/spanien/barcelona/forum/19092.aspx/spanien/barcelona/forum/19092.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mojito
2009-04-30 08:42
Utvecklingen av dagens fotboll är skrämmande då destruktivt spel, på gränsen till fult, premieras framför kreativitet och totalfotboll.
England och Premier League har varit ledande på den ekonomiska biten inom fotbollen i ett decennium, frågan är om de nu också håller på att leda fotbollen åt fel håll på planen.

Jag hoppas i alla fall att Barca aldrig tummar på sin spelidé och börjar spela långa bollar på bengt med ett destruktivt försvarsspel som inte backar för att skada spelare om så krävs. Taktik hit och taktik dit, vinna är det viktigaste bla bla bla - argumenten är många...

Hur skulle det se ut om Barca kom till Stamford Bridge och spelade runt bollen mellan mittbackarna och målvakten i 90 minuter. Visst skulle världen reagera och tycka det var "för jävligt", men det är dit det barkar. Om bara den ena vill dansa, varför ska man bjuda upp över huvud taget?

Detta låter kanske bittert, men samtidigt sitter det supportrar till destruktiva lag och älskar denna typ av fotboll. Kanske får de sitt lystmäte stillat i Football Manager i stället, vad vet jag?

Ah vad fan, jag älskar Barcelona och avslutar med en fråga;
Skulle fotbollen klara sig utan lag som Barcelona???
Spanien DaveO Fowler
2009-04-30 07:49
Det är klart att det är extremt frustrerande för er då ni vill se ert lag spela som de kan. Men ni är också bäst i världen på det, det är exakt därför som lag måste spela extremt kompakt och försiktigt. Kalla det tråkigt, men hellre vinna tråkigt än åka ut roligt, eller?

Jag gillar inte ens Chelsea, och här sitter jag och försvarar dem. Det är lite hemskt. Men så är det. Barcelona är världens bästa spelande fotbollslag, men ibland krävs det taktisk smartness för att vinna titlar. Jag tror faktiskt att Barca och Pep besitter denna smartness och det lär visas nästa vecka.

Nu ska jag sova då jag har jobbat natt. Lycka till i helgen mot Real.

Mes que un club!
Barcelona Criff
2009-04-30 07:17
DaveO Fowler, Det jag tycker är den största skillnaden mellan Engelska lag och Spanska, det är just det att Engelska lag kan lägga sig på tok defensiv med Rooney som vänsterback som igår mot Arsenal, för att sen kontra sig igenom större delen utav matchen, PÅ HEMMAPLAN! Och utan att supportarna säger ifrån.

Jag tror aldrig jag har sett en sämre semifinal i hela mitt liv än den igår, stängde av ljudet och satte på musik och grejer istället.

Samma med Chelsea i förrgår & United förra året, hur är det möjligt att världens största klubbar måste åka till bortaplan och spela som Numancia?
Vad har hänt med fotbollen?
Är det sånna här CL semifinaler & finaler man vill ha? 0 - 0 efter fulltid och straffar?

Det roliga är att det finns inget lag för tillfället som kan åka till Camp Nou och bjuda upp till dans, finns inte ett lag som hade vunnit. Och det är det som stör mig, för om 1 lag går fullt ut mot Barcelona, precis som Barcelona gör, så hade CL titeln varit våran och vi hade utan tvekan varit världens bästa lag.

Men denna äckliga skit taktiska 9 försvarare fotbollen gör så det är helt omöjligt för ett tekniskt lag att ta sig igenom.
Barcelona Barca o Mort!
2009-04-30 07:12
DaveO Fowler

Tror inte att han klagade på att man köper spelare i England, bara att man har mera pengar att köpa spelare för som lockar spelarna. Om man jämför t ex Abramovitc och shejkens budgeter me något annan lag i Spanien.

Sedan kanske han också menade att de snor våra talanger från Spanien. För att i England så kan man skriva proffskontrakt när man är 16 medan i Spanien är det 18 tror jag.
Så det lockar ju också iväg talangerna.
Spanien DaveO Fowler
2009-04-30 06:46
Barca!(MQUC3)//

För det första, Vi? Är jag England?

Och ja Liverpool har en del spanjorer. men kollar du på Barcelonas startelva så har du en brasilian, en mexican, två fransmän, en ivorian, en kameruan och en argentinare. Sedan är det Valdes, Pique, Xavi och Iniesta som är spanjorer.

Att hoppa på andra klubbar för att de köper spelare utifrån blir ganska komiskt när Barca lade ut över 300 miljoner på en brasiliansk högerback förra sommaren.

Kom med lite konstruktiva åsikter och motargument om du inte håller med mig.

EDIT; Jag vill bara klargöra att jag inte har några som helst problem med Barcelona eller spansk fotboll. Jag älskar Barva för deras fotboll och kultur. Jag ville bara ge min syn på saken angående England-dominansen.
Barcelona Barça! (MQUC3)
2009-04-30 04:01
Och ändå ska ni sno alla spelare från Spanien..

Allt england har är pengar..massor av pengar..

Usch..
Spanien DaveO Fowler
2009-04-30 03:18
Hej,

Taget från gästkrönikan:
"Man kan hävda att fotboll handlar om resultat och att de som vinner är bäst, men det är inte så enkelt. Med den logiken skulle Fulham vara bättre än Manchester United, Espanyol vara bättre än Barcelona och Napoli bättre än Inter."

Hur kan man med den logiken få det till att Fulham, Espanyol och Napoli är bättre än United, Barca och Inter? United, Barca och Inter vinner ju fler matcher än de tre andra lagen. De vinner fler titlar således. Ologisk logik.

Hur som helst, anledningen till att medier ser England som den "bästa"(allt är relativt) ligan är för att de har nått bäst resultat i europacupernade senaste åren. Det finns på papper(koefficient). England har 4 lag som kan gå hela vägen medans Spanien och Italien har 1 eller kanske 2.

Jag tror att den cynismen som finns i de engelska lagen saknas i flera andra länders klubbar och det är den som gör att de har varit lite framgångsrikare de senaste året. Men alla vet att Barcelona är på samma nivå som de engelska lagen. I slutändan handlar det om tillfälligheter när de allra största drabbar samman.

You'll never walk alone!
Barcelona Karlssoooon
2009-04-30 01:51
Lysande krönika. Ord tagna rätt ur min mun ;)
Barcelona Gonzalez_Barca
2009-04-30 01:17
Andreas-

Haha älskar din avslutning på texten :P
Men håller med, engelska lagen ÄR överskattade. Att Manchester united krossade Arsenal trots att de spelade EXAKT som oss, men lyckades göra ett mål är lite komiskt. Hatar svenska medier och hur mycket de älskar allt som har med England att göra, trots att det fanns 5 engelsmän från start i en helengelsk semifinal. Roligt roligt, Godnatt Culés!
Andreas-
2009-04-30 01:11
EDIT:

Glömde självklart domaren, vilket skämt. Helt sanslöst. Solklar straff och solklart rött på Ballack plus en massa jävla gula kort på nästan varenda Chelseaspelare. Sjukt tråkigt att sånna idioter får dömma en fotbollsmatch.
Andreas-
2009-04-30 01:00
Håller verkligen med Gustav i gästkrönikan "den engelska maskinen". Dem engelska lagen är ett skämt, inte ett dugg bättre än oss. Inte ens nära för att snacka klarspråk.

Är fortfarande väldigt missnöjd med resultatet i Tisdags. Lite småförbannad att vi inte är som bäst när det verkligen gäller. Har nog aldrig suttigt på Camp Nou så frustrerad som mot Chelsea.

Det är, (vi kan inte bara skylla ifrån oss) för dåligt att inte göra mål i den här matchen. För många spelare kom inte upp i nivå, t.ex Messí, Xavi, Eto'o och Henry. Det säger också en del om vad som kan hända på Stamford Bridge. Hur man än vrider o vänder på allt så ÄR VI ett bättre lag än Chelsea. Kalla mig enögd men jag ser fortfarande oss som favoriter.

Tveksamma byten från Pep också tyvärr. Eto'o och Henry borde självklart varit kvar i jakten på ett mål. Helt övertygad om att någon av dessa herrar nickat in 1-0 till oss i samma situation som Bojan brände.

På Stamford Bridge får vi garanterat mer ytor och då gäller det att sätta dit bolljäveln. Jag ser det som ett stort misslyckande om inte CL-bucklan från Rom står i vårat prisskåp när säsongen summeras. Så bra är vi i år och då blir kraven därefter!

Och mitt i allt har vi en match som är viktigare än returen mot Chelsea. Toktaggad till tusen inför en EXTREMT VIKTIG klassiker. Nu ska ligan säkras, och vi ska säkra den mot äckelmarängerna i deras äckliga håla. Plötsligt känns CL o Chelsea så tråkigt och avlägset :)

Vamos Barca, Puta Madrid!
Barcelona k u s h t r i m
2009-04-30 00:40
Med tanke på Chelsea matchen så känns inte El Clasico som en riktig El Clasico.. Men jag hoppas verkligen att jag har fel och att det blir en match. Där vi såklart vinner.
Barcelona Barca-nist
2009-04-30 00:33
trevligt för Thiago Motta som rankas högst efter helgens match i Serie A ;)
Barcelona Barca-nist
2009-04-30 00:14
pokke

helst andra stolpen om Cana inte har återhämtat sig från sist;)
man får tänka på andra också hehe
Barcelona Pep.G
2009-04-30 00:11
#Luiz Nazario de Lima#

Jag anser att vårt spelschema är minst lika jobbigt som era skador. Ni har haft ett tranfserfönster på er att ersätta era skador och det har ni gjort, till skillnad ifrån oss stackare som inte har haft samma friheter som er.
Barcelona pokke
2009-04-30 00:04
Barca-nist

Det är bara att hoppas att Messi är på humör så att han kan chippa den iskallt över Casillas så att Cannavaro slår i låret i stolpen :)
Barcelona Barca-nist
2009-04-29 23:58
vi får hoppas att messi är på hugget den dan;)
Barcelona Barca-nist
2009-04-29 23:57
Més Que Un Club!

tv6 visar inte onsdags matchen bara tisdags, så det gäller att ha viasat fotboll eller grym stream!
Barcelona pokke
2009-04-29 23:56
Pep.G

Vi är bättre på vartenda position utom målvaktspositionen.

Miguel Torres tycker jag är mycket stabilare än Heinze och Marcelo.
Real Madrid #Luiz Nazario de Lima#
2009-04-29 23:50
Ämne: Casillas
Ramos,Cann....
Tänk dig då ifall vi hade haft alla våra spelare tillgängliga

Henry,Etoo,Messi
Iniesta,Yaya,Xavi
AbidAL,Puyol,Pique,Alves
V.V

Higuaín Nistelrooy Robben
-Sneijder-
--------Lass-----Mahamadou
---Marcelo Ramos
--------Cannavaro-Pepe-----
-------------Casillas

Deportivo Creus
2009-04-29 23:42
Klasskillnad. Rakt igenom.
Barcelona Pep.G
2009-04-29 23:38
Casillas
Ramos,Cannavaro,Metzeldes,Torres
Lass,Gago
Higuain,Marcelo
Raul,Huntelar

Henry,Etoo,Messi
Iniesta,Yaya,Xavi
AbidAL,Puyol,Pique,Alves
V.V
Barcelona DaniAlves
2009-04-29 23:21
FCB_armin

som sersari nämnde så är det bara 1 match då, och då går det inte att spela defensivt.. eftersom de vill ju vinna matchen.
Barcelona Sersari
2009-04-29 23:19
FCB_armin

Med tanke på att det är en final och att det inte avgörs över 2 matcher, så tror jag att det skulle bli betydligt öppnare än vad det var förra säsongen. Dom skulle nog inte spela lika fegt som dom gjorde förra säsongen för det är ju ändå en final.
Barcelona FCB_armin
2009-04-29 23:15
Låt oss säga att vi går till final och United likaså.

Tror ni Ferguson väljer att köra deff-spel som tidigare. Eller? Det skulle bli intressant att se.
Barcelona Sersari
2009-04-29 23:15
Creus

Precis, vilken final det skulle bli och vilket tillfälle att ta revansch på dom!
Barcelona-Man United i finalen, hoppas vi tar oss vidare på Stamford Bridge nu.
Deportivo Creus
2009-04-29 23:11
Ämne: Undrar varför svensk....
Tipsextra?
Barcelona Evička
2009-04-29 23:11
Ja, Gustav. Det är inte mycket att säga emot den krönikan. Mycket bra!
El Capitano
2009-04-29 23:09
Ämne: Iniesta avstängd til....
Iniesta är inte avstängd i clásico! Din culé kompis ville göra dig glad bara :)
Deportivo Creus
2009-04-29 23:08
United - Barcelona.

Vilken final det skulle bli!
Annons: