/spanien/barcelona/forum/20994.aspx/spanien/barcelona/forum/20994.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona luis Enrique 21
2008-05-28 16:16
Ämne: Det som stör mig mes....
Har aven last om Giovani och den tanken som slog mig var att Daily star far aftonbladet att se ut som Finacial Times.
Men om det skulle lihha ngn sanning i detta sa har mitt talamod helt tagit slut med Laporta och Txiki.
Valdigt dodgy att salja en av dom storsta talangerna som vi har haft nar vi alltid klaga pa ur dom engelska lagen stjal vara talanger. Inget ont om Garcia, men att han skulle ersatta Etoo ar ett skamt. Salj varken Giovani eller Etoo for allt i varlden. Ser Etoo somden perfekta anfallaren i Barca aven om jag ocksa tyvarr maste saga att det var lite val lagligt att han var avstangd i barca matchen som jag antar att ni diskuterat har tidigare.
Alla diskussioner om att ersatta Deco ar valdigt intressanta men som nagon namde tidigare sa tror jag att Deco ar (var) unik for barca och hur vi spelade fotboll. Varken Hleb ar samma speltyp men tycker att bada kan ersatta. Har varit pa manga Arsenal hemma matcher denna sasongen och Hleb ar en fantastisk forbollsspelare men lite oeffektiv. Om man letade efter en ersattare som besitter samma egenskaper och med samma hoga potential sa finns det bara 3 spelare for mig och det ar PIrlo, Fabregas och aksnke Diego. Det finns fler yngre spelar som liknar honom men dom ar langt ifran sa langt utvecklade som dom 3 namda spelarna har ovan. Och tyvarr tror jag ingen av som ar sarsklilt aktuella for barca. Men Barca klarar sig utan Deco bara att det kommer se lite annorlunda ut.
Barcelona Killuminati - Kill the lluminati
2008-05-28 16:15
Rambla

Men fyfan vad är det med Laporta & Txiki, hur fan kan man tänka sig sälja Giovani jag tycker han har större potential än Bojan faktiskt han är mer komplett. Det är ju som att inte veta vad rätt o fel är om de funderar på att sälja Gio. Om det visar sig vara sant så kommer jag fan tappa all förtroende för Laporta & Txiki.
Barcelona Rambla
2008-05-28 15:34
Det som stör mig mest är att enligt en tidning i England, Daily Star, så är Giovani så gott som klar för Tottenham. Visserligen är Daily Star en tidning som mest sysslar med nakenbilder och liknande, så alltför tillitligt är väl inte det ryktet ännu.

Jag blir förbannad när man funderar på att köpa tillbaka Sergio Garcia (inget ont om honom) för €10m, och samtidigt är beredda på att skeppa iväg Giovani efter bara en säsong i a-truppen, och det för lite mer än vad Garcia antas kosta. Som jag ser det så har Giovani så mycket mer potential än Garcia någonsin har haft, bara man har lite tålamod med Giovani.

Jaha, vad säger man till Giovani då? "Tyvärr, fast du nyss fyllt 19 år och har framtiden för dig så tror vi inte på dig, så du kan packa och dra."

Vad hade man förväntat sig av honom? Att han ska bära laget på sina axlar som 18-åring när laget och dess storstjärnor tillsammans med tränaren sviker?

Det är just fina signaler man sänder ut till sina canteranos. Gör succé som 18-åring annars kan du packa din väska. Sedan att det är en säsong där hela laget har underpresterat, där spelare som har superlöner har sett allmännt ointresserade ut, spelar mindre roll. Succé eller stick iväg.

Bra jobbat Laporta & Txiki!
Barcelona Criff
2008-05-28 15:29
Ingen rök utan eld :)
Barcelona Rambla
2008-05-28 15:27
lagkapten:

På den officiella hemsidan så kommenteras så gott som aldrig spelare som media spekulerar i ska vara på väg att värvas. Det är de två stora katalanska drakarna som spekulerar i att Guddy kommer att säljas. Även Marquez, men bara om man får in ett bud som anses bra. Du har rätt, inget är bekräftat så detta är bara spekulationer. När det skrivs om det i bägge tidningarna så brukar det oftast finnas lite grund för det men självklart så kan vi inte utgå ifrån att det sker.
Barcelona Criff
2008-05-28 15:26
Puyol är född 1978, alltså 30 år.
Barcelona Killuminati - Kill the lluminati
2008-05-28 15:25
Läs ordentligt det står Enligt El Mundo Deportivo (som är en barcelona baserad tidning). Så man kan inte veta om det är sant eller inte. Personligen så hoppas jag verkligen inte det, jag tror Giovani och Bojan kommer blomma ut ännu mer nästa säsong hellre satsa på dem.
Barcelona Hoshiar
2008-05-28 15:25
Hur gammal är Puyol? 29 eller?
Barcelona Barcelona #7
2008-05-28 15:23
Det kan både vara sant och falskt.
Jag tror att det är Falskt för att nästan allt som skrivs där är LÖGNER som dom tar från Marca och andra tidningar som inte är pålitliga!!
Barcelona nylén
2008-05-28 15:22
silva vore en grymm värvning!
sen skulle jag kunna tänka mig evra på högerbacken.
Barcelona Bojan.Messi.Etoo
2008-05-28 15:18
Är deta Sant eller ?
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 15:11
lagkapten

Jo Marquez fyller ju 30 nästa år och kommer inte gå uppåt, snarare nedåt.
Inte för att han är en dålig back, absolut inte men det skulle vara bättre om han såldes när Milito kommer tillbaks.

Men som du sa så är han ett säkert kort och det skulle vara bra att ha honom till vinteruppehållet.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 15:01
Kimmpa_fcb

Marquez är, som du säger, definitivt på nergång och det är en tidsfårga innan han lämnar. Men det ultimata hade ändå varit att behålla honom till vinteuppehållet som ett säkert kort.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 14:57
Kimmpa_fcb

Ja, och det är just det som är problemet. Deco är och var en unik spelare för Barça. Just därför han var så viktig för laget under de två fantastiska säsongerna vi hade.

Diego är som du sa inte heller någon tvåvägsspelare och därför inte aktuell som Decos ersättare. Han stannar dessutom förmodligen i Werder ett år till.

Sen ska vi inte underskatta Keitas och Yayas offensiva styrkor. Jag tycker och tror helt klart att vi kan och kommer spela med båda på plan samtidigt. Yaya spelade på en position liknande Decos i Monaco och gjorde det väldigt bra med djupledslöpningar och genombrott.
Tänk dig att kunna ha två hårdskjutande bjässar lite längre upp i banan som kommer i andravågen och ger tyngd.

Det är just det som saknats i Barças offensiv. Mer skott utifrån och mer fysiska djupledslöpande mittfältare som bryter mönstret och skapar uttrymme för våra små tekniker.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 14:56
lagkapten

Det kan jag hålla med om, att det kan vara lite osäkert att direkt ha en ny spelare i startelvan som inte har spelat så mycket den gångna säsongen.
Men Pique har visat vad han kan i Zaragoza, han kan spanska ligan bra och jag tror inte han skulle floppa.

Det skulle kunna vara smart att behålla Marquez till vinteruppehållet då Milito kommer tillbaks, men sen så tycker jag att Marquez ska säljas,
9 backar är för mig överflödigt och alla kommer nog inte gilla att sitta på bänken så ofta, förutom Oleguer och Sylvinho.

Ride_The_Big_One(6)

Det finns inte många spelare som är som Deco, men Hleb skulle passa in bättre där än vad Keita skulle göra tror jag, Keita är mycket mer defensiv av sig.

En annan negativ sak med Hleb som jag redan har påpekat lite längre ner att han gör alldeles för lite mål och assister, men han är riktigt bra på att öppna upp ytor för sina medspelare, där kan Keita eller Yaya komma med sina skott, eller Iniesta bryta sig igenom.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 14:49
Kimmpa_fcb

Med Milito långtidsskadad och två helt nya backar ser jag helst att vi startar säsongen med Marquez och Puyol. Känns lite som en chansning att ta in någon av Caceres eller Pique i startelvan i början av säsongen. En nyinköpt mittback i startelvan med en nyinköpt backup är inte det säkraste kortet.

Sen är nog Pique och Caceres, om han kommer, tänkta som rotationsspelare som har framtiden för sig. Så vi ska väl inte förvänta oss att de ska in i startevan direkt och reda upp kaoset som varit i backlinjen, så unga som de är.

Känns säkrare att hålla kvar Marquez i alla fall till vinteruppehållet och så kan man sälja honom då, när man sett hur Pique och ev. Caceres har anpassat sig till laget.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2008-05-28 14:49
Hleb är mest lik iniesta i mitt tycke, driver gärna med bollen och som försöker hitta passnings alternatv hellre än att skjuta som en häst.

Deco var ju lite av allt igentligen, grovjobbare,expert på att hitta passningsalternativ samt slarva, dödlig på fasta situationer.

Hleb är inte alls lik deco!
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 14:41
L.Messi19

Med Puyol och Pique från start och en till back bakom de (Caceres?) och Milito som kommer komma tillbaks efter nyår(?) så tycker jag fortfarande att Marquez inte är nödvändig.
Men om ingen back värvas så kan Marquez mer än gärna stanna, jag gillar honom mycket.

Men man kan ju inte utgå från att Pique ska floppa, han är en riktigt bra back som kommer utvecklas ännu mer, han och Milito skapade ett riktigt bra backpar i Zaragoza, så varför skulle han floppa i Barca när han redan kan spela i La Primera.

Även Oleguer och Abidal kan spela mittbackar om det verkligen skiter sig, men det tror jag inte behövs.

Lagkapten

Jag tror inte det är många som är som Deco, en väldigt bra offensiv spelare som jobbar riktigt mycket och som är väldigt aggresiv i sitt spel och som kan bryta kontringar som du påpekade.

Diego som det har ryktats lite om är ju inte han heller en som jobbar defensivt.

Och om Keita och Yaya skulle spela på plan samtidigt så har vi där två spelare som jobbar väldigt mycket och som är defensiva.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 14:35
Kimmpa_fcb

Ska man vara ärlig så har varken Keita eller Hleb samma spelstil som Deco. Men det hindrar inte Keita från att kunna spela på Decos position. Man behöver inte ha samma spelstil för att kunna spela på samma position.

Sen är Keita mer lik Deco än vad Hleb är. Om du har sett Barça de senaste två åren, så har Deco gjort mer nytta defensivt än offensivt. Så därför lämpar sig defensivt starke Keita bättre. Sen har han också offensiva kvalitéer utan tvekan. Han har ett ruggigt skott bl.a. och är även målfarlig med sitt huvudspel.

När det gäller Hleb håller jag med om att han är en bra spelare, absolut. Men han lämpar sig som sagt inte för att axla Decos roll, eftersom han inte har Decos arbetskapacitet och aggresivitet när det gäller defensiven.

Deco var ju en mästare på att stanna upp kontringar mot oss. Dessvärre fungerade han det senaste året på samma sätt offensivt för oss, dvs han stannade upp våra kontringar också ;P.

Rambla

Är det något uttalande du hört eller läst från någon i styrelsen eller Pep om Guddy? I så fall är det något jag missat. Men om det bara är något rykte du läst så kan man ju inte riktigt utgå från att det stämmer, så länge det inte stod något på den officiella hemsidan, vilket jag tvivlar på.

Jag säger inte att bara rykten från den officiella hemsidan kan vara sanna, men man kan heller inte säga säkert att ledningen tex. vill sälja Guddy bara för det stod på exempelvis Sport.

Barcelona L.Messi19
2008-05-28 14:32
kimmpa_fcb

Lägg till att Milito är borta halva säsongen, isåfall blir Piqué en ordinarie. Tänk om han floppar helt i spanska ligan! Hellre har jag en säker Marquez som lägger världens bästa crossbollar ;)
Glöm sen inte heller att om det skulle bli trupprensning i sommar så lämnar antagligen Ole.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 14:29
L.Messi19

Med överflöd av backar tänker jag främst om vi har de här kommande säsongen.

Alves*
Oleguer
Puyol
Milito
Pique
Caceres**
Abidal
Sylvinho

*Jag utgår ifrån att en högerback kommer värvas där Alves är mest trolig.

**Jag påpekade att det kommer vara överflöd av backar om vi värvar en till spelare och om Marquez stannar, det är där Caceres kommer in, om han värvas så är Marquez relativt onödig som så ofta är ute på Madrids gator med sin flickvän.

Det där är 8 backar, 4 startspelare och 4 reserver, det behövs inga fler, det är tillräckligt.
Barcelona Ciao-V
2008-05-28 14:17
Utifrån nya värvningar och rykerna kan man utläsa att det är försvaret och mittfältet som är det mest akuta. Det verkar som att man vill vidta åtgärdas där så snart som möjligt.

I anfallet verkar man inte ha så bråttom med.
Får en känsla av att anfallet förblir detsamma som den gånga säsongen. Man behåller kankse både Eto'o och Henry.

Hur troligt är det förresten att man släpper iväg Dos Santos på 15,5 miljioner euro? Det går rykte om att han är klar för ett engelskt lag.
Killen behöver ju ändå spela regelbundet. Oftare än vad har gjort i Barcelona hittills.
Barcelona L.Messi19
2008-05-28 14:12
kimppa_fcb

Enligt mig så har Rafa varit en av de bästa mittbackarna iår då han fått spelat.
Du säger att det blir överflöd med backar med:
Rafa
Puyol
Milito(Borta halva säsongen)
Zambrotta(kanske lämnar)
Oleguer ( Kanske lämnar)
Sylvinho
Piqué
Abidal och Oleguer, har jag glömt någon?

Tänk då också på att någon/ några av dessa kommer att vara skadade. Jag tycker absolut inte det blir överflöd med backar.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 13:57
lagkapten

Jag tror ytterst lite på att Marquez och Gudjohnsen stannar, om vi värvar en till back så blir det bara överflöd av backar om Marquez stannar.
Jag vet att det inte ryktas något om Gudjohnsen, men jag tror nog att han lämnar.

Om det var så att de lämnade så skulle jag inte tacka nej till Hleb, en onödig värvning för 15milj euro? Verkligen inte, han är en fantastisk spelare.
Jag har följt Arsenal mycket eftersom jag gillar de och jag har sett Hleb spela mycket bra i de matcherna som han har varit med i.

Och att han inte jobbar hem lika mycket som Deco, det kanske är en nackdel, men jag tror inte det hindrar Txiki från att värva honom.

Det kommer komma mycket skador under säsongen, så det skulle nog vara bra med en till spelare på mittfältet.

Jag ser inte Keita som en ersättare för Deco, han är mycket mer defensiv och har inte ett dugg samma spelstil, enligt mig behöver vi en spelare som kan ersätta Deco och där tycker jag Hleb passar in.

Silva, om han nu skulle komma, skulle han först och främst vara en spelare som tar Ronaldinhos plats, men att han även kan spela på mittfältet och som central anfallare är bara positivt.
Barcelona Rambla
2008-05-28 13:55
Guddy vill man sälja och man har satt €8m som pris på honom. Om Cáceres lyckas köpas in så är det nog troligt att Marquez också lämnar om man får ett bra bud för honom. Piqué är tänkt att kunna rycka in som pivote om det skulle behövas. Sen så kan vi inte vara säkra på att Pep enbart kommer att spela 4-3-3. Han är nog mer öppen för variation än vad Rijkaard var.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 13:47
Ciao-V

I Keita kan man säga att man ersatt både Deco och Edmilson, eftersom han kan spela på båda positionerna.
Sen Edmilson behöver ju knappast erättas med någon spelare som man köper in. Han har knappt spelat under det senaste året och på pivoteplatsen finns för tillfället tre alternativ i Yaya, Keita och Marquez, som bör räcka.

OM Guddy lämnar behövs självklart en ersättare till honom, men än så länge har man inte hört några seriösa rykten som pekat på att han drar, så man får tills vidare utgå från att han stannar.
Barcelona lagkapten
2008-05-28 13:43
Kimmpa_fcb

Nu ska vi se om jag kan förklara det lite bättre för dig. I ett 4-3-3 system har jag mycket svårt att se Hleb som en mittfältarna. För att vara en av bara tre mittfältare krävs det att man jobbar lika mycket framåt som bakåt. Hleb är ingen sådan tvåvägsspelare utan en utpräglad offensiv spelare.

Om nu Marquez och Guddy stannar vilket jag utgår från då det inte ryktats mycket alls om att de skulle röra på sig, och Silva kommer så har man Yaya, Marquez och Keita som alternativ till pivoterollen.

Sen har man Xavi, Iniesta, Guddy och även Silva som konkurerrar om två platser på mitten. Var ser du då Hleb ta en plats på det mittfältet? För att Silva får ändå ses som den mest trolige ersättaren till Dinho och han klarar av att spela på en mittfältsposition lika bra som Hleb, om inte bättre.

Håller du nu med om att en värvning av Hleb för 15-20 milj euro, får betraktas som onödig?
Barcelona Ciao-V
2008-05-28 13:40
Mitfältare som byter klubb:
Deco, Edmilson, Gudjohnson(kanske). Då är det väl tre mittfältare som ska ersätta dessa?

Alltså är bägge D. Silva och Hleb önskevärda i Barcelona om Ronaldinho och Gudjohnson hittar en annan klubb.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-28 13:30
lagkapten

Varför skulle Hleb vara en ersättare för Ronaldinho när han inte ens spelar på den positionen?
Tror du det räcker med Yaya, Keita, Iniesta och Xavi på mittfältet(Gudjohnsen lär försvinna)?
Om Hleb skulle komma så skulle det vara som mittfältare, och du vet hur mycket Rijkaard brukade rotera, jag tror att Pep skulle rotera likadant.
Ingen skulle få sitta på bänken mer än den andra.
Det räcker inte med 4 mittfältare på 3 positioner, det är ju självklart att man ska värva fler mittfältare.
Real Madrid aRnEsBH
2008-05-28 13:27
Ja klart samma gäller Higuain innan han blev klar för Real han gick runt med Real tröja. Pepe säger att Casillias är hans idol. Alltså det finns mycket snack om det men inerst inne så vill alla spela för storlag som betalar bäst.
Annons: