/spanien/barcelona/forum/1876.aspx/spanien/barcelona/forum/1876.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona LennyRomario
2015-09-24 18:16
@Hetfield:

Du vet vad de sa innan tiki-takan, va? När Drogba firade triumfer i början av sin Chelseakarriär? "Det är den moderna fotbollen, som bygger på fysik och löpningar". Man skulle ha spelare som var bra på allt och gärna kunde spela på flera positioner. 1.90 och 87 kg allihopa.

Och det var sant till Barcelona visade att det inte var sant. Och nu är det sant igen, tills någon bevisar att det inte är sant.
Barcelona Kröjf
2015-09-24 18:13
Coach Pep

Nog ingen tillfällighet att min sambo fick en St Pauli-tröja med sitt namn på ryggen i födelsedagspresent igår. Där snackar vi "smålagskultur". Blir riktigt avundsjuk.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 18:13
Kröjf - vad är det som är så roligt kröjf får man inte vara kritisk mot laget efter en horribel insats?

Hur tragiskt är det inte när du använder andras inlägg bara för att sänka ner mig?

? "Många här inne fokuserar på små detaljer. Visa säger Mats, Lucho, Alves Iniesta m.m. är anledningen att vi är så dåliga. Nej, sluta ljug för er själva. Jag tycker att ingenting stämmer alls. Ingenting"

Det har jag inte skrivit. Resten däremot har jag och jag står för dom saker jag skrev. Jag kritiserade laget efter en skitig insats.
Barcelona LennyRomario
2015-09-24 18:12
@Barcelonistas:

Nu är du inne på resultaten igen. Vi behöver inte slå Real Madrid med någonting för att jag ska vara nöjd.

Den match som etsat sig fast mest från Pep-eran är faktiskt när vi åker ut emot Chelsea. Den gav mig allt jag vill ha (och inte ha) som fan. Vi var fantastiskt bra, Chelsea hade fantastisk tur och vi åkte ut.

Och den gav mig känslor. Det är nyckelordet, känslor.
Just i det här fallet sorg och tomhet. Jag gick på fullt allvar i en period på över en månad där den matchen var det absolut första jag tänkte på när jag vaknade. Men flickvän blev oerhört trött på min nya godmorgo-fras "Men hur går det till?!"

Jag var tvungen att prata med ALLA som är det mista intresserade av fotboll om matchen. Hur bra vi var, hur jag inte kunde förstå att vi åkte ur.

Men kontentan är alltså känslor. Kanske är det för att nästan alla vår värderingar försvunnit samtidigt (reklamfritt, spelarna man identifierat sig med, talangerna), men Barcelona ger mig inte samma känslor längre. Jag ser tre maskiner på topp, men borttaget Messi så hade de lika gärna kunna springa runt i PSG.

Men det bör ju också sägas att de allra flesta av mina vänner, som inte håller på Barcelona, anser att Barcelona spelar roligare fotboll nu! Själv tror jag det mest beror på att matcherna känns öppnare och jämnare, vilket de väl ofta också är. Och att det spelas en fotboll de känner igen och kan identifiera sig med.
Barcelona Hetfield
2015-09-24 18:06
Jag förstår inte riktigt paniken som uppstår här. Vill folk att man ska gå tillbaks till Peps "100 passningar innan man gör mål" fotboll? Det var vackert, men det var också unikt. Det funkar inte längre och lär inte funka på ett bra tag. Enriques fotboll är den moderna fotbollen, där det bygger på fysik och löpningar. Sen så blir jag väldigt förvånad över hur folk verkar ha glömt att man har haft en lång transferban och har minimalt material att jobba med, samtidigt som Enrique vann trippeln. Ibland så känns det som att Barcelona knappt lyckades ta en CL plats förra säsongen. Ta det lugnt, och sätt det i rätt perspektiv. Verkar som att det mesta av kritiken härstammar från en nostalgisk känsla över "tiki-taka" sen Peps tid, vilket Barcelona inte har materialet för eller ens effektiviteten för. Om det är något jag kan kritisera Enrique för så är det hans korkade envishet att satsa på vissa spelare och ta in spelare till klubben som inte ska vara där.
Barcelona Coach Pep.
2015-09-24 18:05
Till Barcelonistas: Att Barca vann trippeln förra är ingen indikation på att fjolårets Barca och Enrique utövade någon sorts extravagans. Det visar snarare på att fotbollen har blivit en systematiserad sensationssport där den som slänger fram den bästa varianten av standardiserad och slätstruken kontringsfotbollen vinner. Våra ideologiska motståndare (och vissa hjärndöda Barca-fans) påstår att ”tiki-takan är död”. Men sanningen är att detta är förvillat nonsens. Det som hänt med tiki-takan är en naturlig del av evolutionen. En tes (radikalt possession-spel) uppstår, och en anti-tes (radikal anti-possession) uppstår för att bekämpa denna och så småningom uppstår en syntes som vederlägger konsensus för hur majoriteten av klubbarna kommer att spela de nästkommande åren. Det är därför de flesta lag spelar anti-fotboll nu. Men idén att tiki-takan skulle vara över är att missförstå fotbollens natur. Det finns inget rätt och fel i taktik, inget magiskt recept. Men det finns bra fotboll och dålig fotboll. Mourinho t.ex. är en bra manager men han är ond och spelar en reaktiv/destruktiv fotboll. Det är därför han aldrig stannar i ett lag länge, eftersom spelarna blir trötta på hans skit. Så, det som hänt med Barca är att man blivit ett mellanmjölkslag som anpassat sig till den rådande normen istället för att gå mot att utveckla en ny anti-tes. Detta tycker du är okej p.g.a. den kortsiktiga vinsten. Det är också här den fundamentala brytningspunkten uppstår mellan mig och dig och dina likasinnade.
Barcelona Coach Pep.
2015-09-24 17:49
@ Xaviesta:

Såhär ser jag det: Vi håller på ett storlag som i regel nästan vinner alla matcher. Vi lever inte i samma värld som smålagsfans (i brist på bättre ord) som lever i ovisshet varje vecka, på gott och ont. Även om deras lag förlorar så har de blivit emotionellt urladdade och på något sätt förgyllda (om deras lag kämpat på) efter match. Förluster är bara en del av ying och yang i fotboll.

Vad kan då vi Barca-fans göra för att också bli tillfredsställda? Jo, vi kan kräva extravagans. Fotboll för oss är mer av en teater varje vecka. En vinst är vardag för oss men vi kan kräva extravagans och på så sätt känna oss förgyllda efter match, fast på vårt sätt. Oavsett vinst eller förlust.

Denna hälsosamma typ av "bortskämdhet" kännetecknade också culés förut. Ledningen har bytt ut alla riktiga cules på arenan mot hedonistiska turi$ter och dagdrivande nickedockor till katalaner. Det är därför man inte får se näsdukarna längre, eftersom de som är på arenan nu saknar krav på spelstil (ledningens kumpaner och valboskap). Vad är det som säger att dessa lättroade ja-sägare skulle vara bättre och mer föredömliga än t.ex. Boixos Nois? Ingenting, enligt mig.

Hur som helst, när vi då får den skiten som vi såg igår kväll och höjer rösten så betyder inte det att man är ”bortskämd”, det betyder att man inte är en lämmel som tolererar vad som helst så länge det kanske blir titlar i slutändan.

Sanningen är att vi som brinner för klubben har haft det värre än smålagsfans senaste åren. Jag behöver knappast gå igenom all skit igen. Smålagsfans har närkontakt med sina spelare, de har fantastisk stämning och även om de förlorar match efter match så blir de ändå själsligt förgyllda i slutändan eftersom de håller ihop. Faller de så faller de tillsammans så vem bryr sig. Men om vi faller, vad faller vi tillbaka på då?

Gillar inte att låta så överromantisk men vad har man för val när man ska försöka nå fram till en hord av depraverade Barcafans.
Barcelona Kröjf
2015-09-24 17:49
Barcelonistas "Greatest Hits" från gårdagens match: ? "Kröjf - detta är Barcelona om du inte har märkt det. Det spelar ingen roll om vi nu kmr nå toppnivån efter Januari. Det är för dåligt att släppa in så mycket mål som vi gjort senaste matcherna". ? "Många här inne fokuserar på små detaljer. Visa säger Mats, Lucho, Alves Iniesta m.m. är anledningen att vi är så dåliga. Nej, sluta ljug för er själva. Jag tycker att ingenting stämmer alls. Ingenting" ? "Luis Enrique: "We can only congratulate Celta, they played a very complete game.""Luis Enrique.... snälla kicka dig själv". ? "Men snälla du Lucho hur naiv och dum är du inte? Fattar han inte att han skämmer ut sig totalt? Värdelösa sopa". ? "4-0 förlust mot Bilbao och 3-0 förlust mot Celta Vigo, detta är under all kritik. Lucho kolla dig själv i spegeln". NU, KAN DU SKRATTA ÅT DIG SJÄLV.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 17:17
Vi bemästrade fotbollens alla strängar med det anfallet som vi hade föra säsongen och folk sitter och lipar över att Barca inte spelat tillräckligt attraktiv? När ska ni fatta att vi aldrig kan bli så bra som vi var under Pep. Om vi ens ska gå tillbaka till den fotbollen så hade det sett ut som det gjorde under Tata Barbecue Martino. IITriplete - jag har lust att skjuta mig själv av all dumhet som folk vräker ur sig. Ja, jag överdriver, jag kallar Ronaldo för Penaldo, jag snackar om Real Madrid, jag gör dittan och dattan. Men jag förringar aldrig det hårda och fina arbete som Lucho och laget gjort.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 17:13
Xaviesta -"Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience" Så nu är jag dum också? Jag kommer med argument du sitter och kallar andra för dum. Måste vara svårt att se när en person spräcker din bubbla? LennyRomario - vad är underhållning för dig? Att se oss spela som Pep Guardiolas Barca? Jag har inte dom kraven att vi ska slå Real Madrid med 5-0 och 2-6, det laget var historiens bästa lag. Det är inga realistiska krav som du har. Sen undrar jag vad du tyckte om Franks Barca? Inte var det någon propaganda fotboll ala pep då inte? Jag respekterar din åsikt jag är också så. Visst jag gillar statistik men för mig är det spelmässiga också väldigt viktig. Jag tycker Barca levde upp till det med sin vår föra säsongen där man körde över City- slog PSG- Messi stod för historiens finaste mål i Cl, man slog även ett taktiskt Juve i finalen.
Barcelona IlTriplete
2015-09-24 17:13
Tillbaka om ett halvår när vi leder ligan före Real Madrid och är i semi mot Bayern igen.
Barcelona IlTriplete
2015-09-24 17:12
Inte skrivit i forumet på kanske ett halvår men jag visste att det skulle vara kaos här inne så var bara tvungen att komma in.

Till er som klagar på trippeln förra säsongen: skjut er själva. Att man ens har mage att klaga på laget när dom tar en trippel och krossar allt som vi gjorde förra säsongen. Vi har aldrig varit så kompletta som vi var förra säsongen. Vi kunde rulla boll men även straffa motståndarna på kontringar. Om ni vill se bollrunk och Guardiola-fotbollen kan ni gå och titta på Bayerns matcher. Förstår verkligen inte mig på folk här..
Barcelona papillon
2015-09-24 17:07
Gio Style

Kan du nämna 1 tränare som har lyckats vinna något med spelare ur form?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 17:07
Kröjf - komiskt att du ursäktar dig själv över att du nu kmr bidra till lågnivå här inne på forumet för att sen ha med följande i det inlägg" Undra på att du porrsurfar mellan varven för att känna dig någorlunda levande emellanåt." wooow på tal om lågnivå... Ja men snälla människa det är ju detta jag reagerar på hur svårt ska det vara att förstå? "Bara att dom båda inte bidrar till direkt underhållande fotboll." du lägger ju in dom båda i samma fack? Lucho spelar inte attraktiv fotboll säger du då undrar jag vilket lag spelar den fotbollen som du gillar? Den ända jag hör är Pep Guardiola, Pep guardiola pep , pep och pep. Om du på allvar tycker att Luchos Barca spelar tråkig fotboll jämfört med vad andra klubbar presterar så tycker jag synd om dig. "Sen till objektiv fakta. Där ger jag dig hela EN poäng eftersom jag bevisligen hade fel. Real Madrid ledde inte med sju poäng utan blott sex halvvägs in på säsongen. Real "tappade" således "endast" 8" under våren och inte 9 som jag skrev, då det skiljde två poäng till FCB:s fördel i sluttabellen. För den som är intresserade av hur anhängare till Madrid ser på nutidshistorien, har jag bifogat en länk. I nedanstående följer ett litet smakprov på hur dom såg på det hela:" Återigen har du fel Real Madrid ledde ligan med högst 4 poäng så du får nog se till att ge mig lite fler poäng. Du må behärska språket väldigt bra men någon vidare lärare hade du fan i mig inte varit. "Real Madrid went from winning, a club record, 22 matches in a row to one of the most disastrous seasons in Real Madrid history. I can’t remember exactly what week it was but in the middle of the season Real Madrid actually lead by 6 points in La Liga race and by the end the following two weeks, Barcelona led Real Madrid by 7 points. Don’t know what happened there. Real Madrid looked in pole position to do the treble this season but unfortunately, a shaky defense happened there..." Varför väljer du att fokusera på Real Madrid istället för att kolla på den enorma skillnaden som vi fick se efter nyår? Ett spel från höst där ingen här trodde på titlar för att sen prestera fantasifotboll mot Atletico. Just den matchen var vändningen. Istället för att fokusera på detta väljer du att fokusera på vad Real gjorde fel? Du kanske hade varit gladare om Real Madrid hade vunnit trippeln istället?
Barcelona Gio Style
2015-09-24 16:50
Jag sa redan förra säsongen att Luis Enrique är en medioker tränare, många reagerade på det.
Men jag kan ge honom att han utvecklats, han är en helt okej tränare just nu.

Men mycket av framgången skall tillskrivas firma MSN som var alla i grym form, sällan har man skådat en vassare anfallstrio.
Sagt det förr och det står jag för.
Barcelona LennyRomario
2015-09-24 16:49
@Barcelonistas:

Barcelonistas. Du tycks vara den sorten som gillar statistik ( uppräkningar av mål framåt och bakåt, Ronaldos mål uppdelat i allt möjligt osv) och titlar. Inget fel med det, men sen finns det andra, som jag, som värdesätter annat.

Att Barca vann CL-titeln gav mig seriöst ett jubel när det hände, inget mer. Ingen känsla som dröjde sig kvar. Jag kände inget behov att gå till jobbet dagen efter och tala om hur fantastiska vi är, för jag tyckte inte vi var så fantastiska. Det är känslan av att vi numera är som vilka som helst som dröjde sig kvar.

Det må ha hänt att Lucho gav mig trippeln ( jag vet att inlägget inte är till mig), men problemet är ju att det inte var trippeln jag önskade mig. Jag önskade mig något som kunde underhålla mig, något som kunde få mig att ringa polaren och säga " Såg du Barca igår?" och sedan prata mig varm i flera minuter om en sak vi redan sett. Men de stunderna är fan inte många numera. Det är vad jag önskar mig. Titlarna behöver jag inte ha.

Men det är väl bara två olika sett att se på fotboll. Inget är rätt, inget är fel. Men för mig är titlarna väldigt långt ned på listan över vad jag önskar mig.

Barcelona Xaviesta
2015-09-24 16:49
Kröjf Tisk tisk. Eftersom vi kör med citat idag kom jag att tänka på denna pärla från Mark Twain: "Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience" Om du måste förklara dina inlägg sjuittioelva gånger för någon så är han bevisligen inte på samma nivå och då är det game, set and match redan innan publiken hunnit sätta sig ner. En annan sanning sattes upp av ingen mindre än Messi själv häromåret : "A lion doesn't concern himself with the opinions of a sheep" Du slösar bara värdefull energi på att ge dig in i hans lek, min vän.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Kröjf
2015-09-24 16:34
Ber alla andra om ursäkt för att jag ger mig in i en beklämmande s k diskussion med Barcelonistas och därmed bidrar till att sänka kvaliteten på forumet högst avsevärt. Ni kan sluta läsa här och nu. Men själv är jag lite stingslig just nu.

Barcelonistas, du skriver:

"Kröjf - du har ju köpt korv under hela konversationen där du kommer med sjuka påståenden. Jag har aldrig skrattat så mycket som jag precis gjorde åt din geniala jämförelse mellan Mou och Lucho".

Jämförelsen var bildlig och inte bokstavlig. Sorgligt att jag ska behöva påpeka det. Jag hävdar med andra ord INTE att "Mou" och "Lucho" begagnar sig av samma taktik. "Bara" att dom båda inte bidrar till direkt underhållande fotboll. Att Lucho sen inte kan få exempelvis Messi att spela tråkigt mer än nån enstaka match, är en helt annan sak. Du måste för övrigt ha levt ett otroligt tråkigt liv om min "jämförelse" var det roligaste du sett och skrattat mest åt. Undra på att du porrsurfar mellan varven för att känna dig någorlunda levande emellanåt.

Sen till objektiv fakta. Där ger jag dig hela EN poäng eftersom jag bevisligen hade fel. Real Madrid ledde inte med sju poäng utan blott sex halvvägs in på säsongen. Real "tappade" således "endast" 8" under våren och inte 9 som jag skrev, då det skiljde två poäng till FCB:s fördel i sluttabellen. För den som är intresserade av hur anhängare till Madrid ser på nutidshistorien, har jag bifogat en länk. I nedanstående följer ett litet smakprov på hur dom såg på det hela:

"Real Madrid went from winning, a club record, 22 matches in a row to one of the most disastrous seasons in Real Madrid history. I can’t remember exactly what week it was but in the middle of the season Real Madrid actually lead by 6 points in La Liga race and by the end the following two weeks, Barcelona led Real Madrid by 7 points. Don’t know what happened there. Real Madrid looked in pole position to do the treble this season but unfortunately, a shaky defense happened there..."

Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 16:33
@Coach Pep.:

Lucho har gett dig en trippel om något så borde du kyssa hans fötter då han tog bort ett spel som inte längre fungerade. Sen så skulle det inte förvåna mig alls, du ser nog hellre att Lucho misslyckas totalt så han inte lyckas med bedriften att vinna lika mycket som Pep gjorde för oss, det är precis det som bekymrar dig. Ditt nick säger allt, klart som korvspad att du slänger ägg på Lucho,
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 16:22
Barca Barca - att bara sitta och säga att vi vann trippeln tack vare MSN håller jag inte alls helt med om även om det stämmer lite. 21 insläppta mål på 38 matcher tyder ju på att försvaret förbättrades väldigt mycket. Vi släppte knappt in mål via fasta längre något som vi tidigare gjorde. Såg inte du det föra säsongen alls?

Sen att du nämner att matchen mot Bayern stod och vägde det är la klart som fan att den gör det? Det är Bayern vi möter dom kan slå oss även när vi är som bäst. Samma med Real. Barca-Real-Bayern är tre jämnbördiga lag och visst gjorde vi inte någon jätte bra halvlek mot Real men i andra visade vi att vi är det bättre laget. Ibland är det små marginaler som avgör även för det bästa laget. Iniestas mål på bridge ring any bells?. Ibland behöver du marginaler för att vinna fotbollsmatcher.

Celta och Malaga slog oss på Camp Nou föra säsongen. Föra hösten var mycket värre än den här rent spelmässigt tro mig. Att det sedan har runnit över beror på enorma misstag som inte får ske på den här nivån. 1-0 målet är ren tur, 2-0 målet en ren bjudning. Bjuder du på sådana lägen klart att matchen då kan sluta så ganska logiskt.

Sen är det komiskt efter matchen mot Atletico så var Coach Pep och gänget som små glada barn som precis öppnat sina julklappar under julgranen. Nu, några dagar senare är det hasta la vista baby.
Barcelona Coach Pep.
2015-09-24 16:16
@ Xaviesta:

Tja, någon nöd går det knappast på mig i alla fall. Jag satt med en whiskey i hand, fötterna på soffbordet och såg självbelåtet debaclet utspela sig framför mina ögon utan att röra en min. Nä, men skämt åsido så tar jag det hela med ro. Är tämligen distanserad till det hela numer. Jag respekterar demokrati och de konservativa "konservanterna" till klubbmedlemmar ville ha det så här.

Frågan är väl hur det ligger till med Luis Enriques inbitna lämmelskara nu. Det känns som att vissa kappor börjat vända sig i sedvanlig ordning. Det kan inte vara lätt för dessa arma krakar att svepas med varje vindpust likt torkade höstlöv i oanad riktning. Själv står jag stadig i vinden med krattan, men i ärlighetens namn blir jag mer och mer trött på att sopa rent.

Det är ett lustigt förhållande man har till denna klubb. Det är som att uppvakta en tjej som bara bryr sig om pengar, smink, och att passa in – och som har gift sig med en rik shejk från Qatar. Ändå så fortsätter man toffla efter henne för hon är så jävla snygg. Helt absurt!

#är vi inte värda bättre?
Barcelona Barca Barca
2015-09-24 16:10
Barcelona Barca Barca
2015-09-24 16:06
Efter att ha försvunnit lite från forumet när jag tröttnade på all snack om Qatar och finansieringen av terror, ISIS, politik och allt de där så känner jag att jag måste ba komma tillbaka och värma samt trösta mig med mina barca bröder här på forumet.

Gårdagens match skrämde mig en hel del. Så otroligt ineffektiva som vi var är rätt farligt för framtida möten med diverse storlag, vårat mittfält är helt under isen och försvarsspelet är under all kritik. Men varför vi spelar så här dåligt vet jag inte, men jag börjar se ett mönster. Om vi går tillbaka till förra hösten så spelade vi rätt så mediokert, förlorade vi gjorde vi det med acceptabla förlust siffror och inte som det verkar ske just nu, rena utklassningen. Som Lion24 nämner så är 1-0, 2-1 även 2-0 är acceptabelt, men dessa 4-0, 4-1 och sevilla matchen där dom hämtade upp 0-4 till 4-4 är för mig så oacceptabelt, sparar krafterna till våren är ingen ursäkt för det här, eller vänta tills säsongen är slut så får vi se vem som står med troféer. Jag tror absolut inte på troféer denna säsong, med de försvarsspelet vi har finns det inte en chans att vi kan nå en CL final eller ens liga vinnare. Celta spelade ut oss totalt igår och vi hade inte ens EN chans att spela vårat spel i 5 mins period. Xaviesta här på forumet skriver att våra tre anfallare "spacklade över den vattenskadade fasaden från hösten genom fantastiska prestationer" och det är helt korrekt, inget snack om den saken att det var varken en överpresterande Pique eller Mascherano som räddade tillslut säsongen utan det var Neymar, Suarez och Messi som tryckte dit bollarna som var matchavgörande. Om inte Suarez målade så steg Ney och Messi fram, om inte Messi målade så steg Ney och Suarez fram och vise versa. Sen undrar jag vilka krafter ska vi spara på, har ni kollat våran bänk ? Munir, Sandro? Ska dessa herrar stiga fram när Messi eller någon av trion ska vila ? vi kommer Inte vila och spara på krafterna de kan ja redan lova er, Messi Ney och messi kommer spela hela säsongen och be till Gud att inga av dessa skadar sig för då är det kört.

Man får absolut inte stirra sig blint på siffror och titlar med LE första säsong. Det fanns många matcher under våren som vi var rätt så mediokra men på något vänster så lyckades antingen Neymar, Messi eller Suarez trycka dit en matchvinnande boll i nätet. Mot Real Madrid på hemmaplan är ett praktexempel, vi höll på att bli totalt utspelade i första halvleken och kunde lika gärna ha stått 2-1 real. I andra lyckades Suarez trycka dit matchvinnande bollen. Samma mot Juve, vi låg rätt så risigt till men även där steg Suarez fram. Mot bayern på hemmaplan, vi började bra, men sen stod matchen och vägde till Bayerns fördel innan Messi också räddade oss med en fantastisk presentation. Att det är grundspel som vinner matcherna åt oss är inte en verklighet utan det är dessa tre amigos där framme som gör det, funkar inte dom funkar inte ett skit för Luchos "taktiska". Att sen spela Mathieu som vänster back är inte heller något att hänga i julgranen, fransmannens lungor håller inte för spel som vänsterwinger springare som man måste vara för att klara av den uppgiften i barca. Vi förlorar så enormt mkt i offensiven med honom som vänsterback och Neymar ser allmänt vilsen ut med Mathieu som vänsterback, och får ingen hjälp i offensiven. Såg vi ganska klart och tydligt mot Real borta förra säsongen. Hur många löpningar tog Mathieu i offensiven igår ?

Sen, till det viktigaste och som jag börjar bli smått orolig för, mittfältet, oj oj oj, detta är för mig den svagaste lagdelen vi har, och kanske den sämsta mittfältsstyrkan av alla storlag ute i europa, Iniesta, Rakitic och Sergi är rätt så dugliga kan man tycka sådär snabbt för förhand, men faktum kvarstår att vi idag börjar känna saknaden av en viss Xavi, att försvaret ligger nere vid målvakten och anfallet uppe vid motståndarlagets målvakt lämnar ett sånt enormt hav för mittfältarna att försvara, Iniesta är ingen Gattuso och Rakitic är inte det heller, att Rakitic springer mkt vet vi, men han är ingen grovjobbare. LE bör ta sig en funderare och se över detta mittfältsproblem vi har, våra mittfältare är inga grovjobbare utan dom är fin lirare.

Jag ska inte skriva allt för mkt, men nu börjar det bli skrämmande med dessa förluster, det är inga normala förluster vi åker på det är rena utklassningen. Celta såg igår ut som när barca var i sina bästa dagar med Pep, korta snabba mittfältare och anfallare mot klumpiga hopplösa motståndare. Fan vad man saknar Peps era efter en kväll som igår, när Xavi, Iniesta, Busquets fick alla motståndare att ba ge upp efter 20 minuters spel. Vi åkte aldrig på sånna här totalt förnerade minor med Pep, utan skulle motståndarna ta poäng eller slå oss, fick dom parkera bussen eller göra sitt livs match. Största förlusten med pep om jag minns rätt var borta mot Inter med 3-1. Annars har förlusterna med Pep sett ut som mer "acceptabla", 1-0,2-1,3-2 förluster, vi spelade ut alla lag som vi mötte med Pep sen att vi förlorade nån match kunde man acceptera. Men 4-0 och nu 4-1 ? nja....
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 15:58
Kröjf - du har ju köpt korv under hela konversationen där du kommer med sjuka påståenden. Jag har aldrig skrattat så mycket som jag precis gjorde åt din geniala jämförelse mellan Mou och Lucho.

"Mourinho is a coach of titles, not football. Or rather, not a football coach if we understand the sport is a spectacle or entertainment for those who watch it, either at home or live in the stadium". Läs in Lucho i Mourinhos ställe och du finner mitt svar."

Jag låter vår svenska landslagskapten svara på detta!
Barcelona neymar JR
2015-09-24 15:42
Xaviesta Dig syftade jag inte på, du är konstruktiv i dina inlägg och inget evigt tjatande. Samtidigt som du drömmer dig till Barcelonas signum så förblir du ändå realistisk. Då köper jag det och respekterar det Med den här ledningen så kan vi glömma det vi alla här inne egentligen vill se. Jag vågar t om påstå att inte ens Pep hade klarat av att göra det han gjorde igen. Så jävla unikt var det Har alltid sagt att Pep är det bästa och det sämsta som har hänt Barcelona. Hans era lever fortfarande vinner, det är frågan om inte den borde dö ut helt innan vi kan börja hoppas på det bästa Vi var ju trots allt titelkandidat varje år efter Pep. För min egen del känns det som att vi hade behövt ytterligare 2 jobbiga år innan vi hade kunnat börjat revolutionera oss Tills ljusa tider så kommer alla tränare och alla spelare ha mitt fulla stöd då dom representerar MINA färger. Visst kan man häckla dom i stundens allvar men någon gång ska det ta slut
Barcelona Xaviesta
2015-09-24 15:31
neymar JR Ingen här menar att vi vill ha tillbaka Pep i sig, utan mer hur han var trogen Barcas signum, spelmodell och klubbvärderingar. Det är DET jag vill ha tillbaks iaf. Det här nya under Lucho är.någonting helt annat och att det bär frukt säger mig ingenting alls. Den tillfredsställer inte mig som Barca supporter och jag känner inte igen min klubb riktigt, veken på administrativ nivå eller på gräset. Spelartyperna vi har idag är handplockade för Luchos fotboll, smått otekniska men istället fysiska två-vägs grovjobbare. Hur många kvicka spelare kan du räkna upp i dagens Barca förutom Neymar, Messi och Alba? Hur många passningsskickliga på mitten förutom Iniesta och Busquets? För att inte nämna alla rotationer som görs utan den fingertoppskänsla och tanke som rotationer kräver? Det jag saknar mest med Peps fotboll är som sagt hur trogen han var klubbens traditioner och värderingar, såväl på plan som utanför. Lucho får gärna skruva på det där något och tillämpa sin egen fotboll men som det ser ut idag ser jag ingen hållbar struktur i vårt grundspel, dvs ett spel som ger oss 3 poäng även när vi spelar skit. Dessa dagar förlorar vi med 3-4 bollar om vi ligger på 80% inställning och koncentration istället för 100%. Det är DET som är skillnaden.
Barcelona Lion24
2015-09-24 15:28
Jag är en av dom som oftast skriver ''vårperioden är viktigast'' eller ''var lugna, man sparar krafter till våren''. Jag tror på det. Jag tror att tanken är sådan. Men det förklarar inte pinsamheten igår. Det ska heller inte ses som OK eller inte värsta grejen när man förlorar så där. Då ska motorsågen fram. Förlorar vi med 1-0, 2-1 eller 2-0 så kan jag köpa det om man haft rätt inställning och försökt. Igår förlorade vi med 4-1 och hade ingen intensitet, energi, inställning eller taktik. Det ska inte få accepteras med att ''vi sparar på krafter''.
Barcelona Barca4life98
2015-09-24 15:02
Jag var riktigt besviken, arg, ledsen när det gick dåligt förra hösten. Vi var 4 poäng bakom. Min farbror sa till mig; "Det handlar inte om att spela sin bästa fotboll nu, utan att vara som bäst i februari/mars." Oj så rätt han hade, kommer aldrig glömma det. Det gör mig optimistisk denna säsong trots att det känns trögt just nu. Våra stjärnor kommer att hitta formen. Arda och Vidal blir tillgängliga. MSN kommer att hitta rätt, otänkbart att dom kommer fortsätta missa så många lägen som dom gör nu.
Barcelona Kröjf
2015-09-24 15:00
Barcelonistas skrev: "Kröjf - så brukar det låta när man har slut på argument eller känner sig besegrad." Jösses! Din självbild är så fullständigt obefogat grandios, att den finns inte. Visst, jag gav upp. Tyckte att du gott kunde få "kvalitetstid" att leka lite med dig själv ett tag.
Barcelona neymar JR
2015-09-24 15:00
Det är ganska kul hur man kan håna luchos taktiker med jämförelse med Pep men ingen jävel av er kommer med något konstruktivt. Oftast står ni för dom mest efterkloka kommentarerna med och dunkar er själva på bröstet 3 frågor 1: Vem ska träna Barcelona för att kopiera Pep? 2: vart ska vi få tag på dom spelarna som passar in i systemet? 3: Hur lång tid kommer ni själva ge projekt innan ni drar parallellen till Pep och vilket misslyckande det blev Vi hade 3 guld år med Pep, med fantastisk fotboll och lagsammanhållning. Allt i klubben var perfekt 3 år av klubbens 100+ historia som definierar vad den här klubben står för.... Nu kommer väl svaret som alltid bli bielsa är gubb fanskapet som ska leda oss....
Annons: