/spanien/barcelona/forum/20417.aspx/spanien/barcelona/forum/20417.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona The Legend
2008-09-17 15:41
Fatta och fatta. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag inte tror på 3-4-3 i längden. Min åsikt får se hur det kommer gå.

De tidigare ytterbackarna Barca haft har jag nämt som exempel tidigare. Ytterligare är tex Bosingwa i Chelsea. Kostade iofs och mycket men ändå hälften så mycket som Alves...
Barcelona Messi#10
2008-09-17 15:30
Rambla//

håller med dig. Pep kör inte riktigt med samma formation hela tiden utan kommer variera.

Barcelona Rambla
2008-09-17 15:25
Ämne: Taio/

Vet inte hu....
Nämn en liknande spelare för mycket mindre pengar tack?

Du tycks inte fatta. Pep tänker inte gå över till att jämt spela 3-4-3. Efter att ha studerat hur Sporting spelar bedömde han att det var rätt taktik att möta portugiserna med på Camp Nou. Det funkade hur bra som helst. Första 25 minuter var riktigt bra fotboll igår. Visst, avsluten behöver förbättras, men målen kommer framöver.
Barcelona Messi#10
2008-09-17 15:23
Känns jävligt skönt att ha vunnit cl matchen mot sporting.

Hoppas bara vi vinner mot sporting Gijon i La liga med ett fint spel.

Barcelona The Legend
2008-09-17 15:16
Taio/

Vet inte hur jag ska förklara mig tydligare vad jag anser... Jag tror inte på ett 3-4-3 system och om man nu ändå spelar det anser jag även att det det blir en stor risk att spelet blir lika ovarierande som tidigare. Under Ronaldinhos tid spelade Barca ca. 7 av 10 anfall på honom och det gjorde att spelet inte blev speciellt varierande. Samma sak tycker jag man sett en tendens till i år fast på Messis kan. Ska man då även spela med en extra yttermittfältare där med Alves lär det bli ännu mer spel på högerkanten. Och en utpräglad vänstermittfältare kommer inte finns då Iniesta troligen kommer ha den rollen, och han är inte känd för att slicka kant precis. Även om Messi/Alves är en fantastisk högerkant, kan troligen inte bli mycket bättre. Men det kommer bli för lättläst. Motståndarna lär snabbt läsa hur Barca lirar och man får börja om igen.

I en fyrbackslinje är det som jag nämnt vid ett flertal tillfällen inte värt dom pengarna för en offensiv ytterback men som inte håller måttet bakåt (se nedan)

EDIT: tryckte fel i tippet, så behöver inte kommentera det:p
Taio
2008-09-17 15:03
The Legend/

Ifall du inte visste så spelade Alves som högerytter igår, på den positionen ska man vara högt uppe på planen. Visst vi har inte sett så mycket defensivt av honom än i Barcelona men frågan är, har han satts på något prov ännu?
Personligen tror jag att värvnigen av Alves kommer vara guldvärd i framtiden då han utvecklat sitt sammarbete med Messi men även att han kommer att bredda spelet längs högerkanten och dra på sig någon back vilken släpper en fri yta i straff amrådet. Han är även mycket duktig defensivt, det har vi redan sett av hans tid i Sevilla.

Vi kan inte heller jämföra honom med hur han var i Sevilla för där hade han en helt annan roll.
Barcelona The Legend
2008-09-17 14:49
Rambla/

Jag har alltid ifråga satt en evntuell värvning av Alves och efter att hittills ha sett honom i Barcatröjan har jag ingen anledning att ändra det. Det som jag nämt tidigare är att han inte är värd dom pengarna iom att man kan få en liknande spelare för betydligt mindre summor.
Barcelona Rambla
2008-09-17 14:36
Hm, efter endast två ligaomgångar och 1 CL-match ska man redan ifrågasätta värvningen av Alves? Jisses, ni får nog ge er lite till tåls va.

Alves var riktigt bra igår, visst kan han mycket bättre än så men ni jämför ideligen med hans tid i Sevilla. Låt han komma in i Barças spelsätt först, vilket även de flesta gamla barçaspelarna måste göra. Det syns tydligt att Pep har så mycket mer att erbjuda taktiskt än vad Rijkaard någonsin hade.

Dessutom, om Alves ska spela som han gjode i Sevilla skulle det vara tvunget att mittfältare som Xavi och Iniesta skulle sitta på bänken. Alves behöver inte ta deras plats på mittfältet, vilket han faktiskt många gånger gjorde i Sevilla där han ofta befann sig på innermittfältet och styrde spelet.

Tålamod är det som gäller. Messi och Alves måste få tid på sig att utveckla sitt sammarbete.

Pep dumdristig? Han har åtminstone mod och intelligens för att förändra Barças spel beroende på vilket motstånd man ställs mot.
Barcelona The Legend
2008-09-17 14:34
Shi/

Vi verkar vara ganska överrens i denna fråga trots allt.

Hetfield/

Vart vill du spela Alves då? Högermittfältare eller? Hur som helst anser jag att 3-4-3 absolut inte skulle fungera. Yttrarna är för dåliga helt enkelt. De lag i modern tid (iaf som jag kommer på nu) som lyckats bra med en trebackslinje är egentligen bara Roma på den tiden de hade Cafu/Candela på kanterna. Grymt bra BÅDE offensivt och defensivt, vilket Barca idag inte har spelare till. Brasilien har även lyckats och då hade dom Cafu/Carlos på kanterna. Iom att den positionen är den avgörande i ett 3-4-3 system. Om man nu inte litar på trebackslinjen till 100%, men så dumdistrig lär Pep inte vara....
Barcelona Hetfield
2008-09-17 14:16
Jag gillar verkligen 3-4-3, ger otroligt mycket utrymme för Alves att komma till offensiva lägen, men det gäller att han vågar göra det lilla extra
Barcelona Barca_4_lajjf
2008-09-17 14:14
Dizzy
Tänk inte på Finalen än .. de är en Låång väg dit.
Real Madrid Shi
2008-09-17 14:14
The Legend

Summan man betalade och förväntningarna därefter är en annan historia :D men på själva spelaren Dani Alves och vad han skulle kunna uträtta i Barca lade man för stora förhoppningar på. Men när det kommer till priset så är det ju helt klart en enorm summa sen är det en prioriterings fråga för ledningen som valde och satsa på en högerback istället för att köpa in en ersättare på Ronaldinhos plats, kan visa sig kostsamt ju längre säsongen lider.
Barcelona The Legend
2008-09-17 14:07
Ledsen att det tog så lång tid att svara... är på jobbet ;)

Jo, men ska man inte ha höga förväntningar på en spelare som kostade 300 milj att köpa? Även om jag alltid varit emot värvningen av Alves ser jag ingen anledning till att folk inte ska ha höga förväntningar på honom. Och precis som du skriver är högerback inte den postition man kan glänsa som mest, men då kanske man skulle lagt dom pengarna någonstans där dom kan ses, på någon mer "inflytelserik position", som till exempel en vänsteranfallare.
Real Madrid Shi
2008-09-17 12:58
The Legend

Tror även att förväntningarna på Alves var för stora innan säsongen började, man såg killen som någon form av frälsande fixstjärna som skulle göra ena gigant insatsen efter den andra och lösa många knutar som existerade förra säsongen, men herregud, killen är högerback, det är inte den mest inflytelserika positionen. Som sagt det han gjorde i Sevilla gjorde han med enormt självförtroende och utrymme, det är just därför han inte är en startspelare i brasilianska landslaget.
Barcelona The Legend
2008-09-17 12:40
råkade trycka lite många gånger ;)
Barcelona The Legend
Barcelona The Legend
Shi//

Jo precis. Men Pep har satt sig själv i det problemet. Att han inte skulle kunna ha somma stjärn-roll i Barca som i Sevilla är uppenbart för dom flesta - borde/lär även varit det för Pep. Är det då värt för honom att behöva fundera på hur Alves ska få en tillräckligt hög "stjärnstatus" för att kunna leva upp till förväntningarna? Jag tycker både Belletti och van Bronckhorst mm har klarat av ytterbackspositionerna på ett utmärt sätt och där har man inte spenderat 300 milj. Även Zambrotta tycker jag tillslut kom in i laget på ett bra sätt och var under våren en av Barcas bättre spelare. Jag tycker det var mycket synd att dom sålde honom....

Är det då värt att lägga 300 milj på en ytterback som i sina bästa stunder iofs kan bidra med mycket? Kanske, men till att börja med måste han komma upp i "sina bästa stunder", vilket inte alltid är det lättaste. Frågan är även hur stor skillnad det är på en Alves på normal nivå och en Belletti, Sylvinho eller van Brockhorst? Jag anser inte att skillnaden är speciellt stor. Men jag anser att skillnaden på 300 miljoner och de i jämförelse små belopp man värvat dom andra för är mycket större...
Real Madrid Shi
2008-09-17 12:10
The Legend

Han har en helt annan roll i Barcelona, han gick från att vara den stora fixstjärnan i Sevilla till att vara en i mängden i Barcelona. Det som utmärkte honom i Sevilla var hans enorma arbetskapacitet som han utnyttjade till fullo där han var överallt på planen och kunde ta hur mycket plats han vill, i Barcelona kan han inte göra det, utan där måste han dela på rampljuset tillsammans med en mängd andra spelare, lite samma sak med Henry.

Det är en stor utmaning för Guardiola, lyckas han så blir det åka av, gör han inte det så har ni en fantastisk ytterback som endast får ut så mycket att han kan jämföras med Beletti.
Barcelona The Legend
2008-09-17 11:58
Igår var det vanliga, bra Barca tillbaka. Riktigt skönt att se. Men en sak jag måste poängtera att jag tycker att Dani Alves inte nått upp till förväntningarn - hittills är även värt att tillägga. Det som får honom att se bra ut är för han är en "modern ytterback", dsv ligger högt upp i plan. MEN, för att anses vara en av världens bästa ytterbackar måste man kunna någongting defensivt. Just nu står han bara högt upp och kommer iofs runt på kanten...ibland, men är helt vilse def. Just nu ser jag ingen större skillnad på honom och den tiden Belletti spelade på samma sätt. Inte dålig men absolut inte värd de pengarna som spenderades på honom...
Barcelona KW
2008-09-17 11:57
Pep måste ställa upp med dom bästa på söndag. Inget vilande. Tis - Söndag är ändå 4 hela vilodagar.

Messi, Eto'o, Henry igen!
Barcelona Dizzy
2008-09-17 11:27
Peps uppställning var grym! Men det räcker inte spela med 3 backar om man ska möta Chelsea. Där ska man ta det säkraste.

Har en känsla att vi kommer att få möta Chelsea i finalen:D
Barcelona petersays
2008-09-17 09:42
Jag är ambivalent. Det var ett steg framåt, absolut, och en en behövlig seger efter tre raka utan vinst - men ändå saknades effektiviteten. Många missade chanser och ibland lite flackande spel. Messi gick mest runt och såg sur ut. Iniesta var dock mycket bra och kämpade hemåt såfort han tappade boll. Pique var rätt stabil i försvaret också. Vi får en hur det går på söndag. Tappar vi poäng i ännu en ligamatch kommer jag nog bli orolig på riktigt.
Barcelona RQ7
2008-09-17 07:35
Jag tycker att det var en väldigt bra match igår av Barca. Mycket chanser skapade Barca.
Det var rätt kontrollerat från start, till deras mål. Koncentrationen måste vara på topp hela matchen.

Bäst på plan Iniesta. Blir en intressant match i Lissabon senare iår. Då kommer dom säkert anfalla oss mera, vilket kan öppna upp för en mer rolig affär. Än att något lag backar hem.

Ciao
Real Madrid Mr Baloo-Gonzalez.
2008-09-17 01:34
barca__elve

länken ovanför finns målkalaset.
Barcelona barca__elve
2008-09-17 01:32
Någon som har länk till målen? Missade tyvär matchen ikväll...
2008-09-17 01:14
Messi(AH)
Så bara för att man känner lite för en disk så är man pinsamt..MMN,förstår inte.
Vi hoppar väl inte på nån eller iallafall jag, jag är sugen på diskussion inget annat. tråkigt att du tolkar mina inlägg som påhopp.
men nu är det sent och sängen kallnar.
Barcelona Messi(AH)
2008-09-17 01:09
Mr Baloo-Gonzalez du är lika pinsam som Mustang, man kan knappast komma in på puertan och disskutera så hoppar CS,du och några andra på direkt. Klagar, skriver massor med skit osv.

Väldigt moget Mr Baloo-Gonazles ''Tippar SPO-BAR 9-0''.

Jag tvivlar verkligen på om du verkligen är 34 år. Du beteer dig som en liten tonåring inne på puertan.
Barcelona Barca-nist
2008-09-17 00:56
Ämne: Grattis BOYS!!

IN....
verkligen pinsamt!!! snälla smutsa inte ner vårt forum. Bete er som civilicerade människor tack!!!!
jag är barca fan och min bror är real fan. vi diskuterar massor om fotboll men går aldrig längre än så.
vad fotboll borde ge oss alla är lite glädje och skoj inget sådan. godnatt alla
2008-09-17 00:42
Mustang

Pinsamt.
Mustang
2008-09-17 00:13
Grattis BOYS!!

INTER & BARCA FOREVER!

HOPPAS NI KÖR ÖVER FITT REAL MADRID!!!
Annons: