/spanien/barcelona/forum/206.aspx/spanien/barcelona/forum/206.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
2016-11-02 16:10
Han gjorde det han hade gjort om han var i form 1: spela hem den till Mats 2: vända bort första pressen som han alltid brukade.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Amo.38
2016-11-02 15:58
Bedrövligt att se... Tror nog jag aldrig i mitt liv jag sett Sergio lika utblottad som igår fy fan... Jag förstår fortfarande inte vad Ivan bidrar med offensivt? Vad gör han förutom att springa upp ner? Är det verkligen en sån spelare som ska ha en cementerad plats i ett Barca mittfält? Verkligen ingen spelare som kan kontrollera en match eller stå för något kreativt så våra anfallare inte behöver agera som både mittfältare och anfall. MSN ska också ha en rejäl känga, Neymar har tappat glädjen vilket tydligt syns vilket är förståeligt med tanke på vårt Alibi spel, Suarez såg klumpigare ut än någonsin och Messi spelar bara fotboll när det intresserar honom.
Barcelona El Pistolero #9
2016-11-02 15:45
Kolla länktips. Som jag varit inne på, vem fan hjälper Busquets här? Hur ska han inte tappa bollen?! Bedrövlig coaching.
Barcelona neymar JR
2016-11-02 14:40
Psg haha!
Barcelona jefecito
2016-11-02 13:43
@Kröjff:

Kan bara hålla med. Så fort det kommer ett kvalificerat avslut mot Stegen så har han som vana att stå still och låtsas som han hade den under kontroll precis som du säger. Det är många mål han släppt där han står helt still, ofta så chansar han åt ett håll innan motståndaren skjutit vilket gör att han inte hinner tillbaks till andra hållet om han nu chansar fel. Detta leder ju till att han blir stillastående istället.

Jämför man Stegen med de andra lite större klubbarnas målvakter så är han den sämsta faktiskt. Både Atl, Real, Bayern, Juv, Chelsea, City, Chelsea... har bättre målvakter. Kommer inte på någon klubb som är i toppen av skiktet som faktiskt har en sämre målvakt....
Barcelona Kröjff
2016-11-02 13:25
Jag hade tänkt hålla jävligt tyst om ter Stegen, vis av tidigare erfarenheter. Men inte är det väl agerandet vid frisparken som är det stora problemet? Det är väl snarare att han ser ut som tappad bakom en vagn, "varje" gång ett skott stryker utanför stolpen utan att han i stort sett rört sig. Ofta skyler ter Stegen över sitt misstag (ja jag räknar det som misstag) med en gest som säger oss att han hade läget helt under kontroll. I helvete heller. Han borde göra som Messi när denne satt bollen strax innanför stolpen, istället. Det vill säga båda händerna sträckta mot skyn.
Barcelona Grande Barca!
2016-11-02 13:02
@Mdawg:

Tror inga beslut om vare sig frisparkar, hörnor eller liknande tas i stundens hetta. Det är Ter Stegen som ställer upp sin mur, punkt slut. Han har självklart diskuterat med resten av laget på genomgångar hur han vill att spelarna skall agera vid olika situationer. Är friskaprek nära mål: vill han ha längsta spelaren längst ut i muren eller i mitten osv. Olika situationer, olika strategier men hur de skall agera och hur Ter Stegen vill ha sin mur, det vet definitivt alla om.

Därav att jag menar att det är helt klart Ter Stegens mål. Han litar helt på att kommer bollen i hans hörn, så tar han den. Han är en fantastisk målvakt men han är ibland lite väl naiv, det var Valdes i tidig ålder med men han lärde sig av sina misstag.
Barcelona Grande Barca!
2016-11-02 13:02
@Mdawg:

Tror inga beslut om vare sig frisparkar, hörnor eller liknande tas i stundens hetta. Det är Ter Stegen som ställer upp sin mur, punkt slut. Han har självklart diskuterat med resten av laget på genomgångar hur han vill att spelarna skall agera vid olika situationer. Är friskaprek nära mål: vill han ha längsta spelaren längst ut i muren eller i mitten osv. Olika situationer, olika strategier men hur de skall agera och hur Ter Stegen vill ha sin mur, det vet definitivt alla om.

Därav att jag menar att det är helt klart Ter Stegens mål. Han litar helt på att kommer bollen i hans hörn, så tar han den. Han är en fantastisk målvakt men han är ibland lite väl naiv, det var Valdes i tidig ålder med men han lärde sig av sina misstag.
Barcelona Kröjff
2016-11-02 12:43
@Fuerza:
Att Busquets underpresterar råder det väl ingen större tvekan om. Men just det där exemplet är intressant. Sergio förväntar sig alltså inte för ett ögonblick, att han ska få bollen. Utan att det kommer att bli en intern "uppgörelse" mellan backen och vår egen målvakt.Följt av en lååång boll på endera kant.Kan vi verkligen klandra honom för det?
Barcelona Barca4life98
2016-11-02 12:40
Vi spelade grymt bra i början utav säsongen när Neymar var borta på OS, innan Messi blev skadad. Då dominerade vi mot både Sevilla och Atletico, mittfältet såg stabilt ut då. Jag avvaktar tills efter Sevilla matchen innan jag drar några slutsatser. Tror att laget kommer vara supertaggat!
Barcelona Iniesta70
2016-11-02 12:38
Vi får köpa in tre stycken Håkan Mild och placera ut på vårt mittfält.
Då jäklar!!!
Barcelona Mdawg
2016-11-02 12:12
neymar JR Det är han som korrigerar positionen på muren så att de täcker en del av målet. Men att förhindra screening på bästa sätt är väl ändå något som behöver en mer inövad taktik med lösningar av sådana situationer, som sedan åberopas under match i olika fasta situationer. Det är ingenting målvakten ska behöva lösa i ett frisparksläge i stundens hetta. Därav tycker jag detta mer var ett exempel på väl utförd frispark än en målvaktstabbe..
Barcelona neymar JR
2016-11-02 12:03
Samtidigt så är det han som ställer upp muren...
Barcelona Mdawg
2016-11-02 11:50
@II Barça II:
Ter Stegen skymdes av mängden spelare och positionerna i muren. Detta ökade reaktionstiden och förmågan att bedöma bollbanan, och han var även tvungen ta ett steg in mot mitten för att kunna se bollen i en lucka. Detta gjorde att han hade svårt att hinna ut i sitt hörn då De Bruyne gick på en hårt slagen frispark i det hörnet som täcktes av Cityspelarna, alltså målvaktens hörn. Skulle inte klassa det som tabbe sett till om han skulle räddat bollen, utan mer en väl utförd frispark, både tekniskt och taktiskt. Det var planerat av City att ställa sig där och skymma den sidan så man tvingade Stegen inåt i målet. Hjälpte ju inte att det var en väldigt bra position för dem att slå en frispark med den taktiken och med det tillslaget.. Med det sagt tyckte jag däremot Barcas spelare borde instrueras att stå så att målvakten faktiskt kan se bollen ifrån den positionen han vill ha i målet, oavsett om detta är för att själva täcka bollbanan eller helt enkelt hindra Cityspelarna att täcka synfältet där de gjorde detta.. Om detta instrueras och inövas på träningarna men av någon orsak inte utfördes i detta specifika läge vet jag ingenting om, men det är nog orättvist att klandra målvakten för det. I länktips: Taktiksnack angående frisparkar i minut 36 och framåt (som avslutas med ett Pep-rant för intresserade)
Barcelona ElRaval
2016-11-02 11:36
vad är poängen med att värva veratti osv när lucho inte vill att mittfältet ska hålla bollen? Hade han velat så har vi fortfarande världens bästa bollhållare iniesta, busquets och roberto.
Barcelona Nemesis 10
2016-11-02 10:44
För mig känns det som att största problemet är att detta Barcelona inte har samma tålamod med bollen som vi hade tidigare, utan bollen ska så snabbt som möjligt upp till MSN och sen ska dom lösa nåt vilket dom inte alltid lyckas med och det leder till fler bolltapp än vanligt och spelet blir böljande fram och tillbaka vilket är en matchbild som inte passar oss.

Den som lider mest av det här blir just Busquets eftersom att han inte är van med att spela såna matcher där det svänger fram och tillbaka, han har inte fysiken för det.
Det tog ett tag för Iniesta att anpassa sig till det men det är inte säkert att Busquets kommer göra det.

Jag tycker att vi spelade vår bästa fotboll denna säsong efter 1-0 målet och det är för att spelarna hade bättre rörelse i passningspelet, vi pressade mycket mer synkat och taktiskt och det viktigaste var att vi hade tålamod med bollen och stressade inte fram en massa chanser som skulle leda till onödiga bolltapp. Vi skapade farliga målchanser för att vi hade bra tempo i passningsspelet men vi skulle ha dödat matchen där och då när vi hade möjligheten.

Istället gör vi en tabbe som ger City momentum, Pep säger till sina spelare att pressa ännu hårdare och att ge allt vad dom har i andra halvlek.
Medans våra spelare tror att dom fortfarande har matchen i deras händer så kommer City med en helt annan inställning och äter upp oss men en mycket hårdare presspel vilket gjorde att vi tappade kontrollen helt och hållet och kunde inte riktigt hitta tillbaka.

Men det jag vill ha sagt är att vi måste hitta en balans i när vi ska försöka skapa längre anfall och när vi ska anfalla snabbt.
Det är just där vi saknar våran fader Xavi, mittfältskungen som aldrig missade passningar eller blev av med bollen, fan vad man saknar honom.
Xavi var bäst i världen på att kontrollera tempot under matcher så att det just inte blev för mycket böljande fotboll. Den enda spelaren som kommer nära den egenskapen idag är Iniesta och Busquets när han är i bra form vilket han inte är nu.
Rakitic är en hårt jobbande mittfältare men han är en box till box spelare och inte en spelare som man kontrollerar en mittfält med som Xavi gjorde på hans position en gång i tiden, Gomes är inte heller den spelar typen.
Jag drömmer fortfarande om att Barca ska värva Veratti för han är en sådan spelar typ som kan styra tempot under matcher vilket är otroligt viktigt för att vi ska kunna styra matcher och inte släppa till för många kontringar.

Ursäkta för stavfel skrev från mobilen.
Barcelona Grande Barca!
2016-11-02 10:43
Tycker inte vi behöver dra för stora växlar kring gårdagens match. City är ett bra lag med spelare i värdsklass. Det enda man kan trycka på är vår just nu är vår oförmåga att göra mål. Vi har senaste matcherna skapat skapat lägen som helt klart sätter oss i en sits att vinna matcherna.

Gårdagens match borde varit punkterad efter första halvlek. Vi spelade otroligt bra, Messi briljerade, presspelet stämde, Gomes djupledslöpningar hotade hela tiden ett stillastående City. Fram tiills dess att Roberto slår en dålig pass in i banan till Sergio. City får 1-1 och har medvind in i andra halvlek.

Första målet som city gör är en dålig passning från roberto in i banan,tycker ändå att Sergio inte är på tårna och med på att passningen kan komma.

Andra målet är helt klart Ter Stegens. Satt i soffan och tyckte han står alldeles för långht ut och att han släpper "sitt hörn" för mycket. Visst det är en bra frispark och bollbanan är svår. Dock är Ter Stegen helt felplacerad och han lyfter knappt från marken när han försäker rädda bollen.

Tredje målet förorsakas av att Messi försöker dribbla precis utanför straffområdets som skapar en kontrinschans för City. Aguero är duktig på att hålla i bollen och få uppmärksamheten på sig och sedan tittar alla på boll och inte tar upp spelarna som kommer in. Dock skall detta var handboll när man ser det på reprisen men får väl sätta det på dålig sikt av straffområdesdomaren...

Nya tag mot Sevilla. Tycker Gomes gjorde en bra match, frågan är om han och Raketic skall spela samtidigt då båda är bra djupledsspelare. Hade gärna fått in Rafinha eller D.Suarez till helgens match.
Barcelona Katalano
2016-11-02 10:34
Nog för att vi var dåliga på många fronter igår men jag tänkte skriva av mig gällande en specifik sak där jag verkligen vill se förändring, men tvivlar på att jag får se det under Lucho.

Allt bollinnehav igår berodde på att backarna passade bollen mellan sig och Ter Stegen. Mittfältarna involveras alldeles för lite och kontrollerar inte matchen det minsta. Possessionstatistiken är därför väldigt missvisande. Detta har man märkt under lång tid men aldrig så tydligt som under gårdagens match. Jag hatar det och är fruktansvärt less på vår spelmodell även om vi vinner matcher pga MSN och framförallt Messis briljans. Vi har helt fel mittfältare dessutom för denna typ av fotboll.
Barcelona II Barça II
2016-11-02 10:28
Var frisparks målet en tabbe från Stegen, eller var det ett drömmål? Vad tycker ni? Har sett på repriser, känner lite att det var målvaktens hörn, ser inte alls skottet som otagbart, känns lite som en tabbe av målvakten där faktiskt.
Barcelona neymar JR
2016-11-02 08:33
Pep efter matchen så fantastisk ärlig. Vi börjar matchen med umtiti och mascherano på "fel" sida och det går fantastisk. Men tyvärr så svikta dignes defensiv och lucho behövde flytta plats på mittbackarna för att stärka vänsterkanten. Men det som svider är att han medvetet ville att busken skulle få bollen.
Barcelona A good coach is everything!
2016-11-02 08:02
Det är fullt möjligt att kritisera tränaren utan att använda könsord. Öva på det i 24 timmar.

/mod
Barcelona Tiki-Taka
2016-11-02 07:21
Barcelona spelade fantastiskt bra i första halvlek, hade total kontroll över matchen tills sergi robertos usla bakåtpass ledde till det helt onödiga baklängesmålet! Små marginaler avgör....med tanke på att Barca hade bud på ett 0-2 mål i första halvlek! Ett till mål och matchen hade varit död!
Barcelona Iniesta70
2016-11-02 07:14
Saken är väl den att vi har haft en förlust hängande över oss. Vi har hackat oss fram sen en tid tillbaka. Även förra matchen mot City så var vi ju inte direkt bländande innan "halkningen" , eller det röda kortet , spelat flöt efter dom händelserna inte innan. Valencia , Granada och nu pricken över i:et , det stora haveriet. Jag skrev det efter Granada matchen , att vi behöver en käftsmäll , ett otrevligt uppvaknande och att jag redan trott att både Alaves och Celta matcherna varit just detta. Men nu kom ju en riktig uppercut. Vi är osynkade och blir då ganska enkla att göra mål på. När vi sliter i press spelet tillsammans , från Suarez till Umtiti , ja , då lirar vi bra , vi får ner deras lag och dom får chans anfall , långt till mål och har problem att få upp laget och problem med att vinna andra bollen , deras anfall blir korta. Vårt mittfält har då närmare till våra anfallare , och vi kan spela rättvända. Gomes kan unna sig en massa djupledslöpningar , Roberto kan ge sig iväg på kanten... Sista 55 minuterna är prov på hur virriga vi är när inget funkar , när vi slutar spela tillsammans . Citys press gör att vi spelar bollen exakt där City vill , på en felvänd spelare som city spelarna redan siktat in sig på. I det läget är det inte rätt av Lucho att slänga in Arda som räddare i nöden. Täpp till hålet i det sjunkande skeppet med ett taktiskt drag , att sätta in en korkskruv i ett hål som en badtunna lär ju inte lösa problemet..... Han såg väl vart det barkade i slutet på första och Luchos motdrag var att slänga in lammen i lejongropen igen. Sen är tempot och inställningen bedrövlig bland spelarna! Är det så illa att dom inte vill spela för sin tränare eller stå upp för hans taktik? Eller är deras lönekuvert så tunga att dom inte orkar lyfta sina arslen? Det är absolut inte bara Luchos fel , men hade Messi , Neymar , Suarez hetat nåt annat efter de två sista matcherna så hade de fått stickor i sina rövar pga av allt bänknötande, Pressen börjar med dom! Visa vem som bestämmer Lucho ! Sen att våra mittfältare spelar som dom gör , ja , så har det väl sett ut ett tag mer eller mindre.... Jag skiter om det är Sevilla vi möter , dags att stämma av i bäcken !
Barcelona neymar JR
2016-11-02 06:36
En sån match som igår hade vi vunnit om xavi var kvar! Hälften av våra matcher vann vi förut pga xavis tålamod. Laget och speciellt mittfältet var briljant i första halvlek, vi rullade boll fantastiskt enkelt. Men vips får Neymar och Suarez bollen då existerar inte laget längre. Dom ska enbart hitta varandra, rakitic hade inte en gång inte två gånger utan hela 3 gånger bra lägen i straffområdet men han ignorerades. Så ser det ut i princip varenda match. Messi måste in som falsk 9:a och ge oss kontroll på mittfältet, Suarez ska ha bra mindre boll och Neymar ska enbart ha den i sista tredjedelen. Folk brukar vara uppe snabbt med statistik vid assist/mål/dribblingar men hur många onödiga dribblingar och chansartade passningar gick åt helvete igår? När laget äntligen får bollen i andra halvlek och är påväg så ska det dribblas på mittplan stillastående.
Barcelona L.A.M Nr 10
2016-11-02 01:27
Jag håller med om att tränaren har ett ansvar, har även kritiserat Lucho på den punkten. Dock gillar jag att försöka balansera ut kritiken. Lucho får sjukt mycket skit, i min mening ofta på ett väldigt respektlöst sätt. Då vill jag gärna peka på att spelarna också är en stor del av ekvationen där många underpresterar. Då kan man givetvis kritisera Lucho för att hämta in en spelare som Andre Gomes, men det är en annan femma.
Barcelona Ribohn Fan
2016-11-02 01:03
Måste ta upp det här med Busquets. Busquets har blivit lidande av Luchos alla taktiska förändringar han har gjort hela tiden under säsongen, så som El Pistolen tar upp hela tiden. Vi har inte i många matcher haft laget kompakt. Problem nu är att han vet att han inte har spelat bra, självförtroendet har försvunnit helt och det är en jobbig situation att komma ur. Det märks också i dagens match att spelarna inte riktigt litar på han just nu. Man använder honom inte riktigt lika mycket som tidigare. Det känner han också av och det påverkar hans självförtroende också. Det är ett stort problem för oss just nu,våran motor hackar.
2016-11-02 00:58
An incident occured in the tunnel at full-time with a City player(s) insulting Messi. Aguero had to calm Messi down. [Mundo Deportivo]
2016-11-02 00:54
@El Pistolero #9:
Skrev detta innan idag o fick lite skit för vi vann ju minsann med 4-0 på Camp Nou.
Barcelona Ribohn Fan
2016-11-02 00:35
Första halvlek klart bra då vi har bra kontroll på matchen. Klarar av Citys press spel på ett bra sätt. City däremot har stora problem med vårat press spel(så som i första matchen). Vi har ändå lite svårt att skapa dem riktigt heta chanserna, men Gomes borde döda matchen med sin chans till 0-2. Sedan kommer det ödesstigande misstaget från Roberto och matchen försvinner för oss. Vi får en gratis chans att komma tillbaks imatchen, men Gomes kan åter igen inte ta vara på möjligheten. Jag tycker att vårat stora problem, som jag har tagit upp tidigare, är att vi har för dålig fysik i laget. Löpstyrkar har blivit sämre för varje säsong som går. Alla 4 innermittfältare vi använde idag har väldigt svårt att löpa med boll snabbt och i långa sträckor. Alla spelarna på mitten är också alltid ett steg efter i defensiven. Alla fyra har egentligen en bra funktionell teknik, men när fysiken och fotarbetet inte stämmer uppstår massa tekniska misstag. Dags att sluta med kvadraten ett tag och börja träna mer match lika övningar, så löpningarna kommer tillbaks. Mascherano klockren igen matchens spelare!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-11-02 00:29
Någon som minns när Barca hade triangelspel sist mot någon lag i 2016?

Jag minns fan inte.
99% av oss har konstaterat att vår mittfält inte existerat men har ni också märkt en sak till. När t.ex Busi eller någon annan av mittfältarna får bollen så får de bara ett alternativ nuförtiden. Det är passa sidled till någon av höger /vänsterbacken. That's it. Det är de enda alternativen de får.

Förut var det jävla rörelser på mitten. Blev de markerade sprang d därifrån för att någon annan ska ta den platsen samtidigt så brukar det finnas alltid två eller tre alternativ till den som håller bollen. Det existerar inte längre.

Vi såg dessutom alla idag när Alla pressade så funkade hela laget och allting föll på plats. Det Pep gjorde i andra halvleken var att ge direktiv till målvakten och försvararna att köra den långa bollen om Barca pressade dem. När de väl skickade upp bollen så vann de första, andra och tredje bollen. Så enkelt men effektivt. Medan Barca fortsatte dalta med bollen bara för att förlora den på mitten gång på gång för att våra mittfältare inte har någon alternativ.

Mycket som behöver göras. Det jag är säker på inför Sevilla matchen är att de kommer köra 150% mer högre tempo och press än Man C gjorde ikväll. Om Barca ska ha någon chans måste de spela som det var en final.

Kul att se att höll bra nivå ikväll, go natt och nya tag. (Enda positiva jag tar med mig från den här matchen är att det blev inte några nya skador).
Go natt..
Annons: