/spanien/barcelona/forum/215.aspx/spanien/barcelona/forum/215.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Bollinnehavet
2016-12-02 10:05
En annan bild jag kommer ihåg nu är den på Puyol när han sitter på bänken i nån bortamatch i Ryssland. Den bilden säger egentligen allt om vår förre kapten. På något konstigt sätt så betyder den här bilden mer för mig än den när han, ett par meter upp i luften, tvingar in bollen i mål med sitt huvud i semifinalen mot Tyskland. Visst att min reaktion var väl något mer energisk och häftig vid just det ögonblicket än när man såg honom sitta på en avbytarbänk i Ryssland. Men nu så här i efterhand så är det bilden i länktipset som symboliserar allt jag saknar med Puyol. Det är väl just i sånna här perioder när man inte känner igen sitt lag (förutom när Messi har bollen) som vår fina historia blir ännu viktigare. För hur mycket man än känner att Barto gör sitt bästa för att förstöra våra traditioner eller att Lucho demonterar vårt mittfält så kan dom aldrig radera våra minnen som legendarer som Puyol, Lucho själv, Xavi, och Eidur Gudjohnsen har gett oss =)
Barcelona Bollinnehavet
2016-12-02 09:43
Jaja, när ni ändå gnuggar salt och peppar i såren genom att visa upp Xavi så här i avsaknaden av vårt mittfält så kan väl jag också bidra lite till vår kollektiva smärta genom att lägga upp en av mina absoluta favoritfoton alla kategorier i länktips.

Det var ju nämligen inte bara samspelet de två emellan som var helt magiskt. Att de bytte tröjnummer med varandra i landslaget var så broderligt på något sätt. Så fint att man nästan blir rörd till tårar en dag som denna då endast nostalgin kan rädda en från en mental kollaps.

Det är just såna här små saker som jag gärna fäster mig vid lite extra. Det är lätt hänt att man bara stirrar sig blind på Messis överlägsenhet, Xavis genialitet eller Ronaldinhos sjuka bollkontroll. Men för mig är det viktigt att se de små detaljerna också. Som att Xavi och Iniesta bytte nummer med varandra i landslaget. Eller att Iniesta bedriver en fotbollsskola för barn på somrarna eller vad det egentligen betyder när Dani Alves erbjuder Abidal en del av sin lever, vilket iofs inte är en liten detalj men det jag menar är att försöka se dom där grejerna som händer utanför planen. Som inte är lika självklara som att Messi gör 1 mål och 2 assist även på en dålig dag.

Har ni andra några egna liknande feelgood-grejer när det kommer till Barca? Dela gärna med er.
Barcelona Katalano
2016-12-02 09:28
Iniesta70

Vårt mittfält alibispelar på planen och du alibispelar för frugan din när du smiter in här trots ditt datorförbud. Kan vårt dåliga spel på planen ha smittat av sig kanske?

Du är alltid duktig på att ge andra skribenter beröm och jag tycker att du förtjänar detsamma. Du skriver ofta väldigt intressanta inlägg med lite humor inslaget och jag fnissade till när du i senaste inlägg skrev om ditt respektive din frus frikort. Just denna säsong så var det kanske en blunder, men du får ju åtminstone nyttja ditt frikort till skillnad från frugan dins, även om den potentiella njutningen förmodligen är på ungefär samma nivå för er ;)

Barcelona Carles Puyol Beast
2016-12-02 09:18
Messi har alltså inte gjort mål på Real i 5 raka matcher och detta gäller i alla tävlingar mot Real. Vi får hoppas att laget spelar som ett lag och att Messi får göra mål då kommer folk att KOKA :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-12-02 09:06
@El Pistolero #9:

Jag fick tårar att se Xavi igen för att man inser att vår Messi på mittfältet finns inte hos oss längre.

Snälla koll hur han tar emot bollen, alla dess små touch för att få 1.2.3 mittfältare ur balans. Alla dessa djupledsbollar båda på höjd och på marken.

Hur länge sen var det någon av våra mittfältare ens försökt slå en boll på djupet.

Tragiskt ,:-(. Man får trösta sig med att börja kolla mer Xavi video på youtube eller hela fulla matcher.
Barcelona neymar JR
2016-12-02 07:46
Xavi var långt ifrån världsklass redan då, men hey en match säger allt. Bojan var ju klass när han var 17-18 men nu spelar han i stoke.
Vlom
2016-12-02 06:53
@El Pistolero #9:
Redan då var Xavi en världsklasspelare vid omkring 22-23 årsåldern. Något som man ej kan säga om Gomes, Denis, Rafinha etc.....
Barcelona El Pistolero #9
2016-12-02 04:51
Xavi mot England 2004, styr o ställer som han vill. Så vackert!
Barcelona Fuerza
2016-12-02 00:14
All heder till Gabriel Paulista.

#ForcaChape
Barcelona Skurhink
2016-12-01 22:34
Det känns som vårat spel just nu passar RM alldeles för bra åxå! Kommer Iniesta till spel så kan vi slå dom, annars känns det som det kan bli en riktigt tung eftermiddag/kväll på lördag.
Barcelona Soko
2016-12-01 22:32
Enligt "El Confidenciala" är Ronaldo skyldig till skattebrott då han gömt pengar i Irland allt för att undvika betala skatt i Spanien. Varför just Irland? För att i Irland är skatt 12.5 procent och i Spanien 43.5. "Multisports & Image Management (MIM) Limited"
Barcelona Neymar N11
2016-12-01 22:19
Personligen förväntar jag mig ingenting från våran sida då vi har inte spelat på den nivå vi brukar. Vi har darrat mot sämre motstånd senaste matcherna, va talar för att vi ska lyckas mot detta real som vinner på löpande band.

Detta är första gång jag känner mig osäker inför elclasico match. Real i bra form mot Barca som jag vet inte riktigt var dom befinner sig formmässigt. Hjärtat har alltid slagit för Barca och kommer fortsätta göra det oavsett vad resultatet blir på lördag.
Barcelona Iniesta70
2016-12-01 21:05
Först och främst så vill jag bara säga att de alternativa historierna var super intressanta. Skitbra läsning Somiserem1899 och Reymar. För det andra så har jag fått " dataförbud" av min bättre hälft , så egentligen så får jag ju inte komma ut och " leka" med er på forumet Men hon är sysselsatt med att lägga minstingen. Nåja , till alla mina kritiker som tycker att jag " klottrar ner" forumet så kan jag bara peka på Bosketts. Han är mannen att skylla på. Innan jag började skriva här eller precis i början så blev jag/ är otroligt imponerad av hans sätt att skriva och ta folk. Förstår att han blev moderator och min gissning är att han jobbar som diplomat. Okej låt oss gå vidare. När jag rumlar runt ibland på olika forum(det händer inte ofta) så slås jag av att det är mycket tjafs och käbblande om än det ena och än det andra. Här på vårt forum så har vi en hel del skribenter som skriver så ruskigt bra och annorlunda. Herregud , jag härmar och snor och inspireras extremt mycket av dom. Började att rabbla upp en massa namn men är rädd att glömma nån , men fortsätt gärna att blanda och ge , personligt , fakta , fiktion , överdramatiserat , det breddar oss och jag tycker det är skit kul att läsa och följa vissa skribenter. För mig personligen så får man referera om det mesta. Tycka som man vill , analysera arslet av sig eller slänga upp en åsikt i ansiktet så man får sig en tankeställare. Jag svamlar och lägger näsan i blöt om det mesta , men hey , det är ju det fina med ett forum på nätet , det är ju bara att scrolla. Jag sågar och hånar , ofta ned glimten i ögat , ni vet det är ju alltid lättare att vara destruktiv. Har jag några lösningar på problemen. Nix , mitt svar på det mesta den här säsongen har varit att peka finger på Lucho. Men problemen är ju till för att diskuteras och analyseras och slutligen lösas , så det får ni experter på forumet sköta. Jag bara hänger med. Jag skämtar om alkohol , familj och vidskepelse och Barca såklart. Angående vidskepelse så hade jag till den senaste Champions finalen mot Juventus fått för mig att min vindtäta och regntäta Barcajacka över en Barca träningsoverall skulle bringa oss tur. Vilket den gjorde, tänk på att det var i Maj ...inomhus...jag svettades ut ölen snabbare än jag fick ner den. Nåja, tack och lov så tog det väl bara nån match innan den började föra otur med sig. Vid ett flertal tillfällen har jag också påpekat till min bättre hälft att" vafan tömma diskmaskinen" älskling du vet ju att det betyder otur när Barca lirar" eller " gå ut med hundarna i regnet samma dag som Barca lirar betyder fruktansvärd otur" Inget av det ovanstående har hon köpt , men hon vet att jag är vidskeplig av mig och vissa saker respekterar hon. Sen har vi ju det här med "hall pass" eller "frikort" heter det väl egentligen. Hennes. " frikort" är Joel Kinneman . Mitt är att få titta på Barca. Snacka om ner köp för mig denna säsong. Angående referenshumor så kallar jag ju en viss person i Real för " Alexander Lukas" och det lär ju 90% av forumet inte fatta. Allt hänvisas till Kalle Anka läsande generationen , så googla. Nåja , vi är ju " mer än en klubb" så och för mig på forumet. drush Helt rätt , ta inte så lång tid på dej innan nästa inlägg. Du bidrar.
Barcelona drush
2016-12-01 20:53
Iniesta70 Vet helt ärligt inte när d gäller Lucho. Det är alltid lätt att skylla på tränare men man vet inte vad som sker bakom kulisserna. Jag är generellt emot att sparka en tränare mitt i säsongen, speciellt utan kvalificerad ersättare. Att skrika efter ny tränare och värvningar funkade inte för Real lr United lr andra klubbar som bytt tränare utan eftertanke å grävt sig djupare å djupare. Lyckas Lucho inte vända på tränden och vinna en trofe i Maj så är jag inte emot ett tränarbyte men just nu tror jag inte någon annan kan lösa problemet. Det är lätt att va nostalgisk och längta tillbaka till tiki-taka men glöm inte att d fanns problem med det spelet oxo. tråkiga matcher där man längtade efter rakare spel å skott utifrån. Allt går i perioder och även taktik å spelstil måste utvecklas och gå framåt. Vi ska inte sträva efter tiki-taka utan en framtida spelvision, enligt mig. Jag har följt Barca sen Romario å Stoichkov, ups an downs. Vi som Barca fans har varit sjukt bortskämda senaste decenniet på alla sätt. Så vi får ta lite motgång med en nypa salt :)
Barcelona Soko
2016-12-01 20:15
@yeezus:

Vi är ju stora favoriter enligt oddset, 1.75 på Barcas seger medan Real ger 4.20 !!
Barcelona yeezus
2016-12-01 19:54
Gillar att vi inte går in som favoriter i den här matchen, senaste gångerna vi varit det så har vi åkt på förlust...
Barcelona SOMISEREM1899
2016-12-01 19:32
När vi ändå är inne på spåret alternativhistoria:

- Året är 1973. Den tyske målmaskinen Gerd Müller har året innan slagit rekordet för flest mål på ett kalenderår, 85, och lockat till sig FC Barcelonas intresse. Bayern München accepterar ett bud på 30 miljoner pesetas och ''Der Bomber'' blir klubbens stjärnvärvning som ska bryta den fjortonåriga ligatiteltorkan.

Detta var faktiskt timmar ifrån att hända, men den tyska staten gick emellan och Barça vände ögonen till en viss Johan Cruyff. Butterfly Effect.

Ser man på dagens Barcelona är det dock nästan så att man undrar om vi inte lever i en alternativ verklighet; en verklighet där Müller-övergången gick igenom och vi gick miste om Cruyffs revolution.

Barcelona Reymar
2016-12-01 18:56
Året är 2008 och efter en katastrofal sista säsong med Frank Rijkaard så väljer man att anställa den tidigare Barca ikonen Luis Enrique. Det första den nya tränaren gör är att låna ut Busquets och behålla den "oprofessionelle" Ronaldinho. Eftersom den nya tränaren föredrar föredrar fysiska och raka spelare istället för kreativa mittfältare så väljer han att förpassa Xavi och Iniesta till bänken för att spela med Keita och Toure...

För det är exakt så det hade sett ut med Lucho som tränare under den tidpunkten, skrämmande. Längtar till den dagen Xavi tar över som tränare för då kommer vi se tiki taka 2.0 med ännu mer trianglar och bollinnehav.
2016-12-01 18:42
Jag kommer inte bedöma nyförvärven under denna tränaren, inte ens Paco som verkligen inte imponerat. Otroligt svårt att prestera utan ett bra spelsystem så länge man inte är Messi.
Barcelona Iniesta70
2016-12-01 18:24
Bosketts

Övertygad! För seger släng in Messi)
Tror du man behöver gå ut med en dementi?
Äähh!! För tusan , det får väl ni moderatorer städa upp på lördag när folk vrålar ut sin ilska under laguppställningen när dom upptäcker att nån jävel varit ironisk under veckan... Så fram med skurhinken och trasan på lördag Bosketts , är inte riktigt säker på att alla hängde med på det här inlägget.
Kommer säkert kommentarer om att : " Vafan , dom är ju mer än elva???!!!"
Nåja , tycker forumet är lugnt , så nåt ska ni väl ha att göra?
Barcelona Amo.38
2016-12-01 18:10
Sentuary Co-Sign på hela inlägget.. Det har varit mina tankar hela tiden kring Raketen. Han är en nyttig spelare à la Keita , en bra truppspelare men start på ett Barca mittfält? NEVER EVER. Kroos - Modric - Isco mot vårat alibi mittfält, hur lyckades vi bli så enormt svaga på den delen av planen där vi var så överlägsna? Jag vill ha tillbaka mitt lag! Vi ser mer ut som Real nu för tiden än Barcelona.
Barcelona Bosketts
2016-12-01 18:08
@Iniesta70:

Är övertygad om att Puyol hade klarat minst oavgjort på egen hand...
Barcelona LennyRomario
2016-12-01 17:53
Bey Hayward har ju faktiskt rätt: Kroos, Isco och Modric hade varit perfekta på ett Barca-mittfält,men med Lucho har vi helt enkelt övergett den stilen.
Barcelona Sentuary
2016-12-01 17:10
Förstår MSN till hundra procent, mittfältet idag är under all kritik. Segt, fantasilöst och ingen kreativitet överhuvudtaget. Rakitic är absolut ingen startspelare för Barcelona, han är en truppspelare och grovjobbare. Hans teknik är bedrövlig för att vara startspelare i Barcelona, när gjorde han en gubbe senast? Det är bara Iniesta som håller klassen än idag, Denis och Rafinha ser jag som truppspelare fotfarande då de inte tagit chansen direkt men man ser att det finns stor potential. Rafinha skadar sig så fort han kommer igång hela tiden och Denis blandar och ger. Busquets bör vara orolig också då han spelat under all kritik senaste tiden, men vi vet att han är en av de bästa på sin plats, tror bara han behöver rätt spelare bredvid sig. Hoppas att vi får se någon Coutinho typ i mittfältet inom en snar framtid för varje gång jag ser Rakitic så vill jag bara stänga av tvn. Rakitic på bänken mot Real annars blir jag tokig.
Barcelona Iniesta70
2016-12-01 17:09
Lugn alla grabbar lugn...
Enligt Barcelonas advokat så har man hittat ett kryphål till en gammal lag/regel
som skrevs i förmån för alla katalanska fotbollsklubbar efter Francoregimens behandling av speciellt Katalonien.
Enligt den så har Lucho fått dispens att ställa upp med följande "elva" på lördag:

Valdes- Ter Stegen

Alves. Roberto. Puyol. Umtiti. Pique. Abidal. Alba.

Rakitic. Busques. Mascherano. Xavi. Iniesta. Ronaldinho.

Messi
Pedro. Suarez. Villa. Neymar

Nu jävlar........
Barcelona Raf
2016-12-01 16:21
Tja, Är på jakt efter det hotell som våra Cules ska bo på inför matchen på lördag. Har någon något tips? Hoppas det är "ok" att ställa en fråga här på forumet.
Barcelona Iniesta70
2016-12-01 15:58
Katalano

Likt övriga nyförvärv så har Digne kommit in i ett ganska oharmoniskt Barca.
Men tycker han har potential , måste bara få självförtroende att våga.
Just nu är jag ganska trött på Alba , så Digne får gärna spela mer för mig.
Det känns lite orättvist mot alla våra nyförvärv den här säsongen , skulle velat slussa in dom i ett bättre läge för klubben.
2016-12-01 15:40
[QUOTE=Barca4life98]Drush Grym läsning, håller med dig angående tilliten. Det är ett jättestort problem framförallt med MSN. De verkar inte lita på att resten utav laget är tillräckligt bra offensivt, då börjar de bara passa varandra. Känns som att MSN har blivit för hypade/stora för sitt eget bästa. [/QUOTE] Jag kan faktiskt förstå MSN. Mittfältet är så isärdraget och tillför noll kreativitet. Nästan all kreativiet vi har är Messi o Neymar på kanterna, that's it. Mittfältet ser exakt ut som Real Madrids under Benitez.
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2016-12-01 15:39
Ta en titt på de spelarna vi har köpt de senaste året , de flesta är otroligt duktiga men det känns inte som de värvats in för att de ska passa in i vårt spel . Utan man plockar in spelare bara baserat på hur duktiga eller inte de är , och istället förbiser deras unika egenskaper som ska skräddasy vår fotboll.

Titta bara på hur pep har format om hela City och värvat spelare specifikt till hans stil. En spelare som Gundogan ( obs stavning ) skulle passa in vårt passningsspel perfekt , och vår egna talang Samper är i princip en blandning av xavi och busq. Istället har vi plockat in spelare som inte alls passar våren stil.

Vad jag vill komma till är att vi saknar en plan, eller en riktning som vi formar vår klubb och spelare efter. Istället plockar vi in spelare från höger och vänster utan direkt tanke på om de är spelare för vårt system och identitet.
Barcelona Katalano
2016-12-01 15:32
Senaste inläggen är alla ganska kritiska mot Digne. tycker ni att ni har fått en tillräcklig bild av honom redan och han var ett dåligt köp?

Jag håller inte med er om detta. Nu när Alba varit skadad har Digne visat hur viktig han är som truppspelare. Han är inte värvad som en startspelare och ska inte utvärderas som en sådan heller. Jämför med Adriano och Mathiu. Jag har mycket större förtroende för Digne och jag tycker att han har gjort en klart godkänd insats hittills.

Självklart kan man argumentera för att Grimaldo borde tilldelats platsen, vilket jag också håller med om, men det gör inte att Digne varit dålig för det.

Vad tycker ni andra om Digne?
Annons: