/spanien/barcelona/forum/16832.aspx/spanien/barcelona/forum/16832.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcadinho.
2009-10-12 14:32
Clichy/

Varsågod.
Barcelona el Flaco - I Shot the Sheriff
2009-10-12 14:25
"[..] Det är det som på engelska kallas unsettling."

Undrar om det finns ett engelsk uttryck för att plocka talanger från andra klubbar i smyg...
Spanien Clichy #22
2009-10-12 14:00
Kung Yaya Touré //

Väldigt bra inlägg. Har följt med Arsenal rätt flitigt i rätt många år och har inte minne av att Wenger skulle "tjatat" om Yaya Toure, allra minst de senaste två åren. (Barcadinho är förstås välkommen att ge länktips som bevisar motsatsen - lycka till).

Försvarar på inget sätt hur Cesc kom till oss för är inte mera insatt i det än någon annan här. Tycker det borde finnas gemensamma regler om vi vilken ålder klubbar kan skriva kontrakt med spelare. Men att som Frodo (02:20) argumentera efter linjerna 'om de gör så får vi göra så' är ju rena sandlådenivån.

Att gå ut i pressen och säga att man vill ha den och den spelaren - under själva spelsäsongen dessutom - har inget annat syfte än att skapa oro/osäkerhet hos den andra klubben, dess fans och framförallt hos spelaren. Det är det som på engelska kallas unsettling. Och det ger uttryck för en arrogans som står i stark kontrast till den ödmjukhet som jag uppfattar att Barcelona gärna vill stå för.

Önskar er dock lycka till i ligan.
Barcelona petersays
2009-10-12 13:55
tarrak
Ajdå, tråkigt att höra :/

----

Alltså bara baserat på lagupställningarna så verkar det inte som att de ynglingar som aspirerade på a-lagsplats under försäsongen får så mycket speltid - Muniesa undantagen.

Thiago långtidsskadad, Jeffren nöter bänk i a-laget, Jonathan Dos Santos spelar hyfsat ordinarie men inte i de två senaste matcherna (skadad?), Gai har spelat ca hälften av matcherna, Fontás har inte funnits med i laget en enda gång (landslagsuppdrag, no?)
Barcelona ★Scorpion★
2009-10-12 13:46
Lite nytt om Robinho.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2009-10-12 13:42
Blir intressant att se Ronaldinho och Huntelaar mot Madrid måste jag säga.
Barcelona DM1982
2009-10-12 13:05
Det skulle kännas löjligt om Barca köper Cesc, från gratis till några hundra miljoner. Om det är som Rambla-K9 skriver så tycker jag verkligen inte att Barca ska köpa tillbaka honom. Visst är det en jäkligt bra spelare men finns det ingen ung kille i Barcas ungdomsled som kan tränas in i a-laget och Xavis position (för det är väl den positionen det handlar om)? Xavi har hur som helst flera år kvar i toppen och Cesc och han kan inte spela samtidigt (och Iniesta på det) så är det verkligen nödvändigt med det köpet? Tror inte det.

För övrigt är det sjukt tråkigt med dessa landslagsspel, det tar tid ifrån seriespel. Hoppas att alla spelare klarar sig från skador, det skulle vara surt om det hände något i sista kvalmatchen.
Barcelona Rambla - K9
2009-10-12 12:50
bateni:

För att göra en lång historia kort. Wenger och Arsenal tog inte kontakt med Barcelona angående Cesc. De tog kontakt med Cesc och hans familj. De erbjöd inte Gio som byte på något sätt. De gjorde upp allting med Cesc i hemlighet.

Vid den tiden så rådde det en väldigt turbulent period i Barcelona. Den galne president Gaspart hade tvingats avgå och under våren pågick det ett presidentval. Alltså hade klubben en tillförordnad president under detta val.

När Laporta fick nys om Cesc och att denne hade gjort upp med Arsenal, åkte han och träffade Cesc och försökte övertala honom att stanna kvar. Det var dock redan försent då Cesc redan var överens med Arsenal och givit Wenger sitt ja.

Arsenal såg till att Cescs pappa fick en bostad i London. Så att det skulle se ut som att han tänkte bo där i fortsättningen, vilket han självklart inte gjorde. På så sätt kunde Arsenal plocka upp Cesc eftersom de brittiska klubbarna bara kan värva spelare i sitt närområde. Samtidigt som det i Spanien inte är tillåtet för klubbarna att förhindra barn/ungdomar att flytta med sina föräldrar när de väljer att flytta på sig geografiskt. Åtminstone inte spelare som saknar professionella spelarkontrakt.

I den vevan så åkte Rosell över till London för att tala med Arsenal och deras ordförande Dein. Det sägs att han fick till en klausul där Barcelona får förtur på Cesc om han i framtiden skulle välja att spela i Spanien. Jag kan tänka mig att det var här som Arsenal erbjöd Gio i utbyte som någon slags kompensation och för att det inte skulle vara några hard feelings mellan klubbarna.
Barcelona El Meastro
2009-10-12 12:20
Ämne: Rambla

Jaså? Så d....Det kan inte ses som en utbytesaffär då Cesc redan skrev på ett proffskontrakt med Arsenal innan utan Barcas vetskap.
Gios pris kan ses mer som en kompensation konstruerat i efterhand för att undgå stämning.

Wenger hade kunnat sno också andra unga talanger som Messi, Bojan o.s.v. men de har inte velat lockas av hans erbjudanden. Arsenal är väl en av de klubbar som brukar följa Barcas unga talanger genom att ha läger utanför när de spelar.
Tyvärr lyckades han med att övertyga Cesc då.

Saken är ju den, vad jag förstår, Barca ger ungdomarna kontrakt på ett år åt gången. Det är lätt att locka till sig en spelare om man tar kontakter med agenten starx innan kontraktet går ut. Precis det som hände med Cesc och Merida.
Barcelona r.10
2009-10-12 12:16
Hej!
Skriver ett arbete om FcB CSR arbete, undrar om jag skulle kunna få hjälp med vart man kan hitta artiklar om ämnet förutom UNICEF och officiella hemsidan. Har för mig att Offside skrev en artikel? Skicka ett inlägg, eller maila.

Tack på förhand!
Sevilla bateni
2009-10-12 11:36
Rambla

Jaså? Så det var lite mer invecklad än vad jag trodde. Vissa källor menade att det var ett byte mellan Cesc och Gio, men...kan erkänna att de mest pålitliga källorna inte nämnde hur det gick till när Cesc kom till Arsenal. Det du skrev verkade ändå mest rimligt.

Däremot, om Gio var som en kompensation, och att Barcelona inte tog fallet till domstolen - räknas inte det som byte? Eller är det ännu mer komplicerat...
Barcelona tarrak
2009-10-12 11:07
Enligt Simon Bank så har Guddy varit riktigt usel så här långt, vilket man även kan ana när man ser att han blivit utbytt (en gång i halvtid) i samtliga matcher och varken gjort mål eller assist.
Barcelona Rambla - K9
2009-10-12 10:47
Hur går det ....
Jag vet faktiskt inte, jag har inte precis följt hans äventyr där.
Barcelona petersays
2009-10-12 10:42
Rambla
Hur går det för Guddy själv i Frankrike?
Barcelona Rambla - K9
2009-10-12 10:27
Några kanske undrar vad som hände med Gudjohnsens två söner när Guddy flyttade till Monaco i somras? Familjen bor kvar i Barcelona och de två sönerna spelar således kvar i Barcelonas cantera. Familjen har i nuläget inga planer på att flytta från Barcelona och med största sannoklighet bor de även kvar efter det att Guddy lagt skorna på hyllan. Kanske någon av sönerna i framtiden kan gå hela vägen till a-laget?
Barcelona HenryIbraMessi (Barcainfluensan)
2009-10-12 10:10
Säger som Frodo vill inte heller att Fabregas kommer till oss varken nu eller i framtiden.
Barcelona Frodo
2009-10-12 02:20
Personligen vill jag inte att Cesc ska komma till oss, varken nu eller senare i framtiden. Men jag struntar fullständigt i att Arsenal blir arga över att vissa i vår ledning talar om det i pressen. Om de ska störa oss och sno våra (och även andra lags) talanger så struntar jag i vad de tycker att vi bör och inte bör uttala oss om i media.
Barcelona Kung Yaya Touré
2009-10-12 01:49
Ämne: Föresten – Wenger ha....Barcadinho//

Vart någonstanns har du läst att Wenger tjötat om att vilja ha Yaya i pressen? Vad jag förstår så nobbade han väll Yaya som var och provspelade hos arsenal när han spelade för olympiakos. Det som stått det senaste om Yaya till arsenal har ju främst varit media påhitt om bröderna Tourés återförening åssovidare. Så det finns inga klara bevis för att arsenal ens velat ha Yaya.

Tycker inte man skall gå ut i pressen med det om man vill ha en spelare som är under kontrakt med en annan klubb. Det är ingen klass i ett sånt agerande och visar dålig respekt getemot den andra klubben och dess fans.

Tror alrig någonsin Wenger gått ut och pratat om en transfer i förväg. När arsenal värvar så får man offtast inte ens reda på att dom är intresserade fören spelaren redan är i london för förhandlingar.

Om vi nu är ute efter Cesc så tycker jag ledningen borde sköta det på ett snyggt sätt. Utan att reta upp arsenal. Då vinner man mycket specielt i framtida affärer. Kolla bara på hur real skötte sina kort med idel tjötande i media om Vieira,Henry,Cole och Ljungberg etc. Fick dom någon utav dom? Samma sak när dom reta galfeber på Sir Alex och united med Ronaldo. Inte det bästa sättet att visa att man vill ha en spelare. Bättre att sköta det respektfullt och diskret.
Barcelona Rambla - K9
2009-10-12 00:19

Du ska bar....
Det är nog mest smärtor då smällen tog just där han hade sin bristning. Även Xavi har vissa besvär, så man börjar ju bli lite smått orolig. Det är nu spelarna kommer att visa tendenser på att vara slitna efter att de haft en tuff period med många matcher.
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2009-10-12 00:14
Rambla

Du ska bara veta att mitt hjärta stannade när han låg och vred sig i smärtor. Annars så tror jag att Iniesta själv ville spela också, han har nog saknat fotbollen och han vill säkert ta vara på alla minuter han kan få för att komma igång igen.
Barcelona Suñol
2009-10-12 00:13
Hetfield: Jag tycker det är patetiskt att kalla Maradona för idiot. Ställ dig frågan: Kan man vara en dålig tränare men samtidigt inte idiot? Förstår du vart jag vill komma? Jag vill att du motiverar det du sagt för jag anser att "idiot" inte är en benämning på en usel tränare utan ett rent personangrepp. Du verkar ju veta mer om Diego än mig så som du slösar på superlativen så det ska bli spännande att höra vad du har att komma med.
Barcelona Rambla - K9
2009-10-12 00:11
Iniesta spelade bara 23 min igår. Trots det så fick han en smäll på i området där han senast var skadad. Fan också, Barca försökte få del Bosque att spara honom och inte ta med honom i de här landskamperna just för att han precis blivit friskförklarad. Varför kan de aldrig lyssna? De var ju för tusan redan klara för Vm.
Barcelona Hetfield
2009-10-12 00:03
Sunol

Ser ingen anledning till att du ska behöva kalla mig för patetisk föratt jag tycker att Maradona är en idiot, och det står jag för.
Han har gjort bra saker som spelare, men som tränare så idiotförklaras han av mig
Barcelona Rambla - K9
2009-10-11 23:33
bateni

Det stämmer inte, Kixer har fel. Giovanni Van Bronckhorst ingick i en överenskommelse först efter att Barcelona hotat att ta Arsenal till domstol när det gäller Cesc. Gio var en slags kompensation där övergångsumman var väldigt låg.

Sen kan arsenalfans täppa igen. Barcelona har vilken jävla rätt de vill att snacka om Cesc 24 timmar om dygnet om de så önskar. De behöver inte be någon om tillåtelse, speciellt inte arsenalfans. Nu är det visserligen så att det är media som håller på och ältar det här. Vi vet alla hur galen media är i Spanien. De ger sig bara inte utan ska älta, tjata och ha en story ur allting.
Barcelona Barcadinho.
2009-10-11 23:03
Föresten – Wenger har tjatat nu i snart två års period att han vill ha Yaya från Barca till Arsenal. Wenger och inte bara median från London.

Varför ska han ha rätt att tjata om en Barcas spelare, men inte tvärtom?

Yaya är inte till salu.
Arsenal kan lika gärna försöka lösa sitt problem med en defensiv mittfältare på ett annat sätt.

Och precis som en del skrev så är det mycket av ett medial spel.

Hur ska annars Mundo eller Sport kommer att kunna sälja nummer?
Starka lovande löpsedeln säljer ju bäst.

(tidigt natt idag)

Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2009-10-11 23:02
Alves startade som högerytter och han hade ett skott i stolpen från 25 meter! :)
Barcelona Kung Yaya Touré
2009-10-11 22:50
Ämne: F*n vad skön video o....
Ja herregud. Lätt premier leagues bästa spelare genom tiderna! Hoppas han kommer igång med målskyttet igen för oss snart. King Henry!
Barcelona PILMÀ★Kärlek★Respekt★
2009-10-11 22:46
Ämne: Bolivia leder 2-0 mo....
Gonzalez_Barca

Allt som du sa stämmer förutom att Dani Alves sitter på bänken.
Alves och Maicon lirar tillsammans Alves som högger ytter.
Alves hade nyligen ett skott på stolpen från över 30+ meter distans.
Barcelona Criff
2009-10-11 22:36
Kixer, Om Iniesta hade vuxit upp i London, och kommit igenom Arsenals ungdomslag, för att sen lämna för Barcelona, så ser jag inte varför media inte skulle spekulera i hans återkomst i Arsenal?

Det är ju knappast ledningen i Barcelona som går ut med en massa uttalande, utan en massa reportarsom frågar dem om saken.
Sevilla bateni
2009-10-11 22:34
Kixer har rätt, faktiskt, ang. bytesaffären.

Däremot förstår jag inte gnället med att media spekulerar om Cesc hamnar i Barcelona eller inte. Som om det är Barcelonaledningen som skriver rykterna och styr medierna. Kom igen nu.
Annons: