/spanien/barcelona/forum/16659.aspx/spanien/barcelona/forum/16659.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Cúles
2009-11-14 16:12
"Zidane,Ronaldo,Gerrard och Kaka är för mig klassen bättre än Xavi.

Xavi är för mig enbart en passningsspelare som gör sig bra i Barcelona och Arsenal. "

hahaha, han har missat världens bästa mittfältare senaste säsongerna
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2009-11-14 15:59
Jag vet inte vad jag ska tro, egentligen så har Laporta bara varit positivt för Barcelona om man ser till hur klubben har växt dem senaste 6 åren, men det går så mycket snack om honom så man vet inte egentligen hur det ligger till med Laporta. Personligen så litar jag på honom och står vid hans sida. Är det här ännu mer lögner om honom eller är det sanning som inte kan bevisas?

el flaco
Jaha, undra varför dessa förändringar gjordes? Var det nån som blev sparkad?
Barcelona el Flaco - E.F.R.
2009-11-14 14:35
För två dagar sen hade styrelsen ett möte där man kom fram till att det skulle bli några förändringar bland posterna som vicepresidenterna hade.

De stora förändringarna är:

- Xavier Sala i Martín, tidigare ansvarig för ekonomin inom klubben, är numera Barças revisor och bokförare.

- Jaume Ferrer, en av de potentiella presidentkandidaterna, går ifrån att vara ansvarig för marketing & media till att vara klubbens byggnads- och egendomsansvarige. Han fortsätter även att vara betrodd för klubbens handbollslag.

- Joan Boix, en av vicepresidenterna, blir ansvarig för både ekonomin och marketing (Ferrers tidigare område), men tappar bokförarrollen till Sala i Martín.

- Albert Perrín blir en ny vicepresident med ansvar för klubbens institutionella relationer.

Sala i Martín förstärker därmed sin position inom styrelsen och även Ferrer och Boix fortsätter med att besitta tunga poster, även om de förlorade vissa av sina tidigare sysslor.
Real Madrid Zizou_spars
2009-11-14 14:06
"En gång Madrid, alltid Madrid" stämmer ju inte på Robinho direkt.
Tror han ångrar sig grovt över beteendet i Madrid och därigenom flytten till England. Sämre klimat, och med robinhos spelstil både tråkigare liga och sämre lag.

Hade han, hade han säkert kommit tillbaks till Madrid likväl som att han säkerligen gladeligen ansluter till Barcelona. Men lika lite klubbkärlek han i grund och botten haft för sina övriga klubbar, lika lite kommer han ha för Barcelona. Men lik förbannat kommer han bli fansens kelgris och passa in i spelet alldeles utmärkt.

Kort och gott, Robinho är ett utmärkt köp för Barcelona.
Valencia Villa/Silva
2009-11-13 22:05
Håller inte riktig med om "En gång madrid, alltid madrid". Luis Enrique spenderade cirka 4-5 säsonger i madrid och var väldigt gillad där. Han flyttade sedan till barca och blev i katalonien än ännu större publikfavorit än vad han var i Madrid. Sålänge spelaren gör väldigt bra ifrån sig kvittar det oftast hos fansen vart spelaren spelade tidigare.

Men Robinho är lite för lik Ronaldinho och det kommer bli lite väl för mycket festande. Sånt smittar oftast av sig och jag tror inte Guardiola känner för att värva Robinho.
Barcelona Pedrolito
2009-11-13 21:45
Ja han är alldelles för omogen för barca.
Barcelona Puyi_5 (D.E.P. Puerta)
2009-11-13 20:45
Pedrolito

Håller inte med om "en gång madrid alltid madrid" om jag förstår hur du menar..
Men håller med om hans temperament, omogna tjurighet som inte är bra för varken honom eller Barca om den skulle komma fram...
Barcelona Pedrolito
2009-11-13 20:38
Är tveksam till robinho, Hans psyke och inställning till sin position i klubben är tveksam. Mycket duktig spelare såklart men vad händer om han tjurnar till på samma sätt som i real och city? Dessutom en gång madrid alltid madrid.. Usch
Barcelona Puyi_5 (D.E.P. Puerta)
2009-11-13 20:21
Någon som har någon länk till en hemsida där man kan lära sig några av Barcas fans sjunger?
Barcelona ★Barca★
2009-11-13 20:03
Något nytt om Robinho Cules?
Barcelona Pedrolito
2009-11-13 19:47
Barcelona är ju ett katalanskt lag och katalaner är väl ganska patriotiska av sig så självklart ska man uppmärksamma att man är en katalanskt klubb och stolt osv
Barcelona Pedrolito
2009-11-13 19:46
``Där vi lämnar huden´´
Barcelona AlexandraJonson
2009-11-13 19:23
Någon här inne som kan översätta "ens hi deixem la pell" till svenska eller engelska? :)
ma man titty
2009-11-13 19:13
säger inte att denna sida är pålitlig men har läst på andra hemsidor där det står om jeffren till arsenal.
Barcelona Maestro-V
2009-11-13 19:00
Ämne: någon som läst om at....
Vad ska Jeffren göra i Arsenal när han hör till FC Barcelona? Var har du läst den nyheten?
Jeffren ska ingenstans. Han har tydligen liksom flera andra ett kontrakt som går ut i juni 2010 men det ska väl förnyas antar jag.
Barcelona Mojito
2009-11-13 18:59
Rambla

Jag menade snarare att Don Pelayo generaliserade när han skrev att det var svårt att gilla Barcelona.
Sen att jag använde även ditt nick i svaret berodde på att du höll med Don Pelayo i debatten.

Jag gillade själv heller inte det S i M sa, men samtidigt tycker jag att man får se det med lite distans och fundera på varför han säger som han gör också.

Sen är man ju inte chockad att Sala i Martin kommer med sprakande uttal med tanke på hans kavajval och hans hemsida...

ma man titty
2009-11-13 18:40
någon som läst om att jeffren kan vara på väg till arsenal i januari?
Barcelona Rambla - K9
2009-11-13 18:05
Mojito

Nej, det är just det jag inte gör, generaliserar alltså. Jag försökte förklara att de åsikter som tex Sala i Martin yttrade inte reprsenterar majoriteten av klubbens socis och anhängare. Presidenten och Sala i Martin tar upp frågor och åsikter som inte ens majoriteten av alla culés står bakom. De gör det som högsta representanter för klubben och det ser inte vidare vackert ut för klubbens image.

Är det några som generalsierar så är det just de två. I Katalonien står knappt 20% för självständighet för att ta ett exempel. Det är ju just åsikter som Laporta och Sala i Martin strör omkring sig och försöker få det att låta att de har alla världens culés bakom sig, vilket är helt felaktigt. Glöm inte bort att ca 60% av de socis som röstade förra sommaren ville ha bort Laporta. Barcelona har alltid profilierat som en katalansk klubb. De värnar om sin kultur, sitt språk och sina traditioner. Detta är inte på något sätt det samma som att vilja bryta sig ut från Spanien. Som el Flaco tidigare var inne på, Sala i Martin är ändå rökt som president nu.

Don Pelayo

Nej då, jag är bara väldigt intresserad av spansk historia, kultur och det spanska inbördeskriget och samtidigt hardcore culé. ;)

el Flaco

Ungefär så känns det för mig. På senare år har även jag intresserat mig för vad som händer inom klubben och inte bara det som händer på planen.
2009-11-13 16:50
Barcadinho: "Ärligt talat, när jag var ung så skit jag helt och hållet i politiken kring laget. Jag brydde mig inte alls om kandidater och presidenter och allt politiskt spel. Jag läste inte vad de sa i tidningar och knappt brydde om vad de heter."

Jag var likadan när jag var ung, men sedan några år tillbaka har jag blivit mer och mer intresserad och t.o.m. fascinerad över det politiska spelet som kretsar kring Barcelona. Mycket av detta har att göra med dokumentären som sändes på SVT för några år sen.

Sen måste jag säga att jag ser riktigt fram emot valet nästa år. För första gången känns det som om det bara finns bra alternativ att välja mellan. Det kommer inte handla om vilken kandidat som är det minst lämpad för jobbet, istället kommer det handla om vem som är bästa alternativet.

Frågan är om det nuvarande styrelsen förtjänar att fortsätta minst en mandatperiod till, eller om medlemmarna istället vill få in en relativ ny förändring med Rosell vid rodret. Om Rosell vinner kommer han förmodligen inte lägga någon större vikt på de politiska frågorna. Kanske är det det som många culés vill.
Spanien Don Pelayo
2009-11-13 16:41
PS. Vilken intressant match imorgon för övrigt! DS
Spanien Don Pelayo
2009-11-13 16:38
Barcadinho,

Bra inlägg! Men det är knappast en nord-mot syd fråga bortsett från möjligtvis Andalusien. Jag håller med dig och i många fall skall det vara lite rivalitet och syrligheter för att hålla intresset och spänningen vid liv. Men i många fall måste presidenten spela på många olika strängar för att hålla alla läger nöjda så att säga. Det krävs en viss finess.

Det här uttalandet var bara idiotiskt och värst av allt slår det mot Sala i Martin själv.

Rambla - K9,

Måste säga att du förvånade mig när du berättade att du inte hade spansk börd. Det är en uppfattning jag haft länge.
Barcelona Mojito
2009-11-13 16:35
Rambla K9 och Don Pelayo

Ni får självklart tycka som ni vill, och jag är säker på att ni är mycket mer införstådda i frågan än vad jag är och verkar ha mer känslor iblandat också.

Det jag tycker är lite löjligt är att generalisera ett uttalande från en enskild person till att få det att låta som att han representerar klubben FC Barcelona och DESS åsikt.

Som jag sa tidigare, ett dumt, men, som också kommit fram, ett ganska harmlöst, uttalande som blev en höna av en fjäder.

Helt plötsligt är Barca åter "hycklare" och folk drar in Unicef och Mês i denna historien.

Befogad kritik? Knappast.

Barcadinho

Bra skrivet.
Barcelona Barcadinho.
2009-11-13 16:19
Det går inte att splittra isär fotboll och politik i vissa områden eller länder. Det förkommer i många ligor. Och många vanliga människor som växter nu i t ex Katalonien får med sig rester av det gamla antigen från familjen, gatan, skolan eller media.
Det finns ett visst hån i Katalonien för dem som är från syd. Tom en vaken turist kan lägga märke till det i olika situationer. Men det är ömsesidigt.

Samma sak kan man märka t ex i norra Italien mot södra eller tom i Sverige. Milaneser från norr mot napolitaner i syd för att inte tala om Caglliari från Sicilien.
I Sverige är det inte politiskt, utan mer kulturellt. Stockholmare mot de ”jävla bönder” som rensar fisk.

Man själv har varit kring sådana människor som kallar svarta spelare för apor eller som är politisk extrema på arenor. Det är svårt att ignorera dem och man är ibland lite chockad över hur man har hamnat just där. Man vill ju inte förknippas med sådana typer.

Det bästa sättet att lösa det här dilemmat är att koncentrera sig på fotbollen. Ärligt talat, när jag var ung så skit jag helt och hållet i politiken kring laget. Jag brydde mig inte alls om kandidater och presidenter och allt politiskt spel. Jag läste inte vad de sa i tidningar och knappt brydde om vad de heter. Det enda jag tänkte på och det enda jag pratade om med mina kompisar var spelare, matcher och själva fotboll.

Politiska diskussioner tog vi på andra plan än fotbollsplan.

Synd bara att kandidater och presidenter blandar ihop saker för egen nytta. Det finns ju alltid sådana som lyssnar. Camp Nou t ex är en mäktig samlingsplats som kan utnyttjas för politiska spel.

Annars om kandidaterna:
Jag tror att det kommer att bli till slut två grupper som tävlar mot varandra med var sin frontfigur.
En grupp från den nuvarande styrelsen med Godall som nr 1 mot den nya gruppen som håller på och bildas och förstärkas med Rosell som frontfigur.
De andra alternativen kommer att dra tillbaka. Så tror jag.

Imorgon på tv4 sport: Spanien - Argentina.
Jag som hade planer att ha en fotbollsfri lördag...
2009-11-13 16:02
Den här incidenten är nog det sista Sala i Martín behövde. Man har redan fått läsa om att det finns flera styrelsemedlemmar som anser att han inte är tillräckligt lämpad för att vara president för FC Barcelona och så nu det här uttalandet. Lycka till med att han nu kommer få några röster från klubbens medlemmar runt om i Spanien, utanför Kataloniens gränser. Han sköt sig själv i foten, big time.
Barcelona Rambla - K9
2009-11-13 15:36
Don Pelayo

Nog är det många som har reagerat på uttalandet. Speciellt representanter från los peñistas utanför Katalonien, allt från Andalusien till Castilla y León, är mycket upprörda och i vissa fall kräver de också att Sala i Maritn avsätts från klubbstyrelsen.
Spanien Don Pelayo
2009-11-13 15:18
Då delar av släkten bor i Barcelona, och farmor har en inneboende Cúle sedan 40 år tillbaka, vet jag hur det brukar låta och det är tämligen likt Sala Martíns ord. Det är med glimten i ögat och inget ont blod väcks.

Men jag tror på att hålla det där vardagstugget fritt från PR-sammanhangen då det oftast feltolkas.

Mojito,

Jag tror inte att klubbens övriga representanter står bakom uttalandet och att det nu har förklarats räcker som bevis för mig att man har tagit till sig av kritiken. Det är bra.
Barcelona Rambla - K9
2009-11-13 15:17
Mojito:

Jag måste dessvärre hålla med Don Pelayo här även om jag själv inte är spanjor.

Klubbens president, och hans lakej Xavier Sala i Martin, ska känna till att trots klubben värnar om det katalanska, alltid även har försvarat demokrati och det innefattar även att respektera andra människors idéer och tankar. Katalanism och natiolnalism är inte samma sak. Om Laporta vill gå i främsta ledet i protestmarscher för katalansk självständighet, så kan han göra det efter sin tid som president för fotbollsklubben Barcelona. Bara för att klubbens president har politiska ambitioner (det ser så ut åtminstone) behöver han inte dra in klubben i detta. Det skadar klubbens image mer än det gör nytta är min åsikt.
Barcelona Mojito
2009-11-13 15:01
el Flaco - E.F.R.

Intressant det där med Franquesa. Det är inte omöjligt att det politiska spelet gällande presidentvalet nu dragit igång på allvar.

Ju mer som sägs i media nu av styrelsen/Tosell med flera , desto mer kommer detta ta fokus från fotbollen.

Kanske Sala i Martins uttalande var en PR grej för att hamna i fokus?
all publicitet är bra...

2009-11-13 14:46
Vet inte om detta har tagits upp här på forumet tidigare, men Joan Franquesa, en av klubbens vicepresidenter, avgick från styrelsen för några dagar sen på grund av "personliga och yrkesmässiga anledningar" (se länktips).

Franquesa var en av styrelsemedlemmarna som stödde Jaume Ferrer som klubbens representant inför det kommande valet nästa år, men nu har alltså Ferrer förlorat en av sina starkaste röster inom styrelsen.

Sen angående Xavier Sala i Martíns uttalande så tycker jag att det var ganska onödigt sagt av honom, även om han gick ut några dagar senare och förklarade att han inte menade något negativt med det. Även om han har all rätt att uttrycka sig i vilket ämne han än vill så leder sådana kommentarer till att fokusen går ifrån fotbollen och istället till andra politiska frågor.
Barcelona DM1982
2009-11-13 14:44
Ämne: Klubblags Vm är lott....
Tycker att hela idén med klubblags-VM är trams och speiellt när man möter, i mitt tycke, helt värdelösa lag. Förra gången Barca var med påverkade det Barca hela säsogen och då negativt. Nu måste vi vara med men jag hoppas att det inte påverkar säsongen alldeles för mycket.
Annons: