/spanien/barcelona/forum/20093.aspx/spanien/barcelona/forum/20093.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Humphrey Bogart
2008-11-10 22:24
Ämne: Jag håller med dig, ....
Skyll inte på skador, skador kommer för varje lag samt formsvackor.
Barcelona barcadinho
2008-11-10 22:19
Intressant det ni tog upp idag om försvarspelet.

Jag håller med mycket ni skriver som t ex att rotationen kan skada lite och att det är en fördel när man spelar ihop med samma spelare i många matcher. Man lär känna till varandras plus och minus och samspela.

Men jag vill ta en annan vinkel, när ni gör en jämförelse med Chelsea och Uniteds förvsar.

Även om dessa två lag och andra lag i England spelar mindre "engelskt" nu för tiden, så finns det kvar fortfarande, särskillt på backlinjen.

Backarna i England skjuter inte bollen på en gång och springer som förut, men de gör det ibland och de gör det om de känner sig pressade eller om man hamnar i en farlig situation. Backarna i England dribblar inte lika mycket boll och kör inte lika många passningar som Barca.

Chelsea t ex - om ni tittar noga så ser ni att det är ovanligt många anfall som Chelsea byger genom ett långskott av Cech. Backarna i såna fall är inte involverade alls med att bygga anfall. Till skillnad från Valdes som nästan alltid rullar bollen till en backspelare.

I Barcelona är idiologin att man nästan alltid försöker hålla bollen och att man löser jobbiga situationer med passningar/dribblingar och inte genom långa "blinda" skott.
Backarna i Barca på grund av spelstilen måste ta många risker. Man gillar inte att en back bara sköter bollen så långt det går och man är inte uppfostrad att göra så här på matcherna.

Det kräver mycket mer tekniska backar i en sån spelstil.
En backspelare i Barca måste vara först och främst teknisk, och sen kommer styrka, längd och snabbhet.
Pique är lite klumpig med sin teknik och Busquets känner sig inte än helt säker när han behåller kvar bollen. Men de kommer att bli bättre på såna saker också.

Alltså, Barcas backar pga spelstilen tar mer risk och hamnar oftare i farliga situationer som måste lösas snabbt coh snyggt, oftare än backar från England.

(samma sak gäller också i andra spanska klubbar som real osv)
Barcelona devaK
2008-11-10 21:50
Reeal Madrid

Den som är bäst sätter skräck i motståndaren, så jag antar man blir mer rädd för Xavi och Iniesta
Barcelona devaK
2008-11-10 21:50
Reeal Madrid

Den som är bäst sätter skräck i motståndaren, så jag antar man blir mer rädd för Xavi och Iniesta
Real Madrid Reeal Madrid
2008-11-10 21:48
Jag håller med dig, Barca är det bättre laget just nu. Dessutom kommer ni ha en chans i årets el clásico på Camp Nou nu när skadorna börjar sätta skräck i Madrid.
Spanien Söderström
2008-11-10 21:48
Ämne: " Förresten så ...."Fysiskt"? Ja, där känns Diarra mer skräckinjagande. Det är nog få som inte slår Xavi och Iniesta när det gäller den saken.
el capitano
2008-11-10 21:46
Reeal Madrid

Jag snackar inte från luften, real är instabil just nu. surt men sant!
Det är ingen pajkastning heller.
Real Madrid Reeal Madrid
2008-11-10 21:43
Ämne: DIARRA och Sneijder ....
Jag vill inte starta en diskussion om det nu, men vi har inte skrivit vem som är bättre än någon annan, utan vem som sätter mest skräck i motståndaren.
el capitano
2008-11-10 21:41
DIARRA och Sneijder bättre än Iniesta?! hahaha..Real fan tror också att Gago är la ligas bästa mittfältare. =)
Saviola har alltid varit äcklig, aldrig gillat honom.
Real kommer aldrig att greja CL eller ligan, klubben är instabil plus att spelarna vill inte ens spela fotboll tom Raul (REAL IKONEN) såg förtvivlad ut i cl matchen mot juve.
2008-11-10 21:41
Att jämföra " Förresten så blir man mer rädd för DIARRA och Sneijder än Iniesta och Xavi " går inte. Det är 4 helt olika spelare..
Barcelona Braxingen
2008-11-10 21:40
VizzlA

Jag håller hellre med än att låta det urarta i en ytterligare en pajkastning.
2008-11-10 21:40
Ämne: Är det bara jag som ....
Du är inte den enda som hatar Saviola. Jag fattar inte vad han gör på Real bänken?
Real Madrid Reeal Madrid
2008-11-10 21:39
VizzlA

Det var jag som skrev så. Den mesta tyngden ligger på Diarra, som man kan se att jag skrev med stora bokstäver. Vem skulle du vara mest rädd för, Diarra eller Iniesta? Iof så kanske du menar tekniskt, men jag menar fysiskt.
Barcelona Criff
2008-11-10 21:38
el capitano, jag fick också ;) Fast jag skulle få 2 värdekoder till, men vad är dem till nytta om streamen kommer va lika kass nästa gång? hehe
Barcelona DeRiA_BaRcA
2008-11-10 21:34
ngn troligvis start elva tills imon?
Barcelona VizzlA
2008-11-10 21:33
" Förresten så blir man mer rädd för DIARRA och Sneijder än Iniesta och Xavi "

urdrag från real forummet..håller vi med`?
Barcelona Hetfield
2008-11-10 21:31
Är det bara jag som är äcklad av Saviola, hur fan kan en spela med så mycket skicklighet nöja sig med att bli bänkad bara för att tjäna mycket pengar?
el capitano
2008-11-10 21:19
Till er som kollade på Barca - Basel matchen via Viasatondemand. Som ni vet matchen hade dålig kvalité och avbrott några ggr under matchen.
Jag skickade ett saftigt klagomail till Viasat, idag fick jag en värdekod som nu kan jag kolla på en valfri match, bättre än ingenting =)
Ni borde också göra samma teknik så att de jävlarna lär sig en läxa!
Spanien Söderström
2008-11-10 21:17
Jag tror inte att utmärkelser som dessa gör spelare särskilt mycket mer motiverade egentligen, de är ju inte särskilt mycket i jämförelse med att vinna ligan, Champions League eller mästerskap; sådant är förmodligen motiverande nog.
barca löver
2008-11-10 21:00
nån som vet på vilken kanal dom visar barcelona-shaktar
Barcelona Okkapokka.
2008-11-10 20:59
Om man bara ser till de tre senaste vinnarna så är det bara fall.

Cannavaro,Ronaldinho,Kaká. Ingen av dom har blivit direkt blivit bättre sen utmärkelsen, och jag vet att de kan vara orättvist då skador uppstått. Men de går fortfarande inte att komma ifrån att dessa herrars prestationer försämrats.
Barcelona BlueRed.
2008-11-10 20:33
Nian!

Något liknande hade kanske varit bra, att dela ut priset till den som har presterat bäst under 3-4 år. Som du säger så sjunker många av spelarnas nivå efter bland annat dessa individuella priser. Jag har inte kollat statistik och följt guldbollens väg eller Fifa player of the year så noga, så jag kan inte säga att alla spelare har blivit sämre.
Jag säger heller inte att det bara är dessa priser som får dem att inte prestera lika bra men många som har vunnit priset har inte samma glöd längre.
Barcelona BlueRed.
2008-11-10 20:27
madridfans

För att värdera en spelare, så officiellt som dem gör tycker jag är fel.

Visst kämpar vissa spelare mer för att vinna priset och i slutändan så hjälper det laget också. Men man får tänka på att fotbolls spelare är människor också och även om man blir glad om lagkamraten vinner så finns det ändå vissa som tycker att det är orättvist att han inte vunnit priset.
Ett bra exempel är C.Ronaldo, som har sagt att han är den som förtjänar guldbollen och att det vore orättvist om han inte vinner den.
Vad tror du han kommer känna och säga om Messi helt plötsligt får priset? Kommer han prestera på samma hög nivå för att vinna priset, eller kommer han sjunka rejält?

I såna fall så hade jag hellre sett att dessa priser försvinner, istället för att riskera att C.Ronaldo inte ska prestera på samma hög nivå, för hur egoistisk han än är, så är det ändå ett nöje att titta på en sån spelare.
Barcelona Rambo~
2008-11-10 20:22
Ämne: madridfan//

Jag t....
Sen finns det andra spelare som blir jävligt motiverade av att vinna guldbollar etc, har du tänkt på det? Det är oftast egoistiska spelare som tänker på sånt och jag tycker att sådana spelare är viktiga och ett måste för att ha ett vinnande lag. Titta till exempel på Eto'o där har vi vårat stora ego :D Han pratar till och med om sig själv i tredje person :D Kommmer du inte ihåg när han kom 2a eller 3a och r10 kom 1a och han påpekade att om han hade hetat Eto'dinho hade han vunnit ;) Så jävla skön haha
Barcelona Nian!
2008-11-10 20:22
"för att man kanske kämpar mer för priset"

Det är ju sånt man inte vill se egentligen. Folk som inte verkar bry sig speciellt mycket om laget, utan mer priserna(se C.Ronaldo)
Det får ju bara fram divasidan i folk.
Och sedan så har det en tendens att göra spelare mätta.

För mig hade det varit roligare om priset delats ut var 3-4 år eller något sånt. Så spelare håller en högre nivå under en längre tid. Och på så sätt skapas det mera spänning i det hela. Typ vem som varit bäst dom 4 senaste, vunnit mest, hållt högst nivå.

Men iof så lär det göra att mindre vinner den. Men anyway.
Barcelona el Flaco
2008-11-10 20:19
madridfan//

Jag tror nog att en spelare som Puyol hade kämpat lika hårt för Barcelona även om de här priserna inte hade funnits. Tror absolut inte att någon spelare av Puyols kaliber och mentalitet blir mer motiverad av guldbollar och personliga utmärkelser, utan det är laget som är det viktiga. Att kämpa för sitt lag borde vara motivation nog, i mitt tycke.
Real Madrid madridfans
2008-11-10 19:55
varför tyker ni att guldbollen och Fifa player of the year och alla andra individuella priser är onödiga?
jag tycker det är bra och ha sånna priser för att man kanske kämpar mer för priset eller för lagets skull
Barcelona el Flaco
2008-11-10 19:00
Bluered/

"...jag själv tycker att guldbollen och Fifa player of the year och alla andra individuella priser är riktigt onödiga."

Håller med till 100 %.
Barcelona BlueRed.
2008-11-10 18:47
Unicef

Håller med, Messi är bäst, nu gäller det bara att visa Europa att Barcelona också är bäst, det är då Messi också tjänar på det. Även om jag själv tycker att guldbollen och Fifa player of the year och alla andra individuella priser som fotbolls spelare vinner är riktigt onödiga.
Barcelona Messi(as)
2008-11-10 17:59
Barcalonawi:

Du anar inte hur tacksam jag är! Tack för mp3 filen jag är överlycklig. Ska ha den som ring signal, till väckarklockan och uppstart för datorn haha ;)
Annons: