/spanien/barcelona/forum/17445.aspx/spanien/barcelona/forum/17445.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca-nist
2009-08-29 03:42
5 titles: Milan
3 titles: Barça i Liverpool
2 titles: Ajax, Anderlecht, Valencia and Juventus
1 titles: Porto, Manchester United, Madrid, Dynamo Kiev, Nottingham Forest, Sevilla, Aston Villa, Aberdeen, Steaua Bucharest, Mechelen, Parma, Chelsea, Lazio, Galatasaray and Zenit.
Canaletes
2009-08-29 02:41
Det min absoluta största dröm!!!

Jag föredrar CL i Bernabéu än 13 rätt på europatipset!!
Barcelona Pep.G-Z9
2009-08-29 02:34
Josep "Pep" Guardiola & hans Barcelona har vunnit fem titlar på ett år. Fy fan vad det låter mäktigt, "fem titlar på ett år".

Guardiola är nog den tränaren som vet hur man ska göra med spelare som tappat motivationen inför en ny säsong och därför är jag personligen inte orolig om att "spelarna är säkert mätta". Ligan tar vi nog, samma med cupen, men tänk er att vinna sin andra C.L titel på Bernabeu och gärna mot Real. En ny "Sextvåa" ?
Canaletes
2009-08-29 02:08
herregud! dåligare förlorare än Mircea Lucescu får man leta efter

han skyller på att domarn var på Barca's sida
*nickar me huvet*
Barcelona tarrak
2009-08-29 01:57
Ämne: Ämne: Ronaldi....
Då är vi överens och jag håller även med om att sängen är det rätta alternativet nu. :)

Bona nit!
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:56
Ämne: Ronaldinhoism

Utt....
Nu uttryckte jag mig klumpigt.

Självklart var Messi den centrala pjäsen och Eto'o och Henry var på kanterna, det jag menade var att han klev ner några steg och "spelade som en 10a" för inte låg han och högg på bollarna i mitten, det är även så jag tror och vill Zlatan ska spela, om jag var otydlig så har det hela tiden varit min åsikt. Inte ha en tillbakadragen roll som utgånspunkt. Som du sa att Messi låg i samma linje som yttrarna.

Just nu pratar vi exakt om samma sak men vi missförstår varandra och jag tror det är John Blund som är boven i det hela.

Godnatt alla !!
Barcelona tarrak
2009-08-29 01:49
Ronaldinhoism

Uttryckte mig klumpigt, men jag anser att Zlatan bör och kan, klara av så pass små justeringar.

Vad det gäller Messi så låg han knappast bakom några anfallare i sin utgångsposition, utan både Samu och Henry låg och slickade kanterna i ungefär samma höjd. Vad som gjorde det hela så framgångsrikt var ju att Messis blotta närvaro lockade upp mittbackarna som tvingades stöta högre än vad som var tänkt, och öppnade stora hål i backlinjerna. En effekt du aldrig fått om du hade två spelare framför Messi.
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:43

Svå....
Vi gör ju inte roteringar inom detsamma om vi ska dra ner Zlatans utgångs punkt och dra in Henry och Messi ?

När Messi spelade centralt spelade han som en 10a dvs tillbakadragen alltså ingen central anfallare. Men som en nummer 10 bakom anfallarna kan jag med säga att han skulle vara grym även om han har det som utgångspunkt eller ej.

Captain Fantastic!

Vi säger som en nummer 10. För nu gjorde du mig osäker haha. Men kan nog säga att Totti var en trequartista, tillbakadragen anfallare/offmittfältare. Någon som ligger bakom anfallarna helt enkelt haha.

Godnatt =)
Barcelona Captain Fantastic!
2009-08-29 01:36
Ronaldinhoism/

Då snackade vi om samma sak hela tiden :)

Och samma sak med Messi, ingen anfallare längst fram (alltså nr 9), men en Kaka/Maradona typ (nu när jag tvekar på hur man använder ordet trequartista :D). Så klart så kommer han även hålla till på kanten ibland, han skiftar från match till match beroende på laget vi möter och matchbilden. När vi möter lag med bra ytterbackar tror jag Guardiola spelar Messi i just Maradona rollen för att ge honom mer yta. Dåligare lag = Kanten.

Aja, nu är det för sent. Tror jag går och lägger mig nu, good night.
Barcelona tarrak
2009-08-29 01:34
Ronaldinhoism

Svårt att säga var han är bättre, då han fortfarande är väldigt ung och formbar, men de flesta experter anser att Peps drag att sätta honom centralt var direkt avgörande för båda de nämnda matcherna, vilket jag håller med om. Kan man ställa till sådan röra bland Ferdinand ochh Vidic, kan man göra det mot vilket mittbackspar som helst.

Självklart ska vi inte börja ändra spelsystem, men att kunna göra förändringar inom detsamma, kan väl knappast ses som en nackdel? Jag kanske har höga förväntningar, men om vi köper en spelare för €70 miljoner förväntar jag mig att han kan rotera dugligt inom anfallsspositionerna, även om inte allt är positivt för honom personligen. Dessutom anser jag att rollen Captain Fantastic förordar, passar honom bättre.
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:29
Ämne: Ronaldinhoism/

De....
Absolut, de kallar den rollen trequartista, typ som Zidane i Juve eller som nämnda Kaka.

Om jag försöker förenkla mig så vi är övrens hehe Zlatan startar som vår vanliga centrala anfallare men kommer ner och möter boll och då, lite längre ner i banan kommer han ju bli en s.k. trequartista.

Visst har Messi blivit centrala men jag tror fortfarande inte på han fullt ut som en central anfallare, som trequartista absolut ! Men inte allra längst fram i banan.
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:26

Om ....
Tycker du han är bättre som central? Visst har han startat som centralt men förra årets anfallstrio skiftade ganska ofta platser så Messi var inte allt för central som tex Samu brukade vara. Eller har jag fel?

Vad ska vi göra om vi kör fast? Ska vi börja ändra spelsystem och formateringar varje match?

Stackars Z isf han kommer aldrig komma in i spelsystemet då.

Spela trequartista först sen körs det fast för att Messi och Henry är för dåliga i luften och så måste han flyttas upp i anfallet igen.
2009-08-29 01:24
Ronaldinhoism/

Det är exakt det jag valde att kalla för trequartista, just det där ta emot bollen från mittfältet och fördela det på anfallet. Trodde italienarna kallade sånt för trequartista och inte offensiv mittfältare. Hur som helst, som en sorts Kaka i Milan fast några meter längre upp ser jag honom som.

Angående Messi så tror jag att han med tiden kommer att bli bara centralare och centralare. För 5 år sedan när han debuterade så slickade han kanten nästan som Giuly, nu spelar han väldigt nära den centrala anfallaren. Det blir svårare att komma med fart centralt, men Maradona har gjort det grymt och Kaka likaså, Messi har kanske en än större fördel och talang än båda dessa. Tror nog han klarar det bra.
Canaletes
2009-08-29 01:22
Härligt bild som är värt att spara ;)

länk
Barcelona tarrak
2009-08-29 01:21
Ronaldinhoism

Om du såg CL-finalen och (ut)Clasicon så hittar du exempel på matcher där Messi mestadels spelade centralt. Jag tyckte det gick rätt hyfsat...
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:16
Captain Fantastic!

Vi kan ju dra paralleler med Henry som behövde en hel säsong för att anpassa sig till att spela ute till vänster.

Då måste det påpekas att han nästan alltid drog sig till vänster i Arsenal, dock med lite mer frihet.

En target behöver inte vara en spelare man slår upp långbollar på. Han kan tex ta några steg ner i banan och möta en boll från Iniesta eller någon annan av våra mittfältare.

Du kan ju fundera över varför Pep köper en av världens bästa anfallare, senaste årets skytteliga vinnare i Italien om han ska skola om honom till offensiv mittfältare??

Sen vill du ha Messi mer centralt som en anfallare? Du anser inte att Messis spelstil bygger en aaaaaaning på att han kan vika in från kanten med fart? Att det blir lite svårare att få den farten om han lirar centralt?

Och varför Z ska vara target? Jo som jag sa innan, för att komma ner att möta passningar från mittfältarna, hålla i bollen så mittfältarna kan komma i djupled alt våra yttrar får tid på sig att löpa in centralt eller spela vidare på våra yttrar.

Grejen är att vi NÄSTAN säger samma sak, den enda skillnaden är att du vill ha han i en lägre utgångspunkt än vad jag vill, när han tar sina kliv neråt för att möta boll (som jag vill) är han ju i rollen som trequartista. Förstår vi varandra?
Barcelona Barcadinho.
2009-08-29 01:13
Absolut/

Och hur blir det med din kärlek till IFK om du hamnar någon gång i typ Kanada för resten av ditt liv? Blir det slut med kärleken?

Att bli kär på en fotbollsklubb som ligger 2000 mil härifrån kan funka minst lika bra som att bli kär i en kvinna därifrån.
Det handlar mest om intresset och engagemanget, öppenhet, om man bryr sig eller inte.

Men visst, jag har träffat många som inte kan tänka sig någonting över deras kummungräns, varken vad det gäller kvinnor eller klubbar.

sov så gott.
Barcelona BlueRed
2009-08-29 01:12
Captain Fantastic!

Låter vettigt. Det är inte så att vi är i behov av en target spelare i varje match. Då lär väl Pep utnyttja Zlatans andra egenskaper. Dem gånger det behövs så får han väl agera target spelare.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-29 01:11
Captain Fantastic har faktiskt en stor poäng. Jag tror också på att Pep funderar på Laudrup-rollen för Zlatan. I Inter var han faktiskt inte den där typiska strikern som låg längst fram och högg i djupled som Eto'o gjorde hos oss. Zlatan har många fler strängar på sin lyra och jag tror att han med tiden kan bli en riktigt bra trequartista. Det bästa är att även Messi är jättebra i den rollen. De kan byta positioner och det kommer de att få göra en hel del under matcherna.

2009-08-29 01:06
Ronaldinhoism/

2 Säsonger? Tror jag inte, Zlatan gillar att spela fram, han gillar att slå de omöjliga passningarna, han gillar att klacka och trixa. han råkar dock också vara väldigt grym på att göra mål (likt Ronaldinho). Han är långt ifrån den Eto'o vi hade som var en exakt motpol mot allt det där jag nyss sa. Tror faktiskt Zlatan anpassar sig snabbare till det jag just sagt än till att bli en någon ny Samuel Eto'o/Drogba anfallare/target player.

Sen tror jag Pep värvade honom till att vara en targetplayer i matcher likt den på Stamford Bridge, inte som fulltids targetplayer. Vi spelar som sagt inte med långbollar så jag vet inte riktigt vad han ska vara target för?...
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 01:01
Ämne: Ronaldinhoism/

Ja....
Njaeee.

Zlatan kommer dock finnas i den ytan väldigt mycket, och han ska väl befinna sig i den ytan eftersom han ska vara en targetspelare. Om jag nu har förstått rätt? För det var väl därför Pep värvade Z? Som target?

Men att låta han ha den utgångspunkten på planen tror jag inte på alls. Om du nu ska ändra spelstil pga en spelare som du verkar göra så skulle jag vilja ha Messi där. Eller så köper vi in Pablo Aimar ;).

Skämt o sido, du verkar tycka Z är dålig som anfallare nu efter, vad är det? 2 matcher? Hur lång tid tror du det tar för honom att anpassa sig i den roll du vill att han ska spela i? 2 säsonger?
Sandro Rosell
2009-08-29 01:00
Hetfield

Med att han var usel, ja, dock kan man inte förvänta sig något och han var ju där i första hand för att han var fotbollsspelare och inte i första hand pga sitt ursprung. Men detta var bara ett exempel och jag förstår inte hur TV4 lät honom komma tillbaka efter hans första medverkan i studion.
Barcelona Hetfield
2009-08-29 00:57
Sandro Rosell

Är du allvarlig med det där?

Henok Goitom spelar fotboll just nu, han har ingen erfarenhet när det gäller TV, och jag menar bestående studio medlemmar
2009-08-29 00:56
Ronaldinhoism/

Jag driver inte och skojar inte alls. Zlatan kan ta ner bollarna, visst. Men vi är inte Chelsea som kommer slänga de på honom, han kommer få de via marken och således minskar hans betydelse i den rollen.

Jag tror Zlatan som vår nutida Laudrup fungerar helt utmärkt, han har tekniken och split-vision för det. Som "nickare" och att agera Drigba så fungerar han inte alls. Att sedan Xavi och Iniesta ligger där hela tiden är nog inte rätt, Xavi idag låg nära anfallet kanske en enda gång, mest befann han sig på knät på Puyol för att ta upp bollen från backlinjen. Just den ytan han lämnade fanns det bara Shaktar spelare i, och just där kunde Zlatan ha befunnit sig i istället för att ligga på topp som Eto'o och lunka runt som en blind man i en labyrint.

Med tanke på att Guardiola själv spelat med Laudrup och skolats av Cruyff så tror jag Zlatan med tiden kommer bli mer utav en trequartista i Barcelona.
Barcelona Barcanist
2009-08-29 00:55
SaM_-

Jag kan lova dig att du inte var den enda som njöt av den sekvensen :)
Sandro Rosell
2009-08-29 00:55
Hetfield

Henok Goitom satt ju med i EM-studion 08 och hans ""analyser"" var väl inget annat än patetiska. Att han kompletterades av Anna Brolin gjorde inte saken bättre :/
Barcelona Hetfield
2009-08-29 00:52
Barcadinho

TACK! Jag ger dig en cyberkram för det du sa!

Det är det jag försöker säga, klubben borde uppmuntra ungdomarna att komma till arenan genom olika sätt : Sänka priset på priserna, iaf de lite mer "oattraktiva" delarna, genom reklam osv :)
Barcelona Ronaldinhoism
2009-08-29 00:52
Varför behöver vi massa sjungande fans på läktarna som ska pusha laget?
Det verkar inte som att vi behöver det?

Vi vann trippeln förra året remember?
Och nu är vi uppe på 5 pokaler detta år =)
Barcelona SaM__-
2009-08-29 00:51
Rambla:

"Srna, som är av balkanblod "

Visst är han det men nu är det nog inte det som ligger bakom hans hetsiga humör:)

Sedan var det bara jag som njöt av sekvensen där Puyol och Valdés hoppade upp på varandra. Vilken lycka! El capitanos engagemang och hjärta är så underbart att se.
Barcelona Hetfield
2009-08-29 00:50
Sandro Rosell

Du har delvis rätt, men är det inte konstigt ingen av de stora kanalerna (tv4, Viasat, Canal +) har en svart man i studion?
Annons: