/spanien/barcelona/forum/1957.aspx/spanien/barcelona/forum/1957.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Awymard
2015-09-14 21:48
@L.A.M Nr 10:

Hur kommer det sig att Milan förnedrade Steaua Bukarest 1989 (4-0), men Barcelona förlorade, trots spanskt mark? Rumänien hade Hagi, Lacatus och Popescu 1994. De hade bra lag, men hur kommer det sig att Sverige slog dem på straffar, men inte Barcelona? Hade Cruyffs dream team lag eller MSN slagit Steaua Bukarest?
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-09-14 21:31
Awmyard

Rumänien gick ju till kvarten och slogs ut av Sverige på straffar -94 så de hade väl ett rätt bra lag. Annars har jag inte mycket att tillägga då jag inte är i närheten av tillräckligt gammal för att ha sett dessa matcher ni pratar om live.
Barcelona Kröjf
2015-09-14 21:16
Awymard

Cruyff var min idol som grabb och tröjan 14 ett eftertraktat nummer; även om det luktade avbytare lång väg på den tiden. Så på den vägen var det. Men konstigt nog höll jag från skillnad till farsan inte på Ajax, utan var tyvärr helt indoktrinerad av Tipsextra. Vilket favoritlag jag hade då vågar jag inte skriva, men inte var det Real Madrid i alla fall. Värre än så om du frågar Gabriel....

För övrigt hade vi vänner på besök i helgen. Och en av dom umgås med en viss Inge Danielsson via gemensamt golfspelande. Har själv varit hemma hos "Inge Guldfot" som han kom att kallas efter att ha avgjort en VM.kvalmatch mot Portugal med en soloraid över deras planhalva på sextiotalet. Och att sitta och prata fotfoll med honom slår det mesta. Inte minst som han faktiskt spelade tillsammans med Cruyff i just Ajax och gjorde två mål mot Benfica i Amsterdam. Samt även spelade Europacup-finalen mot Milan. Vilka minnen! Först och främst för honom förstås!!!! Och då menar jag inte tillfällen att få prata fotboll med mig....(kolla länken).

Dina frågor om Steaua får anstå till nån annan gång, för nu ska jag göra annat.
Barcelona enkos
2015-09-14 21:06
Det blir jubilerande 100-e match i Champions League för Messi på onsdag. Han debuterade mot Sjachtar 2004. Första mål gjorde han mot Panathanaikos 2005
Hittills har det blivit 77 mål, alla i länken
Barcelona Vampíro
2015-09-14 20:57
Fan sitter och lyssnar på Euro Talk och efter drygt 90 min snack om PL så kommer de till Atleti-Barça och de har inte ens koll på att Bravo är skadad. Det och en del andra tabbar om olika spelare får en att bara bli ledsen. Gillar vanligtvis Euro Talk men fan vilken skillnad på kunskap och intresse när det kommer till spansk fotboll, tråkigt. Inte så konstigt att La liga inte har nån kanal i Sverige.
Postat via SvenskaFans-appen
Awymard
2015-09-14 20:38
@Barcelonito / Lucho Enrique 21:

Skulle du säga att dagens Barcelona är större än Dream Team laget från 1990-talet?
Awymard
2015-09-14 20:35
@Kröjf:

Om Steaua var nu ett av Europas bästa lag i slutet av 80-talet, hur kommer det sig att de åkte på storstryk mot Milan 1989? Vad hade Milan som Barcelona inte hade? Idag har vi MSN och är i särklass bäst i hela världen. Kan förlusten ha berott på att vi saknade någon i Messi klass på den tiden? Om Steaua var ett lag som andra respekterade i världen och som enbart använde sig av inhemska spelare, hur kommer det sig att Rumänien inte lyckades i VM? Hejade du då på Barcelona när du såg finalen eller upptäckte du ditt Barca intresse senare i livet?
Barcelona Kröjf
2015-09-14 20:35
Kom plötsligt att tänka på Dynamo Kiev. Som var lika med sovjetiska landslaget precis som hockeyns CSKA Moskva. En vidunderlig totalfotboll under ett vidrigt styre skulle man väl kunna sammanfatta den eran, utan att direkt överdriva.
Barcelona Liunil Masse
2015-09-14 20:34
@ChampionsLeague: Benitez, @realmadrid?: "The talent is there. These players need freedom. When players understand their role, the team is unstoppable." #UCL "Unstoppable" Hahaha! Snacka om att ta i alltså.
Barcelona the cameroonians
2015-09-14 20:31
Kröjf

Respkt!

Själv var det först på 90-talet som jag började att följa fotboll på riktigt och kommer fortfarande ihåg den tomhet som infann sig när målen ramlade in i Europacupfinalen -94. Kan tänka att du hade samma känsla under straffläggningen -86...
Barcelona Kröjf
2015-09-14 20:26
the cameroonians

Precis som du skriver var rumänska mästarna ett respekterat och aktat lag även internationellt på den tiden. Och jag får väl erkänna att jag är gammal nog att faktiskt ha sett matchen ifråga i direktsändning; I färg dessutom...

Med tanke på vårt meningsutbyte idag runt dräkter, så kan också nämnas att Steaua från skillnad till FCB av idag, spelar i ett "typiskt" barcaställ av snudd på traditionellt snitt hemma och helgult borta....
2015-09-14 20:21
För att bollen är rund.

Samma sak när vi mötte Milan i finalen -94, vi var favoriter med vårt dreamteam men Milan med sina holländare och Savicevic satte oss ordentligt på plats.

Dessutom kunde rumänska lag inte köpa in en massa utländska stjärnor som Milan (och Barcelona) utan la sin tillit till inhemska spelare. Milan köpte ju till och med upp stjärnor som fick sitta på bänken eftersom man på den tiden bara fick ha tre utlänningar i laget.

Så Steaua var riktigt bra.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-09-14 20:18
Barca hade storhetstid när de förlorade 4-0 mot Milan också. Steaua hade helt enkelt bättre resultat i Europa än Barca i slutet av 80-talet.
Awymard
2015-09-14 20:15
@the cameroonians:

Om Steaua var nu ett av Europas bästa lag i slutet av 80-talet, hur kommer det sig att de åkte på storstryk mot Milan 1989? Jag förstår att Steaua hade riktigt duktiga spelare som Bölöni, Lacatus, Piturca, Dukadam etc., men Barca hade spelare som Schuster, Pichi Alonso och Carrasco. Vad gick fel? Vilken final tycker du värst om: Förlusten mot Steaua 1986 eller 4-0 förlusten mot Milan 1994?
2015-09-14 20:11
Steaua var ett av Europas bästa lag i slutet av 80-talet anförda av geniet Marius Lacatus,- så att de vann var väl egentligen inget konstigt i sig.

Däremot var det ändå en chock för culers att man förlorade finalen, särskilt som man lyckades med bedriften att missa alla sina straffar i shot-outen.

Fotbollen på den tiden var ju helt annorlunda än idag och det går inte att jämföra nu och då.

Den tror jag inte att så många här inne minns (eller ens var födda -86, så det är ett ypperligt tillfälle att använda google för att få fram mer fakta.
Awymard
2015-09-14 19:38
Jag kollade på gamla Youtube videoklipp och la märke till Europacup finalen 1986. Hur kommer det sig Barcelona förlorade finalen mot Steaua Bucharest? Var Steaua överlägset bättre lag än Barca på den tiden? Hur skulle dagens Barcelona spela mot Steaua laget från 1986? Hade Barcelona vunnit mot Steaua?

Sen undrar jag hur supportrarna reagerade efter finalen. Var de förvånade att Barcelona förlorade på spanskt mark mot Steaua eller var det ett väntat resultat?
Barcelona Arda-Turan
2015-09-14 19:00
[QUOTE=the cameroonians]Finns flera olika versioner. [/QUOTE] tackar
2015-09-14 18:57
@Arda-Turan:

Finns flera olika versioner.
Barcelona Arda-Turan
2015-09-14 18:53
Nån sida man kan ladda ner Atletico Barca matchen behöver nu?
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-09-14 18:19
Som sagt, ingen idé att tjafsa med Blatter som hånglar med Perez backstage. En FIFA-ordförande som är hedersmedlem i Real Madrid, marknadsfört och ändrat regler för att ge Cristiano guldbollar. I Januari försvinner en del av deras fascistkompisar i Bryssel. Barto har en chans nu att gå sin egen väg som president och inte vara Rosells springpojke mer. Antingen kommer han presentera 2 eller fler seriösa sponsorer eller så ställer han Qatar mot något värdelöst. Utifrån erfarenhet väljer han nog det andra alternativet. Men som sagt, han kan sänka både Rosell och Laporta med ett par bra beslut. Hoppas han ser sin chans!
2015-09-14 17:59
I samband med att klubben idag presenterade en ny sponsordeal, de här gången avseende LASSA Tyres som ska pryda tröjorna för inomhussporterna, passade journalister på att ställa lite frågor till Bartomeu; Angående FIFAs hetsjakt; - Deras sätt är både oschysst, opassande och grovt överdrivet. - Vi inväntar att de ska byta ledare så att vi kan bygga nya broar och relationer Angående tröjsponsorerna för nästkommande period; - Vi pratar med mer än två företag som vi ämnar presentera för generalförsamlingen i oktober Angående domarinsatserna; - Vi kommer säkert att se saker vi gillar och saker som inte faller oss i smaken. När vi anser att något är fel kommer vi att vidta åtgärder. Angående Messi; - Livet med Messi är underbart och han tillför ytterligare en nyans Angående värvningen av Arda Turan; -Vi köpte Arda av sportsliga skäl, det hade inget att göra med PR eller sponsorer. Sponsordealen med LASSA är för övrigt värd runt €25 miljoner över 4 år.
Barcelona enkos
2015-09-14 17:30
Benitez pikar Ronaldo igen. På frågan om Ronaldo är den bäste så svarar Benitez "jag är inte säker, jag har sett och tränat många bra spelare "
Barcelona LeoMessi
2015-09-14 17:15
The cameroonians Är det ens möjligt att förvänta sig mindre av domarna i segunda B än i la liga? För i la liga så gör dom fel medvetet.
Barcelona Arda-Turan
2015-09-14 17:08
spelade fifa 16 demo med Barca och såg att följande spelare hade Bartra 79 rating S Roberto 78 Rafinha 79 Adriano 78 ingen av de förtjänar de har rating, kanske Rafinha Adriano borde vara 74 typ, så usel är han annars tyckte jag att Messi är lite seg i spelet
2015-09-14 16:58
[QUOTE=S.Eto'o]Någon som kollade på Barca B match som kan förklara detta mål??? [/QUOTE] Ingen av domarna noterade att en av motståndarna till Barcelona inte tagit sig tillbaka på rätt sida mittlinjen efter att Barça reducerat. Detta utnyttjade motståndarna direkt på avspark och kunde avgöra matchen. Skandal, men domarna i Segunda B är inte de vassaste knivarna i lådan.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-14 16:36
Ingen nyhet direkt att Veratti vill till världens överlägset bästa fotbollsklubb. Vi har den största dragningskraften i världen alla spelare bara dreglar när dom hör Barcelona. Sen angående Veratti vs Pogba, är det där ens en seriös fråga? Jag tar Veratti alla dagar i veckan före Pogba. Den sistnämnde är överskattad enligt mig. Han är absolut inte värd 1 miljard som Juventus hävdar. Jag vet inte vad Juve har rökt men någon miljard är han fan inte värd.

Sen Veratti?

Problemet med Veratti är att PSG ägare leker maffiaboss. Han hotade oss med att lägga bud på Messi om vi gick efter deras spelare,och tyvärr så verkar Veratti vara en spelare som saknar Balls det är en lojal spelare som respekterar PSG. Hur som helst så är en sak säkert PSG äger kmr inte sälja ett piss till oss. Den ända möjligheten som jag ser är att Veratti helt enkelt tar eget intiativ där han öppnar upp en möjlighet för en affär. Jag ville redan inför den här säsongen ha in Veratti jag tycker han är topp 3 i världen kanske tom bäst. Med honom så hade vårt mittfält blivit ännu bättre, och det känns som att man vet vad man får av Veratti om man köper honom. Det kan man inte säga om Pogba direkt som är en stor chansning.
Barcelona S.Eto'o
2015-09-14 16:32
Någon som kollade på Barca B match som kan förklara detta mål???
Barcelona Liunil Masse
2015-09-14 16:12
Verratti on Barcelona:"They're a team that has fun even when they lose. For me that is the most important thing" to Undici
Barcelona Liunil Masse
2015-09-14 16:06
Verratti:"If I have to identify a team that plays my vision of football, I pick Barcelona. If I have to pick a player Iniesta" to Undici Ska man tolka detta som en flört med oss? Skippa Pogba säger jag och in med Verratti för fan. Vill han lämna PSG för oss så kan de inte tvinga honom att stanna.
Barcelona Neymar N11
2015-09-14 16:05
Previous time Atletico lost a Liga home game after opening the score was in May 2013, also against Barcelona (1-2) [via @pedritonumeros]
Annons: