/spanien/barcelona/forum/16977.aspx/spanien/barcelona/forum/16977.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Joan Gamper 1899
2009-12-29 16:49
obbe

Vem blev världens bästa fotbollsspelare ?
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2009-12-29 16:45
Personligen skulle jag inte skryta med M. Torres, Arbeloa, Parejo, Soldado, Guti och Lopez.

Nu pratar vi Iniesta, Messi, Pedro, Busquets, Pique, Bojan... Känner mig lite kränkt att de ska jämföras med spelarna du nämnde.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:39
Hyder//

Så uttryckte sig inte riktigt Laporta i alla fall. Anser bara att vi köper dyrt fastän han gör det själv. Men sak samma.

Jo även vi har en stomme av egna produkter, skillnaden är väl att vi inte ar samma tålamod med dem som ni, vilket kan tyckas vara fel.

Mata,DLR,Negredo,M.Torres,Arbeloa,Parejo,Soldado,D.Lopez, Äldre i Casillas,Guti,Raul os.v. Har alla kommit i från våra ungdomssektioner.

Zlatan har ju ändå vunnit en del innan han kom till er, men mest liga och cuptitlar. Inte CL iof, men ändå.

Riktigt bra spelare har motivation ändå, de är så proffesionella.
2009-12-29 16:33
L.A.M. Nr 10

Nu pratar jag om "Cup-spelare" som kan avgöra matcher på egen hand. Då märker du direkt att Spanien inte har gott om sånna spelare. Villa, Torres och kanske Iniesta.

Negredo, Llorente, Guiza, Riera, Cazorla osv. är inte spelare som vinner VM åt ett lag.

Brasilien har Ronaldinho, Kaka, Fabiano, Rubino, Pato, Alves, Maicon, Diego och många fler som kan vara avgörande.
Barcelona Hyder
2009-12-29 16:33
obbe

Självklart köper även vi spelare för olika pengasummor. Vem kan eller har förnekat det? Jag menar det är ren fakta. Vad vi fans och även Laporta menar är att vi även skapar och utvecklar våra spelare. Stommen i laget är av egna produkter. Egentligen behöver jag inte räkna upp alla egna spelare som finns i vår trupp men om du vill ha det skriftligt:

Valdés, Piqué, Puyol, Xavi, Iniesta, Busquets, Bojan, Pedro, Jeffren, Messí och lägg därtill att spelare som Thiago samt Jonathan dos Santos är uppkallade till A-laget under AM. Då har jag inte ens nämnt Muniesa, Fontás och Botía som alla är på uppgång och stora talanger.

Är det fakta att vi köper spelare ibland så är det lika mycket ett faktum att vi skapar våra egna spelare. Sedan är det skillnad på köp och köp. Medan ni köper spelare som har vunnit stora titlar (läs: Ronaldo och Kaká) köper vi hungrigare spelare i exempelvis Zlatan. Sedan måste jag säga att Barcelona har en förmåga att få spelare att smälta in något otroligt i laget, både med hjärta och hjärna. Värvningen av Yaya måste anses som en av dem smartaste exempelvis. Man köper oftast mindre spektakulära spelare som Keita, Yaya, Maxwell och Abdial för att låta dem bygga vidare sina kunskaper på ett sätt som passar Barcelona.

Sedan finns det ju alltid spelare som Zlatan, Henry och Alves som är lite dyrare värvningar men fortfarande smartare än att köpa en trött spelare som Kaká som har vunnit CL och priset som världens bästa spelare, för 600milj. Ingen kan ju klaga på Zlatan eller Alves så här långt i alla fall.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:31
Pep.G//

Om du inte förstår dig på mig, så kommentera inte bara. Jag har rätt att ha åsikter. Tala inte för andra.
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 16:25
obbe//

Vi snackar inte värvningar, vi snackar om VM:).
Barcelona Pep.G
2009-12-29 16:25
obbe

Jag förstår mig inte på dig. Är du dum eller är du dum ? Ingen vill ha dig här och varje gång du är här så får du svar på tal som får dig att hålla käft för dagen, men istället för att bara lägga ner, så kommer du dagen efter med något nytt. Snälla hejdå.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:24
Här är också en intressant artikel i övrigt, som säkert många har läst. Men värt att iakta bara.

T.o.m. ett Messi-fan längre ner på kommentarerna till artikeln, håller med.
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 16:24
Ämne: Känns som att Spanie....
Vad snackar du om? Spanien har ju en riktigt bra bredd.
Backar: Captevilla, Puyol, Pique, Albiol, Ramos, Arbeloa, Marchena(suger).

Mittfält: Senna, Iniesta, Xavi, Alonso, Silva, Mata, Jesus Navas, Cazorla, Busquets, Fabregas. Säkert någon mer jag glömt.

Anfall: Torres, Villa, LLorente, Negredo, Bojan och kanske Pedro.

Så Spanien har en bred trupp också.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:20
Jaha nu snackas det värvningar igen härinne. Lite roligt tycker jag ändå att det är.

Ni hela tiden predikar att vi köper inga spelare, vi skapar dem. men ändå har ni köpt en hel del för dyra pengar. Precis som vi.

Skillnaden är att vi erkänner vad vi gör, för att det är tydligt. Bara pinsamt att förneka det, och tror sig vara något annat än vad man egentligen är, som Laporta och co.

Silva till er, visst gör inte mig något, då jag tror att Pedro skulle göra ett minst lika bra jobb. Detta gör att ni bara slösar med pengar i onödan.
Barcelona The Reporter
2009-12-29 16:05
L.A.M Nr 10

Vi får väll se ;)
2009-12-29 16:03
Känns som att Spanien ändå behöver någon mer än Iniesta som kan transportera bollen och utmana med hög fart. Silva är för mycket upp och ner, precis som Cazorla, Riera och Mata.

Mittfältet blir lite för stillastående annars när Iniesta inte spelar. Det såg man i vissa träningsmatcher och inte minst i Confedration cup.

Spanien och England har 12-13 spelare som verkligen håller för att vinna VM. Men Brasilien har 17-18. Har man en spelare skadad eller med dålig form så har man fler att välja på än andra lag.

Därför tror jag på Brasilien men hoppas på Spanien.
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 15:56
The Reporter

A, jag ska komma ihåg det när dom båda länderna åker ur i kvarten(:.
Barcelona The Reporter
2009-12-29 15:47
De som har haft det svårast i kvalet vinner VM

Ni kommer väl ihåg att vi kvalade in till CL, vilka vann ? jo vi.

Inte bara för det :D

Komihåg vart ni hörde det först, Frankrike eller Argentina !

Själv tror jag att Maradona kommer att erövra världen, han kommer hämta tillbaka alla dom dära Zanetii, Riquelme o de. Sen kommer han säga

" Ni som inte trodde på mig, sug" !

Tyskland - Argentina = Argentina

Spanien - Frankrike = Frankrike
----

Argentina - Frankrike = Argentina

;)
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 15:44
Jag tror stenhårt på Spanien, världens just nu överlägset bästa landslag! Dom kommer krossa allt motstånd fram till finalen där de får möta Brasilien.

Jag har för mig att dom här två länderna inte har mötts sen Spanien vann EM 2008. Därför skulle det vara så roligt och se dom mötas. Alla snackar om att det blir historiens match.90 minuter senare står Spanien som världsmästare!

Det där var lite om hur jag tror det kommer att sluta i VM. Jag tror också på att Tyskland, som vanligt, kommer att gå långt och troligen bli besgrade av Brasilien eller Spanien i semin.

Jag tror inte att Frankrike kommer att gå bra. Dom kommer säkert åka ur i kvarten eller åttondelen. Däremot tror jag att Argentina, som någon sa här innan, kommer bli rejält underskattade och därför smyga sig genom turneringen. Men de kommer nog inte att vinna.

England kommer väl som vanligt att åka ur i kvarten. Sen kanske något afrikanskt lag kan överraska?
Barcelona petersays
2009-12-29 15:37
Vidhåller fortfarande att Brasilien under Dunga går ungefär på 75% av deras egentliga kapacitet. Och framförallt spelar ojämnt, grisigt, tråkigt och utan intressanta spelare.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2009-12-29 15:30
L.A.M. Nr 10//

Eftersom inget europeiskt land någonsin vunnit utanför europa så måste jag säga det laget som förmodligen är näst bäst i världen just nu. Brasilien! Också mycket pga deras vinnartraditioner. Det bästa laget spanien. Kommer tvåa. Kanske kan Elfenbenskusten sno åt sig afrikas första medalj genom att komma 3a. Frankrike är också ett lag jag tror går långt. Pga att hela världen verkar vara imot dom. Sådant har en tendens att svettsa samman lag. Och med den kvaiten som finns i laget kommer det räcka långt. Italien som är regerande mästare. Får ej slå ur underlägge denna gången som dom gillar kommer inte gå bra. och Holland,Argentina och England "undepresterar" som vanligt. Tyskland kommer även dom gå bra som vanligt.
Barcelona The Reporter
2009-12-29 15:24
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Jag har den som ringsingnal på mobilen :)
Canaletes
2009-12-29 15:24
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Kolla in Mundo Deportivos da om du inte hört deras XD
2009-12-29 15:22
Maestro - L. M. 87 //

Ska Messi ens få medalj i vm så får han nog matcha Maradona 86 i fråga om prestation. För laget han har runt sig räcker helt enkelt inte till. Det är ingen skräll om dom inte tar sig vidare från gruppen ens.

Brasilien är bättre för att dom har en fysik som är överlägsen argentinas. Samtidigt som dom är minst lika skickliga och kvicka med boll. Knappt någon argentinare utgör ett hot 30 meter från mål för knappt någon har styrkan att kunna skjuta därifrån. Nästan alla i brasilien kan dra på från sådana avstånd och avgöra matcher. Sen att dom är minst 5 centimeter längre i snitt en argentinarna gör dom starkare på fasta också. Och närkamspelet skall vi inte ens prata om. Deras fysik gör dom överlägsna i avgörande lägen. Vilket ger dom mycket större chanser att döda sina matcher. Det är det som skiljer dom från argentina. Det samt att alla kliver fram och växer i takt med att matcherna gör det. Fysiken och och förmågan att växa i viktiga samanhang är förövrigt något brassarna delar med Italienarna och Tyskarna som inta alls är så skickliga spelare som argentina,spanien och brasilien. Argentinarna dock. Har en extraordinär förmåga att nästan alltid krympa när det börjar hetta till (Hur nu det är möjligt).
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 15:16
Vilka tror ni vinner VM?
2009-12-29 15:09
GOL DE LO PUTO CRACK. GOL DE LOS PUTOS CRACKS.

Hahaha, Underbar kommentator som inte kan kontrollera sig längre.

Vilken underbar känsla Iniestas mål ger.
2009-12-29 15:08
Suñol//

Det är just det jag menar. Italien har 4 vm guld och 2 silver. Så dom nationerna går inte att jämföra. Argentina är mer i nivå med Uruguay som också har 2 vm guld. Brasilien är i en klass för sig. Före Italien och Tyskland som kommer tätt där bakom. Sen kan man snacka nationer som Frankrike, Uruguay och Argentina.
Barcelona Maestro - L. M. 87
2009-12-29 15:06
Ämne: petersays//

Pasto....
Jag förstår din kritik mot Argentina men jag tror ändå att deras styrka i VM kommer att ligga i att de blir underskattade av många – de är nästan uträknade. Jag tror de kan gå som längst till en kvartsfinal. Det borde vara en bragd tycker man, då de inte riktigt har ett fungerande lag till skillnaden från bland annat Spanien, Brasilien, Tyskland och England.
Argentina har vissa individuellt skickliga spelare som kan avgöra matcher men de saknar det lagmaskin som exempelvis Brasilien har. Det blir deras fall i VM.
Men mirakler har hänt tidigare och visst vore det stort om Messi tar medalj i VM också. Hans medaljinsamling började ju som bekant i OS i China under hösten 2008.
Barcelona Suñol
2009-12-29 15:03
Rivaldo_gudarnas gud: Två VM-guld och två VM-silver talar väl sitt tydliga språk så du pratar ju bara en massa strunt om du menar att Argentina är överskattat, är Italien också överskattat i fotbollshistorien?
2009-12-29 14:47
petersays//

Pastore har väll inte gjort allt för stor succe i Palermo? För mig känns det som han är en i mängden av alla upphaussade argentinare.

Argentina måste vara det mest överskattade landslaget i världen. Och deras spelare likaså. Alla nya "Maradonas" brukar allt som oftast bara besitta en enda egenskap som betacknar storspelaren. "Längden". Saviola,Teves,Zarate,Palacio är några exempel. På andra possitiooner hittar vi Mascherano: världens mest överskattade medelmåtta? Sengångaren Riquelme. Coloccini och Gago. Samuel (Inter), Gonzalez (villareal) och Garay (real) har inte heller utvecklats till några hitts hitills. Det är en nation av mycket snack och liten verkstad. Som bara besitter 3 världesspelare på den absoluta toppnivån idag. Messi,Aguero och Cambiasso. Resten är spelare som bara kan hävda sig i lag precis under toppen i dom större ligorna, eller i topplagen i dom mindre ligorna. Nationer som Portugal och Elfenbenskusten har fullt jämförbara trupper om man ser till landslag.

Tror aldrig något landslag eller några andra spelare i fotbollsvärlden är så totalt berövade på vinnarinstinkt som dom argentinska är. Den mest överksattade nationen i fotbollshistorien! Och jag hoppas innerligt att vi slipper deras inkompetens här i katalonien. Messi är en vinnare för han har uppfostrats här på la masia i en konkurensinriktad miljö där han varje dag har matats in i en vinnande mentalitet. Något dom hemmfödda argentinska spelarna av någon anledning saknar. Annat är det i grannlandet Brasilien av någon annledning. Där alla verkar vara födda till att avgöra och vinna saker.
2009-12-29 14:28
Iom att Messi missar villareal matchen. Så borde Henry,Zlatan och Pedro börja i anfallet. Bojan i all ära men vi behöver ha inne det tyngsta artilleriet vi ha med allt manfall. Nu är verkligen inte tiden att rotera.
Barcelona petersays
2009-12-29 13:54
Var det förresten någon som såg Katalonien-matchen och kan berätta om/hur Pastore spelade för Argentina?

Edit: Såg nu att han inte bara spelade utan också nätade. Ska nog börja följa Palermo lite närmare under våren. En bekant har talat sig varm om den kvickfotade 20-åringen.

http://www.youtube.com/watch?v=2P8zkSy9GvE
Barcelona petersays
2009-12-29 13:48
"I och med Peps galna chansning så tror jag nog att han kommer satsa på ett ungt anfallsspel, dvs Jeffren Bojan och Pedro. Eller så hoppar Henry in där någonstans."

Jeffren är skadad.

---------------------

"Dock kan jag inte hitta samma uppgifter på den engelska versionen, vilket kan få en att tro att detta är ett skämt??? "

Den engelska sidan uppdateras alltid sist. Ibland upp till ett dygn efter den katalanska/spanska.
Annons: