/spanien/barcelona/forum/2002.aspx/spanien/barcelona/forum/2002.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
2015-09-02 14:22
jävla kuk telefon
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR
2015-09-02 14:21
barc6 Barcelona baserar allt på en 32 årig målvakt?! Dem ska vakta buren och leda försvaret bamålvaktoch inget mer Tror du att det är en slump att vi släppte in mer mål med mats än bravo? Eller att det är så enkelt att det endast beror på motståndet Bravo har rutinen, språket och luftrummet till sin fördel och just dem 3 egenskaperna väger så otroligt mycket just nu Den bäste ska stå oavsett ålder så enkelt är det Hade mats haft en pinto bakom sig hade det varit en annan femma.
Barcelona S.Eto'o
2015-09-02 14:18
Barc6 Syftar du på att Bravo är en medelmåttig målvakt som inte har något kvar att ge?
Barcelona Yellow cake
2015-09-02 14:02
@Gabriel:

Egentligen stod ju priserna still ett långt tag, trodde nästan denna utveckling skulle kommit tidigare. Crespo till Lazio 2000 och Veron till Man Utd 2001 gick väl för typ 500 miljoner har jag för mig, det är ändå 15 år sen nu. 500 miljoner var ju länge nåt slags maxtak för en spelare, förutom om nån supervärvning gjordes, oftast av Real känns det som, som Zidane, Figo, Kaka, Ronaldo (den yngre)
Barcelona Barc6
2015-09-02 13:55
Neymar JR. Nej de handlar verkligen inte om antalet mål. De handlar inte heller om att en målvakt ska anses bra efter att få 2 skott på sig varannan match. Barcelona är heller inte den klubb som ska basera allt på en 32 årig medelmåttig målvakt som inte har mycket kvar att ge heller. Så därför ser jag hellre att man satsar på den yngre som enligt mig har all potential i världen.
Barcelona Yellow cake
2015-09-02 13:54
@Barcelonistas:

Jag tycker Bravo är riktigt bra med fötterna. Stört kylig är han också
Barcelona enkos
2015-09-02 13:53
De Bosque har hälsat De Gea " Du måste spela i klubblaget om du vill vara med i landslaget"
Nu har United honom i fickan och får göra som man vill, kan tvinga honom att förlänga kontrakt eller vara ett års fall.. Ja Otacksame DG får sig själv att skylla
Barcelona neymar JR
2015-09-02 13:48
Portugal u21, sevilla och bilbao är ju annars bra lag att släppa 13 mål Det handlar inte om antalet målet utan det handlar om dom simpla misstagen samt förvirringen som skapas i eget straffområde Bravo är den bättre målvakten för nu och skall stå, vill inte mats vara kvar så är dörrarna alltid öppna. Inte skall en klubb som barcelona anpassa sig efter en 22 årig tysk som inte "har" tålamod Ja nu kommer ni säkert nämna valdes fick förtroendet trots alla misstag. Valdes är från dom egna leden och katalan
Barcelona Barc6
2015-09-02 13:29
En sak ni måste ta hänsyn till när det gäller jämförelser mellan MaTS och Bravo. Ni som säger att Bravo är betydligt bättre, lugnare, sportsligt bättre etc. Vad baserar ni detta på? Genom att han har stått i ligan och vann ligan bästa målvakt? För att han hade många hållna nollor? Det säger mig ingenting! Att han har så många hållna nollor eller att han är trygg, det är inte hans förtjänst utan laget Barca. Att han får sammanlagd 2 skott på sig under 90min ifrån lag som ligger på 6e plats och neråt i ligan säger mig inte att en spelare som Bravo är duktig. Så fort det vankas stormatcher så rullar bollarna in bakom Bravo. Och han är allt annat än trygg att beskåda. Det kunde man tydligt se i matchen mot Sevilla borta förra säsongen samt båda matcherna mot Real. Däremot MaTS har bevisat redan mot storlag och han har verkligen gjort det bra. Han blev den yngsta målvakten tillsammans med Casillas att vinna CL. Att han sedan har fått vara målvakt och göra det grymt bra mot lag som PSG, Bayern, City, Juventus. Det är att vara en trygg målvakt. Inte att hålla nollan mot lag som får iväg ett skott per match mot Barca.
Barcelona Nesto
2015-09-02 13:20
@Mr. Culé:

Kommer inte ihåg exakt just nu men han sa att Messi saknade sociala koder och att det hade man ju sett på alla galor.

Man kunde vinna en Messi-docka i studion senare under kvällen. Han påstod att den dockan kom direkt från psyket och massa sådant.
"tänk om man skulle vakna med den i sängen, man skulle ju bli livrädd"

Soran stirrade på han och rörde inte en min och sa något i stil med:
brukar du sova med dockor i sängen? Jag tycker iaf dockan är fin,

Sen vart Sjögren tyst typ :P
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-09-02 12:59
Bravo fick så mycket beröm för sina passningar. Gjorde han inte en assist? Nåt sånt var det. Iaf, jag bryr mig inte ens. Om Ter Stegens passningar är det enda som är bättre än Bravos egenskaper så vill jag fortfarande ha Bravo. Seriöst, vad hände med erfarenhet, lugn, respekt bland övriga spelare, ledaregenskaper? Allt det är Bravo bättre på. Och sportsligt tycker jag faktiskt Bravo är en nivå bättre. Inte ens Xavi har Xavis fötter längre. Seriöst vad är det för krav på en målvakt? Hur ofta rör Barcas målvakter bollen ens? Bravo är skitbra ned fötterna för att vara målvakt. Mer krävs det inte. Ter Stegens tid kommer!
Barcelona Barcelonistas
2015-09-02 12:53
Bravo är dålig med fötterna ingen bra målvakt för just Barca. Vi behöver en målvakt som har Xavis fötter och Stegen har otroligt bra fötter.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-09-02 12:46
@Barcelonistas:
Det är din åsikt. Jag tycker att Bravo är bättre. Dessutom gick Valdes genom ett helvete som ung målvakt i Barcelona för att få stå i 10 år framöver. Det stärkte hans psyke och hans sportsliga egenskaper. Anser att Ter Stegen måste visa mer för att bli ordinarie med tanke på hans ålder. Bravo utstrålar erfarenhet, lugn och respekt.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-02 12:45
Klubbar som vunnit flest internationella titlar senaste 10 åren.

1 - Barcelona 9 titlar
2 - Sevilla 5 titlar
3 - Atletico 4 titlar
4 - United-Bayern-Real-Milan 3 titlar
5 -Chelsea-Inter 2 titlar
6 - Zenit- Porto- Shacktar 1 titel

Jag ser bara 1 lag.
Barcelona Smogen
2015-09-02 12:15
Man har ju ändrat lite i regl.erna för Financial Fair Play. Det är tex. mig veterligen lite friare att pumpa in pengar i klubben, både som ägare och genom sponsorer.Antar att det Tex är därför som Man C kunnat köpa för så mycket i sommar. Ni kan läsa om FFP i länken.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-02 12:10
Tycker synd om Ter Stegen han förtjänar bättre. Fattar inte vrf han inte spelar? Han är så mycket bättre än Bravo.

Är orolig att Stegen kommer lämna.
Barcelona Gabriel
2015-09-02 11:32
Barclasico

Det där ska man inte ta på allt för stort allvar, klart att spelarna kommer att kriga för att vinna ligan. Att det däremot finns en oro kring domarna hos spelarna är jag övertygad om, men att de ska ha sagt "vi kommer inte vinna ligan i år" är inget annat än ett PR-trick från MD för att sätta mer press på domarna och visa dem tt man håller ett extra öga på dem i fortsättningen.
Barcelona enkos
2015-09-02 11:25
@Barclasico:

Det är intw bullshit utan sant. Förbundet och Domarna kommer göra allt för att Real ska vinna titel..
Barcelona Barclasico
2015-09-02 11:21
Some of the Barça players don't believe the team can win the league this season because of the referees and the transfer ban [md] Vad är det här för bullshit?
Barcelona Gabriel
2015-09-02 11:06
Lenny Romario

Nej, jag bedömer situationen beroende på olika aspekter, så som hur de har presterat innan, hur många stora stjärnor de har varit, hur marknaden såg ut just då på den tiden osv. Suarez värvningen var ingen värvning som förändrade marknaden med hans 80M€-s prislapp exempelvis eftersom det var summan sånna spelare redan gick för. Man betalade hans värde, utefter så som marknaden såg ut helt enkelt.

Går man däremot tillbaka till när Real Madrid exempelvis köpte Zidane, sommaren 2001, så kostade han 75M€ och vid den tidpunkten var detta en ENORM summa även för en världsstjärna som Zidane, med tanke på hur marknaden såg ut då. Denna värvningen ändrade direkt marknaden vid den tidpunkten, men absolut inte till samma grad som när Perez valde att köpa Ronaldo, Kaka och Benzema under ett och samma transferfönster.

Sen kan jag inte heller riktigt hålla med om Neymar, eller okej till en viss del. Jag är beredd att hålla med dig om att det egentligen är ett överpris för en oprövad talang som egentligen bara visat vad han gått för i Brasilien, men jag håller ändå inte riktigt med dig. Neymar är exempelvis inte Martial, Neymar var världens största talang och mest eftertraktade fotbollsspelare. Hela världen var ute efter honom. Då är det normalt att priset på honom ökar, det blir resultatet av att ha många intressanter, en budgivning startar, buden ökar och tillslut får man en slutsumma.

Så jag är beredd att hålla med dig om att det var otroligt mycket pengar för en ung spelare som Neymar, men jag har förståelse till varför det blev så och är inte riktigt av uppfattningen att den värvningen ändrade marknaden även om jag absolut kan hålla med om att Barcelona (precis som jag också nämnde i mitt inlägg) - i och med värvningarna av Neymar, Suarez och Zlatan hjälpt till med att få marknaden att se ut som den gör idag, men att utan vilja påstå att någon av dessa värvningarna 'förändrade' marknadens "regler".

Så mina åsikter grundar sig inte på hur bra spelarna presterar efter det att man köpt dem. Dem grundar sig snarare på hur marknaden såg ut när man köpte spelaren i fråga, vilka priser andra spelare av samma kaliber innan och just då kostat, hur eftertraktad spelaren i fråga är, hur stort hans varumärke är osv. Det finns flera faktorer som spelar roll i sättet jag väljer att bedömma det hela i.

Ronaldo exempelvis hade kostat mycket mer än 100M€ ifall han köptes idag, men för 6 år sen hade ingen spelare ens kommit i närheten av att värvas för den summan. Det närmaste var Zidane som kostade 75M€ och det ansåg man vara en astronomisk hög summa, så här spelar tid och rum in en stor roll. Idag hade 100M€ inte ansetts vara en jätte stor summa för Ronaldo - men just då var det en summa som kom att ändra marknaden. Varken Neymar, Suarez eller Zlatan värvningarna "ändrade" marknaden - men dem hjälpte till att få marknaden att se ut som den gör.

Jag vet inte om du förstår vad jag menar, kan tyvärr inte förklara det bättre än så här.
Barcelona enkos
2015-09-02 10:59
"Fotboll är bättre än sex, för lyckan varar längre" - Busquets
Barcelona neymar JR
2015-09-02 10:16
Med större kapital ökar risktagandet, och i fotbollen finns det oändligt mycket pengar muförtiden till den grad att det har spårat ut. FFP var en fin tanke för att sänka marknaden men när inte ens fifa står bakom det så blir det svårt Man kan ju peka finger åt nästan varenda stor klubb som har ett ansvar för dagens marknad Men med det sagt, så spårade det verkligen ut igår och det klandrar jag man u för. 80 miljoner € för en 19 åring som inte har bevisat ett skit utan man går enbart på potentialen är deprimerande för ett fotbolls fan som jag nu är. Det är inte okej och kommer absolut inte rättfärdiga eller förstå den affären
Barcelona LennyRomario
2015-09-02 10:02
Nu tror jag inte själv på den teorin, vet att jag skrev en artikel i ämnet, men Real har ju alltid hävdat att köpa de dyraste spelarna är det billigaste. Eftersom de har rättigheter till deras image rights och blabla. Gabriel. Känns som du dömer om det var överpris eller inte beroende på hur spelarna presterar. Det går ju inte riktigt att veta i förväg. Vi köpte ju en 21-årig Neymar för vad som kan vara en miljard. Klart att det var ett överpris när vi köpte honom, men inte nu. Men det är ju lätt att konstatera i med facit i hand. Men hade det visat sig att han blivit en ny Robinho så hade vi inte varit lika kaxiga. Med så unga spelare finns det alltid ett osäkerhetsmoment. Och för mig är det självklart att det är att förändra marknaden att betala 1 miljard för någon som aldrig spelat i europa. Det var definitivt en game changer. Tillägg. Iofs, Betis gjorde ju Denilson till världens dyraste innan han hade spelat i europa. Fast var ju lite andra summor på den tiden. Men det var helt klart ett överpris :)
Barcelona Gabriel
2015-09-02 09:52
Lenny Romario Det stämmer bra det, kollade också upp det nu. 65-68M€ sägs den övergången ha hamnat på. Det betyder också att Florentino Perez isånnafall inte slog transferrekordet 2 ggr den sommaren, utan bara 1 gång med Ronaldos övergång. Det tidigare rekordet var hans tidigare värvning av Zidane på 75M€ på.
Barcelona LennyRomario
2015-09-02 09:48
Gabriel. Kaka kostade ca 600 miljoner skr. Eller fan vet. Går att hitta en del olika. Hitta dock flera kring 68 mille euro.
Barcelona Gabriel
2015-09-02 09:36
Uniteds värvning av Martial var verkligen spiken i kistan för det som har kommit att bli transfersgalenskap. Att köps en oprövad 19 årig talang för priset av sammanlagt 80M€ är inte bara galet utan också ansvarslöst. Transfermarknaden har sedan innan varit helt förstörd och många får ta skulden till det, många har varit delaktiga i att förstöra marknaden - även vi - men att köpa en talang för samma pris, eller runt samma omfattning iaf, som stora stjärnor som Kaka, Zlatan, Ronaldo, Suarez, Bale, Neymar, James mfl är helt obegripligt, ansvarslöst och skrämmande för framtiden. Även Kevin De Bruyne och andra spelare har gått för rejäla överpriser och även om Barça givetvis har en del av skulden så kan jag inte se hur Barcelona som klubb gjort något annat än att anpassa sig efter hur marknaden sett och ser ut. Det finns affärer som förändrar marknaden, sen finns det affärer som går igenom via marknadens anpassning. Real Madrid och Florentino Perez har utan tvekan det största ansvaret och är bov nr 1 gällande det här. Redan under Florentinos första period som president köpte han upp alla stjärnornson gick att köpa upp. Figo, Zidane, Ronaldo, Beckham osv. Ronaldo och Beckham värvningarna skötte han ändå relativt "snyggt" då de inte kostade så mycket som man kunde tro att de gjorde med tanke på namnet de har på tröjan, men Figo och Zidane var båda två värvningar som ändrade fotbollsmarknaden rejält - och ser var också back to back years. För bara 10 år sen kunde man köpa en riktigt bra fotbollsspelare för priset omkring 25-30 miljoner euro. Vi köpte Ronaldinho för 25M€, Deco och Eto'o kom ännu billigare. En försvarsgigant som Marquez kom för småpengar och inte ens Henry värvningen gick för jätte mycket. De tre mest uppmärksammade affärerna Barcelona har gjort vad gäller transfersummor samt tid blir Zlatan, Neymar och Luis Suarez. Men om jag går in och granskar dessa värvningarna så kan jag bara anse att Barcelona gjort sig skyldiga till att förändra marknaden - eller att hjälpa till med det - med Zlatans värvning. Visst, både Neymar och Luis Suarez kostade mer i totala övergångspengar än vad Zlatan gjorde men jag är av åsikten att de två värvningarna är ett resultat av en anpassning till hur marknaden vid den tidpunkten såg ut, och att det i princip hade varit omöjligt att köpa dem för mindre. Zlatans värvning var dock för mycket pengar och dessutom en helt onödig och felaktig affär både ur en ekonomisk och sportslig synvinkel, en affär som direkt kom att hjälpa till med att förändra fotbollsmarknaden. Däremot, återigen, får Real Madrid och Florentino Perez bära den största skulden. Den här sommaren sprängde man bankerna i Madrid och köpte Kaka för 80M€ (rätta mig om jag har fel för jag är osäker på den här summan) och Ronaldo för 100M€. Florentino satte alltså nytt transferrekord 2 gånger om den sommaren, först med Kaka och sedan även med Ronaldo. Att man sedan dessutom inte ansåg sig ha värvat färdigt gör inte heller saken bättre då man även la ut stora pengar på Xabi Alonso, Benzema, Albiol och Arbeloa. Man måste ha värvat för närmare 250M€ under den sommaren för 6 år sen, och det var egentligen först pga här sommaren som de riktigt galna priserna började tillkomma på marknaden. Andra klubbar som Chelsea, City och PSG har också en stor del av ansvaret, men även om jag ogillar alla av dessa klubbarna så kan jag inte se många värvningar som de här klubbarna har gjort som direkt "förändrat marknaden", i alla fall inte i samma utsträckning som Real Madrid. Jag kollade upp alla dessa klubbars dyraste värvningar och började med Chelsea. En spelare som Drogba kostade Chelsea ca 32,5M€ när de köpte honom, ungefär samma perioder som det att vi köpte våra stjärnor med Ronaldinho, Deco och Eto'o. Drogba, en spelare som gett och gjort allt för Chelsea, en legend i den klubben och som förmodligen rankas som Chelseas bästa värvning och kanske tom bästa spelare någonsin - för priset av 32,5M€. Det är liksom absolut helt ok att betala det priset för en spelare som under så många år verkligen levererat för den klubben. De köpte också Shevchenko för ca 42M€, visst, under den tiden rätt så mycket pengar, men absolut ingen summa som kom att ändra marknaden när man ser till vilken spelare Shevchenko faktiskt var och vad han hade gjort för Milan. Också enligt mig, ett rimligt pris vid den tidpunkten för en av de största fotbollsstjärnorna just då, och dessutom en Balon D'Or vinnare. Andra Chelsea värvningar: Fabregas, 36,7M€ Hazard, 43,4M€ Diego Costa 43,4M€ Också absolut helt ok priser för de här spelarna om man kollar utefter vilken talang och marknadsvärde de har. Däremot kommer plumpen från Chelseas sida nu. Fernando Torres köptes från Liverpool för ca 70 M€ år 2011. Detta var utan tvekan ett överpris, oavsett hur Fernando Torres hade presterat tidigare i Liverpool och såg direkt till att ändra fotbollsmarknaden. Min slutgiltiga uppfattning om Chelsea blir dock, trots överpriset för Torres att dem ändå skött sig bättre på marknaden än vad mångas generella uppfattning är. Deras grej har dock varit, köpa MYCKET, och inte köpa en spelare riktigt dyrt. Andra värvningar så påverkar som jag kan komma på är Falcao till Monaco, Di Maria till United och David Luiz till PSG. Just den här sommaren är det de båda Manchester klubbarna som definitivt sett till att fördärva marknaden ännu mera. City har köpt Sterling, Kevin De Bruyne och Otamendi för helt ofantliga summor och överpriser. United fick panik och köpte en 19 årig talang för 80M€. Nästa sommar kommer det att vara ett helvete rent ut sagt att köpa bra spelare för en rimlig summa. Förut köptes de bästa och största stjärnorna för otroliga pengar och det var steg 1 till förändringen av marknaden, numer köps talanger upp för ännu mer pengar än vad de största stjärnorna brukade gå för. Marknaden är officiellt förstörd.
Barcelona filosofen21
2015-09-02 08:19
Om jag tolkat ditt inlägg rätt Coach Pep så håller jag med dig. Rätta mig om jag har fel, men du syftar specifikt på lag som har ett mittfält som INTE täcker ytan framför mittbackarna i ett lågt försvarsspel? Isånafall får mittbackarna precis som du säger både en yta bakom sig och en yta framför sig att försvara vilket gör så att man hamnar i en väldigt svår situation. Allt som oftast blir det som vi såg med City förra året, när Kompany gick fram för att stöt bryta, vips så kom en boll bakom honom och Kompany blir syndabock.

Detta är något Pique inte behöver oroa sig över. Dock ska man inte ta ifrån Pique det han gjorde förra säsongen, men skulle inte påstå att han har lika mycket att göra som en mittback i till exempel ett lag som Inter. Pique har även en Mascherano, som många ofta klagar på, som är till otrolig hjälp. Jag skulle nästan påstå att Mascherano är viktigare i vårt spel anfall som försvar än Pique är.
Barcelona BlueRed
2015-09-02 02:13
@Junta Dimision:
Hahaha, dör av skratt varje gång jag ser den där... Morry Cristma. Gällande transfersummor så verkar det bara öka. Förut kom man undan med att värva talanger för €12m, och då fick man verkligen talang. Nu räcker det med att du nämns som talang och du är värd från €30m-60m... Ja, förutom i Barca då. Här ger vi bort framtidslöften *Host* Thiago *Host*. Helt sjukt att vi värvade Ronaldinho för €30m back in the days...
Barcelona the cameroonians
2015-09-01 23:22
Mr Culers Exakt. Det kommer krävas långsiktig planering och goda kontakter och relationer för att ekonomin inte ska gå bananas när klubbar ger dig in i dragkampen om spelarna. För mycket tillgång till pengar kan bli en belastning när det råder brist på cracks. United kassaskåp och desperation utnyttjades helt perfekt av Monaco.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-01 23:14
Mr.Cule - anledningen till att marknaden är fucked upp är tack vare Perez galenskap 2009 där han slängde ut helt sjuka summor på spelare. Han köpte en avdankad spelare i kaka för 900 miljoner haha... komedi.

Dom värvade för 3-4 miljarder den sommaren.
Annons: