/spanien/barcelona/forum/21745.aspx/spanien/barcelona/forum/21745.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Killuminati - Kill the lluminati
2008-05-13 13:51
Dizzy

Här varje gång du ska översätta något så kan du gå in på google o sök Google translate då kan du klistra in hemsidan och sen översätta till svenska.
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-13 13:51
Dizzy här har du. Länktips
Barcelona Dizzy
2008-05-13 12:47
Nån som kan översätta? Tack.
Real Madrid Paco Buyo
2008-05-13 12:46
En av anledningarna till det stora missnöjet med Laporta är hans tal för någon månad sedan under medlemmarnas årsmöte.
Han förklarade då att läget i klubben inte var så dåligt som folk ville framställa det som. Dessutom var han närmast utom kontroll (tänk Eto'o i sina mest spontana stunder) när han gick till angrepp mot delar av media, som enligt honom påstår sig stödja Barça, men som i själva verket gör allt de kan för att sprida oro i klubben.
Att ge sig på media är aldrig särskilt slugt.

Detta sammantaget med att klubben för första gången på över 25 år inte tar en titel i vare sig fotboll, basket (ligatiteln kvar att spela om), eller handboll gör att missnöjet tagit dessa proportioner (basketsektionen har överhuvudtaget aldrig varit särskilt glad åt Laporta).
Barcelona Criff
2008-05-13 12:40
Holländaren, Abidal aldrig gjort ett mål i sin karriär? Du får nog kolla upp den där faktan igen då han visst har gjort mål i Lyon.
Barcelona BlueRed
2008-05-13 12:30
Det var någon som undrade var UEFA cup finalen skulle sändas, vet inte om du fått svar på det men den sänds på tv8 i allafall.
Barcelona JoeyLa
2008-05-13 12:29
Holländaren

Ta och skärp till dig angående Abidal, håller inte måttet?!?! Han är den enda som är stabil på vänsterkanten, hur ofta har motståndarna gjort mål mot oss från den vänstra kanten, bollar strömmas ju in från högerkanten hela tiden, han är stabil och har gjort bra ifrån sig, kanske lite minus pga anfallet
Barcelona Camparn på nou
2008-05-13 12:27
Bra krönika Tobias

Jag har höga förhoppningar och stor tro på Pep.

Rijkaard förtjänar all respekt och lyckönskningar när han nu lämnar. En fin abassadör för fotbollen och en sann gentleman.
Skamligt hur många av Barcas fans beter sig.
Årets säsong har varit ett fiasko det är ett faktum. Skador på allt för många nyckelspelare.
All den turbulen runt Ronaldinho och så Rijkaards oförmåga sätta näven i bordet styra upp och få mer jävla anamma i gruppen.

Även fast jag hyser all respekt för El Mister så bör han hållas mer ansvarig än Laporta för säsongens misslyckande.
Visst kunda Laporta försett truppen med en extra striker ala Diego Milito/Fabiano )helst istället för Henry värvningen).
Men bortsett det så har Rijkaard haft en av europas bästa trupper till sitt förfogande kanske den allra starkaste.

Många fans vet inte var de ska rikta sitt missnöje. Spelarna och tränaren har ju funnits...
Så Laporta får ta smällen för allt som gått fel.
Okej han ska ha skit för den dåliga försäsongs träning som Barca har fått två år i rad truppen har inte mått bra av det och det känns som en direkt orsak till en del av de många skador man har drabbats av.

Rijkaard har uppnått fantastiska höjder i Barcelona. Han har varit ödmjuk och en gentleman under hela sin tid vilket gjort att han klarat sig väl bra undan kritik nu på slutet.

Något som är intressant och man måste lyfta fram är att han inte har vunnit någon titel sedan Henk Ten Cate lämnade klubben. Ten Cate som ansågs av utomstående vara den som röt till i omklädningsrummet när så behövdes han som skötte mer av de defensiva uppgifterna.
Områden laget har haft problem med efter att han lämnade. Speciellt disciplinen och moralen i truppen på planen och utanför.
Klarar inte Rijkaard av att stryra upp det själv? Om jag inte minns fel så kom Ten Cate lagom till vintern under 2002/2003 säsongen efter det vände det för laget och man gjorde en makalös vårsäsong.
Det kan ha varit Laportas största misstag att låta Henk Ten Cate gå.
Men det hade kanske varit svårt att hålla honom kvar. Han ville antagligen själv få vara huvudtränare i en egen klubb. Men nu sitter han som assisterande igen i Chelsea med en saftig lön.
Kanske hade det varit möjligt man skulle lyft fram att det var ett två manna jobb och gett de båda samma lön. Undra vad vi hade varit nu om det hade skett.

Förhoppningvis lyckas Pep införliva båda egenskaper som Rijkaard och Ten Cate bidrog till laget med. Ingen är perfekt och alla har sina brister. Men Peps aproach till positionen som coach är lovande. Han verkar ha mycket klart för sig och de förändringar han pekar på är alla sådana man längtar efter att få se.

Han har alla möjligheter till att bli en legend i FC Barcelona även som tränare hoppas bara inte chansen kommer till honom för tidigt.

Visça el Barça!
Barcelona Holländaren
2008-05-13 12:08
Hmm inlägget blev tydligen för långt så här tar vi anfallarna i ett separat sådant:

Anfallare
Samuel Eto'o, 3
Gjort många mål men varit rätt usel utöver det. Visar alltid hjärta och jag hoppas verkligen att han efter en lång vila nu i sommar kan komma tillbaka till samma klass som innan korsbandsskadan för ett år sedan.

Ronaldinho, 2
Nästan spelat för lite men spelade ändå en del i höstas. Såg väldigt otajmad ut och släppte hela tiden bollen i fel läge om han släppte den alls. Några fina prestationer räddar ändå betyget.

Thierry Henry, 2
Har visat glöd och energi i den mån han kan visa det men har inte fått allting att stämma och behöver anpassa sig till Barcelona (hör ni det, klubben ska inte anpassa sig efter honom eller någon annan 30+are). Kan bli ett riktigt bra namn i Barca.

Bojan Krkic, 3
Kanske lite lågt betyg, jag vet inte. Har ibland varit jättebra och periodvis öst in mål, men rätt ofta märks det att han är så ung som han är då han ofta tar fel beslut och har heller inte varit särskilt jämn.

Giovani dos Santos, 2
Under hela hösten såg det ut som att det här var ett lite för stort steg för Giovani. Men under våren har inhoppen blivit bättre och kanske behöver vi inte låna ut honom i höst.

Lionel Messi, 4
Fantastisk med boll, gör hyfsat med mål och lirkar sig hela tiden igenom motståndarförsvaret. Men saknar den där förmågan som Ronaldinho, Cruyff och ett fåtal andra spelare har, att påverka och dirigera resten av laget så att de också höjer sig. Men den förmågan hade å andra sidan inte Maradona heller. Hade nog fått en femma om han kunnat spelat mer.

Santi Ezquerro har spelat för lite men har i vanlig ordning varit ganska usel.

Hoppas jag inte glömt någon.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 12:07

Målvakter
Victor Valdes, 3
Victor har varit duktig och inte gjort särskilt många tabbar men spelar ibland osäkert och släpper konstiga returer. Frågetecken kring hans förmåga att dirigera försvaret. Har blivit bättre i spelet med fötterna.

Pinto och Jorquera har spelat för lite.

Backar
Gabriel Milito, 3
Har huvudsakligen sett stabil ut men har ändå varit en del av ett svajande försvar. Inte riktigt så bra i uppspelen som jag hade hoppats på. Skadad till och från.

Rafael Marquez, 3
Har gjort en hyfsad säsong när han väl spelat men som vanligt varit skadad ofta och sett rostig ut ibland. Har kvar sina fina krosspassningar.

Carles Puyol, 3
Har aldrig sett stabil ut men ändå hållit högsta klass. I år har det inte varit så utan vi har fått se prov på mycket markeringsmissar och liknande från kaptenen. Har dock ryckt upp sig rejält på hösten. Skulle må bra av att få spela med samma mittbackspartner två säsonger i rad. Jag tror inte att han gjort det.

Lilian Thuram, 3
Har gjort en helt okej säsong där han bidragit med mycket kraft och glöd när han spelat. Bättre än förra året tycker jag och gör bra ifrån sig även när han är matchotränad. Bör dock inte behållas då han är för långsam mot de bättre lagen.

Gianluca Zambrotta, 2
Allt som oftast väldigt svag och håller inte riktigt den här nivån. Jobbar dock outtröttligt och till hans försvar måste sägas att han spelat i princip hela säsongen utan backup och lär vara rejält sliten.

Sylvinho, 4
Har skött sina roll lika exemplariskt som under alla hans tidigare säsonger i Barca. Bör få förnyat kontrakt men det finns en del som tyder på att Pep passar på att rensa ut honom. Stort misstag tror jag. Snabb och med inlägg av god klass, dessutom ok defensivt.

Eric Abidal, 2
Jag var skeptisk till det här köpet från början. Mot slutet av september erkände jag mitt misstag angående backen som inte gjort ett enda mål i sin karriär. Men sedan dess har han bara spelat sämre och sämre och han är helt klart för långsam för att spela på en kant i ett spanskt lag. Ser väldigt trög ut och är hyfsat säker defensivt men helt harmlös offensivt så när som på ett och annat fint distansskott.

Oleguer har spelat för lite.

Mittfältare
Yaya Toure, 4
Har trots dålig rygg spelat mycket bra hela säsongen så när som på några enstaka matcher där han sett väldigt trög ut. Passar in bra i laget men kan släppa bollen lite snabbare ibland. Tung och stark och när positionsspelet blir bättre kommer han att räknas i världstoppen på sin position även av utomstående.

Edmilson, 1
Har gjort horribelt ifrån sig i princip varje gång han spelat och är definitivt slut, troligtvis även som fotbollsspelare i allmänhet. Bort bort bort.

Xavi, 2
Mr jämn har varit hysteriskt ojämn och blandat toppinsatser med bottennapp, tyvärr med fler av de sistnämnda. Gjorde en del mål men har definitivt gjort bättre säsonger i Barca.

Andres Iniesta, 3
Uber i höstas, men nu under våren har han helt tappat formen och har inte visat något alls när det verkligen räknats. Helt ärligt så är nog Iniesta tyvärr den typen av spelare som inte bör finnas på plan 50 matcher per säsong, utan snarare typ 25 med inhopp i ytterligare 15-20.

Eidur Gudjohnsen, 3
Ömsom vin ömsom vatten. Har gjort bra ifrån sig med tanke på förutsättningarna men är naturligtvis inget namn för Barcelona. Kämpar hårt och när han är bra så är han riktigt riktigt bra.

Deco, 2
Haft en jobbig säsong med dåligt spel och mycket skador. Till hans försvar bör dock nämnas att när han är på planen visar laget oftast en helt annan sida (i positiv bemärkelse) än när han inte är det.

Anfallare
Samuel Eto'o, 3
Gjort många mål men varit rätt usel utöver det. Visar alltid hjärta och jag hoppas verkligen att han efter en lång vila nu i sommar kan komma tillbaka till samma klass som innan korsbandsskadan för ett år sedan.

Ronaldinho, 2
Nästan spelat för lite men spelade ändå en del i höstas. Såg väldigt otajmad ut och släppte hel
Barcelona Bojan Krkic#27
2008-05-13 11:55
Om ni inte riktigt vet vem Fabregas är eller hur man spelar kolla in denna videon.

Fabregas är den spelaren som liknar mest Guardiola på plan.
Barcelona Bojan Krkic#27
2008-05-13 11:51
Barca måste verkligen göra nåt med Xavi. Sätt han på bänken i början av nästa säsong så han skärper till sig och börjar lira som innan. Jag kan inte förstå hur folk säger att Xavi är är en stor nyckelspelare. Killen försvarare mindre är Ronaldinho och är anfaller mindre än Abidal.

När Barcelona vann Champions League det var året Xavi var skadad. Så vi kan klara oss utan homom på planen. Det enda Xavi gör nu är passa sidleds och bakåt. Det kanske låter som jag inte gillar Xavi, men det är fel. Han är den bästa spelaren i att hålla bollen men det är Iniesta också men Iniesta ger oss nåt annat också än bollinnehav.

Jag skulle lätt byta Xavi mot Cesc Fabregas! Fabregas ger dig bollinnehav och 20 assist per säsong. Det hjälper inte att säga att ingen springer i barca och att alla springer i Arsenal så det är lättare för Cesc. För Xavi ger dig högst 6assist per säsong och han får spela nästan alla matcher kolla bakåt säsong 2004-2005 vi vann ligan då gjorde han bara 5 assist.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 10:48
Måste förresten hålla med om att försäljningen av Beletti var onödig och kom i helt fel skede, likaså försäljningen av Mark van Bommel som blev ett stort problem under förra säsongen då mittfältet tidvis såg slitet ut och saknade en ordentlig pivote. Dessutom lär den senare händelsen ha skapat ett stort håll i truppens hierarki. Det krävs någon skitstövel i varje trupp och jag föredrar verkligen en sån som MvB över en sån som typ Ronaldinho.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 10:42
Viktor Gredin
Var du Barcelona-fan innan Laporta tog över? I så fall vet du att hans "existens i klubben" varit allt annat än "det sämsta påhittet sedan målkameran". Laporta räddade klubben på ruinens brant, när ekonomin var som värst och truppen var som sämst. Jämför du dagens lag mot det från när han tog över så förstår du vilka framsteg han och hans medarbetare, som han anlitat, gjort.

Och angående publiken så har de all rätt i världen att bua, vissla och vifta med sina näsdukar. Men det är ändå jävligt kräset, småsint och löjligt gjort av dem. Speciellt löjligt var det när de viftade sina jävla näsdukar mot Rijkaard när han bytte ut en Messi som riskerade att springa sönder samma gamla muskel som så många gånger förr.

Jag kommer att sakna många av spelarna i sommar. Läste någonting om att vi skulle vara sugna på Chivu och det är nog helt rätt. Han har spelat 4-3-3 under ett par år i Ajax, kan systemet och kommer inte behöva särskilt lång tid på sig att anpassa sig.

Dani Alves vore också bra naturligtvis även om jag hellre skulle se ett mer oprövat alternativ då Alves kanske inte kommer ha rätt ödmjukhet som kommer att krävas.

Sen får vi väl se vad sommaren kan ge oss. Jag kan tänka mig att Guardiola tar med sig en två-tre spelare upp från b-laget också.

Frank Rijkaard tackade fansen för fem fina år och fansen svarade med att bua och vissla. Tydligen har alla katalaner drabbats av en gemensam stroke eller någonting och helt förlorat sin mänsklighet. Världens sämsta fans, någonsin, skulle jag nog säga när jag tänker på saken.

Barcelona Henk Ten Cate - El Mister
2008-05-13 09:52
Är det bara jag som känner sig lite sorgsen så här när slutet är här? Visst är man oerhört besviken på lagets prestationer men framförallt är jag lite sorgsen över att spelare lämnar. Kanske bara är jag som är extra känslig. Men även om Deco och Ronaldinho spelar uselt och inte visar sig proffisionella så har dom ändå gjort mycket för klubben och laget. Spelare som Zambrotta och Thuram har endast 2 säsonger i Blaugrana men har ändå aldrig klagat utan kämpat o lämnar nu förmodligen.
Sist men inte minst, Rijkaard. Vilken stor tränare. Han är verkligen en sann gentleman, aldrig något klagande, försvarar spelarna och hetsar aldrig upp sig. Ne, han kommer bli en legend i Barca.
Barcelona Criff
2008-05-13 09:31
Tror nog det är Milan. Barcelona är väl inte kända för att spendera massa pengar på någon alls.
Barcelona FC-Barcelona
2008-05-13 09:26
Vad säger ni? tror ni att det kan vara Barcelona :D?
Barcelona JAG
2008-05-13 01:50
Enligt mig va Pep den enda rätta just nu att ta över Rijkaard. Hans förflutna med bla tränad av många stora tränare samt kapten för Barca, och om någon rullade boll så va det Guardiola, hans disciplin gör det mer och mer övertygande att han är den rätta mannen att leda laget. Jag är övertrygad att Pep kommer ge oss många titlar.

Redan nu ser man hur starkt karaktär han har med ändringar han vill göra samt fansen här förlitar sig redan på honom och ser han som en ledare precis som Mourinho var för Chelsea eller Ferguson är för Man Utd, Wenger för Arsenal. På det viset fanns det inte med Rijkaard, utan kommer automatisk med Pep.

Till slut, TACK Rijkaard!
Har aldrig förr sett en sån getelman till tränare med sånt tålamod och bra förlorare.
Barcelona Criff
2008-05-13 01:20
"Guardiola's enthusiasm is contagious and the Ciudad Deportiva trasnmits health, credibility, natural football. On the table the promotion of the B team and Guardiola doesn't get distracted, not even by the ones who say he's th, the victim of what the bench was (Rijkaard) or could have been (Mourinho), or by the ones that announce him as the new messiah. Wasn't Rijkaard worse when he got experience? Did Mourinho guarantee any CL for Chelsea? Honestity and talent allow him to remain quiet as the rest talk. The "opera prima" of Guardiola will be shot in the scenario where the coaches confirm their talent. His career starts where the others want to finish it, unquestionable signal of Guardiola doing it once again."

Det gillade jag också, från samma forumstråd som Rambla skickade.
Barcelona Suñol
2008-05-13 01:11
den spelare som påminner mest om Pep själv idag är väl igentligen Cesc. Undrar om han kommer tillbaka någon gång.
Barcelona Suñol
2008-05-13 01:06
Kimmpa_fcb: Är du säker? för det är ju inte vad det har sagts i media. Har du någon källa?
Barcelona Criff
2008-05-13 01:06
Fy fan vad klockren den läsningen var :) Nu känner jag mig direkt mycket lugnare. Tack Rambla.
Hoppas bara han inte går tillbaks lite bara för han handskas med stjärnor.
Det enda jag vill se nästa år är ett lag som springer 90 minuter och offrar sig.
Ett lag som fortsätter spela fotboll efter dem släppt in ett mål, och ett lag som kan hålla en ledning.
Sen skiter jag i alla titlar.
Efter den läsningen känns det som att Pep kan i alla fall införa det i laget under nästa säsong.
Sen kan man börja tänka på titlar igen.

Visca Pepe!
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-13 01:05
Suñol

Pep kommer ta med sig sin assisterande tränare och alla andra från Barca B.
Barcelona Suñol
2008-05-13 01:00
Antgligen någon med mer erfarenhet. Han socidad tränaren vad han nu heter har det ju pratats om och någon mexare. Någon som hört något annat?
Barcelona Suñol
2008-05-13 00:59
Rambla: Intressant läsning! Pep is the man!
Annars är det ju spännande att se vem som blir assisterande tränare?
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-13 00:58
Ja då vet Ronaldinho och Deco vad som gäller. Antingen är de skärpning som satan! Eller så är de bara att ta sitt pick och pack.

Har en bra känsla över de hela. Antingen slipper vi rubrikskaparna eller så slutar dom skapa rubriker.

Aj Lajk joo! :)
Barcelona Rambla
2008-05-13 00:50
Suñol:

Självklart är glidarlivet slut för de som tills nu tillämpat det. Fattar de inte det så vet de var utgången på Camp Nou finns. Det är bara att packa om det inte passar, för Pep kommer aldrig att kompromissa eller backa från detta. Han har fått ledningens förtroende att genomföra sina idéer.
Barcelona Suñol
2008-05-13 00:50
Ride_The_Big_One(6): vi gjorde ett misstag när vi sålde Belletti. Det behövs en sådan spelartyp men bra ytterbackar växer inte på träd. Jag hoppades på både capdevilla och angel i sommras men nej nej vi satsar på gamla Olé istället. Men Alves håller ju högreklass än alla andra jag nämnt så det är väl drömmen.
Barcelona Suñol
2008-05-13 00:47
Rambla: Det viktigaste i peps agenda är att spelarna måste umgås med laget 8 timmar varje dag och träna två gånger i stället för en. Hoppas man kan säga att glidar livet i Barcelona är slut i och med den första juni!?!
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-13 00:44
Känns som om Zambrotta längtat tillbaks till serie A och italien under en lång tid nu. Och de är nog mer än bara rykten mellan Milan och spelaren.

En ny högerback kommer att behövas. Sen börjar ändå Zambro bli grå i den offensiva biten.
Annons: