/spanien/barcelona/forum/2081.aspx/spanien/barcelona/forum/2081.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Riiio!!
2015-08-18 01:03
Till januari IFALL alla hade varit skadefria och så som laget är nu, dvs att inte Pedro, Adriano eller Halilovic t.ex lämnar. Bravo Alves, Pique, Masch, Alba Sergio Rakitic, Iniesta Messi, Suarez, Neymar Bänk: Vermaelen, Bartra, Mathieu, Adriano, Rafinha, Pedro, Ter Stegen. Tycker backarna på bänken är en bra mix och dom kan täcka upp på alla platser i det defensiva. Rafinha avlastar Iniesta o Rakitic. Masch finns som alternativ också, främst o avlasta Sergio tänker jag på. Sen ser jag Adriano o Pedro som yttrar. Adriano gör sällan bort sig o har fint skott. Pedro löper o kämpar o det finns få såna i vår trupp. Munir, Sandro, Sergi Roberto, Halilovic o Douglas som reserver. Efter januari precis samma startelva fast med Arda, Vidal o kanske en Nolito på bänken. Spela in Arda mycket, både på Iniestas position och på yttrarna. Vidal likaså på Alves position o som högerytter.
Postat via SvenskaFans-appen
Flavía
2015-08-18 01:03
@The Octopus of Badia:

Det är värre än så, Pique kan bli avstängd i upp till 12 (!!!) matcher.
Barcelona Heisenberg
2015-08-18 00:59
Mr Dashir

Jag håller helt och hållet med om att det i slutet av Guardiola eran körde fast och blev lite för mycket handboll. Sedan försökte Tito ändra lite på det och därefter Tata. Nu anser jag att LE har ändrat på det så pass mycket att det inte längre kan kallas för tiki-taka. Som det ser ut nu så är inte snabba kortpassningar som sågar sig igenom ett helt lag något som premieras. Istället ska bollen på snabbaste och säkrast sätt komma till någon av de tre där framme. Det var flera matcher som det låste sig för laget förra säsongen och vi räddade poäng med nöd och näppe tack vare lite tur och individuell briljans.

Och när det kommer till rotationen tycker jag tvärtemot - det var ren och skär idioti att rotera så mycket och det kostade oss nästan ligan och definitivt Lucho jobbet. Let's be honest, han är Bartos försök att göra det Laporta gjorde med Pep. Ju snabbare man väljer att inse att det aldrig kommer att hålla i längden desto bättre. Anser jag då alltså. Jag blir gladeligen bevisad fel men det ser inte ljust ut alltså...
Barcelona Mr. Dashir
2015-08-18 00:57
Kröjf

Klart det går att vända och vrida på statistik hur som men som så jag uppfattar det så är de målen Mathieu gjorde i slutet av säsongen var helt avgörande för utgången av ligan. Klart att det är ett lagspel och att alla bidrar, så har inte på något sätt menat att han gjorde det helt själv om det uppfattades så.

Det jag tidigare nämnt om att vi Barcafans är bortskämda står jag väldigt mkt fast vid. Vi har en tränare som älskar klubben och dessutom vunnit en 4/5 möjlig titlar. Hade saker och ting varit lite annorlunda hade vi kanske haft 0 titlar senaste året och precis bytt tränare till Rafa Benitez.

Vill inte heller underminera insatserna MSN gjorde, de var helt klart den största anledningen till trippeln, men de Mathieu, Lucho mm gjorde ska absolut inte underskattas.
Awymard
2015-08-18 00:48
@Ali G:

På vilket sätt har Luis Enrique förstört La Masia när det finns flera spelare från La Masia som spelar i A-laget? Jag förstår att han har failat i Roma och att hans tid i Italien inte är det bästa, men hur kommer det sig att han lyckades med Celta och sen med Barcelona? Sen så vet jag att Messi är världens bästa fotbollsspelare och att han har blivit en ikon för Barcelona, men det jag inte förstår är varför Luis Enrique skulle straffa Messi när han vet att han kommer få den allmänna opinionen emot sig?
Barcelona Ali G
2015-08-18 00:45
Mr Dashir Jag antar utmaningen. Cons: Tidigare Madridista. Taktiskt begränsad. Förstör la masia talangerna. Roterar överdrivet vilket leder till förluster och poängtapp. Kommunikationen med spelarna är obefintlig och han ville straffa Messi. Vilket är självmord. Har tidigare failat i Roma. Kan fortsätta hela kvällen men Lucho är en begränsad tränare som ska coacha bottenlag inte världens största klubb. #LuchoOut!!
Barcelona Mr. Dashir
2015-08-18 00:44
Heisenberg

Min uppfattning är att ända sedan de sista året med Guardiola att vi hade kört fast med Tiki-Takan. Vi alla minns hur frustrerande det var att vi inte kunde bryta ner dessa parkerade bussar. Jag tycker definitivt det är en utveckling av tiki-takan, den är lite mindre ideologiskt ren bara, där det ges mer friheter, att spela mer rakt etc. Tidigare kändes det som vi spelade sidledspassningar i all evighet för att det var det "rätta" sättet. Är väldigt imponerad över Luchos sätt att implementera sina ideer och tycker resultaten talar sina tydliga språk. Att han dessutom har stake att rotera en hel höst och riskera jobbet för att ha bästa möjliga trupp under våren när det avgörs ser jag också som något positivt. Klart att det underlättar med världens genom tiderna bästa anfall, men vill poängtera att det inte är är en självklarhet för framgång.

Awymard
2015-08-18 00:39
@Ali G:

Jag förstår att det gick dåligt för Luis Enrique innan januari och att det var kaos, men på vilket sätt kan man bli blind av en trippel när det finns folk som kritiserar Luis Enrique på forumet?

Sen så är Neymar en väldigt duktig spelare och han vet hur man ska löpa på Messis bollar, men det jag inte förstår är varför Messi och Suarez inte klickar på samma sätt som Messi och Neymar?
Barcelona Kröjf
2015-08-18 00:39
Mr. Dashir skrev: "Har folk härinne så dåligt minne att de glömt att Mathieu var helt avgörande för vår ligatitel? Eller anser ni att målen han gjorde mot Real och Celta vigo inte var särskilt viktiga?". Jag som ett för ett tag sen fick för mig att alla skamligt bortskämda barcafans, först och främst hade"Lucho" att tacka för trippeln förra säsongen; ligatiteln inkluderad. Men då ska han alltså inte få den primära äran för fler än två titlar, om jag fattat det hela rätt? Att anfallstrion MSN:s ständiga målspottande säsongen igenom, inte var särskilt viktigt eller avgörande för FC Barcelonas stora framgångar, må så vara. Men att fransosen Mathieus insatser var helt avgörande för ligatiteln, kom som något av en nyhet. Blir starkt benägen att beteckna det som ett smärre "scoop" faktiskt.
Barcelona DM1982
2015-08-18 00:36
Luis Enrique: "You need to know how to win and how to lose. Sometimes it's good to lose to realize how difficult and how nice it is to win." True story.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-08-18 00:36
Piqué verkar bli avstängd i upp till fyra matcher. Så var det med det.
Barcelona Heisenberg
2015-08-18 00:35
Mr Dashir

Lucho har ju dock inte utvecklat tiki-takan utan snarare bytt ut den. Och som "Ali G" säger - när den individuella briljansen inte fungerar för MSN så ser det märkbart fattigt ut. Inte riktigt i paritet med en så stor klubb som FCB.
Barcelona Ali G
2015-08-18 00:31
Awymard

Fan va en trippel kan göra folk blinda!! Du var nog borta innan Januari då han misslyckades brutalt med sina roteringar och var så nära att få sparken tills MSN började klicka. Leverar inte MSN aa då har han inget och komma med.

Självklart är Messi bättre när Neymar spelar, han öppnar upp ytor åt honom och vet hur han löper på Messis bollar.
Barcelona Gabriel
2015-08-18 00:27
Jag är på allvar riktigt orolig för den här säsongen. Under sommaren har jag hela tiden haft en riktigt bra känsla inför den här säsongen och sagt till min bror att vi ska bli det första laget som försvarar CL titeln samt att vi återigen vinner La Liga. Vad jag däremot inte räknade med var att våra bänkspelare skulle suga så här enormt mycket. Att många av dem egentligen inte är tillräcklgit bra för att få representera FC Barelona var jag väl medveten om, men att jag räknade fortfarande med att de skulle kunna göra ett fullt godkänt jobb när de får speltid.

Jag räknade med Bartra och jag räknade även med Mathieu, desså två spelarna har tyvärr motbevisat mig grovt. Mathieu ville jag aldrig ha in från första början förra sommaren, förstod mig aldrig på den värvningen och klassade den som en katastrofal värvning med tanke på vårat behov av en mittbacksförstärkning av världsklass samt priset som landade på fansmannen. Däremot har den kritiken tystats ner en aning med tanke på att han lyckades stå för två otroligt viktiga nickmål som utan tvekan hjälpte oss att vinna ligan förra säsongen - men i all ärlighet, det räddar honom inte. Han är otroligt, otroligt dålig. Som någon här nedan nämnde, inte nog med att hasn bollbehandling och första touch är helt åt skogen, han orkar ju inte ens lira i 90 minuter utan att se ut som att han behöver en rullator eller något. Vad är det frågan om? Du är en proffesionel fotbollsspelare för FC Barcelona och du ser ut som att du gått 30 kilometer i sahara öknen utan vatten. Inget annat än en ren skam faktiskt.

Och Bartra ska jag väl inte ens behöva gå in på. Mathieu lyckades åtminstone etablera sig som en fullduglig fotbollsspelare många år för en en spansk gigant som Valencia i många år. Men Bartra kommer aldrig att hålla måttet, varken för Barcelona eller någon annan topp klubb i La liga. Maken på mer oförtjänt hypad La Masia spelare får man leta länge efter. Han hypas upp bara för att han visar grinta och hjärta men han saknar allt annat. Släng in mig så ska ni få se på grinta och hjärta också och jag lovar att inte gå bort mig mer än vad Bartra gör. Det är bara att skeppa iväg honom, mitt tålamod med honom är slut och jag tror inte alls på honom längre.

Om vi ska ha som någon chans att vinna titlar den här säsongen så MÅSTE våra ordinarie spelare hålla sig friska säsongen ut. Jag ser det här som väldigt svårt att vi ska vinna ligan med tanke på att Lucho älskar att rotera och att våra bänksspelare inte håller måttet för den planen. Då gäller det antingen att köra Ancelotti style och pumpa ut det bästa vi har från våran ordinarie 11 under hela höstsäsongen utan rotationer och hoppas och be till Gud att spelarna håller sig friska, eller så gör vi en annan chansning i våra rotationer med spelare som Sergi Roberto, Rafinha, Munir, Pedro, Adriano osv och riskerar viktiga poängtapp.

Våran startelva är världens starkaste lag, men våran bänk är det korpen klass på. Vi behöver minst en värvning till, helst en mittback. Sedan tror jag det kan gå vägen eftersom vi ändå köpt in Vidal och Arda. Men 3 av våra 5 mittbackar suger, så vi behöver få in en till. Den gamla mig hade skrikit efter världsklass mittbackar, jag är inte där längre, jag är mindre kräsen. Jag skiter nästan i vem det är vi värvar, vem som helst så länge han är en proffsspelare på en hög nivå i en bra europeisk liga. Det kan inte vara sämre än Vermaelen, Bartra och Mathieu.

Vertonghen, Savic, Hummels, Subotic, Garay, Godin, Chellini, Marquinhos, Laporte, Koscielny. Det finns säkert fler, hade jag fått köpa någon så hade det varit Garay. Pratar språket, kan ligan och hade säkert kommit in snabbt i omklädningsrummet. Borde inte vara en omöjlig värvning att få till heller.

Gör vi ingen mittbacksvärvning så är jag rädd för säsongen, otroligt rädd. Mascherano och Piqués sammspel är väldigt bra, de håller en hög nivå, de tog dem tid att jobba ihop det sammspelet för i början såg det verkligen illa ut. Men dem har börjat klicka tillsammans. Men skadar sig någon av dem så har vi bara amatörer att slänga in.
Barcelona Mr. Dashir
2015-08-18 00:27
Ali G Tycker vi borde göra en pros and cons lista över om LE borde stanna eller inte. Jag kan stå för pros:en och du får gärna stå för con:sen. Hade varit intressant att se vad det finns för argument för att byta tränare. Pros: Klubblegend Vann samtliga turneringar förra året Vände Barcelonas negativa spiral och utvecklade tiki-takan till nya dimensioner. Vann mot Engelska, Franska, Tyska och Italienska mästarna i överlägsen stil #LuchoStay
Flavía
2015-08-18 00:21
Atlético de Madrid brukar spela otroligt fult i sina matcher mot oss. Men tydligen har Athletic Bilbao tagit det till en ytterligare nivå...
Barcelona Santiago Cazorla
2015-08-18 00:18
@Ali G:

Löjligt att klaga på Messi. Han är nyss tillbaka från semester efter att ha varit i final i Copa America och har redan spelat tre matcher + förlängning under en sån kort period. Han såg lite trött ut idag vilket är förståeligt.

'Messi is 85 mins shy of 4000 mins playing time for BAR/ARG in 2015, most of all players top 5 leagues. This is his 44th match in 2015.'
Barcelona Mr. Dashir
2015-08-18 00:17
Angående bredden av truppen är det väldigt oroande att vi inte sedan 2008-2009 plockat upp ordinarie spelare från La Masia. Är ju det vi byggt våra lag på tidigare år. Att årets kull inte heller duger är inget unikt, bara lite oroväckande för framtiden.
Awymard
2015-08-18 00:17
@Ali G:

På vilket sätt kan Luis Enrique vara en Madridista när han har lyckats ta trippeln med Barcelona som tränare, samt varit lagkapten för laget?

Om Neymar saknas på planen, betyder detta att Messi inte spelar lika bra som vanligt?
Barcelona enkos
2015-08-18 00:15
Adriano Barta Mathieu Vermalen. . Tänk om vi kunde bli av med dessa och köpa en bra back typ Godin och vi hade dessutom haft överskott
Barcelona Ali G
2015-08-18 00:15
Pique asså..inte nog med att han missar ett öppet läge så drar även på sig ett rött kort..Sämst på plan var Messi. Balenziga stoppa han i sin ficka, hans sämsta insatts på väldigt länge. Neymar saknas jävligt mycket till skillnad från Messi så springer han mycket och gömmer sig aldrig. Ska man hoppas på tre poäng nu på helgen eller blir de ännu en torsk för ärligt kan jag inte ta Lucho seriöst längre. Once a Madridista,always a Madridista.

#LuchoOut!!!
Barcelona DM1982
2015-08-18 00:14
[QUOTE=Gio Style]Alltså jag mår fan illa över det usla spelet vi visade upp. Arg på domarna, arg på spelarna, arg på LE. Finns inget gott att ta med sig över huvudtaget. Ångrar att man ens satt uppe. [/QUOTE] Det goda är väl att Barcelona lyckades kryssa idag, förra matchen blev det ju storstorsk. Alltid något.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-08-18 00:13
Vi har fått en del svar under dessa två matcher och de flesta handlar om diverse spelares nivåer. Ni vet alla vilka det är som rent ut sagt inte håller på den här nivån. Truppen behöver bli bredare och skitspelare måste bort då de sänker nivån på hela laget. Man måste först konstatera att förutsättningarna för en Supercupvinst inte var de bästa. Match borta i Georgien tre dagar tidigare, en match som dessutom håller högt tempo i 120 minuter där flera av de inblandade spelarna knappt var redo för 90. Trots detta måste Lucho kritiseras för valet av startelva och sättet han valde att rotera på. Undermåligt och icke samspelt mittbackspar tillsammans med ett okomponerat mittfält. Dålig förberedelse för den insats som krävdes uppe i Bilbao samtidigt som baskerna var råtaggade. Har man då marginalerna emot sig blir det storförlust. Idag spelade vi bättre, vi saknar fortfarande Alba och Neymar som ytterligare spets men det normala utfallet på kvällens match hade varit Barcelona-vinst. Nu blev det inte så vilket jag just nu skiter i. Matchen blev en lärdom för hur man ska nöta ner Athletics försvar till helgen för det kommer sannerligen inte bli en enkel uppgift. Då är laget dock utvilat och när Lucho nu kan ställa upp med nästintill ordinarie lag har vi ändå bra chanser till vinst. Sist men inte minst så är Athletic en klubb man vill gilla. En fin historia, passionerade fans och samma typ av representant för sin region och sitt folk som Barcelona där de dessutom fortfarande otroligt nog klarar av att spela med enbart basker och samtidigt hålla mot de allra bästa lagen. Stora delar av dagens lag är dock svin som anser det vara förolämpande att dribbla och istället sätter sina värderingar i onödigt fult spel, spelförstörande maskningar och barnsliga ageranden av mesar till målvakter. Många spelare jag tappade oerhört mycket respekt för idag. Återigen, en fin förening och jag gratulerar klubben till en efterlängtad titel men vissa av spelarna ska fan skämmas.
Awymard
2015-08-18 00:13
Pique gick och skrek mot domaren och får direkt rött kort, betyder detta att han blir avstängd i liga matchen?

Sen så är Alba skadad och missar troligtvis söndagens match mot Blbao, betyder detta nu att Adriano får spela istället för Mathieu?

Suarez har inte gjort mål på Bilbao på 2 matcher, betyder detta att han blir petad på söndag eller kommer han få spela från start?
Barcelona enkos
2015-08-18 00:12
Ifjol släppte vi 21 mål på 38 matcher i ligan och nu på 9 på 3 matcher
Barcelona Gio Style
2015-08-18 00:11
Alltså jag mår fan illa över det usla spelet vi visade upp.
Arg på domarna, arg på spelarna, arg på LE.

Finns inget gott att ta med sig över huvudtaget.
Ångrar att man ens satt uppe.
Barcelona Mr. Dashir
2015-08-18 00:10
Barcelona var Europas bästa lag på att försvara fasta situationer förra säsongen, vill hävda att Mathieu var delaktig i det. Är längesedan vi haft möjligheten att spela med 2 nickstarka mittbackar, är ju utmärkt att ha som taktiskt drag.
Spanska domarkåren = Real Madrid
2015-08-18 00:09
@Busquen:

Andas.
Barcelona FCB_Messi
2015-08-18 00:08
Munir , Douglas , bartra , mathieu , Roberto. Vad e det för jävla sopor vi har i vårat lag egentligen !! Det här är spelare som knaaaappt hade startat i Getafe . Efter dom kommer vermaelen, adriano , sandro som är snäppet bättre men fortfarande spelare som inte ska tillhöra ett Barcelona .
Barcelona Busquen
2015-08-18 00:07
@Spanska domarkåren = Real Madrid:

det där stulna skämtet funkar inte på svenska...
Annons: