/spanien/barcelona/forum/17021.aspx/spanien/barcelona/forum/17021.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona [Yodaa]
2009-09-10 17:05
Nån som kan hjälpa mig med min blogg. PMA
Barcelona haeger
2009-09-10 16:59
-Frasse-

"Att ha en mycket spelskicklig mittback som kan sköta uppspel, istället för att alla uppspel ska gå via mittfältet"

Pique?
Barcelona -Frasse-
2009-09-10 16:13
Enligt Cruyffs idé med totalfotboll så ska man eftersträva att ha en centralanfallare som inte går direkt på mål varje gång, utan som kan hålla i bollen och variera sitt spel, tex för att låta yttrarna komma till avslut istället.

Då Pep är helt uppväxt med Cruyffs sätt att tänka fotboll var värvningen av Zlatan helt enkelt en pusselbit i detta totalfotboll-tankesätt. Att värva Villa var nog aldrig aktuellt för Pep då han ännu mindre än Etoo passar in i detta spelsätt.

Värvningen av Chygrynskiy är också en del i detta tankesätt. Att ha en mycket spelskicklig mittback som kan sköta uppspel, istället för att alla uppspel ska gå via mittfältet.

Det känns som Pep börjar få alla pusselbitar på plats för att kunna förverkliga Cruyff idéer om totalfotbollen fullt ut. Riktigt trevligt!

Ett tips till mycket trevlig läsning i ämnet är en artikel i Offside som kom i juni som behandlar just detta.
Barcelona Jonas_Wirmola
2009-09-10 16:05
Tjena... Hur illa e det med Zlatans knä egentligen? någon som vet?
Barcelona lameG^
2009-09-10 15:58
Smogen

Håller med dig där. Men varför valde han inte villa?

jo för att han vet att ibra har andra saker som inte villa har. Ville pep ha en spelare som är lik etoo så skulle han köpt villa men han ville inte det. Ändå ifall villa är en bättre målskytt kommer vi ha stor fördel nu mot de engelska lagen.
Barcelona Hetfield
2009-09-10 15:57
Delarocha

Menar du att Barcadinho skrev dåligt? Jag tycker att han är en få som verkligen bidrar med nått vettigt varje gång...
Barcelona Smogen
2009-09-10 15:55
Eto'o såldes till stor del av tre anledningar, för det första att hans kontrakt skulle gått ut snart, för det andra att Pep inte ville riskera några attityd problem denna säsongen och för det tredje för att Pep inte ville riskera en upprepning på det som hände 06.
Att spelarna var mätta efter en fantastik dubbel och slutade kämpa. Därför ansåg han att man behöver förnya spelartruppen på en del viktiga positioner, och då blev Eto'o det självklara valet. Vem skulle man annars sälja? Messi? Iniesta? Xavi? knappast, enda alternativet skulle varit Henry, men han har skött sig exemplariskt och är jämfört med Eto'o är han relativt ny i truppen.

så, där är anledningen till att Eto'o tvingades bort från Barca efter några fantastiskt fina säsonger, spara nu detta inkägg och klistra in det nästa gång (förmodligen imorgon)någon frågar varför han såldes. ;)
Delarocha
2009-09-10 15:52
Nej uppenbarligen inte även om det såg så ut då det var så illa skrivet.
Barcelona Essienesque
2009-09-10 15:46
Delarocha -

Skrev han det eller?
Delarocha
2009-09-10 15:29
Barcadinho.

Italien vann inte Vm-94.
Barcelona Barcadinho.
2009-09-10 15:24
Några ord om vm-kval.

1) Argentina - Det bästa som händer just nu för den sydamerikanska gruppen är att Mexiko börjat visa muskler. Efter en katastrofal start med Svennis så har Mexico börjat plocka trepinnare efter varandra. Det är annars en mardröm för alla landslag i syd och behöva möta Mexico i estadio Azteca framför 100 000 fanatiker. Det ser ut just nu som om Costa-Rica kommer hamna fyran i den gruppen. Mycket snällare play-off möten i så fall för gruppen från syd.
Om det blir Argentina eller inte återstår att se. Jag tror inte.

2) Tom Fifa är inte perfekta – det är inte klart hur lottningen i de europeiska grupperna om play-off möten kommer att se ut. Ni vet att de bästa 8 tvåor från varje grupp ska spelas play-off dubbelmöte.
Det finns två alternativ här – antigen man lottas fritt eller att man delar de åtta länderna till två grupper med hjälp av deras seeding.
För Sverige kan det vara avgörande sak, om Sverige hamnar tvåa. Fri lottning kan betyda enkelt motstånd med lite tur. Med seedning blir det betydligt tuffare.
Mycket märkligt att Fifa inte bestämde om den saken innan kvalmatcherna startade.

3) Ni vet själva att vem som vinner VM är en färsk vara. Det finns flera exempel, då ett landslag som spelade uselt i kvalet gick långt senare, som tex Brasilien 2002, eller Italien 1994. Eller exempel på landslag som dominerade totalt i kvalet för att floppa totalt senare (ja, tex Spanien på 80 och 90 –talet).
Så jag håller med Meastro nedan. Räkna inte ut Argentina än.

Spanien Don Pelayo
2009-09-10 15:24
Frågan är om Barcelona ens behövde "en ny dimension"? Det är liksom svårt att argumentera mot en trippel.

Villa är som klippt och skuren för Barcelona. Synd bara att man kanske aldrig får se det.
Barcelona westinho
2009-09-10 14:30
tribente_magico

Är du säker på det? Jag menar, Pep sa faktiskt att han inte hade några som helst problem med Eto'o. Varken fotbollsmässigt eller som person.

Om du har bevis för att det var därför Pep ville ha bort Eto'o, länka gärna.
Barcelona tribente_magico
2009-09-10 14:17
pep.G-Z9/

Apråpo "varför ha villa när vi hade etoo"

Pep ville ha bort etoo enbart för hans personlighet och attityd.

Inte fotbollsmässigt.
Villa är nog betydligt lättare o ha med att göra än Etoo.
Barcelona Pep.G-Z9
2009-09-10 14:10
Scorpion

Som jag skrev igår, varför ha Villa när vi hade Etoo ? Zlatan kom till oss för att skapa en annan dimension i laget och inte för att vara en ny Etoo eller en Villa. Dessutom så tror jag inte att Pep ens ville ha Villa, för han är gansla lik Etoo i spelstilen, dessutom mycket långsammare. Josep vill ha en ny anfallsdimension och det får han inte med David Villa. Jag tror att han insåg det efter Chelsea matchen, att Etoo kan inte hjälpa oss mot maskinlag som Chelsea. Det hade inte Villa gjort tro mig, och just därför behövs en tung jävel där inne och det får vi med Zlatan. Pep vet vad han gör. Många kanske undrar att han inte kommer att göra lika många mål i Barca som Etoo, det kanske är sant, men har ni glömt att vi har en av världens bästa anfallare genom tiderna Henry på ena sidan och CLs skyttekung och världens bästa fotbollsspelare på andra sidan.

Det som faktist gör mig så jävla glad med Zlatan köpet är att Cruyff också ville ha det, och jag tror inte att det finns någon tränare/spelare smo någonsin har förstått total fotbollen så som han gör.

Visca Barca !
Deportivo Creus
2009-09-10 13:02
Villa, alla dagar i veckan.
Barcelona ★Scorpion★
2009-09-10 12:48

Handen på hjärtat nu alla cules. Jag vet att Ibra är en barca spelare nu. Men! Vem hade ni föredragit Ibra eller David Villa?

Barcelona Meastro
2009-09-10 12:23
Jag säger igen som många har sagt tidigare. Räkna inte ut Argentina!
De kommer att gå vidare, är jag säker på. Just nu är dem inne i en svacka men de kommer att klara sig.
Sen när de väl är klara så kan det gå hur som helst. Ska absolut inte underskattas. De kommer att slås som otippade i turneringen.
Deportivo Creus
2009-09-10 12:19
Förstår mig överhuvudtaget inte på Maradonas laguttagningar.. För att ta två exempel; vad i helvete gör Palermo och Schiavi? Palermo har inte spelat i landslaget på 9 år och Schiavi har aldrig gjort det tidigare. Nu är de 35 och 36 år, och då får de plötsligt chansen..
Real Madrid Fredrik R
2009-09-10 12:02
el Flaco

Jo, förvisso, kanske blev lite fel formulerat där. I vilket fall som helst så är det uppenbart att Argentina behöver Riquelme och Maradona är den personen som gjort det omöjligt.

Även utan Riquelme så är dock ett 4-2-3-1 att föredra, man skulle kunna spela Zarate eller Lavezzi i den offensiva trion bakom anfallaren istället för Riquelme, då placerar man eventuellt Agüero centralt och Lavezzi eller Zarate till vänster.
Barcelona el Flaco
2009-09-10 11:47
Fredrik R/

"Men Maradona har ju bestämt sig för att [...] Riquelme [...] inte platsar i landslaget."

Nu är det inte så att Maradona anser att Riquelme inte platsar i landslaget, utan snarare att det är Riquelme som vägrar att representera landslaget, åtminstone så länge el Pelusa är förbundskaptenen. Det hela går tillbaka till bråket mellan Sergio Aguero och Riquelmes brorsa eller kusin. Både el Kun och Riquelmes brorsa/kusin var ute efter Maradonas dotter och när hon och Aguero började dejta så bad Maradona Riquelme att säga till sin bror/kusin ifall han kunde backa undan och sluta fråga efter hans dotter. Och då skulle Riquelme ha blivit sur på Maradona som bad honom att blanda sig i och då uppstod bråket.

Det är åtminstone det som jag har läst.
Barcelona Hetfield
2009-09-10 11:42
I ärlighetens namn, även om Argentina lyckas gå vidare till VM så måste de sparka Maradona, lag som Spanien, England osv. kommer att käka upp Argentina
Barcelona el Flaco
2009-09-10 11:35
Jag tycker att Maradonas största fel som förbundskapten var att blanda in sina personliga problem i bråket med Riquelme. Genom att inte kunna skilja sitt familjeliv från sitt jobb gick han miste om Argentinas bästa spelfördelare.
Real Madrid Fredrik R
2009-09-10 11:23
Ämne: Det finns så många f....
Det största felet är formationen. Varför i helvete spelar han 4-4-2 med det materialet som han har? Han skulle kunna ställa upp ett av världens bästa lag med en 4-2-3-1 formation. Försvaret skulle vara mediokert men mittfältet och anfallet skulle vara rakt av klass. Ustari i mål, en backlinje med Zanetti, Samuel, Demichelis och Heinze (bättre VB alternativ?), Mascherano och Cambiasso på det defensiva mittfältet med Riquelme framför sig, Agüero som fri vänsterytter, Messi som fri högerytter, Milito eller Higuain som central forward.

Men Maradona har ju bestämt sig för att Samuel, Cambiasso, Riquelme och Higuain inte platsar i landslaget.
Barcelona kallesiete
2009-09-10 11:15

Jo, jag tycker också att han bör nå lite framgångar med Argentina för att bli den största genom tiderna.

Men vi vet alla hur bra Messi redan är, och kan bli. Visst behöver han kröna det - men då krävs det att hela Argentina spelar på topp. Inte bara Messi.
Real Madrid Fredrik R
2009-09-10 11:12
Ämne:
Känns som madridis....
Nu förstår jag dig inte riktigt, menar du att vi bör se Messi som en av de största genom tiderna redan nu? Eller att vi förnekar att han är en av de större i dagens fotboll/den största i år?

Messi har potentialen att jämföras med de bästa genom tiderna när hans karriär är slut, men det behövs fler framgångar med både Argentina och Barcelona för att han ska utmana de största genom alla tider.

Han skulle behöva ett extraordinärt framträdande i landslaget på den stora scenen (VM) för att verkligen bli tagen på allvar i sådana sammanhang.
Real Madrid Fredrik R
2009-09-10 11:06
Ämne: Di Stéfano är, trots....
Jo, men det krävdes 18 titlar på 10 år i klubblaget för att komma till det skiktet bara igenom klubbframgångar. Inklusive 5 raka Europatitlar, 4 st "dubbel".
Barcelona Rambla - K9
2009-09-10 11:05
Argentina bör klara sig till Vm. I nästa omgång har de Peru hemma. Vinner de inte där så har de ändå inte i Vm att göra. I samma omgång möts Ecuador-Uruguay. Vinner Ecuador den matchen är de klara och Uruguay hamnar 4p efter Argentina (förutsatt att de slår Peru). Då spelar det ingen roll om Uruguay slår Argentina i sista omgången på hemmaplan. Argentina når då 5:e platsen och får då kvala.

Jag begriper inte vad det är för fån som blir glada över om Argentina missar Vm. Vill de inte se de bästa spelarna och de mest klassiska lagen i Vm? Blir de lika glada över att Portugal och Ronaldo nu ser ut att missa Vm? Jag blir det då inte. Det är ju sådana spelare som Ronaldo man vill se i ett Vm, oavsett vad man tycker om honom som person eller att han råkar spela i Real Madrid.
Barcelona Hetfield
2009-09-10 10:57
Det finns så många fel med Maradonas sätt att styra laget:

* Heinze? Samuel är betydligt stabilare

* Gago? Cambiasso är betydligt bättre

* Vart är Higuain?

* Sluta vara så envis, ta hit Cambiasso etc. även om du ogillar de
Barcelona kallesiete
2009-09-10 10:57

Känns som madridistas använder framgångar i landslaget lite som ett skydd mot att behöva anse Messi som en av dom största.
Dom vet att han har kapaciteten. ;)
Annons: