/spanien/barcelona/forum/20955.aspx/spanien/barcelona/forum/20955.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Kwake
2008-06-13 15:41
Barcalonaw//

Både Eto´o och Villa är född 1981.
Barcelona Barcalonawi
2008-06-13 15:29
Ämne: Men säljer man eto&#....Jaa.. lyckas Barca med ett sånt affär.. villa(26 år) mot eto(29 år)+ ca 10 mille.. Då är det en bra deal..

Jag tvekar på att det finns en enda culé som inte vill (helst) ha eto kvar. Det är vi överens om..

Men är d ingen mer än jag som tycker att det lejonet inte är lika hungrig som för 3-4 år sedan? Han hade ju då världens bästa fot som levererade honom bollar från det vänstra sidan.. Nu när "unstoppable REM" inte längre existerar.. då kan det bli svårare för honom att hålla samma standard.

Jag tycker personligen att det är bara och pressa Milan på så mkt stålar som möjligt, så fort man har garanterat Villa köpet.

Gaucho_10.. Dags för Barca att gå vidare...
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 14:45
Ja lite så jag tänker också.
Svårt för oss att sia om hans fysiskt status och fortsatta förutsättningar.
Sen kan man fråga sig om inte Laporta är angelägen till att Samu ska lämna.
Känns lite som det har skett en spricka i deras förhållande efter en del gamla uttalande från Etoo.
Barcelona Gaucho_10
2008-06-13 14:40
Men säljer man eto'o för 20-30 milj så lär det inte svida lika mycket då man ska köpa villa

Men jag föredrar hellre att man behåller eto'o, älskar hans glöd och passion, han var en av få som verkligen visade lite glöd
Barcelona Rambla
2008-06-13 14:35
Realistiskt sett är det rätt läge att släppa iväg Samu nu även om det smärtar att erkänna det. Det är nu man kan få som mest betalt för honom. Jag vet inte hur mycket de svåra skadorna har påverkat hans fysik och muskelmassa i benen. Trots att han gjorde 16 mål på 18 matcher under den gånga säsongen och det i ett lag som verkligen inte fungerade, så såg han många gånger inte helt fit ut. Behåller man honom och han gör en halvtaskig säsong då vet vi alla att priset är nere i hälften nästa sommar. Nostalgiskt sett så vill man självklart aldrig skiljas ifrån honom.

David Villa lockar ja, problemet är bara att han är så ruskigt dyr nu. Han borde ha värvats innan EM men då var han tydligen inte prio nr 1.
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 14:29
Ämne: Ämne: Rambla ....
Jo ligger något i det.
Barcelona med sådana spelgenier som man själva utvecklar, söker efter och har till förfogande på mittfältet kommer aldrig se likadant som Valencia eller Depor.

Ja den höga pressen med ett jagande afrikanskt lejon i topp är något jag inte vill se gå förlorat.
Ett första steg till det är ju förstås att behålla honom : )
Annars är culén Villa den klinska Barca dödaren en våt hägring för mig just nu. Kan inte komma ifrån det : )
Barcelona Gaucho_10
2008-06-13 14:26
Det är väl slöseri på spelare, då måste man bänka henry och bojan
Barcelona Rambla
2008-06-13 14:20
Ämne: Rambla

Jag hålle....
Nja, jag undrar det? Barcelona är kännt för sitt tici-taca. Se på Spanien tex, när de kör 4-1-4-1, de är allt som oftast de som håller i bollen och är spelförande. Allt handlar om spelartyper du har i ditt lag. Med Messi, Xavi och Iniesta på mitten så borgar det för bollinnehav och spelförande men det är möjligt att förmågan att sätta press försämras. Det beror mycket på vem som är ensam anfallare. En Samu i toppform sätter ensam press på ett helt försvar, det vet vi. :)
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 14:13
Rambla

Jag håller med om att det ser intressant ut skulle vara kul att se hur det skulle se ut i realiteten.
Med det systemet har Valencia och Deporitvo skördat stora framgångar men deras ideologi har också med det varit klart med defensiv är vad Barcelonas är.
Bollinnehavet och förmågan att sätta press högt uppe blir lidande.
Barcelona FCB_armin
2008-06-13 14:12
Rambla

Smart med 4-2-3-1. Har faktiskt inte tänkt på det än. Skall testa det i spel för att se hur det utvecklas.
Barcelona Rambla
2008-06-13 14:10
Camparn på nou:

Dina teorier verkar rimliga. Jag utgår också ifrån att Peps förstaval kommer att vara 4-3-3. Jag förespråkar bara att han väljer att kombinera det med andra lösningar beroende på moståndare eller hur läget ser ut under en match.
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 14:03
Gaucho_10 och Rambla

Inte för att förstöra spekulationer.
Men jag ser det som en självklarhet att Pep som första alternativ alltid kommer spela 4-3-3 om han under matcher ändrar spelystemet vid ledning eller underläge det är en sak.
Men det finns ingenting som tyder att Barca skulle spela 4-4-2 eller någon annan uppställning.

Barcelona spelar med tre anfallare så när du med din formulering säger att man spelar med en ter det sig lite märkligt. De två runt den centrala anfallaren är också anfallare.
Det är att ha fyra i grunden centrala anfallare som är orimligt.

Som jag ser det så väljer ledningen mellan att köpa en spelare av typen Moutinho,Hernanes,Hleb eller Silva, Palacio typ. Jag ser helst att man tar någon av de förstnämda låter Iniesta spela mycket i anfallet. Bojan kan också ta den positionen och om något år är Gai redo att pröva på den rollen.
Barcelona Rambla
2008-06-13 14:00
Personligen skulle jag vilja se att Pep även provar 4-2-3-1.

Ett mittfält skulle kunna se ut så här:

---Keita--Yaya---
Messi-Xavi-Iniesta

Där behöver verkligen inte Iniesta och speciellt Xavi tänka så mycket på defensiven. Tänk er då att Alves ger sig ut på sina offensiva utflykter med Keita som täcker upp på hans plats vid omställningar när Alves inte hinner tillbaka. Xavi och Iniesta kan självklart också bytas ut mot andra spelare vilket lär ske under en lång säsong.
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 13:56
Rambla

Ja absolut. Mer lik Deco än Keita och han ser klart lovande ut.
Men han blir ändå konkurrent till Keita.
Jag tror ledningen ser Keita som en ersättare till Deco, en mer defensiv variant men fortfarande en tvåvägsspelare som går från mål till mål.
Med honom på planen blir balansen på mittfältet mer defensiv men det ger också spelare som Xavi eller Iniesta mer utrymme åt att ägna sig åt enbart offensiven vilket jag tycker ska bli mycket spännande att se.

Den säsong som Xavi var bland som bäst var 2003/2004 andra halvan när han spelade med mer defensiva Davids och Overmars på mittfältet.

tex
Iniesta-Bojan-Messi
Keita-Toure-Xavi

Om man ställer upp med Iniesta i anfallet är en värvning av Hernanes eller Moutinho klart välkommen.
Moutinho verkar för övrigt ha en bra inställning lagkapten i sporting vid 20 års ålder.
Barcelona barcadinho
2008-06-13 13:53
Två små saker från min sida.

Det spelar ingen roll hur ni räknar med mittfältet. 6 stycken idag stämmer väl.
Men vi ska ha en ersättare för Deco. För mig är den saken är väldigt klart (Pirlo. Hleb Hernanes. Mancini eller nån annan).

En ersättare till DS är också nödvändig från min sida. Vi har inte fått än nån.

Glöm inte att en trupp består ofta av 24 spelare

Vi kommer att köpa Villa om Etoo drar. Jag tror inte en sekund på något annat.

Barcelona Tibidabo
2008-06-13 13:52
Vad hände med PALACIO(Boca)-dealen? Den var ju så gott som klar för ett tag sedan.

Hleb mot Yaya(+pengar?)? Är Hleb så fantastisk(vad är hans bra sidor jämfört med Yaya)? Har dålig koll på honom.
Barcelona Gaucho_10
2008-06-13 13:50
Jo det är sant, det är svårt att säga NU hur pep kommer att köra, om han väljer att köra 4-4-2 så måste vi väl ha 4 anfallare

Om vi kör med 4-3-3 , då kan köpet av villa vara onödigt, I admit that
Barcelona Rambla
2008-06-13 13:48
Ämne: Camparn på Nou

Tr....
Ursäkta, men hur kan du var så säker på det? De 5 senaste säsongerna har Barça spelat 4-3-3 med EN anfallare. Pep har också alltid haft en förkärlek till att spela 4-3-3 även om han mer än Rijkaard är öppen för att kombinera det med andra alternativ.
Barcelona Gaucho_10
2008-06-13 13:29
Camparn på Nou

Tror du verkligen att vi kommer att köra med 1 anfaller, det är klart att vi kommer att köra med 2 anfallare, då är det bra att man har 4 anfallare som man kan rotera med då skadorna och tröttheten kommer
Barcelona Rambla
2008-06-13 13:25
Camparn på nou:

Jag vet faktiskt inte om det vore klokt eller inte. Det beror väl på hur bra han är eller rättare sagt hur pass bra kan han bli i framtiden. Kan han accepetera att inte ha en startplats osv? Självklart även en prisfråga. Moutinho och Hleb tex lär ju inte bli billiga. Behöver vi dem?

Av de klipp jag sett av Hernanes så känns han faktiskt mer som en ersättare till Deco än en konkurrrent till Keita, tja eller kanske både och.
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 13:20
Rambla

Skulle det var klokt av ledningen att värva Hernanes?
Man har redan värvat Keita.

Jag håller med om att han ser lovande ut med känns lite som överflödets förbannelse.

Men om man ser det som säsongens sista värvning och tänker sig spela Iniesta mycket till vänster i anfallet.
Så finns det en öppning för Hernanes på mittfältet annars är det tokstängt där.
Barcelona PILMÀ
2008-06-13 13:18
Ämne: Det pratas om att sa....
Suñol
Det är väl Adriano som är #10 i São Paulo (Hernanes) har 15 lite fakta.

Full name: Anderson Hernanes de Carvalho Andrade Lima
Date of birth May 29, 1985 (1985-05-29) (age 23)
Place of birth: Recife, Brazil
Height 1.80 m (5 ft 11 in)
Playing position: Attacking Midfielder
Barcelona Rambla
2008-06-13 13:09
Suñol:

Artikeln bringar kanske lite mer ljus över denna Hernanes. Han verkar vara en intressant spelare. Tydligen så har han skolats om till en defensiv mittfältare som står för det kreativa med väldigt bra passningspel. Lite som Pirlo fast rörligare. Jag såg en video och det som slog mig var att han var så bra med bägge fötterna när det gäller passningspelet och även de lite svårare krossbollarna. Han verkar också ha ett bra skott.
Barcelona B.G
2008-06-13 13:05
Ronaldinho måste få en nytändning, varför inte skola om honom till en central anfallare.

Tänk er Ronaldinho och Henry som anfallare i ett 4-4-2 system, det skulle kunna funka eller vad tror ni?
Barcelona Camparn på nou
2008-06-13 13:05
Ämne: Camparn på Nou

....Gaucho_10

Dina kunskaper om Benzema och vad som är realistiskt i fotboll verkar begränasde.

Tror du det är en slump att Benzema går före Anelka,Trezeguet,Cissé i landslaget?
Det finns många som till och med vill se honom före Henry om man skulle ställa upp 4-5-1
Ja det är en av världens största talanger och han stora spetskvalitéer som skulle kunna göra honom till världens bästa anfallare i framtiden.
Tror du det är en slump att prislappen på honom ligger runt 40m euro?
Han är ingen "s.k talang"

Diskussionen började med mitt svar på ditt absurda påstående att man skulle behålla Etoo och värva Villa och då ha Etoo, Villa, Bojan och Henry som alla främst konkurrerade om samma anfallsplats.

Det är inte ekonomiskt realistiskt eller "klokt" att ha fyra så pass stora stjärnor som alla främst spelar på samma position.
Det kan lätt bli negativt för spelarens utveckling som Bojans.
Dålig stämning i laget och obalans när så bra spelare får sitta på bänken.

Som svar på dina påstående om anfallarnas status.
Bojan var ordinarie under långa stunder förra säsongen han kommer bara bli bättre och bättre.
Killen är 17!
Henry drogs med skador förra säsongen och har nu fått ett år på sig att aklimatisera sig vid primera division. Han kommer med största sannolikehet också göra en klart bättre andra säsong.
För att inte tala om Etoo som var skadad halva förra säsongen och sen var iväg på AM för att sen komma hem till en klubb i småkris.

Eg behöver vi ingen förstärkning till anfallet. Skulle då vara en ersättare till Ronaldinh. David Silva skulle vara en lyxvärvning. Sergio Garcia skulle också kunna funka.
Om vi tänker oss att Bojan och Henry också kan vikariera en del på vänsterkanten så finns det redan bra täckning.

Om Etoo och Henry såg loja ut så ser jag ett samband med hur hela laget såg ut förra säsongen.
Inställningen hos många var inte direkt på topp och skulden till det lägger jag främst på Rijkaard och hans för slappa tyglar och delvis på Laporta och ledningen.

Rijkaard har klarat sig undan mycket rättmätig kritik av att han under hela sin vistelse i klubben har varit en sådan sympatisk och lugn person.
Jag har stor respekt och tillgivenhet till Rijkaard han blev en ikon på bänken under sin tid. Men han hade stor del i varför det gick fel de två sista säsongerna.

Sen kan man diskutera hur mycket som var ledningens fel då det var de som lät Ten Cate lämna laget. Som nu i efterhand verkade ha betytt så mycket för moralen.

När det kommer till Villa skulle jag inget hellre än att se honom i Barca om Etoo lämnade. Han har tillsammans med Drogba varit världens bästa anfallare de senaste två säsongerna.
Barcelona OkkaPokka1
2008-06-13 13:03
Jaa Rambla om dom misslyckas med CL får dom åtminstonde behålla våra €2m ;)
Barcelona Dizzy
2008-06-13 13:00
Nu står det på Barcelonas hemsida att Zambrotta är klar för Milan det tog juh år för att det ska vara bekräftat på hemsidan:D
Barcelona Rambla
2008-06-13 13:00
Nu är det officiellt med Zambrotta till Milan. Summan blev €9m + 2m om Milan lyckas kvalificiera sig till CL de närmaste säsongerna. Med tanke på Milans ojämna form de senaste två säsongerna så är ju frågan om de lyckas med det? :)
Barcelona joninho__90
2008-06-13 12:58
Ämne: Låt tårarna flöda so....
samma sak gäller den här (länktips)
Barcelona the culé
2008-06-13 12:51
Jag läste någonstans att Villa kommer ifrån en culé familj, någon som vet om det stämmer ?
Annons: