/spanien/barcelona/forum/16000.aspx/spanien/barcelona/forum/16000.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Radical - La Remontada Blanca
2010-03-29 19:36
Ämne: Ämne: Jag tro....
Men samtidigt så tog ju Wenger Arsenal till deras första ligatitel på 7-8 år. Han vann dubbeln 2002, tog Arsenal till deras enda CL-final och frågan är, hade någon annan än Arsene kunnat klara av det? Skulle någon annan än Wenger kunna sälja så många spelare men nästa säsong spela i princip lika bra fotboll? Sedan ska man ha i åtanke att Chelsea spenderade miljarder för att bygga upp laget och att Man U också hade byggt långsiktigt. Att Arsenal, trots relativt små medel, alltid är uppe och kämpar om ligatiteln och Champions League (där de gått mycket bättre än mitt kära Real under de senaste åren) är väl beviset på att han gör ett bra jobb?

Han spenderar i princip aldrig mer än 300 miljoner per säsong på transfers. Vissa klubbar spenderar så mycket på en enda spelare. Ändå lyckas hans lag spela världens kanske finaste fotboll.
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-29 19:34
SuperDansken Bendtner/

"Vem som har skolat Cesc diskussionen är det ingen ide att ta upp. Det går nog ändå inte att komma överens i hans fall."

Mycket klokt inlägg du skrev, men jag skulle vilja pröva att ge mig in i den här meningen du skrev. Jag tycker att det är uppenbart att man kan se på Fabregas spelstil att han var skolad i La Masia. Han var gjuten i samma form som Guardiola och Xavi, i cuatro-rollen. Däremot är det lika uppenbart att Cesc har vuxit i Arsenal och utvecklats till en stjärna.
Barcelona C.Andrés
2010-03-29 19:31
Uhm,vad har hänt med Chygri? När var det sista gången som han fick spela mer än 20-30min/match? Känns nästan som att han borde bli peppad när en äldre herre som varit borta i nästan 2 år stormar in med bravur i backlinjen.
Barcelona el Maestro!
2010-03-29 19:31
Ämne: Om ni inte visste så....Bra skrivet.
Angående Wenger och Cesc, tror du inte att han försökte att locka till sig flera andra talanger från Barca?

Han har gjort det men han har bara lyckats med två, Cesc(2003) och Fran Merida(2007).

Garatulerar honom, men är bägge nu Arsenal-produkt?

Edit; det är kanske inte bra att börja den debatten nu.
Barcelona Yaya24
2010-03-29 19:30
Vi kan svara på arsenal kommentarerna efter kvartsfinalen.
Barcelona Mars + Messi= MAGI(f.d L.A.M Nr 10)
2010-03-29 19:29
Barcelonito/Lucho Enrique 21

Jag håller med dig om allt du säger. Raderar vi ut Fabregas så är väldigt mycket vunnet. Då vinner vi också nästan automatiskt kampen om mittfältet. Arsenals spel behöver att Cesc är i form och är han inte det så kan de inte hitta på så mycket mer.

Jag hoppas att vi startar så här:
Valdes
Dani Alves-Pique-Puyol-Maxwell
Xavi-Touré-Keita
Messi-Ibrahimovic-Henry

Jag hoppas att Abidal kommer in med ungefär 20 minuter kvar. Sedan på lördag får han kanske spela från start. Pique vet jag inte om han kan spela 90 minuter men om han kan det så måste han spela. Annars tar Milto hans plats.

På mitten så har jag redan förklarat varför jag vill ha Keite. Det är bra att ha lite kraft också. Vi får inte heller glömma att Keita är väldigt viktig när han spelar eftersom att han kommer med djubledslöpnngar väldigt ofta.
Barcelona Hetfield
2010-03-29 19:22
Rödvit tomtemor

Är det så? Du får gärna berätta lite mer om saken, men jag kan väl sammanfatta det du kommer att säga:

*Wenger tar in unga spelare
*Wenger spelar attraktiv fotboll
*Wenger har gjort många spelare till stjärnor
*Wenger rider till jobbet varje morgon med en vit häst, på vägen så dödar han en drake som är på väg att äta upp folk, och hans prutt luktar gott

Barcelona har samma spelarfilosofi, varför vinner vi titlar?

Prickade jag rätt nu?
SuperDansken Bendtner.
2010-03-29 19:18
Om ni inte visste så brukade Arsenal oftast gå under namnet "Boring, boring Arsenal" bland andra supportrar i England innan Arsene Wenger kom dit.
Arsenal vann oftast med ett mål i sina matcher och spelade väldigt tråkigt. Ian Wright hette Arsenal's främste målskytt under 90-talet.

Det Wenger gjorde när han kom (1996) var att revolutionera tänket och synen på hur fotboll ska spelas i Arsenal.
Han fortsatte spela med lagets hjältar; Fantastic Four (Dixon, Adams, Keown, Winterburn) och många mer, men han köpte även in unga utländska spelare. T.ex Vieira, Petit och Overmars för ganska små summor om man jämför med många andra lag. Spelarna var även minst lika bra som de som spelade på deras respektive position innan.
Det är nog svårt för er andra som inte håller på Arsenal att se hur stor och viktig Wenger har varit för klubben. Arenabygget var dyrt (men också nödvändigt), så Arsenal ville betala av skulderna så snabbt som möjligt genom att använda ganska små medel på spelare. Något som gjort att titlar har uteblivit på senare år. Till skillnad från sina rivaler ManU, Chelsea och Liverpool så är Arsenal en välmående klubb med kontrollerade skulder och en ljus framtid.

Sen garanterar inte astronomiska summor framgång (se Real) heller, och Arsenal har trots små summor spenderade på spelare en bra chans att ta hem ligatiteln iår.

Om vi säger såhär: Du har scoutat en engelsman och en fransman, men både är ungefär lika bra. Dock kostar engelsmannen mer. Vem väljer du?
Utifrån hur Wenger har agerat sen han kom så väljer han fransmannen. Enkelt.

Akademin i Arsenal är även den på väg framåt. Arsenal's U-18 lag vann t.o.m FA Youth Cup ifjol och det laget bestod av framtidsmän som: Wilshere, Emmanuel-Thomas, Eastmond, Bartley, Coquilin, Sunu och Sanchez Watt för att nämna de bästa.
Så kritiken mot att Arsenal saknar inhemska spelare kanske kan tystas lite nu:-), de flesta av oss Arsenal supportrar beundrar eran La Masia mycket. Vem som har skolat Cesc diskussionen är det ingen ide att ta upp. Det går nog ändå inte att komma överens i hans fall.

Lycka till i ligan! :-)
Spanien Rödvit tomtemor
2010-03-29 19:10
Hetfield @

Du har missat hela poängen med Wenger.
Barcelona Henry#14
2010-03-29 18:59
Hetfield//

Hmm, varför hade de lagen du räknade upp skulder?
Barcelona Hetfield
2010-03-29 18:54
el Flaco

Kom igen nu, det är samma korkade argument som Gunners säger till varandra för att kunna vagga varandra i säkerhet, så att de glömmer att de är så pass dåliga på att vinna titlar

Arsenal är en väldigt stor klubb, vi pratar inte precis om Xerez, det är argumentet kan de skrota redan nu. Barcelonas ekonomi var ju knappast bra det året när vi vann med Rijkaard, vi hade väl skulder det året

Milans ekonomi har dalat i flera år, de vann CL 2006, Liverpool har haft problem i flera år, de vann CL osv osv osv.

Nej, jag förstår verkligen inte hur Gunners blir så sura så fort man kritiserar Wenger, det är kanske dags att inse att det behövs byte om man vill vinna saker
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-03-29 18:47
Nu när Cesc är småskadad så tycker jag att det är perfekt tillfälle för Yaya och Keita att radera ut honom ur matchen. Inte att de skadar honom men att från precis början av matchen markera att det kommer att smälla så fort han vänder upp. Vinner man slaget om mittfältet så vinner man matchen ganska lätt mot Arsenal.

Tittar man på deras matcher mot United och Chelsea så har dom väldigt svårt att ta sig genom Fletcher, Park, Carrick, Lampard, Ballack osv.

Yaya, Xavi och Keita kan köra över Song, Fabregas, Nasri eller vad dom än heter. Det är nyckeln till framgång för Barca.
2010-03-29 18:47
Hetfield/

Anledningen är simpel; Arsenal är inte en lika tung och stor institution som många andra klubbar. Därav den milda kritiken Wenger tvingas utstå när de inte vinner titlar.
Barcelona Henry#14
2010-03-29 18:42
Hetfield//

Ashburton Grove byggde vi gratis, va?

Vi har ju flera miljarder att spendera, hur kan Wenger misslyckas med titlarna?
Barcelona Hetfield
2010-03-29 18:40
el Flaco

Ferguson var ju på väg att få kicken , turligt nog (för Man U) så lyckades han vinna FA-turneringen, men det var LÄNGESEN

Det jag menar är att ingen verkar snacka dåligt om Wenger, men så fort en annan stortränare går titellös så är det direkt "fiasko" osv. och personen ska ersättas

Jag förstår verkligen inte varför folk hyllar Wenger så mycket, det är beundransvärt att han är så delaktig i träningarna, och att han vågar satsa på ungdomar (återigen, som andra klubbar har skapat) , men det är en sport, och poängen är att vinna för klubbarna som har resursen

Barcelona Henry#14
2010-03-29 18:39
elbraco//

Hahaha, klockrent! :)
Barcelona el Maestro!
2010-03-29 18:38
Hur Wenger lyckades få se Cesc spela i ungdomstuneringen, han är slug:

"I couldn't go to watch a youth team game at Barcelona because they would not have welcomed me. So I could only watch him in the Under-17 national team. You could see straight away that his vision of the game was exceptional. He was physically a little bit weak at the time but he could score goals."

Ett par dagar efter att turneringen var avslutad var Cesc i London.

Edit: Läs texten med franska brytning;-.
Barcelona Abbe.
2010-03-29 18:35
Ämne: Vet någon varför Eur....
Det sänds visst, jag såg det tidigare idag.
2010-03-29 18:35
Ämne: Jag tror att folk öv....
"Jag tror att folk överskattar Wenger, det är kul att han tar hem ungdomar (som andra lag har skapat) och gör de bra, men vad är poängen med det när man inte vinner något?"

Jag tycker också att Wenger är delvis överskattad men inte nödvändigtvis för att han inte vinner titlar, utan snarare för att han är inkapabel att balansera laget och slussa in spelare som kan bryta mönstret i spelet.

"Han kommer undan med en massa saker, om Pep/Ferguson hade gått flera år utan att vinna titlar så skulle folk äta upp de"

Manchester gick faktiskt flera säsonger utan att vinna någon titel under Fergusons första år som manager. Idag har däremot byggt upp en trovärdighet som gör att han sitter i stort sett tryggt på sin tränarbänk även om United inte skulle vinna en titel någon säsong.

Håller dock med att en tränare i Barcelona aldrig skulle ha kommit undan med 3-4 säsonger utan titlar.
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2010-03-29 18:32
DenOndaZeke

El Clasico spelas lördagen den 10:e April.
Barcelona Hetfield
2010-03-29 18:25
Jag tror att folk överskattar Wenger, det är kul att han tar hem ungdomar (som andra lag har skapat) och gör de bra, men vad är poängen med det när man inte vinner något?

Han kommer undan med en massa saker, om Pep/Ferguson hade gått flera år utan att vinna titlar så skulle folk äta upp de
Barcelona DenOndaZeke
2010-03-29 18:21
Spelas el clasico den 10:e eller den 11:e?
Barcelona Criff
2010-03-29 18:15
Diabyyyy!, Ja precis, Fabregas kunde inte ens sparka på en fotboll innan han kom till Arsenal.
Wenger har självklart gjort allt med Fabregas, och att dem enda spelarna i världen som liknar Fabregas i speltstilen är Xavi och Iniesta hör inte hit.
Det är Wenger som skapat Fabregas och så är det.

Bra jobbat :)
Real Madrid Diabyyyy!
2010-03-29 18:10
Fabregas skulle aldrig debutera för Barca i en sån ung ålder, och kanske skulle han glömmas bort i La masia vem vet?

Wenger tog hand om ungen och gjorde honom till en av världens bästa mittfältare

in wenger we trust
Barcelona el Maestro!
2010-03-29 18:09
Ämne: Jo det var såhär; Fa....
Hehe, stackarn som bara väntar på att bli räddad!
elbraco
2010-03-29 18:03
Jo det var såhär; Fabregas stod, som ett oskyldigt barn, och kickade boll utanför La Masia, när Wenger gled fram i sin svarta bil, som en gam, och lockade in Fabregas med en påse godis. Sedan dess är La Masia bara en dröm för Fabregas, som fortsätter att slava för sin ägare tills Pep, aka the white knight, kommer och räddar han från kedjorna i det kalla London. True story.
Barcelona Trippeln
2010-03-29 18:01
Vet någon varför Euro talk inte sänds idag?
Barcelona el Maestro!
2010-03-29 17:57
Ämne: Ni som är av åsikten....Hehe, Elsa, det vore kanske bra om du går tilbaka till under jorden igen;-.

Jag tror inte att man kan hävda att han blivit stulen. Han blev lockad av Wenger. Det är ganska naturligt att unga spelare lockas av andra klubbar med många gångar lyckade resultat.

Cesc såg väl att hans möjligheter till att slå sig in i A-truppen var inte lika stora som det skulle bli i Arsenal. Tänk på att killen inte ens idag är ordinarie i landslaget för Spanien!

Som spelare måste man ibland tänka på sin karriär/framtid. Det var det han gjorde.
Ingen kan dock ta från att Cesc är en La Masia-produkt, vidare utvecklad av Wenger.

Han lär säkert komma tillbaka i framtiden också.
Spanien Elsafrånunderjorden
2010-03-29 17:54
Criff: Varför är det "antagligen" så? Och nej, jag frågade först.
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
2010-03-29 17:54
Keita sa idag under en presskonferans att Madrids motståndare (i det här fallet Atletico) inte ger 100% när de möter Real.

Han har rätt till en viss del, men samtidigt så är det Atletico han pratar om. Klubben som antagligen hatar Real Madrid mer än vad vi culés gör.

Jag tror inte på att Atletico medvetet gav upp och lät Real spela som de vill, jag köper inte det. Även fast det såg ut som det i vissa sekvenser.

Atleticos försvar hör hemma i Allvenskan. *Skakar på huvudet*.
Annons: