/spanien/barcelona/forum/19636.aspx/spanien/barcelona/forum/19636.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona tarrak
2009-01-04 13:25
Barça-fan

Visst tar Pep en liten risk när han sätter Sánchez i mittförsvaret, men den måste man kunna ta när man möter Mallorca på Camp nou. Det största problemet man brukar ha är trots allt inte hur man skall hålla nollan, utan hur man skall göra mål.

Sedan vet jag inte vilka alla dessa matcher du refererar till, men jag tyckte exempelvis att Sánchez skötte uppspelen väldigt bra mot Shaktar i den dryga halvlek jag hann se innan mitt internet dog. Bra tempo och hela tiden i ljupled, precis som Pep vill ha det.
Barcelona Criff
2009-01-04 13:24
Mojito, Mot Betis i ligan gjorde Caceres ett liknande misstag som Sanchez igår, han stod och sov och fick en kontring emot sig där spelaren sprang ifrån honom.

Vad var skillanden på Sanchez misstag igår om man ens kan kalla det hans misstag?
bajselona
2009-01-04 13:23
synd att vi vann med solklar offsidemål igår..
men aja vi är 1:a:)
Barcelona Ghazza
2009-01-04 13:23
Är det bara jag som tycker att Sanchez skötte sig utmärkt i matchen mot Shakhtar? Lugn och vårdat passningsspel och en av få som utmärkte sig.
Barcelona Mojito
2009-01-04 13:21
Rambla

Okej.
Visst har Cacéres uppträtt något nervöst, men då är vi tillbaka i diskusisonen kring att låta talanger spela in sig osv. Mig veterligen har han bara spelat mot betis i ligan som mittback, och då var han def nervös.
Dessutom, Sanchez har ju verkligen inte imponerat tidigare heller.

Barcelona Criff
2009-01-04 13:21
Barça-fan, "när Pep gör något oförklarligt", Du har fortfarande inte förstått att allt Pep gör är genomtänkt och har en baktanke?
Så bara för att du sitter hema och inte fattar någonting så kan du ge dig fan på att Pep vet precis varför den spelaren spelar på den positionen och vad hans uppgift är.

Så sluta dumförklara Pep bara för du inte förstår.
Barcelona Captain Fantastic!
2009-01-04 13:20
Jag tycker samtidigt inte att man kan anklaga Caceres för nervositet och dåligt positionsspel då killen endast får spela runt 1 match för varje 3:e månad nästan, det är klart att så lite speltid gör en ringrostig och osäker.

Däremot så tror jag inte att Caceres kommer att säljas i sommar, jag tror nästan att man i tränarstaben ser honom som en spelare som kommer att spela för oss många säsonger framöver och kanske bli en sorts Marquez. Däremot förstår jag inte Henrique värvningen, kanske så att Caceres lånas ut nästa säsong? För att ha Milito, Puyol, Marquez, Pique, Caceres, Henrique fightandes på två mittbacksplatser är inte bra enligt mig. Som tur är så har vi inte några stora backtalanger i B-laget än som förväntas få chansen, det skulle gjort allt än mer komplicerat.
Barcelona Rambla
2009-01-04 13:17
Ämne: tarrak.
I många mat....
Sanchez är inte ens mittback så nog är Caceres en bättre mittback än honom. Du tycks ha missat att Sanchez är en allroundspelare som klarar flera positioner.

"I många matcher då Sanchez fått chansen så har han faktiskt gjort bort sig pga. trögt tempo och dåligt passningsspel."

Han har faktiskt endast spelat 5 matcher, så många matcher blir en aning överdrivet. Tycker du inte det? Dessutom så har han bara startat i två.
Barcelona Barça-fan
2009-01-04 13:11
tarrak.
I många matcher då Sanchez fått chansen så har han faktiskt gjort bort sig pga. trögt tempo och dåligt passningsspel. Just det du nämner skulle vara hans starka sidor. Som mittback är Caceres bättre än Sanchez och även om Pep hade en tanke med detta så är mittbacken en utsatt position där försvarskompetens är en förutsättning. Även om Pep har gjort under med Barca och vi alla älskar honom så kan vi inte blunda för när han gör något oförklarligt. Sen får ni tycka att jag hackar hur mycket ni vill. :)
Barcelona Mojito
2009-01-04 13:09
Tarrak

bra poäng, jag köper den.
Barcelona Rambla
2009-01-04 13:06
Ämne: Rambla

Nu undersk....
Jag tror att det var Pep som propsade på Caceres. Det är ju möjligt att Pep ser honom som en framtida storback? Han är ju faktiskt bara 21 år. Precis som han inte ger Bojan speciellt mycket speltid men ändå envist hävdar att Bojan ingår i hans planer. Jag tror att vi får ha lite tålamod med vissa spelare, precis som tarrak har jag fullt förtroende för Pep. Han vet vad han sysslar med, även om också han kan ta felbeslut som alla andra.

Dessutom, Caceres har knappast imponerat när han spelat. Det är något folk här på forumet har fått för sig bara för att han är en ung lovande spelare med skön inställning. Av det jag sett av honom så har han uppträtt väldigt nervöst och gått bort sig i postionsspelet. Det är något han med all säkerhet drillas av Pep på träningarna och när han är redo lär han få chansen igen.
Barcelona Mojito
2009-01-04 13:01
Rambla

Nu underskattar du oss ;-)

Jag har doktorerat i jetlag...

Nej, skämt åsido.
Men visst kan detta ha betydelse. Alves var ju ingen höjdare när han kom in, och han kom ju tillbaka ännu senare.
Det som känns lite trist är att det alltid verkar finnas en anledning att Cacéres inte får spela.

Just nu känns den värvningen lite som waste of money, frågan är om Pep verkligen ville ha honom eller om det var Txiki och Laporta´s önskemål?

Svaret kommer väl längre fram, tills dess får vi ha tålamod och acceptera faktum;

Vi har den bästa tränaren och det bästa laget!
Barcelona tarrak
2009-01-04 12:58
Mojito

Det är mycket möjligt att han klarat, men det kan ju pep inte veta innan matchen. Vad Pep har att utgå ifrån är vem som generellt är den bättre passningsspelaren (plus form och andra förmågor så klart) och kan hjälpa honom att skapa den matchbild han vill se. Sedan handlar det inte så mycket om att slå komplicerade passningar, utan i vilket tempo det sker och där är det ingen tvekan om at Sánchez är bättre.

Att Sánchez petar Cáceres kan väl inte han rå för? Är det någon som det skall hackas på är det Pep. Inte från min sida dock, jag beundrar allt Pep gjort, allt Pep gör och allt Pep kommer att göra. :)
Barcelona Rambla
2009-01-04 12:56
Hah, jag tycker det är kaxigt av Pep att låta Victor spela. Han gjorde knappast bort sig. Visst, han blev ifrånsprungen av Aduriz från halva planen men det hade nog alla våra backar blivit i den situationen där Victor blev tagen på sängen. Aduriz är en jäkligt snabb spelare.

Caceres kom tillbaka sent från Uruguay (torsdag). Det känns som lite för lite föreberedelse för honom. Vad vet vi om hur jetlag och annat påverkar honom? Jag gissar att Pep och hans tränarstab har bättre koll på det än vi här i forumet.
Delarocha RIP Puerta
2009-01-04 12:50
Visst han gjorde ingen toppenmatch igår. Men att vara rent ut sagt förbannad för att han fick spela trots att vi vann. Mallorca hade 1 skott på mål. Det gick i mål. Barca hade två straffsituationer. Ett skott i ribban, Eto'o hade ett skott precis utanför efter typ en kvart. Det var spel mot ett mål. Hade målen kommit tidigare tvivlar jag på att någon hade klagat på Sanchez. Men visst är det oroande att Caceres aldrig får spela.
Barcelona Mojito
2009-01-04 12:47
Tarrak

Med all respekt, de passningarna Sanchéz gjorde igår hade även Cacéres klarat av.
Här har vi roten till att Victor S. blev en hackkyckling, att Cacéres inte/aldrig får chansen. Inte ens på bänken platsar han tydligen, även om det är försteligt att Pep hellre satsar på 1 back och resten ofrensiva avbytare i en match mot detta motståndet.
I mina ögon är han en större talang än Sanchéz och nu börjar det bli risk för frysboxvarning.

Sen tycker jag också det är totalt meningslöst och fel att kalla Sanchéz för saker som "världens sämsta" och "totalt onödig".
----Messi----
2009-01-04 12:44
Sluta försvara Victor S, han har aldrig gjort en bra match i barca tröjan. han tar bara onödig plats. De är bara dumt och försvara honom.
Barcelona Barça-fan
2009-01-04 12:36
barca_joe.
Där håller jag inte med. Jag ser avsevärt större potential i båda Busquets och och Pedro än i Sanchez. Dessutom ser jag Sanchez som mer eller mindre överflödig i Barcas trupp. Som mittfältare ser jag att Keita, Busquets och Guddy går före om man ska tala om "ersättare". Som backar går Caceres, Milito och Pique före. Varför ha en spelare bara för att? Jag tycker han varken visar på klass eller potential.
Barcelona tarrak
2009-01-04 12:34
Även jag blev förvånad när jag såg Sánchez i startelvan, men jag förstår Peps tanke. Vi visste innan matchen att Mallorca endast skulle inrikta sig på försvar och tråka sig till en poäng. Precis som alla andra lag med samma inställning sätter man pressen på Márquex och försöker screena bort honom från att ta uppspelen. Därför ville Pep ha ännu en passningsskicklig mittback som kunde få upp bollen snabbt. Att spela den defensivt skickligare, men sett till passningsspelet svagare, Cáceres, hade bara lett till ett ännu tempofattigare spel. Förutom målet skötte sig Sánchez bra. Tråkigt att det här forumet alltid skall ha ett sådant behov av att leta hackkycklingar.

Sports spelarbetyg i länktips, Víctor fick en sjua.
Barcelona Mojito
2009-01-04 12:34
Angående Victor Sanchéz;

Ingen kunde väl förvänta sig en perfekt insats från honom då han gjorde sin första match som mittback.

Vid målet blir han ordentligt bortgjord, men Yaya är ju den som gör det stora misstaget. Det som irriterade mig mest var att han slutade springa långt innan Aduriz avslutat. Tänk om det blivit retur? Arango? kom ju löpande bakifrån.

Uppspelsmässigt var han bra, ja bättre än Piqué i den bemärkelsen tycker jag.

Kommunikationen i backlinjen var inte den bästa igår, och sådant hjälper ju inte en ny kille som Sanchéz. Överlag en ok insats om man ser till förutsättningarna, men jag ser helst inte att han spelar mer i försvarslinjen i ligan.
Mittfältet i en Guddy/Keita position är okej, då hans bästa egenskap är viljan att löpa o kämpa.

Om inte Cacéres startar i cupen eller i nästa ligamatch är det lika bra att vi säljer honom. Han verkar i så fall aldrig få chansen, och då är det inte lönt att hindra en talangs utveckling bara för sakens skull. Milito är ju snart tillbaka.
Barcelona Barça-fan
2009-01-04 12:28
Mojito.
Det jag är fruktansvärt rädd för är att Caceres tröttnar på att få såpass lite speltid och att vara så långt ner på Peps lista. Han är ju ingen snorunge direkt trots att han fortfarande är ung och lovande. Jag tror han kan utvecklas till att bli en framtida världsback om han bara ges utrymme för utveckling. För mig är det en gåta och knappt försvarbart att låta Sanchez gå in som mittback före Caceres. Men jag hoppas verkligen att det finns en vettig förklaring som inte berör hans kompetens som fotbollsspelare.
Barcelona Mojito
2009-01-04 12:19
Angående Pep och hans matchning/laguttagning kan man bara konstatera att han fortsätter förvåna.

Då Keita, Cacéres och Eto´o kom tillbaka i tid trodde man att dessa skulle få starta, men icke - bara lejonet fick chansen.
Samma sak med Piqués sjukdom, alla trodde vi väl att Cacéres skulle få chansen, men då kastar Pep in V. Sanchez och placerar C utanför truppen...

Så länge resultaten går vår väg och Pep ser till att göra byten i tid under matchen (som igår) ser jag inget problem med detta.
Men jag hoppas också att det inte blir en fix idé att byta/rotera/förvåna bara för sakens skull, att det blir som hans kännetecken.

Det som är och fortsätter vara positivt är Pep´s järnvilja att fortsätta peppa spelarna och inte tillåta att de slappnar av.

Visca el Barca y Visca Pep!
Barcelona barca_joe
2009-01-04 12:18
Victor Sanchez är inte så dålig, visst han är ingen stjärna men fullt användbar, kanske inte som mittback men som högerback eller innermitt som han var mot bilbao. Killen har potential, precis som Busquets och Pedro. Igår var han dock inte bäst, men alla har ju en dålig dag ibland. Så tycker ni ska ge han några chenser till att visa vad han går för, för potential har han.
----Messi----
2009-01-04 12:14
Den där Victor S, är ju en div 4 spelare i sverige, komigen killen är ju totalt värdelös. han tar bara onödig plats i truppen.
Barcelona Tompa
2009-01-04 11:57
Visca_Barca:
Ta det lugnt, vi vann ju matchen! Visst, ingen av Barcas bättre matcher den här säsongen men ändå seger och det är det viktigaste. Det är orimligt och förvänta sig att Barca ska spela drömfotboll varje match. Och jag tror faktiskt vi hade vunnit matchen även utan det tveksamma
2-1 målet.

Vad gäller Mallorcas mål var det klantigt att släppa in det. Yaya får till stor del ta på sig det efter sitt dåliga ingripande på mittplanen. Men han revanscherade sig efterhand och gjorde ett riktigt viljemål vid 3-1 målet.
Delarocha RIP Puerta
2009-01-04 09:58
Visca_Barca, Kan du seriöst hålla käft? Börjar bli otroligt trött på ditt jävla gnäll. Vi vann matchen enkelt. Men ändå ska du klaga? Förstår inte grejen. De bästa spelarna kan INTE spela alla matcher. Ska vi spela med bästa 11:an hela tiden kommer du ju se hur slitna spelarna kommer vara och då tvivlar jag på att vi tar en enda titel i år. Det kanske funkar på FM men all fotbollskunskap går inte att få från det spelet. Sluta gnäll nu. Du är bara jobbig.
Barcelona DM1982
2009-01-04 09:23
Ämne: Nu har jag en fråga ....
Det ska inte var några problem, jag har laddad ner mycket därifrån utan att det har hänt något. Det enda problemet nu är att sidan tjaffsar om att jag har Adblock och att jag måset avaktivera den men det funkar ändå inte.
Barcelona Barcamartin
2009-01-04 09:19
Nu har jag en fråga igen :D

Är det nån som vet om det är riskfritt att ladda ner från Z-share? Det är den sidan som länkas från barcastartsidan. Det är nämligen så att jag har ny dator och vill inte sabba den det första jag gör, genom att ladda ner nåt från en virussida
Andreas-
2009-01-04 07:08
Jag ser absolut inga problem med att Pep spelade med Sanchez idag. Visst, han kanske inte gör det bra vid 1-0 målet men att låta talangerna få speltid är viktigt i det långa loppet. När vi dessutom ändå vann matchen så anser jag att det inte finns så mycket att gnälla över. Att spara på Alvés till exempel kommer bli nyttigt för oss senare under säsongen. Det är mening att vi ska gå långt i cupen och CL. Det kommer bli många matcher och Alvés som springer upp o ner hela matcherna mår bra av att vila ibland. Eller vissa kanske anser att vi ska vila Alvés i en viktig CL-match istället för mot en motståndare i ligan som vi ska slå även om Sanchez eller Alvés spelar?

Utan Pep hade aldrig en viss 88a fått chansen. Alla culés vet vem jag pratar om. Total succé och en man som kan bli hur bra som helst, ge han fem år till sen kanske han är en av våra viktigaste spelare. Han blommade bara ut för att Pep gav han chansen. Rijkaard gav till exempel Messí chansen väldigt tidigt, vem är Messí idag? Jo, världens bästa fotbollsspelare..
Barcelona D_ALVES_20
2009-01-04 05:09
Visca_Barca

Jag kan förstå dig till en viss grad men gå inte för långt, men alla tränare utan undantag provar någon gång. Det finns alltid risk att en match går fel, även om du har världens bästa trupp (dream team).

Jag vill inte försvara Pep, om han ska ta risker. Då han får göra det på rätt sätt, vad säger om det här. När Maldini debuterade för Italien, då han gjorde själv mål i sin första match.

Men kolla vilken legend Maldini blev, förresten Pep rättade till problemet. Han löste det på rätt sätt, killen fattade att Sanchez inte ger tillräckligt nytta och bytade ut honom. Glöm inte heller att Mallorca spelarna kan sin sak, Mallorca har inte amatörer och jag kan tänka mig att Mallorca vinner allsvenskan.

Jag håller med att andra målet var offside, men alla lag vinner någon gång tack vare tur. Glöm inte även om andra målet räknades bort, åndå Barca hade kunnat sätta in andra målet lite senare. Jag tycker inte att det är jävligt svårt, vem vet kanske 2 mål på 5 min.
Annons: