/spanien/barcelona/forum/1636.aspx/spanien/barcelona/forum/1636.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona AndreD
2015-11-22 19:46
@Stright outa Barca:

Munir borde ha en 0:a i betyg. Sämsta spelaren jag någonsin sett i en Barcatröja.
Barcelona Lion24
2015-11-22 19:46
Vilken match hela världen fick bevittna igår, helt otroligt. Jag kan tycka att Lucho har haft lite problem angående taktikten när vi möter bättre lag men igår satte han in den perfekt. Han totalt taktiskt manövrade Benitez. Lucho spelade Sergi Roberto som en falsk högerytter som väldigt ofta kom in i banan för att få ett övertag på Madrids mittfält. Madrids mittfält bestod av Kroos, Modric och James. INGEN av dessa är defensiva mittfältare eller mittfältare som täcker zoner. När Roberto kom in i banan så skapade man ett 4vs3 läge på mitten. Det våra spelare gjorde fantasatiskt bra var att inte rulla runt för högt upp i plan, det är en enorm risk eftersom det tar motståndaren närmre mål när dom kontrar.

Men när man rullar runt och har bollinnehav i en lite lägre utgångsposition på mitten som vi hade så tvingar vi på ett sätt upp Madrids försvar och mittfält. I åratals har jag sett att det inte finns en tydlig koppling mellan försvar och mittfält, en spelare likt Busi som hänger ihop försvaret och mittfältet. Det axlas på spelare som Kroos och Modric som inte alls får ut sitt bästa i spelet när dom spelar så här. Modric har varit världens bästa mittfältare men jag skulle tro att Modric skulle bli ännu bättre om man hade haft en renodlat defensiv mittfältare som skulle sköta merparten av Modrics jobb i defensiven. Lucho visste om svagheterna bakom Madrids mittfält, ingen av dom är riktiga defensiva mittfältare.

Om du lägger ett sånt stort ansvar på defensiven på såna spelare så tar du ifrån dom deras kreativ när dom går upp. Dom får 2 problem att handskas med, defensiven och offensiven. Jag kommer gå in mer på Real Madrid senare. Lucho förstod det och utnyttjade deras centrala mittfältare. Antingen genom att vara en mittfältare mer eller att byta positioner på dom genom ens egna spelares rörelser. Igår fick vi återigen bevittna riktig tiki-taka, ett spel som bara vi kan. Resultatet av att man äger ett mittfält och dominerar den, samtidigt som man spelar riktigt bra fotboll med rörelser, energi, intensitet, aggressivitet, ja då får man det spelet vi fick se igår. Munir har jag inte mycket över för men igår är den sista dagen vi ska gnälla på honom, även om jag så jätte gärna ville att det skulle sluta med en manita.

Real Madrid... Jag skulle vara mycket orolig om jag vore maräng. Vad har Real Madrid för projekt? Vad är deras grej? Vad tänker dom? Långsiktigt eller kortsiktigt? Utmana sig själva och övriga klubbar om att alltid ligga 1:a på Forbes lista eller utmana ordentligt på planen? Jag undrar, varför har man inte köpt en spelare som Luis Gustavo i Wolfsburg? Eller någon annan renodlad defensiv mittfältare som kan agera som en länk mellan försvar och mittfält. Nu får istället två bollskickliga spelare ta sig an den rollen. Tänk Xavi och Iniesta som renodlade defensiva mittfältare. Är inte Luis Gustavo tillräckligt attraktivt? Är det inte för stort namn? Man tog hem Casemiro men Casemiro är fortfarande oprövad.

Maränger är ingen hårda mot Danilo. Jag följde honom i Porto och det är en duktig spelare. Det är inte lätt för honom att komma och prestera direkt i sin första säsong i en ny liga och ett nytt land. Speciellt när truppen inte verkar vara enade. Hur såg Modric ut första säsong ut? Inte nog med det, Danilo måste prestera för att få spela fotboll eftersom han konkurrerar med Carvajal vilket sätter ännu större press. Men jag frågar, varför köpte man Danilo när man hade en fullt duglig högerback i Carvajal som dessutom är egenfostrad och respekterad bland fansen? För 30 miljoner euro dessutom. Allt för att vi inte ska få han? `Jag tror det om jag ska vara helt ärlig, jag tror att Perez (utan konspirationsteorier) ser för mycket åt vårat håll och försöker sabba så mycket när det gäller transfermarknaden. Dom blir intresserade av spelare som vi är intresserade av för att vi ska betala mer för den spelaren vilket sedan drabbar ekonomin och framtida investeringar.

Är det Benitez fel att Madrid vunnit 1 ligatitel på 7 år? Trots alla miljardköp? Problemet i Real Madrid ligger mycket djupare än så än bara Benitez. Jag förstod inte varför man sparkade Ancelotti, har man verkligen så lite tålamod? Om man studerar Ancelottis Madrid så var dom riktigt bra, dom var ruskigt farliga med boll där dom gjorde konstanta positionsbyten på spelare vilket ständigt förvirrade motståndaren. Att man inte var nöjd om vissa saker är förståeligt men varför tog man inte itu med de problemen? Har man så lite tålamod i Real Madrid?

Jag tror knappast det var Benitez startelva igår. Vem som helst med lite förstånd vet det. Skillnaden mellan Barca och Madrid är lojalitet. Våra spelare är lojala mot klubben och sina lagkamrater. I Madrid så luktar det enormt mycket egoism, jag säger inte bara det här för att jag är Barca fan. Igår när Sergi Roberto hade bollen på högerkanten så tog Raktic en diagonal löpning för honom. Hade det varit Messi som hade bollen så hade jag föstått det men Sergi? Helt ärligt, varför ser Neymar ut om att trivas så bra i klubben och varför ser man inte samma sak med Bale? Visst har Bale sina begränsningar men det är ingen dålig spelare, han visar knappt nåt. Messi tog hand om Ney när han kom. Klubben tog hand om Ney när han kom. När Ney precis hade kommit så startade man inte med honom i de inledande matcherna när Tata var tränare, allt för att han nyss hade kommit. Man struntade i att den här spelaren redan är megastor.

I Madrid så måste stjärnorna spela trots att dom inte presterar. Piqué bänkades förra säsongen när han inte var bra. Var James (som är en fantastisk spelare) ett alternativ innan VM 14? Jag tror knappast det. Problemet i Real Madrid ligger i Perez som enbart tänker kortsiktigt och där Madrid alltid får börja om på ruta ett. För våran del så spelar det ingen roll vilken tränare som kommer eller vilken spelare som kommer, statusen spelar inge roll alls, här vet alla sina roller och här vet alla vad dom ska göra, med lite justeringar som Lucho har gjort som kan ses nödvändigt ibland. I Madrid när spelarna varit trygga med Ancelotti så får dom börja om på nytt med en ny tränare. Skapa nya förtroenden, ny taktik som måste läras in och allt som kan komma med ett tränarbyte. Allt för att en person inte hade tålamod. Perez är styrelsen så ingen behöver säga nåt om styrelsen. Att ha ett långsiktigt projekt krävs väldigt mycket, men speciellt en grej och det är tålamod. Förr eller senare så kommer det att löna sig, i Real Madrid så har man varken långsiktiga planer eller tålamod vilket bara gynnar ett fantastiskt FC Barcelona.
Barcelona Gabriel
2015-11-22 19:39
Wow vilken match igår! Vart ska man börja? Har egentligen inte hunnit skriva något efter matchen förens nu, bortsett från det jag precis efter matchen prioriterade vilket var ett rent frustrations inlägg riktat mot stackars Munir som inte gör något rätt, och som förmodligen alltid kommer att bli ihågkommen av undertecknad som "killen som förstörde manitan mot Madrid". Piqué, you feeling me? Har hur som helst hunnit samla tankarna så gott det går att samla dem efter en sådan total uppvisning som våra killar stod för igår kväll, och det finns egentligen hur mycket som helst att ta upp så jag måste varna er, det här är inte ens risk för lång läsning utan snarare ett löfte. Det första jag måste ta upp är förutsättningarna innan matchen, och då menar jag inte bara en vecka innan, utan snarare sett till flera veckor innan. Vi kan väl börja med att gå tillbaks till bortamatchen mot Roma, som förblir ihåg kommen av alla romanistas som ett positivt minne men som för alla culés refereras som "död åt Radja Nainggolan" efter hans totalt huvudlösa satsning på vår egan Rafinha, vad också skulle resultera i ett hejdå till säsongen för Raffes del. Redan där och då blev laget och truppen som helhet ordentligt försvagat, och förutsättningarna minskade rejält vad gäller rotationer (något vår allas egna "Lucho" älskar att syssla med). Men laget fortsatte, och det gjorde Real Madrid också. Det här är det mest defensivt stabila Real Madrid på flera år sades det, samtidigt som Kaylor Navas hånskrattade hela vägen hem efter sina matcher till alla sina tvivlare. En mur kort och gott under unledningen av säsongen. Strax därpå händer det som absolut INTE under några omstädningheter får lov att hända; Messi skadar sig, och blir borta i flera veckor. Fan också! Helvete! - Messi missar matchen mot Real Madrid! "Walkover då!", "inte en chans att vi vinner borta på Bernabéu utan Leo", "blir glad bara vi inte åker på en storförlust" och en massa andra saker sades i ren förtvivlan, jag kan väl erkänna att jag själv kan ha råkat smäcka ur mig en och annan goja. Med det här kan man alltså kort och gott konstatera en sak, det här laget har förtjänat att dess fans - vi culés - ALLTID ska tro på vinst - OAVSETT förutsättningar. Det är det minsta vi kan ge dem, våran tro, för dem visar gång på gång att dem är värda det. Men att vi skulle komma till Bernabéu med 3 poängs försprång innan matchen, utan Leo, utan en ordentlig bredd i truppen, med flera skador, utan Arda och Vidal tillgängliga, nä, det var det inte många som trodde. Det var ju nu Real Madrid skulle dra undan för att äntligen "seal the deal" (även om det knappast händer under höstsäsongen). Det finns en hel del sammanhängande orsaker till varför det blev som det blev, en del har självklart att göra med att Barcelona är ett otroligt skickligt och bra lag, kanske världens bästa tillsammans med Bayern München, men det har också o göra med att Real Madrid har så många saker som inte går ihop vad gäller spelare och tränare. Det är helt enkelt inte ett lag, och jag kan inte förstå varför man valde att ge en medelmåtta som Benitez chansen i ett lag som alltid valt att stoltsera sig via offensiv fotboll. Det krävs väl inte direkt en fotbollsexpert för att veta vad Rafa Benitez filosofi går ut på, det räcker att man ser en eller två matcher för att se kopplingen. Men Real Madrid valde helt enkelt den vägen, när dem enligt mig var på riktigt god väg att bygga upp något stort med Ancelotti (även om man inte kan jämföra Ancelottis Real med några av de bästa lagen i historien). Jag personligen tackade Perez för idiotin och satt lugn i båten, men den totala utskåpningen våra grabbar stod för igår hade jag aldrig kunnat förvänta mig. Min första tanke jag får är att det kunde blivit så otroligt mycket värre för Real Madrid, och de ska förmodligen vara glada att Munir inte är bättre än vad hans snea träff visade. 5-0 på Bernabéu är svårt att smälta, det är 4 mål i baken också - men inte i närheten av samma kraft som en 5:a ger. Det är just den kräsenhet som gör culés till culés, vi vet inte och förstår inte hur lyckligt lottade vi är att ha fått uppleva den här generationen som bara fortsätter och fortsätter att ge oss fina minnen. Xavi var inte på plats, och det var det jag tänkte på direkt när matchen skulle börja. Utan att vilja gå in på hans betydelse för oss och dessa matcher väljer jag att hålla mit till att Xavi är stolt idag, minst sagt. Jag vill gå in lite på Sergi Roberto, från en La Masia legend till en som fått alla som varit emot honom att börja älska honom. Vad har hänt? Är vi alla helt efterblivna som inte sett den talang han nu visar upp? Det är nästan så man tror att han har Space Jamat någon rena rymdvarelse style för det är som två helt olika spelare man ser. Kudos till Luis Enrique som valt att ge honom chansen gång på gång, trots att ingen förstod varför. Vem vet, Munir kanske också lär sig konsten att Space Jam:a en vacker dag? Var det inte 10 år sedan exakt Ronaldinho hyllades på Bernabéu för sin show? Iniestas tur igår, och vilken match han stod för. Nog har Andrés allt fortfarande fotboll i sig, och den älskade Isco som här inne hyllas gång på gång (av mig ink) är inte ens i närheten och kommer med all säkerhet aldrig att vara så ens som en fis i rymden av Iniestas kvalitéer. Klacksparkar, assist, supermål mm. Planens gigant utan tvekan enligt mig, även om alla våra spelare briljerade. Bravo får gå och låna den någon kväll eller två av Iniesta, för Bravo var helt enkelt Bravisimo. Åter igen en känga till mig själv som gång på gång kritiserat chilenaren. Se där, Gabriel! Vi står helt klart för en super match och den kommer att leva kvar väldigt länge, spelas om och om igen precis på samma sätt som 2-6 och 5-0 matcherna. Det här var också en ordentlig demonstration att laget klarar sig jäkligt bra utan Messi, även om det självklart inte råder några som helst tvivel om att Barcelona blir ännu ett par snäpp vassare med kungen på plan. Men att man går ut på Bernabéu utan Messi och fullständigt dominerar är ett styrkebesked jag tycker känns skönt att hela världen fick bevittna. Barcelona är mer än bara Messi, så det så. Det enda jag grämer mig lite över är att Piqué inte fick chansen att trycka dit 5:an. Kan ni tänka er hans målgest på Benabéu efter allt han fått utstå? Att han av alla gör 5 borta mot Madrid. Det är liksom för bra för att vara sant, och tyvärr fick vi inte uppleva det. Som sagt, man vill alltid ha mer och aldrig är man nöjd. Men tack Barça för att ni gör mina dagar. Kan avsluta med att berätta att min flickvän skulle se sitt första El Clasico någonsin, och det hemma hos mig. Hade varnat henne om att jag blir ordentligt jobbig, det fick hon aldrig se och efter matchen sade hon bara något i stil med "du skötte ju dig hur bra som helst". Jo tjena, until next time. Visca el Barça!
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 19:32
1 - Iniesta 2 - Busquets 3 - Neynar 4 - Suarez 5 - Bravo 7a på Busquets? Skämt
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona A good coach is everything!
2015-11-22 19:31
Bravo en galet underskattad målvakt! Så jävla solid!! Vilken jävla räddningar Bravo gör!!!
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 19:25
Busquets 7 fuck you all. Vilket skämt.
Barcelona Stright outa Barca
2015-11-22 19:19
Sports spelarbetyg från gårdagens utskåpning: Bravo 10 Alves 8 Pique 8 Mascherano 7 Alba 8 Busquets 7 Rakitic 8 Sergi Roberto 9 Iniesta 10 Neymar 10 Suárez 10 Inhoppare: Mathieu 8 Messi 8 Munir 7 varför har Munir och Busquets samma betyg?
Barcelona Barcelona ViV
2015-11-22 19:12
Något annat som är kul är att vi täppt igen bakåt senaste 5 matcherna.
Att jämföra med September månad där vi släppte in mål i varje match.
Barcelona DM1982
2015-11-22 19:05
[QUOTE=A good coach is everything!]Någon bra länk där man kan se matchen igen !! Hann aldrig riktigt njuta av matchen igår.. Tack på förhand ! [/QUOTE]
Barcelona FCB_Messi
2015-11-22 19:02
Munir och sandro har fått hur många chanser som helst på den höger kanten . Utan att ha tagit den. Roberto spelade där igår , mot ett Madrid på bortaplan . Tog han chansen ? Definitivt ! Hoppas M och S aldrig mer få spela där före Roberto .
Barcelonismo
2015-11-22 19:02
I Madrid är det -6 just nu.
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 18:52
Hjärta åk till Pluto bojkotta allt.
Barcelona neymar JR
2015-11-22 18:49
*hjärta* Kritisera hur mycket du vill, men bojkotta?! Jag chansar helvilt nu men du har varit fan av klubben innan laportas era med, då borde du veta hur snabbt det kan gå fel Alla sportsliga misslyckande är du nog medveten om med. Nej vi har inte alltid blivit underhållna med tiki-taka. Och nej la masia har inte alltid varit fabriken som vi har förlitat oss på Incest mentalitet har växt sig i Katalonien som röstar på den här ledningen. Fansen som står klubben närmst är roten till alla problem. Inte alla nu men ca 40-50 %
Barcelona A good coach is everything!
2015-11-22 18:46
Någon bra länk där man kan se matchen igen !! Hann aldrig riktigt njuta av matchen igår.. Tack på förhand !
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-11-22 18:46
@Vampíro:

Tack så mycket.
Väldigt uppskattat. Vi sparar den hemsidan :-)..
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 18:45
0-4 idag håller vi alla upp 4 fingrar!
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2015-11-22 18:44
Fan vilken härlig vinst! Minns att folk ville ha Kroos och Danilo, riktigt glad att vi inte köpte dem, jävligt överskattade. En annan katalan som dominerade igår var Gerard Deulofeu, verkar ha tagit en startplats i sitt Everton, det går bra nu. Och juste, 6 poäng före.
Barcelona 1899
2015-11-22 18:28
Jag tycker att Munir och Sandro fått många chanser men i princip inte tagit dom. Alldeles för låg nivå för vår A-trupp. Dom kanske utvecklas men inte än och inte hos oss. Vi har inte råd att ta risker och träna spelare i matcher. Utlåning alternativt försäljning med återköpsklausul för båda är mitt tips. Jag minns Nolito och Soriano som sprutade in mål i B-laget men aldrig fick en ärlig chans i A-laget. Det var forwards
Barcelona Leo y Cesc
2015-11-22 18:12
@Barcelonistas:

Mediokra? Ändå leder Neymar skytteligan ordentligt före Ronaldo och Suarez.

Neymar har varit minst 3-4 gånger bättre än Ronaldo denna säsong.

Känns skönt att Neymar kommer kandidera till världens bästa många år framöver medan deras Crybaby förstör Real Madrid med sitt äckliga beteende mot lagkamrater.
Barcelona *hjärta* el Jefecitos hesa röst
2015-11-22 18:09
@neymar JR:

samma incest mentalitet från vissa här inne där man absolut inte får kritisera Barca på något sätt. har mina skäl till varför jag inte stöttar denna klubben längre även om jag fortfarande älskar spelarna, staden och regionen katalonien. Men det är klart man gläds när man tvålar dit den fulaste nyansen av vitt och ville läsa era glädje reakioner här. men tänker inte stå här och inleda diskussion med ännu en 'one liner'

El raval

sjäkvklart är det så som du säger! Spelar man bra ska man också belönas bra och det var inte det heller som mitt inlägg fokuserade på och om du läser ännu en gång med en mindre fientlig ton så märker du nog det med. Ville bara lyfta fram kontrasten med sergi roberto från när jag senaste följde detta forumet. Kul att det går bra för killen då han alltid slet om än var medioker prio 2015/16
Barcelona Barca4life98
2015-11-22 18:08
Vilka lyxproblem vi har börjat få nu, på mittfältet framförallt. Roberto har spelat upp sig. Iniesta levererar som på den gamla goda tiden. Rakitic som kommer att komma igång. Samper som kanske kommer att bli uppflyttad nästa säsong. Arda Turan som kommer att få spela i Januari. Som grädden på moset så har vi sparkapital i; Rafinha, Halilovic och Denis Suarez som alla kan spela i anfallet också. Sen har vi även Tello och Deulofeu som gör bra ifrån sig nu i sina respektive lag, om vi ska gå in på forwards-sidan. Om vi ska köpa spelare ska det vara; Laporte och möjligtvis Verratti. Dessa två spelartyper har vi inte för tillfället. Frågan är ju om Verratti ens behövs, med tanke på hur vi spelar just nu.
Barcelonismo
2015-11-22 18:04
@LeoMessi:
I länktipset så kan ni kika på den sekvensen som LeoMessi beskrev i sitt inlägg.
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 18:01
Celta Vigo, Sevilla,Bilbao är matcher där vi blev förnedrade tydligen.... PSG där man borde förlorat med 2-3 mål då? Elr Sevilla matchen? Elr vad sägs om en av historiens största massaker igår som vi fick bevittna? 0-4 hemma plan seriöst? Haha. 6 poäng före!
Barcelonismo
2015-11-22 18:00
@enkos:

Han är tyvärr inte tillräckligt bra nog för att sänka Madrid på egen hand...
Barcelona Barcelonistas
2015-11-22 17:56
Vilken fullständigt massaker vi fick bevittna igår. Benitez antecknade under hela matchen, jag tror inte ens han själv vet vad han antecknade. Vi var så överlägsna att tom en spelare som Munir hade fler avslut än både Benezena och Ronaldo tillsammans. Gårdagens 0-4 matchen kmr gå till historien som en av historiens största massaker någonsin. Inte bara resultatet utan även det spelmässiga. Igår fick vi bevittna vad vi är kapabla till att göra. Vi fick senvåren högsta nivå igår och då var Messi tom långt ifrån sin bästa form. Lägg även därtill att vår lägsta nivå är rätt hög. Folk som El Pussy säger hur mediokra vi har varit, ja vi har inte varit magiska innan den här matchen men vi tappar inte poäng elr hur?
Barcelona neymar JR
2015-11-22 17:52
Förbundet måste visa Madrid nåd så det inte blir ytterligare 4-0 :)
Barcelona Viggo - Grande Busquets
2015-11-22 17:52
Efter en okej första halvlek höjer sig Suarez i andra och spelar bra. Står för assisten till 1-1 målet och är den spelare som står för skapandet av lägen för Villareal. Kul att se honom ta för sig! Måste tillägga att utlåningarna av Halilovic och Suarez har varit grymt bra. Bra valda lag, inget vi är vana med.
Barcelona enkos
2015-11-22 17:50
Och så får även Eibars bästa spelare gult kort och även han missar matchen mot Real..
Barcelona Viggo - Grande Busquets
2015-11-22 17:43
där sitter 1-1 för Villareal, vem står för assisten om inte Denis Suarez med en väldigt fin genomskärare!
Barcelona enkos
2015-11-22 17:33
Oj vilken billig rött kort till Eibars spelare som missar Real nästa match
Annons: