/spanien/barcelona/forum/17720.aspx/spanien/barcelona/forum/17720.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 16:07
Skulle vilja höra lite culés åsikter om denna krönika.
Barcelona Trippeln
2009-07-08 16:02
För alltså det här leder absolut ingenstans för de försvarar sin miljardvärvningar och vi tycker att det är idiotiskt.Mer än så kan vi inte göra.
Barcelona Trippeln
2009-07-08 15:57
electrciycapacity

Jag skrev det igen för ingen såg det på natten.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 15:52
Barça-fan

På grund av att vissa här inne är missnöjda med att det diskuteras för mycket om våra köp och vår klubb generellt sett så kommer jag inte besvara dig och påbörja en ny lång diskussion om denna fråga.

Du får gärna skriva till mig i PM om du vill diskutera.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 15:40
Vampíro - El Triplete 2008/2009!

Absolut, vi kommer ju inte komma överrens om någonting ändå. Dock så påstod jag inte att Ronaldo i mitt tycke är värd de pengarna. Som jag skrev, men å andra sidan tycker jag inte Dani Alves var värd sina pengar heller. Eller någon av fotbollsspelarna som köps och säljs dagligen för den delen. Jag tycker däremot att Ronaldo är värd de pengarna i förhållande till övriga priser på marknaden, såsom den ser ut. Men i utgångspunkten tycker jag ALLA dessa är för höga. Så vinkla det inte till att jag tycker att 94 miljoner de facto är precis korrekt värdering av Ronaldo, det tycker jag inte.
Barcelona Barça-fan
2009-07-08 15:39
Fredrik R.
Tyvärr, för din argumentation skull så är det i alla lägen efterfrågan OCH utbudet som avgör priset, inte ENBART utbudet. Så värdet på en spelare bestäms inte enbart av den säljande klubben utan även den klubb som köper. Hade inte Real Madrid värderat spelaren till 94M Euro så hade man inte heller köpt honom för det. Visst stiger priset på en spelare som vunnit CL- och ligatitlar men 94M Euro är en löjlig summa, även i dessa dagar.
Barcelona BlueRed.
2009-07-08 15:38
Lite läsning om hur mycket klubben kan tänka sig spendera.

*Länk
Edit: Ber om ursäkt om någon annan redan har länkat.
Barcelona Majsan
2009-07-08 15:37
När det gäller priser för spelare så tycker jag trots allt att man i slutändan kan konstatera att det är marknaden som bestämmer. Vi kan tycka att Ronaldo kostade för mycket pengar. Men någon som troligen är ganska begåvad och framgångsrik valde att betala denna höga summa. Precis som att man kan tycka att styrelsechefer eller filmstjärnor har för höga löner. Men någon vill betala dem det. Eller att en bil eller lägenhet kostar 15 miljoner, vilket det finns de som kan betala. Tänk också på inflationen, tittar man tillbaka på storstjärnor som Baggio och Maradona så måste man ju också ta i beaktande vad en biobiljett eller en coca cola kostade samma tid mot idag för att kunna jämföra köpeskillingen. Min personliga uppfattning är att köpen av Kaka, Ronaldo och Benzema är betydligt bättre investeringar än köpen av Gago, Van der Vart, Higuain (som visserligen blommat ut sista säsongen), Drenthe, Huntelaar, Sneijder (som jag dock tror kommer lyckas framöver) mfl. Att betala 15-25 miljoner euro för lovande dussinlirare är för mig mer att kasta pengar i sjön än att enkelt kunna räkna hem ett köp av en storstjärna som på en natt får Real att bli klubben alla pratar om från att ha varit klubben som bara de egna fansen pratar om..
Barcelona Ciao-V
2009-07-08 15:30
Ämne: Är det bara jag som ....
Jag förstår att man blir trött på det när det skrivs inlägg på inlägg, dag in och dag ut i Les Rambles. Jag kommer inte att skriva ord mer om det ett bra tag framöver.
Vi ska diskutera om FC Barcelona här huvudsakligen.
Barcelona Vampíro - El Triplete 2008/2009!
2009-07-08 15:29
Ämne: Vampíro - El Triplet....
Ähh, jag orkar inte gå in på allt det är igen. Du tycker Ronaldo är värd 94M jag tycker absolut inte det. Agree to disagree? Så vi kan gå vidare.
Barcelona Mojito
2009-07-08 15:28
Trippeln

Absolut, håller med om att det är mycket tjat.

Laporta! Hör du detta? Se till att värva nu så att vi kan prata om annat...
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 15:27
Malibou

Jag inte bara tänker på det, det är hela min poäng.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 15:26
Vampíro - El Triplete 2008/2009!

Nej man måste inte ha vunnit de titlarna för att man ska vara värd mycket pengar, men titlarna höjer spelarens värde ytterligare. Ifall Dani Alves och Sevilla hade vunnit CL och La Liga så hade Dani Alves varit dyrare, inte sant?

Sedan måste man ställa priset i relevans till hur rik klubben som man köper ifrån är. Manchester United omsätter omkring 400 miljoner Euro, alltså är Ronaldos pris motsvarande 1/4 av vad klubben omsätter. Sevilla omsätter kanske 70-80 miljoner Euro, alltså skulle en försäljning som för deras del rent ekonomiskt motsvarar 1/4 av deras omsättning vara runt 20 miljoner Euro. Så att få 30 miljoner Euro är för Sevilla faktiskt mer värt än vad 94 miljoner är för Manchester United. Det är den säljande klubben som sätter priset.
Barcelona Electricityscape
2009-07-08 15:25
Ämne: Är det bara jag som ....
Japp, och jag höll med dig igår också när du skrev exakt samma inlägg.
Barcelona Trippeln
2009-07-08 15:20
Är det bara jag som börjar tröttna på allt detta tjat om RMs ekonomi?

Tycker inte ni (cules och maränger) att vi har gått långt med detta?

Det är trots allt fotboll vi älskade från början inte tröjförsäljining och ekonomi.
Vi håller på respektive lag pga av att vi gillar hur de spelar,rivaliteten,passionen för klubben och vad klubben står för.

Jag i början snacka också om RM och deras köp och bla.... Men nu tycker jag att det får räcka!

Håller någon med mig?
Malibou
2009-07-08 15:14
Ämne: Criff

Jag var kan....
Fredrik R du får ju tänka på att 50 miljoner på 80 talet var jävligt mycket pengar, det är ju inte samma sak som 50 miljoner idag.
Barcelona Vampíro - El Triplete 2008/2009!
2009-07-08 15:10
Måste man ha vunnit CL och VM för att få kosta mer än 10M. Klart som fan att Dani Alves skulle kosta mycket pengar, killen var nästan playmaker i Sevilla och det från sin högerbacksposition. Har aldrig sett en försvarare dominera så mycket som han gjorde under sin tid i Sevilla. Att han kostade 32M är kanske lite för mycket för en försvarare men inte pga att han inte vunnit nått stort, jag tyckte han redan var en ettablerad världsback, försvarare ska dock inte vara så dyra men Del Nido sålde inte för mindre.

Sen att medelmåttor som Bellamy och Robbie Keane kostar sjuka summor i PL är en annan sak. De flesta spelarna är löjligt värderade där borta och klubbarna får oftast betala sjuka summor för mediokra spelare och deras löner är också högre.
Barcelona Ciao-V
2009-07-08 15:03
Ämne: Criff

Jag var kan....Ronaldos köp är ett jippo. Det handlar mer om ett prestigeköp än ett vanligt köp av spelare.
Pérez betalade mer för prestigen som det innebär att värva en spelare som hans företrädare velat värva men inte kunnat. Ett j*kla bra sätt att ställa in sig hos fansen som körde ut honom från klubben tidigare.

Personligen tycker jag absolut inte att Ronaldo eller någon annan spelare är värd 93 miljoner Euro. Det är min åsikt.
Barcelona lameG^
2009-07-08 15:01
Xavi O Iniesta=bäst

Jag hoppas dem accepterar det. Man vill att allt bara ska ta slut. Om vi får Villa och om vi behåller K9 så betyder det att Etoo drar.
Barcelona Xavi O Iniesta=bäst
2009-07-08 14:51
Läste att Barca skulle lägga ett bud på Villa på 450miljoner + Guddy.
De är överpris klart men tycker ändå att de skulle vara bra.
För att vi får behålla K9 o vi säljer Guddy som vill lämna. Nu är de bara att vänta på den nya nr 7.
Forza Barca
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 14:45
Criff

Jag var kanske för hård med epiteten "bara" bra, när jag egentligen menade att han inte var en etablerad superstjärna.

Men ifall ni verkligen tycker att Dani Alves, en ytterback ifrån en internationellt sett liten klubb som Sevilla som aldrig har vunnit något större en UEFA-cupen absolut är värd 300 miljoner kronor. Då anser jag att Ronaldo, med världens största varumärke jämte Beckham, regerande Balon D'or, FIFA world player of the year, vinnare av CL, PL och FIFA club world cup, skytteligavinnare som ytter i PL och fortfarande bara 24 år gammal är värd 1 miljard.

Nu tycker jag inte det, jag tycker inte Ronaldo är värd 1 miljard, jag tycker inte Alves är värd 300 miljoner och jag tycker absolut inte Rooney var värd 300 miljoner när han var 18 år och gjort 17 mål för Everton. Men det är så prisläget ser ut i dagsläget och priserna på superstjärnor drevs upp långt innan Real Madrid och Perez började köpa dessa igen, de drevs upp när Craig Bellamy blev nästan fyra gånger så dyr som Maradona var 1984. De drevs upp när Berbatov vart värd mer än tre stycken Roberto Baggio på toppen av sin karriär.
DanneGhe
2009-07-08 14:43
Inte för att gå ifrån fotbollen eller så men Ronaldo är ju inte bara en sportslig värvning.
De pengar som han kommer dra in via souvenirer/tröjor/sponsoravtal osv kan förmodligen göra att Real i slutändan går +. Dessutom så stärker det varumärket Real Madrid vilket kommer att göra att ännu fler spelare vill gå dit.
Och sen till det sportsliga; Ronaldo har de tre senaste säsongerna nästan på egen hand tagit hand om målskyttet i en klubb som vunnit 3 raka ligaguld spelat två CL-finaler och vunnit ett antal mindre titlar.
Att han sedan är 24 år gammal, förmodligen inte behöver en anpassningsperiod till själva landet och redan vunnit guldbollen och är kapten för sitt landslag samt topp 3 fotbollsspelare i världen kommer väl på köpet.
Dessutom så tillför han Real Madrid flera nya dimensioner i spelet då han är väldigt komplett i det offensiva spelet. Nog om honom.
Barca hade inte vunnit något med Zambrotta.
Alves var alltså värd pengarna enligt mig.

Såg nu att ni redan tagit upp det. Hoppas mitt inlägg tillförde något iaf.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2009-07-08 14:36
Fredrik R//

Jag förstår vad du menar när du säger att Real Madrid betalde för mer än bara det sportsliga med Kaka' och Ronaldo. Men även i fall Ribery inte är ett lika stort varumäkre som dessa två är han, hur man än vänder och vrider på det, Bayerns överlägset största stjärna och säljer man honom vilka signaler skickar man då ut? Därför kommer dom att kräva liknade pengar som Milan och Man Utd mottog för sina stjärnor. Dom kommer att användas som en slags referens. Sen tror jag att Bayern München (ursäkta språket) skiter ett stort stycke i om Real Madrid betalade för mer än endast det rent fotbollsmässiga för Kaka' och Ronaldo. Annars blir det en omöjlig fråga att besvara om hur många procent av t.ex Kaka's prislapp som är för fotbollskunnadet och hur många procent som är för det övriga. Tror som sagt inte det intresserar Bayern speciellt mycket när det gäller en fösäljning av Ribery.
Barcelona Johan Cruyff
2009-07-08 14:35
Ämne: hetfield

60milj e....
Jag kan vara beredd att hålla med om att 36 miljoner euro för Forlan är i överkant, men smakar det så kostar det.

Vad gör att Villa skulle vara värd 20 miljoner euro mer än Forlan enligt dig? Att han är spansk? Att han är 2 år yngre? Du får gärna förklara. Känns som att 28 eller 30 år spela mindre roll om man ser till skickligheten av spelarna enligt mig.

Om man nu ändå är inne på vad som är mest lönsamt tycker jag man borde skippat värvningen av Henry då dessa ~ 20 miljonerna kunde varit 0 om han valt att gå gratis säsongen innan vilket han avböjde.
Barcelona Dizzy
2009-07-08 14:26
Dani Alves är lätt värd de pengarna. Han betyder jälvigt mycket för Barca. Han springer upp ner som en jävla galning och blir aldrig trött.

Barcelona El Tiburon
2009-07-08 14:25
Neuthon

Aha, gött Tack!
Barcelona Criff
2009-07-08 14:19
Fredrik R, Dani Alves, "bara bra". Jo men tjena, killen styrde hela Sevillas offensiv från sin högerbacks plats.

Nu i Barcelona styr han väl inte lika mycket, men är en utav faktorerna att vi vann trippeln förra året.

Så att snubben är värd 30 mille tvivlar jag inte på, fast jag alltid kommer tycka 30 mille är för mycket för en back.

Men att säga att Dani Alves bara är bra, är en skam.
Barcelona Hetfield
2009-07-08 14:17
Fredrik R

Förstår vad du försöker säga, men hur du än vrider och vänder så kan du inte ändra på faktumet att ca 1 miljard för Ronaldo är för mycket. 1 miljard är för mycket för Messi, eller någon annan lirare där ute, de siffrorna ska inte ens existera när det gäller övergångar
Real Madrid Fredrik R
2009-07-08 14:13
Hetfield

Jag menar inte att Alves inte är bra på något sätt, han är en av de bästa om inte den bästa i världen på sin position. Han hade dock inte bevisat det inför världen innan han spelade för er. Men för 7 år sedan fick man R9 för samma pengar. En av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, på toppen av sin karriär.

Nu för tiden kostar ju alla offensiva spelare som anses vara talanger eller som har gjort en bra säsong i ett mittenlag i England eller Spanien över 20 miljoner Euro. Klart som fan priserna på Balon D'or vinnare och internationella superstjärnor då är astronomiska.
Barcelona Zne
2009-07-08 14:03
Jag är så sjukt kluven i frågan om Villa/ Eto´o. Samtidigt som jag vill att Eto´o ska stanna så känns de som man inte vet vart man har honom. Kommer han vara lika bra? Vara mätt efter trippeln kanske? Villa är en bra spelare, inget snack om den saken, men 40-45 miljoner euro som de snackas om känns lite mkt, spec när de snackas om att man bara ska få 25 för Eto´o som jag tycker har bevisat mer än Villa. För mig känns de som det kvittar om Eto´o skriver på nytt eller lämnar, det enklaste vore ju dock om han stannade och gör en lika bra säsong som förra året så vi slipper lägga ut dyra pengar på Villa.

Har tänkt lite på dealen med Felipe, att det ska vara så svårt att få igenom ett avtal, om spelaren vill hit så borde klubben släppa honom. Tycker även att Laporta ska sluta vara så snål som jag tycker att han är. Lägg upp 3-4 miljoner euro till så har du fixat ditt vänsterbacksproblem.
Annons: