/spanien/barcelona/forum/16115.aspx/spanien/barcelona/forum/16115.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
PEP.
2010-01-21 15:46
Problemet med Rossel kommer inte att vara hans samarbete med Guardiola, utan frågan är om han kan fortsätta på samma bana som Laporta? Kommer han att satsa på La Masia eller kommer han gör Barcelona till ett köplag? Sen en annan intressant grej är vad som kommer att hända med den nya arenan, kommer den byggas även om Rosell tar över?
Barcelona Mojito
2010-01-21 15:43
Barcadinho

Huruvida det kommer en crack eller inte beror nog också på hur det går för Barca denna säsongen - alltså hur många titlar det blir. Står vi utan chans till titlar i maj (gud förbjude) kommer många socios att sukta efter förstärkningar.

Frågan är då om det då räcker att visa upp ett besparingsprogram och långsiktighet.

Det jag mest ställer mig frågan till gällande Rosell är om han vågar stå emot massan av ilskna fans och stå för sitt program, eller om det blir panikvärvningar "a la Real"?

Men så länge inte styrelsen kan enas om sin kandidat så står vi väl där i slutet av juni med Rosell som president och sanningen i vitögat - vad den nu än må bli.
Barcelona el Flaco - El Movimiento 2-6 de Mayo
2010-01-21 15:39
Angående samarbetet mellan Rosell och Guardiola är jag inte alls särskilt orolig för. De lärde känna varandra redan i slutet av 90-talet då Rosell jobbade för Nike och Peps yngre bror, Pere, har t.o.m. jobbat tillsammans med Sandro. Så kemin mellan dessa två herrar är det minsta av mina bekymmer i dagsläget.
2010-01-21 15:27
Varje gång det stundas ett presidentval är det vanligt att kandidaterna lovar den ena superstjärnan efter den andra om de blir valda. Jag försvarar inte den här metoden, men jag ser logiken i det. Framförallt när laget är i behov av profilspelare och behöver komma ur en krisperiod.

Grejen med dagens Barça är dock annorlunda än vad det var i 2003. Idag är vi inne i behov av att värva cracks. Jag hoppas därför att presidentkandidaterna inser det detta och inte följer samma mönster som tidigare och att framförallt medlemmarna inte låter sig bli caught up in the hype när/om kandidaterna slänger fram stora namn.
Barcelona Barcadinho.
2010-01-21 15:14
På tal om Rosell vinner valet (med all sannolikt).

Jag vet inte vad folk tror eller inte tror om honom, Men om man läser mellan raderna vad han har sagt många gånger som betyder det att SPARA.

Han har nämnt flera gånger ord som besparning och effektivitet inom klubben.
Rosells tanke med att lägga ner arbetsuppgiften så kallas sportchef är bara en av en rad olika arbetsuppgifter som han tänker spara pengar på.
Han tycker, om man ska uttrycka det enklare, att det finns alldeles för många människor runt klubben som inte gör tillräckligt med nytta.

Organisationen kommer att innehålla mindre folk och bland dem så försvinner antagligen Txiki.
Men det går förstås att ha sportchefen kvar, om det anses nödvändigt och banta organisationen på andra sätt.

Ang Crack – det är en sak vad journalister säger och vad personen själv säger.
Jag har inte sett eller hört en enda gång Rosell nämner ordet en crack.
Varken det eller Fabregas.

Det finns knappt en rimlig chans att just Rosell kommer tappa plötsligt sitt huvud och göra galna och dyra värvningar.

Men han är medveten om att man måste locka fram medlemmarna (socios) och därför kommer han köra på samma stil som 2003 med Laporta.
Då lovade man att värva Beckham och nu kommer de hitta en ny affisch namn (kanske Fabregas).
Men många galna värvningar blir det nog inte.

Ja, om han inte ändrar sig.

Rosell och Pep kommer att hitta varandra bra vad det gäller att spendera massor med miljarder på nya spelare. Pep letar mycket på ungdomsakademin och detta passar nog Rosell mycket bra om man tänker på ekonomin.

Barcelona Valdés
2010-01-21 15:14
Tarrak; Och hur långvariga tror du att Txiki och Laporta skulle ha blivit utan (ex) Rosells, Faus och Sorianos värvningar?

Att satsa på egna talanger är inget som Txiki uppfunnit utan det är något som Barcelona har en lång tradition av.

Efter Rijkaards första sex månader fanns det ingenting som tydde på lagets senare framgångar, det var verkligen en ”chansning” att ha honom kvar. En chansning som hade kunnat bli en katastrof…… Nu blev det inte så vilket vi har Txiki att tacka för, jag tror dock att andra tränare skulle kunnat uppnå minst likvärdiga resultat med det spelarmaterialet.

Att vi inte spelar lika attraktivt i år tror jag inte i huvudsak handlar om spelarbyten utan istället om att spelarna – framförallt; Messi, Xavi och Iniesta är helt slutkörda. Truppen är alldeles för tunn, i år också ,vilket sliter på nyckelspelarna. I ett längre perspektiv är det väldigt riskfyllt.

Vilket otroligt år. Laget vann allt man ställde upp i, något som aldrig tidigare hänt och kanske inte heller kommer att upprepas!! Sättet som man vann alla dessa titlar är kanske det som imponerar alldra mest. Förra årets mål är för mig tre; Iniestas mot Chelsea, Eto´os mot Manchester United och Puyols mot Real Madrid.

Zlatan har varit bättre än vad jag trodde han skulle vara. Han har gjort ungefär lika många mål som vad Eto´o skulle ha gjort och han är stor och stark. Något som han måste bli mycket bättre på är rörligheten och även att börja ta lite egna initiativ (som att utmana med fart). Jag har dock ännu inte sett någon extra dimension utan istället tycker jag att vi har tappat två; defensiv press och offensiv rörlighet. Förhoppningsvis har Zlatan redan gjort den här säsongens viktigaste ligamål – men jag vill även se honom börja göra viktiga cupmål för att värvningen skall ses som godkänd.

Henry är en legend. Han är Arsenals bästa spelare någonsin och förmodligen hela PL;s bästa spelare sett över 2000-talet. I Barcelona är han den tredje högst avlönade spelaren. Hittills i år har han gjort 2 mål och en assist, halva säsongen har gått och han letar FORTFARANDE efter formen. Det kommer att bli intressant att få se vem som spelar på den positionen nästa säsong.
Barcelona Barca4eva
2010-01-21 15:03
Ämne: Jag fattar inte hur ....
sant, sen oxå den där missen i cupen mot sevilla, när messi pricka stolpen o zlatan missa...samma sak där, han var inte beredd
elbraco
2010-01-21 14:56
Klicka på länken, det är den roligaste sammanfattningen av en match någonsin, Cahill blir Shahill, Cesc blir Tjäck, Vermaelen blir Varmelan med v som uttal, jag skrattade så jag grät. Chelsea blir Shässi i slutet med!
Det finns två liknande, reportern verkade ha fått göra om, men ändå inte rätt...
Barcelona Vampíro
2010-01-21 14:55
OT: Verkar som att "Chelseadödaren" Maxi Lopez är klar för Catania. Helt plötsligt blev det laget mycket intressantare.
2010-01-21 13:47
Ämne: Jaha då var vi värld....
Fast den rankningen utgår från 1991 som startpunkt fram tills idag.
Barcelona Criff
2010-01-21 13:43
Jaha då var vi världens bästa klubb genom åren tack vare alla titlar förra säsongen.
Stolt är man! :)

IFFHS ranking.

1. FC Barcelona 807 puntos
2. Manchester United FC 726
3. Real Madrid 633
4. Juventus Turín 633
5. AC Milan 620
6. FC Milan 605
7. Bayern Múnich 599
8. Arsenal Londres 594
9 River Plate Buenos Aires 503
10.Chelsea FC Londres 491.
Barcelona Hetfield
2010-01-21 13:09
Frågan är om den nya presidenten vill ha en sportchef, eller om han vill ge all makt till tränaren?

Personligen så litar jag inte på Pep när det gäller köp av spelare, han må vara en underbar tränare..men nej

Hellre att man tar in en sportchef inom organisationen , eller att man tar in en erfaren sportchef från t.ex: Sevilla, men det får vi se snart
2010-01-21 13:09
tarrak: "Många culés som hånar Madrid för att de avverkar 1,5 tränare per säsong, värvar allt med en hög prislapp och inte har lyckats etablera en egen produkt sedan Casillas, verkar tro att de här skillnaderna finns inprogrammerade i klubbarnas DNA, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Det var inte länge sedan "vi" var exakt likadana och utan Laporta och Txiki är jag rädd att vi hamnar där igen."

Hela tarraks inlägg om Txiki var klockrent, men jag väljer framförallt att lyfta fram detta stycke. Det är värt att komma ihåg att Nuñez under sina sju första år vid makten hann med åtta tränare. Gaspart ville inte vara sämre; fyra tränare på tre år.

Under de senaste sju åren ha vi bara haft två tränare, som har fått förtroendet och tiden att bygga upp sina lag i lugn och ro. Mycket av detta har vi Laporta och Txiki att tacka för.
Barcelona Tan
2010-01-21 12:51
Ämne: el Flaco/

Som du ....
Co-signar Tarraks inlägg fullständigt. Uttrycker precis vad jag också känner.
2010-01-21 11:30
Monchis trackrecord talar för sig själv, han är en av de bästa sportcheferna i världen och har gjort ett bra jobb i Sevilla.

Men jag håller med tarrak och Mojito om att det inte är någon garanti att han skulle fungera lika bra i Barça. Men å andra sidan är detta irrelevant att spekulera då jag knappast tror att vi kommer få se Monchi som Barcelonas nya sportchef efter presidentvalet.
Barcelona Hetfield
2010-01-21 11:21
"Ett ett namn funkar i en mindre klubb behöver nödvändigtvis inte betyda att denna fungerar lika bra i en större."

Men det kan lika gärna gå bra!

Monchi har kontaktnät överallt i världen, så fort en ung talang visar sig på kartan så är han på hugget, och han gör allt med en relativt liten budget, hatten av för honom

När Arnesen var i PSV och Tottenham så fick han fria händer, men i Chelsea så ska man alltid köpa "superstars" och det funkade kanske inte för Arnesen som är i grunden en talangscout

Barcelona Mojito
2010-01-21 11:07
Vad tarrak menar är att det finns en helt annan strategi i en storklubb som Barca gentemot Sevilla, precis som Chelsea gentemot PSV.

Att ett namn funkar i en mindre klubb behöver nödvändigtvis inte betyda att denna fungerar lika bra i en större.
Det är ju sällan Barca köper en oetablerad spelare som går direkt in i truppen. Snarare tar man upp egna talanger i stället. Alternativet är t ex Henrique och Keirrison som direkt lånades ut.

Det krävs som tarrak säger helt andra egenskaper hos en sportchef i Barcelona än i Sevilla, därmed inte sagt att Monchi med säkerhet skulle misslyckas, men hans arbete i Sevilla är ingen garanti för att lyckas på högre nivå.

Det handlar inte bara om att köpa/scouta spelare, utan också om att förhandla, bygga relationer, säkerställa att klubbens mål följs etc etc.
Kraven är högre och mer komplexa i en klubb som Barcelona, därför ser jag helst att en eventuell ersättare har kunskap om hur klubben fungerar, alltså en före detta spelare eller liknande.
Barcelona Hetfield
2010-01-21 10:45
tarrak

Han värvade ju Keita och Alves, och de funkar i Barcelona...?

Sen att du drar upp Arnesen är lite synd då Chelsea skiter i att köpa bra talanger och satsar på stora/dyra spelare

Nytt klipp på FANTV.SE
2010-01-21 09:51
Pep Guardiola förlängde sitt kontrakt med Barcelona
Barcelona tarrak
2010-01-21 01:40
Monchi i all ära, men det är en stor skillnad på att vara sportchef i en toppklubb och en absolut världsklubb. Att scouta bra och billiga värvningar är absolut en beundransvärd egenskap, men väger inte lika tungt i en klubb som Barcelona. Ett jämförbart exempel är väl Frank Arnesen som gjorde sig ett namn som en av världens världens främsta talangnäsor i PSV och Tottenham, men som inte bidragit med någonting väsentligt till Chelsea.

Utöver tränarstaben har Barcelona mängder av scouter världen över som kan ansvara för att rätt spelare köps in, om/när man tillsätter en ny sportchef ser jag mycket hellre att man lägger vikt vid ideologi, mod och långsiktighet.
Barcelona Joan Gamper 1899
2010-01-21 01:10
Håller med Sevillas Sportchef är den smartaste av alla. Han köper billiga spelare men säljer dom dyrt när dom har väl utvecklats.
Barcelona Hetfield
2010-01-21 01:03
Om Txiki försvinner så skulle jag jättegärna vilja se Sevillas sportchef i Barcelona

Om nu den kommande presidenten vill ha en sportchef, isåfall så är han faktiskt perfekt
Barcelona Heywood Jablome - Piquénbauer
2010-01-21 00:45
Spelarköpen kan ju bara bli bättre när det gäller Guardiola. Även fall jag tror på Chyg fortfarande. :-)
Barcelona Hetfield
2010-01-20 23:52
Pep ska bestämma vilka som köps in...nja

Hleb, Caceres, Chyg...hmm
Barcelona MSL#666 !2-6!
2010-01-20 23:37
Xaviii

tack för den underbara video :) fick mig att le! otroligt :)
2010-01-20 23:13
Xaviii

Vilken magiker:)
Barcelona Mojito
2010-01-20 23:12
På TVplaneten (som TV4 länkar till på egna hemsidan) står det att TV4 sport kommer sända Barca som vanligt 20.00 på lördag med Jarelind som kommentator!
Handbollen är flyttad till 00.00.
Barcelona Xaviii
2010-01-20 23:00
Vilken glädje han tillförde fotbollen, man kan bara älska Ronaldinho.
Barcelona tarrak
2010-01-20 22:52
el Flaco/

Som du säkert vet så tillhör jag den lilla skara som anser att Txiki har gjort ett fantastiskt jobb och är klubbens verkliga unsung heroe. Den stora massan vill gärna klvantifiera sportchefens jobb genom att ställa lyckade och floppade värvningar mot varandra, men då har man inte lyckats få in en bråkdel av den stora bilden.

Txiki Begiristaíns verkliga styrka är att att han jobbar långsiktigt efter sin övertygelse som innefattar både spelsystem, satsande på den egna talangutvecklingen och tålamod. Jag kommer för alltid minnas honom för att han i den mest pressade stunden, när majoriteten av klubbens medlemmar skrek på hans och ledningens avgång, valde att satsa på Guardiola istället för Mourinho.

Många culés som hånar Madrid för att de avverkar 1,5 tränare per säsong, värvar allt med en hög prislapp och inte har lyckats etablera en egen produkt sedan Casillas, verkar tro att de här skillnaderna finns inprogrammerade i klubbarnas DNA, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Det var inte länge sedan "vi" var exakt likadana och utan Laporta och Txiki är jag rädd att vi hamnar där igen.

Men det är väl som William Bell sjöng: You don´t miss your water 'til the well runs dry.
2010-01-20 22:12
The Reporter

Bollen studsa lite när han skulle skjuta och han va inte beredd direkt. Jag var mycket kritisk mot den missen, men hallå minns ni hans super klack mot Italien eller mot Bologna jag kan ta upp fler.
Annons: