/spanien/barcelona/forum/21666.aspx/spanien/barcelona/forum/21666.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
leon-E
2008-02-05 14:48
gubbar vilken kanal visa frankriker - spanien matchen ?
Barcelona Beautiful_Barca
2008-02-05 14:33
Jag håller med till en del.
Det är ju mycket charm i det där.

Det som jag personligen "mest" stör mig på är dock felaktiga offsideavvikningar samt att det blir mål när det skulle ha varit offside. Finns ingen charm i det.

Det händer hur ofta som helst och är väldigt störande när regelrätta mål döms bort. Det är bevisat omöjligt för en människa att samtidigt se när bollen passas och om en spelare står i offside. Det är ett gäng Fransmän (har jag för mig) som har forskat i det här. De kom fram till att det inte ens är möjligt att alltid göra rätt om man lyssnar efter passningen. Detta på grund av den mänskliga reaktionsförmågan.

Det är här tekniken bör komma in tycker jag.
Barcelona Criff
2008-02-05 13:41
Gr, Mycket bra sagt!
Barcelona Rambla
2008-02-05 13:26
Ämne: Spelare och domare ä....
Kan bara instämma och hålla med.

Jag kan sträcka mig till försök med 2 huvuddomare, målkameror och liknande men sen får det vara bra. Låt bli att peta på för mycket inom fotbollen.
Barcelona Suñol
2008-02-05 13:23
Gr: Instämmer fullständigt.
Barcelona Gr
2008-02-05 13:13
Spelare och domare är bägge en del av en fotbollsmatch. Samtliga inblandade påverkas av publik, stämningen på plan, förväntningarna innan match osv. Detta medför att både spelare och domare begår "misstag", de är inga robotar. Skulle en match spelas strikt efter regelboken, skulle inte EN match se ut som den gör idag.

Nu tror jag inte att det är det ni menar. Att man ska bli för småaktig, alltså. Men jag är rädd för att fingrandet i efterhand och strävan efter den millermeterlika rättvisan har ett högt pris i slutänden. Är det värt det?

Jag älskar diskutionerna i tv-soffan om det var straff, eller inte. Känslan innan match att "inte den där domaren, igen". Veckolånga diskutioner om bollen var över linjen, eller inte. De är en del av den här sportens charm att det kan avgöras av både mänskilg genialitet och mänskliga misstag.

Det gör fotbollen levande och gör att vi är fyllda av känslor i mer än 90 minuter och kan dela de och diskutera de med andra fotbollsälskare. Det vill i varje fall inte jag vara utan!!
Real Madrid Paco Buyo
2008-02-05 12:57
Huruvida bollen är över mållinjen eller inte kommer nog att kunna avgöras elektroniskt ganska snart. Försök i större skala har redan gjorts.
Barcelona JoeyLa
2008-02-05 12:08
Jag tycker att man ska börja med modern teknik, jag tittade på Superbowl, och såg att den moderna tekniken spelade en stor roll under finalen, där domaren var tvungen att kolla på videon för att ta ett rätt beslut, varför kan inte man använda det inom fotbollen ? jag menar kanske inte frisparkar på mittplan, utan jag syftar mest på röda kort, och straffar och farliga frisparkslägen och sist men inte minst, om bollen är över linjen eller inte !!
Alla de stora sporten har börjat med detta, amerikanske fotboll, baseball, tennis, hockey, badminton, volleyboll mm
När ska FIFA vakna?
Barcelona Beautiful_Barca
2008-02-05 11:49
Ämne: Börjar också bli irr....
Tvärtemot dig så hoppas jag verkligen att fotbollen en dag ska bli rättvis.

Att man en dag ska börja använda sig av den moderna tekniken inom toppfotbollen. Iofs. är det ingen modern teknik som behövs för att man ska kunna behålla ett flyt i spelet utan avbrott. Räcker egentligen att man har en huvuddomare som sitter och tittar på tv. Han kan då ha kontakt med en domare på planen och meddela domsluten genom radiokontakt. Simpelt i teorin. Hur det skulle fungera praktiskt kan man dock inte vara helt säker på utan att ha provat.

Ingen ska behöva bli felaktigt avvinkad för offside och så vidare. Sådana grejer har många gånger förändrat hela matcher och fått katastrofala konsekvenser för vissa lag.
Vissa gånger i EM och VM, men extremt mycket i den spanska ligan.
Barcelona Criff
2008-02-05 11:07
Börjar också bli irriterad över dessa hävna gula kort, inte bara just nu för Daniel Alves utan för att hela denna säsongen har varit så.
Hur dåligt domslutet än är så är det fortfarande gult kort.
Hur många tveksamma gula kort har det inte varit i historien? Ska man upphäva alla då?

Men jag tycker spanska fotbollsförbundet får skylla sig själva, tror det var Real som började gnälla och fick rätt. Sen därefter har nu alla lag börjat hålla på.

Dem säger säkert "Men Real fick ju, varför ska inte vi få?" Så kan dem inte göra något.

Fotboll är inte rättvist alla gånger, så har det alltid varit och kommer alltid vara.
Barcelona Rambla
2008-02-05 10:25
Ämne: Ämne: Helt ot....
Kanske skulle man även ta och dela ut gula kort i efterhand?

Jag menar, om man hela tiden ska hålla på att försvara sig med att de spanska domarna är så dåliga att det är befogat att gula kort överklagas och upphävs efter protest, så är det lika befogat att de gula kort som de dåliga domarna har missat under matchen istället delas ut efter matchen. Det är ju redan en cirkus så...
Barcelona R_10_ME
2008-02-05 09:37
tjena grabbar

såg på Kameruns match igår.. Det var det bästa matchen hittils i Africansmästerskap.

hoppas att Kamerun vinner mot Ghana känns som att Eto,o kommer att göra mål.

Vi möter Sevilla i helgen känns som att det blir tufft men vi har visat att vi är bra på försvar och valdes har varit mycket bra hittils under säsongen så att hoppet finns...
Real Madrid Blanca Madrid...
2008-02-05 01:54
Ämne: Blanca Madrid

Vi....
Vilken match.....
O bästa sändnings tid
Barcelona Ronaldiinho
2008-02-05 01:47
Härligt att Kamerun är vidare, det kommer bli svårt nu i semifinal mot Ghana.

För så som Kamerun spelade idag kommer dom aldrig ta sig vidare till final. de kändes som om Eto'o hade omöjliga uppgifter.. dom rensa upp bollen hela tiden och fick honom att jaga den.

Jag hoppas på att han gör åtminstonde mål i semifinalen så att han vinner skytteligan i alla fall, för de kommer va svårt att ta guld i AM för kamerun.
Barcelona Ronaldiinho
2008-02-05 01:44
Blanca Madrid

Vi möter sevilla nu på lördag 22:00
Real Madrid Blanca Madrid...
2008-02-05 01:33
hade spelat in eran match ,så att ja kunnde se den idag.
blev inte så glad på hur erat mål kom till,men ni var värda segern med tanke på hur ni skapade i första halvlek.
när i helgen spelar ni mot sevilla
Barcelona BoJAn!!
2008-02-05 00:33
Så Daniel Alves kommer delta mot oss då?
Real Madrid Mr Baloo-Gonzalez.
2008-02-05 00:16
Ämne: Helt otroligt. Danie....
kanske för att det förekommer för mycket misstag av just' spanska domarkåren.

Only in Spain
Barcelona Rambla
2008-02-05 00:08
Helt otroligt. Daniel Alves slapp avstängning inför derbyt mot Betis då Sevilla också överklagade. Nu ser det ut som om det ska ske ännu en gång. Varför inte lägga ner gula kort och avstängningar helt och hållet?

Only in Spain.
Barcelona Rambla
2008-02-05 00:03
Alexander Song är Rigoberts systerson.

Ingen vidare bra match av Samu men i ärlighetens namn så hade han ingen lätt uppgift. Hela tiden tjongade man iväg luftpastejer mot honom. Bedrövligt passningspel av Kamerun efter att Tunisien gjorde 2-1.
Spanien Alex.L
2008-02-05 00:02
Jag det är dom Sürer
Barcelona FC-Barcelona
2008-02-04 23:57
eftersom semifinalen spelas nu den 7, och barcelona möter sevilla den 9, de finns ingen chans att eto kan vara med i truppen till matchen ifall dem åker ut i semi?
Barcelona gio santos
2008-02-04 23:55
Ämne: Är det mycket kvar a....
i värsta fall kan du använda dig av denna länken :p
Barcelona FCB#19
2008-02-04 23:55
slutt
Barcelona Holländaren
2008-02-04 23:47
Inte mer än Daniel Andersson och Anderson i United, tror jag.
Barcelona Sürer
2008-02-04 23:45
är rigobert song och alexander song släkt på något sätt?
Barcelona OkkaPokka1
2008-02-04 23:45
Är det mycket kvar av matchen nu? =0
Barcelona Sürer
2008-02-04 23:37
omam biyik

absolut blir det jobbigt om de nu åker ut, håller med dig och självklart påverkas han lite men inte mkt. Han är såpass viktig för oss att jag vill ha hem honom NU, men samtidigt vill man ju att han ska vinna en stor titel som du tidigare nämnde. Han är värd det
Zaragoza Omam Biyik
2008-02-04 23:34
Sürer

Visst vi kan spekulera fram och tillbaka. Allt jag menar att det måste väldigt jobbigt mentalt att smälta så snöpliga förluster.

Visst han e professionell och kan koppla bort det under en match. Men han är en människa med känslor som oss, så självklart påverkar det han.
Barcelona OkkaPokka1
2008-02-04 23:33
Härligt ;)
Annons: