/spanien/barcelona/forum/19859.aspx/spanien/barcelona/forum/19859.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 12:36
Delarocha RIP Puerta

Platsar inte? Det är skador som sätter skeppar i hjulet för honom.
Barcelona FCBMessi_10
2008-12-31 12:21
jag håller faktiskt med dig där Pio pio... Jag tror inte heller cacerés är en långsiktig lösning... Jag tror att en ny vänsterback kommer att behövas... Cacerés klarade matchen galant mot sporting lissabon men jag tror inte han hade klarat dom tuffare lagen som Real som har snabba kant spelare...
Las Palmas Pio pio
2008-12-31 11:46
FC-Barcelona

Jag gillar också Cacerés. Hans säsong i Recreativo förra året var fantastiskt. Därav att Barcelona köpte han.

Men fortfarande, han är ingen vänsterback och för mig så måste man i dagens fotboll ha vänsterbackar som är vänsterfotade. Och ja, han var bra mot Sporting, men det var som sagt en kortsiktigt lösning för en match. Men inte i längden, det är inget att bygga på. Han är mittback och inget annat. Men det är självklart min åsikt - precis som jag respekterar din.
Barcelona FC-Barcelona
2008-12-31 11:40
Pio Pio

Vad jag vet så kan Caceres spela alla positioner i backlinjen,såg du matchen mot Sporting Lissabon där han fick vara vänster back?
där har vi en anledning till varför Caceres kan kriga om en vänster position!
och nu kan jag inte säga att han ska ha vänster rollen, bara efter en match i vänster kanten, ge han fler chanser så han kan vissa sig och hjälp han så fixar han det! älskar bara hans spel stil
Las Palmas Pio pio
2008-12-31 11:22
Bojan_15

Själv skulle vilja se att man antingen satsar på någon som kommer underifrån som t.ex. Muniesa eller Terrón eller på en inhemsk spelare som t.ez. Robero Canella i Sporting Gijón som är ett mkt itnressant namn. U-21 landslagsman i år, och har varit riktigt bra för Sporting.

FC-Barcelona

Caceres är mittback och inget annat. Att sedan Pep har använt han lite som ytterback är en annan sak. Men det är bara kortsiktiga lösningar, Caceres är och förblir mittback. Dessutom så är det inte ultimata att ha en högerfot som vänsterback.
Barcelona FC-Barcelona
2008-12-31 11:21
All snack Zhirkov och Bale, vi behöver verkligen ingen ny vänsterback, Abidal har varit stabil iår!
Jag tycker att vi borde verkligen satsta på Caceres. Caceres är inte född som vänsterback, men Guddy var han född som en mitfältare innan han kom till barcelona? han petade alla anfallare i Chelsea då, men nu är han en ren mitfälltare tack vare barcelonas hjälp.
Hjälp Caceres till att bli den vänsterbacken vi söker istället för och slänga massa onödiga pengar :D
Barcelona Bojan_15
2008-12-31 11:19
Zhirkov lr Clichy?
Delarocha RIP Puerta
2008-12-31 11:14
Inte nog med att Bale är för offensiv för barca. Han är definitivt för dålig om han inte ens platsar i Tottenham. Vad ska han då göra här?
Han lär kosta cirka 20-25 mil euro och antagligen ska han väl sättas på bänken 1-2 år? Blir en schysst utveckling och anpassning för en 19 årig engelsman att sitta på en bänk i Spanien i två år. Aldrig ens tyckt snubben är bra så hamnar han i Barca blir jag riktigt besviken.
Barcelona Bojan_15
2008-12-31 11:08
Den enda positionen Barca behöver förstärka snarast är enligt mig vänsterbacken.

Eric Abidal hänger inte med och jag har aldrig gillat hnom riktigt. Sylvinho är hy vänsterback, en av min personliga favoriter i Barca men han är för gammal för att vara ordiniarie en hel säsong. Puyol har spelat vänsterback en del och gör det bra men han ska spela i mitten eftersom det är där han är bäst.

Så vem ska vara vänsterback. Finns två alternativ enligt mig. Först har vi Yuri Zhirkov, han har ryktats till Barca och jag måste erkänna att jag mer en gärna skulle vilja se honom på den positionen. Men går det verkligen att ha tv så offensiva backar som Alves och Zhirkov, antagligen inte. Jag vill ha Zhirkov i Barca men jag tror inte att det skulle funka. Kanske när man spelar fifa men inte i verkligheten. Mitt andra alternativ är Gael Clichy, som jag tror mycket på. Han är både bra defensivt och offensivt men har defensiven i första hand. Han är snabb, följsam och svår att gå förbi. Fostrad i Premier League och vet alltså hur man spelar tufft vilket vi skulle behöva lite mer i Barca. Jag tror att Clichy skulle vara ett perfekt köp av Barca. Men vem vet, svårt att bestämma sig för båda dessa herrar är riktigt bra och man skulle vilja ha båda egentligen men så funkar det ju inte riktigt, tyvärr.

Så vad tycker ni?

Zhirkov lr Clichy?
Barcelona Pep.G
2008-12-31 01:44
Mojito

Haha han kanske inte är en man för Barcelona, men han är en jävligt duktig för att vara 34 år.
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 01:31
Okkapokka.

Väl mött.
Barcelona Okkapokka.
2008-12-31 01:28
Valdebebas

Ursäkta?
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 01:26
Barcelona Okkapokka.
2008-12-31 00:56
sebbaa

Du gjorde det bra och hittade statestik, Bra läsning ;)
sebbaa
2008-12-31 00:48
Ni missade antagligen mitt inlägg. synd.
God natt! =)
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 00:27
Cape

Du vet det och jag vet det. Abbe är inte kapabel till att axla den roll som Alven innehar utmed sin flank. Yuri, med rätt vägledning, kan med sin offensiv göra att motståndarlagets högermittfältare kommer vara så fullt sysselsatt defensiv att han kommer bli så passiv att han springer hand-i-hand med sin högerbackskollega.

En annan teori om hur man kan eliminera detta påstådda bekymmer. När det kommer till kontringar för motståndarlaget, då är Zhirre snabb, det ska gudarna veta.
Barcelona Cape
2008-12-31 00:25
Eftersom Guardiola har pumpat in press-över-hela-planen skulle det nog funka mycket bättre än när Ronaldo huserade på vänsterkanten, befriad från allt hemåtjobb.

van Bronckhorst fick göra ett jättejobb även Xavi hade fler defensiva ansvar. Idag skulle det mycket väl kunna funka med två offensiva ytterbackar som Zhirre och Danne både för att i dagens Barca är det Eto´o som börjar försvara och för att vi i större delen av våra matcher har mer än 65 procent av bollinnehavet.
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 00:21
BlueRed.

Hans fysiska färdigheter är väl på förhand något som lovar gott för honom i en vänsterbacksposition, tycker samtidigt han är väldigt följsam och resolut i sitt spel, i synnerhet när det kommer till brytningar.
Barcelona Cape
2008-12-31 00:21
Valdebebas

Du har rätt, förutom att Abidal har varit betydligt mer defensiv än Danne på andra sidan. Tror inte det skulle funka med även Zhirre.

För att få ut det bästa av honom måste han ha en Alves-position på vänsterkanten.
Barcelona BlueRed.
2008-12-31 00:20
Valdebebas

Inte följ Zhirkov, förutom EM då. Hur är hans defensiva register?
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 00:17
Cape

1. En trebackslinje, offensiva ytterbackar, en pivote på mitten och resten går att lista ut själv.
2. En tvåbackslinje med både Busquets och Yaya som städar framför backlinjen.

Vore det som både på förhand mest likna det vinnande koncept ni spelat med denna säsongen. Här skulle Zhirre göra sig som mest användbar med sitt kopiösa löpande i bägga riktningar. Och som jag tidigare poängterade så har han lungkapaciteten till detta hästjobb.
Barcelona Cape
2008-12-31 00:15
Okkapokka

Självklart håller jag med dej men det är kul att spekulera lite :)

Även om jag inte håller med dig på Abidal punkten.
Barcelona Okkapokka.
2008-12-31 00:14
Vore i överhuvudtaget onödigt att ändra spelsätt/formationer bara för att en vänsteback ska värvas in. Och ännu mera onödigt nu när spelet sitter som aldrig förr.

Abidal är mer än tillräckligt bra för vänsterbacksplatsen.
Barcelona BlueRed.
2008-12-31 00:12
Cape

Desperat skulle jag inte vilja påstå att jag är om man kollar på hur det har gått denna säsong. Abidal har ju inte varit så dålig som många vill få till det. Däremot är jag säker på att det finns ytterbackar som skulle passa in mycket bättre än honom och som hade tackat ja för spel i Barcelona alla dar i veckan.
Barcelona Cape
2008-12-31 00:11
Valdebebas

Ifall man nu spelar, som du säger, lite likt Brasiliens guldlag från 2002 med två väldigt offensiva backar ser jag bara två alternativ:

1. En trebackslinje, offensiva ytterbackar, en pivote på mitten och resten går att lista ut själv.
2. En tvåbackslinje med både Busquets och Yaya som städar framför backlinjen. (Offensiva ytterbackar)

Skeptisk till båda dessa formationer.
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 00:07
Cape

Hade kunnat bli lite som den yttermittfältsduo (Cafu, Roberto Carlos) Brasilien ställde upp med under VM 2002 isåfall, undantag att Barca spelar med två mittbackar och inte tre som Brasilien gjorde.

Den tanken låter hursomhelst på förhand rätt bra. Sedan med den lungkapacitet och snabbhet Zhirkov besitter tror jag att honom i en offensiv ytterbacksroll inte skulle drabba defensiven allt för mycket. Desto mer hade det gynnat offensiven.
Barcelona Cape
BluRed.

Det verkar på dig som att du känner att vi är i desperat behov av en ny vänsterback. Måste säga att jag håller med. I alla fall så känner inte jag till någon stor talang på den positionen i canteran, kanske Victor Espandin (stavfel) isåfall.

Zhirkov hade varit för offensiv, kanske Bale med.
sebbaa
Läste lite statistik om säsongen hittils:

Skotten ligger på ungefär 20 skott per match. 68 mål har vi gjort (Hittade tyvärr ingen statistik på hur många gått mot mål.) Men procentuellt av alla skott vi skjutit har cirka 15% gått i mål, jämfört med 8½% som gått i vårat mål av alla skott motståndarna skjutit i matcher mot oss.

Mot oss har man skjutit 153 skott, eller under 7 skott per match, av dessa har 58 gått mot mål varav mindre än ett mål per match har slunkit in bakom våran målvakt. Detta betyder att 55% av skotten som gått mot mål sjunkit in. Detta kan väl klassas som, "okej". Däremot att andra lag skjutit mindre än 3 skott per match mot vårat mål, kan man ge en stor hyllning till vårat hela utespelande lag, och Peps sätt att jaga boll på.

Denna statistik gäller ligan, CL, samt CDR.
Orkar inte med mera siffror idag, kanske mera en annan gång.

Läsvärd statistik för en trött Culé! :)
Barcelona BlueRed.
2008-12-31 00:04
Cape

Abidal har bättre defensiva kvalitéer än Zhirkov, och att vi inte behöver, som du säger två "ytteranfallare" som ytterbackar. Personligen blir jag nöjd med vem som helst av dem som har nämnts här inne (Zhirkov och bale bla;), bara det inte är Lahm.
Real Madrid Valdebebas
2008-12-31 00:02
Mojito

Låter isåfall som något ytterst temporärt. Då frågar man sig iförsig vad Barca har för anledning att satsa på något tillfälligt.

Men Julio Cruz är en pålitlig målskytt. Kanske är det en värvning á la Henke? Han sitter på utgående kontrakt har jag för mig.
Annons: