/spanien/barcelona/forum/1666.aspx/spanien/barcelona/forum/1666.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barclasico
2015-11-17 08:15
Giovinco ryktas till barcelona? Mkt bra värvning
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona enkos
2015-11-17 07:27
Bra för Barca spelare att matchen ikväll mellan Belgien och Spanien inte kommer att spelas..
Barcelona Soda Popinski
2015-11-17 03:55
Barcanist .. Tack för ditt svar! Låt oss hålla oss till Benz .. Var det inte Benitez som räknade med honom inför Sevilla matchen? Vad jag vet så var han inte med alls. Kanske var han skadad? Jag håller fast vid att han inre spelar. Och ja det är en duktig fotbollspelare.
Barcelona Barcanist
2015-11-17 03:19
@Soda Popinski:

Seriöst, sluta vara en sån dj*vla hatare. "Den där snubben som håller på med människohandel", "Vilket jävla psykfall". Ronaldo är en av världens bästa fotbollsspelare. Sen att han råkade göra en servitris på smällen en dag och löste det på (för honom) bästa tänkbara sätt för att ungen ska få en proper framtid med alla möjligheter i världen - det hör inte hemma på ett fotbollsforum. När blev det coolt att hata på andra spelare på grund av deras privatliv?

Angående Benzema; att han eventuellt spelar på lördag är väl inte så konstigt? Han är inte fälld än. Vanligtvis låter man spelare stå över matcher för att spelaren själv har tankarna på annat håll, detta kanske inte är fallet med Benzema. Han är en bra fotbollsspelare, det är allt vi behöver fokusera på.
Barcelona Soda Popinski
2015-11-17 02:58
Återigen .. Vad är det som pågår?Många Madridfans placerar Benzema aka "I'm gonna make him an offer he can't refuse", i startelvan mot Barcelona på lördag. Det kan väl inte finnas en chans i helvete att han spelar. Eller finns det något som faktiskt pekar på att han kommer att göra det? Jag skiter i om den där hobbyfjanten spelar eller inte. Undrar bara hur det kommer sig att vissa placerar honom på planen, vad bygger man det på? Vill man ens ha honom på planen när han genomgår detta? Jag kan verkligen inte se att han spelar förens detta klarats upp. Men om han nu spelar så är det inget annat än "an act of desperation" från de vitas sida. Vilket egentligen inte vore något konstigt alls med tanke på allt som står på spel i matcherna mellan dessa två giganter. (Två helt olika sådana där ena laget är världskänt för sättet de spelar fotboll på medans det andra är mer känt för summorna man köper spelare för). .... Men visst är det väl ack så jävla skönt att se den där fascistiska klubben lida lite extra nu. Som man. brukar säga - alla goda ting är tre: Benzema, Benitez och Perez. Vilket jävla gäng asså, herregud! ------------------------------------------ Jag kan ju inte snacka om Real Madrid utan att nämna den där snubben i deras lag som håller på med människohandel, han som köpte ut sin son från sin egna mamma för typ 100 millar, i utbyte mot hennes tystnad. Ronaldo så klart! Vilket jävla psykfall .. Säga vad man vill om honom, men han är inte så dum som man kan tro. Fullt medveten om att han inte kommer att vinna någon guldboll går han och satsar allt på en Oscarsstatyett istället. Allt för att hålla i en guldfärgad "buckla", allt för lite applåder, ALLT för lite SIIIIIUU ..
Barcelona Barcelona ViV
2015-11-17 01:30
Det är väl bra att Spanien blir inställt, minde risk för skador.
Jag jublar åt beslutet att ställa in matchen.

Sen att orsaken är kass, men det får vi lära oss att leva med. Det kommer aldrig gå att stoppa människor som är beredda att dö för sin sak.
Barcelona Gonzalez_Barca
2015-11-17 01:07
FUCK ISIS seriöst! En nära till mig har personligen blivit mordhotad av de nere i Irak när hon skulle åka och hämta sin moster i en närliggande stad. Det var, ge oss 500 dollar och dina smycken eller döden.

Och nu drabbar de även det man älskar mest, fotbollen. Fyfan..

Ville bara skriva av mig lite efter nyheten om inställda matchen mellan Belgien - Spanien..
Barcelona the cameroonians
2015-11-17 00:52
Maestro Xavi Fast nu handlade detta inte om Lucho vs Pep utan, i alla fall för min del, om att Pep inte anpassat sig utan snarare fortsatt utveckla sin filosofi. Förklarade tydligt och klart var skillnaden ligger mellan dessa herrar och har alltid sagt att jag ger cred till Lucho för att han vågar gå sin egen väg - även om jag på längre sikt inte är övertygad om att det är den rätta. Oavsett spelarmaterial.
Barcelona >The Reporter<
2015-11-17 00:49
Menar Belgien - Spanien
Barcelona >The Reporter<
2015-11-17 00:49
Vitryssland - Spanien uppskjuten pga säkerhets skäl
Barcelona Vampíro
2015-11-17 00:32
Luis Enrique > Guardiola.
Barcelona Maestro Xavi - Tito Etern
2015-11-17 00:29
@the cameroonians:
Men nu ÄR han inte längre i Barcelona. Det är verkligheten. Man måste nu se till framtiden och göra det bästa man kan oavsett vilkan hinder det finns med Barto m.m. Dock tycker jag att det är tragiskt att detta tålamod inte finns för Lucho bland supportrar. Jag, som de flest vill också drömma, men att gnälla varje dag på en svenskt forum som endast framkallar onödiga diskussioner, är inte en lösning till alla Barcas problem. Jag vill inte att vårat forum blir som La Puertan där namnkallningar skickas fram och tillbaka.
2015-11-17 00:20
[QUOTE=Barca4life98]the cameroonians Varför tror du att Pep har utvecklat sin spelidé för då? Kan det ha att göra med att det gamla sättet inte funkade lika bra längre? Jag älskar Pep, han är den bästa tränaren i världen men han har gjort små ändringar i hans spelidé. [/QUOTE] Ja fast det betyder ju inte att han INTE hade gjort samma sak om han fortsatt i Barcelona. Det är ju inte så att vårt spel var exakt likadant från 08/09 till 2012. Det tog lite tid för honom i Bayern också, men filosofin är densamma. Handlar återigen om tålamod kontra genvägar.
2015-11-17 00:15
Okej... enligt belgiska medier har landskampen mellan Belgien och Spanien blivit inställd. Goda nyheter och ett vettigt beslut!
Barcelona Barca4life98
2015-11-17 00:13
the cameroonians Varför tror du att Pep har utvecklat sin spelidé för då? Kan det ha att göra med att det gamla sättet inte funkade lika bra längre? Jag älskar Pep, han är den bästa tränaren i världen men han har gjort små ändringar i hans spelidé.
2015-11-16 23:58
Avrundar dagens skriverier med att konstatera att det inte bara är vår president som står inför domstol.

Den 25:e november ska nämligen en viss Florentino Perez upp i rätten där han anklagas för att ha ändrat Real Madrids stadgar för att säkerställa sin egen makt och inskränka andra potentiella kandidaters möjligheter.

2012 beslutade han och hans junta att det nu skulle krävas 20 års medlemskap i klubben för att kunna kandidera till presidentposten. Detta tillsammans med det tidigare kravet på att ha en egen förmögenhet på 15% av klubbens budget, vilket är ungefär %90 miljoner.

Han gjorde detta för att "minska risken för att en shejk eller oligoark ska kunna ta över klubben". Har ni hört det förut så var det exakt samma ord som Rosell yttrade 2010 när han förbjöd utländska medborgare att bli medlemmar i Barcelona.

Nu är det bara 500 spanska medborgare som har en sådan förmögenhet, och frågan är hur många av dessa som har varit medlemmar i 20 år. Det verkar som att det hur som helst strider mot någon form av spansk konstitution, så de åklagarsidan räknar med viss framgång i målet.

Kul att det gungar lite i den vita marängtårtan också :-)
2015-11-16 23:33
Barca4life98 skrev;

"Om vi nu skulle sparka Lucho... Vem ska vi anställa? Lucho spelar på det här sättet för att han har 3 utav världens topp 5 i anfallet. Varför skulle han inte skapa en taktik där han kan få ut mest utav dom?"

Du är inne på en viktig anledning till varför läget är som det är och att en del "längtar tillbaka" medan andra "anser att fotbollen måste utvecklas".

När Laporta anställde Pep gjorde han det utifrån en övertygelse om den spelidé som genomsyrat klubben under Cruyff-eran och sedermera Rijkaards dito. Med la Masia som bas och med Cruyffs tankesätt som ryggrad behövdes en hjärna som kunde sätta ihop dessa delar till en helhet.

När Bartomeu anställde Lucho (eller tja, det var egentligen Zubis val, (gud vet vem Barto hade valt om han fått sin vilja fram...), gjorde han det utifrån en övertygelse om att cracks är vägen till titlar och att det handlar om att maximera spelarnas attribut för att nå framgång - snarare än att luta sig mot en spelidé som på kort sikt kanske inte ger samma resultat.

Det är skillnaden.

Och Pep har knappast anpassat sig, snarare har han utvecklat sin fotbollsfilosofi som ff bygger på bollinnehav och snabba passningar. Han hade gjort samma sak än idag i Barcelona om det inte varit för att han spyr på Rosell/Bartomeu och hur de väljer att styra klubben.

Som Kröjf skrev - det ena behöver inte utesluta det andra. Det handlar ibland om att härda ut för att nå ända fram. Ibland kommer det dock folk som väljer att ta den korta vägen i stället. Tyvärr upplever en del att något tappas eller glöms bort på vägen. Många nöjer sig med slutmålet i form av titlar och bucklor. Gemensamt är dock en kärlek till fotbollen och vad den ger oss fans - något som väcker känslor. Och det är väl inte helt illa i en alltmer likgiltig värld.
Barcelona Gio Style
2015-11-16 23:28
neymar JR

Varför skulle man någonsin vilja släppa en era där vi dominerade matcher mot toppklubbar som om det vore korpenspelare vi mötte?

Det är alltid fint att drömma sig tillbaka.

Jag hoppas fortfarande att Pep återvänder någon gång till oss där hans filosofi får den uppskattningen den förtjänar, åtminstone av dem flesta av oss.
Barcelona Gio Style
2015-11-16 23:25
@Barca4life98:
Ändå lyckas Pep få Bayern att spela ett finare, mer taktisk och Tiki-takaish fotboll än vad vi presterar med betydligt fler tekniska spelare. Underligt det där eller hur?
Barcelona Kröjf
2015-11-16 23:07
neymar JR Vadå, "samma folk som intalat sig att Barcelona alltid har spelat så där"?? Känner för egen del inte alls igen mig i den beskrivningen. Och eftersom du nu uttrycker ointresse för det som varit som uttjatade historier,men framhåller att det "vi" kallar "Pep eran" kallar du "la masia eran". Låt mig då med risk för att plocka fram gammal skåpmat påminna dig om att Pep och Tito höll i trådarna även i nämnda akademin som producerade spelarna som så småningom kom att utgöra stommen av stora seniorstjärnor. Och om jag nu i dina ögon tillhör dom som rullar tummarna och slår mig själv i bröstet, så får du väl fortsätta hålla dina tummar för att Neymar JR snart infriar dina högst ställda förväntningar på honom som en blivande silverrygg i den glamorösa flocken av guldbollsvinnare. Och av väldigt många av dina inlägg att döma och då särskilt dom under pågående matcher, kan man nästan få för sig att han redan är framme vid sina drömmars mål genom att bära Barca på sina axlar. Undra på att brassen inte orkar hålla sig på fötterna under tyngden av den otroliga bördan. Sammanfattningsvis får väl min replik illustrera det gamla "hederliga" talesättet "svinhugg går igen".
Barcelona Barca4life98
2015-11-16 23:05
neymar JR Word, helt rätt. Fotbollen utvecklas hela tiden, man måste förnya sig. Att försöka spela som Pep gick inte så bra efter han lämnade och spelarna blev äldre (Xavi). Martino försökte spela ett annat spel och vi var överlägsna första halvan utav hans sejour i klubben. Men sen var han tvungen att återgå till 80% bollinnehav och vi fick se ett lag som höll i bollen utan att göra något. För mig är det inte underhållande fotboll i alla fall. Även Pep har anpassat sig. Kolla på Bayerns matcher. Han har en stor forward i Lewandowski, Muller, Vidal etc. Dessa är inte de klassiska tiki-taka spelarna. Bayern slår även mycket inlägg nu och fyller på med många i boxen. Kontrar även väldigt bra. Även om Pep kom tillbaka tror ni att det skulle se ut som det gjorde 2008-2012? Nej det kommer det inte att göra tyvärr. Om vi nu skulle sparka Lucho... Vem ska vi anställa? Lucho spelar på det här sättet för att han har 3 utav världens topp 5 i anfallet. Varför skulle han inte skapa en taktik där han kan få ut mest utav dom?
Barcelona neymar JR
2015-11-16 22:34
Jisses att folk inte kan släppa Pep eran fortfarande, samma folk som intalar sig att Barcelona alltid har spelat sådär. Detsamma individer som påstår sig ha varit cule innan dom lärde sig gå.... Lika tragiskt varje gång att behöva läsa samma skit efter man redan har upplevt det. Det står redan i böckerna, filmbevisen har vi men allra viktigast så sitter det i hjärtat/hjärnan Jaja ni kallar det Pep eran, jag kallar det la masia eran. Lika sällsynt som det är när alla planeter står i linje lika sällsynt var den eran. Det finaste som en cule har upplevt och kommer troligtvis uppleva då allt var perfekt under ENDAST 3 års tid. Men fortsätt ni rulla tummarna samtidigt som ni dunkar er själva hårt i bröstet i väntan på samma magnifik upplägg av fotbollsorgasmer medan livet går vidare och förändrats ------ Det är ett nytt lag, en ny ledning och nya tider. Vad som har varit finns minnet och det kommer stanna där för det KOMMER INTE ske igen Pep har lämnat, laporta har lämnat, Cruijff lämnade likt, laudrup svek, figo blev judas, Nunez gav vika, Ronaldo såldes, rivaldo slängdes ut, kaptenen la skorna på hyllan och maestron är i Qatar Fortsätt ni glorifiera 3 år av klubbens finaste år samtidigt som ni glömmer av dom 100 åren av hårt arbetande, under förtryck med alla odds emot en. Men Barcelona har ju alltid spelat så.... Ja eller inte! JA alla här inne hade velat uppleva samma speciella era gång efter gång men det kommer inte ske. Däremot kommer vi som flyter med tiden vara oerhörd tacksamma mot dom som lägger hela hjärtat för att fortsatt försvara klubbens färger i ett "mindre" tilltalande sätt
Barcelona Rambla~
2015-11-16 22:23
Så kan man också ta sig till Em. Få en tidig totalt felaktig straff och så kan man bygga matchen utifrån det. Nu har Bosnien visserligen varit skräp ändå men kan inte komma ifrån att detta Irland spelmässigt är rätt mediokra.
Barcelona Kröjf
2015-11-16 21:40
Fortsättning på nedanstående inlägg i mitt namn : Vi fick se ett formidabelt å blixtsnabbt samspel mellan egenfostrade storstjärnor, som aldrig tidigare skådats vare sig förr eller senare. Som lök på laxen fick klubben fira sin allra första trippel någonsin.Jag delar därför reservationslöst Lenny Romarios uppfattning; det vill säga jag föredrar den fotboll som FC Barca spelade mot Chelsea FC för inte så länge sen, trots en blytung förlust som gjorde ont ända in i hjärteroten, framför den jämförelsevis jämntråkiga variant som förvisso ledde till en ny trippel under Luchos ledning, men till priset av en försvunnen skönhet utan dess like. Jag är till och med beredd att sträcka mig så långt som att jag hade föredragit en sjätte plats i tiki -takans tecken och som ej ska förväxlas med posession, framför att ta en trippel på det sätt som Inter gjorde med Mourinho vid ratten, i en mestadels stillatående buss som syftade till att en gång för alla sätta stopp för fantasifull anfallsfotboll . Där går den stora skiljelinjen mellan oss. Och om vi inte är införstådda med att det rör sig om två helt olika sätt att se på fotboll, så lär vi aldrig någonsin till fullo kunna lära oss att förstå varann. I dina ögon och ditt perpektiv har jag och några med mig inte haft vett och etikett att uppskatta "Luchos" trippel efter förstjänst. Själv ser jag det som pyrrhussegrar i spelsmässig mening och som en förlust för totalfotbollen Cruyff introducerade och som Pep förfinande till bländande fulländning. Förvisso i kraft av en mycket unik spelartrupp. I vilken Xavi onekligen var den kanske enskilt viktigaste kuggen i "maskinen". Men jag kan samtidigt inte minnas att densamma stannade bara för att han var skadad eller satt på bänken emellanåt. Däremot minns jag att walesiska Swansea under Michael Laudrups ledning, spelade en bra mycket mer sevärd fotboll än den som tog Lucho och Mourinho till varsin trippel på högsta nivå. Dansken som under några år lånade Cruyff ett öra innan han slutade lyssna på läromästaren och lämnade Barca för Real Madrid, åstadkom ett smärre underverk, med dessa då starkt nederlagstippade nykomlingar i Premier League. I verktygslådan hade han några andra klassens spanjorer som kunde spela tiki taka bättre än vad världsstjärnor som Segio Busquets och Iniesta har gjort under Lucho. Vad beror det på? Och vad var det som gjorde att Laudrup redan säsongen efter idel lovord fick sparken när Swansea gick från att vara den stor överraskningen och behållningen i den brittiska fotbollens högborg, till att få fiaskostämpelstämpel på sig ? Det mest förutsägsbara svaret är givetvis att Laudrups Swansea i likhet med Barca blev "sönderlästa". Men å andra sidan måste man väl utgå ifrån att de spelare han hade att tillgå, saknade all den oerhörda utvecklingspotential som fanns och finns i FCB:s trupp och som borde ha kunnat tas till vara genom att ta tiki takan ett steg till i en liten men naggande god riktningsförändring. Istället för att som Lucho få presumtiva spelmotorer som Iniesta, Busquets och Rakitic att börja gå på tomgång och underprestera under långa perioder. Vart tog t ex kreatören i kroaten vägen? Innan jag fortsätter kan du ju fundera på dessa frågor ett tag. Vem vet, du kanske med tiden själv börjat ifrågasätta Lucho, trots trippeln. För redan i inlägget av dig jag här refererar till, framgår ju att tonen blivit mer ödmjuk än då du tidigare tog fram pekpinnen och läxade upp oss bortskämda fans av en fotboll som inte blott leder till tripplar, utan fortgående ger oss skäl att skrika ut vår lycka över spelet som sådant och inte "bara" efter mål och segrar. Att sakna skrattandet, skrockandet och gåshuden under matchens gång, skäms jag fortfarande inte för. Inte det minsta.
Barcelona Kröjf
2015-11-16 21:37
Nedanstående inlägg av Mr Dashir skrevs redan den 4:e oktober och vad jag eller Gabriel skrev samma dag kan kvitta här och nu. Jag lovade dock Mr Dashir att svara honom när andan föll på och en fotbollsfri kväll som denna visade sig passa mig utmärkt. Min replik är förvisso inte färdigskriven varför alla funderingar/ frågeställningar inte får nåt gehör. Men det vore respektlöst att fortsätta låtsas som det regnar. Här följer alltså först inlägget ifråga. Sen får vi se om ens början på min replik får plats i en och samma ruta... @Mr. Dashir:
Mr Dashir Känner mig redo att svara på eller kommentera frågor i ditt inlägg ställt till mig för ett bra tag sedan nu. Men eftersom jag min vana trogen kommer att vara allt annat än kortfattad, vill jag först få några saker ur världen innan jag skrider till verket. Du "antydde" att Luchos framgångar förra säsongen alls inte var tillfälliga. Men det vet vi väl inte riktigt än, eller hur? Visserligen vann LAGET FC Barcelona med planetens vid tidpunkten i särklass absolut bästa anfallstrio klubbens sin andra trippel någonsin ever , under hans hårdföra ledning som lagets (fys)tränare. Sistnämnda är du noga med att understryka. Och för att få oss förstå hur stor Luchos bedrift var, pekade du också på det faktum att herr Enrique därtill gjorde det med en klubb som, " inte allt för länge sedan vi slutade 6:a i ligan." Då var Louis van Gaal tränare och Bjärred Andersson tilltänkt men skadebenägen mittback. Det var däremot inte länge sen vi tog en trippel som gav mersmak och Barca ett rykte om sig att vara fotbollshistoriens bästa och mest sevärda lag någonsin. Och som du säkerligen redan räknat ut avser jag inte firandet av trippeln förra våren utan världsherraväldet under Peps Guardiolas ledning. Vilket väl är lite mer relevant? Och man kanske ska akta sig för att dra alltför stora växlar på senaste trippeln, så som du gör (om än med förbehåll). För vad ska man annars säga om "the special one", señor José Mourinho som lyckades manöverera Inter fram till sin första trippel någonsin, i klubbens historia. Inte med bländande fotbollskonst visserligen, men inte desto mindre: "Mou" gjorde det ingen annan tränare någonsin lyckats med. Därför känner jag mig just här och nu på nytt föranledd att upprepa mig för femtioelfte gången, med ett citat av Johan Cruyff. Han har förstått något så elementärt som att fotboll i grund och botten är skådespel för massorna på den nivå vi talar om i sammanhanget. Och att publiken vill ha full valuta för sina spenderade pengar: “Mourinho is a coach of titles, not football. Or rather, not a football coach if we understand the sport is a spectacle or entertainment for those who watch it, either at home or live in the stadium.” Ett citat som jag kanske kanske, får skäl att återkomma till igen nån gång i vår om nu Lucho lyckas med att upprepa bedriften från förra våren och bärga hela tre bucklor. Cruyff verkar hur som helst vara av den mycket bestämda uppfattningen att fotboll ska vara underhållande. Men vi som delar den uppfattningen, har fått veta att vi borde skämmas och se till antal titlar istället. Det ena behöver givetvis inte utesluta det andra. Och om det var något som Pep Guardiola gjorde på ett sätt som får Mou och Lucho att framstå som riktiga tråkmånsar, så var det att skämma bort oss med perfekt taktiskt genomförd fotboll av bästa märke, utan att göra avkall på underhållningsvärdet. Tvärtom! Vi snackar om cirkussällskapet Barca!!
Barcelona Liunil Masse
2015-11-16 21:22
@barcastuff: ESP federation announces that Busquets didn't train with the team today out of precaution #fcblive Såklart. Del Bosque alltså... Vi kan glömma vinst utan Busquets i el clasico.
Barcelona neymar JR
2015-11-16 21:09
Bosnierna skämmer ut sig Spelar fruktansvärd dåligt, klagar på varandra och ingen som tar tag i det. Röda kort kommer ploppa upp snart det med
Barcelona Liunil Masse
2015-11-16 21:01
CatRadio say Messi, Rakitic and Ter Stegen are all currently training with the first team normally. All expected to be ready for El Clásico. Strålande. Ut med Alves från startelvan nu!
Barcelona Smogen
2015-11-16 20:53
Enda vettiga alternativet jag läst är att låna Nolito i januari och sen köpa honom till sommaren. Att jöpa Lavezzi är ju värre än nåde Song och Hleb köpen.
2015-11-16 20:26
[QUOTE=Vampíro]Vill inte höra att Vidal och Turan kommer i januari, det är inga anfallare. Vi behöver förstärkningar i anfallet, inte några nödlösningar. Vi släppte Pedro som är en spelare av hög klass och behöver ersätta honom med en lirare av liknande kaliber. Inte sätta vårt hopp till två junisar som inte gjort mål på ett och ett halvt år. [/QUOTE] Fast ärligt talat, vad har Pedro gjort förra säsongen som gör honom till en tappad pusselbit som är viktig för anfallet? Nada. Och vad ska då en lirare som Lavezzi göra bättre? Han är extremt beroende av andra och är lika mycket målsumpare som Munir och Sandro (och Pedro). Så ska vi nu förstärka anfallet borde vi göra det med någon som i alla fall åtminstone kan göra en motståndarback liiite darrig. Annars kan klubben lika gärna spara pengarna till sommarens transferbudget.
Annons: