/spanien/barcelona/forum/17749.aspx/spanien/barcelona/forum/17749.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona nylén
2009-07-06 14:27
Barca måste få till något nyförvärv snart, alla andra konkurenter förstärker ju med bra högklassiga spelare. Barca har visserligen världens kanske bästa trupp men kan förtfarande förbättras. IN med Villa, Mata/Ben Arfa, Filipe, Bruno Alves

UT med Milito, Eto, låna ut keirrison,caceres, henrique
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:24
Förövrigt måste ni ha i åtanke att Perez nu investerar motsvarande tre somrar under en sommar, alltså kommer det vara betydligt mindre aktivitet ifrån Real Madrid sommaren 09-10 och 10-11 jämfört med i år men även en vanlig sommar då vår budget brukar ligga strax under 1 miljard. Man tar alltså lån nu för att genomföra tre års investeringar under ett år. Sedan betalar man igen det igenom att strypa budgeten kommande säsonger och istället betala av lånen.

Dessa drastiska åtgärder hade antagligen inte "behövts" ifall vi förlorat emot er med typ 0-2 och ifall vi givit Liverpool en ordentlig match i CL. Nu ska mycket återvinnas på extremt kort tid.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:22
Fredrik R

"Det får man helt enkelt fråga Berlusconi om, han sa väl att de inte kan behålla en situation där man går minus 70 miljoner Euro varje år, vilket sedan betalas av utav Berlusconis privata förmögenhet."

Det är ju det här jag menar. Berlusconi som är ett as (var bara tvungen) och en väldigt framgånsrik affärsman, känner sig tvingad att sälja för att det är det bästa för klubbens ekonomi. Perez förespråkar däremot den rakt motsatta strategin, att köpa och köpa dyrt, eftersom att de spelarna betalar sig själv på nolltid och mer därtill. Och det är ju det här jag vill komma till, två framgånsrika finanshajar har kommit till diametralt motsatta åsikter om hur deras affärer ska skötas. Därför känns det lite fånigt när the average Joe på ett fortbollsforum sitter och slänger ur sig tvärsäkra påstenden om det framtida utfallet av dessa investeringar. Och det gäller båda sidor.
Real Madrid Armin [TheJoker]
2009-07-06 14:15
Criff

Precis, Becks var stor del av det hela. Och vem är hans Becks idag? Ingen mindre än Cristiano Ronaldo. Sen så är han ju på väg att stänga igen ett TV avtal nära 6 miljarder SEK.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:13
tarrak

Det får man helt enkelt fråga Berlusconi om, han sa väl att de inte kan behålla en situation där man går minus 70 miljoner Euro varje år, vilket sedan betalas av utav Berlusconis privata förmögenhet.

Speciellt inte ifall han förlorat stora kapital i andra branscher. Milanfans är ju rabiata över att Berlusconi inte bara vill slänga in pengar i klubben.

Ifall vi tar Abramovich som exempel så läste jag någonstans att han förlorat 75 miljarder kronor pga finanskrisen. Även ifall han är god för ytterligare 100 miljarder eller liknande så är han kanske inte supersugen på att investera mer pengar? Chelsea är inte ekonomiskt oberoende, utan att Abramovich står för notan så skulle klubben gå i konkurs med nuvarande inkomstläge.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:09
Ämne: tarrak

En sak til....
Jo, men med tanke på att Berlusconi är världens 70 rikaste man, så står han knappast på ruinens brant och är tvingad till några desperata manövrar. Visst drabbas han av konjukturen, men det förklarar knappast varför han skulle göra sig av med Milans främsta kassako.
Barcelona Criff
2009-07-06 14:06
Jag personligen, utan någon ekonomisk utbildning om man nu måste ha det, tror att Perez överlevde förra gången just för han hade Beckham.
Han är inte en fotbollspelare, utan ett varumärke.
Han har allt från parfymer till modellkarriär och ja gud vet vad.

Det bevisas också mycket just genom att om någon refererar till Perez förra ekonomiska lyckade galactico era, så nämner man alltid Beckhams summor som drogs in till klubben. aldrig Zidanes eller Figos eller nån annan.

Värt att tillägga är då också att Beckham värvades för 25 mille euro eller nåt?

Nu har Perez slängt iväg snart 200 Miljoner euro.
Det är lite skillnad det.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:06
Fredrik R

Jo visst finns det stora skillnader, men jag har svårt att se att de är så pass stora att det förklarar hur både Milan och Madrid går garanterat vinnade ur samma affär (försäljningen av Kaka). Vad som till största delen ska tjäna in värvningarna är ju tröjförsäljning och marknadsandelar runt om i världen.

Som du säger så tjänar Madrid väldigt bra på biljettförsäljningen och eftersom det är nästan är slutsålt för jämnan finns det inte så mycket mer pengar att tjäna där genom att värva stjärnor.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:03
tarrak

En sak till, problematiken med dessa rika ägare är att de även har intressen i andra branscher, vi såg exempelvis nyligen att Abramovich förlorat massvis med miljarder i andra branscher pga finanskrisen. Även ifall inte klubben går sämre ekonomiskt och även ifall inte ägaren är bankrupt så kan det minska investeringslusten lite ifall man precis förlorat 20 miljarder kronor i annan industri. Samma sak med Liverpool och Man Utds ägare, de är drabbade av finanskrisen på ett annat sätt än både Real Madrid och Barcelona. Berlusconis personliga ekonomi lär inte direkt ha gynnats av finanskrisen heller.

Real Madrid och Barcelona ägs inte av någon grupp eller person med andra intressen än klubben, därmed påverkas inte klubbarna av andra ekonomiska faktorer än den egna inkomsten.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:58
tarrak

Nu har ju Galliani själv gått ut och förklarat varför man är underlägsna Real Madrid ekonomiskt.

1. Skatteläget i Italien jämfört med Spanien.
2. Milan äger inte sin arena och får inte hela biljettinkomsten.
3. Samtidigt så är det få som går på Milans matcher och låga priser på biljetterna jämfört med Real Madrid.

Skatteläget är då den klart största orsaken till problematiken. Men ägarmodellen i Italien när det gäller klubbarnas arenor gör en stor skillnad, Real Madrid får in 1/3 av sina inkomster via biljettintäkter. Siffror som i princip bara Man Utd kan tävla med.
Barcelona tarrak
2009-07-06 13:52
Fredrik R

Ta en klubb som Milan då som kanske tappat lite av stjärnglansen, men som med sitt starka varumärke och några Galactico-värvningar, skulle kunna sälja hur mycket tröjor som helst. Man har en svinrik ägare som skulle kunna köpa storstjärnor för miljarder utan att ens behöva låna. Istället väljer han att sälja en av dessa pengakor, som tydligen finansierar sin egen lön och köpesumma på bara något år. Verkar det vettigt?

Angående nybygget så är det väl mest politisk splittring och den vikande konjukturen som skjuter det på tiden. Jag tror att man siktar på att dra igång 2011. Under tiden så borde väl Barcelona köpa några supercracks för de har ju mer än väl finansierat sig tills dess? ;)
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:52
VizzlA

Definitivt, menar på intet sätt att förringa värdet av att investera i arenan. Men frågan är fortfarande hur denna investering finansieras. Görs den via lån så är det i princip samma summor som vi lånar för att köpa spelare (då S. Bernabéu såvitt jag vet ses som färdigbyggd för tillfället) nu. Förvisso så kanske det är en mer långsiktig investering med tanke på att arenan alltid står där och våra spelare har karriär med bäst före datum. Men samtidigt kanske den varumärkesförstärkning som vi gör samt eventuella titlar samtidigt motiverar våra investeringar rent ekonomiskt?

Jag säger inte att Perez modell är någon absolut sanning, ifall han har fel så kommer ju vår ekonomi gå åt helvete, varför kritisera oss för det? Vårt problem.
Barcelona Criff
2009-07-06 13:48
Fredrik R,
"The added value capital resources generated by the Camp Nou and its facilities will be used to finance the project, for which Joan Franquesa offered a ballpark figure of 250 million euros, while pointing out that "we cannot reveal the real cost until we have received the definitive project."
Real Madrid Paco Buyo
2009-07-06 13:47
Fredrik R:
Tanken är att Nou Camp Nou till största delen kommer att finansieras genom att sälja av marken kring stadio. Denna försäljning har nu bromsats.
Inte olikt Pérezs modell när han sålde av Reals träningsanläggning för att kunna betala av klubbens gigantiska skuld i början av seklet.
Skillnaden är att Pérez, slug i fastighetsaffärer som han är, valde precis rätt tidpunkt för försäljning.
Barcelona VizzlA
2009-07-06 13:43
nya Camp nou bygget är en viktig investering, som också är långsiktig. om en biljett kostar 65euro och det kommer 10 000 fle åskådare i 100 matcher då har klubben redan tjänat 65miljoner euro extra, så efter man betalat av lånet går det plus. (ett scenario)

men om vi räknar lite annorlunda, 5000 mer biljetter under kommande 300 matcherna då får man in 97.5 milj euro, men man får inte glömma att även sponsor-avtal, tv-rättigheter, reklam etc ökar markant i och med bygget.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:42
Criff

Svara gärna på mitt inlägg och ifall jag har fel angående investeringarna som Barcelona gör/kommer göra i Camp Nou så vill jag gärna ha den investeringen förklarad för mig.
Barcelona tarrak
2009-07-06 13:41
Shi

Om du inte gillar att uttala dig eftersom du inser att du har för lite kunskap, kanske du inte ska komma med bombsäkra uttalanden, där du i samma veva rackar ner på andra för att vara dåligt utbildade.

Med det sagt så håller jag med om att det är väldigt svårt för oss lekmän att bedöma hur bra Perez strategi är. Att han lyckats bra tidigare är ingen garanti för att han lyckas i framtiden, det är bara att se sig runt om i världen där 100-åriga jätteföretag faller som korthus pga riskabla spekulationer.

Ekonomi är ingen exakt vetenskap utan bygger på teorier. Precis som Perez säkert har fog för sitt vidlyftiga spenderande, så finns det relevanta anledningar till att Barcelonas styrelse, med den framstående ekonomiprofessorn Xavier Sala-i-Martin i spetsen, är av motsatt uppfattning. Vi glada amtörer får helt enkelt se tiden an och se vilken sida som har rätt.
Barcelona Criff
2009-07-06 13:39
Shi, Vad ska jag bidra med? Tycker dina inlägg är ännu sämre, där du enbart försöker försvara Perez.

Kul ändå att hela fotbollsvärlden, från Spanska premiärministern till ekonomi ansvariga från andra toppklubbar gått ut och kritiserat sättet Perez köper spelare på.

Ändå så har självklart Perez rätt, och alla andra i världen är klåpare och försöker smutskasta klubben.

Wake up and smell the coffe liksom.
Barcelona Dizzy
2009-07-06 13:37
Någon som vet när Transfer stänger?
Barcelona Ralle
2009-07-06 13:33
Hoppas ni läst..

Casillas Valdés

Alves Sergio Ramos
Puyol Pepe
Piqué Albiol
Abidal = Marcelo

Xavi Gago
Touré Lass
Iniesta Kaká

Messi Ronaldo
Eto'o Benzema
Higuaín Henry
Real Madrid Shi
2009-07-06 13:32
Criff

Förklara gärna hur jag lever i förnekelse och hur det kommer sig att du innehar alla svaren. Bidra med något till diskussionen istället för att skriva ett inlägg som är helt värdelöst.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:31
tarrak

Det går inte att jämföra Barcelona eller Real Madrid med övriga europeiska toppklubbar då dessa är aktiebolag och därmed finns det ett vinsintresse. Det vill säga det finns ägare som har företagen på grund av att de själva vill tjäna pengar på det. Så går Manchester United med 50 miljoner Euro i vinst ett år så är det inte självklart att dessa pengar går rakt in i klubben igen, utan ägaren kan mycket väl se det som dess egna utdelning på att de investerat i företaget. I tillägg så har ägarna av Liverpool och Manchester United belånat hela klubben för att finansiera köpet av denna, Liverpools ägare har lån motsvarande hela Liverpools värde, som de amorterar av via inkomsten ifrån klubben.

Det finns inga lån på ägandeskapet av varken Barcelona eller Real Madrid då klubben ägs utav dess medlemmar, det är på pappret inget företag utan en förening. Det finns heller inga vinstintressen utöver att klubbens ekonomi ska gå runt, man ska kunna betala löner, alla omkostnader och amortera på sina lån. Eventuella överskott investeras direkt i föreningen, det finns ingen individ som ens får ta dessa pengar som vinst.

När det gäller jämförelsen mellan Real Madrid och Barcelona och varför inte Barcelona följer Real Madrids modell så är min fundering hur det ligger till med nya camp nou. Ombygget av Camp Nou som nu står på is beräknas kosta 250 miljoner Euro. Det är en stor investering som jag betvivlar kommer göras helt utan lån. Vilket isf kan förklara varför ni inte har råd att investera lika mycket på transfermarknaden. Investeringar sker helt enkelt annorstädes.

Annars tycker jag du ställer vettiga frågar, frågar som jag absolut inte hävdar att jag har svar på till 100 %.
Barcelona Rambla - K9
2009-07-06 13:30
Here we go again...
Barcelona Criff
2009-07-06 13:30
Shi, du lever i förnekelse. Vi förstår att Perez är gud för dig, och att allt han säger är lag.
Men resten av världen är inte så blåögda.
Så säg vad du vill..
Real Madrid Mr_Oneil
2009-07-06 13:26
Högmod kommer före fall
Real Madrid Shi
2009-07-06 13:21
tarrak

Jag gillar inte att uttala mig när det gäller lån då jag inte har någon aning om hur överenskommelsen ser ut och att det kan vara stora skillnader mellan överenskommelse och överenskommelse. Anledningen till att jag litar på vår ledning är att Peréz inte är någon skojjare á la Calderon. Han har ett rykte och se över och att försätta Real Madrid i stora ekonomiska problem skulle överskugga alla hans framgångar på det personliga planet.

Barcelona hade säkerligen också lyckats med det, dock vet jag inte hur kontakterna med banken när det gäller Barca, men det hade säkert funkat om man hade valt den vägen.
Barcelona lameG^
2009-07-06 13:14
Rambla - K9

Jag vet och det är jag rädd för. Men han är en av mina favoriter så jag måste hoppas:D

Xavi O Iniesta=bäst

Vad jag läste så ska ett bolag stötta Soriano ekonomiskt så han ska kunna ta Valencia tillbaks till Topp 4 och dessutom spela Cl. Jag tror Valencia skulle kunna ta sig tillbaks till toppen om värvar smart och om Emery fortsätter träna dem. Han har gjort ett riktigt bra jobb.
Barcelona Xavi O Iniesta=bäst
2009-07-06 13:11
lameG^: Frågan är har Valencia Råd att ha kvar Villa,Silva o Mata i laget??.
FORZA BARCA
Barcelona Rambla - K9
2009-07-06 13:04
Ämne: Någon som läst det s....
Det är samma skräptidning som skriver om Puyol till City. Jag tycker att du ska lugna ner dig när det gäller Cesc. Du riskerar att bli alltför besviken när han väl står där på Emirates när PL drag igång igen.
Barcelona tarrak
2009-07-06 13:04
Shi

Ni madridistas sitter ju dagarna i ända och hävdar att det är helt ofarligt att låna pengar till Galactico-köp och att investeringarna betalar sig inom ett år. Varför skulle inte det gälla i Barcelona också? Barcelona har ju både tillgångar att pantsätta (Camp Nou, Ciutat Esportiva) och är den mest medieexponerade klubben i världen, vilket borde vara det viktigaste om man ska promota tröjsäljande stjärnor. Vad är det jag och övriga storklubbars ledningar missat?
Annons: