/spanien/barcelona/forum/21243.aspx/spanien/barcelona/forum/21243.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona barcadinho
2008-04-07 12:51
Ok ,vi måste försöka försvara FCB prestationer den här säsongen och på sistone.
Känslorna har lugnat ner sig lite.
Skador och återigen skador.

Titta på Arsenal för exempel. Alla fotbolls älskare var helt imponerade på deras fotboll under hösten. Men nu ser det inte ut lika bra. De är på samma position som Barca. Utslagna från cupen, sjunkit ner till tredje plasten och har chansen att gå vidare i CL.
Och vad beror det på för dem? Det finns nog flera förklaringar, men den jag vill ta upp nu är skador.
Ytterbacken Sagna, mittfältaren Rosicky och anfallaren Eduardo är skadade och plötsligt allt ser sämre ut. De viktigaste spelarna är kvar, men de är belastade av ett jobbigt program och när våren kommer så börjar det kännas i kroppen.
De kommer kanske inte vinna något igen, trots att de har en av den största tränaren som jag har sett sen 15 år tillbaka

Men jag är fortfarande arg och besviken på flera beslut som Rijkaard gör.

Titta på hur t ex Benitez sköts matcherna mot Arsenal. Första matchen i CL spelade han mycket försiktigt och med ett starkt och låg försvarsspel. Han ville inte låta arsenal ha mycket utrymme i den offensiva halvan. På matchen några dagar sen spelar han mer framåt och mer offensivt för att överraska Wenger, samt han märkte att Adebayor inte är med från start.
Man måste variera och tänka smart. Det fungerar förstås inte alltid, men det ökar chanserna att få resultat man vill.

Vad kan vi culés förvänta oss, utan att vara orealistiska?
Vi har haft i stort sett de allra viktigaste i laget skadade i flera månader.
Vad kan vi kräva då?

Barcelona Sersari
2008-04-07 12:51
Vilka härliga Barça fans vi har nere i Katalonien "Barça sí, Laporta no!" demonstrerar dom efter gårdagens match. Jävla bortskämda idioter, kan ni inte låta lika mycket under matcherna istället? Nej, där håller dom käften och visar det sämsta supporterstödet i världen.

Se länktips.
Länktips: www.marca.com
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2008-04-07 12:44
Cap fantastic/Holländaren

Jo vi är medvetna om att de är inskolade i 4-3-3 systemet, men både messi och dinho är skadade som i stort sett är våra enda yttrar. Ska vi spela med 3 centrar längst upp som frank envisats med?

Absolut inte tränarens fel utan personen som ansvarade för spelarköpen, vi köpte in spelare som inte alls passar in i taktiken och nu står vi här frustrerade över att det inte går vår väg.

Våra spelare må inte vara optimala för en 4-4-2 men jag skulle gärna vilja se hur den skulle fungera på oss.

Kan det verkligen bli värre än vad det är helt seriöst?
Barcelona LennyRomario
2008-04-07 12:37
Det är väl en sak att "tvingas" till att inte spela 4-3-3 på grund av skador. Något helt annat att aktivt välja det genom att utnämna Mourinho till tränare.
När jag ser laguppställningen så tycker jag ändå inte att det är bristen på yttrar som är förklaringen till att de inte kan vinna.
Henry ska kunna klara den rollen, sökte sig ju alltid ut åt vänster i Arsenal. Etoo är klart bättre centralt, men har ändå många gånger alternerat mellan centralt och kanten, även under matcher. Etoo och Henry positioner på plan är inte förklaringen till att man inte kan vinna emot Getafe. Däremot har Henry underpresterat konstant i Barcelona, men det gör han nog på alla positioner förutom bänken.
Riijkard gör väl bedömingen att Henry och Etoo klarar de rollerna tillräckligt bra för att det ska vara bättre än att införa ett helt nytt spelsystem. Något jag håller med om.
Barcelona Criff
2008-04-07 11:47
Captain Fantastic & Holländaren,
Så ni menar att man ska fortsätta med samma 4-3-3 spel fast alla yttrar är skadade?
För jag menar vi har tagit 5 poäng på 21 möjliga eller vad vi är uppe i. Något fungerar inte.
Är det då inte dags att iaf pröva något annat? Jag menar det kan inte bli sämre iaf för stunden.
Sen när Messi är tillbaks kan man köra 4-3-3 igen och förhoppningsvis handlas det in en naturlig ytter som agerar backup eftersom vi är så skadedrabbade nuförtiden.
Barcelona LennyRomario
2008-04-07 09:50
Jose Mourinho kan aldrig bli rätt i Barcelona. Det kan säkerligen vinnas någon ligatitel här och där. Men missnöjet kommer konstant ligga och gro med den sortens fotboll som Mourinho förespråkar. Ungefär som under Luis Van Gaals styre alltså.
Mourinho passar bättre i exempelvis Inter där poängen och segern är allt som räknas. I Barcelona kommer han inte göra någon lycklig på längre sikt.
Barcelona Captain Fantastic!
2008-04-07 08:18
Glömde länken till mitt inlägg här under.
2008-04-07 08:17
Holländaren har helt rätt, talangerna vi har är helt uppfostrade i 4-3-3 eller 3-4-3 som baseras på spelande triangelformationer. Har har ni ett perfekt exempel på hur inrotat det är i våra spelares DNA att spela så.

Xavi och Iniesta har en lektion på Camp Nou för små barn i akademin, och det första de går igenom är just dessa traingelformationer som våra spelare använder sig av ute på planen. Ni som inte riktigt fattar hur det går till där ute får en utmärkt visualisering av det i videon.

Kolla vid 3,20 då Xavi börjar ta upp det.

4-2-2 skulle förstöra mer än vad det skulle hjälpa, detta är även en anledning till att jag inte vill att Mourinho kommer, vilket det inte heller verkar då Laporta nekat att han ska försöka värva Mourinho med förklarningen att "Mourinho inte skulle passa in i Barcas sätt att spela", vilket är relativt rätt enligt mig. Nyheten finns på sport's hemsida.
Barcelona R.D.A.M
2008-04-07 08:03
Hur kan man vilja behålla Henry och Eto och sälja Ronaldinho?? Så dåliga som Henry och Eto är har jag aldrig sett Ronaldinho... Henry har väl gjort ett fåtal bra matcher sen han kom till Barca och Eto vet jag inte vad som hänt med...
Barcelona Holländaren
2008-04-07 07:05
4-4-2 är en jättestor skillnad mot 4-3-3 efter som trianglarna som 4-3-3 (och 3-4-3) bygger på inte blir korrekta. Samtliga våra egna produkter skulle nog få det rätt jobbigt att växla om till ett 4-4-2, det har vi även sett under tidigare tränare efter Cruyff.
Real Madrid Shi
2008-04-07 02:02
Ämne: jag är inte speciell....
Tror nog det hade suttit bättre med Iniesta på vänsterkanten istället för Dos Santos i en fri roll och med Xavi centralt istället då det kan bli för offensivt så har man Xavi och Touré som ligger längre ner och balanserar upp det hela.

Henry och Eto'o funkar som sagt inte tillsammans i ett 4-3-3 men i ett 4-2-2 tror jag de skulle funka utmärkt.

Typ som Arsenal spelar.

2 centrala mittfältare där en är grovjobbare och en en mer skicklig passningsspelare.

Sen har man 2 kvicka och duktiga spelare på kanten där en har en fri roll och får vandra in i banan och lite som han vill.

Sen har man Henry o Eto'o på topp, tror det skulle kunna gå riktigt bra och ingjuta en känsla av ändring och att detä r något nytt och fräscht som spelarna kan möta denna uppgift med anthusiasm.

Tycker ni inte Reijkaards envishet med hur han placerar anfallarna har en viss likhet med hans 3-4-3 som stal en hel del poäng från er förra säsongen.
Barcelona A.Gaudi
2008-04-07 01:52
jag är inte speciellt upprörd. har sett den här matchen väldigt många gånger redan den här säsongen.

jag, som många andra, inser att Rijkaard måste lämna rodret. in med lippi, mourinho eller Laudrup. någon av dem tror jag skulle vara fint. sen kanske med Guardiola som assisterande tränare.

ett 4-4-2 skulle vara riktigt intressant.

-------etoo---henry------

Dos Santos--Toure--Iniesta---Messi

Ronaldinho känns för offensiv för att spela i ett 4-4-2. vi hade behövt handla in en ny vänster ytter, dos santos är inte mogen ännu. sedan en till mittfältare i mitten av planen, Diego eller Modric skulle vart trevligt då.

Tror det skulle vara ett bra byte för oss med Ronaldinho mot Adriano+euro. får vi en fetare anfallare som bryter vårt tekniska mönster(adriano är dock både fysisk och teknisk).
Barcelona emill
2008-04-07 01:00
Ang rejkards roliga offensiva fotboll så tycker jag den föregående säsongers fina fotboll gått och blivit betydligt sämre denna säsong, sett rätt många matcher. Stundtals glimtar vi till på camp nou men tror knappt jag sett en bortamatch då vi lyckats spela speciellt bra.. När man slår på barca på TV:n hoppas man alltid på mkt mer:) Ne byt ut rejkard till hösten, brukar kunna få positiva effekter med lite nytänkande.
adiiL
2008-04-07 00:35
Det känns som att Laporta och resten i ledningen är lika snälla som Rijkard själv och kommer låta honom sitta kvar. Det får bara inte hända. De tycker att Rijkard bemästrar lagets spelfilosofi och passar in så bra hos hos. Men Barcas roliga spel kommer inte förstöras bara för att vi får en ny tränare. Rijkard har helt enkelt gjort sitt för oss. Han kan inte få fortsätta med samma grej längre, hur många lag finns det som kört med samma grej såhär länge förutom Barcelona? Om ett lag inte fungerar behövs alltid ändringar. man kan itne vänta på att allt ska lösa sig med tiden. Rijkard borde gå till typ Milan och lära dem hur man spelar offensivt för hos oss gör han inte mycket nytta längre och har inte gjort det på ett bra tag. Ser inget positivt i att ha honom kvar.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2008-04-07 00:27
Rambla och Co

Jag har helt enkelt gett upp förhoppningar att han ska anpassa taktiken efter spelarmaterialet, han kan helt enkelt inte eller vågar inte ändra nåt och det är bara för dåligt. Vi är i stort sett ändå ute ur ligaguld jagandet så varför inte testa att anpassa taktiken lite?

Jag älskar 4-3-3 taktiken lika mycket som den näste cule, men när vi inte har våra spelare som är gjorde för taktiken så bör han ändra och våga mer.

Varför inte testa 4-4-2?
Det kan ju knappast gå sämre.

Flera gånger har madrid tappat poäng när de spelat dagen innan oss men vi har gång på gång inte lyckats utnjytta detta.

Ser inte bra ut det här om vi ska möta man u, som för närvarande kanske har den bästa formen i europa.
Barcelona Dizzy
2008-04-07 00:12
Rijkard är Rijkard vad ska vi göra? Inget! Säger bara möter vi United i semi. Vi är upp ätna. Så som vi spelar.
Barcelona Criff
2008-04-07 00:08
Rambla, ja det är jag också så trött på. Hur många gånger har han inte kört med denna jävla uppställningen och förlorat poäng?
Ändå tror han att det ska funka i all evighet?
Barcelona Rambla
2008-04-07 00:04
Ämne: Barcelona tog slut n....
Amen!

Varför inte utnyttja spelarmaterialet bättre då eftersom de rätta spelartyperna för 4-3-3 saknas. Det skulle åtminstone jag vilja ha en förklaring av Rijkaard. Inte för att han är skyldig mig någon förklaring men i alla fall. :)
adiiL
2008-04-06 23:58
Barcelona tog slut när Guily, Belleti och Gio lämnade, när Ronaldinho och Deco kom bakfulla till träningen och när Edmilson blev skadad men aldrig kom tillbaks. Vårt nya lag kan inte utnyttja 4-3-3 lika mästerligt som förut.
Barcelona barcadinho
2008-04-06 23:52
Etoó skulle klart och enkelt spela centralt.
Det är hans position i laget i flera år. Ska man plötsligt försöka lära honom något annat?
Det är där i straffområdet han är bäst.
Hur många matchminuter behöver man för att kunna se att han gör inget på kanten? Så vad gör Rijkaard? Han rör om allt och väljer fel.
Bojan är inte heller en typiskt kantspelare men han har inte hunnit bli så inrutade än i var han ska spela i A-laget. Med Etóo i mitten har man åtminstone ett säkert kort.
Och sen med huvudspelet: Ska man räkna med den kortaste på plan att nicka mål? Eller ska man räkna bort redan från början huvusspelet i straffområdet?
Och sist - man måste reagera mycket snabbare. Efter redan 15 minuter såg man hur Etóo´står fel. Varför inte ändra på en gång?
Jag vågar att påstå igen -Rijkaard har inte vunnit matchen på grund av brist på taktik.
45 minuter med massa med anfall har blivit förlorat, just på grund av fel positioner av Bojan och Etóo.

Med ni kan tycka vad ni vill.
Det är så jag sammnfattar matchen idåg för mig själv. Jag vill bara dela med er hur jag tänker.
Jag skulle skriva samma kritik även om vi till slut skulle sätta in ett mål och vinna matchen.

Tyvärr är det så - vi har bara en titel att spela för den här säsongen, med den är supertung.
Barcelona Rambla
2008-04-06 23:48
Ämne: Giovanni visade sina....
Lättläst? Snarare är det Barças spel som nu för tiden är lättläst. Giovani spelar så som han blir tillsagd.
Real Madrid MADRID 1902
2008-04-06 23:48
Grabbar och tjejer jag har varit på sergels torg och demostrerat så ni kan skriva i vårt forum nu.:)

2008-04-06 23:42
Kapten11

Ja, men när du har två andra "Eto'os" på kanten i Bojan och Henry som ska servera honom passningar istället för Ronaldinho och Messi så säger det sig självt varför spelet ser ut som det gör. Finns inget att göra åt det tills Messi och Ronaldinho är i form igen.

Sedan måste jag bara nämna denna tragiska publik som sitter på Camp Nou. Jag vet att det inte ligger i Katalanernas kultur och personlighet att ropa, hojta, jubla eller kanske ens visa känslor, men fy fan vad tragiskt det är utifrån.

Då laget spelar bra så sitter alla och röker på sina ciggarrer och viskar tyst till närmaste person, men när det går dåligt för laget, ja då kan de fan låta och viftas på vita näsdukar eller ens tidningar om inget vitare finns att ha på sig. Detta att jämföra med denna andra matchen jag såg ikväll mellan Olympic Marseille och Lyon, Stade Velodrome höll minst 110 decibel i 90 minuter, det var som från en anann värld.

Kurdfot
2008-04-06 23:42
Giovanni visade sina kvaliteter?

Snälla killen är så jävla lättläst. Han skjuter för mycket. Men jag ser hellre honom på plan nästa match än bojan.
Barcelona petersays
2008-04-06 23:41
"Det saknas en riktig speldirigent och en ledartyp på mittfältet. Saknaden av Ronaldinho och Deco påverkar laget mer än många tror. "

Ka-ching!!
Nu börjar vi komma till pudelns kärna.
Barcelona Holländaren
2008-04-06 23:37
Angående Eto'o på högerkanten så håller jag med om det faktiskt. Men samtidigt förstår jag tanken med att spela Krkic centralt, det är en gammal cruyffiansk idé om att unga spelare alltid ska få spela på sin bästa prestation, eftersom att de hantar kritik, motgångar och dåliga insatser på ett mindre moget sätt än äldre spelare.
adiiL
2008-04-06 23:36
Det saknas en riktig speldirigent och en ledartyp på mittfältet. Saknaden av Ronaldinho och Deco påverkar laget mer än många tror. Vi är ju alldeles vilse utan dem två.
Barcelona Holländaren
2008-04-06 23:35
Ok. Ja, jag antar vi kan klara oss ganska bra utan Ezquerro. Jag hoppas dock att han ersätts av en hyfsad spelare när han försvinner i sommar, för vi måste verkligen ha en anfallare till som slickar kanten.
Barcelona Rambla
2008-04-06 23:35
fcs:

Eto'o spelade med smärtlindrande sprutor mot Schalke i veckan. Det är nog inte så konstigt att han tas ut av säkerhetskäl. Annars håller jag med om att han inte kommer till sin rätt på en högerkant. Han ska spela centralt.
Barcelona calle-barca
2008-04-06 23:33
Jag saknar också messi så eto kan spela i mitten och bojan eller henry på vänstern.
Annons: