/spanien/barcelona/forum/211.aspx/spanien/barcelona/forum/211.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2016-09-29 14:01
@Bollinnehavet:
Jag valde att klippa ut citatet ovan från ditt inlägg för att inte fylla forumet med långa citat. Jag håller med dig om att hans roll är att bryta mönstret, vilket han är fantastiskt duktig på, men vad just att bryta mönstret innebär är jag inte lika säker på att vi håller med varandra i. Om Neymar dribblar varje gång han har bollen så är motståndarna alltid med på att det kommer en dribbling och då blir det motsatt effekt, istället för att bryta mönster blir det en väntad handling. Det handlar om att ha en bra balans mellan det säkra spelet och att göra dribblingarna i väl avvägda situationer när motståndarna inte är beredd. Just denna balans tycker jag inte att Neymar haft just de 2 senaste matcherna. Självklart ska han utmana ofta, men om han misslyckas en hel halvlek så borde han spela säkert en bit in i andra halvleken för att sedan blixtra till med ett nytt dribblingsförsök exempelvis. Vissa kanske uppfattar det som att jag ogillar Neymar med mina inlägg om detta idag, men det gör jag inte. Jag är bara besviken på hans spel just i de 2 senaste matcherna. Nu i Messis frånvaro så har jag högre krav på honom just för att han är så fruktansvärt bra. han har inte kommit upp i sin egen nivå helt enkelt.
Barcelona Barca4life98
2016-09-29 13:41
Gabriel Har haft koll på Dahoud litegrann faktiskt, i Bundesliga. Han är en riktigt stor talang och Klopp ryktades jaga honom hela sommaren. Det säger något ;). Kommer säkerligen att lämna Gladbach nästa säsong men han skulle behöva gå till ett lag som är ett hack under Barca, Real, Bayern etc. Lag som Tottenham, Dortmund, Napoli, Liverpool skulle nog passa honom ganska bra i nuläget.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Bollinnehavet
2016-09-29 13:34
En sak med Neymar som man måste ha förståelse för är att hans roll, med all rätt, är att göra avgörande saker. Han ska dribbla, han ska slå avgörande passningar och han ska bryta mönstret. För att bryta mönster på en fotbollsplan innebär att du behöver ta en risk. Det är mer riskfyllt att försöka slå en genomskärare genom en fembackslinje än att slå en passning till Pique om du står bredvid honom. Det är mer riskfyllt att försöka sig dribbla förbi två man än att slå en enkel passning bak till Alba. Men om det lyckas så har man brutit mönstret och skapat en farlighet för motståndarna. Misslyckas det däremot, så kan man se dålig ut. Igår såg Neymar dålig ut, men jag skulle aldrig vilja byta hans roll så att han står still och passar tillbaka till Alba istället. Till slut lyckades han med ett par grejer och det gav utdelning för hela laget. Nästa match kommer han förhoppningsvis att lyckas bättre från början och då är han en av världens bästa spelare på det han gör. Sedan är han beteende störande. Hade han spelat för ett annat lag så hade jag nog haft väldigt svårt för honom. Jag förstår om folk som inte håller på Barca ogillar honom och jag har även svårt att försvara honom när man hamnar i diskussion med dessa människor. Samtidigt så har jag blivit mycket mindre kräsen på hur jag tycker att våra spelare bör sköta sig med tanke på hur klubben i stort sköts om nuförtiden. Det var mycket viktigare för mig att alla skötte sig perfekt och var ödmjuka när jag även tyckte att FC Barcelona som klubb iaf var snudd på perfekt och ödmjuk. Det är vi inte längre och det har vi Rosell&Bartos junta att tacka. Ribohn Fan Jag håller med dig angående Mascherano. Han gör det riktigt bra när han ligger tätt i rygg och lyckas kliva framför och bryta motståndarnas uppspel. Men misslyckas han, vilket han gör med hyfsat jämna mellanrum, så blir det ofta till ett högt pris. Sedan tycker jag det är tråkigt att du lägger dig på en riktigt låg nivå i din diskussion med Katalano.
Barcelona Katalano
2016-09-29 13:22
@Gabriel:

Att kunna imponera på hans position mot just Barca av alla lag är verkligen något extraordinärt i ett lag som Mönchengladbach. Jag har inte heller sett något av honom tidigare, men nog har han skapat ett intresse att se mer av honom nu i alla fall. Om han prestera liknande nivå någorlunda regelbundet, med tanke på hans ålder, så kommer han definitivt bli upplockad av en större klubb inom kort.
Barcelona Katalano
2016-09-29 12:53
@Ribohn Fan:

Suck, jag ger upp. Det går inte att föra en diskussion med dig. Nu vet jag det i alla fall.
Barcelona neymar JR
2016-09-29 12:51
Allra största problemet var ju trots allt hans roll i första halvlek, det andra problemet är att han oftast fick bollen felvänt. Han ska hålla sig till sin vänsterkant i uppspelningsfasen och inte söka upp bollen. Han rörde sig i allt för stora ytor som han inte är van vid, han ska få bollen och bryta in med sin högerfot då är han som bäst. Nu är det dock för mycket skit på honom för att undvika kasta skit på andra spelare. Neymar ska trots allt försöka och våga utmana nästan varje gång, men vad busken håller på med är desto mer oroväckande. Skyll hur mycket ni vill på lucho men det är inte hans fel att busken står och kladdar på bollen på mittplan varje gång. Han borde bänkas och det borde Neymar med. Ersättare har vi trots att vi möter ett bra celta. Arda och gomes bör spela istället och dem bägge bör granska sig själva. Endast 1 spelare som har en given plats och dessa är inte Messi.
Barcelona Gabriel
2016-09-29 12:49
Känner att jag måste få skriva ett par rader om denne Mahmoud Dahoud. Han var för min egen del totalt okänd innan matchen igår, jag hade alltså ingen blekaste aning om vem han ens var och det enda jag kan säga är att det var längesen jag blev så imponerad av en talang som jag blev av honom. Killen är alltså bara 20 år gammal och spelar redan med ett sådant stort självförtroende. Nu vill jag inte ropa "Hallelulja" efter en enstaka match, men utifrån det jag såg igår så verkar grabben vara the real deal. Jag undrar verkligen hur länge till han tillåts stanna i Mönchengladbach, för det lär inte dröja länge innan de största klubbarna är och knackar på hans dörr.

Vilken talang!
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 12:43
Katalano

Kul att du tycker mina inlägg är bra, allt har ju blivit så bra här inne!

Det är så enkelt att utan Neymar hade vi inte vunnit dem 2 sista matcherna!
Barcelona Andresito
2016-09-29 12:37
Lite statistik på Neymars matcher denna säsong:

Lyckade dribblingar - Bolltapp - Passningsprocent:
Alaves: 4 - 2 - 71%
Celtic: 6 - 5 - 74%
Leganés: 4 - 6 - 88%
Atlético: 0 - 3 - 78%
Gijón: 7 - 4 - 67%
Gladbach: 2 - 7 - 68%

Här kan man tydligt se att gårdagens match var hans sämsta sett till dribblingar och passningar hittills denna säsong. Både mot Leganés och Atlético misslyckades han oftare än han kom förbi sin motståndare, dock så hade han högre passningsprocent i just dessa matcher. Innan Gladbach-matchen har Neymar kunnat väga upp de misslyckade dribblingsförsöken med ett säkrare passningsspel, med andra ord en avvägning där han väljer att spela säkert för att bollen ska stanna inom laget när han märker att det är svårt att dribbla sig förbi.

Som Katalano säger så bör vi ha högre krav på Neymar. Hans nivå har inte varit på topp denna säsong men den har ändå varit OK. Matchen mot Gladbach var under den nivån och folk tycker ändå att det är bra av vår stjärna. Neymar för snart ett år sedan var den mogna Neymar jag vill se regelbundet. Han tog rätt beslut i rätt läge, det vill säga han visste när han skulle släppa bollen och när han skulle dribbla. Det vi såg igår var en pojk-Neymar som trodde att han kunde göra allt själv och som dessutom hade svårt att hålla sitt temperament i schack. Helt fel steg i hans utveckling till att bli världens bästa spelar.e

tl;dr. Vissa har för låga krav på Neymar. Vi har alla sett vad han kan göra på en fotbollsplan under en längre tidsperiod. Det är den nivån jag vill att han ska komma upp i. För mig räcker inte Cristiano-insatser, det vill säga ett avgörande moment på 90 minuter. Neymar är inte så begränsad.
Barcelona SOMISEREM1899
2016-09-29 12:25
FCB-1899

Riktigt bra? Han var fullständigt usel i stora delar av matchen. Kladdade med bollen, tappade bollen, vägrade passa och när han väl gjorde det så gick den oftast till fel adress. Skamvrå för Neymar.
Barcelona FCB-1899
2016-09-29 12:08
Neymar spelade riktigt bra igår. Hans passning till Arda är världsklass. Hela laget höjde sig andra halvleken. Visca Barca!
Barcelona Katalano
2016-09-29 11:07
@Ribohn Fan:
Bra nivå på dina inlägg, verkligen. Svara på argumenten istället för att vara barslig och ironisk. Tar för givet att du har den förmågan. Jag ger dig hjälp på traven. jag anser inte alls att Neymar kommit upp i närheten av en nivå som kan anses vara nära att bära Barca på sina axlar. Varför tycker du annorlunda? På vilket sätt har Neymar stått ut från mängden som en superstjärna under de 2 senaste matcherna tycker du?
Barcelona Stright outa Barca
2016-09-29 10:21
Dani Alves commented "Come on kid, go hard as you know!" on Sergi Roberto's Instagram post. https://t.co/Q6DjkCFX3c
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 10:03
Katalano

Gick inte matcherna på cmore, fan såg felmatcher.
Såg fel på Neymar och Kennedy! Måste ha varit Bajen jag såg!
Barcelona Katalano
2016-09-29 09:52
@GauJon-10:

Du använder samma argument som madridfansen gjorde förra hösten när Ronaldo var urusel och slog till motståndare då och då. "Han visar vinnarmentalitet" sade försvararna då.

Neymar försökte inte kämpa tillbaka bollen, han sökte en ursäkt att sparka undan ben och tackla sina motståndare vilket är en väldigt skillnad jämfört med att visa ett "jävla anamma". Jag trodde han skulle få det gula kortet långt tidigare igår. Vi alla älskar hans konster och vill inte att han ska sluta med sin lekfulla spelstil, men när han har en dålig dag som igår så bör han välja det enklare alternativet mycket oftare och inte fortsätta sig på att dribbla i omöjliga situationer.
Barcelona Katalano
2016-09-29 09:47
@Ribohn Fan:

Du måste se helt andra matcher än jag gjort i så fall. Jag tycker han spelat dåligt i båda matcherna. I helgen räddades han av 2 sena mål efter ett rött kort från Sporting Gijon, och igår var han dålig hela matchen rent spelmässigt. Utöver det så lade han mer energi på att jaga motståndare med fula efterslängar än att faktiskt skapa något. Jag har mycket högre krav på neymar än vad jag sett i dessa matcher. Förra hösten i Messis frånvaror så var han fantastisk, men som sagt, inte just nu.
Barcelona Iniesta70
2016-09-29 09:29
Jag är inget ultra fan av all statistik man matas med match efter match,tycker det kan bli lite missvisande. Har man sett matchen så vet man om nån varit bra eller inte,om man har nån form av koll och ett litet uns av objektivitet.
Kan tänka mig att FIFA spelen gjort folk mer uppmärksamma av all statistik ,jag är mer "Oldschool".
Ett exemplar på missvisande statistik i min mening är Wernbloms ranking inför EM i somras.
Han rankades som den 9 :de bästa spelare i EM! Det var baserat på hans fjolårssäsong.
Det betyder,statistiskt sett att han skulle gå in i nåt av Bayerns,Barcas,eller Reals mittfält.
Om det stämmer i verkligheten...Big Big No no!
Sen tycker jag inte att Neymars Favalan fasoner hör hemma i Barca,visa stil och klass,så skulle man i alla fall komma undan ett par misslyckade matcher,nu blir man ju dubbelt irriterad på dessa Favalan fasoner.
Barcelona GauJon-10
2016-09-29 09:23
Förstår inte varför det diskuteras så fruktansvärt mycket om Neymars inställning!!? Han är ung och har en otrolig mentalitet när det kommer till att vinna det är därför han åstadkommit med så mycket på så kort tid! Vet inte hur många som har spelat fotboll på elit nivå.. Då förekommer det att känslorna kan välla över men det är bara härligt så länge det inte leder till rött vilket det inte gjort för honom, det är på tiden att vi har en spelare med lite jävlar anamma! Han ger allt även när han tappar bollen så fortsätter han utmana det visar att han har grymt självförtroende fattar inte hur man kan klaga på hans konster, när vi älskar å se hans tricks måste man fan klara av å se när han misslyckas med d också. Visst han gör inte sin bästa match men fy skön vi har en mascherano där bak som får oss å se skakigare ut än shakiras höfter, killen har inget å göra i Barca!!

Detta är andra gången du skriver mer sms/msn språk, trots din varning igår. 'Å' stavas 'och'. Gör om, gör rätt nästa gång, eller åk på en time-out. /Mod
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 08:59
Katalano

Det är precis det han gör bär hela laget på sina axlar, även dem 2 sista matcherna.
Barcelona Katalano
2016-09-29 08:39
@Ribohn Fan:

Så för att Neymar gör en dålig match och får kritik så måste du överdriva det till att vi bör sälja Neymar? Klarar du inte av att se Neymar bli kritiserad?
Kom igen nu, Neymar förtjänar den kritik han får här inne efter matchen igår. Hans attityd var dålig och han spelade dåligt hela matchen. Med det sagt så är det självklart att han är en fantastisk fotbollsspelare, vi har höga krav på honom och därför får han mer kritik efter en sådan här match.

Om du ska försvara honom så gör det med riktiga argument istället för att slänga ut en omogen ironisk kommentar som inte bidrar till någon diskussion.

I Messis frånvaro så förväntar vi oss att framförallt Neymar ska kliva fram om han är världens näst bästa spelare som du menar. Det gör han inte alls under de 2 senaste matcherna och jag gissar att det också bidrar till hans irritation på planen, att han inte lyckas uppnå sina egna krav på sig själv att leverera nu när han har möjlighet att visa upp sig och bära laget.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 01:08
Neymar en av dem två bästa spelarna i världen i konkursens med Messi.
Levererade från första minuten i Barca och gör det match efter match.
Med ett hårt arbete offensivt som defensivt.
Med sin extrema teknik och snabbhet bjuder han publiken på konstnummer.
Det är på grund av sådana spelare jag är en Barca fan.

Nej! Jag bara skoja! Vi byter ut Nyemar till Chelsea och vi får Diego Costa.
Då blir det fotbolls show i Barca och CL mästare blir vi.
Barcelona Gabriel
2016-09-29 00:24
El Pistolero #9 Ja visst, men enklare sagt än gjort. Det låter självklart väldigt bra för öronen att en tränare ska klara av att sätta sina stjärnor på plats men sanningen är att dagens stjärnor i takt med att sporten ändrats också fått än mer storhetsvansinne. Alldeles för höga löner, agenter som hotar att lämna vid minsta bänkning eller byte och mammor, fruar, bröder och systrar som twittrar så fort en tränare tar ett beslut. Det är dagens realism i fotbollen och desto snabbare alla kommer i underfund med det här, desto snabbare kan man också sänka sina krav på att tränare idag ska klara av och faktiskt även våga ta beslut som att byta ut en storstjärna som Neymar faktiskt är - som för bara 10 år sedan inte hade uppmärksammats på i en lika hög utsträckning. Risken finns därmed att Lucho skapar mer ont än gott med ett sånt snack, tack vare Neymars redan bevisade omognad. En skicklig tränare i mina ögon är inte bara någon som ska envist stå och markera spelare för att på ett narcissistiskt sätt bevisa för sig själv att man faktiskt visst det vågar och kan ta tuffa beslut. En skicklig tränare känner också sina spelare och vet vilka personligheter han tampas med samtidigt som han även hanterar fenomenet att inte skapa en höna av en fjäder vilket ofta blir fallet med egotrippade miljonärer fotbollsspelare idag är. Ponera att Lucho tar ett snack med Neymar gällande hans attityd och sätter honom på plats. Vad är nästa? Vi ser Neymars pappa eller Wagner Ribeiro äta lunch med PSGs sheik eller Florentino Perez? Onödiga nyheter sprids i medierna, tumult skapas i laget, rykten om att Lucho och Neymar är osams skrivs i skvaller blaskorna med mer. Det är risken Lucho tar och det är sånt han ständigt måste överväga när man har en spelare som Neymar som är en megastar inte bara som fotbollsspelare men även som ett varumärke för fotbollen som helhet. Det är med det sagt en fingertoppskänsla och en svår situation för Lucho. Luis Enrique har i ärlighetens namn inte riktigt den statusen som tränare och inte heller den pondusen att kunna gå in och markera Neymar. Få tränare som har det i dagens fotbollsvärld. Neymar har ett eget ansvar att mogna. Det är hans fjärde säsong i Europa och i Barcelona, han kan inte hålla på med sin kaxiga och arroganta attityd för evigt, tillslut får han inte bara motståndarna och deras fans emot sig utan han kommer även att få folket i Barcelona emot sig då sånt sällan uppskattas i Katalonien. Jag har förvisso aldrig trott på att Neymar blir en spelare som lirar hela sin karriär för Barcelona, han stannar i max 2 säsonger till sedan rör han sig vidare mot andra äventyr och ännu mera pengar. Förhoppningsvis kan man förvänta sig att han åtminstone kommer upp till sin bästa nivå rent fotbollsmässigt, för han har en del att leva upp till när det kommer till spelet på planen för att man ska klara av att stå ut med hans attityd.
Barcelona Lionel12
2016-09-29 00:10
Dagens prestation i sig är godkänt. Det är trots allt en vändning på bortaplan mot ett defensivt spelande tyskar. De flesta får godkänt idag som spelade(Alcacer spelade inte). Arda och Rafinha gav mig en trevlig kväll iallafall.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-29 00:03
Gabriel Jag vet jag hackar på Lucho mycket (gillar inte hans fotboll) men om ingen spelare kan göra det så får väl tränaren ta sig ett snack med Neymar? Lite konstigt för hans dåliga beteende på plan har pågått länge nu. Det blir för många onödiga kort på en säsong.
Barcelona Reymar
2016-09-29 00:00
Hoppas att Lucho har fattat att Paco och Suarez inte ska spela tillsammans såvida vi inte jagar ett mål i slutminuterna. Idag såg vi hur laget blev för centrerat och då är det lätt för motståndarlaget att försvara men när Rafinha spelade på högerkanten och Neymar gick tillbaka till sin vanliga position så blev spelet betydligt bättre och det resulterade i två mål.

Visst kan man klandra Neymar för att han gör det svårt för sig själv och laget men Lucho får också ta en del av kritiken. Neymar centralt funkade inte idag då Borussia stängde mittfältet och varje gång Ney fick bollen så var det tre spelare på honom. Hade vi spelat bår normala position så hade vi haft en betydligt bättre första halvlek.

Snacka om att Alcacers självförtroende ligger på botten just nu. Han har startat två matcher och blivit utbytt i båda matcherna väldigt tidigt, inte bra hanterat av Lucho.
Barcelona Gabriel
2016-09-28 23:54
Mitt främsta problem med Neymar är inte att han emellanåt har plattmatcher, utan snarare hans otroligt dåliga och tråkiga temprament. Det är alldeles för dåligt för en spelare som ska representera Barcelona. Ogillar starkt hur han beter sig på planen. Alltid ska det tjafsas, slängas glåpord och gestikuleras mot domarna. Det går emellanåt även så långt att han skäller ut lagkamrater (se Rafinha) som försöker lugna ner honom. Gillar absolut inte hur han beter sig och det påverkar också Barcelonas image som klubb hur spelarna beter sig.

Det finns inte riktigt heller någon i laget med tillräckligt stor pondus för att ta Neymar i örat och skälla ut honom. Puyol var one of a kind och med honom kvar i laget hade man inte behövt oroa sig speciellt länge gällande Neymars beteende.
Barcelona Messmargodly
2016-09-28 23:52
El pistolero Det är exakt så jag ser på det hela, jag gör en bedömning utifrån hur övriga spelare spelade och sen jämför jag hur Neymar spelade och inser att han faktiskt gjorde mycket mer än alla andra. Sen att han inte leker med motståndarna kan betyda på att motståndarna faktiskt var riktigt bra för kvällen och det bevisas också utifrån vad våra andra spelare lyckades med mot kvällens motstånd.
Barcelona Iniesta70
2016-09-28 23:50
Problemet för mig är att om Masherano måste göra 50/50 brytningar med jämna mellanrum under matcherna så undrar jag var det brister. Är det Masheranos positionsspel( vilket jag tycker) eller nån annanstans på plan som nån slarvar.
Varför gör inte Pique lika många chansbrytningar eller nån annan? Eller gör dom det?
Personligen gillar jag Neymar,men Lucho måste göra nåt!!
Tycker han var dålig redan förra matchen mot Gijon och att han räddades av sina två sena mål. Det står jag för!
Idag va han ännu sämre,värderingarna och humöret var junioraktigt i mitt tycke.
Vilka instruktioner har Lucho gett honom?
Jag håller Lucho ansvarig för i mitt tycke Neymars misslyckande i Messis frånvaro.
Visst,statistisk ser det okej ut,men handen på hjärtat, kom igen,tycker ni han gör en bra insats?
Annars är det ju en styrka att vinna såna här matcher men tycker personligen att
Och det lär jag ju inte vara ensam om,att det är inte kul att se nyckelpersoner,typ Iniesta prestera på så låg nivå.
Gjorde Ter Stegen nån räddning? Tycker synd om grabben,otagbart mål idag,otagbart mål mot Atletico,kan inte vara kul.Förstår att han gillar spelet med fötterna annars skulle ju han inte ha mycket att göra:) godnatt
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-28 23:48
En viktig detalj får man allt tänka på och det är att HELA laget spela dåligt i offensiv väg. För mig hade det varit annan en sak om övriga spelare spelat bra men Neymar dåligt, men så var det inte. Neymar gjorde ingen glad (förutom vid målen), men vem gjorde det i offensiv väg? Inte ens Iniesta var bra idag.
Barcelona Messmargodly
2016-09-28 23:38
Andresito Om Neymar hade spelat enkelt idag hade vi förlorat denna match garanterat då ingen, absolut ingen annan i anfallsväg tog några som helst initiativ, det var bara Neymar och det resulterade i 2 assist, magnifika sådana. Matchen var tuff, riktigt tuff , vi mötte ett defensivt lag och om du tar en titt på vad våra andra spelare lyckades med så var det inte mycket heller. När jag då sätter ihop 1 + 1 inser jag att den ända igentligen i kvällens match som försökte skapa något var Neymar och även om han misslyckades massa gånger så resulterar det i 2 mål dom gångerna han faktiskt lyckades med försöken. Glöm inte heller smekningen till Suarez vid 0 0 där Suarez får friläge och väljer att ge bort bollen. Att kalla Neymar dålig idag betyder att alla andra offensiva spelare var rent usla då. Med tanke på att vi faktiskt vinner matchen tycker jag att det är ett orättvist betyg mot våra spelare. Om du ska kalla Neyma dålig gör det då utifrån en rättvis bedömning
Annons: