/spanien/barcelona/forum/1714.aspx/spanien/barcelona/forum/1714.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona >The Reporter<
2015-11-03 09:04
Barcelonistas Vad menar du? Vart står det att jag är Chelsea supporter? Om det står någonstans i min profil så stämmer det inte. Isåfall är det min bror som lagt till Chelsea som klubb. Flera här kan bekräfta att jag är Barca fan då jag känner folk på ramblan i det privata livet.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Liunil Masse
2015-11-03 04:10
@Sport_EN: Frank Lampard on @SkySports: For me, Messi is the best player of all time. When he's at his best, nobody can get near him.
Barcelona Xaviesta
2015-11-03 03:38
Lion24 Kul att se livstecken från dig. Kan du inte skriva genom appen på mobilen? Man har saknat dina matchanalyser!
Barcelona Liunil Masse
2015-11-03 03:26
@The Reporter:

Vermaelen istället för Mathieu, ingen tvekan för mig annars håller jag med om resten.
Barcelona Lion24
2015-11-03 03:11
Jag har varit inaktiv ganska länge och det beror på att jag har en dator där typ hälften av knapparna inte fungerar, får använda skärmtangentbord och det går inte smidigt, så ha överseende. Har funnits många intressanta diskussioner som jag velat komma in på men ej kunnat. Först och främst vill jag hylla Robertos spel för tillfället, jag sågade han ganska kraftigt i början av säsongen. Jag är mer än glad över att jag hade fel men ändå tänker jag vara försiktig med hyllandet. Jag vill se Sergi spela den här fotbollen och hålla en sån här jämn nivå lite längre för att han ska få min maximala hyllning. Men om en spelare kritiserats för att denna stinker så måste man hylla samma spelare när denne skiner. Mycket glad för hans skull.

Sen finns det massor som jag måste ta upp men kan ej. Tråkigt om Leo ej kan delta i klassikern men jag e helt inne på Luchos tankeställning, att ej riskera han, om ryktena stämmer. Ser en del formationer inför den matchen, varför inte denna:

Bravo
Pique-Masch-Alba
Busi
Rak-Sergi-Iniesta
Alves Suarez Ney

Hoppas ni förstår formationen. Vi spelade så här mot Madrid när Pep var tränare mot Mou och vi vann den matchen med 1-3. Vi har säkert spelat så här tidigare mot dom men mindre tydligt. Alves har hela kanten för sig själv. Bildar en rak backlinje när vi har spelare bakom boll. Alba är naturligtvis vänsterback, låt er inte luras som om han e mittback. Busi kan bli back beroende på vart Alves är och situationen. Madrid är inte alls samma lag som de var med Ancelotti. Nu låter man motståndaren hålla i mycket mer boll. Man har också fått ovanligt många chanser emot sig, framförallt mot de mindre lagen. Bara en storspelande Navas som fått siffrorna se mycket snyggare ut än vad de faktiskt kunde ha varit. Sen om de e taktiken eller underskattning vill jag ej spekulera i just nu.

Hur som helst så tror jag taktiken hade fungerat utmärkt med tanke på att Madrid har fler spelare bakom boll i längre stunder än tidigare. Det hade överraskat dom rejält. Tyvärr så kan jag inte gå in djupare på grund av rådande omständigheter, tog mig en kvart att skriva detta. Men innan klassikern har vi två matcher där den ena kan bli mycket tuff (Villarreal).
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2015-11-03 02:46
Världens bästa fotbollsspelare för tillfället är utan tvekan Neymar , vilket steg han tog förra säsongen och nu fortsätter han leverera trots att laget inte alls spelar på samma nivå som tidigare. Och dessutom utan många nyckelspelare runtomkring sig ( syftar mest på den bästa av alla ). Innan Neymars storform var det Lewandowski som var hetast i världen och innan det var ju som vi alla vet Messi där hela förra säsongen fram till skadan. aadu Ronaldo..... , det var väldigt länge sen du var den bästa. Snart är du inte ens topp 3. Utan Messi i El Classico blir Neymar och Suarez direkt avgörande om det ska sluta bra , hoppas även Roberto klarar att hålla i formen och fortsätta leverera även mot de tuffaste motstånden. ( Han är onekligen värd en startplats ).
Barcelona Barcelonistas
2015-11-03 01:41
The Reporter - du skriver ju bra inlägg men tyvärr kan jag inte ta dig seriös av det faktum att du är en Chelsea supporter. Fattar du själv hur fel det bara är? Du får gärna vara en Barca supporter men för gudskull kasta Chelsea FC.
Barcelona >The Reporter<
2015-11-03 01:11
Nu när Messi inte är hundra inför el Clasico så tycker jag inte man ska riskera honom alls. Ja tar hellre en förlust(inte säkert ju) i el Clasico en förlorar Messi i ytterligare månader. Hade gärna sett: Alves-Pique-Matiheu(bra i luften,snabb) Alba Roberto-Rakitic-Sergio-Iniesta Suarez - Ney Roberto har Lungor för att hänga med i offensiven och samtidigt hjälpa Alves i defensiven. Sedan ser jag hellre att Mathieu startar än masken. Den sistnämnde har allt för många gånger visat sig vara en svag länk mot Real Madrid då vi förlorat mkt pga hans längd. Han har även en tendens att hålla bollen och kladda för mycket.
Barcelona Barcelonistas
2015-11-03 01:08
Fabregas... Glömmer aldrig alla hans missar mot Chelsea 2012. Värdelös.
Barcelona LeoMessi
2015-11-03 00:45
Mitt största problem med Fabregas var hans förlorarmentalitet. Aldrig gjorde han något för att pusha laget, han var aldrig den som tog tag i taktpinnen när spelet inte klaffade. Sen hans förmåga att hamna i svackor som varade i 4-5 månader var riktigt irriterande. Han fick mer förtroende än någon annan mittfältare trots hans tvivelaktiga prestationer. Han kämpade inte för laget, han tog aldrig den där extra löpningen. En spelare som ger allt trots han inte presterar kan jag respektera, men en spelare som inte presterar samtidigt som han beter sig som en diva, ja det går mig på nerverna. Men det värsta är att han flydde så fort han visste att det skulle bli tufft för honom och att han hade mycket att bevisa. Istället för att motbevisa alla tvivlare så valde han att fly till England och till sitt älskade Arsenals lokalkonkurrent. Han hade mage att påstå att han trivs i Chelsea eftersom dom spelar som ett lag medan i Barcelona som endast bestod av individualister. Nåja, dessa individualister vann trippeln. Ett under att inte någon tillverkare av spaningsplan har köpt Fabregas. Dom hade kunnat finna hemligheten bakom osynlighet. Kamouflage är hans andranamn.
Barcelona Kröjf
2015-11-02 23:49
Gabriel

Eftersom jag ger dig svar å min sida, så bekräftar jag samtidigt att jag anser ditt seriöst. Detta eftersom det uppenbarligen rör sig om äkta känslor. Och om det inte fanns starka känslor runt fotbollen, skulle det inte finnas några fansforum och supporterkultur. Jag antar att du också mycket väl minns hur Fabregas i Arsenals tröja gjorde sig skyldig till en uppenbar filmning mot just sitt älskade Barca i Champions League i London. Själv antas jag bland bekanta för egen del vara en tvättäkta Zlatan - hatare. Men det har dom fått helt om bakfoten. Jag "hatade" se honom spela i mitt favoritlag FC Barcelona, vare sig mer eller mindre.

Trots den där bedrägliga straffen i London, hatar jag inte heller Fabregas. Även om jag blev skogstokig i samma stund som han filmade. Men det beror på att jag avskyr överlagt fusk. Även när Alves och Busquets var som allra värst, ska sägas. Annars ligger det inte för mig att hata enskilda spelare. Men närmast den där känslan du hyser i hjärtat för Fabregas, kom jag när Angel di Maria härjade som värst i Real Madrid. Mina vänner fick till och med höra att om jag mötte honom på gatan skulle jag ge honom en rak jävla höger, så att han för en gång skull se honom falla och vrida sig i flera varv full av plågor, på riktigt.

Med detta sagt så delar jag fortfarande inte din stingsliga ilska gentemot Cesc Fabregas. I fall det gör mig till en mindre hängiven supporter, får andra ha sina åsikter om. Däremot hoppas jag det framgått att jag respekterar ditt sätt att se på Cesc utifrån ditt perspektiv Och hoppas att du samtidigt respekterar att man inte nödvändigtvis har någonting emot Neymar, bara för att vi är några "harar" härinne som i honom inte ser en Leo Messis like i vardande. Inte ens i närheten om jag ska vara riktigt ärlig. Hur vissa kan få för sig att tolka ett sånt konstaterande som att man är en "hater", är mig en gåta. För i så fall hatar jag varenda fotbollsspelare i världen från fotbollens begynnelse som sport, förutom Messi själv. Från Busquets till Fabregas och samtliga däremellan. Till och med Maradona. Det finns ingen anledning att förstora Neymar. Brassen är bra nog som han är.
Barcelona Gabriel
2015-11-02 22:30
Kröjf

Jag kan givetvis bara svara för mig själv vad gäller Fabregas, jag avskyr verkligen honom så det är med ren njutning som jag tänker ge dig mina anledningar till min avsky.

Till att börja med så känns han bara så otroligt falsk. Vi snackar om en kille som lirade i La Masia och valde att lämna till Arsenal istället för att stanna och kämpa kvar om en plats. Det i sig ser jag inget fel med, det finns andra som gjort det och kommit tillbaka, exempelvis Piqué, men tillåt mig fortsätta. Fabregas är en La Masia produkt, och killen påstod sig älska Barcelona hela tiden. Nu är kanske detta bara jag, men jag ogillar när egna talanger, framför allt om de är födda och uppvuxta i Barcelona, säger att de har Barcelona i hjärtat - men samtidigt också påstår att han har ett till lag i sitt hjärta, nämligen Arsenal. Jag klarar helt enkelt inte av det, är jag en romantiker som är van vid Puyol, Xavi, Totti, Maldinis osv? Möjligtvis, men så är det.

Redan pga den anledningen var jag emot köpet av Fabregas. När man gång, på gång, på gång går ut med att man älskar Arsenal så vill jag inte ha hit honom. Visst, det gjorde Henry också och jag hade absolut inget emot honom men skillnaden är att Henry inte är ifrån Barcelona, han är inte uppvuxen i staden, och han har inte fostrats i La Masia, därmed har jag inte samma krav på Henry som jag har på en spelare som fostrats i La Masia likt Fabregas. Man kan jämföra det med Piqué, han drog till United men han var alltid och har alltid varit tydlig med att Barcelona är det enda laget i hans hjärta. Sen är det självklart förståligt att Piqué inte fick samma band med United som Fabregas fick för Arsenal när man jämför de bådas betydelser för klubbarna - men det är fortfarande något jag stör mig på.

Jag såg Fabregas helt enkelt som lite av en svikare, inte bara för att han valde att lämna, utan också för att han öppnade sitt hjärta för en annan klubb och sen påstår sig fortfarande ha Barça i sitt hjärta. 2 klubbar i hjärtat, that shit doesn't roll with me. Kan jag förstå att han började älska Arsenal? Ja, men det ändrar inte hur jag ser på saken.

Sen, precis som jag sa, han känns så otroligt falsk. Han har alltså påstått sig älska Arsenal man han väljer ändå att gå till Chelsea? Okej, logic? Finns ingen logik i det alls. Killen är en mercenary som går dit det lockas mest, det är okej då majoriteten av fotbollsspelarna i världen är precis likadana, men jag tål inte att Fabregas utger sig för att vara en sådan gulligull pojke med sådåna romantiska känslor för sina klubbar han representerar/representerat när han i själva verket spelar för pengar and nothing more. He is a phony, helt enkelt.

Sen störde jag mig också något otroligt på hans ständiga käft i var och varannan presskonferens. Vi ska göra detta, vi ska vinna den o den matchen, vi ska vinna med si och så många bollar, jag ska uträtta detta o detta, bla bla bla bla. Det var ett ständigt jäkla gap från hans mun på alla presskonferenser, men han backade då fasiken aldrig upp det med bra prestationer på planen. Eller jo, mot blåbärslag då det aldrig betydde något i slutändan, de få gånger kunde han leverera ibland.

Att han dessutom hade en sådan loj och lat inställning på planen gjorde mig bara ännu mera förbannad på honom. Det var anledningen varför jag nästan alltid försvarade Alexis hos oss under samma period. Sanchez var också dunder kritiserad här inne bland många, men till skillnad från Fabregas så såg man hjärta hos killen, man såg vilja och grinta. Att han sen missade klara målchanser var givetvis frustrerande men åtminstone jag fick alltid intrycket av att han gav 110% för oss medans han representerade oss. Jämför man med Fabregas så liknade han mer en bakfull 55 åring som gick på sömnpiller så fort han spelade.

Så lat, så loj, så nonchalant. Lägg detta ihop med en blandning av hans kaxiga och arroganta presskonferenser samt hans falska fasad av kärleksband med klubbarna han representerar så blir det bara för mycket för mig. Att Fabregas sedan indirekt var en av några anledningar varför vår största mittfältstalang sedan Iniesta (Thiago) försvann är givetvis inte Fabregas fel egentligen, men det är likt förbannat resultatet av att man köpte honom som Thiago försvann.

Fabregas är ett stort jäkla misslyckande i Barcelonas historia och jag firade som aldrig förr när det blev klart att vi sålde honom till Chelsea. Jag tål verkligen inte killen och jag njuter av att se honom misslyckas!
Barcelona knoxxx
2015-11-02 22:22
@Kröjf:

Det blir mer och mer uppenbart för mig att "Kröjf" och undertecknad delar en hel del åsikter. Ibland blir jag till och med mer förvånad över det än det faktum att jag inte delar åsikter med 99% av ett forum jag läser dagligen...
Barcelona the cameroonians
2015-11-02 21:24
[QUOTE=S.Eto'o]Är Adama fortfarande skadad eller vad är det som händer. Har knappt vart uttagen till match på veckor nu [/QUOTE] Sedan Sherwood sparkades har nån assisterande coach tagit över i de två senaste matcherna. Han har inte tagit ut Adama i matchtruppen någon av gångerna och ikväll väljer han att ställa samtliga nyförvärv utanför truppen. Verkar gå bra... Nye tränaren ansluter i dagarna, förhoppningsvis blir det då lite omvaskning i truppen med mer speltid för Adama som följd.
Barcelona S.Eto'o
2015-11-02 21:17
Är Adama fortfarande skadad eller vad är det som händer. Har knappt vart uttagen till match på veckor nu
Barcelona Kröjf
2015-11-02 21:15
@Junta Dimision:

Jag kan verkligen inte påstå mig vara något stort fan av Fabregas. Men kan någon förklara för mig varför han är så oerhört hatad på sina håll? Det måste vara någonting utöver vad jag vet, men borde ha full koll på och som nån mer insatt kanske kan hjälpa mig med? Ibland tror "man" nästan att det inte stannar vid något personligt, utan till och med rör en oförrätt av privat karaktär. Låter dock inte särskilt troligt att så pass många härinne, tillhör de direkt drabbade. Så varför då denna till synes totalt oförsonliga antipati? Närkontakt av fjärde graden? Troll göre sig icke besvär.Endast seriösa svar emotses och beaktas.
Barcelona Junta Dimision
2015-11-02 19:51
I’m told that Cesc Fabregas is the leader of a mini-revolt at Chelsea - http://po.st/T7F7PH #CFC

Vems sida väljer ni? Mourinho eller Fabregas? Mourinho hela vägen för min del.
Barcelona the cameroonians
2015-11-02 19:37
Ryktas att UEFA och Barcelona kommer att tillkännage ett gemensamt uttalande för att minska spänningen kring det där med politiska yttranden under CL-matcherna.

Kan bli både fågel och fisk.
Barcelona Kröjf
2015-11-02 19:32
Jag får en flashback från förra året, eftersom förhoppningarna inför mötet med Real Madrid med några undantag när, verkar stå och falla med huruvida Messi spelar eller inte. Då var det Suárez som under orkanjubel per omgående skulle gå in och genast visa var skåpet skulle stå, efter fyra månaders avstängning. Förväntningar som kom på skam. Men även om Messi mot förmodan skulle vara spelklar rent fysiskt, så lär t o m han behöva speltid för att komma i form och bli i sitt esse igen. Och många av dom som haft en knäskada, kan säkert vittna om att dessa sätter sig mentalt också. Vem minns inte hur försiktigt Messi tog fart, efter sina muskelskador? Ansågs han inte rentav ha passerat bäst-före-datum redan då? Själv är jag mest orolig över att Real Madrid verkar ovanligt välorganiserat i år, samtidigt som Barca saknar en tydlig och stadig spelidé som spelare och vi som tittar på med passion, kan känna någon trygghet i. Möjligen med undantag för Sergi Roberto, som växt med uppgiften och gått in och verkligen tagit för sig i tomrummet som Messi lämnat efter sig. Ett tomrum som inte ens Messi själv lär förmå fylla om han mot all förmodan skulle spela redan den 21:e november.
Barcelona enkos
2015-11-02 19:29
5 av 6 kommande matcher för Barcelona är på Camp Nou, skönt för spelarna att slippa åka fram och tillbaka...
Barcelona enkos
2015-11-02 19:06
Tränare sparkar sin spelare brutalt
Barcelona Cule4life
2015-11-02 18:41
Ja tror vi klarar oss utan Messi. Fan Suarez och Neymar alla lag i världen hade velat ja bara en av dessa.
Barcelona DM1982
2015-11-02 18:29
[QUOTE=[Carles Puyol 5]]Missar Messi mot Real? [/QUOTE] Det är snack om det men ingen vet säkert. Tester kommer göras i veckan.
Barcelona Junta Dimision
2015-11-02 18:11
@Vampíro:

Sicken adrenalinrusch han måste ha haft där!
Barcelona Junta Dimision
2015-11-02 18:10
Nyheter från Birmingham är att Aston Villa idag anställde Remi Garde som ny huvudtränare. Han tränade Lyon innan och var väldigt verksam i deras utveckling av talanger som är i mitt tycke en av världens bästa talangfabriker. Förhoppningsvis får Adama mer speltid och mindre skadeproblem i och med detta.
Barcelona Vampíro
2015-11-02 18:04
[QUOTE=Andresito]Finns det egentligen någon mittback i världen förutom möjligtvis Varane som kan springa ikapp Ronaldo och Bale? [/QUOTE] Sergio Ballesteros, 37 år.
Barcelona [Carles Puyol 5]
2015-11-02 17:53
Missar Messi mot Real?
Barcelona oocbgb
2015-11-02 17:25
[QUOTE=Andresito]Finns det egentligen någon mittback i världen förutom möjligtvis Varane som kan springa ikapp Ronaldo och Bale? Det är snarare med hjärnan man stoppar dessa herrar, genom att stå rätt och inte hamna i löpdueller. [/QUOTE] Vill minnas att Pique en och annan gång vunnit löpdueller mot Cristiano..
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-11-02 16:49
Tycker 4-4-2 låter intressant inför El Clasico. Som en förespråkare för mer av Peps fotbolls än Luchos dito har jag inte gillat den utveckling vi tagit den här hösten, en utveckling som man nog nu insett började redan förra säsongen. Om det är något jag ogillar mer än att ha "fel" spelfilosofi är det att vi håller på och velar mellan två olika stilar. Vi kan inte spela ett snabbt passningsspel genom mittfältet med Lucho och då ser jag hellre att vi ligger lågt och kontrar mot ett såpass taktiskt skickligt lag som Real numera är. Ser gärna att vi fokuserar på att ligga i rätt positioner och täcka rätt ytor med två block för att sedan släppa lös de tre där framme vid omställningar. Om Messi kan spela är frågan vem som i så fall ska ta en kantposition, argentinaren eller Neymar. Oavsett vem det blir ska den spelaren ha tydliga instruktioner om att försvara på rätt sätt för att neutralisera Reals attacker. Detta må låta defensivt men ska man som Lucho verkar gilla, tänka cyniskt så tror jag faktiskt att detta är vår enda chans till poäng på Bernabeu. Vi kommer inta att kunna spela ut Real. Det kunde vi inte ens göra i våras och nu är vi i betydligt sämre slag medan Real med Benitez blivit bättre defensivt organiserade.
Barcelona Andresito
2015-11-02 16:41
@enkos:

Finns det egentligen någon mittback i världen förutom möjligtvis Varane som kan springa ikapp Ronaldo och Bale? Det är snarare med hjärnan man stoppar dessa herrar, genom att stå rätt och inte hamna i löpdueller.
Annons: