du Eto'os uppförande? oftast säger en persons agerande mer än hans ord. Han har sagt att om klubbarna kommer överens så stannar han. Och åker till Afrika senare än alla andra. Det bevisar ju nåt antar jag även för dig?

Afrikanska barn kan precis som asiatiska barn se sina idoler vart fjärde år. Ingen har sagt att man inte ska tillåta dom se sina idoler. Sen finns det ju landskamper och kval som de kan få se på precis som alla andra.

PR eller inte, hjälp får dom. Bättre än att inte få nåt alls. Så ser jag på det. Fotbollsskolor påverkar dom direkt mer än att de ska ha sina stjärnor i deras landslag vartannat år. Pengarna de får av en klubb behöver dom mer.
Barcelona tarrak
2008-01-12 01:35
Barcelonito

Precis som jag trodde så var det alltså ditt antagande att Eto'o helst vill stanna. Tycker att det är fel av dig att göra det till sanning.

Jag är väl medveten om att det inte bara är Barcelona som vill behålla sina afrikaner, men det är bara vi som påstår att vi är mer än en klubb och det här rimmar illa med den solidaritet vi påstår oss stå för. Det spelar ingen roll hur många fotbollsskolor vi startar och hur många brunnar vi bygger, den dagen vi förnekar afrikanska barn att se sina idoler i respektive landslag så känns allt biståndsarbete som tomma PR-trick.
Barcelona Barcelonito
2008-01-12 01:25
tarrak

Han åker senare till Afrika och har sagt att det är upp till klubben att komma överens med landslaget om han ska stanna. Då antar ju man att det inte spelar så stor roll för honom var han spelar. Det kan bero på att han känner att han har varit skadad länge och bör spela med Barcelona nu när de har det svårt. Annars är han alltid stolt över att representera sitt landslag.

Det är inte bara Barcelona som vill hålla sina stjärnor. Arsenal och Chelsea gör likadant. Det handlar kanske inte bara om pengar, utan att de är pressade att prestera och vinna. Annars tvingas de till andra åtgärder om det inte går vägen.

Annars så bygger ju Barca fotbollsskolor i Afrika och är den klubben som visar mest intresse för välgörenhet till Afrika med t.ex. sammarbeten med Unesco och Unicef.

Aubri

Lägg till OS, EM och VM i Fifas och Uefas schema. Ligorna måste spelas färdigt innan ett speciellt datum så spelarna får sin vila och kan åka till sitt land i tid.
Var fjärde år är det kanske möjligt att göra det men inte vartannat år.
Barcelona tarrak
2008-01-12 01:01
Angående AM så slutar man aldrig att förundras över vilket gnällande det är från supportrar, men framför allt klubbarna varje gång det är dags. Om mästerskapet skall spelas vart annat eller vart fjärde år kan alltid diskuteras, men jag skäms för att vara culé när jag ser hur vår klubbledning indirekt försöker få spelarna att stanna hemma. Knappast ett beteende värdigt en klubb som skall vara lite mer än andra. Om man värvar en afrikansk spelare får man ha i beräkning att han skall representera sitt land när de kallar på honom, att komma i efterhand och böla är bara pinsamt. Kan någon förklara för mig hur man ens kan opponera sig emot att de spelare som hämtats från Afrika för växelpengar och som därefter hjälper till att inkassera mångmiljonbelopp till europeiska storklubbar försvinner fyra veckor vartannat år?

Barcelonito

Har du någon källa till att Eto'o helst vill stanna i Barcelona? Jag ställer mig även frågande till ditt påstående att det mest är de mer utvecklade länderna som deltar. Länder som Mali och Benin tillhör den absoluta botten vad det gäller välfärd och med något enstaka undantag så räknas väl samtliga deltagarländer som fattiga.
Barcelona Aubri
2008-01-12 00:40
En annan fundering kring afrikanska mästerskapet
är, varför kan inte europa anpassa sig för en gång skull.

Om man nu inte vill att ligan avgörs pga vissa lag tappar viktiga spelare vart annat år.

Det året som AF spelas. Varför inte schema lägga den månaden så att det inhemska cupen spelas intensivt under den månaden? Alltså spara så många liga matcher som möjligt ??

Det skulle även gynna den spanska cupen i alla fall, om matcherna var mer in på varandra, samt att fansen inte behövde välja bort cup match för en liga match samma vecka. Skulle lägga mer focus på cupen, om det faktisk spelades som en cup bör....

Bara förslag...
Barcelona Foadinho_2pac
2008-01-12 00:10
Ronaldinhokungen: Fantastiskt video du länkade till man ser verkligen dribblingarna o stegen det zoomas in i detalj!
Barcelona Messi_FCB
2008-01-11 23:57
är det ngn som vet ngn hemsida som man kan se Bojans pappa på?
Barcelona ZARM
2008-01-11 23:47
Zizou_nr1

Precis som Barcelonito just skrev höjs prestigen, sen missgynnar det väl inte Afrika om Fifa börjar ta mästerskapet på allvar och låter den spelas vart fjärde år samtidigt som spelarna inte känner att de lämnar sina klubbar i sticket. Låt afrikanska mästerskapet få samma status som exempelvis EM nu när det ändå är så många afrikaner som spelar i Europa, låt den spelas när det inte är säsong (om det är möjligt rent praktiskt) och låt därmed spelarna ladda inför mästerskapet i lugn och ro. Låt mästerskapet dessutom visas på de stora kanalerna i världen så att pengar omsätts så att landslagen får pengar att satsa på sina talanger. Eto'o mfl ska inte behöva stå ut med att gå och spela mästerskap mitt i en säsong när det samtidigt finns spelare som har möjligheten att spela för sitt landslag, i stora mästerskap, under tiden de är lediga från sina klubbar och inte behöver stressa tillbaka.
Barcelona Kapten11
2008-01-11 23:31
Det har snackats mycket om varför Barcelona inte presterar den här säsongen. Även om det inte har varit nån direkt katastrof, så ligger vi trots allt 7 poäng efter Real nu.

Är det inställningen hos spelarna, Rijkaards taktiska okunskap, för många stjärnor, fel typ av spelare osv, som är den största anledningen.

Nej, hävdar jag, den största anledningen till vårt tabelläge är skadesituationen.
Titta på vilka spelare som vi har haft långtidsskadade den här säsongen och jämför sedan med Real.
Messi, Eto'o, Puyol, Zambrotta, Deco, Henry m fl är inga dussinlirare precis. Lägg därtill småskador på i stort sett samtliga spelare, och vi hamnar i ett omöjligt läge, oavsett hur bred trupp man har.

Real å sin sida, har knappt haft några skador på sina nyckelspelare.

Det är klart att detta blir avgörande i längden, varför hamnar vi hela tiden i den här situationen? Slapp träning? Slarviga spelare? Dåliga fysiologer? Tränare som inte ser signalerna? Eller helt enkelt, en jävla otur?
Barcelona Barcelonito
2008-01-11 23:21
Inga problem Viktor. Förstår vad du menar och vi andra stavar fel med jämna mellanrum här inne också.

Zizou_nr1

Jo folket behöver det. Men folket behöver det i Asien också. Det betyder inte att de ska ha vartannat år. De länder som deltar i Afrikanska mästerskapet är ändå de lite mer utvecklade länderna. Det handlar inte om miljarder och pengar. Det handlar om planering och spelarnas, ledarnas och fansens trivsel. Eto'o vill stanna egentligen men måste bort. De övriga spelarna har det likadant. De säger såhär: klubben och landslaget måste komma överens. Alltså det spelar ingen roll var de spelar.

Folket har OS och VM också och dör nog inte av sorg om AN spelades var fjärde år.

Och ännu viktigare: Prestigen höjs om man spelar var fjärde år.
Barcelona kevina
2008-01-11 23:07
Ämne: Barcelonito// ZARM//....
Där satt du den Foadinho_2pac.. Jag håller med dig.. för om Afrikanska mästerskapet hölls vart fjärde år, så skulle fotboll glömmas totalt i Afrika och dessutom behövas lite mer underhållande...så vad underhåller en än fotboll?
Barcelona Foadinho_2pac
2008-01-11 22:48
Håller med Zizou_nr1 fullständigt, man kan inte bara tänka på sina egna klubbar, folket i afrika
(inte alla) har det inte så bra och vartannat år får de i alla fall lite glädje.

Som sagt allt handlar inte om pengar och titlar. Dem kan inte ta ifrån de det!
Barcelona Gr
2008-01-11 22:05
Jag ber om ursäkt Barcelonito, oerhört pinsamt.. Men stressen gjorde sitt.
Barcelona Ronaldiinho
2008-01-11 21:39
Härligt klipp
Barcelona Zizou_nr1
2008-01-11 21:23
Barcelonito// ZARM//

En anledning till att afrikanska mästerskapet spelas vartannat år, tror jag beror på att Afrika behöver fotbollen. Afrika och afrikanska folket har inte det lika bekvämt och mysigt som engelska eller spanska miljarder-klubbar har.

Jag kan förstå klubbar som drabbas av mästerskapet,men allt handlar inte om pengar och vinna titlar.

Att klubbar som Arsenal och Chelsea drabbas, tycker jag absolut inte att det är oroväckande! Det som är oroväckande, är att de här klubbarna förlorar sin identitet genom att plocka in de bästa från hela världen med sina tjocka fickor. Det är synd om engelska talanger som aldrig kan blomma ut i sådana storklubbar.
Om fifa ska göra nåt vettigt, så ska man verkställa nya regler inom klubbfotboll som begränsar antalet utländska spelare. Det är en klokare steg, än att göra nåt åt afrikanska mästerskapet som drabbar miljarderklubbarna 3-4 veckor vartannat år!!!
Barcelona ZARM
2008-01-11 20:30
Anledningen är förmodligen att man inte tyckt att det är särskilt intressant med afrikanska mästerskapen. Jag hoppas att det ändras nu när så många lag drabbas. Håller med, Låt mästerskapet spelas vart fjärde år och tillmät den större betydelse.
Barcelona Messi-Lona
2008-01-11 20:29
1. Maradona (långt före tvåan)

2. Zidane (en liten bit före trean)

3. Ronaldinho (kan gå om zidane om han blir som förr)

Men om Messi fortsätter som han gör så tar han andra platsen i framtiden..(det är vad jag tror/tycker och hoppas)
Barcelona Barcelonito
2008-01-11 20:24
Det mest löjliga är att Fifa tillåter Afrikanska Mästerskapen spelas vartannat år och inte vart fjärde år som vanliga mästerskap.

I England har de hårdast schema vid den här tiden och spelar nästan mer än de tränar. Arsenal tappar Adebayor,Eboue, Toure och Song. Chelsea tappar Drogba, Essien, Kalou och Mikel.
Alltså; Guldet går till United med stor sannolikhet.

Real lär få problem utan Diarra men däremot så lär han återvända tidigare än Yaya och Eto'o då deras landslag är mycket bättre.

Mästerskapet bör spelas vart fjärde år och då ska kanske FA-cupen och Liga cupen i England spelas oftare och flytta fram eller tillbaka ligamatcherna då cupmatcherna skulle ha spelats.

Samma sak i Spanien, Lägg så lite ligamatcher som möjligt då Afrikanska mästerskapen spelas. Istället kan man ha ligamatcherna som inte spelats på nån onsdag lite senare istället för Cupmatcherna.
Barcelona FCB#19
2008-01-11 20:14
jag tror att marocko kmr att ta sig långt i Afrikanska. De spelade faktikt 2-2 mot Frankrike och spöade senegal med 3-0. Sen har dom ju en snabb forward Sektioui som har gjort snyggaste målet i Champions League hittils
Länktips:http://youtube.com/watch?v=IQQ29t5ssH8
Barcelona ZARM
2008-01-11 20:12
Barcelonito//

Delar din oro, skönt dock att Messi är på gång att komma tillbaka. Tycker det är helt åt skogen att man inte gör något åt problemet med att spelarna lämnar sina klubbar för att spela Afrikanska mästerskapen. Det är så otroligt nonchalant att inte Afrikaska mästerskapen ges så stor betydelse att ligorna faktiskt tar en paus när den spelas. Jag tror i o för sig inte att det är så enkelt att göra en paus mitt i säsongen men ju fler afrikanska spelare som spelar i de europeiska klubbarna desto mer intressant borde det bli att föra diskussioner om hur detta problem ska lösas.
Barcelona Barcelonito
2008-01-11 19:50
Man förväntar sig ju att Viktor Gredin ska kunna stava till Marquez nu när han har lirat i Barcelona så länge.

Annars så är jag riktigt orolig att vi snart kommer ha Eto'o borta med halvskadade Ronaldinho och Henry och 2 orutinerade spelare som Gio och Bojan.

Kamerun och Elfenbenskusten har så pass starka trupper att de ska ta sig riktigt långt i Afrikanska mästerskapen och det dröjer nog ett tag innan vi får Yaya och Sami tillbaka. Elfenbenskusten har spelare som Drogba, Toure-bröderna, Kalou, Eboue... Listan är väldigt lång över världsklasspelare.
Barcelona RonaldinhoKungen
2008-01-11 18:38
Det är bara att titta på vilken video på Ronaldinho som helst så inser man det.
Barcelona Edwin
2008-01-11 18:31
Tala om att Rijkaard har tagit till sig kritiken och gör taktiska förändringar för att vinna matcherna. Se citat nedan från Xavis intervju angående spelet mot Sevilla.

“Our performance was more practical than attractive”.

Effektiviteten måste prioriteras framför vackert spel. Det gäller att vinna varje match framöver. Annars kan Barcelona glömma ligatiteln.

Länken ovan: FCbarcelona.com
Länktips: FCbarcelian.com
Barcelona Tompa
2008-01-11 18:31
Rambla:
Zidane var 24 år när Juventus köpte honom.

Sen till alla andra:
Det där med bäst genom tiderna så går det att debattera i evighet utan att man kommer fram till någon gemensam ståndpunkt. I slutändan handlar det om tycke och smak, till skillnad från t.ex friidrott och somning går det ju inte och mäta vem som är bäst i fotboll.

Vad gäller spelare som jag sett live finns det (efter fenomenet Maradona) i mitt tycke tre spelare som höjer sig över alla andra och det är Zidane, Ronaldinho och Ronaldo (innan han fick alla skador)

Kapten11:
Jag vidhåller att Zidane var outstanding i EM 2000. Visst gjorde även Figo en fantastisk turnering (utan tvekan näst bäst i turneringen) men Zizous nivå nådde han inte upp till. I semifinalen möttes de ju förresten och Zidane överglänste definitivt Figo.
Annons: