/spanien/barcelona/forum/21419.aspx/spanien/barcelona/forum/21419.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Holländaren
2008-03-16 22:15
Ämne: Ämne: Ämne....
Det finns vissa punkter han lyckats bra med, andra mindre bra och några är ju väldigt svåra att avgöra utan att veta vad han säger i omklädningsrummet eller utan att veta vad hans intentioner är.

Bytena tycker jag generellt är bra faktiskt även om han gärna hade fått utnyttja sig av halvtidsbyten oftare. Anpassa sig till motståndet är inte hans grej nej, det håller jag däremot med om. Få holländska tränare är bra på det.
Barcelona gio santos
2008-03-16 22:14
OkkaPokka1//

Nja det tycker inte jag. Tycker att båda har rätt.
Barcelona Criff
2008-03-16 22:14
Holländaren & Interista,

Det handlar väl inte om att fälla hela laget, något är ruttet i Barcelona och träningen, motivationen... osv är olika faktorer. Det är ingen ordning någonstans.

Förändring är nödvändigt.

Interista, journalistik? Man behöver inte vara fotbollsexpert för att se att någonting är fel i Barcelona och har varit de senaste 2 åren.
Barcelona OkkaPokka1
2008-03-16 22:11
Ångående om det där med Rambla och holländaren så har faktiskt Rambla 100% rätt.

Utan att blinka. Ge upp Holländaren.
Barcelona Klint
2008-03-16 22:11
Ämne: Ämne: Holländ....
Okej då vet jag. Men frågan är då om Rijkaard har lyckats på dessa punkter?

* Utveckla spelarna
Visst har det gått bra för många, men troligtvis hade spelare som Messi, Bojan, Iniesta m.fl. utvecklats lika bra under vilken tränare som helst.
* Svetsa samman gruppen
Det är inte speciellt ofta som man får intrycket av att Barcelona är speciellt sammansvetsat. Åtminstone inte jag.
* Bygga ett grundspel
Ett grundspel hade vi i två år och har det fortfarande i bakhuvudet så där får man säga att Rijkaard har lyckats. Även om det brister emellanåt.
* Analysera och, om nödvändigt, anpassa sig efter motståndet
Analysera motståndet har väl aldrig varit Rijkaard starka sida. Det måste vi väl alla hålla med om? Enda matchen där Rijkaard har visat någon form av taktisk briljans är Milan matchen då Edmilson punktmarkerade bort Kaka fullständigt. F.ö. gjorde nog Edmilson sitt livs match där något man inte kan säga om kvällens insats.
* Ta ut det lag, enligt förutsättningarna, som passar bäst för uppgiften
Ibland gör han det ibland inte. Blir en alldeles för subjektiv åsikt vad man tycker om detta.
* Göra byten som på ett eller annat sätt kan främja lagets spel/individuella spelare
Hur många gånger har man inte blivit fruktansvärt frustrerad över Rijkaards slapphet vad det gäller att försöka förändra en matchbild. Där tycker jag hans stora svaghet som coach finns.
* Ge ungdomar chansen
Ge ungdomar chansen får man ändå säga att Rijkaard gör.
* Göra nödvändiga förändringar i truppen, tsm med sportchefer
Ibland undrar jag egentligen hur mycket Rijkaard har att säga till om. Men om man tittar på de spelare som har värvats under sommarmånaderna så har det på förhand sett bra ut så där kan, återigen åtminstone jag, inte klaga allt för mycket.
Barcelona jogabonito_barca
2008-03-16 22:09
Men vad beror spelarnas underpresterande på? För mig känns det att vi saknar någon "Capello" typ som kunde skälla ut spelarna rejält och sedan få de att skärpa till sig på något sätt....Kanske som Henk ten cate var?..

Och även om det är spelarnas fel hela tiden.. så har ju TRÄNAREN ett stort ansvar till att just Motivera spelarna... Det känns som att antingen så lyssnar inte spelarna på Reijkard och har ingen respekt för honom eller så håller inte Reijkard helt enkelt.....

Jag vet inte vad det är ... Men en ändring i Barca behövs och jag tror den ändringen inte ska vara massa transfers ... Bara en högerback och kanske någon position till. Utan det ska vara en ny Tränare! Frågan är vem skulle kunna passa bäst i Barca?

Visst vi kan skylla på skador... Men vi har en väldigt bra trupp och borde kunna klara av skadeproblemen mkt bättre.
Det som man blir mest sur över är att Barca inte tagit sin chans till en La liga titeln... Hur många gånger har inte Real gett Barca chansen att knappa in eller tom
Barcelona Interista-1+8
2008-03-16 22:08
Håller med holländaren till hundra 100%! Rambla verkar se sig själv som utnämnd expert. Ett hån mot journalistpacket!
Barcelona Holländaren
2008-03-16 22:05
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....Vad tycker du är spelarnas uppgift? Du verkar inte vilja svara på det för du har ingen jävla aning.

Edit: Och visst. Jag kan se hur man kan tycka att det brister på några punkter, möjligen, men på alla? Det får du vidareutveckla.
Barcelona CE_Iniesta_V.Valdes[Animo Lionel]
Kom tillbaka Lionel!

Bojan kommer att bli stor!
Barcelona Holländaren
Ämne: Ämne: Rambla:....
""Härligt personangrepp. Jävla idiot."

Klockrent där, vad var det om stenar i glashus du yrade om förut? Vem fan tror du att du är och kalla mig för idiot?"

Jag gillar också att kasta sten ibland, om det främjar ändamålen. Vem är du att snacka skit om spelare och ledare i Barcelona?

"Fortfarande bara en massa slingrande från dig. Det splar väl för tusan ingen roll huruvida Rijkaard har någon läkarutbildning eller inte? Det är hans ansvar att personer på rätt plats som ser till den biten."

Nej, det tror jag inte tillhör hans uppgifter. Det gör det inte i någon annan klubb. Det finns personal till det också.

"Spelare ur position ja. Jag syftade inte bara på denna matchen utan tidigare matcher där han väljer att sätta Ronaldinho i mitten, Henry till vänster och Samu till höger. Det är fortfarande hans jobb att säga åt dem om de nu som du antyder har irrat sig vilsna på planen."

Detta är onekligen ett underligt fenomen. Jag vet inte heller riktigt hur han tänker där, men jag tror att det har att göra med att Ronaldinho ska ta markering och öppna ytor för vingarna. Inte funkat riktigt dock.

"Sportchefen ska inte se till att variation finns i spelet eller planera taktiken. Det är tränarens jobb att be om rätt spelartyper om det nu enligt dig är svaret."

Vad ska man med sportchefen till om inte han ska jaga rätt på rätt spelare?

"Så spelarna ska se till att motivera sig själva? Varför då ens ha en tränare? Laporta kan väl då likväl sätta upp laguppställningen en timme för match i omklädningsrummet?"

Jag skrev tränarens funktion i ett tidigare inlägg. Feel free to read.

"Sen orkar jag inte mer, för med dig går det aldrig att ha en vettig diskussion. Bara en massa pinsamma påhopp och floskler. "

Dito.

Rambla, vad är spelarnas funktion?

Barcelona Rambla
2008-03-16 22:01
Ämne: Ämne: Holländ....
På alla dessa punkter brister det i just nu hos Rijkaard.

En hel fotbollsvärld kan se det, ja med vissa undantag förvisso.
Barcelona Suñol
2008-03-16 22:00
OkkaPokka1: den dagen Berlusconi tränar milan så har det nog slagit slint i huvudet på honom ;)
Barcelona Rambla
2008-03-16 21:59
Ämne: Rambla:
"Spela....

"Härligt personangrepp. Jävla idiot."

Klockrent där, vad var det om stenar i glashus du yrade om förut? Vem fan tror du att du är och kalla mig för idiot?

Fortfarande bara en massa slingrande från dig. Det splar väl för tusan ingen roll huruvida Rijkaard har någon läkarutbildning eller inte? Det är hans ansvar att personer på rätt plats som ser till den biten.

Spelare ur position ja. Jag syftade inte bara på denna matchen utan tidigare matcher där han väljer att sätta Ronaldinho i mitten, Henry till vänster och Samu till höger. Det är fortfarande hans jobb att säga åt dem om de nu som du antyder har irrat sig vilsna på planen.

Sportchefen ska inte se till att variation finns i spelet eller planera taktiken. Det är tränarens jobb att be om rätt spelartyper om det nu enligt dig är svaret.

Så spelarna ska se till att motivera sig själva? Varför då ens ha en tränare? Laporta kan väl då likväl sätta upp laguppställningen en timme för match i omklädningsrummet?

Sen orkar jag inte mer, för med dig går det aldrig att ha en vettig diskussion. Bara en massa pinsamma påhopp och floskler.
Barcelona Holländaren
2008-03-16 21:58
Ämne: Holländaren

Vad ä....Tränares uppgift:
* Utveckla spelarna
* Svetsa samman gruppen
* Bygga ett grundspel
* Analysera och, om nödvändigt, anpassa sig efter motståndet
* Ta ut det lag, enligt förutsättningarna, som passar bäst för uppgiften
* Göra byten som på ett eller annat sätt kan främja lagets spel/individuella spelare
* Ge ungdomar chansen
* Göra nödvändiga förändringar i truppen, tsm med sportchefer
Barcelona Suñol
2008-03-16 21:58
Holländaren: Naivt att tro att barra spelare som henke, belletti och guily skulle vara i laget så hade vi ledit ligan och spelat som gudar. Mycket tveksamt till ditt resonemang. Något måste göras och man kan ju inte göra som At.Madrid köpa ett helt nytt lag så jag röstar för att se över tränar frågan. för jag tycker att om det inte blir en titel denna säsong så är det två säsonger utan nånting och då ska det mycket till att det inte är tränaren som ställs till svars...
adiiL
2008-03-16 21:57
Det var Rijkard som var en bidragande faktor till att våra mål kom såklart. Han peppade spelarna i omklädningsrummet att röra sig mer runt straffområdet. Spelet blev ju märkbart bättre i andra halvlek. Vips så kom Henry in, gömde sig på högerkanten, fick en smart krossboll och kort efter vart det mål. Så taktiska förändringar i spelet kunde man ju se efter att spelarna kom ut ur omklädningsrummet. Det förstår ni väl att det är spelarna som underpresterar och inte Rijkard som inte vet något om taktik.

Dock har lagets ständiga underpresterande hållt på aaalldeles för länge. Våra spelare har blivit MESAR. Det är djup kris. Man blir ju tokig när man tänker tillbaka på alla skamliga prestationer. Även om vi vinner något i år så bör Rijkard avgå. En pokal kan inte täcka en så lång period av ständigt misslyckande.
Barcelona OkkaPokka1
2008-03-16 21:55
Enligt vissa så har barca redan gjort klart med Mourinho och att han i sin tur kommer ta med sig Drogba,Lampard. Sen sägs det att i och med detta så sticker Rijkard till milan och tar över Berlusconis post som tränare och drar med sig Ronaldinho.

Och de här låter i detta nu faktiskt inte så långt borta. Eto'o och Drogba har alltid velat spela med varann. Lampard letar hus i Barcelona. Och Mourinho själv har sagt att han skulle kunna tänkna sig ta över Barcelona.Och man är just nu i riktigt dålig form. Och vårt signum " Mes Que Un Club " känns inte riktigt som de stämmer om vi går titel lös i 2 säsonger.

En till titel lös säsong, Då är i alla fall jag beredd på att göra förändringar. I alla fall på tränar posten.
Barcelona Klint
2008-03-16 21:54
Holländaren

Vad är egentligen en tränares uppgift enligt dig? Bara en liten undran.
Barcelona En_Gång_Barca_Alltid_Barca
2008-03-16 21:53
Nu hänger allt på att vi vinner Valencia. En Cupfinal skulle kännas skönt den här säsongen med tanke på hu ligan har gått.

Valencia känns farliga, de senaste matcherna dom har förlorat så tycker jag att de har varit de bättre laget. Vi får hoppas på att spelare är tillbaka för vi behöver en mittfälltare nu när Iniesta inte finns med. Och så får vi hoppas på att Hilderbrand har en dålig dag för han var man of the match i Camp Nou
Barcelona Holländaren
2008-03-16 21:51
Rambla:
"Spelarna är inte tillräckligt bra fysiskt, det märks hur tydligt som helst. Så har det sett ut i två säsonger nu. För dålig fysisk träning - tränarens ansvar."

Tränarnas och fysiologernas ansvar. Rijkaard har ingen läkarutbildning och inte heller utbildning nog för att veta exakt hur man ska träna rent fysiskt, det är ytterst få tränare som har den kunskapen. Samtliga topplag har någon anställd expert som tar hand om den biten. Det han skulle kunna göra är att få mer intensitet på träningarna och på så vis skaffa bättre fysik hos spelarna, men jag har inte sett särskilt många träningar så det är svårt att uttala sig där. Dessutom håller ju assisterande tränaren i de flesta övningarna.

"För många spelare spelar ur position. Felaktig taktik - tränarens ansvar"

Vilka spelare spelade ur position? Hur vet du att Rijkaard gett fel order och att inte spelaren bara exekverat sin uppgift på fel sätt?

"För dålig variation i spelet. Dålig taktisk planering - tränarens ansvar"

Och sportchefens. Det finns för få olika spelartyper som kan variera spelet mer. Dessutom har naturligtvis spelarna ett ansvar här också.

"Spelarna verkar inte vara motiverade av flera olika anledningar - gissa vems job det är at fixa det?"

Deras.

"Om inte tränarens ska ha kritik när han inte klarar av att leda laget vad är det då för mening att ha en tränare?"

Rijkaard klarar av att leda laget. Det finns stor mening med att ha tränare, naturligtvis. Det skulle bli väldigt stora diskussioner mellan spelarna om de skulle välja själva vilka som skulle spela och var. Dessutom hade träningarna antagligen inte fungerat lika bra utan utbildning, tanke och planering.

"Det är väl ändå tränarens lag, det är han som är ansvarig för fotbollsektionen i klubben. Det är han som har hand om träningen varje dag (fast det kan ju ifrågasättas de två senaste säsongerna, då han mest verkar sitta på sitt kontor och röka på). "

Härligt personangrepp. Jävla idiot.

"Om du inte ser att någonting är fel så bör du nog ta dig en rejäl funderare och komma med något bättre än floskler som sten i glashus."

Jag har suttit och skrivit hela kvällen vad som är fel.

Så, Rambla, vad är spelarnas uppgift då?
Barcelona Suñol
2008-03-16 21:51
Rambla: Ja det är det och så vill jag nog se pep träna b-laget någon säsong till! Men utöver Mourinho så finns det inte så jätte många heta namn på marknaden. Wenger vore ju drömmen...
Barcelona Rambla
2008-03-16 21:49
Suñol:

Blanc är ett intressant namn, precis som Laudrup, men för framtiden för bägge är allt för gröna ännu för en klubb som Barcelona. Det är väl Blancs första tränarjobb?
Barcelona Suñol
2008-03-16 21:48
Rambla: Laurenc Blanc med pep på sidan det kanske skulle vara något för framtiden. Blanc borde veta hur man försvarar sig mot hörnor i alla fall!
Barcelona Visca_Barca
2008-03-16 21:47
Barcelona #7

kolla vad du klagar på.
du har ju alla stjärnor i ditt lag som kan bumba in mål efter mål. erkänn om Almeria skulle sälja hela truppen skulle du ändå låna lite penger föratt bara kuna köpa Henry :).
vart är dina stjärnor?

asså jag är trött . ni klagar alltid på nåt.
hur bra är barca iår?
Barcelona Klint
2008-03-16 21:46
Det måste vara något fundamendalt fel på Barcelonas försäsongsträning och även träningen under säsongen. Så många skador som laget har, har haft är inte normalt. Vad kan vara ett normalt svinn inför en match? 3-4 spelare max? I Barclonas fall känns det som om man ska vara nöjd om det endast är 3-4 spelare som fattas inför en match. Detta är något som borde ses över för så här kan det inte fortsätta.
Barcelona Suñol
Holländaren: du har en poäng men jag kan satsa min mustasch på att Ferguson och Wenger är dubbelt så bra tränare än Rijkaard. Inte så att Rijkaard har varit dålig på något sett under hans era men efter ten cate gick så har det bara pekat neråt så jag börjar tappa tron på honom.
Barcelona Rambla
Mourinhos sitter bara och väntar på ett samtal från Barcelona. Han vill inget hellre än att ta över som tränare. Ja om man ska tro katalansk press vill säga. Enligt EMD så har Barça bett Mourinho om lite mer tid då man är spelar för tre olika turneringar. Vadå vänta. Mourinho lär inte sitta och vänta hur länge som helst.

Nu är jag personligen kluven till Mourinho för jag är inte alls säker på att han är rätt person att leda Barça. Ett alldeles för stort ego kan vi ju konstatera och det hade nog inte varit bra för barcelonismon med Mourinho som tränare. Fast vi hade nog blivit jävligt svårslagna med honom som tränare.

Den perfekte tränartypen för Barça är faktiskt just någon som Rijkaard. En lugn och sansad person som förstår sig på filosofin med klubben och hur viktigt den är. Saken är väl bara den att Rijkaard har gjort sitt och klarar inte av att engagera och lyfta det här laget längre.
Barcelona Captain Fantastic!
2008-03-16 21:45
Ämne: Captain Fantastic!
....
Ja det ser nästan ut som om vi kommer spela med hela B-laget. Fy fan vad många skador och vilken riktigt mirakel vi kommer behöva för att slå ut Valencia, hoppas några spelare kommer tillbaka på tre dagar...inte så troligt.
Barcelona Barcelona #7
2008-03-16 21:45
Visca_Barca //

Skjut dig själv!!!

Vi hade en Taktik som inte många lag kände igen men nu har vi haft taktiken i över 3 år och nu kan alla taktiken som Barcelona spelar och då är inte så svårt att vinna.
Barcelona Visca_Barca
2008-03-16 21:43
Barcelona #7

ja det är det jag säger. men hur kune Mister vinna ligan och Cl samma år med spealre som belleti, Ludo, van bommel och gio t.ex?
kolla vilka stjärnor vi har nu och ändå skämmer ut oss varje match
Annons: