/spanien/barcelona/forum/16628.aspx/spanien/barcelona/forum/16628.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcadinho.
2009-12-29 20:11
Några ord om VM:

Brasilien är alltid bland favoriterna och de har haft nästan alltid stora profiler som kan avgöra en mach när som helst.
Italien och Tyskland ligger strax bakom enligt tidigare meriter. Men Italien har inte haft stora profiler a la Maradona i sitt landslag. Namn som Roberto Baggio och Paolo Rossi är stora namn från historian men som inte många (unga?) känner till. Till och med Tyskland med Beckenbauer eller Klinsmann är inte precis Pelés klass.
Men de har vunnit många gånger trots detta. De lyckades vinna eftersom de har spelat som en maskin eller ett lag. Det mest extrema fall är kanske Italien senast. De lyckades vinna med namn som Del Piero och Totti. Lite tur hade de också.

Vi glömmer inte turen. Tur spelar också en stor del i sådana turneringar. Samma sak med CL. Många landslag eller klubbar är tillräckligt starka att slå varandra. Turen och dagsformen kan avgöra till slut vem som tar hem bucklan.

Med det här i bakhuvud så vill jag inte räkna bort Argentina. Om de får det att funka bra just under den här perioden då VM ska spelas, så kan de gå hela vägen. Det spelar knappt roll hur det går i kvalet. Brasilien log illa till förut under kvalet eller Italien under gruppspelen, men i kvarten och vidare så föll allting på plats plötsligt. Maradona kommer kanske lyckas forma till slut ett LAG. Det är inte så lätt att vara förbundskapten där borta. Kraven är otroligt stora och man är mycket snabb med kritik.
Om Zlatan eller Lagerbäck upplevde att media är jobbigt och för kritiskt här i Sverige så är det ingenting jämfört med hur bevakningen är i sydligare grader.
Jag håller tummarna för dem.
Barcelona petersays
2009-12-29 19:58
Båda är nog i Afrika och Keita är dessutom skadad och beräknas hoppa in först i eventuellt slutspel.

Vad hände egentligen med Keita under hösten. En enorm inledning och hat-trick, till att sedan göra några mediokra matcher och bli placerad på bänken igen?
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2009-12-29 19:20
Pedrito

Har för mig att de är i Afrika nu. Så nej, dom är inte tillgängliga till nästa match.
Barcelona Pedrito
2009-12-29 19:18
Sticker toure och keita till afrikanska mästerskapen redan nu eller är de tillgängliga någon match mer innan?
Barcelona Gio Style
2009-12-29 18:57
Ämne: Så som jag minns det....
Nu är det som det är. Man måste byta president regelbundet. Då kan det se helt annorlunda ut från ett år till ett annat. Det kan jag absolut hålla med om. Det Laporta sa var nog snarare en pik mot Perez.
Barcelona Gio Style
2009-12-29 18:48
Obbe//
Håll dig till Puertan, du kommer endå inte med några vettiga kommentarer.
Att man skapar världsstjärnor betyder inte att man inte köper några spelare alls. Ni köper Kaká och Ronaldo, spelare som precis vunnit Ballon D'or.
Vi tar fram Messi, köper ronaldinho. Ronaldinho blev i BARCELONA världens bästa spelare. Detsamma gäller Messi. Hur kan det vara så svårt att förstå? "Att skapa", "Att köpa".
Kan räkna upp åtminstone 3 exempel till, åt bägge hållen, men orkar inte slösa tid på det.

CR7 är inte mer komplett, att de ska vara lika bra på t.ex. passningar är skrattretande. Messis speluppfattning och passningar är åtminstone 2 klasser bättre än ronaldos.
Jag kan också göra en lista där Messi utklassar ronaldo, beror ju bara på vilka egenskaper jag väljer att ta med, eller hur?
J.Janerique - Viva la Becks
2009-12-29 18:44
Vilka är ni?

Är det jag?

Så vitt jag vet så skulle jag aldrig lägga 3 miljarder på fotbollsspelare.

Du verkar missförstå. Man föds med en klubb, man väljer den inte. Det är inte mitt "fel" att Pérez sprättar cash...
Barcelona petersays
2009-12-29 18:34
"Då får vi en bänk med Muniesa, Fontas, Jonathan, Thiago, Bojan, Jeffren."

Jeffren är fortfarande skadad och beräknas vara tillbaka tidigast till CdR-matchen den 13/1.

Varken Muniesa eller Fontás har tränat med a-laget. Däremot Gai och Vazquez.

Marquez, Maxwell och Alves sägs vara tillbaka redan, men Alves är tveksam efter skada.
Barcelona petersays
2009-12-29 18:28
Alltså det här med att Eto'o skulle vara en Real Castilla-spelare får ni ta och släppa. Stämmer välinte alls?

Han var för ung för a-laget och när b-laget blev nedflyttade lämnade han på lån. Han gjorde tre matcher för real när han nötte bänk hösten 1998. Det är allt. Annars var han på lån alla tre säsonger som han tillbringade i Real Madrid.
Barcelona L.A.M. Nr 10
2009-12-29 18:27
Gud vad man blir trött på obbe. Precis som Barcadinho skrev så ska han alltid komma med jämförelser mellan Barcelona och Real Madrid och naturligtvis alltid länkar han artiklar där det står hur mycket bättre Real är en Barca

Vi har redan fattat att du är madridista och hatar Barca. Du kommer ju aldrig med någonting vettigt när du kommer in här på Les Rambles.

Nog skrivet om det, hur tror ni att vi startar på lördag. Vi har ju Dani, Messi, Marquez, Milito, Maxwell, Keita, Toure och kanske Iniesta som är otillgängliga. Jag tror att vi startar så här:
-------Valdes------
-Puyol---Pique---Chyg---Abidal-
--------Busquets-------
Xavi-------------Iniesta/Jonathan-
-Pedro----Zlatan-----Henry---

Det skrämmer mig att vi inte har en enda back eller mittfältsavbytare! Som anfallare har vi bara Bojan och Jeffren.

Vi får väl flytta upp Jonathan och Thiago och som backar Muniesa och Fontas. Då får vi en bänk med Muniesa, Fontas, Jonathan, Thiago, Bojan, Jeffren.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2009-12-29 17:49
Ämne: Obbe/

Förlåt, men....
Barcadinho.//

Hahah klockrent skrivet!
2009-12-29 17:47
J.Janerique - Viva la Becks//

Nej dom var inte samma sak. Klart som fan dom va ju unga talanger! Och tillskillnad från er kasta vi inte iväg dom till mallorca (Etóo) eller något annat skitlag. Dom fick stanna och jobba sig in i laget. Precis som Pedro och Bojan gör nu t:ex.

Det är totalt onödigt av dig att försöka ta den diskusionen nu när ni precis värvat för 3?miljarder under ett enda transfersfönster! Ni har inte släppt fram en enda talang som lyckats sedan Casillas. Och det säger en del. På cupen har ni gått miste om spelare som Etóo,Mata och Soldado bland annat
Barcelona el Flaco
2009-12-29 17:39
Ser att det har diskuterats om Messis frånvaro till matchen mot Villarreal den 2 januari längre ner här inne. Jag läste i de katalanska medierna att Guardiola hade diskuterat med lagkaptenerna om att ge Messi, Maxwell, Alves, Milito och Marquez lite längre lov och kaptenerna såg inget fel med och gav sitt samtycke till Peps idé.

Jag har även läst idag på både Sport och EMD att vissa av de sydamerikanska spelarna kanske återvänder i förtid och därmed kanske är tillgängliga för spel mot den gula ubåten. En av dessa spelare är Dani Alves. Mundo Deportivo skrev bl.a. om att brassen redan har återvänt från Brasilien och att han kommer träna med resten av laget ikväll kl. 18. Vi får se om detta stämmer. Det har även nämnts om att både Maxwell och Marquez ska återvända och kunna spela på lördag.

Barcelona Barcadinho.
2009-12-29 17:31
Obbe/

Förlåt, men jag måste skriva att jag med är trött på dina inlägg. Det enda du gör i stort sett är att göra jämförelser hela tiden. Jämförelser och jämförelser mellan Real och Barca, vem som är bäst, vem som spenderar mest, vem som vinner mest.
Samtidigt är det alldeles för ofta inlägg om Madrid från din sida här i LR. Du kan skriva här gärna men du kan försöka diskutera om Barca här. Skriv vad du tycker om våra spelare, våra matcher, våra talanger osv. Vem bryr sig om att läsa om era producerade talanger gång på gång?

Och din attityd passar perfekt till den klubb du har valt att heja på.
Igår kom du med vad Capello har sagt och idag med vad någon bloggare har att säga. Du glömde väl länka till vad Mourinho har sagt idag om Ronaldo eller har du missat det?
När Messi får officiella priser efter varandra och när Barca drar en historisk bemärkelse efter varandra så duger det inte än för dig/er att hålla munnen.
När ska ni hålla munnen och respektera era motstånd? Vad är det som krävs mer?

Inte alla är så ympade från galacticos som ni verkar tro.

Nu glömde jag vad det egentligen var jag skulle skriva om. Skit samma, jag loggar ut.
Barcelona el Flaco
2009-12-29 17:27
J.Janerique - Viva la Becks/

Det numera berömda talesättet "Vi skapar Guldbollenvinnare medan andra köper de" syftar nog också på att de spelarna i Barcelona som har vunnit det priset har gjort det efter sina insatser i blaugranatröjan.

Luis Suarez, Stoichkov, Rivaldo och Ronaldinho vann samtliga Guldbollen efter sina ligasäsonger med Barça.

Real Madrid har å andra sidan köpt Ronaldo, Zidane, Owen, Kaká och C. Ronaldo som har tidigare vunnit priset för andra klubbar.

"Minns ni inte alla holländare och brassar? Eller har ni inte varit med under Van Gaal etc?.."

Jo, jag minns den tiden. Vi var då kända som "den holländska kolonin". Stökig period och inte blev det stökigare i och med det faktumet att många av de tulpanerna inte höll måttet.

"Förresten så borde vi också ha ett öppet forum.
Bara det att oftast är de flesta som kommer från er in till vårat forum iklädda annan tröja, totalt iq-befriade. Tyvärr...´"

De flesta madridistas som kommer in hit brukar även de bidra med en oändlig ström av Epic Fail-inlägg. Tyvärr...

Edit: Syftar dock inte nödvändigtvis på dig i det sista stycket.
2009-12-29 17:24
Så som jag minns det var det få.

Och den tidens Xaví jämfört med dagens är en totalt annans sak. Xaví var absolut inte samme spelare. Angående Puyol samma sak.

Det enda jag minns när Puyol och Xaví spelade för Barca då var; Var är alla andra talanger? Köper dem allt och alla, speciellt holländare?

Nu sitter ni och beskyller oss för att göra samma sak? sak samma, jag är säker på att er nästa president kanske har en annan syn på eran akademi.
2009-12-29 17:18
J.Janerique - Viva la Becks//

Jag antar att du refererar till slutet av 90 talet och början på 2000talet. Under den tiden producerade vi fortfarande talanger. Xavi och Puyol för att nämna dom mest framstående.
2009-12-29 17:15
Förresten så borde vi också ha ett öppet forum.
Bara det att oftast är de flesta som kommer från er in till vårat forum iklädda annan tröja, totalt iq-befriade. Tyvärr...
2009-12-29 17:15
Barcelonito / Lucho Enrique 21//

"Messis personlighet och ödmjukhet är också något som kan göra honom till en mycket bättre ledare än Ronaldo i framtiden."

Vill inte vara sån nu. Men är inte Messi lite väll skygg för att vara en framtida ledare? Sen upplever jag honom som lite ettrig och eogistisk många gånger. Tycker knappast han är ledarmaterial. Men jag kan ju ha fel. Dock håller jag med dig om att han är en mycket intelligentare spelare en Ronaldo. Samt mindre ego en honom. Ronaldo har ju utan tvekan bättre fysik. Men det är det många som har. Det som gör Messi bäst i världen. Är hans effektivitet och bollkontroll som han är miltals ifrån resterande spelare.

Dock är han (Messi) alldelles för ensidig för att kunna konkurera om epitetet tidernas bäste. Ronaldo (den riktige) Zidane, Maradona och Pelé var alla till det närmsta kompletta och hade överväldigande fysik. Maradona t:ex må ha varit liten men han var stark likt Davids i kroppen. Vildsint i närkamperna. Sen hade han ett spelsinne och en vänsterfot som inte Messi kommer i närheten av.
2009-12-29 17:14
Det är ganska intressant att läsa åsikter oftast. Ibland när man hör saker som ;"Vi skapar våra talanger, ni köper dem" så undrar man; Vart har alla varit den senaste tiden? Bara för att Laporta anser det viktigt att ha egna produkter som blir världsklass behöver inte det betyda, att det alltid varit så hos Barca.

Minns ni inte alla holländare och brassar? Eller har ni inte varit med under Van Gaal etc?..
Canaletes
2009-12-29 17:13
obbe=no life
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2009-12-29 17:02
Ronaldo har längden och huvudspelet och han är mer tvåfotad än Messi.

Men Ronaldo är inte ens hälften så intelligent som Messi är. Har nästan ALDRIG sett Ronaldo slå en genialisk passning till ett mål.

Messis personlighet och ödmjukhet är också något som kan göra honom till en mycket bättre ledare än Ronaldo i framtiden.
Barcelona Hyder
2009-12-29 16:59
obbe

Skillnaden mellan Real Madrid och Barcelona är enkel: vi skapar våra största stjärnor och bygger en stomme av dem medan ni köper färdigutvecklade stjärnor som inte har samma hjärta för klubben. Det är sedan nästan pinsamt att jämföra kvalitén på talanger. Xavi, Iniesta och Messi som alla tre är topp 5 officiellt sett mot Casillias, Guti och Raul.

Att Zlatan inte har vunnit CL är inte heller en liten detalj i kanten utan en viktig faktor när man pratar motivation. Att säga att "bra spelare har motivation ändå" är bland det roligaste men samtidigt dummaste jag har hört. Ska vi ta upp Galactico-eran 1.0? Ska vi nämna spelare som Ronaldinho och Deco? Figo och Zidane? Hur bra en spealre är har absolut ingenting med motivation att göra. En division 1 spelare i Sverige kan ha
bättre motivation än en spelare i La liga.

Jag menar brist på motivation var huvudorsaken till att er "Zidanes y Pavones"-modell föll isär. Samma problem hade vi efter CL vinsten mot Arsenal. Du kan väll inte påstå att verken ni eller vi hade dåliga spelare på planen? Enligt dig borde dem "ändå vara motiverade".

Till sist är det lite kul att du nämner Negredo som en egen produkt. Visst, han spelade 2 år för Castilla men ha i åtanke att han värvades dit när han var 19 år. Ramos var lika gammal när han värvades till Real Madrids A-lag. Inte mycket att stoltsera med då jag anser Negredo vara en av de bästa spelarna på listan du nyss skrev. Casillas är den ända som är över honom enligt mig.
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2009-12-29 16:58
obbe

Goal, Sportal? Same shit.
Är det något forum du ska övertyga folk om att Ronaldo är med komplett än Messi är det Puertan och inte här, du är ute och cyklar.

Men jag måste hylla dig, du har modet och komma hit med dina "sick" inlägg, god job! :)
Barcelona Joan Gamper 1899
2009-12-29 16:49
obbe

Vem blev världens bästa fotbollsspelare ?
2009-12-29 16:45
Personligen skulle jag inte skryta med M. Torres, Arbeloa, Parejo, Soldado, Guti och Lopez.

Nu pratar vi Iniesta, Messi, Pedro, Busquets, Pique, Bojan... Känner mig lite kränkt att de ska jämföras med spelarna du nämnde.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:39
Hyder//

Så uttryckte sig inte riktigt Laporta i alla fall. Anser bara att vi köper dyrt fastän han gör det själv. Men sak samma.

Jo även vi har en stomme av egna produkter, skillnaden är väl att vi inte ar samma tålamod med dem som ni, vilket kan tyckas vara fel.

Mata,DLR,Negredo,M.Torres,Arbeloa,Parejo,Soldado,D.Lopez, Äldre i Casillas,Guti,Raul os.v. Har alla kommit i från våra ungdomssektioner.

Zlatan har ju ändå vunnit en del innan han kom till er, men mest liga och cuptitlar. Inte CL iof, men ändå.

Riktigt bra spelare har motivation ändå, de är så proffesionella.
2009-12-29 16:33
L.A.M. Nr 10

Nu pratar jag om "Cup-spelare" som kan avgöra matcher på egen hand. Då märker du direkt att Spanien inte har gott om sånna spelare. Villa, Torres och kanske Iniesta.

Negredo, Llorente, Guiza, Riera, Cazorla osv. är inte spelare som vinner VM åt ett lag.

Brasilien har Ronaldinho, Kaka, Fabiano, Rubino, Pato, Alves, Maicon, Diego och många fler som kan vara avgörande.
Barcelona Hyder
2009-12-29 16:33
obbe

Självklart köper även vi spelare för olika pengasummor. Vem kan eller har förnekat det? Jag menar det är ren fakta. Vad vi fans och även Laporta menar är att vi även skapar och utvecklar våra spelare. Stommen i laget är av egna produkter. Egentligen behöver jag inte räkna upp alla egna spelare som finns i vår trupp men om du vill ha det skriftligt:

Valdés, Piqué, Puyol, Xavi, Iniesta, Busquets, Bojan, Pedro, Jeffren, Messí och lägg därtill att spelare som Thiago samt Jonathan dos Santos är uppkallade till A-laget under AM. Då har jag inte ens nämnt Muniesa, Fontás och Botía som alla är på uppgång och stora talanger.

Är det fakta att vi köper spelare ibland så är det lika mycket ett faktum att vi skapar våra egna spelare. Sedan är det skillnad på köp och köp. Medan ni köper spelare som har vunnit stora titlar (läs: Ronaldo och Kaká) köper vi hungrigare spelare i exempelvis Zlatan. Sedan måste jag säga att Barcelona har en förmåga att få spelare att smälta in något otroligt i laget, både med hjärta och hjärna. Värvningen av Yaya måste anses som en av dem smartaste exempelvis. Man köper oftast mindre spektakulära spelare som Keita, Yaya, Maxwell och Abdial för att låta dem bygga vidare sina kunskaper på ett sätt som passar Barcelona.

Sedan finns det ju alltid spelare som Zlatan, Henry och Alves som är lite dyrare värvningar men fortfarande smartare än att köpa en trött spelare som Kaká som har vunnit CL och priset som världens bästa spelare, för 600milj. Ingen kan ju klaga på Zlatan eller Alves så här långt i alla fall.
Real Madrid obbe
2009-12-29 16:31
Pep.G//

Om du inte förstår dig på mig, så kommentera inte bara. Jag har rätt att ha åsikter. Tala inte för andra.
Annons: