/spanien/barcelona/forum/19642.aspx/spanien/barcelona/forum/19642.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Canaletes
2009-01-03 23:12
Bilder från matchen!

Ser ut som Touré stönar på bilden. LOL! :P
Barcelona Culéé
2009-01-03 23:11
Mojito

Precis det jag menar trots att jag kanske inte skrev det tydligt.
Tycker bara att det är lite onödigt att diskutera ett offside mål.
Mål är Mål.
MessssiiTheOne!
2009-01-03 23:09
Barca är bäst ! :)
Barcelona Mojito
2009-01-03 22:59
Offside eller inte, faktum kvarstår;

Barcelona är bäst!
Barcelona Dani
2009-01-03 22:58
Kim, vilken riktningsförändring bollen får inverkar inte. Det krävs att försvararen avsiktligt spelar bollen.

"Offside ska dömas vid passning mellan två medspelare, även om en motspelare hinner mellan och berör bollen på dess väg mot den offsidestående spelaren. För att offside ska upphävas av en motspelares ingripande måste motspelaren haft kontroll över bollen innan den hamnar hos den offsidestående spelaren." (regel 11, kommentar 7)
Barcelona D_ALVES_20
2009-01-03 22:57
Gaucho!

Du har rätt, jag såg Guddy. Han tåg ett steg tillbaka i samma ögonblick som skottet. Antagligen han märkte att han står o offside och vill upphäva det, vilket han ska ha lyckats med om han verkligen tänkte så.

Och jag såg linjedomaren, han ska ha sett situationen. Jag såg att han står på sin plats, jag tror inte att linjedomaren bedömer Guddy för offside, därför spelet fortsatt o Iniesta gjorde mål.

Men jag tror att Iniesta själv var offside, och det är där man borde blåsa offside. Jag fattar inte hur domaren tänkte samt linjedomaren, alla har sina åsikter o analys. Jag skulle vilja höra av domaren o linjedomaren hur de dömde ut situationen, men ändå Barca var värda vinsten.
Barcelona Dani
2009-01-03 22:54
Culéé,

Varför? Det är en intressant diskussion om en situation som hade stor inverkan på matchen.

Kim,

Jo, det kan visst vara offside, se tillägget i mitt förra inlägg.
Barcelona BlueRed.
2009-01-03 22:54
Culéé

Det är en diskussion, tycker du inte om den så låt bli och kommentera istället för att bestämma om den ska pågå.
Barcelona Kim
2009-01-03 22:53
Ämne: Ämne: Efter a....
Eftersom Mallorcaspelaren inte är en medspelare, och han åstadkommer en så stor riktningsförändring på bollen, så är det inte att bedöma som offside. Vi har åkt på ett liknande mål i baken för ett par år sen, och då konstaterades det att eftersom någon av våra spelare skapade en helt annan bollbana efter en täckning så var det inte offside.
Barcelona Tomba11
2009-01-03 22:52
Några punkter
Sanchez såg sömnig ut. Pep lär väcka honom på nästa träning.
Thierry Henry är på väg mot gammal god Gunner-form.
Iniesta är äntligen tillbaka och målar direkt.
När passningen slogs var inte Gudjohnsen offside.
Yaya gjorde ett drömmål som reparerade hans tabbe i första halvlek.

14 poäng, på väg mot nytt rekord?
Barcelona Gaucho!
2009-01-03 22:51
Wesley

Då håller jag tummarna med dig. För om barca hade köpt honom så hade jag blivit förvånad eftersom att Hleb är både bättre och ett år yngre än Arango. men men :)
Barcelona Culéé
2009-01-03 22:51
Kan ni lägga av med offside-målet?
So what ifall de var offside eller inte. Det här är fotboll OCH Spanien, vänj er.
Barcelona Kim
2009-01-03 22:48
Är det ett skott? Det kanske det är. Hur som helst så får man en nästan 90-gradig bollbaneförändring när den touchar mallorcaspelaren, så det kan inte vara offside.
Barcelona Dani
2009-01-03 22:48
Ämne: Efter att ha sett re....Regeln lyder som följer:

"Bestraffningsbar offside
En spelare i offsideposition ska endast bestraffas om han, i det ögonblick bollen vidrör eller spelas av en medspelare, enligt domarens uppfattning, är inblandad i aktivt spel genom att han:
• ingriper i spelet
eller
• stör en motspelare
eller
• vinner en fördel genom att vara i offsideposition"

I och med att Gudjohnsen gör assisten till målet måste han rimligen anses vinna en fördel. Alltså är det inte särskilt märkligt att diskussionen uppstod.

Tillägg:
Här är det beslutet gällande vår situation:
"Vinner en fördel genom att vara i offsideposition betyder att spela en boll som studsar till honom från stolpen eller ribban när han varit i offsideposition eller att spela en boll som studsat till honom från en motståndarspelare när han varit i offsideposition." (Samma regel, beslut 2)

Alltså är Gudjohnsen, förutsatt att det nu verkligen är offside, i bestraffningsbar offsideposition när Xavi lossar skottet.
Barcelona Wesley (Red)
2009-01-03 22:47
Guacho:

Vi får hoppas på att Zaragoza plockar upp honom, om inte barca gör det.
Håll tummarna!
Barcelona Ciao-V
2009-01-03 22:46
el Flaco:
Vi lägger ner det tycker jag.
Vi hade, som sagt, vunnit i vilket fall som helst.
Det var kul att se att Henry håller formen och att Iniesta kommer tillbaka och gör mål.
Sen att Yaya gör mål var grädden på tårtan ikväll.
Barcelona Okkapokka.
2009-01-03 22:45
Gaucho!

"men tror ändå att dom flesta klubbarna i världen hade valt Hleb före honom. "

Jag är säker på att alla skulle välja Hleb före :D
Barcelona el Flaco
2009-01-03 22:45
Kim/

Passningen? Var det inte ett skott från Xavi?
Barcelona Gaucho!
2009-01-03 22:42
Wesley

Tror faktiskt att det hade blivit samma sak för Arango så som det var för Ezquerro i Barcelona. Sen är Arango en duktig spelare inget snack om saken men tror ändå att dom flesta klubbarna i världen hade valt Hleb före honom.
Barcelona Kim
Efter att ha sett repriser av Iniestas mål så förstår jag inte ens varför det diskuteras om det var offside eller inte. Passningen slogs klart och tydligt mot Eto'o, som befann sig onside centralt i straffområdet. Men Samuels bevakare fick bollen på foten och den studsade ut till Gudjohnsen, som stod i offsidesituation när passningen slogs. Men då vi talar om en nästan 90-gradig riktningsförändring på bollbanan, så kan det omöjligt bli fråga om offside här. Iniesta i sin tur befann sig bakom bollen när passningen slogs, vilket leder till att han är onside. Ett helt korrekt mål således.
Barcelona BlueRed.
Dani

Du det var inte lite läsning, tack o lov för Ctrl+f sökningar.

Tack!
Barcelona el Flaco
2009-01-03 22:41
Bluered/

Hmm, först var jag säker på att det var offside, men nu är jag inte lika säker. Men offside eller ej så är jag ändå glad över segern och särskild då Mallorca spelade som grisar.
Delarocha RIP Puerta
2009-01-03 22:38
Wesley; enligt dig ja. Arango har enligt mig varit total usel alla gånger jag sett honom. Nämns alltid att han är den spelaren som ska göra det för Mallorca. Ännu inte sett något han är bra.
Barcelona Dani
2009-01-03 22:38
Ämne: Dani

Källa till a....

"Spelregeler för fotboll 2008", se länktips :)
Barcelona Wesley (Red)
2009-01-03 22:37
Guacho:

Missförstå mig inte nu, jag menar inte att Hleb borde brännas på bål.
det jag menar är att Hleb passade bra i Arsenal men hans spelstil tillför inte särskilt mycket i barcelona.
Nu snackas det om anpassning, men varken han eller Henry kommer att komma tillbaka i Arsenalform.

Arango däremot har bra tenik, styrka, skott & inlägg. (+ så har han spelat många år i La Liga)
jag säger bara att han skulle passa bättre i Barcelona än Hleb.
Barcelona BlueRed.
2009-01-03 22:34
Dani

Källa till allt det där? Kanske händer något under en match där man själv är osäker och behöver läsa på reglerna. :)
Barcelona BlueRed.
2009-01-03 22:32
Liooneel#10Messii

Står Guddy på linjen så är det inte 50/50 utan 100% korrekt att han inte blir dömd offside.
Barcelona Ciao-V
2009-01-03 22:32
Jimmie (red.):
Det är bara at ta nya tag.
Ni vinner matchen i nästa omgång.
Barcelona Dani
2009-01-03 22:31
Ämne: Räknar man händerna ....
händerna räknas inte:

"I definitionen av offsideposition “han är närmare motståndarlagets mållinje” menas att någon del av hans huvud, kropp eller fötter närmare motståndarlagets mållinje än både bollen och den näst siste försvarsspelaren. Armarna ingår inte i denna definition." (regel 11, beslut 1)
Barcelona BlueRed.
2009-01-03 22:30
Konstigt att Alves inte blev galen som vanligt när han fick den där knuffen, kunde ha blivit mycket dramatiskt.
Annons: