/spanien/barcelona/forum/194.aspx/spanien/barcelona/forum/194.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Bosketts
5/24/2017 14:45
Blaugrana91

Det är intressant, tycker jag, hur olika vi ser på saken. Jag respekterar dig som skribent och i synnerhet dina åsikter, även om jag anser att det är en approach som tar klubben i helt fel riktning. En riktning som redan tagit fart de senaste säsongerna, och som nu börjar skörda sina första frukter i uteblivna titlar och tappat spel.

Jag tror att det i grunden bottnar sig i att vi ser på klubben med helt olika ögon. Just därför skulle det vara spännande att höra hur det ser ut från ditt perspektiv.

Det som alltid charmat mig med Barcelona är hur vi lyckats vara en absolut toppklubb, utan att skötas på samma sätt som exempelvis Madrid. När värvningshetsen drogs igång för ett par år sedan och spelare köptes för miljardbelopp kunde jag luta mig tillbaka stolt och tänka på att Xavi, Iniesta, Messi, Busquets inte kostade ett smack, utan var ett lyckat projekt grundat av bland andra Cruyff. Samtidigt som dessa spelare var på sin topp fanns namn som Samper, Grimaldo, Munir och andra på tillväxt.

Man njöt liksom av att Madrid i ren panik värvade Kaka, Cannavaro och andra för miljard efter miljard, men aldrig nådde upp till den klass La Masia-produkterna huserade på. Mer än en klubb var det verkligen.
För även om ekonomi är en viktig aspekt av fotbollen idag, så spelar det på det sportsliga planet ingen som helst roll. När vi var som bäst startade Pep med 9 av 11 spelare från de egna leden. Du kan själv räkna på hur mycket det kostade klubben. Idag må vi vara rikare, men vi spelar sämre och tar färre titlar.

Jag tror att det är viktigt, i synnerhet i dessa pengakåta dagar, att skilja FOTBOLLSLAGET FC Barcelona från VARUMÄRKET FC Barcelona. Vi behöver verkligen inte bli ett globalt jättemärke, för på planen så spelar det ingen som helst roll. Det vi behöver är ett tänk som främjar fotbollen, en ledning som fortsätter det LÅNGA arbetet med att bygga upp La Masia. Och lita på talangerna och modellen.

Det kan låta drastiskt och dramatiskt, men för mig begår denna ledning ett stort tjänstefel när de sakta med säkert plockar isär det som vi byggt upp de senaste 30 åren. Det som när mig frustrerad är att vi om 10 år kommer titta tillbaka på alla beslut som tas idag och tänka; VARFÖR? Hur kunde vi bara röra oss bort från den modell som gjorde oss störst, bäst och vackrast i världen?
Barcelona Katalano
5/24/2017 14:29
@Blaugrana91:
Absolut är Espai barca ett superviktigt projekt för klubben. Men om en ledning med ett (i min åsikt) bättre fokus skulle sätta sin egen prägel på det så ser jag bara positivt på det hela. Du tycker att fokuset på ekonomi är helt rätt så som fotbollsvärlden ser ut medan jag även här ser tvärtom på det. Det har aldrig varit viktigare att värna om värderingar, utvecklingen av egna talanger osv. Att särskilja oss mot de andra jättarna och göra oss till en mer attraktiv klubb för både fans och spelare som är ute efter mer än bara pengar. Självklart krävs det en balans av de 2, men nuvarande junta är för extrema åt det ekonomiska. Edit: Som Bosketts ovan är inne på så tycker jag att du är ett värdefullt inslag här på forumet. Vissa skribenter tror att det är åsikterna som gör att vi mods måste dra till med spärrar ibland och att man inte får försvara nuvarande ledning osv. Men så är självklart inte fallet och då brukar jag vilja ta dig som exempel som alltid skriver på ett moget sätt med argument och motiverar dina åsikter på ett bra sätt. Våra skilda åsikter gör diskussionerna här inne mycket mer intressanta.
Barcelona Blaugrana91
5/24/2017 14:19
*Espai Barca
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Blaugrana91
5/24/2017 14:19
[QUOTE=Katalano]Jag anser tvärtom. Ju längre vi väntar desto större "skada" hinner nuvarande ledning göra. Projekt som Espai Barca kommer att fortsätta ändå med ny ledning. Tyvärr är det långsiktiga tänkandet du nämner fokuserat på ekonomi och inte på det som jag värderar, dvs klubben rykte, värderingar, spelstil osv. Av denna anledning så ser jag att en ny ledning inte kan tillsättas tidigt nog. [/QUOTE] Ett projekt som Espsi Barca är superviktigt för klubben och även om projektet säkert hade fortlöppt med en ny ledning kan det bli så att dem vill sätta sin egen prägel på det. Fokuset på ekonomi är helt rätt med tanke på hur fotbollsvärlden ser ut idag.
Barcelona Katalano
5/24/2017 14:12
När det handlar om tränare för Barca så borde det finnas inskrivet som en del av arbetsbeskrivningen att denne måste gå på X antal matcher med B-laget per säsong för att följa utvecklingen av spelarna som knackar på dörren till a-laget.

På detta sätt blir B-laget alltid det första man tittar på gällande förstärkningar och breddning av truppen innan man tittar externt.

På detta sätt undviker vi den typen av tränare som tycker sig ha "viktigare" saker att göra med sin tid n att följa B-laget också, vilket i sin tur leder till att man inteh ar förtroende för vra spelare i nedre leden.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
5/24/2017 14:12
Samtidigt ny ledning, men likt väl kan det även bli värre. Den ende jag litar på som president är benedito, han är nog den ende som vill vara Barcelona president och inte göra det för egen vinning.
Barcelona Katalano
5/24/2017 14:07
@Blaugrana91:
Jag anser tvärtom. Ju längre vi väntar desto större "skada" hinner nuvarande ledning göra. Projekt som Espai Barca, som är ett jättebra initiativ, kommer att fortsätta ändå med ny ledning. Tyvärr är det långsiktiga tänkandet du nämner fokuserat på ekonomi och inte på det som jag värderar, dvs klubbens rykte, värderingar, spelstil, fokus på utveckling av talanger och att allt ska hänga ihop. Av denna anledning så ser jag att en ny ledning inte kan tillsättas tidigt nog.
Barcelona El Pistolero #9
5/24/2017 14:03
Xavi [ex Barça]: Kroos is Real Madrid's engine. He reminds me a lot of myself when he plays, he's almost my successor. [sport bild] Men folk här blir upprörda när man säger att Kroos är bättre än Rakitic.
Barcelona Blaugrana91
5/24/2017 14:00
[QUOTE=Bosketts]Fast. Det är ju precis det som händer med denna ledning. Är det inte transferförbud så är det tvivelaktiga spelarköp från Brasilien eller onödig mobbning av klubbens legender (läs: Cruyff). Håller i övrigt med om att vi behöver mindre trams kring klubben. Men att byta ledning är enligt mig det enda sättet att få bort just tramset. [/QUOTE] Transferförbudet var knappast enbart nuvarande lednings fel även om dem fick ta smällen, tvivelaktiga köp från Brasilien har vi även sett tidigare från andra ledningar, men visst i övrigt kan jag hålla med. Samtidigt behöver inte det betyda att en ev. ny ledning skulle göra något bättre. Nuvarande ledning har flera stora projekt på gång och ett långsiktigt tänkande för klubben, som sagt vore galenskap att ändra något i det här läget.
Barcelona Bosketts
5/24/2017 13:43
@Blaugrana91:

Fast. Det är ju precis det som händer med denna ledning. Är det inte transferförbud så är det tvivelaktiga spelarköp från Brasilien eller onödig mobbning av klubbens legender (läs: Cruyff).

Håller i övrigt med om att vi behöver mindre trams kring klubben. Men att byta ledning är enligt mig det enda sättet att få bort just tramset.
Barcelona Blaugrana91
5/24/2017 13:40
För klubbens skull ska vi alla nog hoppas på att det INTE blir något omval eller liknande. Den här sommaren är extremt viktig för klubben vad gäller det sportsliga, vi har alltså inte tid för massa annat trams som tar fokus och ställer till oroligheter... 100% fokus i sommar ska vara att få in en kompetent tränare och sedan förstärka till laget. Dessutom så har Bartomeu och nuvarande ledning många spännande projekt på gång , exempelvis Espai Barca och starka visioner om ett globalt starkt Barcelona, att då helt plötsligt byta ut ledningen skapar ytterligare oroligheter som sagt, vilket är det sista vi behöver just nu.
Barcelona Ribohn Fan
5/24/2017 13:28
Det jag hoppas på är att ledningen går efter en tränare, som först och främst har en vision att spela en attraktiv och underhållande fotboll i Cruyff's anda. Hans(Xavi) första uppgift är att följa denna rödatråd som en gång Barca har skapat. Utvärde och hitta spelare som passar in i den modellen. Det får inte vara någon typ av Mourinho karaktär, som inger en sådan respekt att spelarna slaviskt ska följa honom enbart för att vinna bucklor. Hur det sedan ser ut det är oväsentligt. Det vill inte jag vara med om!
Barcelona Meneysuarez91011
5/24/2017 13:16
Se reglerna. inklistrade inlägg från Puertan (...) accepteras ej/ mod
FCB- Culé master
5/24/2017 12:18
@Rambla~:

Valverde ska nog inte vara i samma kategori som dem två trots allt. Nu kan man inte dra slutsatsen att han är en världklass tränare men jag har funderat och han har gjort det bra med bilbao, varför skulle han inte göra stordåd med en större klubb?

Anses Zidane som en bättre tränare om han inte stod i reals bänk nu? du förstår nog vart jag vill komma.
Barcelona Rambla~
5/24/2017 12:08
"Mysfarbrorn" som tränare måste väl då bäst representeras av tränare som Ancelotti och Ranieri? ;)
Barcelona Bosketts
5/24/2017 11:33
@Barcelonistas:

Du missar helt min poäng... för han är ju också en taktiker av rang.
Barcelona Barcelonistas
5/24/2017 11:30
Bosketts - Conte hade dock aldrig slutat den snubben är hel galen..
Barcelona el Flaco
5/24/2017 11:29
Gabriel/

Det är skrämmande att Núñez-rösten fortfarande har så pass stor betydelse, framförallt när ex-presidenten har blivit dömt för skattefusk och bedrägeri. Men det är som du säger, det finns fortfarande många culés som är pro-Núñez och de kommer naturligtvis inte rösta på Laporta. De culés röstade på Rosell i 2010 och på Bartomeu i 2015 och kommer säkerligen göra samma sak i nästa val.

Samtidigt är det värt att notera hur låg röstdeltagande det har varit i de två senaste presidentvalen. När Rosell vann var det 48,11% av de röstberättigade socis som röstade. Fem år senare när Bartomeu vann låg den siffran på 43,12%. Sen kan det faktumet att valdagen inträffade när många är på semester säkert ha påverkat slutresultatet.

Jag hade inte tänkt på att det skulle kanske gynna oppositionen om man slår sig samman med en enda frontfigur för att på så sätt besegra den nuvarande juntan. Jag har också läst om att Cardoner har bra feeling med många penyes och kan även spela nostalgi-kortet då hans morfar var Nicolau Casuas, en av Núñez vicepresidenter och en man som hade väldigt bra relationer med penyes och medlemmar och som var bra på att dra i trådar för att gynna Nuñez. Så där har Cardoner en enorm fördel, om det nu skulle stämma att han tar över efter Barto.

Det hade varit oerhört skrämmande om denna styrelsen bara lämnar över presidentposten efter sig internt och använder sig av medierna och eventuella lagframgångar för att hålla sig fast vid makten. Laportas och oppositionens nederlag i senaste presidentvalet var ett tungt slag och man förväntade sig betydligt mer. Både från de dåvarande presidentkandidaterna och av de som gick och röstade.
Barcelona Bosketts
5/24/2017 11:28
Katalano

Intressant att du tar upp det där. För oftast har tränare med självsäkra och auktoritära personligheter brunnit snabbt. Moruinho är väl det mest lysande exemplet på tränare som "hade" det ett tag. Lucho likaså. Sådana personligheter håller sällan i längden. Därför hade Sampaoli kanske varit fel val i längden.

Som du är inne på så är de bästa tränarna de som lyckas kombinera dessa två egenskaper. Och där är väl Pep och Jurgen Klopp de tydligaste exemplen. Ödmjuka taktiker med en galen sida.
Barcelona Katalano
5/24/2017 11:21
Pep - El Míster Det finns olika sätt att få respekt av en trupp. Det ena är du inne på redan, genom att ha en självsäker och auktoritär personlighet, som spelarna lyssnar på på en gång. Detta kan lika gärna slå bakslint efter starten beroende på hur det går och hur spelarna behandlas. Den andra typen är respekten som fås efter att man bevisat sitt kunnande och expertis genom tydliga motiveringar och att man underbygger alla sina idéer och tankar på ett argumenterande och motiverande sätt. Man visar att man ser varje spelare och att man säljer in sina idéer så att spelarna själva tror på dem också och att det inte enbart är order. Då får man oftast med sig spelarna på ett ödmjukt sätt. En sådan tränare kan coacha laget under längre perioder och det är denna typ av tränare som spelarna "brinner" för. Nu behöver inte den ena typen utesluta den andra utan de flesta tränare är en blandning av exemplen ovan. Men min poäng är ändå att det senare exemplet är det man ska eftersträva. Vilket typ av karaktör en tränare är, hur auktoritär och om denne kan tala med hög röst som i sig ger respekt osv är sekundärt.
Barcelona Bosketts
5/24/2017 11:20
Å andra sidan har Barca sällan tränats av något stornamn. Snarare så att tränaruppdraget hos oss gjort dem till kända tränare. Pep, Cruyff, Lucho etc.

Jag tror Valverde kan få ordning på truppen igen, även om jag hade föredragit andra namn. Det är en tränare, till skillnad från Lucho, som är extremt duktig på balans. Att få laget att jobba ihop. Av det jag sett från hans sejour i Bilbao.

Det jag tvivlar på är hans taktiska matchkunnande. Något som denna säsong varit ett stort problem. Att kunna förändra matchbilden. Men, den som lever får se.
Barcelona Pep - El Míster
5/24/2017 11:06
Är Valverde en tränare med karaktär, hög röst och som får respekt av sina spelare? Hur är han som person liksom? Det är vad jag tror är viktigast just nu - en tränare som spelarna lyssnar på och tror på. Givetvis är den taktiska biten viktig men oavsett så måste ju laget samlas och enas runt tränaren och hans persona.
Barcelona Rambla~
5/24/2017 11:05
S.Eto'o Det snackas oftast om att ny tränare måste ha Barca DNA (fånigt uttryck) för att klubben/ledning ska något intresse att anställa honom. Valverde, 2 säsonger i klubben och spelade typ 22 matcher under den tiden. En klubblegendar eller? :). Då har tex Ezquerro mer Barca DNA än denne Valverde om det där är kriterierna som måste uppfyllas. Nu är troligen Santi Ezquerro troligen ingen tränare i dagsläget men du fattar vad jag menar. Ledningens hit-list bestod alltså av namnen Unzue, Eusebio och Valverde. Wow, vilka världsklass-tränare, de måste haft det jobbigt när de skulle ta beslut över vem som ska leda en av världens största klubbar de närmaste säsongerna.
Barcelona Gabriel
5/24/2017 10:25
el Flaco Det stämmer bra. Anledningen till varför det ryktades att Bartomeu skulle lämna sin post som president var pga personliga motiv och handlade om något som hade med hans familj att göra. Stämmer också bra att man isåfall hade planerat att att låta vice presidenten Cardoner ta över efter Barto, ett val som hade betytt en fortsatt inriktning mot samma spår som den klubben gått emot under både Rosell och Bartomeus styre. Och även om det nu faktiskt blir omval redan till sommaren, vilket även jag har svårt att se hända, pga att det som du själv säger numer är väldigt svårt att få till en vote of bo confidence emot ledningen, så tänker jag trots det inte sitta och hoppas på allt för mycket. Jordi Cardoner är en person som redan besökt de allra största penyas i Barcelona flitigt och samlat in förtroende och röster från de en stor majoritet. Att man är apatisk mot förändring stämmer inte riktigt, åtminstone inte till den grad att alla är det. Vad som däremot är anledningen till att inget sker har mycket o göra med de äldre medlemmarna och att en stor majoritet av de här medlemmarna är Nuñistas och ser Bartomeus junta som det något av en spegelbild utav Nuñez tid i klubben. Sedan är det också så att alla de "bra kandidaterna" som Laporta (om han ställer upp), Victor Font (som inte han heller har uttalat sig om att ställa upp i ett eventuellt presidentval), Benedito, Farre och alla de andra kommer att ta röster ifrån varandra - precis som det hände i det senaste valet och på så vis förstörs för varandras chanser. Medans de som gillar nuvarande juntas hantering av klubben endast kommer att ha ett val att lägga sina röster på, Jordi Cardoner. Med det sagt hade det absolut bästa av allt varit att man fick se en 2-mans fight intet eventuellt presidentval. Där alla de som motsäger sig Bartomeu och hans juntas fortsättning i klubben går samman och bildar en egen junta tillsammans. Men det finns alldeles för mycket ego och politiska vinningar att göra för att gå med på att vara en del av någon annans junta snarare än att vara presidenten i sin egna. Tyvärr. Med det sagt har jag svårt att se någon möjlighet till förändring även om hoppet är det sista som överger en. Jag fruktar för våran klubb, för på det sättet som det är just nu finns det en stor risk att den nuvarande ledningen kommer att få sitta kvar som ansvariga i flera, flera år. Med nya presidenter, men samma skit.
Barcelona Ribohn Fan
5/24/2017 08:49
Det är ju därför vi har spelet 4-4-2 denna säsong, med Messi på topp med Suarez. Messis defensiva jobb blir mindre, ska ta första press på mittbackarna.
Problemet är när vi har boll, då Messi droppar ner och om vi tappar boll.
Då tar han inte jobbet som en mittfältare, rör sig istället upp mot topp.
Men detta får den nya tränaren lösa på något vis.
Barcelona el Flaco
5/24/2017 07:38
Gabriel/

Jag hoppas du har rätt om ett hypotetisk omval till sommaren, men jag har svårt att se det bli verkligt. Att det finns många som sitter och väntar på chansen att ställa upp i presidentval tror jag säkert det finns. Däremot har den nuvarande juntan infört ändringar i klubbens stadgar som gör det oerhört svårt att få till ett misstroendeförklaring och därmed nyval.

För någon månad sen ryktades att Bartomeu funderade på att avgå och ett Jordi Cardoner, en av vicepresidenterna, skulle ta över, men nu har Barto gått ut och försäkrat att han kommer fortsätta så där släcktes det hoppet. Åtminstone temporärt.

Men jag hoppas verkligen dina uppgifter stämmer. Främsta anledningen till varför jag är så pass skeptisk är att man får intrycket att majoriteten av medlemmarna verkar väldigt apatiska till förändringar i klubben och framförallt vem som styr. Att man antingen inte bryr sig eller blivit påverkade av medierna, som under de senaste åren inte har varit särskilt kritiska till styrelsen.

Låt oss hoppas att något kan tända eld i röven på folk där nere så vi får ett mer aktivt medlemskap och röstdeltagande. För det kommer behövas om vi ska få drastiska förändringar i klubben.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
5/24/2017 07:34
I liga spelet under våren så tycker jag faktiskt att Messi har tagit det största defensiva ansvaret av anfallarna. Kolla bara matchen mot eibar hur mycket han sprang.
Barcelona Barcadinho.
5/24/2017 07:29
Å andra sidan är det Messi o Suarez som har haft mest spelminuter i laget, ja bakom TS så klart. Suarez roll är en aning lättare för han kan vila lite mer under matchens gång. Messi kan inte spela 3000 min, göra mest mål, acclerera gång på gång med smällar o tacklingar som tillägg OCH springa ännu flera mil för defensivt arbete. Han är väldigt impulsiv och för att kunna vara så måste han återhämta sig emellanåt under matchen. Det är så mycket som hänger på hans axlar offensivt, då får de andra sköta resten. Jag menar inte att han aldrig ska jobba defensivt, men som Rambla skriver. Han får avgöra själv när o hur han gör. Friroll, ja som Crujff gjorde med Laudrup back in time o gjort honom till en av tidernas bästa mittfältare eller som Crujff hade när han spelade.
Barcelona Thierry Henry
5/24/2017 04:48
@Soko:
Alla skall hjälpa till i defensiven. Messi är inte exkluderad. Jag struntar blankt i om han är från mars eller Växjö. Alla skall hjälpa till med press spel och jobba hem när dom är närmast gubben. Det va det vi gjorde 09 och 2012 och det är så man når framgångar. När alla springer och tar jobbet för varandra. Messi fyller 30 i år inte 40. Han är på toppen av sin fysiska förmåga fortfarande. Finns ingen anledning till att han inte skall hjälpa till hemåt. Vi ska anfalla som en enhet och försvara som en enhet.
Barcelona S.Eto'o
5/24/2017 02:04
Skumt att klubben inte vill ha Pochettino för hans anknytningar till Espanyol men går efter valverde.....
Annons: