/spanien/barcelona/forum/1807.aspx/spanien/barcelona/forum/1807.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-10-08 17:48
Med Messi och Rafinha hade väl ingen gnällt på skadeläget? Messis skada kan inte skyllas på träningen och Rafinhas skada var en brutal tackling bakifrån. Sen att Verminator alltid är skadad är en annan sak. Iniesta är alltid borta nån månad. Det är truppen som är tunn pga köpförbudet!
Barcelona Heisenberg
2015-10-08 17:07
Lion24

Tiden får väl utvisa detta, men det finns en risk att Lucho är som Mourinho - ger titlar och resultat på kort sikt men sliter ut spelare så att skador och djupa formsvackor kommer som ett brev på posten efter ett tag.

Sen så är jag jäkligt skeptiskt till hela konceptet att "spara sig till våren". Tror inte riktigt att det funkar så, dvs att man bara kan slå om. OM det nu är en uttalad taktik så känns det väldigt vågat. Kan ju lika väl gå käpprätt åt helvete, eftersom det inte finns något som säger att det faktiskt skulle fungera.
Barcelona Lion24
2015-10-08 16:43
Varför har vi drabbats av så många skador så här tidigt in på säsongen? Hur kommer det sig att Adriano av alla var helt skadefri förra säsongen (mirakel) medans han nu är tillbaka till sitt gamla ''jag''. Vad är problemet? Hur kommer det sig? Vi hade ju knappt skador förra säsongen och nu helt plötsligt har det kommit som en våg? Är det Lucho som har förändrat träningsmetoderna? Gjort dom tuffare och hårdare? Jag personligen tror inte det har nånting och göra med fysiken. Jag tror att de flesta skador vi har fått har och göra med psyket. Så här är det: jag är mer än säker på att tränarna delar upp säsongen i två delar: lite intensitet, energi och allt det där under hösten för att sedan växla upp (ganska rejält) under våren. Detta såg vi i Celta Vigo också när Lucho var tränare där. Men vad har det och göra med skadesituationen i år? För det var ju väl samma sak förra hösten också? Jo, men grejen är att spelarna vet om tränarnas tankesätt nu. Dom har förstått den. Förra säsongen kom allt som en överraskning, allt var nytt, det blir ju så med en ny tränare, det kan gå super (Pep, Lucho) och det kan bli total flopp (Tata) elelr kanske mitt emellan. Eftersom spelarna nu förstått tränarnas idéer så har dom varit mer avslappnade i skallen. Jag tror inte att Lucho själv går ut och säger att vi ska spela halvbra fotboll under hösten och explodera under våren utan tränarna sänder energi och signaler till spelarna som spelarna sedan tar till sig det. Spelarna vet/känner att tränarna inte kräver allting just nu, därför springer dom en meter mindre, därför tar dom en löpning mindre och därför blir dom framförallt bekvämare och ''väntar'' in vårsäsongen. När man slappnar av, blir okoncentrerad, ofokuserad på nuet så drabbar det även musklerna, som blir lättare och mer avslappnad. Man försöker alltså lura musklerna. ALLT handlar om hjärnan. Det är hjärnan som har påverkat musklerna och gjort dom avslappnade. Det är svårt att leka med intensitet. Det är svårt att försöka vara intensiv på en lördag för att ta det lugnt på en onsdag. Man kan, men det blir en ojämn nivå och kroppen har svårt att hänga med i långa loppet. För att sammanfatta: eftersom spelarna nu känner till tränarnas tankesätt att man ska ta i mer under våren så har spelarna blivit mer avslappnade och tar saker mindre seriöst nu. Det har alltså påverkat psyket. Från hjärnan så påverkas musklerna som också då blir lite mer avslappnat och då blir det lättare att man dras itu med skador. Sen kommer alltid skador komma i oturen och det finns inget man kan göra åt. Jag tycker också att man klart och tydligt kan se ett bevis på detta när man ser spelarnas reaktioner (att dom är mer avslappnade och lite mer omotiverade). Det är vad jag personligen tror och tänker.
Barcelona the cameroonians
2015-10-08 16:32
@the cameroonians:

Highlights med Alen plus målen.
2015-10-08 16:21
Verkar som att Messi ändå kommer att få ställa sig i domstol och åberopa att han inte var medveten om/medverkade till skatteflykt. Även om den ena av åklagarsidans parter friat honom och klandrar hans entourage/agent för sakerna, så anser den andra parten, den fiskala myndigheten, att han fortfarande bör kallas till domstol eftersom "han onekligen profiterat på handlingarna". Trist, men det är konsekvenserna man får ta av att vara ung, godtrogen och lita på sina närmaste. Plus att detta är Spanien i ett nötskal, i andra länder räcker det oftast med att betala tillbaka. Det ska sägas att det emellertid kommer krävas både fan och hans moster för att åklagarna ska hitta bevis för att Messi visste om dessa brott.
2015-10-08 16:13
Mest oroande med talangutvecklingen är ändå att de bästa vi fått fram, och som nu lämnat eller inte används, inte har de egenskaper som A-laget efterfrågar, i alla fall inte med Lucho som tränare.

Adama är en dribblingskung som gillar att göra räder med sin snabbhet
Deulofeu är en poängspelare som gillar att slå avgörande bollar

Båda gör sig dock bäst på högerkanten och har dessutom Messi att "kämpa" mot. Lucho föredrar rörligare spelare längst fram, som dels kan vara kreativa men även gå i djupet och skapa ytor för sina medspelare. Under Pep skulle de mer hålla bredden för att mittfältarna & Messi skulle få ytor centralt.

Samper är en regissör som gillar att diktera tempo och rytm och bygga anfall. Han är egentligen oprövad som "interior" och är mer lik en Pirlo eller Guardiola än någon av den typ av mittfältare som Lucho efterfrågar.

Grimaldo är i princip en spelare med samma egenskaper som Alba, förutom att han inte är lika snabb. Emellertid verkar Lucho föredra en mer defensiv/rutinerad spelare som back-up än en exakt kopia.

Det man misslyckats med (och här ger jag mycket av skulden till ledningen och Eusebio) är att jobba med de egenskaper som dessa spelare INTE är bra på. I stället har man, för resultatens skull, använt deras styrkor så mycket som möjligt. Kortsiktigt gav det resultat, men på längre sikt har det gjort att spelarnas utveckling avstannat och därmed skapat ett hinder för dem när det gäller att konkurrera på den högsta nivån.

Självklart har spelarna också ett ansvar, men som en viss Cruyff säger;

"om en spelare inte vill arbeta med sina svagheter, ge honom då en övning som han garanterat kommer misslyckas med och titta på hur han reagerar"

Det är inte så konstigt att la Masia fungerat som bäst när filosofin varit densamma i akademin som i A-laget samtidigt som det funnits en ledning som förstod och stod upp för densamma.

Jag skyller inte denna situation på någon specifik person utan ser snarare Titos sjukdom och bortgång som en stor anledning till att klubben/ledningen tappade kompassen vilket ledde till en del ogenomtänkta och ibland desperata beslut. Fokus kom bort från akademin och jakten på att återupprätta klubbens position i fotbollsvärlden blev prio 1.

Förhoppningsvis har man nu förstått att vissa saker går hand i hand, frågan är dock om det går att rädda generationen med 95:or och 96:or eller om vi får vänta några år innan en kull hittar rätt och går i samma fotspår som krävs för en plats i A-laget. Jag ser dock att det kommersiella och ekonomiska ff är det som Bartomeu har närmast hjärtat och ställer mig tveksam till om la Masia kommer bli det den en gång var.
Barcelona Amo.38
2015-10-08 16:13
@neymar JR:

Co-sign! Jag vet att jag själv går ut alldeles för hårt mot våra sk talanger emellanåt men ditt inlägg var spot on.
Barcelona 100% AntiMadridista
2015-10-08 16:11
Om Barca vill ha nån som Henke, så borde man satsa på Samuel Eto'o. Han hade lätt gjort runt 10 mål på en säsong.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR
2015-10-08 15:23
Väljer dom att lämna så får dom lämna, inget mer än så. Hur mycket skit har han inte Roberto fått här inne innan vi började klia han på pungen. Han må inte va den största talangen men det hjärtat och arbetet han har lagt ner har börjar betala tillbaka sig. Han fick sin chans att visa upp sig och nu har han hittat rätt Ska vi bara belöna ungdomarna efter talang och inte hårt arbete? Vad ska vi med samper på bänken? Är det ni kallar för att förvalta talanger? Eller vågar ni påstå att han skulle få regelbunden speltid i a-laget? I ett annat lag ja, men inte i Barcelona. Det enda rätta är egentligen att låna ut honom eller använda sig av buyback. Dock så förstår jag att han är kvar i b-laget det är han som ska leda upp laget i divisionerna på plan Grimaldo har ju bara haft otur med sina skador annars hade han varit uppe i a-laget. Han behöver genomför en hel säsong först och främst innan han tar steget till a-laget Att delofeu såldes är jag 100% bakom Att Adama såldes med buyback (fel liga dock) är jag 100% bakom Att alen är utlånad är jag 100% bakom Att denis är utlånad under 2 år är jag 100% bakom Ena stunden är det rätt att sandro startar, 45 min senare är han den sämsta jäveln som finns Munir häcklas och häcklas och häcklas sen gör han 2 assist, oj fan grabben kanske har lite talang ändå Dom är i tonåren, lugna ner er lite. Dom flesta här inne kollar för fan inte ens på B-lagets matcher och ni ska bedöma vilka som håller eller inte håller Alla kommer inte gå raka vägen till a-laget. Utan kommer få testa sina vingar någon annanstans för att blomma ut Alla som tas upp i a-laget kommer inte vara kvar där, utan är oftast där som ENDAST truppspelare!
Barcelona Barieta
2015-10-08 15:05
Någon som vet om Viasat kommer sända la liga längre fram? Eller är det ingen som köpt upp rättigheterna?
Barcelona Liunil Masse
2015-10-08 14:46
Barcelinto HAHA vadå löjliga myter? Mathieu o Adriano går före Grimaldo, Gumbau och Camara före Samper. Nu kommer Grimaldo och Samper förmodligen lämna klubben pga detta. Men ja du har rätt vi vann trippeln, framtiden ser ljus ut.
Barcelona goal
2015-10-08 14:45
Och att köpa Coutinho vid januarifönstret vore helt onödigt. Enligt mig är han inte en "klar" spelare. Han lever på form och är inget satsa på just nu. Fast en spelare som skulle nöja sig med bänken, Som skulle kunna förändra matchbilden är svår att hitta.

En spelare som skulle kunna nöja sig med bänken är Nolito. Han är 28 år Men han har påpekat ett para gånger att han skulle gärna komma till barca
Barcelona goal
2015-10-08 14:28
Varför sålde vi Pedro? Han skulle var perfekt nu,Med sin erfarenhet. Jag vet att han ville ha mycket speltid, fast nu är våran bänk fyll med ungdomar som inte vågar att göra fel.
2015-10-08 14:16
@Liunil Masse:

Nu har vi ett trippelvinnande lag som spelar med 9-10 ordentliga spelare. Sprid inte löjliga myter tack.
2015-10-08 14:15
@Junta Dimision:

Självklart, men trodde inte Kroos skulle lämna Bayern heller för 25 mille. Men spel i Barca lockar de flesta spelarna, tror inte Alaba vill stanna i Tyskland hela sin karriär. Vi har fått många omöjliga spelare genom alla tider, en vänsterback kan inte kosta mer än 50. Hade fan i mig lagt upptill 60 mille för Alaba, han är helt fantastisk och passar Barcas spelstil mer än någon annan back i världen.

Med Rafinha, Iniesta, Rakitic, Busi, Chefen, Roberto, Arda, Alen på mittfältet behöver vi bara en eller två anfallare och en back som Alaba. Annars kan vi glömma CL redan nu den här och nästa säsong. Vi har stora problem i backlinjen redan. Prioritera för en gångs skull vår backlinje...
Barcelona Liunil Masse
2015-10-08 14:06
Frank Rijkaard: "I'd gladly go back [to Barcelona]. I have a lot of great memories and it was a big part of my footballing life" Vad säger ni, hade ni välkomnat Rijkaard tillbaka som vår tränare i framtiden? Han la en bra grund för Barcas fantastiska lag som Pep förvalta perfekt. Kanske är han rätt man att lägga en ny grund för nu ser det inte bra ut...
Barcelona neymar JR
2015-10-08 13:50
@barcastuff: Japanese automaker Mazda will become new Liga sponsor next season. Spanish bank BBVA announced on Tue they wouldn't continue. [europa press] Oj tappar real sin sponsor?! ;)
Barcelona neymar JR
2015-10-08 13:47
Rambla Åh jävlar det hade jag missat totalt! Keita drog ju iväg till Kina han med och längtade tillbaka till Europa. Detsamma gäller drogba m.fl Camerooninas Dom få matcher jag har sett gijon ( ca 4 st), så har dom ett riktigt bra grundspel. Passnings skickliga och tekniska lirare. Mål gör dom med, jag tror faktiskt inte gijon kommer ha en riktig kräftgång. Utan ligga mellan 11-13 platserna
Barcelona Rambla~
2015-10-08 13:43
@Rambla~:

Barcelona Rambla~
2015-10-08 13:41
@neymar JR:

Hm, Sergio Garcia gick väl till Kina (om jag minns rätt) just för pengarna. Varför skulle han då välja att gå till Barca för en lägre lön och nöta bänk? Dessutom har han växt ut till en Los Pericos-profil de senaste säsongerna trots att han fostrades i La Masia. Inget jag personligen gillar.

Kuyt? Någon måste ha allvarliga problem som ens nämner hans namn som ett alternativ. Vad fan sysslar de ansvariga med? Vad är han, 35 år nu?
Barcelona Rambla~
2015-10-08 13:36
@Flavía:

Om Nolito förlänger kontraktet med Celta, vilket det skrivs om, kommer hans klausul höjas till €30m.

Såå, nej tack. Han lämnade på free transfer en gång när han gick till Benfica. Idioti att betala höga summor för honom nu, även om han för studen är jäkligt bra ska sägas.
Barcelona Junta Dimision
2015-10-08 13:34
Barcelonita

Hur fin en värvning Alaba skulle vara så kan den uteslutas redan nu för det finns absolut ingen chans i hela världen att Bayern släpper honom oavsett vad de får för bud. De är ingen säljande klubb och tillsammans med Muller är han nog den sista spelare de skulle sälja.
Barcelona Krabban94
2015-10-08 13:32
Läste igår på Barcastuff att Coutinho är för dyr för short-term option, gissningsvis 30-40miljoner euro. Sedan köper Bartomeu Obi Mikel för 50miljoner euro och konstaterar att det var "a bargain".
Barcelona Barclasico
2015-10-08 13:28
Ivan Rakitic was voted the best croatian player in 2015.
Flavía
2015-10-08 13:21
Luis Enrique still prefers to sign Nolito in January, but club think 18M buyout fee is too much. Looking for older, cheaper forward. [sport]

2015-10-08 13:07
Verkar som att våra problem i anfallet och mittfältet kommer tvinga oss att prioritera bort en ordentlig mittback ännu en gång. Själv hade jag lagt alla Barcas slantar på Alaba och spelat honom som mittback 10 år framåt. Finns ingen försvarare som kompletterar Pique lika bra, kan spela pivote, vänsterback, mittback, offensiv mittfältare, vänstermittfältare, slår frisparkar, straffar och är nästan lika snabb som Alba. Spelförståelse 10 av 10 med sina 23 år.

Alba - Alaba - Pique - Alexi/ (Azpi/Bellerin?)

Nu när det är ont om mittbackar borde vi satsa på världens bästa back närmaste 10 åren, han kommer heta Alaba. Killen är 23 år, vänsterback och petar innermittfältare av högsta klass om Pep vill ha honom i mitten, han petar även alla Bayerns mittbackar om Pep vill ha honom där. Det är inte vanligt att en vänsterback gör det en innermittfältare gör bättre än dom. Som mittback är han bättre än både Benatia och Boateng.

40-50 på Coutinho eller på Alaba? Prioriteringsfråga.
2015-10-08 13:06
@neymar JR:

Ja, Abelardo har ingjutit förtroende i och för Halilovic i Sportingtröjan, något som såväl Lucho som Roberto var övertygade om skulle hända och därför uppmanade kroaten att gå med på en utlåning dit.
Förhoppningsvis kan han fortsätta utvecklas, men enda oro - som jag också uttryckt tidigare, är att Sporting får kräftgång och blir desperata med en sparkad tränare som resultat. Detta kan få situationen att bli den omvända.

Just nu ser det dock ut som ett lyckat "äktenskap"!
Barcelona enkos
2015-10-08 12:47
El mundo deportivo hävdar att Pep Guardiola har muntligt kommit överens om att ta över City i somras. . Pep verkar inte ha tur att ta över när laget gjort en dålig säsong utan när de blivit mästare. .. något tror jag City blir det i år
Barcelona Gio Style
2015-10-08 12:24
Blir ju lite orolig när jag läser Kuyt, vilken nivå håller han idag?
Ska erkänna att jag inte har någon vidare koll på honom numera.

Btw, Deloufeus inlägg är världsklass.
Barcelona neymar JR
2015-10-08 11:47
Alba och resten av försvaret kommer att ha rejäla problem med honom. För utmana och ta för sig det kommer han göra Hoppas han briljerar rejält i mötena med Barcelona.
Annons: