/spanien/barcelona/forum/17295.aspx/spanien/barcelona/forum/17295.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2009-08-11 23:43
HAHAHA!

Kolla länktips!
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 23:38
Vampíro:

Haha, lika underbart varje gång jag ser och hör det där målet.

Yahya ya wa7ch :D
Barcelona ihefsu
2009-08-11 23:36
Ämne: Lite för sent från m....
Det där var nog det vettigaste jag läst på mycket länge i debatten... Ja, kanske till och med det vettigaste jag någonsin läst gällande hela grejen faktiskt. Jag kan inte göra annat än att vinka och hålla med!
Barcelona Barcadinho.
2009-08-11 23:34
Lite för sent från min sida men men...

Det är ganska komplicerat att kunna hitta en definition för en egen produkt som gör att alla blir nöjda.

Det finns ett ganska skojigt sätt som markerar två viktiga etapper i varje spelares utveckling.

Första etappen är när ungen får sin pubertet och den andra när han börjar raka sig.

Det är lite lättsamt sätt och tänka så här, men det stämmer bra överens med verkligheten.
Under dessa två etapper försvinner massa med unga spelare.
I början är det lek och skoj. Man hänger med klasskamraterna för att skoja med boll. Men ungefär vid pubertet så börjar man inse alvaret med sporten. Plötsligt är det inte lika kul och träna under spöregn och svetten luktar äckligt. Många försvinner då.

När andra etappen närmar sig så öppnas världens alla möjligheter. Fester, tjejer, studier, kompisar, status, sökandet efter sin identitet. Där tar man beslut om man verkligen ska vara en fotbollspelare och träna tre gånger per vecka eller inte. Man frågar sig själv om det inte finns roligare saker och göra i livet.
Många försvinner under den här perioden med. Många inser också att de inte är tillräckligt duktiga.

De som överlever dessa etapper har chans att spela fotboll som vuxna. De kan förstås hamna i en division 7 b-lag, men tycka att det är kul ändå.

Hela perioden redan från start är viktigt för utvecklingen, men jag tycker att nånstans vid etapp 2 så börjar man utforma sig på riktigt som en spelare. Allt är mycket mer på allvar och det är mest såna som verkligen vill som är kvar.

Det är därför jag köper Uefas definition med 3 år under perioden 15-21.
Det verkar mycket rimligt.

Varför är man myndig vid 18 års ålder och inte 15 eller 22?
Inte så lätt och motivera.
Barcelonistas
2009-08-11 23:31
Bra att messi inte spelar en onödig match me argentina bra,bra.
Barcelona Vampíro - El Triplete 2008/2009!
2009-08-11 23:26
Med Messi, Iniesta, Ibra och Henry borta så ligger nästan allt på Xavis axlar, men är det någon som ska klara av det så är det väl han.

Kanske dags för Pep att slänga upp Yaya som striker så vi får se lite show(länk).
Barcelona AzizWaysi
2009-08-11 23:21
Ämne: Hm, det verkar inte ....
TACK godegud, F** vad orolig man blev...
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 23:18
Hm, det verkar inte vara någon bristning trots allt. Det handlar nog snarare om en sträckning och då vill man inte riskera något så därför kommer Messi inte att spela i landskampen mot Ryssland. Han sitter inte ens på bänken.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 23:13
Ämne: Typiskt att det skul....
Ja du, det blir inte lätt. Det gäller att hålla ner sifforna på bortaplan känns det som och sen vända i returen.

Det är så typiskt. Efter några veckors hård träning och inte några problem med någon spelare förutom Marquez, så räcker det med en träning med Maradona och så ska han gå sönder.
Barcelona Vampíro - El Triplete 2008/2009!
2009-08-11 23:08
Typiskt att det skulle hända, förstår inte varför man har dessa landskamper nu, har för mig att det även spelas några redan efter den första omgången.

Jeffren, Bojan och Pedro mot ett hungrigt och revanschsuget Athletic, jippie.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 23:03
Ämne: Rambla - K9

Jävl....
Han måste undersökas ordentligt först för att veta hur länge han blir borta. Det verkar vara en liten bristning. Match på söndag blir det knappast tal om.
Real Madrid chsa
2009-08-11 23:03
Ämne: chsa:

Det handlar....
Jag skulle inte men jag måste bara svara ditt inlägg.

Jag förstår precis vad du menar med Barca och den plan dom la fram och hur bra dom har genomfört det. Jag försökte dra en pararell till blåvitt som verkade helt misslyckad.
Jag är inte på något sätt cementerat i dom åsikterna jag framfört utan jag håller med er alla i det ni skriver.

Det är ändå det som jag också tycker att en spelare som spelar i ett U-lag är en spelare som skolats fram i den klubben.

Det jag ville få fram var att efter jag funderat på det ganska mycket, ( har ett tråkigt jobb ;-) ), Har jag kommit till insikt av att alla tränare och alla lag måste ha en påverkan på en spelare som då blir en Produkt av alla lag han spelat i.
Och inte en "egen produkt".

Det var bara en tanke och jag ville veta om det var någon som hade tänkt på det också.

Men som sagt. Ha det jättebra.
Barcelona ★★Dani Alves★★
2009-08-11 23:01
Rambla - K9

Jävla skit! Hur länge blir han borta? Kan han spela nu på Söndag.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 22:58
Helvetes j-a landslagsamlingar. Det räckte med en dag för att något skulle hända. Messi är nu skadad. Suck, dessa landskampaer under försäsongen.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 22:53
chsa:

Det handlar inte alls om att vi tar åt oss på något sätt. Det handlar om att du tycks inte förstå, trots att vi är några som försökt förklara för dig, att klubben Barcelona har en filosofi och modell när det gäller sin ungdomsakademi. Det var Cruijff som byggde om hela ungdomsverksamheten för över 20 år sen och den modellen används fortfarande idag. Så vi kan visst hävda att Barcelona fostrar och utvecklar sina ungdomsspelare på ett visst sätt.

Läs artikeln "Vackrast i världen" så förstår du kanske lite bättre.
Barcelona Total Football
2009-08-11 22:53
chsa

Casillas spela i Barcas ungdomsakedmi.Och Gerrard har spelat i Everton.
Barcelona Gio Style
2009-08-11 22:51
Funkar ju på olika sätt runt om i världen, men när du påstod att bp skulle få en del av slanten för att han lirade där när han var 6-10 stämmer inte
Real Madrid chsa
2009-08-11 22:50
Ämne: chsa

Vad fan förs....
Jag försöker inte tillföra något med min "löjliga" diskussion. Jag försöker få ut något utav den, Och det är att få fram vad andra fotbollsälskare tycker om sånt som jag som fotbollsälskare tycker är intressant och har funderat på ur ett rent filosofiskt perspektiv men eftersom det skapade mer osämja än det blev ett lyckat "fotbollstjöt". Så ska jag lämna diskussionen där den ligger, skadeskjuten utav några av er. ;-)

Skitsamma. Må väl mina vänner så syns vi kanske en annan gång.
Barcelona Gio Style
2009-08-11 22:49
chsa//
Jag står fortfarande kvar vid samma punkt angående den frågan.
Finns en massa talanger runt om i världen som är outstanding när dem är 15. Men alla lyckas inte utveckla dessa spelare på rätt sätt, det gör barca däremot.
Och nej, jag som fotbollsspelare känner inte att jag har t.ex. Inter Orhoy något att tacka för när det gäller mina egenskaper på fotbollsplanen (9-11). Utan det var BP som utvecklade mig 13-17. Alltså känner jag att om jag nu vore proffs (Vilket jag självklart inte är) så är jag en BP produkt.
Skulle jag blivit såld på yngre dagar skulle inte inter orhoy få någon summa.
Beror väl på om man hade spelarleg med något lag? Och om jag inte misstar mig får alla ungdomspelare ett spelar legitimation när de är 15 och blir inskrivna i föreningen. Därefter får man betala en övergång om man ska byta lag, utan att ens ha kontrakt.
Barcelona Trippeln
2009-08-11 22:45
chsa

Vad fan försöker du att tillföra med din värdelösa disskussion?
Barcelona Trippeln
2009-08-11 22:44
''Då kan du gärna få förklara för mig, varför har då ingen annan klubb förmågan att få fram spelare med Cescs, Xavis, Iniestas och Messis så tydligt karaktäristiska fotbollsegenskaper.''

KLOCKRENT!
Barcelona Ciao-V/JdS
2009-08-11 22:42
Ämne: Ämne: chsa

....Nä, jag har inte tagit åt mig på något sätt. Fortsatt att diskutera. Det kan vara givande. Diskussioner är vad forumet är till för så länge man håller sig på rätt nivå.
Real Madrid chsa
2009-08-11 22:40
Ämne: chsa:

"Och j....jag ska inte säga att det är så men jag tror det handlar om att Barcelona är en av världens bästa klubbar. Därför får dom fram spelare av dom kalibrarna.

Ta Blåvitt som exempel.. dom sopade också land och rike runt efter talanger i 10-16 års ålder redan för en himla massa år sedan. När dom hittade en talang som var riktigt grym så kom dom till blåvitts ungdomsverksamhet och skolades i det sätt som A-laget ville spela. Det gjorde att blåvitt blev bäst i sverige och framgångsrika i europa.

När Barca gör på det sättet så blir dom bäst i världen för dom har allt som Blåvitt hade Scouter, ungdomstränare men framför allt en plan. Bara det att barcas "verktyg" är miljoner ggr bättre en blåvitts.
Barcelona Rambla - K9
2009-08-11 22:37
Ciao-V/JdS:

Det är just det här som han skrev jag finner väldigt intressant.

"Men det jag ifrågasätter är lite synen på att vi har skapat denna spelare, vi har gjort denna spelare till va den är."

Det är väl knappast någon hemlighet, åtminstone int för en culé, att Barcelona har en speciell vision, modell, filosofi eller kalla det vad du vill. De formar sina egna produkter på ett visst sätt, och det gäller från alla årskullar. De ska ha en viss touch på bollen, teknik, rörelse, blick för spelet osv. Detta går igen hela tiden och dessa egenskaper känns så tydligt igen hos alla spelare som ploppar ut från talangfabriken La Masia. Självklart så lyckas inte alla fullt ut och blir storstjärnor just för att alla måste ju också ha en viss inbyggd egen talang. Alla har dock genomgått samma grundutbildning.
Barcelona tarrak
2009-08-11 22:35
chsa

Ja, men vem böjar spela fotboll i den åldern? Självklart har i stort sett samtliga spelare börjat sin karriär i något kvartersgäng, t.ex ditt exempel Gerrard som började spela i Whiston Juniors. Och där släpper jag på riktigt den här ointressanta diskussionen. :)
Barcelona !Sergio_ Busquets!
2009-08-11 22:33
Ämne: Ämne: Cool bi....
Haha det såg jag inte. Men är bilden fejk?
Real Madrid chsa
2009-08-11 22:32
Ämne: chsa

Jaha. Ja, de....
Tarrak

Har aldrig vart inne på om det är en skillnad på om en spelare kommer till en klubb som 10åring eller 11åring utan om det är en klubb han spelat i eller två.

Ciao-V/JdS

Nej jag kan inte påstå att du har fel. Men jag tror (alltså inte vet) att den första tiden också har en betydelse för en spelare. Men som jag sagt tidigare, eftersom ni tar åt er utan att det var meningen att vara en attack mot er, Barca har varit ledande med att ta fram talanger, forma dom och sedan ta hand om dom i A-laget på ett föredömligt sätt.

Gio Style

Det är så jag har tänkt också han kan inte vara en bp- produkt men är han en DIF- produkt då jag anser att det är en blandning av det som han fått lära sig i bp och det han fått lära sig i dif som skaoat den han blev så vette tusan om jag tycker det..
Sen är det ju så att om han säljs från DIF så får Bp en bit av slanten som moderklubb.

Däremot om han spelat för DIF hela vägen igenom sin karriär så hade det ju inte varit något snack.
Barcelona lameG^
2009-08-11 22:32
Emana är en riktigt grym spelare. Men han är afrikan och det betyder att han ska spela afrikanska mästerskapen.
Barcelona ★★Dani Alves★★
2009-08-11 22:31
Nej tack till Kim källström. Men vad skulle ni tycka om Emana i Real Betis?
Barcelona tarrak
2009-08-11 22:30
Squez

Absolut inte. Kim är för långsam och slår bort alldeles för mycket bollar. Ska man som Barcelona ligga med hela laget på offensiv planhalva, kan man inte ge bort kontringschanser till höger och vänster.
Annons: