/spanien/barcelona/forum/15857.aspx/spanien/barcelona/forum/15857.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Calavera
2010-03-09 09:04
"Barca håller på att gå i bitar". "Laget har tappat i slagstyrka och målfarlighet och har - av olika anledningar - förlorat flera stöttepelare från fjolåret: Abidal, Keita, Henry, Márquez och Touré". "Henry har gett upp och verkar resignerat acceptera sitt dystra öde".
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-09 08:55
Gonzalo Il Pipita!!! - Hombre No Nombres

”Barcelona förväntas inte vinna allt varje säsong och ett titellöst år är inte lika stort fiasko som hos madrid”

Med tanke på vilka spelare Barcelona har och vilka löner de får ut så skulle jag faktiskt set det som ett fiasko att inte vinna minst en titel per säsong. Den enda skillnaden är att jag vill se mitt lag vinna genom att spela den fotbollen man är bäst på; en attraktiv fotboll.

”genom tidernas bästa barca kom "bara" 7 poäng före madrid, och då va madrid helt under isen.”

Att Madrid tog så många poäng som de gjorde är kanske det ultimata beviset över den vinnarmentaliteten som råder i er klubb och den måste man faktiskt beundra. Men det har ingenting med saken att göra när man ska värdera Barças episka fjolårssäsong. Det laget kommer inte bedömas utifrån hur många poäng som skiljde laget ifrån Real Madrid, utan snarare efter den fotbollen som man presterade, alla målen som gjordes och den oförglömliga 2-6 matchen på Bernabéu. Det är dessa kriterier som har gjort laget odödlig.

”Pressen och förväntningar på Real Madrid är mycket högre än barcelonas.”

Sedan Johan Cruyffs ankomst till klubben skulle jag nog säga att pressen och förväntningarna är relativt lika för bägge klubbarna. Under holländarens tid som tränare blev culés vana vid att se Barça vinna titlar samtidigt som man presterade champagnefotboll ute på planen. Efter det har fansen ställt samma höga krav på de efterföljande tränarna.

”Busquets totalsågas inte av en dålig insats lika mycket som Granero skulle bli.”

Detta har kanske att göra med den röda tråden som finns i La Masia och det faktumet att Pep Guardiola, som tränade Busi under sin etapp i Barça Athlétic, vet exakt vad han vill få ut från honom. Under de senaste åren har Barcelona dessutom haft en medveten strategi att satsa på ungdomsspelarna och detta leder till ett större tålamod med dem.

”katalanska spelare föredras före spanjorer till exempel”

Det stämmer inte riktigt. Kan nämna många ikoner inom klubben som inte är katalaner, som t.ex. Amor och Migueli. Kan även nämna profiler från Asturien som Quini och Luis Enrique. För att inte nämna alla basker Barelona har haft genom åren, framförallt under Dream Team eran; Alexanco, Bakero, Zubizarreta, Salinas, Goikoetxea och Txiki. Man man däremot stoltserar med är att lyfta fram spelare från La Masia av den enkla och universala anledningen att folk gillar att ha spelare i sitt lag som man kan identifiera sig med.

”barca är nästan en kommunistisk klubb.”

LOL. Skulle du vilja utveckla den här meningen?
Barcelona Calavera
2010-03-09 08:53
"När de söker honom hittar de inte honom. Och när de ser honom i straffområdet - det är omöjligt att inte se en som Ibrahimovic som är nära 2 meter lång - så slår de dåliga bollar mot honom. När de väl hittar honom så kommer han försent. Sånt är livet för den svenske anfallaren detta deprimerande 2010 som begravt hans lovande inledning i Barca".
Barcelona Calavera
2010-03-09 08:47
"Henry ser ut som om han gjort sitt och han motsvarar inte Peps förtroende". "Intrycket man får är att Barca var rätt klubb för Eto'o och Inter rätt klubb för Ibrahimovic". "Ibrahimovic gör inte mål på länge och sådant är farligt för en #9, eftersom det skapar oro och tvivel. Men vi får inte ifrågasätta hans kapacitet: alla vet vi att han gjorde 25 mål i italienska ligan". "Han måste förbättra sitt skott, men det ska även sägas att Barca kommer till färre avslut än tidigare".
Barcelona Calavera
2010-03-09 08:32
"Ibrahimovics ras ger Barca problem". "Efter 5 mål på de första 5 matcherna trodde Ibrahimovic att han kunde sy och sjunga samtidigt (dvs, att det var lätt) i Spanien". "Ibrahimovic ser ut att vara förbannad på hela världen".
2010-03-09 03:22
@ Rivaldo_gudarnas gud //

Barcelona förväntas inte vinna allt varje säsong och ett titellöst år är inte lika stort fiasko som hos madrid, genom tidernas bästa barca kom "bara" 7 poäng före madrid, och då va madrid helt under isen. Pressen och förväntningar på Real Madrid är mycket högre än barcelonas. Busquets totalsågas inte av en dålig insats lika mycket som Granero skulle bli. Anledningen till denna solidaritet som barca har är att man har en stolthet och det är kataloninen, du hörde i dagens Euro talk, katalanska spelare föredras före spanjorer till exempel, barca är nästan en kommunistisk klubb.

Visst kan madrid börja om från 0 vid en dålig säsong som barcelona kan göra, men det accepteras inte, inget mellanår existerar. Jag älskar min klubb för att de är beredda att ta till alla medel för att vara bäst, man vill ge oss fans de bästa och inget mellanting.

Robben saknar jag som faan faktist , hellre han än kaka som jag aldrig gillat, men men, bara för att jag hejar på madrid behöver jag inte gilla allt i klubben och perez syn på att gräset är grönare på andra sidan stör mig allt som oftas. Men han strävar alltid efter de bästa, det som är bra räcker inte för honom.
2010-03-09 03:11
@ Rivaldo_gudarnas gud//

Nu har du verkligen låst in oss alla madridistas i ett hörn, du har rätt med så mycket faktist. Jag tycker inte man spenderade rätt och smart, man värvade för 2,5 mdr kr och inte hittat en bra vänsterback känns märkligt. Sedan så är inte alla dem spelarna du skrev upp så billiga som mindre än 500 mille. Men jag tycker inte Kaka är värd den summan man la ut på honom och fortfarande har han inte bevisat någonting ut över de vanliga. Men Ronaldo har levererat men fortfarande är ingen spelare värd 1 miljard även ifall han dunkar in 70 mål per säsong.Jag säger inte att jag gillar alla stjärnor som köpts, men på något sätt har klubben fått tillbaka respekten man tappat och nu skräms motsåndarna av namnen. Men de värsta måste nog vara benzemas prislapp, jag visste knappt vem killen var, men jag tror man resonerade att han skulle bli en storspelare på sikt som skulle kosta 1 milljard om några år, han värvades som 21 åring.
Men på något sätt var man tvungna att köpa Kak&Ronaldo för att dem tidigare vunnit CL och spelat flera finaler, dem är "erfarna på den nivån plus CL på hemma plan, man behöver spelare som kan klara av pressen. Jag tycker inte det är bra att göra som man gjorde denna sommar, men kan förstå ledningen dem är nya(gamla) och vill ha sin revulotion i klubben.
Sedan så tycker jag att klubbar oftast kräven en allt för storsumma av madrid, dem lägger på 1/3 av priset hela tiden, när man märker att madrid verkligen behöver spelare ja då jidrar dem hårt.

Sedan kan ni inte säga att Lass,Alonso,Arbeloa,Albiol,Garay och Granero var dålig värvningar då alla kom under 2009 för bara 700 mille tillsammans.

Så mycket som ni kritiserar att madrid lägger mkt pengar på spelare så borde ifall ni var lite mer smartare kritisera hur perez säljer, han sålde Sneijder&Robben för 450 mille när han kunder få ut minst 800 mille för dem, detta gjorde mig besviken.

För att sammanfatta allting så måste Real Madrid ha dem bästa spelarna hela tiden för att kunna stanna på toppen.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-03-09 03:03
Det är sånt beteende som gör mig glad att jag inte kom att heja på real. Ni vet inte hur det är att jobba sig fram till framgång. Att succesivt slita för att ta er dit ni vill nå. Ni vet inte hur det är att förtjäna sina platser. Ni har haft den ena inkompetenta ledningen på den andra under många år nu. Med tränare och talanger som aldrig får chansen riktigt. Ni är spanska statens lilla gunstling och det är därför ni är den klubben ni är idag. (Annars hade ni vart ett top 4 lag men inte mer!).

Vi barca supportrar må åka på våra depressions år. Vi må uppleva inkompetenta ledningar finansiella kriser och 11e placeringar. Men när vi väl är på top så är det genom hårt slit och tron på en idé och värderingar som förenar och genomsyrar hela klubben. Vi har ett spelsätt oavsett vad. V-A-C-K-E-R-T. Vi tror på våra talanger och vi tror på vår ideologi. Oavsett vad. Så när vårt sätt ger oss framgångar så ger det oss en euofori som jag hoppas ni real suppotrar aldrig kommer va i närheten av att känna med era fuskbyggen.

Jag hoppas jag aldrig får uppleva dagen då Barca despererations värvar spelare för 2 miljarder för att hålla jämna steg med sina rivaler. När man bara slutade 2a året innan dessutom

Ps: Njuter av att se Robben spela i B.Munchen. Helt sjukt bra! Hade haft han i barca före Kaka alla 7 dagar i veckan!
2010-03-09 02:46
Real Madrid - Més que un futbolista//

Haha... Är du på riktigt? Menar du verkligen att det är Man.U och Milan som är skurkarna för att dom absolut inte vill sälja sina bästa spelare? Du snackar som om dom höll undan något som var erat från början. Kaka hade inte vart Kaka utan Milan och Ronaldo hade inte vart Ronaldo utan Man.U. Det är dom som upptäckt och tagit hand om spelarna. Som tillslut blev instutitioner och älskade av alla i sina klubbar. Fansen i båda läger va nära upprorstillstånd när deras hjältar tillslut såldes. Många hjärtan krossades. Och varken Milan eller Man.u led någon större pengabrist. Så vrf i he***te skulle dom vilja sälja sina spelare till er för något mindre än va ni fick ge? Dom gav er några omöjliga priser och sa go ahead om ni är så desperata (för inga spelare är värda dom priserna!). Och ni nappade.

Det ni skulle frågat er själva är följande: Är det rätt att spendera så mycket på enskilda spelare när man kan få 3 spelare för samma pris som inte är mycket sämre? Och framförallt Är det rätt att spendera så mycket när vi..

A) INTE HAR PENGARNA?
B) BEFINNER OSS I EN FINANSKRIS?

Ni kunde lika gärna lagt pengarna på spelare som Silva.Villa,Drogba,Torres,Ribery,Lampard,Zlatan,Fabregas, eller Pato. Knappt någon av dom hade kostat mer än 350 miljoner och ingen av dom hade gått över 500 millar med dåvarande marknad. Men vips lånar ni pengar som inte finns och ställer allt upp och ner för allt å alla. Svart blir vitt och en medelålders spelare som inte ens är top 10 i världen och skadebenägen som Ribery går helt plötsligt för 700 miljoner.

Det är sån skit som är det stora problemet med dagens fotboll. Vem f*n har sagt att ni måste värva sönder hela marknaden och sätta fotbollslag värden över i skämiga lönesitsar bara för att ni inte klarar av att bygga ett vettigt lag av all den talang som redan fanns i er klubb?

2010-03-09 02:07
@ Rivaldo_gudarnas gud //

Sedan hade den förra presidenten bundit nån sorts avtal med klubbarna eller spelaren, ifall han inte värvade dem skulle han betala 300 miljoner till klubben/spealaren så man hade ju inget val. Sedan så är det en satsning mot CL på hemmaplan och man hade en rätt så medioker trupp, förra året hade barca mycket bättre lag och trupp än madrid.
Real Madrid Real Madrid - Més que un futbolista
2010-03-09 01:39
@ Rivaldo_gudarnas gud

Var det perez som gick till Galliani å sa här har ni 700 mille ge oss kaka, eller till Glazer och sa här har ni 1 miljard ge oss Ronaldo?

Nej, utan självklart gick min in i förhandlingarna, och det var till slut de som skötte milans/man Us försäljning av spelare som sa ge oss så här mkt, så får ni spelaren. Eftersom real Madrid har/hade pengarna genom banklånen så backade man inte då man var väldigt mån om att värva spelarna.

Så de som trissad upp priserna, och som är de gentila skurkarna är Milan och Man u. Inte real. Real betalar bara det priset som dessa två klubbar satt på sina spelare...
2010-03-09 00:49
Barcelonistas//

Jag tror iof att Guardiola ville ha truppen precis såhär. Hade han bett om en bredare trupp så hade han fått det. Hur han tänkte där vet nog bara Pep. Förmodligen hade han la hoppats att vi skulle klara oss helt utan skador en hel säsong och samspelta likt värsta cccp dominera allt som kom i vår väg. Dock ser verkligheten oftast annorlunda ut. Och vi har åkt på skador. Inte vansinigt mycket. Men tillräkligt mycket för att överbelasta vår tunna trupp.

Sen kan jag köpa Laportas frustration över reals värvande i sommar. Vem i hel***e går ut och ger närmare 1 miljard för en spelare i deceniumets värsta finanskris? Rent motbjudande. Deras agerande på marknaden trisade garanterat upp priset på Zlatan med en 200 millar minst. Inte f*n säljer Inter serie as största stjärna för en 500 miljoner "som hade vart ett mer normalt pris" När Kaka som inte ens var en skugga av så bra som Ibra va förra året går för 700 miljoner. Och Ronaldo går för 1 miljard. 700 miljoner + Etóo är ju befängt när man tänker på det. Men till den grad hade reals agernade ute på marknaden trissat upp priserna. Så vår ledning hade inte mycket till val. Man kunde inte behålla Etóo som va på nedåtgåeende samtidigt som han satt på ett utgåeende kontrakt och fått sin stolthet nersvärtad av allt snack om nya forwards. Samtidigt kunde man inte ersätta honom med vem som helst. Villa (för lik Etóo i spelstilen, vi ville ha mer variation i anfallen) Torres (inte till salu) och Zlatan var dom enda anfallarna som kunde ersätta en så bra spelare som Etóo. Zlatan vann den kampen.
Barcelona Trippeln
2010-03-09 00:40
tarrak

Co-sign!
Barcelona Barca4eva
2010-03-09 00:38
Ämne: Barcas nya tröjor so....
äntligen xD
Barcelona Abbe.
2010-03-09 00:37
Ämne: Barcas nya tröjor so....
Det känns verkligen som att man fick pressa på det där märket någonstans där det fick plats. Tycker inte tröjan blir snyggare, men på något sätt gillar jag det ändå. Det kanske är stolthet.
Barcelona Barca Barca
2010-03-09 00:21
Rivaldo_gudarnas gud//

Precis, första säsongen är alltid svårt för en spelare och speciellt i ett lag som barca då det kan gå ovanligt snabbt. I Inter var det nästan han som styrde o bestämde tempot. I Barca känns det som han står och nästan inte fattar vad som pågår, det är kul o kan se enkelt ut att spela med grabbar som Xavi, Iniesta och Messi, men ibland går det så fort att det krävs "erfarenhet av tiki taka" spelet för att hänga med och Zlatan har inte den ännu och speciellt inte när man har kommit från Inter.

Sen finns det undantag, det finns få spelare som kan komma in i ett lag o direkt prestera, Cristiano Ronaldo är en av dom.
Barcelonistas
2010-03-09 00:14
Rivaldo_gudarnas gud

ja sant. men vi har slarvat bort helt onödiga poäng ochså. Villarreal 1-1 på camp nou lojt spel som fan, eller piques självmål i 90 min mot osasuna borta. och nu mot almeria självmål puyol..

Sen är vi Världens bästa lag och har den bästa startelvan. men vafan kolla vår bänk helt tunt sen så störde mig enormt på han laporta när han hela tiden snacka om reals värvningar där han istället borde fokuserat på barca och värvningar så vi hade fått en bredare trupp.
2010-03-09 00:09
Barca Barca//

Etóo har alltid vart duktig i barca helt klart. Men han är påväg neråt i sin karriär. Även om han inte är så gammal. En ny anfallare var tvungen att handlas in. Själv hade jag absolut helst velat se Torres men ZLatan såg ut som det bästa möjliga alltrnativet på marknaden. Hleb Var skadad mycket sin första säsong i barca och sen när han va frisk så hade han det svårt på plan. Dock fattar jag inte hur vi kunde låna ut honom denna säsongen. Första året är oftast jobbigt för spelare från nya ligor. Och detta året hade vi mer än någonsinn behövt bredd i truppen. Med tanke på att det var afrikanska mästerskapen samt att vi hade vm för klubblag och europeiska och spanska supercupen utöver alla vanliga matcher. Vi har alltså överlägset flest matcher samtidigt som vi vet att vi kommer förlora halva mittfältet under januari till afrikanska. Ändå lånar vi ut spelare till höger och vänster och går in i säsongen med typ den tunnaste truppen av alla storklubbar. Jag fattar inte logiken bakom det. Spelare som Gudjhonsen,Caceres,Keirison och Hleb kunde ha gjort stor nytta denna säsongen. Fail av Guardiola att ha en sådan tunn trupp!!! Det är enda anledningen till att real är förbi oss nu. Hade vi haft större bredd hade ligan vart näst intill avgjord nu.
Barcelonistas
2010-03-09 00:08
pep gjorde helt rätt att sälja eto. en spelare me 2 cl guld 3 liga titlar är mätt som en björn. Ibra har inte vunnit cl tro mig han vill vinna cl mer än nån annan i hela världen!

men eto kommer alltid vara en legend i barca en stor legend!.
Man united
2010-03-09 00:05
Måste säga att Zlatans utvisning är direkt pinsam. Är också trött på allt snack om filmningar i offensiven men backar använder ju det minst lika mycket.
Canaletes
2010-03-09 00:03
Barcas nya tröjor som vi kommer ha nu i helgen och resten av säsongen! NICE!
Barcelona Barca Barca
2010-03-08 23:56
Rivaldo_gudarnas gud// Läs mitt inlägg en gång till så hoppas jag att du förstår vad jag menar.
Jag har inte skrivit något om att Pep har misslyckas med Zlatan värvningen utan OM det nu går åt helvette så kanske han bör tänka om innan han ska envisas om en spelare, som i chyg fallet eller hleb o sen inte ens använda dom. Eto'o har bombat in mål varje säsong i klubben och dom säsongerna han har gjort lite för "lite" har han varit skadad. Sen har jag inte klagat på Zlatan jag nämner att han ska ges en chans. Och i ärlighetens namn, ne, Zlatan var itne det bästa alternativet, tror ändå att Villa hade varit det. men men, alla har sina åsikter o teorier.
Barcelona VizzlA^^
2010-03-08 23:43
Godnatt
Barcelona VizzlA^^
2010-03-08 23:43
jag kan inte sluta störa mig på hur många/dyra spelare vi har på lån, det gör mig vansinnig:

Hleb: köpt för ca 15milj euro, anledning ?, sälj bort skiten och få tillbaks en del av pengarna.

Keirrison: 14milj euro, köpet känndes inte genomtänkt, har trots det lite hopp kvar att se han ta på sig barca tröjan.

Martin Caceres: 16.5 milj euro, en okej back passar nog inte in i barcas spelsystem, men vad fan han är ung ge han en chans, dyr som fan dessutom, bevisat mer än Chygrynskiy iaf. kan anpassa sig till barcas spelsystem.

Henrique: 10 milj euro, verkar ha en bra attityd och har framtiden framför sig (logiskt), synd bara att barca inte hade en färdig plan för honom..hoppas han kommer tillbaka inom kort om han fortsätter prestera.

de var dem dyra spelarna de..fyyfan vilken redig ytter man fått för dem där pengarna, underlättar inte heller när Guardiola ratar Txikis spelare...men vafan börja kommunicera, man kan ju inte bara köpa en jävla massa spelare och sen vill inte ens tränaren titta på dem.

för Guardiola finns det bara 3 grymma värvningar: Chyg, hleb, och Zlatan.....GOOOONATT
2010-03-08 23:41
EBarca Barca//

Du vill alltså att att Pep skall avlägsnas från tränarposten och sen ta över som värvningsansvarig i barcelona?fter han just misslyckats med en värvning? Logik? Etóos tid i klubben var till ända! Alla som inte fattar det kan ju slänga sig själva i väggen. Killen är slut. Han har inte presterat ett piss denna säsongen varken för landslag eller klubblag. Zlatan var den bästa anfallaren ute på marknaden i sommar. Att han har en dålig period nu kan man köpa då det tar tid för dom flesta att aklimatisera sig till en ny liga.

Av alla stjärnförvärv gjorda av oss och madrid inför denna säsong så är det faktist bara Ronaldo som presterat på normal nivå.

Den vi borde ha värvat i sommras är Torres. Vet att han är skadebenägen. Men han har alla atribut som en central anfallare skall ha i barca. Han är stor och stark och ett hot i luften. Samtidigt som han är en otrolig grovjobbare och en exellent djupledslöpare. Han är på många sett den perfekta forwarden och jag hoppas vi värvar han som Henrys ersättare ute på kanten i sommar. Det spelare ingen roll att han är skadad mycket. För då får bara Pedro och Bojan fler chanser medan han är borta. Samt att vi kan spela han som backup till Zlatan inne i mitten också. Han hade vart perfekt för oss. Liverpool kommer förmodligen sälja honom till sommaren också då man missar cl nu. Man förlorade mot Wigan ikväll!!

Give us Torres!!!!
Barcelona Barcadinho.
2010-03-08 23:28
Mohamed - innan du sover. Kanon bra artikel och initiativ. Jag väntar bara på fortsättningen.

el Flaco/
Snälla inte kanske. Lova oss istället att du hinner någon gång.

(måste sova nu)
Barcelona Barca Barca
2010-03-08 23:24
tarrak//

Håller med, sättet han svarar med när det gäller att tackla kritik är typ, göra mål och sen hucha publiken o lägga en kaxig kommentar i pressen till just median. Jag tror och hoppas att sånt har han lagt av med den dagen han satte sin fot i barcelona för sånt går inte hem i en klubb som våran. Sen får han som du just nämner börja röra på sig o visa sitt intresse, det känns som om klubben har svikit honom och han inte är lycklig. Men ännu en gång, så tycker jag att en ärlig chans från fansen och klubben ska ges till Zlatan, han har trots allt visat ljusglimtar och speciellt första halvan av säsongen. Men fortsätter Zlatan att prestera såhär dåligt resten av säsongen och en bra bit in på nästa, så bör nog Pep vila ett tag med att "agera" som en sportdirektör i klubben utan koncentrera sig på laget, för det var nämligen han som faktis tryckte fram en övergång av Zlatan och ville ha iväg eto'o. Sen ska vi inte snacka om Chyg för den spelaren är på väg att bli totalflopp och det har nog Pep själv fattat.

Nya tag mot Valencia. Drömmen vore att få se Valdes, Pique, Puyol, Busquets, Xavi, Iniesta, Pedro, Bojan och Messi lira tillsammans. Tänk er hela 9 egna produkter. Chansen finns.
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-03-08 23:17
Nu blir det sängen.

Bona nit!

Hoppas att avstängningarna är borta imorgon.
Barcelona BlueRed
2010-03-08 23:15
Heywood Jablome

Med all rätt, inte ofta det skrivs om Valdes.

el Flaco

Môcke bra! Din artikelserie om Pep var otroligt bra, ska bli ett nöje och läsa om hans arvtagare.
Barcelona DM1982
2010-03-08 23:13
Valencia spelar mot Bremen på torsdag, det är helt sjukt att de hade speldag idag. Inte för att det stör mig så mycket men självklart borde de ha fått spela på lördag istället för idag, det blir jäkla många matcher för dem på kort tid.

När vi möter andra storlag är jag faktiskt inte lika nervös som när vi möter bättre bottenlag, typ Malaga eller Almeria. Lag som Valencia, Sevilla, Real Madrid och kanske något till kommer till Camp Nou och vill spela sin fotboll och den här oftast offensiv (inte alltid). Det gör att vi kan få större ytor och att matchbilden passar oss. Sämre lag är jäkligt nöjda med en poäng och backar hem från minut ett.

Valencia har några spelare avstängda och en del skadade, får vi ihop vårt spel så bör vi vinna. Eller man kan ju hoppas i alla fall.
Annons: