/spanien/barcelona/forum/20068.aspx/spanien/barcelona/forum/20068.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gud är störst!
2008-11-13 23:54
tarrak

Ahh, Xavi har nog bättre spelsinne och passningsförmåga än Iniesta men det betyder inte att Iniesta är dålig på någon av de egenskaperna. Iniesta är bättre 1 mot 1, dribblingar ocn snabbhet.
Barcelona Kim
2008-11-13 23:53
Ämne: Allvarligt talat så ....
Jag måste ifrågasätta hur det kommer sig att så rutinerade personer som Rambla och tarrak helt plötsligt börjar intressera sig för uppgifter som den största spanska dyngtabloiden Marca häver ur sig. Detta måste vara något unikt, för aldrig tidigare har jag sett en så livlig diskussion utifrån något som Barcelonabaserade tidningar knappt nämner. Eller har jag missat något i EMD & Sport?
Barcelona tarrak
2008-11-13 23:51
Rambla

Mitt resonemang var aningen tillspetsat, men i mina ögon så vann vi och förlorade vi med Deco. De senaste säsongerna har mer av ansvaret vägt över på Xaxi, men det har kanppast skett på ett tillfredsställande vis. Han är inte den ensam att bära skulden, men han har knappast gjort sig förtjänt av en astronomisk löneförhöjning. Som jag sa tidigare, tror jag att en ensam Iniesta kunnat göra allt han gjort, minst lika bra.
Barcelona Gud är störst!
2008-11-13 23:49
Nu tycker jag att vi lugnar ner oss innan det blir för mkt. För som sagt vi vet ju inte ens om det här är det minsta sant. Men OM det är det så måste jag gå in på samma linje som Tarrak och Rambla, som sagt om det är sånt så trodde jag inte det här om Xavi kommer ni ihåg programmet på MTV? Det var om VM och de koncentrerade sig på några spelare bl a Xavi och då sa han och hans pappa att Xavi har aldrig spelat för pengarna och kommer aldrig göra det.

Rambla

Du har en bra synpunkt där. Det kanske är han sista stora kontrakt och han vill kanske tjäna lite extra nu så han klarar sig resten av livet på det? I o för sig så kommer massa jobb efter fotbollslivet för en sån stor stjärna, TV o så. Men men Xavi o Txiki kommer säkert uttala sig om de här snart.

Men GLÖM INTE om det är sant, vilket jag igentligen inte tror. Kom igen MARCA? Haha.
Barcelona Rambla
2008-11-13 23:46
tarrak:

Du får tänka på att vi då hade en Ronaldinho i toppform. I dagens Barça så vill Pep bygga spelet genom Xavi och i dagsläget hittar du nog inte en spelare som honom i Europa som hade klarat av den rollen på Barças mittfält. Ja möjligtvis Cesc då, men då är vi inne på ofantliga värvningssummor igen och Cecs löneanspråk lär inte vara lägre än Xavis är jag rädd för.
Barcelona Jay-z
2008-11-13 23:43
Allvarligt talat så visste jag att det här skulle hända. Har man en sån spelare som Henry som har tappat allt han hade förut. Men endå tjänar lika mycket om inte mer än förut. Får ju andra spelare som Xavi som jag tycker har vart helt ok att gå upp i taket. Visst folk har höjt han till skyn men så bra har han inte vart. Förra året när vi behövde han som mest va han inte mer än ok. Han va dålig många matcher om man ska vara ärlig.

Men problem ligger hos Henry inte Xavi. Jag tycker att Henry antingen ska gå med på en löne sänkning eller säljas. För han har vart en börda senaste åren.

Hur som hällst de synd att Cesc inte stanna i Barca då hade Xavi inte vart så bekväm i sin situation. Cesc är klart den bästa spelaren i Arsenal endå tjänar han inte mest. Förstår inte hur han kan va så ödmjuk till en klubb som inte är hans moderklubb. Om Xavi drygar sig så finns det andra alternativ.

Lets talk about Cesc baby.

Edit: ursäkta stavfelen
Barcelona tarrak
2008-11-13 23:42
Jag håller med om att jag i diskussionen rasat iväg lite och hållit lösa tidningsuppgifter för absolut sanna. Det kan naturligtvis vara rent bullshit, men jag tror nog inte att det är några skambud som presenterats Xavi direkt.

Och visst Xavi har styrt extremt mycket i vårt spel de senaste två säsongerna. Tacka vet jag 05/06...
Barcelona Kim
2008-11-13 23:38
Vilka indica pekar egentligen på att uppgifterna stämmer? Allt som finns är, såvitt jag själv vet, endast tidningsuppgifter. Löneförhandlingar brukar skötas väldigt internt och få uppgifter brukar läcka ut till allmän beskådning. Så innan vi börjar kritisera Xavi, så ska vi nog vara säkra på vad som är sagt.

Och tarrak, jag tror absolut att Xavi är en spelare som vi står och faller med. Han är, enligt mig, lika viktig för vårt mittfält som Puyol är för vårt försvar. Extremt mycket i vårt spel går genom honom, och han styr tempot med järnhand. Att spela in någon ny i rollen tar tid. Så jo, på sätt och vis står vi och faller med Xavi Hernández.
Barcelona Rambla
2008-11-13 23:35
Sen så ställer jag mig frågande till de summorna vi diskuterar. Det är inte alls säkert att Xavi kräver några €9m och att klubben erbjudit €7m+bonusar. Detta är uppgifter från Marca och vi vet alla vad det innebär.
Barcelona tarrak
2008-11-13 23:33
Ämne: Då kan vi ställa Xav....
Inte det minsta rättvist enligt mig. Ändå tror jag att det är större chans att Eto'o går med på ett sådant skambud. Barcelonahjärtat klappar förmodligen starkare i Kamerun, än Terassa.
Barcelona Rambla
2008-11-13 23:28
Då kan vi ställa Xavis löneanspråk i paritet med ryktena som säger att Txiki kommer att be Samu sänka sin lön om han ska få sitt kontrakt förlängt. Jag har för mig att Samu tjänar ca €6,5m. Är det rättvist då?
Barcelona FC-Barcelona
2008-11-13 23:28
Vad tjänar messi i årslön någon som vet det?
Barcelona Gud är störst!
2008-11-13 23:26
Grabbar Barcas sida på youtube checka in o subscriba.
Barcelona tarrak
2008-11-13 23:23
Tack Rambla! Är Xavi värd nästan dubbelt så mycket som Iniesta? Självklart inte, om man ser till det han presterat och förmodligen kommer han inte göra det heller. I mina ögon ligger bollen hos Xavi. Vill han inte gå med på det fantastiska erbjudande han fått får vi kolla efter andra lösningar. Han är knappast en spelare vi står och faller med.
Barcelona Rambla
2008-11-13 23:22
Ämne: Hur som helst så mås....
Jag håller med här. Det har tagit alldeles för lång till redan och det värsta är att det har läckt ut till pressen. När det handlade om Messis, Bojans, och Iniestas nya kontrakt gick det hur smidigt som helst. Jag antar att Xavi känner att detta är det sista stora proffskontrakt han skriver innan han lägger av och kanske därför vill få allting rätt när det gäller kontraktet.
Barcelona BlueRed.
2008-11-13 23:17
Hur som helst så måste detta lösas snabbt! Det sista vi vill ha är negativa spelare på plan, och definitivt inte inne i omklädningsrummen.
Barcelona Rambla
2008-11-13 23:14
Jag fattar inte hur man kan anse att Xavi ska ha €9m i årslön eller om det tom var mer än så. Varför ska han helt plötsligt ha den superlönen? Jag håller med tarrak här, visst har Xavi varit i riktigt bra form allt sedan Em i somras men var höll Xavi hus de senaste två säsongerna?

Iniesta fick sin lön höjd till €5m när han förnyade sitt kontrakt i våras. Det ryktades att han var den lägst betalda av alla Barcelonas stjärnor. Trots det så klagade Iniesta aldrig över det.
Barcelona tarrak
2008-11-13 23:08
Mojito

Pep är Pep, men jag är ganska säker på att han fortsätter med Valdés som nummer ett. Att rotera målvkaten skapar mest oro. Annars tror jag att han ställer den allra bästa elvan på benen, då det är en veckas uppehåll till nästa match och Recre är en tuff nöt på hemmaplan. Jag såg förra helgens match mot Sevilla och det var bara små marginaler som hindrade dem från att knipa en poäng i slutet. Senaste tiden har segrarna känts väntade, men den här matchen väcker oro.
Barcelona el Flaco
2008-11-13 23:03
Mojito/

Nä, Pinto gjorde en bra insats men ingen chans att Pep bänkar Valdes i en ligamatch. Inte ens Pep kan vara så oförutsägtbar. Matchen i sig verkar ganska komplicerad, att vinna borta mot Recreativo är ingen lätt uppgift.
Barcelona Mojito
2008-11-13 22:58
dags att byta ämne...???
Vad tror vi om matchen mot Recreativo?
Startelva?
Borde Pinto få chansen i ligan också efter en riktigt bra cupmatch? Eller påverkar detta försvaret och Valdes negativt? Pep har ju roterat på alla positioner utom denna hittills i ligan...
Barcelona tarrak
2008-11-13 22:56
Creus

Ingen förnekar att han varit ruskigt bra den här säsongen, allra minst jag, men det är han inte direkt ensam om. Som tur är, verkar vår ledning basera lönesättningen på mer än tio ligamatcher mot tvivelaktigt motstånd. Under 2000-talet då Xavi haft en ordinarie plats i laget har vi vunnit tre tunga titlar, två av dem var nunder säsongen Xavi var korsbandskadad större delen. Då anser jag att El Capitan, har bidragit med betydligt mycket mer, speciellt under 05/06 när det vattentäta försvaret var den verkliga nyckeln till CL-titeln.
Spanien Söderström
2008-11-13 22:51
"Den här hösten"? Jo, precis. Men innan EM, hur hade du ställt dig till en sådan lön då?
Deportivo Creus
2008-11-13 22:47
Ämne: Mojito

Jag har ab....Xavi är viktigare för Barcelona än vad både Puyol och Iniesta är, det är jag rätt övertygad om. Han har dessutom varit ruskigt bra den här hösten. Visst, jag kan hålla med om att 9 miljoner är att ta i, men en lön på 7, eller till och med 8, miljoner skulle jag utan tvekan acceptera för en spelare som Xavi.

Nu vet inte jag exakt hur Barcelonas spelare tjänar, men han ska definitivt vara en grupp 2 spelare. Det vill säga mindre än Messi men ungefär lika mycket som Eto'o.
Barcelona Mojito
2008-11-13 22:45
Tarrak

Det som händer i landlaget spelar en viss roll trots allt. Det är ju även vad andra klubbar (marknaden) kan tänkas betala, och de ser ju till hur en spelare presterat som helhet, inte bara i klubb- eller landslag.
Men, jag är helt överens med dig om att astronomiska summor kan komma att ställa till det i förlängningen. Har Barca nu erbjudit 7 millar, så är väl det en rimlig nivå.
Hoppas att det löser sig snabbt så att inga nya spekulationer (t ex att Xavi var till salu i somras) dyker upp och skapar fel fokus i klubben.
Vi spelar just nu en så himla bra fotboll, och det är det som fokus ska ligga på!
Visca Barca y Visca Tarrak
Barcelona tarrak
2008-11-13 22:27
Mojito

Jag har absolut inget emot att man belönar spelarna med den lön de förtjänat, men om man efter år av ganska medelmåttigt spel, tredubblar Xavi till i sammanhanget astronomiska summor har man bäddat för problem. För visst bör Puyol ha en lika bra lön? Och om han får €9 miljoner, då skall väl Iniesta ha nästan lika mycket? Och sedan är cirkusen och varenda jävel kommer förbanna Laporta när vi återigen står med tomma byxfickor oförmögna att värva de spelare vi vill ha.

Jag är inte främmande för att Xavi skall tjäna lika mycket som Messi, men det skall ske när han presterar på samma nivå. Och det skall ske i rödblå tröja, vad som händer i rödgul är ointressant i sammanhanget.
Barcelona Mojito
2008-11-13 22:16
Tarrak

Det är riktigt svåret det där med lönesättningar. Mycket att ta hänsyn till... Dåtid, nutid och framtid. Håller med dig om att man sätter en viss nivå när man ger en spelare dubbel löneförhöjning.

Jag är ju som jag skrivit tidigare mer inne på att lägga ev vintervärvningspengar på att säkerställa att de spelare vi idag har får bra kontrakt och vill stanna. Löneförhandlingar som drar ut på tiden skapar ju bara en massa utrymme för tolkningar och rykten.
Barcelona tarrak
2008-11-13 22:07
Mojito

Visst var det många spelare som gick och gömde sig mot Real, men så vitt jag vet inga som har anspråk på €9 miljoner. Och det handlar inte om den matchen. Visst räddade Xavi oss med mål i slutminuterna i några matcher förra säsongen, men när satte han senast ner foten och styrde upp spelet när det gick som tyngst? Det som Messi och Eto'o åstadkommer vecka ut och in är obetalbart och unikt. Xavis insats de senaste tre säsongerna kopierar Iniesta med lätthet. Jag har som sagt inget emot Xavi, men att belöna honom med en sådan monsterlön kan orsaka långvariga problem i klubben.
Deportivo Creus
2008-11-13 21:59
"€7 miljoner är tillräckligt högt, vad ska man kompromissa till? €8 miljoner? Förtjäna det innan du tjänar det och där har Xavi har en lång väg kvar."

Xavi har förtjänat varenda penny han skulle få om man valde att ge honom 8 millar.
Spanien Söderström
2008-11-13 21:59
Ämne: Mojito

Tro mig, s....
Kan tänka mig att det är något sådant Xavi (eller hans agent?) vill åt. Han förväntar sig nog inte Messis lön. Visst är det för mycket, jag håller med dig - men jag tror att det kan bli så, för de vill ha honom kvar.
Barcelona Mojito
2008-11-13 21:58
Tarrak

Jag ifrågasätter inte att du Barca trogen, och förstår hur du tänker.
Kan väl tycka att det är en del andra som i så fall också gömmer sig, och Även om Xavi är en gudabenädad spelare så behöver han ha spelare som rör sig och villl ha boll för att själv komma till sin rätt.
Kommer inte ihåg matchen mot Real så där skarpt (vill helst glömma), men nog var det så att Xavi var ganska hårt pressad av Reals mittfält också, de plockade helt enkelt bort honom (kan som sagt dock ha fel).
hur som helt, 9 millar är supermycket cash, och som du säger vår ekonomi får inte köras i botten av höga spelarlöner som på Gasparts tid.
Annons: