/spanien/barcelona/forum/20423.aspx/spanien/barcelona/forum/20423.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona The Legend
2008-09-24 12:36
Ja precis. Barca-publiken coh spanskpublik är i allmänhet underskattad. I topp-matcherna är stämning oftast otroligt bra på Camp Nou, för att sedan i ligamatchen efter vara i princip stumma. Det är just i dessa matcher det finns mycket att önska...
Barcelona Barçelona
2008-09-24 12:31
Jag var på Camp Nou och tittade BARÇA-man united då var publiken med i 93 min.Jag glömmer aldrig när Cristiana missade strafen.
Barcelona Barcafansince96
2008-09-24 12:05
Jag glömde en sak. Det är väldigt mkt "båt" tutor om ni vet vad det är på Camp nou /Alt Spanskfotboll.

:)
Barcelona el Flaco
2008-09-24 12:04
Jag vill minnas att mellan 04/05 & 05/06 fanns det några matcher där vi låg under med 0-1 och publiken på Camp Nou mannade ändå på spelarna för att vända på resultatet. Jag minns att det var något ganska unikt. Även i Champions League matcherna mot Chelsea och Milan var det hyfsat tryck på läktarna. Men det var ju under the glory days.
Barcelona The Legend
2008-09-24 11:38
Att det är en annan kultur i Spanien än i tex England är nog dom flesta medvetna om. Jag tror inte heller att "Pep.G" menade att man borde ta in fler drägg, likt engelsmännen, som för övrigt är en ganska stor överdrigt. Men att stämningen kan bli bättre finns det ingen som kan säga emot. Eller det är snarare jämnheten på stämningen som borde bättras. Det finns tillfällen då Camp Nou troligtvis låter mest i hela Europa, men även tillfällen då man undrar hur 60-90.000 kan vara så tysta.

När det är bra stämning på Camp Nou är det oftast inte i form av sånger utan mer av "liv". Det låter mycket, allt från busvisslingar till rena glädjerop. Självklart kommer även simpla sånger som "Messi, Messi" å dylikt igång också på ett bra sätt.

Men som sagt, att få ett Camp Nou med sång under 90 min är nog inte att förvänta och kanske inte heller att önska, men jag tycker man kan ha högre krav på ljudvolymen.

--------
det måste även finnas hat för att kunna älska!
Barcelona _FCB_
2008-09-24 11:26
Synd att matchen inte sänds på svenska kanaler. Jag som är ledig ikväll från jobbet också! typiskt...
Men det finns säkert stream med taskig bild o ljud som vanlgt.
2008-09-24 11:04
Hehe. Ta det lugnt grabbar. Killen kanske inte har hejat på barca så länge..? att han kanske inte ens varit där eller läst om barcas historia. Förklara istället för att gapa o skrika.

Jag tycker att det är trevligare att gå på fotboll o se bra fotboll. 05/06 tänker jag på då.
Riktigt underbart. Tycker inte om att stå o skrika massa hatord..Det är inte mig grej..

Älska ! Inte hata :)

Jag älskar barca som dom är men helt klart så tkr jag publiken borde sjunga lite mer men det är så det är o det får man acceptera..Om det inte duger så kan du ju faktiskt heja på liverpool eller varför inte aik (?)...
Delarocha RIP Puerta
2008-09-24 09:40
FCB_Armin och Messi199; nu lugnar ni ner er lite va? Varför blir ni så otroligt förbannade för att han har en åsikt? Pinsamt att hävda att någon annan inte får fortsätta hålla på Barcelona för att han hade kritik... Lägg ner sånt skit.
Barcelona Salcini
2008-09-24 09:14
Pep.G

Det verkar inte som om du förstår vad Barca är för en klubb. Du verkar inte riktigt ha koll på historien och förstår därför inte publikens kräsenhet. Detta lever sig kvar än idag och det är bara för oss svenskar att acceptera. Med just Barcelona är det en helt annan sak att vara katalan och hålla på Barcelona, jämfört med att vara svensk och hålla på Barcelona.
Barcelona FCB_armin
2008-09-24 09:05
Ta förresten bort Messi & Henry från din press-bild. Du förtjänar inte att ha kvar den. Du kan annars sätta dit Carragher?
Barcelona FCB_armin
2008-09-24 09:03
Pep.G

Herregud, dra härifrån. Rostig publik? Dricka öl och slåss efter matchen? Eller som Spansk kultur äta mat med vänner innan, för att inte tala om att det är VARMT, köpa 1 kg solrosfrön och gå in på Camp Nou och se bra fotboll.
Men visst, du föredrar REGN före SOL, så STICK HÄRIFRÅN!
Barcelona messi199
2008-09-24 08:38
precis, gå över till Liverpool istället!
Barcelona Suñol
2008-09-24 02:17
Pep.G: Heja på Liverpool istället då! Den testosteronstinna publiken som består av 99% av män i 18-40 års åldern skulle inte jag vara stolt över. Var stolta över att mormor går på matcherna istället för feta alkoholiserade rasister som det är på annat håll...
2008-09-24 01:30
Jag har Medium, Jag är 182 Cm lång, väger 65 kg, alltså ganska smal och den passar mig perfekt :) Se bild i mitt inlägg lite längre ner. Ett lång tinlägg..Jag o min polare, Båda vi har Medium..Så då kan du jämför där..
Äsch kolla länktips, la in den där !:)
Barcelona Exclusive
2008-09-24 01:15
Är det någon som beställt matchtröja från supportershoppen på Fc Barcelonas hemsida? Jag håller på att beställa nu men så tvekar jag över storlekarna. M-storleken är väl som en M-storlek här hemma eller? Tacksam för svar!
2008-09-24 01:08
Pep.G? Har du varit i barcelona?

Det är helt annan kultur, det gäller i stort sett hela spanien. Undantag sevilla då ;)
Åk till barca om du inte varit där så har du en bättre uppfattning men jag håller med dig. Bortskämda är dom men det är mycket turister som har fullt upp med att "knäppa" kort istället för att heja på laget. Kan jag dock förstå för det är mäktigt..Speciellt första gången.
Varenda jäkel röker också..Camp Nou..Riktigt mkt passivrökning vill ja lova ;) Bara bolmar överallt:P
Men lite bortskämda är dom. Som sagt helt annan kultur..
Barcelona Pep.G
2008-09-24 00:28
Barcafansince96

Gijon har inte ens hälften så mycket publik som vi har och ändå låter dom högre än oss. Jag begär inte Liverpool ramsor utan att vi stöttar vårt lag i både ont och gott. Publiken i Camp Nou är lite för bortskämade tror jag. När det bjuds på samba fotboll så kan det väsnas lite, är det oavgjort resultat eller en förlust som väntar så tar dom upp sina näsdukat. Släng era näsdukar och stötta vårt underbara lag i både gott och ont.
2008-09-24 00:05
Hej!

Ser att ni varit inne på Camp Nou diskustion.

Jag har varit på några matcher.
Det är som ni säger rätt så tyst förutom vissa stunder då det blir lite tryck, ex Barca Barca Barca osv..En kort stund..

Dock blev det ett sånt sjukt tryck för messi gjorde comeback efter skada när jag var där sist mot racing, Alla bara skrek messi och jag hörde knappt vad min kompis sa och han stog bredvid mig :P

Jag tycker att det är bra att barca gjorde sig av med boixos nois, dom var en skam för klubben. Huliganer och fotboll hör verkligen inte ihop..

Som sagt innan också är att det är väldigt mkt "Svenskar" turister på plats..CN har väldigt många entree´r (stavning) och redan där hör man folk prata svenska..
Jag tror att ungefär hälften 1/3 som var på planet till barcelona var med på exakt samma plan tillbaka..Alltså en kort fotbollsresa på 3 dagar. Lite kul.

Dock tycker jag barca borde vara som typ sporting, såg ni hur dom stödde sitt lag även fast dom låg under med 1-4 - 1-6...

När jag var på Campnou mot racing så var det cirka 60 000 har ja för mig men det var endast högst upp det var tomt så det såg helt proppat ut..runt hela arenan..Se länktips hur det såg ut.

Barca har dock redan 2 huliganer skämt o sido, se nedan ;)
http://img90.imageshack.us/my.php?image=img1570ng2.jpg (om ni undrar vem som tog kort så var det reijkard som hade en rökpaus), haha nej en sjysst holländare faktiskt..men inte reijkaard;) ..

Länktips (Bild, ser ut som fullsatt).

Mvh A
Barcelona messi199
2008-09-23 23:04
Huliganer är bara skam, de där e inte fotboll!
Barcelona Pep.G
2008-09-23 22:47
tarrak

Hade hellre valt en Liverpool publik med huliganer än en rostig publik som på Camp nou
Barcelona A.Gaudi
2008-09-23 22:31
men sedan är ju camp nou ganska tyst. måste vara den tystaste arenan av alla storklubbars.

det är väl ganska mycket på grund av familje traditionen i barcelona. många familjer går på matcherna och det är väldigt många turister. 50 000 kan det väl vara i publiken på camp nou men det låter som 10 000. camp nou har ju ingen riktigt sjungande publik i stil med liverpools men ibland kan det låta ordentligt.
Barcelona tarrak
2008-09-23 21:53
J.Gamper

Kombinationen av den ekonomiska krisen (det är ganska dyrt att gå på Camp Nou), de sportsliga motgångarna och som en ren protest mot Laporta, ger väl en hyfsat heltäckande förklaring.

Mr Baloo-Gonzalez.

Visst finns det en hel turister, men som jag skrev, tror jag inte att de låter mindre än de som bor i Barcelona. Gamlingarna skall vi inte heller skylla på. Två av de tre senaste matcherna jag varit på, har jag hamnat bredvid sjövilda 80-åriga damer, som skrikit okvädningsord matchen igenom.
Real Madrid Mr Baloo-Gonzalez.
2008-09-23 21:45
tarrak

Jag har inte heller gjort undersökningar om saken, men första som kom var att turister är ett alternativ.
På bernabeu är det mycket turister och äldre folk som besöker matcherna, därför drog jag slutsatser att Camp nou har det på samma sett!

Barcelona J.Gamper
2008-09-23 21:44
Håller med, tycker att de borde åtminstone finnas en klack på Camp nou. Men varför kommer inte folk till matcherna ibörjan på säsongen?

Barcelona tarrak
2008-09-23 21:37
Under de första matcherna den här säsongen, så är väl det stora problemet annars, att folk inte kommer överhuvdtaget. 60000 pers är mycket för de flesta lag, men på Camp Nou står nästan varannan stol tom. Då blir det svårt att skapa tryck.

Annars skulle det behövas en klack likt Boixos Nois (minus huliganerna) som kan dra igång den övriga publiken. Tak över hela arenan som kapslar in ljudet, hade också hjälpt.
Barcelona tarrak
2008-09-23 21:25
Mr Baloo-Gonzalez.

Nu har jag inte gått gjort några undersökningar, men mitt intryck av de matcher jag varit på är att en överväldigande majoritet är katalaner. Dessutom upplever jag inte att ortsbefolkningen är mer högljudda än turisterna.
Barcelona tarrak
2008-09-23 21:21
I Barcelona (och även på många andra ställen i Spanien) så har man inte den läktarkulturen, som den traditionellt engelska, där man har högljudda klackar som följer laget på både hemma- och bortamatcher. I Barcelona så är fotboll mer av ett stillsamt helgnöje, där man tar med hela familjen för att i lugn och ro njuta av spelet och man hetsar inte upp sig i onödan. Naturligtvis är det tråkigt att det inte kan vara lite bättre tryck på matcherna, men samtidigt så ska man inte glömma att den katalanska publiken är ett föredöme på andra vis. Tänk att man kan samla 100000 pers på en fotbollsmatch och knappt behöva en polis närvarande. Inga fulla våldsverkare så långt ögat når. En utopi på de flesta ställen i världen.
Real Madrid Mr Baloo-Gonzalez.
2008-09-23 21:16
Hetfield

Kan det inte var så att hälften som besöker Camp nou är turister..
Barcelona J.Gamper
2008-09-23 21:13
Iniesta är något extra. När han är i form så är han extremt kreativ, men som många påpekat så har han nästan allt förutom ett bra skott... Xavi t.ex har bättre avslut tycker jag iaf.

Håller med om att vår publik inte är de bästa... men jag tror att de bara väntar på att laget ska komma igång med vinsterna, så fort laget börjar leverera så kommer nog publiken igång också. Annars så kommer vita dukarna fram! :D
Barcelona Hetfield
2008-09-23 21:09
Jag älskar allt som har med Barcelona att göra, men fyfan vad dåliga de är på att heja på laget , det får ju plats med ca 100 000 pers.

Måste nog säga att Liverpool fansen sjunger nog bäst, får gåshud när de har hemmamatch
Annons: