/spanien/barcelona/forum/21372.aspx/spanien/barcelona/forum/21372.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Il Phenomeo
2008-04-22 00:43
Rambla//

Så som jag ser det så har det varit ganska mycket snack om Ronaldinho i ett par veckors tid nu, inte två dagar innan eran viktiga CL-match? Tror knappast Galliani och c:o tänkte: "nu ska vi störa Barcelona, vi väntar med att säga att vi har förhandlingar med Barcelona tills två dagar innan dem möter Man Utd". Personligen så tror jag han ger blanka fasen i Barcelonas spelschema. Isåfall borde ju ledningen i Barcelona valt att skjuta upp på förhandlingarna tills efter matchen, eller? Låter lite konstigt det där faktiskt. Verkar som om att ni Barca-fans är sura över eran dåliga form och vill klaga på någon ifall det går dåligt i CL? Jag vet inte, men som sagt låter det lite väl märkligt.

Vill Laporta göra en kovändning och behålla Ronaldinho så får han väl göra det, det finns fler spelare än Ronaldinho där ute. Milan står och faller knappast med Ronaldinho. Personligen så hoppas jag att Ronaldinho inte kommer till Milan, tror inte att han kommer att göra nytta. Vill hellre ha Eto'o till Milan än brassen, även om det är 90% chans att Ronaldinho hamnar i Milan till slut. Har man redan kommit överens om det personliga kontraktet så har man kommit långt.

Barcelona vill ju sälja Ronaldinho, det är tydligt. Dem förlorar ju naturligtvist stort på om Ronaldinho stannar en säsong till. Dels måste man betala hans skyhöga lön, dels minskar hans värde vid försäljning. Han blir ju billigare och billigare ju längre tid det går utan förnyat kontrakt. Därför anser jag att Barcelona vill göra av sig med honom så snabbt som möjligt. Uppskattningsvis så förlorar Barcelona €12-15M varje säsong som man inte säljer Ronaldinho (om han fortsätter att spela i den här formen dvs). Hans lön på €8M + hans värdeminskning.

Det är inga småsummor det handlar om. Dessa pengar kan istället gå till nya spelare.

Vi kan iallafall vara överens om att Ronaldinho till 95% kommer att lämna i sommar, och att han med stor sannolikhet hamnar i Milan, eller?

Antar att du inte har lika bra koll på Galliani som jag har. Tro mig, han vet vad han sysslar med. Var inte förvånad om att det kommer att bli tyst ett tag nu om Ronaldinho (han kommer säga att förhandlingarna har strandat) för att sedan eskalera i början av sommaren. Den vandrande flinten är slug, och jag kvarstår vid min hypotes, som du antagligen känner till vid det här laget.

Visst är det härligt med diskussioner, fast tyvärr tror jag inte att just denna kommer att leda till något, eftersom båda vägrar att ge upp sin ståndpunkt hehe... :P
Barcelona Rambla
2008-04-22 00:00
Il Phenomeo:

Som sagt, det är rent ut sagt grisigt att jaga Ronaldinho mitt under säsong även om han just nu är skadad. Barça har en väldigt viktig CL-match att spela och behöver lägga allt fokus på den. Det gäller så väl ledningen som spelarna. Kunde inte Milan och Galliani lugna sig lite till åtminstone efter CL? Därav min och många andras irritation över Milans desperata jakt.

Ronaldinho vill nog helst stanna kvar i Barcelona, vilket han fortfarande också säger, men har antagligen inget val än att lämna då han fått det beskedet av klubbledningen.

Står fast vid ditt beslut? Du menar väl ändå din förhoppning eller vad du tror? Det låter nästa som om bollen ligger hos dig. :)

Om du tror att Barça tänker vika sig så lätt och låta honom gå för det priset så misstar du dig betänkligt. Det skulle inte förvåna mig om Laporta gör en kovänding och behåller honom istället. Tja, eller låter någon annan klubb köpa honom istället. Det är ju inte så att det saknas intressenter precis.

Förresten, varför skulle han sänka sin lön för att stanna i Barça? Han har faktiskt kontrakt till 2010 och det lär inte vara någon som kan tvinga honom att sänka lönen. Det är knappast så att inte Barça har råd att betala hans lön. Har de klarat det så här länge lär de göra det även under två år till. Dessutom så har han 100% på alla intänkter som hans varumärke generar så han är knappast utfattig.

"Milan och Ronaldinho har haft ögonen på varandra ett bra tag nu, det kan ingen förneka."

Fel. Milan har haft ögonen på Ronaldinho ett bra tag, ja sedan han slog igenom på riktigt i Barça. Tills denna säsong har han aldrig visat någon vilja eller krävt att bli såld till Milan.

Till sist för att klargöra, det är ju självklart inte dig jag är irriterad över på något sätt utan Galliani och hans agerande. Vi klarar ju åtminstone att diskutera på en sansad nivå. :)
Real Madrid Il Phenomeo
2008-04-21 23:51
Dizzy//

Jag antar att han vill till Milan om han får välja mellan Milan, Inter och Chelsea. Milan och Ronaldinho har haft ögonen på varandra ett bra tag nu, det kan ingen förneka. Hur kan du själv veta att han vill stanna i Barca? Är det för att han har sagt det i en intervju eller? I dagens fotboll ska allt tas med en nypa salt. Det finns knappt ärliga fotbollsspelare, eller människor för den delen, längre. Tror dessutom inte att han vill vara kvar i en klubb där de egna fansen buat ut honom. Men i vilket fall som helst, så är Ronaldinho starkt kopplat till Milan. Vill han inte komma till Milan, så går han till en annan klubb eller sänker sin lön och stannar i Barca om han verkligen vill stanna så mycket.

Rambla//

Du har helt rätt i att Milan är mycket försiktiga med att skada sitt rykte, men jag tror att den kommer att uppstå mer frekvent längre fram i tiden, då denna regel faktiskt är ganska ny, även bland storklubbarna.

Enligt mig är Milan i förarsätet. Barcelona vill sälja, Ronaldinho vill (antagligen) lämna och Milan vill gärna ha Ronaldinho. Men Milan är inte beroende av Ronaldinho. Som sagt, man betalar inte €40-50M för honom, det kommer inte att hända och i takt med att Milan inte höjer sitt bud så kommer Barca att vara tvunget att sälja honom billigare. Man vill ju verkligen bli av med honom i sommar. Nästa säsong kommer hans värde att minska ännu mer (om inte han får en nyantändning vill säga) och han kommer att reas ut.

Vi har olika åsiker, men jag står fast vid mitt beslut att Ronaldinho och Zambrotta kommer att gå för €32-35M. Vi får helt enkelt se i sommar.
Barcelona Rambla
2008-04-21 23:33
Snacka om att fotbollskanalen har svårt för att hålla sig till sanningen och många gånger ljuger ihop storys. Pinsamt värre. När fan sa Eto'o att han spelar för den klubb som betalar bäst? Förvränga och ljuga ihop saker, det är tydligen melodin.
Barcelona Rambla
2008-04-21 23:17
Ingen Henry på träningen idag vilket innebär att det är en vädligt liten chans att han ens kommer med truppen efter endast 1 träning dagen innan match. Ja om han nu ens tränar i morgon. Sen så fick inte Deco någon speltid alls i helgen. Det ser allt annat än ljust ut inför matchen på onsdag. Vi får verkligen hoppas på mirakel och att resten av laget höjer sig rejält.
Barcelona FCB-messi
2008-04-21 22:57
Se länktips!
Lite bilder från träningen idag.
Barcelona FCB-messi
2008-04-21 22:53
Barcelona #7
Ja Camp nou kommer bli otroligt mäktig när ombyggnaden blir klar;)
adiiL
2008-04-21 22:49
Hiyab

SteeeeeeeK!
Barcelona Rambla
2008-04-21 22:46
Il Phenomeo:

Du glömmer en sak. Ingen av världens stora klubbar har hitintills aktiverat artikel 17. Skulle Milan bli den första klubb som gör det skulle respekten för den klubben bli där efter i fotbollsvärlden. Det finns något som heter heder.

En sak har du fel i. Det är inte Milan som sitter i förarsätet, utan Barça eftersom det är de som sitter på hans kontrakt som går ut 2010. Jag tror helt uppriktigt att Barça ger blanka fan i vilken slug räv eller hal ål Galliani är. Pay up or take a hike är budskapet. Det är inte Ronaldinho som propsar på att få lämna för att han gillar Milan mer eller så utan det är Barça som har tröttnat på hans beteende.
Barcelona Dizzy
2008-04-21 22:42
Il Phenomeo

Hur vet du att Ronaldinho vill till Milan? Han vill stanna i klubben. Men ledningen orkar inte med han mer. Han skiter i träningar festar för mycket kommer till träningarna bakfull. För mig får han gärna stanna.

Det finns bara en Ronaldinho.
Barcelona FC-Barcelona
2008-04-21 22:41
Komigen nu alla Clués, det är nu vårt lag behöver oss, allt vad Man U kan göra tänk på att vi kan göra det 2 gånger värre!!! Då menar jag på Positivt sätt, va inte så negativa nu komigen Onsdag komer att avgöras det är nästan garanterad, messi komer att leka med Evra, abidal komer att frysa ut Ronaldo, och då komer hella världen att se hur Ronaldo inte kan hantera bättre lag :D, men den spelaren vi ska vara rädda om är TEVES killen gör sjuka matcher kvittar vilket lag han möter (Yaya hopps du stänger ut Tevez)
Onsdagen världens bästa dag och mindre än 2 dagar kvar till match :D
Real Madrid Il Phenomeo
2008-04-21 22:38
Helt ärligt så tror jag faktiskt att Galliani och hans gubbar har kollat upp det här med artikel 17 och om den kan användas i samband med Ronaldinho-affären. Det är inga duvungar vi snackar om, Galliani har 15-20 års erfarenhet av fotbollsaffärer, så jag tror knappast att han skulle komma med falska påståenden angående spelares kontrakt.

Dessutom så tror jag faktiskt att Barcelona skulle själva dementera detta artikel 17-rykte om det var sant, men det har man ju hitills inte gjort?

Personligen så är jag säker på att denna regel kan användas i Ronaldinhos fall, annars hade man väl aldrig kommit upp med det.

Även om ni ogillar Galliani så måste ni medge att han är en hal ål, slug som en räv. Att erbjuda exempelvis €22M istället för bara €16M är ett smart affärsdrag. Han sätter ribban lågt men inte alltför lågt. Milan kommer absolut inte att betala några €40-50M för Ronaldinho, var så säkra. Tyvärr för Barcelonas del så är det Milan som sitter i förarsätet och kan styra affären. Man erbjuder €30M för Ronaldinho och Zambrotta, vill Barcelona inte sälja så kommer Milan att avakta till sista stund, för jag tror Ronaldinho verkligen vill till Milan och inte till Inter eller Chelsea. Till slut så kommer Barca vara tvugna att sälja honom på Milans villkor. Dra lärdom av Ronaldo-affären som Milan gjorde. Man fick honom för €7M!!

Milan har en jättefördel iochmed artikel 17 (om det nu verkligen stämmer) och i slutändan så tror jag att Milan kommer att få både Ronaldinho och Zambrotta för €32-35M. Det är min personliga tro.
Barcelona Hiyab
2008-04-21 22:23
Vi får hoppas på att barca vinner på onsdag. Jag vill inte låta skeptisk men jag tror chansen är ganska lite att vi kommer vidare till finalen MEN vi får hoppas på det bästa helt enkelt!
Barcelona Dizzy
2008-04-21 22:23
Nån mer än mig som har märkt att Zambrotta har spelat väldigt bra på senaste tiden? Han är väldigt offensiv så som vi vill se han. Synd bara att han har höjt sig så bra när det är bara några matcher kvar.
Barcelona barcadinho
2008-04-21 22:09
Svårt och veta hur mycket Deco kan ge på onsdag.
Men jag presonligt skulle inte vilja se Iniesta+Xavi i mittfältet. Det räcker inte defensivt.
Iniesta behövs och han skulle göra bra av sig som vänster anfallare (samma gamla problem. vi har inte en typisk vänster anfallare).
Iniesta hade några bra stunder uppe till vänster under säsongen
Barcelona LionelMessi
2008-04-21 22:05
Grabbar är Saint Andreu Barcelona , något som tillhör barca ?
Lukas.RP
2008-04-21 22:00
Det skulle sitta groteskt fint med en 2-0 seger på onsdag, vilket inte är omöjligt om vi lyckas hålla tätt. Jag är dock orolig då Puyi inte kan spela matchen, men vi ska kunna hålla nollan endå!

Sedan får vi lita på ett härligt anfallsspel och turen på våran sida.

Visca
Barcelona Barcelona #7
2008-04-21 21:56
Aa men så som vi har spelat den här säsongen så tycker jag inte att vi ska ha högre odds än United. Men men matchen imorgon slutar 1-1 eller 1-0
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-04-21 21:50
Barcelona #7

För att vi har hemmaplan.
Barcelona Barcelona #7
2008-04-21 21:46
Manchester United har högre odds än Barcelona :O
Barcelona barcadinho
2008-04-21 21:41
Sen om man ska ha r10 kvar eller inte är ett svårt beslut. Å ena sidan är det känslomässigt. Han förknippar starkt med klubben (jag kom precis från min sons träning. Jag räknade 6 stycken från ca 25 som hade en ronnies tröja på sig). Och hoppet kanske lever kvar. Hoppet att det blir en förändring till de gamla goda tider. Alla vet inerst inne (de som följer fotboll länge åtminstone) att sådana som honom växer inte precis överallt. Världen kommer nog behöva vänta 10/15 år till tills nån sån spelare dyker upp igen.
Å andra sidan hade han en väldigt stark och negativt påverkan på spelarna och klubben. Titta på oss nu. Vi diskuterar honom två dagar innan en enorm viktigt match. Alla tappar koncentration.
Men det är ett svårt beslut och ingen tycker att vi säljer honom bara för pengarna. Ronnie i form drar in miljoner till klubben.
Barcelona Barcelona #7
2008-04-21 21:32
Snacka om att den är Snygg =)
Barcelona Abbe_
2008-04-21 21:30
Deco medger att säsongen inet riktigt har gått som den ska!

Han kanske är en av anledningarna? Dock har han varit borta väldigt mycket, men när han väl spelat så tycker jag att han har sölat med bollen och saktat ner spelet en aning, kan dels bero på hans kärlek till bollen och att han är relativt sölig.

Vi behöver en Deco som styr spelet på samma manér som han gjort tidigare, då kan vi mycket väl gå hela vägen i Champions League i år.
Barcelona barcadinho
2008-04-21 21:27
Laporta har sagt flera gånger att man inte vill hamna igen i bråk när man ska sälja en storspelare. Det är ingen i barca som vill ha tjafs och skit med ronaldinhos försjälning. De vill att den eventuella affären ska gå fint och smidigt. Milan från sin sida måste önska samma sak. Det är inte precis hälsosmat får klubben att tvinga in ronnie till milan efter mycket bråk. Det vet de innerst inne. Det handlar också om stora buissnes här. Kommer Milan kasta skit i hela affären kommer klubbarna mittemellan hamna i dåliga relationer i framtiden. Det är nog båda sidor icka önskande. Man måste hamna i mitten och kompremisa när man gör affärer. Ronnie har fortfarande kontrakt i barca och därför skall försäljningen gå mer som barca vill. En rimlig kompremis är nog 30 milj euro (med tanken på den sista säsongen).
Sen är jag inte säker att R10 kommer att trivas i Milan. Det var redan en liten tjafs med Seddorf som sa på en intervju att han inte tänker lämna tröjan nr 10 till elGaucho. Redan tjafs alltså. Milan har också många gamla och mäta stjärnor och vi vet redan att det brukar inte funka bra. Och om r10 tycker att det är massa media tjafs i barca, då får han smak på italienska paparazzier. De är lika jobbiga.
Barcelona Ronaldiinho
2008-04-21 21:21
Henry stod över dagens träning pga. av feber.
hoppas han blir frisk till matchen!
Barcelona Rambla
2008-04-21 20:24
Akram:

Just klausulen är ju tillägget i kontraktet som säger att vill spelaren bryta sitt kontrakt utan någon egentlig orsak så är det klausulen som ska betalas in.

Vi får hoppas på det. Ska han gå ska minsann klubben har bra betalt också.
Real Madrid Akram
2008-04-21 20:10
Rambla

unless otherwise provided for in the contract, compensation for the breach shall be calculated with due consideration for the law of the country concerned

Hela det stycket är intressant. Såvide det inte står skrivet i kontraktet ska det räknas ut hur mycket han kostar samt att man ska se till landets egna regler i första hand. Barcelona bör med andra ord vara ganska lugna i just den aspekten. De kommer inte kunna köpa ut honom för en struntsumma utan att Barcelonas ledning går med på det.
Barcelona Rambla
2008-04-21 20:04
Artikel 17 och en intressant detalj:

The following provisions apply if a contract is terminated without just
cause:

1. In all cases, the party in breach shall pay compensation. Subject to the provisions of article 20 and Annexe 4 in relation to training
compensation, and unless otherwise provided for in the contract, compensation for the breach shall be calculated with due consideration for the law of the country concerned, the specificity of sport, and any other objective criteria. These criteria shall include, in particular, the remuneration and other benefits due to the player under the existing contract and/or the new contract, the time remaining on the existing contract up to a maximum of five years, the fees and expenses paid or incurred by the former club (amortised over the term of the contract) and whether the contractual breach falls within a protected period.

Här är en intressant detalj:

"with due consideration for the law of the country concerned,"

Alltså menas det, att de regler och lagar som finns i det berörda landet ska respekteras i första hand. Klausulerna känns som just en sådan lag och undantag. Eller är jag fel ute?
Barcelona Rambla
2008-04-21 19:50
Akram:

Som sagt, jag är inte det minsta säker på vad som gäller. Dock har jag sett de spanska tidningarna, det gäller så väl AS, Marca som EMD och Sport, ofta nämna Artikel 17 och den risk som Barça löper att Milan och Ronaldinho ska åberopa den. Jag menar, om nu klausulen förhindrar detta så borde ju de spanska tidningarna verkligen veta vad som gäller?

Klausulen är annars €125 i nuläget, dock inte meningen att verka petig, bara en rättelse.
Real Madrid Akram
2008-04-21 19:35
Rambla

Du kanske har rätt men läste en artikel i antingen Marca eller AS som nämnde att Artikel 17 inte gäller spelare i Spanien eller någon annanstans var spelare har utköpsklausuler i sina kontrakt.

Det vore rentav dumt då kontraktet säger att spelaren får köpa ut sig själv eller en annan klubb får komma in och köpa spelaren om de lägger ett bud som matchar utköpsklausulen.

Spelare som inte har utköpsklausuler skyddas inte på samma sätt av klubbar som inte vill sälja missnöjda spelare, artikel 17 kom fram på grund av den orsakern främst.

Ronaldinho får helt enkelt skylla sig själv för att han skrev på ett kontrakt där utköpsklausulen ligger på 150 miljoner euro.

Annons: