/spanien/barcelona/forum/212.aspx/spanien/barcelona/forum/212.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-24 15:03
Ter Stegen; S Roberto, Piqué, Mathieu, Digne; Busquets, André Gomes, Rafinha; Arda, Suárez y Neymar, el 11 en el Molinón Arda högerytter?! Lucho måste ha tagit sig en tupplur under andra halvlek av Atletico. Finns ingen annan förklaring. Arda kan inte vika in från höger och kan inte hota utåt heller för han saknar den speeden som krävs. Ffs Lucho....
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Z_Z
2016-09-24 15:02
Ter Stegen- Digne-Pique-Mathieu-Roberto, Arda-Busquets-Gomes, Rafinha-Suarez-Neymar

Blir intressant att se vem av Rafinha och Arda som spelar högerytter.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-24 14:26
Taka-tiki

Jag ångrade mig ju att det inte gick att jämföra äpplen med päron.
Bartra är helt enkelt överlägsen honom en så länge.
Barcelona Fuerza
2016-09-24 14:15
@Tiki-Taka:

Amen to that!
Barcelona Tiki-Taka
2016-09-24 13:56
Ni menar på fullaste allvar när ni jämför Umtiti med bartra!? Bartra som fick 6 år på sig för att prestera....Umtiti är 1000 gånger bättre än Bartra med mycket mer potential. Snabbare, starkare och bättre huvudspel har Umtiti! Sätt slut på denna pinsamma jämförelse!
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-24 12:42
Pappilon Håller med! Bartra har allt som en Barca spelare ska ha. Bra spelförståelse, bra passningsfot, bolltrygg, stark på huvud. Kan Barcas spelstil med att hålla upp backlinjen, något vi har haft problem med när Umtiti ständigt faller. Umtiti är än så länge lite för mycket Alibi också smart att börja lite safe. För han ser osäker ut med boll, passningar ständigt 5-10 meter i sidled. Han har mycket kvar att bevisa, men helt klart en trend spelare just nu, som inte behöver göra mycket för att det ska vara bra.
Barcelona papillon
2016-09-24 12:09
Ribohn Fan

Umtiti vs Bartra, som att jämföra äpplen och päron.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-24 09:30
Det största exemplet att inte ta vara på våra egna förmågor, är att inte satsa på Bartra och ge Umtiti chans på chans. Det som Bartra skulle behövt.

Och istället utvecklas så som Thiago i en annan storklubb till en fullfjädrad landslagsspelare.
Barcelona Tiki-Taka
2016-09-24 09:12
If Messi continues to suffer from the same type of injury, he might have to undergo surgery and be out for 3-4 months. [Diario Clarín] ...........
Barcelona Iniesta70
2016-09-24 08:51
Mycket intressant och väldigt bra läsning från flera skribenter här inne,riktigt inspirerande läsning som fick mig att fundera på varför jag började hålla på Barca .

Jag tror att grunden för mitt Barcelona intresse började för länge sedan,lång innan många av er var födda,ja,jag är en gammal räv som kunde följa VM 82 på tv.
Och det var nog där under VM 82 som min filosofi på hur fotboll ska spelas lades,av det franska landslaget. Speciellt deras mittfält,Tigana,Platini,eleganta ,graciösa,offensiva.Tyvärr slogs man ut mot de hemska vässttyskland i två raka semifinaler,både 82 och 86.
Men man vann EM 84.

En av de bästa matcherna jag sett någonsin spelades under VM 86 och det var kvartsfinalen mellan Frankrike och Brasilien,underbart spel och sanslös dramatik.
Poängen är att man kunde inte se nån form av klubblagsfotboll på den tiden,förutom IFK Göteborgs galna europacup spel och tipsextra,då brukade jag alltid hamna in nån form av dvala och när matchen var slut så kom jag inte ihåg ett dugg.

När man efter ett par år började sända de olika ligorna och man kunde följa lagen mer frekvent så började jag mer och mer snegla på de katalanska herrarna och deras graciösa spel.
Så jag tror min grund lades av franska landslaget 82-86,långsökt kanske men inte helt omöjligt.

Sen hade jag ett par seriealbum om en engelsk spelare i Barca,tror albumen hette Eric Castel,nån som kommer ihåg dom:)?
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-09-24 03:21
Ännu en till magisk video från GAEBBA, den här gången är det Don Andres i rampljuset.

Har tänkt lite senaste tiden på Iniesta, det är en spelare som ofta hamnar i skymundan. För oss Barca fans är hans storhet sjävlklar men detsamma kan inte sägas om resterande fotbollsfans som inte regelbundet kollar Barcelona. Han är helt enkelt, underskattad. Jag har tänkt mer på hans storhet som både spelare och person och kommit fram till en kontroversiell slutsats; nämnligen att han är den näst bäste spelaren genom tiderna strax bakom, ingen annan än, Leo Messi.

Det som gör Leo snäppet bättre än Andres, i mitt tycke, är Messis övertag i fysiska aspekter såsom acceleration, rörlighet och snabbhet. Alltså, skulle man kunna säga att om det inte var för genetiken så skulle det finnas en stor chans att Iniesta skulle vara lika bra som Leo. För när man analyserar spelarna lite djupare så kan man se att i tekniska aspekterna är de kortväxta magikerna jämlika. Andres har en flärd och driv med boll som endast Messi kan efterlikna, och då får man inte glömma att Iniesta inte alls har samma förutsättningar som vindsnabba spelare som Neymar, Douglas Costa, CR, Leo osv.

Han gör upp för bristerna i fysiken med sin gudabenådade teknik och bollbehandling. Lägg därtill hans förmåga att kontrollera mittfält och hela matcher på regelbunden basis med en elegans i klass med Maldinis försvarsspel. Passningsspelet har han även bemästrat, Korta som långa, djupled som tvärs över fältet. Don har inte bara en högerfot smekt av gudarna, vänsterfoten håller även den hög klass.

Argumentet mot Iniesta är hans poängstatistik, det lider på följande vis "han gör sällan mål eller assist, Kroos, James, Isco, Pogba osv (you name it) är bättre"

Det är nackdelen med att leva i en värld som är alltför fixerad på statistik, inte bara inom sportvärlden. CR bör vara evigt tacksam över det, i en annan värld hade han aldrig konkurrerat om Balon D'or.

Det Iniesta däremot har, som ingen annan har (inte ens Messi), är matchvinnande och turneringsavgörande prestationer, som gjort honom MOTM på de allra största scenerna i fotbollsvärlden. EM 2008 var första gången han blev matchens lirare i en internationell turnering. Han följde upp det med att bli MOTM 3 gånger under VM 2010, och det var även han som avgjorde hela VM och bärgade pokalen för Spanien. EM 2012 blev han vald till matchens lirare 3 gånger, inklusive finalen mot Italien. EM 2016 blev han vald till matchens lirare i 2 av 3 gruppspelsmatcher.

Det är inte slut än om ni trodde det. CL finalen 2015 blev han återigen vald till matchens lirare efter en fläckfri insats. Spola fram tiden nästan ett år och han kan lägga till matchens lirare i Copa Del Rey finalen 2016 på sitt makalösa CV.

Ord gör inte honom någon rättvisa, han kommer gå ner i historieböckerna som en av de mest inflytelserika spelarna någonsin trots att han oftast inte varit med på måltavlan. Vi är tacksamma för allt Don Andres och hoppas få se dig i många år till.

Blev ett väldigt långt inlägg men kände för att ventilera mina tankar och hylla en spelare som tidigare påpekat hamnar i skymundan för ofta. Vart placerar ni Iniesta bland tidernas bästa och om ni fick jämföra Iniestas och Messis tekniska kvaliteer, vem väljer ni? Genuint intresserad av era åsikter. Väl mött!
Barcelona Bollinnehavet
2016-09-24 01:25
Bosketts

Tack så mycket! Det känns gött att vara tillbaka. Hoppas att fler gamla rävar kommer tillbaka och att vi kan få till en positiv anda här inne igen :)

Det är intressant det där med hur man valde klubb när man var yngre och hur man flöt runt mellan olika klubbar. Det gör jag förvisso fortfarande fast med Barca som en fast punkt närmast hjärtat. Men hade jag varit 12-13 år så hade jag väl antagligen hållit på Leicester nu, så mycket som jag följde dom i deras guldstrid förra säsongen. Denna säsongen kommer jag att hålla ett extra öga på City i och med Pep men även på United pga deras nyförvärv, Inter för att jag kör med dom på PES 2017 nu osv. Men det är alltid Barca som kommer i första hand. Det kommer alltid vara viktigare för mig att kolla på Barca - Celtic även om vi redan är klara gruppvinnare än att kolla på tex Bayern - PSG i en rafflande gruppfinal. Det kan vara surt ibland men så är det.

Angående La Masia så är det klart att det inte kommer en 87-generation varje eller varannat år. 87-88-generationen plus Xavi, Iniesta och Puyol är bara helt sjukt. Men det är knappast enbart slumpen heller, och så som vår nuvarande ledning sköter La Masia så kommer det knappast att öka några chanser att få fram några framtida gyllene generationer. Med det sagt så är jag ändå glad att vi har Neymar istället för Cuenca och Tello på vänsterkanten. Men precis som du säger så ser jag hellre att man spelar in Samper än att köpa in tex Gomes för nästan en halv miljard. Vi ger inte våra egenproducerade talanger chansen längre i samma utsträckning som förut. Ta Grimaldo tex, jag har följt honom sen han var 15 år gammal, han har varit grymt lovande hela tiden men honom slängde vi ändå iväg för en spottstyver till Benfica och istället köper Digne (som ändå har gjort det bra) för 150 miljoner. Sådana saker gör oss till en mindre speciell klubb och det stör mig. Det förvånar mig inte ett dugg om vi gör samma sak med Samper. Men det hade förvånat mig väldigt mycket om vi gjorde det 2009.

Och på tal om Athletic Bilbao så hyser jag stor respekt för dom. Dels för att de är basker men också för att dom är enbart basker och aldrig har åkt ut förstaligan. Det är riktigt stort. En liknande respekt känner jag inför Rayo Vallecano. En Madridklubb som är antifascistisk och allmänt cool. Dom kör sin grej och jag hoppas att dom snart är tillbaka i La Liga igen.

Btw så inser jag att jag faktiskt saknar TV4 Plus så som det var på den tiden. Dom körde ju brasilianska ligan också på nätterna :)

Och på tal om nätter så är det väl dags att sova nu. Det är ju trots allt matchdag imorgon. Godnatt!
Barcelona Bosketts
2016-09-23 23:31
Bollinnehavet

Först och främst, välkommen tillbaka! Kul att du känner dig motiverad av att börja skriva igen. Skribenter som du behövs verkligen, och jag hoppas verkligen att vi åter kan hamna på den nivå detta forumet var på för ett par år sedan, då det var det finaste och mest intressanta på svenskafans istället för den sörja vi sett på sistone.
Modaktiviteten kommer att öka markant här inne den närmsta tiden, och krafttag kommer att tas för hålla rent. Men mer om det snart!

Känner igen mig mycket i din historia. Själv började följa laget 1997, vilket var svårt att inte göra med Rivaldo, Guardiola, Enrique (som för övrigt var min favoritspelare under den tiden), Stoichkov i laget (Figo har jag förträngt). Och med det orangea bortastället (!). Herregud vad fint var.

Sedan svalnade intresset och jag började följa Inter istället, då Serie A var ligan på allas läppar. Men när TV4 Plus började sända La Liga under mitten av 2000-talet blev jag kär igen.

Har liksom du alltid varit fascinerad av La Masia och det katalanska fotbollsundret (respekterar förövrigt Athletic Bilbao av samma anledning), och spelar hellre med en oprövad Sergi Samper än att köpa in en färdig mittfältare från Valencia eller dylikt. När vi under CL 2011 ställde upp med i stort sett en hel elva från La Masia blev man närmast tårögd. Det ska liksom inte gå att vara världens, kanske historiens, bästa lag med hemodlade spelare.

Att La Masia inte är som den en gång var beror som du också är inne på mycket på den (hopplösa) ledningen som skalat av mycket av klubbens identitet. Men man får heller inte glömma att 87/88-generationen var något utöver det vanliga. Messi, Pique, Busquets osv. På senare tid har vi haft svårt att producera fram dessa enorma talanger. Men det är något som är på god väg att ändras. Vi har många lovande spelare påväg in i Samper, Alena, Palencia etc.
Problemet med att värva spelare som Suarez och Neymar är ju att dessa talanger har svårare att få plats och speltid. Vilket ibland oroar mig. Hur ska liksom en spelare som Alena kriga sig in på mitten med Gomes, Denis, Iniesta, Rakitic, Rafinha, Arda osv i laget?

Där behöver man en tränare som förstår kulturen i klubben, som kan peta en Yaya Toure för en oprövad 21-årig Busquets i en CL-semi...
Barcelona Bollinnehavet
2016-09-23 22:51
God afton cules! Detta är mitt första inlägg här under mitt nya nick. Jag hade ett konto här tidigare som jag sedermera slutade använda för ca 1 år sedan på grund av den låga nivån som rådde. Jag tappade lusten att skriva men jag har sedan dess läst då och då här inne. Nivån har knappast blivit bättre men jag har ändå den senaste tiden känt mig motiverad att försöka ta upp skrivandet här inne och förhoppningsvis iallafall inte vara med och bidra till att sänka nivån här. En annan bidragande orsak till min ökade motivation är att mod-staben har utökats och att det verkar som att det kommer tas krafttag mot dom som regelbundet sänker nivån. Men men, jag ska inte älta detta mer. Detta blir förhoppningsvis en nystart för mig. Jag är 32 år och blev förälskad i FC Barcelona när min gode far (som för övrigt inte alls är intresserad av fotboll) kom hem från sin semester i staden Barcelona med en Barcaflagga som present till mig. Året var 1999 och de hade precis vunnit ligan. Innan dess höll jag Manchester United och AC Milan varmt om hjärtat men efter en sådan liten sak som en flagga egentligen är och i kombination med att jag startade en save med Barca i Championship Manager och att min dåvarande idol Patrick Kluivert också spelade där så svalnade kärleken för Manchester och växte istället för Barcelona. Det ska också sägas att jag även gillade Real Madrid vid den tidpunkten, jag gillade deras färger vitt och lila och jag gillade verkligen Roberto Carlos. Men jag kan inte berätta det utan att också förklara för er att jag vid den tidpunkten inte hade någon koll på klubbarnas historia, traditioner, identitet eller djupet i rivaliteten (även om jag såklart kände till el clasico och den "vanliga" storklubbsrivaliteten). Men jag följde faktiskt inte laget eller fotboll överlag överdrivet mycket de kommande åren. Det var inte förrän jag flyttade hemifrån några år senare och man kunde se La Liga på TV4 Plus (2003 tror jag) som det riktiga intresset för klubben tog fart. Jag började följa laget, kollade nästan alla matcher, läste på om klubben och intresset blev bara större och större. Ju mer jag läste desto gladare blev jag att jag råkade fastna för just Barcelona och inte för Real Madrid, vilket det i sanningens namn lätt hade kunnat bli. Jag gillade den gamla frihetskampen, Katalonien, Cruyffs Dream Team och jag var en stolt och övertygad culé. Och ju mer den europeiska toppfotbollen tog sina stora kapitalistiska kliv mot den kommersiella marknaden desto stoltare blev jag över våra reklamfria tröjor. Jag var förälskad! Angående mitt nick "Bollinnehavet" så är det just för min kärlek till Barcas sätt att spela. Visst att vi i dagens läge inte har lika mycket boll som under Pep men vi är fortfarande alltid det bollförande laget och det har vi varit så länge jag har följt laget. Ett högt bollinnehav är en del av denna klubbens identitet och det gör ont i mig att se många andra lag runt om i Europa som ofta bara tjongar iväg bollen i brist på en riktig spelidé. Sen vinner jag hellre matcherna med ett något rakare spel än att se ett fantasilöst handbollsanfall utan effektivitet i 90 minuter. Men jag förlorar hellre några matcher per säsong och eventuellt missar en och annan titel än att se Barca spela en Mourinho-lik fotboll med en stor och klumpig centertank där framme som det slås långbollar på. Jag håller alltså Barcas identitet högre än några själlösa titlar. I en drömvärld så vinns titlar med ett snyggt spel med en rejäl stomme från La Masia likt CL 2011. Mycket har som vi vet förändrats kring vår klubb de senaste åren. Jag förstår såklart att man till exempel måste köpa in en Suarez för hur-många-hundra-miljoner-det-nu-var istället för att köra med en Dongou från La Masia om man vill fortsätta vara en toppklubb och inte bli en AC Milan, vilket vi absolut inte skall bli. Men jag önskar ändå att vi kan tweaka det lite och gå tillbaka lite mer till det vi kommer ifrån. När man nuförtiden läser om hur La Masia avvecklas, hur det fuskas med skatter, hur vi ska ha den mest toppmoderna arenan (med fett höjda biljettpriser som följd och en stor del av lokalbefolkningen som inte kommer ha råd att gå på matcherna) samtidigt som vi för något år sedan hade tröjreklam på både insidan, bröstet och armen, ja då blir jag uppriktigt sagt ledsen. Jag förstår som sagt att vi inte alltid kommer kunna vara som vi var innan, världen förändras och man måste hänga med i den förändringen. Men jag önskar att jag kände tillit till dom som styr klubben idag (vilket jag aldrig kommer att känna efter all skit dom gjort) och att förändringarna gjordes i ett mer lagom tempo. För mig handlar ett supporterskap så himla mycket mer än att vinna trippeln varje säsong. Titlarna är bara en del av det hela. Historien, traditionerna, identiteten, spelare som Puyol och känslan kring klubben är så mycket mer. Jag är en fotbollsromantiker ut i fingerspetsarna och det är FC Barcelona som har format mitt allra största intresse här i livet. Tänk vad en flagga och en CM-save kan göra... Mvh Bollinnehavet
Barcelona Reymar
2016-09-23 22:45
@Bosketts:

Barcelona Vampíro
2016-09-23 22:01
Rafinha är tillbaka i truppen till Gijon och får förhoppningsvis starta i Messis frånvaro. Med honom kan vi även gå ner på ett 4-4-2 alternativt lira trebackslinje då han är så flexibel. Arda gjorde ett par bra matcher i början men han kommer inte riktigt till sin rätt på högerkanten, kan inte bryta in i banan och saknar snabbheten för att komma runt på kanten. Annars är Vidal än en gång utanför truppen, jeez det ser inte ljust ut för honom.
Barcelona Fuerza
2016-09-23 21:58
Argentinska fotbollsförbundet har bett om ursäkt för Bauzas utlåtanden.

Klubben är dessutom kritisk till att Neymar-fallet öppnas igen.
Barcelona LennyRomario
2016-09-23 21:34
@Barclasico:
Jag håller med! Vi betalade tydligen 17 miljoner euro till Santos och 40 miljoner euro till Neymar själv (och hans pappa), Men samtidigt så säger Barto själv nu att affären gick på 86 miljoner euro. Vi sa att vi betalade mindre än vi gjorde för att DIS (ägde 40% av Neymar) skulle få mindre pengar, och eftersom köpesumman sattes till lägre så blev det ju såklart lite skattefusk på det hela, som vi löste genom att betala böter på 5.5 miljoner euro. Och vår president kände sig så skyldig att han avgick i efterdyningarna av den här affären! Men det är Perez som är smutsen! Solklart. För det kan ju inte vara så att DIS driver detta, då de som sagt ska ha 40% av det Barcelona de facto betalade för Neymar?
Barcelona Barclasico
2016-09-23 19:09
Spain’s high court have reopened the investigation into Neymar's case concerning his transfer to the club three years ago. [md]

Perez... att den smutsen aldrig ger upp!.
Barcelona Fuerza
2016-09-23 18:51
@Blaugrana91:

Jag tror han var sarkastisk ;)
Barcelona Blaugrana91
2016-09-23 17:49
[QUOTE=El Messias]Bosketts Hur vet du att det är omöjligt att vinna CL med honom? [/QUOTE] Jag tror han var ironisk. ;)
Barcelona El Messias
2016-09-23 17:36
Bosketts Hur vet du att det är omöjligt att vinna CL med honom?
Barcelona Bosketts
2016-09-23 17:32
@Davids3:

Vad spelar det för roll när det är helt omöjligt att vinna CL med Roberto som högerback? ;)
Barcelona Davids3
2016-09-23 17:11
Roberto är tydligen värderad till den tredje dyraste högerbacken just nu, enligt transfermarkt.

Bellerin who :)
Barcelona jonis
2016-09-23 13:53
Tröttnar aldrig på detta klipp
Barcelona neymar JR
2016-09-23 09:28
Dm1982 Bra det! Messi får inte ens vara skadad i fred. Det är faktiskt beundransvärt hur Messi står ut med all skit med/under landslaget. Varför klubben ska vara så diplomatisk under dessa fall finner jag obegripligt. Sätt pajasen på plats så han inte vågar öppna sin käft igen. Det är ju trots allt Barcelona som drabbas hårdast vid hans skador.
Barcelona DM1982
2016-09-23 08:37
@neymar JR:

Messi kommer i alla fall inte vara med Argentina när de spelar nästa VM-kval.

Messi removed from Argentina's squad due to his injury, so he'll miss the World Cup Qualifiers games vs Peru and Paraguay. #WCQ2018 https://t.co/GwexSfFync

Lycka till Argentina.
Barcelona S.Eto'o
2016-09-23 06:28
Gillar 3 backlinje formationen men hur han ni tänkt vi ska spela när vi bara har 3 mittbackar tillgängliga varav den ena är Mathieu? Men visst enstaka matcher skulle jag testa formationen.
Barcelona neymar JR
2016-09-23 02:46
Bauza (coach Argentina): "Barça sends us messages, asking us to take care of Messi, but they do not take care of him." [@FOXSportsArg] Dags att knäppa truten på honom, satan vad man önskade att Messi tackade nej till Argentina.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-23 00:33
@enkos:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det blir fem man på mittent? I ett 3-5-2 system blir det tre man centralt precis som i ett 4-3-3. dom två andra mittfältarna står för bredden på varsin kant ju?

Så här (kolla länktips).
Annons: