/spanien/barcelona/forum/16818.aspx/spanien/barcelona/forum/16818.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Heywood Jablome
2009-10-07 14:59
Barcelona och Real Madrid rycker givetvis i toppen. Hade tvavtalen sett ut som de gjort i England (där faktiskt SKY har hjälpt Premier League som liga avsevärt) så hade den spanska ligan haft en mer jämnfördelad liga.

Förra året så skiljde de sig 34 poäng mellan Recrativo som kom sist och Atletico Madrid som kom 4. I England skiljde de sig 40 poäng.

Mellan United (1) och Arsenal (4) skiljde de sig 18 poäng.

Hade de mindre lagen fått de pengarna som de mindre lagen i Premier League får så hade de blivit en revolution i spanska ligan. Då kan man behöva de viktiga spelare ett år till. Man kan få arbeta i lugn och ro, man kan skapa ett lag.
Barcelona el Flaco - R.I.P. Mercedes Sosa
2009-10-07 14:55
I länktipset finns en kort reportage/intervju som spanska canal cuatro gjorde om/med Pedro, efter dennes insats mot Almería där han avgjorde matchen med sitt vackra mål. Från Pedrito till PR17.
2009-10-07 14:47
Heywood Jablome/

Jag ser din poäng, men om vi väljer att fokusera oss på spanska ligan, utan att blicka bort mot de brittiska öarna, så måste vi konstatera att under fjolårssäsongen var det en alltför stor poängskillnad mellan tvåan (Madrid) och trean ( Sevilla). Så stor skillnad får inte bli denna säsongen.
Barcelona Simáo
2009-10-07 14:46

Jag surfa runt lite på svenskafans och hamnade på fiorentinas sida. Såg där att det är en kille som har lagt upp ett stort arkiv av videos på gamla matcher och klassiska vinster bl.a. på en hemsida.
Tänkte bara kolla om någon vet om vi/barca har någon liknande sida där man kan se matcher och sånt i efterhand?

Om inte, så vore det ju kul om någon som sitter inne med ett stort antal klipp från matcher och liknande hade lust att skapa en sådan sida för oss barcafans!
2009-10-07 14:44
Jag förnekar inte det, el Flaco.

Att samtliga 4 lagen har gått bra i Champions League är starkt gjort. Men jag skulle fortfarande vilja ifrågasätta klassen.

På ett sätt tycker jag att en liga, över 38 omgångar, visar mer klass än vad en turnering gör. Champions League kan man gömma sig bakom flyt och att ha marginalerna med sig. Det kan man inte göra i en liga.
2009-10-07 14:34
Heywood Jablome/

Men Premier League har ändå lyckats ha tre av fyra lag i semifinal i Champions League de två senaste åren, man måste erkänna att det är starkt gjort. Det är här som de andra spanska lagen (och även italienska) måste förbättra på, som jag ser det.
2009-10-07 14:18
Dagens siffra: 12.

12 lag har Spanien haft med genom tiderna i de europeiska cuperna.

I England så har de haft med 7 lag.

"The big four", borde byta namn till "the big two" eller varför inte till Manchester United. Vunnit ligan 3 år i rad, och ingen kritiserar klassen i Premier League.
Barcelona c.puyol2010
2009-10-07 14:14
Splitterny barcatröja från 08/09 säsongen, den gula bortatröjan från guldåret till salu.
Den är helt oanvänd och köpt från intersport.
Den som vill ha den får den för endast 500 kr, de är bara att höra av sig till mig johan på nr 0762752944.
2009-10-07 13:49
Se länk. Före detta Barça-spelare ger sin syn på Guardiolas lag.

Clos säger att "det är en njutning att se de spela" och att "det är så fotboll borde spelas."

de la Cruz menar att "Barça har revolutionerat fotbollen med detta spelet."

Bakero, en av lagkaptenerna under Dream Team eran, säger att "detta laget är en förbättrad version av Dream Team och mer balanserad defensivt sett."

Miguel Angel Nadal skämtar när han säger att "vi är numera bortskämda när det gäller Barcelona. Nu förväntar vi oss att de ska göra fyra, fem mål mot vem som helst i första halvleken."

Barcelona Rambla - K9
2009-10-07 13:37
Inte i truppen. Han ville ha 18-19 konkurrenskraftiga spelare som alla ligger på ungefär samma nivå. Han sa klart och tydligt i en intervju efter CL att det behövdes en större trupp till nästa säsong med tanke på alla de turneringar laget skulle spela.
Barcelona BlueRed
2009-10-07 13:29
Rambla

Men Pep gick väl också ut med att han inte ville ha över 18 spelare? Nu har han runt 19 spelare (räknar inte med Milito).
Barcelona Rambla - K9
2009-10-07 13:27
Hetfield

Jag kan inte annat än hålla med dig. Det ser väldigt vanskligt ut och med några skador på nyckelspelare så är vi illa ute. Pep ville bredda truppen till denna säsong. Åtminstone så uttalade han sig så direkt efter CL-finalen. Dock så kan man inte bara skylla på Txiki för att sommarens mercato blev så "dålig". Alla inom klubben var säkert överens redan under våren vad som behövde göras. Vad gör tex Laporta i början av sommaren? Jo, han är mest upptagen med att snacka om Madrids värvningar istället för att hålla igen truten och jobba i det tysta med att förstärka truppen. Lägg till att priserna på spelare var astronomiska i de flesta fall. Det var ingen lätt uppgift att förstärka en redan stark trupp.
2009-10-07 13:25
Bluered: "Det som oroar mig är väl samarbetet mellan Pep och Txiki."

Om någon från den nuvarande styrelsen (Ferrer/Sala i Martín/Godall) ställer upp i valet och vinner och väljer att förnya Txikis kontrakt så hoppas jag verkligen att han och Pep kommunicerar bättre i framtiden om vilka spelare som ska köpas in. Den senaste sommaren sköttes det ganska dåligt och här finns det utrymme för förbättring.
Barcelona BlueRed
2009-10-07 13:25
Hetfield

Det är just det jag skrev om. Om det kommer en skada på en nyckelspelare så kan vi lika gärna kritisera Pep som Txiki. Om Pep nu ville ha 17-18 spelare, varför ska då Txiki gå och värva massa spelare som Pep inte vill ha? Kritiken hade då varit riktad mot Txiki också och det hade varit något i stil med "varför ska Txiki lägga sig i så mycket", vilket är motsatsen till den sorts kritik han får nu.
Barcelona Hetfield
2009-10-07 13:16
Rambla & Bluered

I DAGSLÄGET så ser det bra, det som oroar mig är om en/flera nyckelspelare skulle bli skadade, har vi då truppen att kunna stå emot de riktigt tuffa lagen?

Jag försökte bara visa att vi har blivit av med fler spelare än vi har tagit in i dagsläget, och att vi har blivit av med två mittfältare utan att ersätta med minst 1

Värvningen av Zlatan var väl knappast planerat , det var mer "äh när vi ändå är här för Chyg, varför inte försöka en gång till med Zlatan".
Som sagt, i dagsläget så har jag inga problem med Txiki men om/när skadorna börjar rulla in, det är då rösterna kommer att höjas, och om/när den dagen kommer så hoppas jag att Txiki är redo för snacket
Barcelona Rambla - K9
2009-10-07 13:14
Den grisen har inte ens rätt att ta Messis namn i sin mun. Äckel!
Barcelona Rambla - K9
2009-10-07 13:11
De tre fyller knappast Keitas tvåvägsspel. De klarar den defensiva mittfältsrollen men knappast platsen bevid Xavi. Ok, Busi gör det men inte de andra två.

Fast ANC håller ca 1 månad, något längre eftersom spelarna ska infinna sig tidigare. Folk har en tendens att överdriva det här med ANC. Det är inte för resten av säsongen dessa spelare missar spel för Barcelona utan det handlar om max 4-5 matcher.
Barcelona BlueRed
2009-10-07 13:10
Hetfield

Eller så blir man lite frustrerad på Pep som sa att han ville ha en liten trupp att jobba med, en trupp med 17-18 spelare.

Sen så tycker jag inte att man ska ge allt för mycket skit till hur sommaren blev. Det var ju ändå en ganska konstig Silly-Season, när alla klubbar krävde minst €20m för spelare som är värda hälften (se Filipe).
---------------------

Jag håller med tarrak. Vi kan sitta och leta massa skit om Txiki men faktum kvarstår, vi har den bästa ekonomin kanske någonsin i klubbens historia. Och det sportsliga behöver jag väl inte ens ta upp. Och detta är mycket tack var det att Txiki är så tålmodig.

Det som oroar mig är väl samarbetet mellan Pep och Txiki. Hade dem haft lite bättre kontakt så är jag säker på att Pep inte velat att K9 hade lånats ut till Benfica utan till en spansk klubb istället, för att han ska hålla ett öga på honom (se Henrique).
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2009-10-07 13:08
Förra säsongen var det inte ens meningen att Busquets skulle slå genom så hårt som han gjorde. Därför är jag inte orolig att Yaya och Keita försvinner. Busquets, Marquez och Pique kan fylla den platsen när som helst.
Barcelona Rambla - K9
2009-10-07 12:59
Du får gärna tycka att det är fail, men du kan ju för tusan inte ta med spelare som Henrique och K9 till de som lämnat. Hur mycket spelade de för Barcelona förra säsongen?

Dessutom, Cáceres och Jorqueras matcher kan väl räknas på ena handens fingrar i stort sett.
Barcelona Hetfield
2009-10-07 12:48
Man blir av med:

Caceres , Hleb, Guddy, Henrique, K9, Eto'o, Sylvinho, Jorquera

Man tar in :

Zlatan, Chyg, Maxwell, Pedro (får A-kontrakt)

Bara jag som ser det som fail? Man blir av med två mittfältare och tar in 0 mittfältare. Även om man kan uppskatta Txiki tidigare år med laget, så måste man se det som ett misslyckande

Ja, truppen är tunn, så vi får hoppas på att spelarna håller, men tänk om en/flera nyckelspelare blir skadade? Då kommer många att förstå min frustration gentemot Txiki
Barcelona Mojito
2009-10-07 12:41
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Förra säsongen var inte AM, plus att vi hade Hleb och Guddy att tillgå på mittfältet.
De gladde inte många, men de hade erfarenheten i alla fall.
Denna säsong har Pedro tillkommit, men han kan bara användas som anfallare.

Truppen är tunn på mittfältet pga AM, och risken finns att skadeläget inte kommmer vara lika ljust som förra säsongen.

Sen kan jag köpa resonemanget kring att det endast handlar om några matcher, men det är under en tuff period.

Så för min del kvarstår frågan;
Kommer det att värvas eller fortsätter Pep hävda att truppen + JDS och thiago räcker?
Barcelona ★Scorpion★
2009-10-07 12:07
Tror faktiskt innerst inne så vill han komma till Barca. Har en känsla att han kommer komma nästa år. Så flyttar vi upp Iniesta på Henrys position.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2009-10-07 11:55
Förra säsongen hade vi ju det likadant. Hleb fick knappt spela så det blev Henry, Bojan, Iniesta, Eto'o och Messi som gick runt på anfallet. Nu e det Zlatan istället för Eto'o och Pedro för Hleb.

Så det skiljer inte så mycket från förra säsongen, Varför sa ingen att truppen var för smal förra säsongen?

Enda spelaren jag saknar är Guddy.
Barcelona Hetfield
2009-10-07 11:09
Tarrak

Fine, men är det säkert att det var allt var tack vare Txiki? Har inte Laporta en stor del i köpen?

Jag förbiser nog en hel del av det han har gjort, men samtidigt så blir man frustrerad av hans slöa agerande

Mojito

Nja, Bojan har redan svårt nog att få ordentligt med speltid, hur skulle det bli om K9 blen en succe?
Barcelona Mojito
2009-10-07 10:44
Nej, ang Keirrison kan man verkligen fråga sig om det inte hade varit bättre att ge honom chansen i truppen, i alla fall med facit i hand.

Antingen måste Pep ha ett enormt förtroende för Zlatan och Bojan, eller så anser han inte att brasilíanaren passar in i laget/truppen.
Barcelona kallesiete
2009-10-07 08:45

Varför har vi lånat ut killen från början? Inte så att vi har den bredaste anfallsuppsättningen direkt.
Barcelona Mojito
2009-10-07 08:15
Hetfield

"Vore korkat att värva en spelare under Januari föratt förbereda inför AM, vad ska då den spelaren göra när Toure och Keita kommer tillbaks?"

Tja, vi kan väl konstatera att truppen är hyfsat tunn som den redan är. Plats finns.
Och funderingen gick som sagt kring huruvida Busi/Xavi/Iniesta pallar för trycket, och om ungdomarna får chansen.
Det lär vi ju se under vintern.
Ingen som kan svara på detta nu.

Och ang skadorna, så spelar fysiken inte så stor roll, alla kan få sträckningar eller bli nersparkade.
Jag tror på JDS och Thiago som ersästtare under en macth eller del av match, men inte under en längre period.

Sen är ju marknaden som den är, det är inte lätt att få in rätt spelare till rätt pris under januari. Det kommer def inte att bli en crack i alla fall.

Och om Marqués och Piqué ska vara aktuella som ersättar på mittfältet, då vill jag ganska snart se att de testas under match i den positionen.

Att Pep vilade Yaya och Keita mot Alemria och körde med Busi/iniesta/Xavi på mitten var kanske en sädan test (har dock hänt förr),hoppas Pep fortsätter med dessa tester i så fall.

Till sist ska man också betänka att det inte finns någon riktig ersättare till Keita i fråga om spelstil. Det är en sådan typ jag vill se om det ska bli någon värvning.

Kalla mig galen men ett halvårslångt lån av Van Bommel kanske inte vore så dumt???
Barcelona basaric
2009-10-07 06:17
Hetfield

Txiki är det bästa som har hänt Barcelona på länge om du frågar mig.
Martin floppade, det gjorde även Hleb, men om du väger det hela så vinner ju Txiki överlägset med tanke på hur många spelare som har lyckats.
Det är inte kört för Martin och Hleb än, dom är utlånade och vem vet kanske dom utvecklas och får en plats i Barcelonas trupp framöver.
Barcelona Saman.
2009-10-07 01:11
Hur stor är egentligen chansen att ledningen tar itu med Keirrison problemet och lånar ut honom till en ny klubb i januari eller liknande?
Annons: