/spanien/barcelona/forum/165.aspx/spanien/barcelona/forum/165.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Bollinnehavet
2016-10-16 13:17
Gabriel

Ja det har du såklart rätt i. Jag är fullt medveten om att jag dels är väldigt bortskämd och dels väldigt fyrkantig och petig angående detta. De flesta toppklubbarna i Europa kan knappt ställa upp med tre egna produkter ens om de försöker. Vi gör det när hälften av dem är skadade, det är riktigt bra. Men det som känns lite "fel" för mig är att många av breddspelarna nu är inköpta snarare än från La Masia. Igår startade vi iofs med Rafinha istället för Messi, men vi startade även med Arda, Digne och Mathieu som är inköpta rotationsspelare. Det måste sägas att jag absolut är nöjd med bredden i truppen nu, men samtidigt är det lite synd att det blir på "bekostnad" av våra egna talanger. Det hade känts mycket roligare att i en sån här match slänga in Grimaldo istället för Digne, Alena istället för Arda, Samper på bänken istället för Gomes och Bartra från start istället för Mathieu. Samtidigt som man inte vill stå där med Alena borta mot Bayern München i en CL-semi.

Jag kan med andra ord precis som vanligt konstatera att livet som fotbollssupporter innehåller en väldans massa ambivalenta känslor. Truppen är bra och bred och jag gillar alla våra spelare (med undantag för Vidal kanske) men samtidigt är den mycket inköpt och lite katalansk. Gränsen mellan sportslig framgång och att hålla fast vid sin identitet är ibland väldigt känslig.

I ditt sista stycke måste man ju även lägga till Pep ;)
Och ja, den dagen Xavi och kanske framförallt Puyol (som ju gjorde en väldigt kort sejour i klubben som vice sportchef om jag inte minns fel) kommer tillbaka till klubben är det dags att fira. Det är en stor dröm jag har.
Barcelona Ribohn Fan
2016-10-16 13:16
Mascherano tillför laget med mycket kvalité konstant i varje match. Två gånger har han oturligt varit inblandad i baklänges mål, precis som Paco hade det framåt igår.

Neymar löjligt att behöva kommentera(har gjort tidigare också).

Suarez har gjort en del mål(godkänt så klart), men måste kräva mer i själva spelet. Helst dem matcherna vi har spelat 4-4-2, då måste han kliva fram och bli en bättre bollmottagare !
Barcelona Gabriel
2016-10-16 13:03
Och btw, jag finner det lite små komiskt hur du värderar vissa spelares prestationer. Du är liksom nöjd med Mascheranos del så här in på säsongen, som de flesta ansett vara en säkerhetsrisk samtidigt dom du tycker att Umtiti bara varit godkänd? Hur? Eller Neymar? På vilket sätt har han kommit upp i sin normala standard, bortsett från igår? Suarez om någon har varit den som levererar till skillnad från Neymar. Förstår ärligt talat inte hur du tänker.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2016-10-16 12:59
Ribohn Fast nu förstår jag inte riktigt vad du menar eller är ute efter att förmedla när du säger att nyförvärven har sänkt kvalitén mer än att de har höjt dem. Du är medveten om att varenda spelare som värvades in den här säsongen värvades som trupp spelare för att ge hela laget i sin helhet en bättre bredd än tidigare, snarare än att de skulle värvas in som startspelare direkt va? Ska du värva en startspelare till Barcelona som ska göra oss bättre än vad vår bästa 11:a redan är så får du leta väldigt länge. Det skulle väl isånnafall vara Verratti och kanske Boateng eller någon annan mittback men bortsett från de 2 så har jag väldigt svårt att se vad som skulle finnas ute på marknaden som är tillräckligt bra för att slå sig in direkt i Barcelonas bästa elva. Att Umtiti lyckats ta över så snabbt från Mascherano var förmodligen inte tanken när man köpte honom från början då Mascherano varit solklar bredvid Piqué under en längre tid, men Umtiti har helt enkelt visat sig vara ett jäkla bra köp, tillräckligt bra för att ta en startplats vilket knappast är en lätt uppgift - än mindre för ett nyförvärv, så han är helt enkelt ett undantag. Sen håller jag inte med dig om att Umtiti bara gjort det okej eller godkänt. Han har enligt mig varit helt strålande och frågar du de flesta fansen så är alla super nöjda med honom, så jag förstår inte vad det är med honom du inte är nöjd med? Eller Digne? Han har också visat sig vara en sjukt bra värvning än så länge. Om du tror att du kan hitta en bättre vänsterback än Digne som accepterar att spela andra fiol åt Alba så är du mer än välkommen att ge mig namnet på den spelaren, men jag tvekar på att du klarar av att hitta någon. Med det sagt är det inte konstigt att kvalitén sänks en viss nivå när man väljer att rotera med laget och ge de nya truppspelarna speltid. Det viktigaste är ändå att vi numer har bra alternativ på bänken till skillnad från mot de andra säsongerna. På det sättet klarar vi av att vila våra viktigaste spelar så att de håller sig pigga och fräscha även under vårsäsongen, så att det inte ser it som förra säsongen dör energin på i princip alla våra startspelare bara dog ut. Sen gäller det för Luis Enrique att hitta den rätta balansen för både när det är bäst lämpat att rotera samtidigt som han måste veta hur många och vilka han ska byta ut, något han inte rikigt klarat av att bemästra än så länge. Vad gäller våra andra nyförvärv med André Gomes, Denis Suarez och Alcacer så eftersträvar jag tålamod. Allt faller inte bara ihop sådär som vissa verkar tro från början. Det här är inte en fantasi värld, det är elit fotboll på den absoluta toppen av nivån i ett av världens absolut största klubbar. Alla dessa tre spelarna är dessutom unga fotbollsspelare, de har aldrig spelat i våra ungdomsled och är därför inte inövade vare sig vid sättet vi brukar spela på (även om det under Lucho har ändrats lite) eller gjort sig hemmastadda i staden ännu. Allt tar lite tid och det gäller att man har tålamod. Jag är övertygad om att Gomes, Denis och Paco alla i slutändan kommer att bevisa sitt värde för klubben men bra spel så länge man har tålamod med dom och inte lynchar dem vid minsta felpassning eller missade målchans. Allt inom sin tid. Patience is the key!
Barcelona Gabriel
2016-10-16 12:39
Bollinnehavet Fast i normala fall startar vi trots allt ändå med 6 egna produkter från La Msia med Roberto, Piqué, Alba, Iniesta, Busquets och Messi. Det är ändå väldigt bra enligt mig. Visst inte lika bra som under Pep där vi ett tag startade med hela 8 egna produkter i den bästa 11:an, men det är fortfarande väldigt bra enligt mig. Sen har vi Rafinha som stod för en väldigt gedigen insats igår med 2 mål. Anledningen till varför vi startade med färre egna produkter igår stavas rotationer och skador då både Iniesta vilades och Roberto och Alba var skadade, sen startade ju inte Messi heller matchen pga att han nyss kommit tillbaka från sin skada. Sen håller jag med dig och känner precis som dig, de egna talangerna kommer även jag alltid att värdera mer än en inköpt spelare, bortsett från vid speciella fall som med Abidal exempelvis, och det är ju inte speciellt konstigt att det är så. Det är så oerhört viktigt att behålla rötterna av La Masia och Katalonien i Barça då dessa spelare representerar hemmet för klubben. De inköpta spelarna kommer och går och ytterst få av dessa inköpta spelarna stannar tillräckligt länge för att bli legender i klubben och ännu färre blir så stora och uppskattade att de klarar av att ses som "egna" för att senare kunna återvänds och jobba för klubben. Txiki och Zubizarreta gjorde de båda som sportdirektörer sen nu även Lucho som tränare. Bortsett från de så har jag inget direkt minne av någon bortsett från den mest självklara av de alla; Johan Cruyff. Jag väntar än idag på Xavis och Puyols återkomster till klubben med olika roller, det är en dag jag ser fram emot otroligt mycket.
Barcelona Ribohn Fan
2016-10-16 12:02
Efter varje match känns det som om man skyller på något för att spelet inte stämmer. CL på onsdag, landskamper, rotation och skador. Känns som det går på halvfart och säsongen börjar om en månad. Sökandet efter spelidé, inte många matcher vi spelet 4-3-3 med högintensitet. Varit mest 4-4-2 och som igår 3-4-3. 4-4-2 har inte fungerat alls. 3-4-3 har fungerat hyfsat mot dåligt motstånd med lågt försvars spel. Prestationerna både lagmässigt och inviduella under all kritik. Nyförvärven har mer sänkt kvaliteten än höjt den, på grund av mycket speltid. Umtiti är väl godkänd av dem, men måste kliva fram mer framöver. Går inte att falla hem hela tiden och alltid spela 5-10 meter i sidled. Måste kliva fram med boll själv när motståndarna spelar man mot man. Största problemen är mittfältspelet , avsaknaden av en forward(som kan ersätta Neymar och Messi) och högerback, som gör att vi är tvungna att byta spelsystem. Mittfältet har varit katastrofalt dåligt. Busquets har börjat denna säsong det sämsta jag har sett av honom. Problemet känns som hans fysik är sämre och det påverkar hans fotarbete, som gör att hans spelstil, med små marginaler innebär fler misstag. Ändå med hans höga lägstanivå är han ovärdelig för oss. Rakitic har aldrig varit på topp i Barca, men denna säsong under all kritik. Håglöst, segt, långsamt, dålig touch och dåliga avslut. Enda spelarna som kommit upp i normal Barca standard i år är för mig. Mascherano, Pique, Roberto, Messi, Neymar.
Barcelona Bollinnehavet
2016-10-16 11:59
En sak jag tänkte på i början av matchen igår är att vi bara startade med tre egna produkter. Pique, Busquets och Rafinha. Och med bara två spanjorer i startelvan. Det är inte så att jag inte gillar våra icke-spanska eller inköpta spelare, inte alls. Men jag kommer nog alltid att generellt sett värdesätta La Masia produkterna mer, det tror jag nog alla fans till alla klubbar gör. Men jag tycker att Barcelona som klubb bör kunna ställa upp med fler spanjorer och egna produkter på planen. Det är en väldigt stark önskan jag har. Här tycker jag att klubben har tappat en väldigt viktig grej som för bara några år sedan var speciellt för just FC Barcelona.

Själva matchen igår tycker jag var bra. Riktigt kul för Rafinha att få göra två mål, synd bara att han blev utbytt för ett Hat trick hade suttit fint. Sen tycker jag att folk borde chilla lite med sitt bashande på Paco. Han tog sig till lägena på ett fint sätt och såg riktigt het ut igår. Målen kommer! Det är bara att göra som Rafinha gjorde från bänken igår och skratta åt det, killen har otur och vill så gärna göra sitt första mål. Helt rätt att slänga in honom i en redan avgjord match på hemmaplan, då betyder inte missarna ett skit, mer än för honom själv. Gött att se Messi tillbaka också, det är helt sjukt så bra han är! Lite synd att man har blivit så van och bortskämd med det, ibland önskar jag att jag såg honom för första gången.

Och nu en fråga till er som är insatta i detta...
Hur kommer det sig att publiken på Camp Nou plötsligt gör oss påminda om att det faktiskt finns en publik där? Är det en ny supportergrupp? Ny läktarsektion? Fantastisk stämning på hemmamatcherna hittills denna säsongen! Stor skillnad mot tidigare.

Gött med 3p och fint spel =)
Barcelona Gabriel
2016-10-16 09:49
Reymar Nu är jag likt dig inte heller helt övertygad om att gesterna som Neymar och Piqué stod för var något annat än enbart en vänskaplig grej mellan de båda, Barcelonas harmoni spelarna sinsemellan och i omklädningsrummet är allt som oftast så god den bara kan bli, men faktum är att Neymar har haft en tendens att stå för mindre smarta aktioner på sistone och det går tyvärr inte bara att vifta bort genom att istället peka på hans prestationer på planen (som bortsett från igår inte alls varit något att hänga i granen). Att Neymar går och tjafsar i princip varje match han spelar med både domare och motståndarspelare är liksom ett tecken på ett attitydsproblem från brassens sida, säga vad man vill om hans personlighet då jag likväl är övertygad om att Neymar som person är en skön prick, åtminstone utifrån det egna intryck jag fått av honom vid sidan av planen. Han fokuserar sig på helt fel saker alldeles för mycket, och hade han bara lagt hälften av all den energi han lägger på att bråka med motståndarspelarna och domaren på sin egna talang och på att spela fotboll så hade hans utvecklingskurva förmodligen pekat uppåt i en hastigare fart än vad den gjort på sistone. Han bråkar även med medspelare och det ska ej förglömmas. Hans händelse med Rafinha är inget man som culé gillar att se, sånt beteende är inte signifikativt eller går hand i hand med att vara en Barcelona spelare. Sen är det klart att Neymar är en otroligt talangfull fotbollsspelare, en av de mest talangfulla fotbollsvärlden idag har att erbjuda vilket också per automatik innebär att konsekvensen av det blir att han får ta emot mycket smällar och tjuvnyp från sina motståndare. Men det är så det fungerar, Neymar måste lära sig att cool down för det stjälper bara honom själv om han ska fortsätta att irritera sig på varenda händelse han får emot sig. Sen anser jag också precis som alla andra att allt det här med att det ska vara provocerande att Neymar fintar och trixar på planen enbart är löjligt och ett dåligt argument ämnat för att få rättfärdiga att sätta sina ståldobbar i brassens ena lår, alternativt sätta dit en saftig armbåge i hans panna. Men faktum är att han faktiskt bjuder in till en hel del smällar, och på det sättet kan han ses som rätt så provocerande. Han väljer liksom ofta att inte passa vidare bollen snabbt och enkelt utan tar istället emot en passning och väntar in sin motståndare i ryggen, och passar sedan inte vidare bollen förens motståndaren är precis hack i häl med honom. Och med tanke på Neymars showande spelstil så är det inte speciellt konstigt att försvararna är sugna på att smälla dit honom lite extra hårt när han ändå "ber om det". Det är upp till Neymar också att spela enklare och snabbare, för att undvika en del smällar (vilket faktiskt också innebär en snabbare rytm i matchen som bara blir till en fördel för laget i sin helhet) samtidigt som han måste mogna och sluta tjafsa med allt som sker. Messi är den största inte enbart pga hans kvaliteer på planen, utan även eftersom han är en otrolig förebild när han får smällar. Aldrig tjafsar han, utan bara fortsätter. Neymar har mycket att lära sig, fortfarande. Även om hans prestation igår var den bästa han stod för på länge.
Barcelona Reymar
2016-10-16 01:29
@Kröjff:

Stats Neymar (motm) vs Deportivo: Rating 10, Touches 101, Assists 2, Shots 4, Dribbles 9, Key Passes 5 #fcblive [whoscored].

Låt oss strunta i vilken makalös insats han stod för och låt oss fokusera på det negativa. "Gestikulerandet" var inget annat än en vänskaplig grej mellan Pique och Ney men vissa ska alltid blåsa upp minsta lilla händelse. Jag kollade på matchen och såg ingen ful "eftersläng" från Neymar som ska rendera i ett rött kort eller menar du att knuffen Ney gjorde vid slutet ska resulta i rött, i så fall hade nog ingen spelare lyckats vara klar på plan efter 90 minuter spelade.
Barcelona FCB-1899
2016-10-16 01:13
Vi spelade riktigt bra idag och skönt att ha Messi tillbaka ( bästa spelaren genom tiderna ). Ser fram emot matchen mot City på onsdag, kommer bli en grym match. Men jag ville verkligen inte att vi skulle lottas mot Manchester City då de tränas av Pep Guardiola ( i min värld bästa tränaren i världen ) Jag hoppas att vi vinner mot de på onsdag men jag skulle verkligen bli glad om city vann PL just för Peps skull. Visca Barca!!! One Love!
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-16 00:46
jag kollade nyss på extended highlights på Real Madrids kross mot Betis, o herregud vilket bedrövligt försvarsspel från Betis sida. Sånt försvarsspel som får en att tro att det var en läggmatch. Det är fan det värsta jag sett på väldigt länge.

Förlora 6-1 på sin hemmaplan mot ett lag som omgången innan var utspelade av lilla Eibar på Bernabeu... Tycker synd om Betis-fansen.
Barcelona ElRaval
2016-10-16 00:43
samper återigen på bänken för granada
Flavia
2016-10-15 22:09
@Andreas-:

Eller så är Real Madrid helt enkelt jävligt bra som fullkomligt mosar Real Betis.

Du hade säkert sagt samma sak om vi gjorde likadant...NOT.
Barcelona DM1982
2016-10-15 21:52
[QUOTE=gulu]Tänkte på det innan matchen. Verkade vara betydligt bättre stämning än det brukar. Har dem gjort klacken större? Såg så ut iaf.. [/QUOTE] Sektionen är lika stor men skillnaden är att det är fler fans i klacken nu. I början var det jäkligt tomt men det börjar hända saker.
Barcelona Iniesta70
2016-10-15 21:41
Fuerza Håller med dig , det är frustrerande och okonsekvent av domarna. Nu lär det ju inte spela nån roll i just den här matchen då Betis helt enkelt för tillfället i alla fall inte rår på Madrid. Men överlag så tycker jag att domarna behöver mer hjälp och nån form av reform inom regelverket . Fotbollen har gått framåt , det går snabbare , det filmas och fuskas och spelare hjälper till och tar till de flesta medel de kan för att få fördelar. Ett par saker som jag kan gå bananas på är ju tex övertid , ibland finns det ju ingen logik överhuvudtaget , det maskande laget tjänar alltid på att maska . Stoppa tiden som i basket eller hockey ...då tjänar man inte på allt skit vissa lag tar till. Och man är konsekvent!! Nu lär ju vissa kritiker skruva på sig och gnälla över att då vet man ju inte hur länge en match håller på eller annat tjafs , men det funkar ju i hockeyn. En annan sak är att ta bort regeln att bortamål i cuper räknas tyngre. Den regeln är ju obegriplig , det blir ju bara mer defensivt spel och lag är ju mer rädda att släppa in mål än att göra mål . Man får ju inte nåt extra för bortamål i liga spelet.... Sen kan man se till att tex fjärde domaren sitter med en iPad eller annan utrustning och kollar tveksamma/svårbedömda beslut , innan för straffområdet , hands , filmning och andra domslut som kan vara svårt för en domare att hinna se. Om folk tror det tar mer tid att kolla upp såna saker så kan jag lova att all kalabalik och bråk/ tjafs som uppstår vid dessa situationer tar betydligt längre tid än ett par klick på nån dator. Hade vi haft det i vår Champions match mot Atletico hade domaren fått hjälp med Gabis hands och det hade blivit straff istället för en tam frispark...vem vet , då kanske Real inte vunnit utan ett lag från Katalonien...små marginaler......men poängen är att det går säkerligen att fixa. För det ska väl inte bero på vilken domare man har ...? Nu lär det ju inte bli så här inom en snar framtid eller troligtvis aldrig , men mån mer hjälp tror jag domarna behöver inom en hyfsat snar framtid.
Barcelona gulu
2016-10-15 21:33
[QUOTE=El Pistolero #9]Nya klacken. Verkligen kul! [/QUOTE] Tänkte på det innan matchen. Verkade vara betydligt bättre stämning än det brukar. Har dem gjort klacken större? Såg så ut iaf..
Barcelona Andreas-
2016-10-15 21:30
Betis skämmer ut sig.
Barcelona zigazaga
2016-10-15 21:20
Adan hjälper Real.
Barcelona Messi es el fenómeno número uno
2016-10-15 21:07
Tidsfråga innan det lossnar för madrid. Betis spelar för naivt och högt upp
Barcelona Fuerza
2016-10-15 20:55
Kommentatorn reagerar inte ens på regelbrottet. Hur kan man få ta en frispark 7 meter från en situation och sätta igång en kontring utan att någon domare reagerar? Betispubliken fullständigt buar ut Manzano och hans team.
Barcelona shalit
2016-10-15 20:53
årets miss av Ronaldo
Barcelona Fuerza
2016-10-15 20:50
Bale får frispark. Kroos tar emot bollen 7 meter från situationen och sätter igång kontring. Domaren BLÅSER INTE. Real kontrar, får frispark och gör mål på frisparken. SKANDAL!
Barcelona Fuerza
2016-10-15 20:49
SKANDAL!
Flavia
2016-10-15 20:26
Fantastisk fin fotboll som Atletico bjöd på ikväll.

I jämförelse med Real Madrid, så är Diego Simeone och co ett betydligt större hot i kampen om att vinna La Liga.
Flavia
2016-10-15 20:24
felpost
Barcelona DM1982
2016-10-15 20:02
[QUOTE=Flavia]Tydligen så har Suárez delat ut en knytnävsslag mot en Deportivo-spelare. Får hålla tummarna att uruguayanen inte åker på en avstängning i efterhand. [/QUOTE] Eftersom det blev frispark där så kan han inte åka på någon mer bestraffning. Hade domaren missat det helt skulle han ha kunnat bli avstängd.
Flavia
2016-10-15 19:31
Carrasco har gjort samtliga av Atleticos 2 mål och därmed vänt matchen...

Tveksamt ifall om Granada ens lyckas ta med sig ett kryss från Vicente Calderon.

Får hålla tummarna att Betis lyckas ta poäng mot Madrid.
Barcelona Ribohn Fan
2016-10-15 19:18
Helt enkelt var det ironi mot alla Neymar hatare, det finns här inne, för dem verkar vara många.
Barcelona shalit
2016-10-15 19:06
[QUOTE=Shanghai]Grattis till årets kommentar. Du verkar ha sett mycket av den där Diego Costa som inte ens får speltid jämfört med Neymar som är andra bästa spelaren i världen efter överlägsna Messi. [/QUOTE] Du kan inte vara seriös. Neymar har varit medioker under nästan hela 2016. Lite bättre de senaste veckorna men han är fortarande inte världens näst bästa spelare. Förra året var han dock det.
Barcelona Andresito
2016-10-15 18:59
@Kröjff:

Jag tyckte det såg ut ungefär som en hälsning, trots de allvarliga minerna. Med tanke på att det är Neymar och Piqué som är väldigt goda vänner och två väldigt prank-glada människor så hade det inte förvånat mig om de gjorde det helt utan mening för att förvirra media.
Annons: