/spanien/barcelona/forum/181.aspx/spanien/barcelona/forum/181.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mr Culé
5/31/2017 18:32
Nu när Barcastuff är avstängt, så råkade jag av en slump hitta ett twitterkonto som heter CatalanEdition. En bra informationskälla för er som vill uppdatera er med nyheter, transfers osv. Valverdes första ord som ny Barca-tränare: "I am very excited about heading into this new stage of my career. It’s an enormous challenge." "I have the intention of making FC Barcelona even greater than it already is."
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
5/31/2017 18:26
När jag var yngre så gillade jag aldrig stjärnvärvningar då man sällan blir positivt överraskad. Man vet vad man får och det kan egentligen bara gå nedför. Spelare som har det allra sista steget kvar har jag alltid föredragit före. Det är något extremt tilltalande att se en spelare växa fram i Barcelona oavsett om han är från la masia eller inköpt. Lite som umtiti och marlon den här säsong, totalt okända för mig men bägge har tagit en med storm. Seri > veratti är betydligt mer spännande och kan bli en bättre affär.
Barcelona Barcaholic
5/31/2017 18:06
El Pistolero Så du anser att vi ska skrota 4-3-3 för att få in Dembele? En 20 åring som har en grym säsong bakom sig och sammanlagt två säsonger i topp fotbollen. För mig låter det alldeles för riskabelt, dessutom lär priset förmodligen landa på ungefär 70-80€ miljoner. Hade du inte velat lägga dessa pengarna på Verratti/Thiago istället som passar mycket mer in hos oss, dessutom i en position vi är betydligt svagare? Seri låter lite som en poor mans Verratti. Får vi inte in en crack mittfältare likt Thiago eller Verratti så anser jag det här transfer fönstret vara stort misslyckande. Du säger dessutom Seri hade gått direkt in i startelvan, vilken startelva isåfall? Petar han verkligen så säkert någon utav Iniesta & Busquets? Semedo låter spännande absolut, det köper jag. Dessutom är vi rätt så svaga på våran högerkant så att förbättra just där bör ej vara så svårt. Davinson Sanchez vet jag inte så mycket om, vet bara att jag hellre hade behållt Mascherano en säsong till och flyttat upp Marlon.
Barcelona jefecito
5/31/2017 17:07
Jag hoppas faktiskt Seri kommer, då de flesta som kommit från franska ligan till Barca har gjort bra ifrån sig. Ni har väl inte glömt Ronaldinho förutom Abidal, Yaya och Umtiti. Sen är det ju alltid kul om en spelare som inte redan är en topp spelare kommer och utvecklas till det under tiden i Barca.
Barcelona Suarez9
5/31/2017 16:54
@El Pistolero #9:
Det är exakt det problemet jag snackade tidigare om. Nu när vi har Suarez som i princip måste spela centralt och en Messi som väljer att vila sig i försvaret för att kunna anfalla så får vi fel balans. Man kan inte förvänta sig att Suarez tar hemjobbet ner till hörnflaggan som centralanfallare och du kan inte heller förvänta dig att vi spelar med MSN + Dembele. Blir verkligen intressant att se hur Valverde löser problemet. PS. klagar inte på att Messi är dålig/gör fel, utan mer det han vill göra kan störa laget även om han tillför så mycket mer oavsett.
Barcelona Ribohn Fan
5/31/2017 16:52
D.Sanchez är inte ens bästa mittback i Ajax.
Barcelona Blaugrana91
5/31/2017 16:35
[QUOTE=El Pistolero #9]L'Equipe är inte trovärdiga. Också väldigt kända för att ha fel om PSG. Jag tror vi landar Seri i dagarna. Han är Culé. [/QUOTE] Jag hoppas dem har rätt, vill hellre se en värvning av Veratti.
Barcelona El Pistolero #9
5/31/2017 16:33
[QUOTE=Blaugrana91]Enligt Sport som hänvisar till L'Equipe så är Seri väldigt nära en flytt till PSG. Kanske detta innebär att man i sin tur förbereder sig för en ev. flytt för Veratti? [/QUOTE] L'Equipe är inte trovärdiga. Också väldigt kända för att ha fel om PSG. Jag tror vi landar Seri i dagarna. Han är Culé.
5/31/2017 16:31
[QUOTE=Barcaholic]El Pistelero Var har du tänkt Dembele ska spela? Dessutom ser jag inte hur dessa spelare skulle förstärka oss, får gärna motivera. [/QUOTE] Dembele ska spela till höger då Messi inte gör det längre. Vi har just nu bara EN ytter i truppen o det är Neymar. Seri - Grym spelfördelare med fin teknik o grymt passningspel. Hade gått in i startelvan direkt. Semedo - Har hela paketet, han kan försvara, anfalla, han är snabb som fan, bra teknik o stark. Gått in i startelvan direkt. Davinson Sanchez. Bästa spelaren i Ajax denna säsong. Nyckeln till att Ajax lyckades ta sig till EL-final. Väldigt komplett trots sin unga ålder. Fyra spelare. Tre unga o relativt ung som hade gjort vårt lag mycket starkare.
Barcelona Blaugrana91
5/31/2017 16:29
Enligt Sport som hänvisar till L'Equipe så är Seri väldigt nära en flytt till PSG. Kanske detta innebär att man i sin tur förbereder sig för en ev. flytt för Veratti?
Barcelona Barcaholic
5/31/2017 16:09
El Pistelero Var har du tänkt Dembele ska spela? Dessutom ser jag inte hur dessa spelare skulle förstärka oss, får gärna motivera.
Barcelona JUSSI BJÖRLING
5/31/2017 16:08
Vi behöver ingen högerback. Vidal! Lägg allt krut på mittfältet.
Barcelona BARCA-més que un club
5/31/2017 15:54
Köp in Veratti kosta vad det kostar han är vår nyckel till mittfältet när Iniesta håller på bli äldre. Prio nummer 1 måste vara en mittfältare helst 2 st också

Sälj Arda Gomez digne Paco mathieu ut med dött kött
In med fresh kött .
Barcelona Meneysuarez91011
5/31/2017 14:57
Kan vi bara ha en tyst minut för alla Arsenal fans där ute i världen? Wenger förlängt i 2 år. Lider med er.
5/31/2017 14:48
Fyra värvningar är allt som behövs i sommar; Semedo, Yerry Mina/Davinson Sanchez, Seri och Ousmane Dembele. That's it! Resten kör vi på La Masia.
Barcelona Ribohn Fan
5/31/2017 14:37
Dem visar upp sig varje dag på jobbet. Kraven måste vara densamma som mot spelare utanför. Det är inte bra för talanger att sitta på en bänk det utvecklar dem bara åt felriktning. Det här bevisar bara ett underbetyg till La Masia. Och dem som är ansvariga för att lotsa in dem till färdiga spelare. Detta är ju inget Valverde kan göra något åt. Jag är som jag skrivit tidigare, för att vi bara ska värva in startspelare. Då en storspelare som verkligen tillför laget något. Resten ska fyllas upp med egna förmågor. Det problemet vi har nu, är att vi har för ojämn trupp. För många som inte håller måttet t o m på startspelare. Gör att diskutionen om egna förmågor in i a-truppen känns sekundär just nu. Nu gäller det att städa upp först.
Barcelona Katalano
5/31/2017 14:08
Ribohn Fan

Som jag skrev tidigare så handlar det om att ha en bra balans mellan La masia och invärvade spelare. Sandro och Munir var inte mogna nog att fungera som enda alternativet på bänken till vår toptrio. Hade vi haft ytterligare en spelare som hade gått framför dem så att någon av dem skulle få luftas mer sällan och med mindre press så kanske de hade utvecklats på ett mer positivt sätt i vår klubb. Framförallt så hade de då inte blivit klagade på härinne.

Sen är det självklart att alla spelare från egna ledet inte har vad som krävs, men de som är mest lovande ska få chansen att visa upp sig innan de säljs.
Barcelona Bosketts
5/31/2017 14:08
Ribohn Fan

Tror det är viktigt att inte dra alla över samma kam i påståenden som detta. Återigen vill jag peka på att forumet är uppdelat i två läger när det kommer till värvningspolicy och klubbkultur, där de som följt laget längst rent generellt tycks stödja talangutveckling före massvärvning.

Vi var exempelvis ett par som ifrågasatte köpen av Paco, Gomes, Digne då de fungerade som stoppklossar för våra egna talanger. Precis som vi alltid försvarat Roberto, Bartra, Munir, Sandro och övriga trots att de inte alltid levererat.

För mig handlar mycket om och kring Barcelona om tålamod. I vårt spel har vi tålamod när det kommer till att hålla bollen inom laget och invänta målchanser, och när det kommer till talangutvecklingar har vi (åtminstone historiskt) haft stor tillit och tålamod. Xavi, Iniesta, Puyol, Valdes etc. tog också tid på sig innan de blev riktiga storstjärnor. Det är alltså inget som pekar på att Samper, Alena och Palencia skulle kliva rakt in och dominera.
Barcelona Ribohn Fan
5/31/2017 13:51
Det märkliga är att när vi plockar in la Masia spelare får dem ofta skit här inne.
Under tiden vi hade värvningsstoppet, då vi var tvungna att plocka upp spelare som Munir, Sandro och tidigare Bartra, Roberto, Tello.
Dessa har ständigt kritteseras som soppor här inne.
Nu skriker man efter Samper och Grimaldo, spelare som hade svårt stå upp när det blåste hårt det året vi åkte ut med Barca B.
Ingen av dem har tagit ordinarie tröja i sina lag efter Barca eller ens uttagna i några av Spaniens ungdomslandslag.
Vinden vänder snabbt förra sommaren hade vi gjort topp värvningar och våran trupp var bredare än någonsin.
Barcelona Visca el Barca 17
5/31/2017 13:01
Wenger är nya Totti stadens son de älskar honom därborta i Usa iallafall och i alla London klubbarna förutom en....
5/31/2017 11:35
Sen tycker jag att det pekas allt för ofta på hans löpmeter. Visst han tokpressar inte som Suarez men det beror ju på att han är smartare. Han må snitta 8 km/ varje match men varenda steg är genomtänkt. Ett bra pressspel baseras inte på att springa sig vilsen, utan ska ske systematiskt utav samtliga med en genomtänkt idé.
5/31/2017 11:29
Messi har ju knappast brister i det defensiva, en av våra spelare som vinner flest bollar bland annat. Det är ju direktiv att låta honom att vila medan vi försvarar. Hans defensiva ansvar hade naturligtvis ökat ifall han går ner till mittfältet. Tror absolut inte han hade haft något emot det eller problem med det. Bäst tränad i laget och ödmjuk nog att göra jobbet när det behövs.
Barcelona Suarez9
5/31/2017 11:24
@Bosketts:
Visst blir han inte lika målfarlig men jag tror att han har smartheten att kontrollera en match likt Xavi! Han kan hålla i bollen, spela på en touch och göra sin gubbe felvänd. Men jag tycker att han har alldeles för stora brister i försvarsspelet och därför kommer det aldrig fungera. Han hade dock fungerat hur bra som helst tror jag som en "10". Där han får boll och kan dela ut passningar höger och vänster samtidigt som han inte faller för långt ner.
Barcelona Bosketts
5/31/2017 11:24
@Treyh:

Det här är ett påstående jag ser allt för ofta nu för tiden, och som jag gärna slår hål på:

1. Pep värvar för att han inte har tillgång till ett La Masia.
2. Styrkan i La Masia finns inte enbart i att de är talanger, utan också i att dem har tränat spelsystem och rondos hela sina liv. Det gör steget mycket mindre.
3. Ingen av våra tidigare talanger, förutom Messi, har varit ansedda som "the next thing". Iniesta, Valdes, Xavi etc. har alla slagit igenom ganska sent.
4. Busquets klev rakt in i en semifinal i CL som sin första match i A-laget. Varför skulle inte någon annan La Masia-talang klara det?
5. Det kryllar av talang i de egna leden just nu. Alena är ett exempel.
Barcelona Katalano
5/31/2017 11:20
Treyh Det handlar om att ha rätt balans mellan La Masia och inköpta stjärnspelare. Att satsa på La masia handlar om att ge spelarna förtroende att växa och utvecklas i a-laget för att se om de kommer kunna konkurrera om en startplats i framtiden eller inte. Det handlar inte om att bara bygga laget på La Masia lirare. När La Masia spelaren visat vad den går för och sin potential så tas beslut om att behålla, sälja eller låna ut spelaren. Med andra ord. Rotationsspelare och reservspelare ska till större grad vara från La Masia medan startspelarna kan vara inköpta vid behov. Tydligt exempel hade varit att ha Grimaldo på vänsterbacken istället för Digne bakom Alba, Samper istället för Gomes osv. Klart vi konkurrerar med Reals mittfält med detta upplägg också. De kanske skulle ha individuellt mer skickliga spelare, men vi har en spelidé som spelarna formats i sedan de lärde sig att spela fotboll och det väger mycket tyngre.
Barcelona Treyh
5/31/2017 11:09
Om vi satsar på mittfältare från La Masia, tror ni att dessa som kan stångas med Real Madrid dito Isco, Modric, Kovacevic och Kross i ett El Clasico? Eller ska vi satsar på La Masia bara för "sakens skull"? Finns det nån som är "the next thing" just nu? Tveksamt.

Varför tror ni Pep Guardiola värvar Bernardo Silva och inte ta nån från "egna leden"?
Barcelona Andresito
5/31/2017 10:53
[QUOTE=neymar JR || Cillessen #1]Andresito Det enda som saknas är själva länken :P [/QUOTE] Nu ska det fungera :)
Barcelona Andresito
5/31/2017 10:45
Jämförde även Messi och Ronaldo i ligan och CL. I Messis fall så går 63% av passningarna framåt. Ronaldo slår endast 39% av sina passningar framåt. Inte helt oväntat så vinner Ronaldo antal passningar bakåt per 90 min, passningsprocent samt vunna nickdueller. Resterande statistik dominerar Messi, både offensivt och defensivt. Källan är Squawka
Länktips: goo.gl/Fpb6C4
5/31/2017 10:43
Andresito Det enda som saknas är själva länken :P
Barcelona Bosketts
5/31/2017 10:27
Suarez9

Skulle vara intressant att se Messi i Iniestarollen. Han har själv varit inne på det, att kliva ner på mittfältsplatsen.

Vet inte hur jag ska ställa mig till det dock. Han vore givetvis fantastisk där, men han skulle behöva jobba mer i defensiven och förmodligen inte bli lika målfarlig som han varit.
Annons: