/spanien/barcelona/forum/21662.aspx/spanien/barcelona/forum/21662.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla
2008-05-13 18:32
Kul med Henke till Em. Han har varit riktigt jävla bra seni höstas när Hbg spelade Uefa-cupen. Frågan är om han håller i större sammanhang? Fast nu är han med mer som joker och allt ansvar vilar knappast på hans axlar.

Besvikelsen är ju annars att medelmåttorna Alexandersson och D. Andersson är med. Allbäck skulle de också ha lämnat hemma och tagit med Marcus Berg istället.
Barcelona Palle Kuling....
2008-05-13 18:18
Jaaa! Henke Larsson! Fan vad roligt!
Barcelona R10 y B27 :)
2008-05-13 18:12
haha, Henke till Em :D
Barcelona R_10_ME
2008-05-13 18:02
hoppas Barca vinner nesta sesong Barca!!!
Barcelona Barça-fan
2008-05-13 16:58
Hallå i huset!
Söker lite tips som inte är direkt kopplade till Barca. Det handlar om EM-slutspelet i sommar. Det är nämligen så att jag och en kompis tänkte åka ner till Schweiz precis innan semifinalerna drar igång. Vi har inga matchbiljetter utan tänkte slå två flugor i en smäll i och med en semester plus känning av hetluften. Det jag undrar är om någon härinne vet var man kan få tag i ett relativt billig paketresa där flyg samt boende ingår. Det behöver inte vara ett boende av högsta klass utan ett hyffsat fräscht vandrarhem duger mer än fint. Så om någon har något att komma med så vore det jättesnällt! Tack på förhand.
Barcelona marcus
2008-05-13 16:54
Abidal lyckades inte komma upp i någon högre form och var ljusår ifrån den han var i Lyon. Dock visade han potential vilket gör att ivarjefall jag tror på honom.

Abidal har vad som krävs och när det stämmer för resten av laget kommer han våga anfalla och visa alla det. Abidal stannar. Zambrotta går först!
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-13 16:52
Länktips.

Träningsmatch mot ett Saudi Arabiskt lag 26 Maj, varför?!
Aldrig sett en mer meningslös match än den, herregud.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-13 16:31
L.Messi19, Barcelona #7

Kan inte se hur ni kan tycka att Abidal har varit så bra, han har själv gått ut och sagt att han har varit riktigt dålig och inte presterat bra.

Thuram när han har fått spela har gjort det bra, kanske lite långsam men han har spelat bra.
Barcelona Dizzy
2008-05-13 16:25
Du är välkommen! Världens bästa högerback!
Barcelona Barcelona #7
2008-05-13 16:21
Holländaren

Abidal är enligt mig en av Barcelonas bästa spelare den här säsongen med Messi,Toure och Iniesta
Barcelona L.Messi19
2008-05-13 15:54
Holländaren

Pinsamt att du ger Thuram ett högre än Abidal!

Vad har Thuram bidragit med i backlinjen? Är alltid orolig när han är med från start för han är så långsam och osäker.

Abidal förtjänar 3½ medan Thuram förtjänar 1½ tycker jag.
Barcelona Barca Barca
2008-05-13 15:23
Säsongen är slut, för min del i alla fall. Pep Guardiola tar över snart och ja ser fram emot honom. Men jag är inte orolig för hur Guardiola som tränare kommer at prestera, det viktigaste är att vi gör av oss med rätt spelare och köper in rätta spelare. Det ryktas om att runt 10 spelare lär lämna truppen, Thuram, Edmilson, Deco, Zambrotta, Marquez, Ronaldinho, Henry, Ezquerro(Inte för att ja räknar honom som en Barca spelare) det några namn som dyker upp i huvet när man tänker på vilka som ska lämna.

Jag har aldrig i mitt liv tvekat på Valdes, men nu börjar jag tappa förtroendet för våran målvakt, ibland känns han som lite kort i rocken, vi behöver en stabil målvakt som är riktigt grym i luften, för våra mittbackar och speciellt 9 av våra utespelare är världens sämsta när det gäller försvara sig på fasta situationer. Men ge honom en ärlig chans någon säsong till. Dags för en ny mittback (igen), tyvärr men Milito var inte någon höjdare, han och Puyol funkar inte ihop, vi är så oerhörd beroende av en Marquez typ som kan spela upp bollen på ett bra sätt och inte slå fel pass i varje uppspelsfas under matcherna som Milito. När vi var som bäst hade vi Belletti, Puyol, Marquez och Gio i backlinjen, två av våra backar alltså 50 % av backlinjen kunde spela upp bollen på ett riktigt bra sätt. I en backlinje med Zambo, Puyol, Milito och Abidal så har vi ingen spelfördelare i backlinjen. En ny mittback tack! Garay från Santander föreslår jag. Zambo lär lämna och köp han som alla tjatar och jag drömmer om vad han än kostar, Dani Alves, då har vi en backlinje som liknar den vi hade när vi vann alla lag som gick att vinna. Sen att vi har en back som är extra lång som Garay och hjälper till i luftduellerna gör inte saken sämre, ett annat alternativ för Garay vore annars Coloccini (Deportivo).

Nog tjatat om backlinjen, över till mittfältet. Kan man inte klona Davids och göra han 10 år yngre, en av mina favoritspelare, att man kan vara så aggressiv som Gattuso och lika teknisk som Ronalinho är jävligt mäktigt. Men nu finns det ingen ny Davids, Deco som ersatte Davids har gjort ett riktigt bra jobb sen han kom till klubben, men nu behöver vi en ersättare, Lucho Gonzalez (Spelar i porto), stor, elegant mittfältare som faktiskt under VM 2006 petade Cambiasso så ni vet vad killen går för. Yaya Toure har gjort det riktigt bra, men jag skulle inte klaga på ett mittfält som består av Iniesta, Xabi Alonso och Lucho, Yaya får lite den rollen som Van. Bommel fick under sin tid i klubben.

Anfallet vet jag inte vad jag har att säga till där, men det verkar som om Eto’o kommer att lämna vilket ja inte hoppas på. Lämnar han hoppas jag vi får en rejäl stor summa för han så vi kan köpa in en riktig ersättare, som Benzema. Henry (förlåt men måste säga det) får gärna dra han med, det ända bra denna säsong som han har gjort är den finten mot Miguel senast mot Valencia och det målet han gjorde mot Real då han snyggade till siffrorna lite (Tack!). Ronaldinho? Kommentarer överflödiga. Och nej jag vill inte ha Villa, köp in David Silva istället om klubben vill ha någon från Valencia.

Och till sist, snälla Laporta, släpp in dom jävla Boix Nois eller vad dom heter, vi behöver lite skrik från läktaren. Gör som man gör på allsvenska matcher, släpp in dom på kortsidan bakom målvakten så dom sätter lite skräck i motståndarna. Ibland känns det som om vi spelar på neutral plan.

Ni får gärna kritisera mina tankar =)

Tack för mig!
Barcelona Gonzalez_Barca
2008-05-13 14:56
Tribente_Magico
Det här är Svenskafans, inte FMSweden. Kolla där eller i Sortitoutsi.net om du är duktig på engelska.
Barcelona tribente_magico
2008-05-13 14:48
ja behöver hjälp med installationen av fm 2008, har laddat ner det, nån som kan nåt om sånt här och vill hjälpa till så skulle det va riktigt schyst !
Barcelona Dizzy
2008-05-13 14:04
Ok tack så mycket för hjälpen båda två.

OkkaPokka1 Killuminati - Kill the lluminati.

Verkar som allt är klart bara att barca lägger ett bra bud så är Dani Alves en Cule!
Barcelona Killuminati - Kill the lluminati
2008-05-13 13:51
Dizzy

Här varje gång du ska översätta något så kan du gå in på google o sök Google translate då kan du klistra in hemsidan och sen översätta till svenska.
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-13 13:51
Dizzy här har du. Länktips
Barcelona Dizzy
2008-05-13 12:47
Nån som kan översätta? Tack.
Real Madrid Paco Buyo
2008-05-13 12:46
En av anledningarna till det stora missnöjet med Laporta är hans tal för någon månad sedan under medlemmarnas årsmöte.
Han förklarade då att läget i klubben inte var så dåligt som folk ville framställa det som. Dessutom var han närmast utom kontroll (tänk Eto'o i sina mest spontana stunder) när han gick till angrepp mot delar av media, som enligt honom påstår sig stödja Barça, men som i själva verket gör allt de kan för att sprida oro i klubben.
Att ge sig på media är aldrig särskilt slugt.

Detta sammantaget med att klubben för första gången på över 25 år inte tar en titel i vare sig fotboll, basket (ligatiteln kvar att spela om), eller handboll gör att missnöjet tagit dessa proportioner (basketsektionen har överhuvudtaget aldrig varit särskilt glad åt Laporta).
Barcelona Criff
2008-05-13 12:40
Holländaren, Abidal aldrig gjort ett mål i sin karriär? Du får nog kolla upp den där faktan igen då han visst har gjort mål i Lyon.
Barcelona BlueRed
2008-05-13 12:30
Det var någon som undrade var UEFA cup finalen skulle sändas, vet inte om du fått svar på det men den sänds på tv8 i allafall.
Barcelona JoeyLa
2008-05-13 12:29
Holländaren

Ta och skärp till dig angående Abidal, håller inte måttet?!?! Han är den enda som är stabil på vänsterkanten, hur ofta har motståndarna gjort mål mot oss från den vänstra kanten, bollar strömmas ju in från högerkanten hela tiden, han är stabil och har gjort bra ifrån sig, kanske lite minus pga anfallet
Barcelona Camparn på nou
2008-05-13 12:27
Bra krönika Tobias

Jag har höga förhoppningar och stor tro på Pep.

Rijkaard förtjänar all respekt och lyckönskningar när han nu lämnar. En fin abassadör för fotbollen och en sann gentleman.
Skamligt hur många av Barcas fans beter sig.
Årets säsong har varit ett fiasko det är ett faktum. Skador på allt för många nyckelspelare.
All den turbulen runt Ronaldinho och så Rijkaards oförmåga sätta näven i bordet styra upp och få mer jävla anamma i gruppen.

Även fast jag hyser all respekt för El Mister så bör han hållas mer ansvarig än Laporta för säsongens misslyckande.
Visst kunda Laporta försett truppen med en extra striker ala Diego Milito/Fabiano )helst istället för Henry värvningen).
Men bortsett det så har Rijkaard haft en av europas bästa trupper till sitt förfogande kanske den allra starkaste.

Många fans vet inte var de ska rikta sitt missnöje. Spelarna och tränaren har ju funnits...
Så Laporta får ta smällen för allt som gått fel.
Okej han ska ha skit för den dåliga försäsongs träning som Barca har fått två år i rad truppen har inte mått bra av det och det känns som en direkt orsak till en del av de många skador man har drabbats av.

Rijkaard har uppnått fantastiska höjder i Barcelona. Han har varit ödmjuk och en gentleman under hela sin tid vilket gjort att han klarat sig väl bra undan kritik nu på slutet.

Något som är intressant och man måste lyfta fram är att han inte har vunnit någon titel sedan Henk Ten Cate lämnade klubben. Ten Cate som ansågs av utomstående vara den som röt till i omklädningsrummet när så behövdes han som skötte mer av de defensiva uppgifterna.
Områden laget har haft problem med efter att han lämnade. Speciellt disciplinen och moralen i truppen på planen och utanför.
Klarar inte Rijkaard av att stryra upp det själv? Om jag inte minns fel så kom Ten Cate lagom till vintern under 2002/2003 säsongen efter det vände det för laget och man gjorde en makalös vårsäsong.
Det kan ha varit Laportas största misstag att låta Henk Ten Cate gå.
Men det hade kanske varit svårt att hålla honom kvar. Han ville antagligen själv få vara huvudtränare i en egen klubb. Men nu sitter han som assisterande igen i Chelsea med en saftig lön.
Kanske hade det varit möjligt man skulle lyft fram att det var ett två manna jobb och gett de båda samma lön. Undra vad vi hade varit nu om det hade skett.

Förhoppningvis lyckas Pep införliva båda egenskaper som Rijkaard och Ten Cate bidrog till laget med. Ingen är perfekt och alla har sina brister. Men Peps aproach till positionen som coach är lovande. Han verkar ha mycket klart för sig och de förändringar han pekar på är alla sådana man längtar efter att få se.

Han har alla möjligheter till att bli en legend i FC Barcelona även som tränare hoppas bara inte chansen kommer till honom för tidigt.

Visça el Barça!
Barcelona Holländaren
2008-05-13 12:08
Hmm inlägget blev tydligen för långt så här tar vi anfallarna i ett separat sådant:

Anfallare
Samuel Eto'o, 3
Gjort många mål men varit rätt usel utöver det. Visar alltid hjärta och jag hoppas verkligen att han efter en lång vila nu i sommar kan komma tillbaka till samma klass som innan korsbandsskadan för ett år sedan.

Ronaldinho, 2
Nästan spelat för lite men spelade ändå en del i höstas. Såg väldigt otajmad ut och släppte hela tiden bollen i fel läge om han släppte den alls. Några fina prestationer räddar ändå betyget.

Thierry Henry, 2
Har visat glöd och energi i den mån han kan visa det men har inte fått allting att stämma och behöver anpassa sig till Barcelona (hör ni det, klubben ska inte anpassa sig efter honom eller någon annan 30+are). Kan bli ett riktigt bra namn i Barca.

Bojan Krkic, 3
Kanske lite lågt betyg, jag vet inte. Har ibland varit jättebra och periodvis öst in mål, men rätt ofta märks det att han är så ung som han är då han ofta tar fel beslut och har heller inte varit särskilt jämn.

Giovani dos Santos, 2
Under hela hösten såg det ut som att det här var ett lite för stort steg för Giovani. Men under våren har inhoppen blivit bättre och kanske behöver vi inte låna ut honom i höst.

Lionel Messi, 4
Fantastisk med boll, gör hyfsat med mål och lirkar sig hela tiden igenom motståndarförsvaret. Men saknar den där förmågan som Ronaldinho, Cruyff och ett fåtal andra spelare har, att påverka och dirigera resten av laget så att de också höjer sig. Men den förmågan hade å andra sidan inte Maradona heller. Hade nog fått en femma om han kunnat spelat mer.

Santi Ezquerro har spelat för lite men har i vanlig ordning varit ganska usel.

Hoppas jag inte glömt någon.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 12:07

Målvakter
Victor Valdes, 3
Victor har varit duktig och inte gjort särskilt många tabbar men spelar ibland osäkert och släpper konstiga returer. Frågetecken kring hans förmåga att dirigera försvaret. Har blivit bättre i spelet med fötterna.

Pinto och Jorquera har spelat för lite.

Backar
Gabriel Milito, 3
Har huvudsakligen sett stabil ut men har ändå varit en del av ett svajande försvar. Inte riktigt så bra i uppspelen som jag hade hoppats på. Skadad till och från.

Rafael Marquez, 3
Har gjort en hyfsad säsong när han väl spelat men som vanligt varit skadad ofta och sett rostig ut ibland. Har kvar sina fina krosspassningar.

Carles Puyol, 3
Har aldrig sett stabil ut men ändå hållit högsta klass. I år har det inte varit så utan vi har fått se prov på mycket markeringsmissar och liknande från kaptenen. Har dock ryckt upp sig rejält på hösten. Skulle må bra av att få spela med samma mittbackspartner två säsonger i rad. Jag tror inte att han gjort det.

Lilian Thuram, 3
Har gjort en helt okej säsong där han bidragit med mycket kraft och glöd när han spelat. Bättre än förra året tycker jag och gör bra ifrån sig även när han är matchotränad. Bör dock inte behållas då han är för långsam mot de bättre lagen.

Gianluca Zambrotta, 2
Allt som oftast väldigt svag och håller inte riktigt den här nivån. Jobbar dock outtröttligt och till hans försvar måste sägas att han spelat i princip hela säsongen utan backup och lär vara rejält sliten.

Sylvinho, 4
Har skött sina roll lika exemplariskt som under alla hans tidigare säsonger i Barca. Bör få förnyat kontrakt men det finns en del som tyder på att Pep passar på att rensa ut honom. Stort misstag tror jag. Snabb och med inlägg av god klass, dessutom ok defensivt.

Eric Abidal, 2
Jag var skeptisk till det här köpet från början. Mot slutet av september erkände jag mitt misstag angående backen som inte gjort ett enda mål i sin karriär. Men sedan dess har han bara spelat sämre och sämre och han är helt klart för långsam för att spela på en kant i ett spanskt lag. Ser väldigt trög ut och är hyfsat säker defensivt men helt harmlös offensivt så när som på ett och annat fint distansskott.

Oleguer har spelat för lite.

Mittfältare
Yaya Toure, 4
Har trots dålig rygg spelat mycket bra hela säsongen så när som på några enstaka matcher där han sett väldigt trög ut. Passar in bra i laget men kan släppa bollen lite snabbare ibland. Tung och stark och när positionsspelet blir bättre kommer han att räknas i världstoppen på sin position även av utomstående.

Edmilson, 1
Har gjort horribelt ifrån sig i princip varje gång han spelat och är definitivt slut, troligtvis även som fotbollsspelare i allmänhet. Bort bort bort.

Xavi, 2
Mr jämn har varit hysteriskt ojämn och blandat toppinsatser med bottennapp, tyvärr med fler av de sistnämnda. Gjorde en del mål men har definitivt gjort bättre säsonger i Barca.

Andres Iniesta, 3
Uber i höstas, men nu under våren har han helt tappat formen och har inte visat något alls när det verkligen räknats. Helt ärligt så är nog Iniesta tyvärr den typen av spelare som inte bör finnas på plan 50 matcher per säsong, utan snarare typ 25 med inhopp i ytterligare 15-20.

Eidur Gudjohnsen, 3
Ömsom vin ömsom vatten. Har gjort bra ifrån sig med tanke på förutsättningarna men är naturligtvis inget namn för Barcelona. Kämpar hårt och när han är bra så är han riktigt riktigt bra.

Deco, 2
Haft en jobbig säsong med dåligt spel och mycket skador. Till hans försvar bör dock nämnas att när han är på planen visar laget oftast en helt annan sida (i positiv bemärkelse) än när han inte är det.

Anfallare
Samuel Eto'o, 3
Gjort många mål men varit rätt usel utöver det. Visar alltid hjärta och jag hoppas verkligen att han efter en lång vila nu i sommar kan komma tillbaka till samma klass som innan korsbandsskadan för ett år sedan.

Ronaldinho, 2
Nästan spelat för lite men spelade ändå en del i höstas. Såg väldigt otajmad ut och släppte hel
Barcelona Bojan Krkic#27
2008-05-13 11:55
Om ni inte riktigt vet vem Fabregas är eller hur man spelar kolla in denna videon.

Fabregas är den spelaren som liknar mest Guardiola på plan.
Barcelona Bojan Krkic#27
2008-05-13 11:51
Barca måste verkligen göra nåt med Xavi. Sätt han på bänken i början av nästa säsong så han skärper till sig och börjar lira som innan. Jag kan inte förstå hur folk säger att Xavi är är en stor nyckelspelare. Killen försvarare mindre är Ronaldinho och är anfaller mindre än Abidal.

När Barcelona vann Champions League det var året Xavi var skadad. Så vi kan klara oss utan homom på planen. Det enda Xavi gör nu är passa sidleds och bakåt. Det kanske låter som jag inte gillar Xavi, men det är fel. Han är den bästa spelaren i att hålla bollen men det är Iniesta också men Iniesta ger oss nåt annat också än bollinnehav.

Jag skulle lätt byta Xavi mot Cesc Fabregas! Fabregas ger dig bollinnehav och 20 assist per säsong. Det hjälper inte att säga att ingen springer i barca och att alla springer i Arsenal så det är lättare för Cesc. För Xavi ger dig högst 6assist per säsong och han får spela nästan alla matcher kolla bakåt säsong 2004-2005 vi vann ligan då gjorde han bara 5 assist.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 10:48
Måste förresten hålla med om att försäljningen av Beletti var onödig och kom i helt fel skede, likaså försäljningen av Mark van Bommel som blev ett stort problem under förra säsongen då mittfältet tidvis såg slitet ut och saknade en ordentlig pivote. Dessutom lär den senare händelsen ha skapat ett stort håll i truppens hierarki. Det krävs någon skitstövel i varje trupp och jag föredrar verkligen en sån som MvB över en sån som typ Ronaldinho.
Barcelona Holländaren
2008-05-13 10:42
Viktor Gredin
Var du Barcelona-fan innan Laporta tog över? I så fall vet du att hans "existens i klubben" varit allt annat än "det sämsta påhittet sedan målkameran". Laporta räddade klubben på ruinens brant, när ekonomin var som värst och truppen var som sämst. Jämför du dagens lag mot det från när han tog över så förstår du vilka framsteg han och hans medarbetare, som han anlitat, gjort.

Och angående publiken så har de all rätt i världen att bua, vissla och vifta med sina näsdukar. Men det är ändå jävligt kräset, småsint och löjligt gjort av dem. Speciellt löjligt var det när de viftade sina jävla näsdukar mot Rijkaard när han bytte ut en Messi som riskerade att springa sönder samma gamla muskel som så många gånger förr.

Jag kommer att sakna många av spelarna i sommar. Läste någonting om att vi skulle vara sugna på Chivu och det är nog helt rätt. Han har spelat 4-3-3 under ett par år i Ajax, kan systemet och kommer inte behöva särskilt lång tid på sig att anpassa sig.

Dani Alves vore också bra naturligtvis även om jag hellre skulle se ett mer oprövat alternativ då Alves kanske inte kommer ha rätt ödmjukhet som kommer att krävas.

Sen får vi väl se vad sommaren kan ge oss. Jag kan tänka mig att Guardiola tar med sig en två-tre spelare upp från b-laget också.

Frank Rijkaard tackade fansen för fem fina år och fansen svarade med att bua och vissla. Tydligen har alla katalaner drabbats av en gemensam stroke eller någonting och helt förlorat sin mänsklighet. Världens sämsta fans, någonsin, skulle jag nog säga när jag tänker på saken.

Barcelona Henk Ten Cate - El Mister
2008-05-13 09:52
Är det bara jag som känner sig lite sorgsen så här när slutet är här? Visst är man oerhört besviken på lagets prestationer men framförallt är jag lite sorgsen över att spelare lämnar. Kanske bara är jag som är extra känslig. Men även om Deco och Ronaldinho spelar uselt och inte visar sig proffisionella så har dom ändå gjort mycket för klubben och laget. Spelare som Zambrotta och Thuram har endast 2 säsonger i Blaugrana men har ändå aldrig klagat utan kämpat o lämnar nu förmodligen.
Sist men inte minst, Rijkaard. Vilken stor tränare. Han är verkligen en sann gentleman, aldrig något klagande, försvarar spelarna och hetsar aldrig upp sig. Ne, han kommer bli en legend i Barca.
Annons: