/spanien/barcelona/forum/15856.aspx/spanien/barcelona/forum/15856.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Pep the King
2010-03-09 16:29
el Flaco - Fuerza Chile!

Messi är KUNG:)
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-09 15:57
På torsdag kommer Leo Messi att utnämnas till Unicefs nya goodwill ambassadör. Det är första gången en Barçaspelaren utdelas den här äran.

Han kommer framförallt arbeta med barns rättigheter och har även sedan tidigare deltagit i flera välgörenhetsprojekt.
2010-03-09 15:43
J.Janerique/

Kom igen nu! Du kan väl helt seriöst inte skylla det på Manchester United för att ni fick betala 94 miljoner euro för C. Ronaldo. Sen anledningen till varför klubbar mjölkar er på pengar beror på att de vet att ni i slutändan kommer betala summan. Jag hade gjort likadant om jag satt i Uniteds styrelse eller i Lyons. Du får det låta som att det är synd om er och att ni är de oskyldiga i det här fallet, medan det är Man United som är bovarna.

”Finanskrisen och fotbollsvärlden är två skilda begrepp.”

Nej, fotbollen blir påverkad av samhällets ekonomiska läge, precis som allt/alla andra. Fotbollen lever inte i något vakuum där man är helt isolerad och inte drabbas av det som pågår i världen. Framförallt inte när det gäller pengar.

”Real Madrid styr inte på något vis Spaniens banker, utan tar sina lån från sina egna banker, det är allt. Det är snarare regeringens jobb att se till att vanliga spanjorer kan ta lån... ”

Kan du förklara vad du menar med det här? Förstår inte exakt vad du vill få sagt med detta stycket. Real Madrids egna banker? Real Madrid lånade sina pengar förra sommaren från la Caja och Banco Santander, spanska banker som även vanligt folk går till när de vill låna pengar.

”Jag går till och med så långt att säga att efter detta framtida Vm kommer denna SS spränga alla transferrekord nånsin!!!!”

Kan inte se hur någon klubb ska kunna betala mer för en spelare den kommande sommaren än de 94 miljoner euro ni pungade ut för CR9 förra året. Det blir i såna fall återigen Madrid som står för den nya rekordsumman. Tror knappast det blir Barça.
Barcelona Barca4eva
2010-03-09 15:42
¡Barça!

haha den va skön XD
Barcelona ¡Barça!
2010-03-09 15:33
Och varför tror du dom begär överpriser av just er? Jo för att alla vet att just ni och bara ni kommer betala de summorna
J.Janerique - Viva la Becks
2010-03-09 15:28
el Flaco - Fuerza Chile!,

Det är inte Real Madrid (i min syn) som "destabiliserar" marknaden. Det är snarare marknaden som begär överpriser Av El Madrid, varenda jävla gång Real Madrid jagar ngn. Kom ihåg; Vi hade hellre betalt mindre för Ronaldo kanske, men det var Utd som ville ha det utgångspriset som dem ville ha. Tänk på det...
Klubbar, rivaliserande sådana vill och har alltid velat mjölka ut oss på pengar...

Finanskrisen och fotbollsvärlden är två skilda begrepp. På samma sätt som politik och fotboll inte hör ihop...

"Om ni nu hade haft pengar hade väl klubben inte behövt ta ett lån på 150 miljoner euro, eller hur"

Nu är det statistiskt bevisat att vi får in så pass mycket pengar på våra intäkter att vi har råd med lån. Lån är också pengar. Lån gör att folk ens kan köpa sig en villa, det är bara det att ett lån betalas tillbaka, det finns "inte i handen från början". Än en gång, det finns inget rätt eller fel när det gäller lån, det enda korrekta rätta är att man betalar tillbaka sina lån, sett över ett längre tidsperspektiv. Det kommer Real Madrid att göra enligt analyserna som kalkyliserats av alla slags ekonomer som hjälpte till i värvningarna av Kaká, Ronaldo och Benzema...

Real Madrid styr inte på något vis Spaniens banker, utan tar sina lån från sina egna banker, det är allt. Det är snarare regeringens jobb att se till att vanliga spanjorer kan ta lån...

Om det finns en risk för att ngn framtida president ska värva några superstjärnor så lovar jag er, det kommer gå till med samma metoder som Real Madrid - Och då notera, kan vi äntligen bli av med detta pengatjat köpet.

Jag går till och med så långt att säga att efter detta framtida Vm kommer denna SS spränga alla transferrekord nånsin!!!!
Barcelona ZlatanKonungen
2010-03-09 15:24
Spärrad för reklam, hej då. /Mod
2010-03-09 15:17
J.Janerique/

Men tycker du inte att Real Madrid destabiliserande marknaden förra sommaren med de astronomiska priser man betalade ut för C. Ronaldo och Kaká? Tycker du inte att var lite väl överdrivet med tanke på finanskrisen och att många klubbar inte riktigt har så stark ekonomi som för några år sedan?

"Har man pengar så kan man spendera"

Om ni nu hade haft pengar hade väl klubben inte behövt ta ett lån på 150 miljoner euro, eller hur? Jag tillbringade förra sommaren i Spanien och det var många människor som var upprörda över att bankerna inte ville låna ut pengar till dem, medan Real Madrid fick en massa miljoner. Det var en stor debatt om det där nere och många var inte nöjda över situationen.

Sen angående det du säger om de potentiella konsekvenserna över vårt kommande presidentval så har jag läst att Rosell, jag utgår från att han kommer vinna, har gjort undersökningar på att klubbens ekonomi inte är lika stark som vi tror och att han kommer införa nya åtgärder för att minska utgifterna ytterligare. Sen vad det innebär inför sommarens silly season lämnar jag osagt, men risken finns väl att han bestämmer sig för att köpa några superstjärnor, bara för att.

Men jag tror inte det finns någon risk för att vi ska drabbas av en galactico-effekt eftersom vi just nu har en sportslig modell och ett långtidstänkande att falla tillbaks på.
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2010-03-09 15:07
J.Janerique - Viva la Becks//

Men ni tog ju lån. Alltså hade ni inte pengarna! Och på det hade ni redan skulder. Mitt i en global finnanskris dessutom. Oavsett hur du vänder och vriderpå det så va det bannemig inte snyggt.

Om barcagör något likande så får vi hoppas att det är av våra egna pengar. Samt att vi inte sitter på gigantiska skulder samtidigt
2010-03-09 15:04
Pierre El Rey - FIFA team of the 20th century//

Om det nu va pengarist som gjorde att Milan var tvugna att sälja Kaka. Så kan man ju fåga sig hur eran ledning misslyckades med att trissa ner priset på honom. Om nu Milan var i ett desperat behov a pengar så borde n ni ju ha befunnit er i ett utmärkt förhandlingsläge?.
Vrf inte sätta ett tak på 500 millar å säga det här är va vi ger. Take it or leave it?

En klu i pengakris hade ju då blivit tunget att acceptera budet. Inte sant?

Att dom hade pengabrist är bs! Dom såg en spelare som är älskad av fansen och som är ovärdelig som symbol för deras klubb. Men som inte presterat på nära 2 år. Dom erjöd er ett pris som inga vettiga människor i världen hade accepterat förutom ni och möjligen city, och ni köpte han. Dom sålde han för ett pris som va för bra för att vara sant. Kaka är inte ens i närheten av värd den summan. Inte ens för klubben där han var älskad över allt annnat. Dom gjorde det som var bäst för deras klubb. Ni gjorde inte det som var bäst för eran. Och inte heller för resten av fotbollsvärlden.

Barcelona ¡Barça!
2010-03-09 15:03
J.Janerique

Jag hade verkligen inte gillat det där, och jag är 100% på att det inte kommer hända heller så jag förstår inte vad din poäng är? Varför prata om nåt som inte kommer att hända? Barca är ju inte real
2010-03-09 14:59
Men om man har faktumet framför sig att man tjänar mer än utgifterna; Vad är problemet då med Madrid? Så som vissa anser sig.
För att vända på frågan; Det är presidentval i sommar i Katalonien, tänk om ni får en president som köper både Ribéry och David Villa för exempel?
Dem är dyra för det första.
För det andra skulle det bli början på en liten galacticos era för eran skull, som avslutas så småningom sensommaren med Fabregas.

Hur skulle ni då känna er om vi Madridfans propagerade med att ni är "oansvariga"?

Har man pengar så kan man spendera, That´s it...
2010-03-09 14:58
I länktipset kan ni se klippet från det spanska TV-programmet "El dia despues" där de avslöjar vad Pep Guardiola sade till linjedomaren i matchen mot Almería.

Se också redaktionens artikel "FC Barcelona överklagar utvisningarna" för mer info och översättning.
Real Madrid Real Madrid - Més que un futbolista
2010-03-09 14:58
@ Rivaldo_gudarnas gud

"Om någon begär 50 000 för en klocka. Vrf köpa den klockan då? När det finns nästan lika fina klockor som garanterat går lika bra, för 1/5 del av priset? FaTTAR DU VART JAG VILL KOMMA? "

Varför tror du det finns Rolex klockor mm? Så med din syn, så ska jag gå bli arg på varje miljoner som lägger ner 2-3 miljoner på en ferrari, när de kan köpa en volvo för 1/5. Det funkar inte så.

Om man vill ha något, och har pengarna till att kunna slutföra det köpet, utan att åka på nån ekonomisk konkurs, ser jag inget fel i att göra det...

Real har rustat upp för att vinna den 10nde cl titeln på Bernabeu. Varför man valde Kaka och Ronaldo istället för Gourchuff och Ribery ? Jo kaka och ronaldo har vunnit Cl, det har inte dessa Gourchuff eller Ribery, därför är CR9 å kaka säkrare kort.
Barcelona Calavera
2010-03-09 14:50
Ämne: Massa med kritik och....
"Men det är så det fungerar där nere, journalister som är helt hysteriska och som vänder kappan efter vinden."

Jag tillåter mig att tycka tvärtom! Sydeuropeisk sportpress vänder sig - till skillnad från brittiska och nordiska boulevardblad - till en publik som verkligen förstår fotboll och som har en genuin passion för sporten.

Någon hetsjakt - typ den mot Svennis i engelsk tabloidpress - hittar du knappast i El Mundo Deportivo, Sport, As, Don Balón och Marca. Det betyder däremot inte att man låter bli att kritisera den som förtjänar kritik, och Zlatan förtjänar i dagsläget MYCKET stark kririk.

Orsaken till att hans utveckling stannade upp i 23-24-årsåldern är troligen den, att det aldrig ställt några krav på att han ska växa upp och mogna. Men vid 28 kan man inte längre betraktas som ett "löfte", och speciellt inte när man tjänar 15 miljoner mer än Messi om året.
2010-03-09 14:50
Real Madrid - Més que un futbolista//

Klart det är säljaren som bestämmer priset på sina spelare. Dom är hans att sätta vilket pris han vill!

Dock är det ni som köper av dom som har det slutgiltliga ansvaret för hur högt dom kan skjuta priserna i höjden och ändå få sålt sina spelare. Om någon begär 50 000 för en klocka. Vrf köpa den klockan då? När det finns nästan lika fina klockor som garanterat går lika bra, för 1/5 del av priset? FaTTAR DU VART JAG VILL KOMMA?

Om Kaka kostar 700 miljoner. vrf inte köpa ex Gourchuff för 300 miljoner? Om Ronaldo kostar 1 miljard. Vrf inte köpa Ribery eller Silva för en 4/5 hundra miljoner iställe?

Man.u och Milan ville inte sälja sina spelare för mindre än långt över deras egentliga marknadsvärden. Då dom hade en symolisk betyedelse för vardera klubb. Och dom kunde sätta dom priserna just pga av att det finns sånna oansvariga desperata klubbar som ni där ute som är villiga att betala överpriser på spelare bara för deras skiniga namns skull. För dom pengarna ni la ut på dom 2 spelarna hade ni kunnat köpa er ett lag vida överlägset det ni har idag, och det utan att sabba hela transfersmarknaden. Samt haft pengar över för å lägga i ungdomsverksamheten eller unicef eller vart f*n som helst.

Oansvarigt är ett fint ord att samanfatta erat agerande ute på transfermarknaden i sommras.
Barcelona Hetfield
2010-03-09 14:47
Zlatan är rena rama nallebjörnen jämfört med Effenberg, Oliver Kahn, Roy Keane, J.Staam, Cantona, Maradona osv. Jag förstår samtidigt Zlatan, hur roligt är det att komma till Sverige när alla journalister ska slicka röv..usch

Den vise

Som sagt, man kan vinkla det hur man vill, om man vill få det till att Zlatan är överskattad så kan man ju nämna att han har varit usel i landslaget och i Cl, men överskattad behöver inte betyda att man är dålig som sagt

Jag tycker personligen att Ribery, Kaka, Cech, Benzema osv. är extremt överskattade, men de är inte dåliga för det
2010-03-09 14:42
Barcadinho: ”Finns det tråkigare än att typ läsa en intervju med Xavi eller så som är mer neutrala med sin stil. Samma jäkla frågor och svar som man har hört tusen gånger.”

Jag håller inte med. Jag tycker att Xavi är välartikulerad och har alltid intressanta saker att säga. Han är kapabel att uttrycka sina åsikter, men han gör det på ett artigt och elegant sätt. Han är väldigt rakt på sin sak. Att han är inrotad i Barça, allt ifrån att vara culé sedan liten, hans upplevelser i La Masia och det faktumet att han är veteranen i laget, gör att han sitter även inne med mycket inside information som alltid är kul att veta.

Rent generellt behöver man bägge typerna inom fotbollen. Man behöver de mer blyga, artiga och tillbakadragna typerna, men man vill även ha ett par galningar som pratar utan att tänka sig för och som är impulsiva.

Det hade nog varit tråkigt om alla hade varit som Iniesta och Messi, men samtidigt hade det varit olidligt om alla hade haft Stoichkovs eller Zlatans personlighet.
Barcelona Barcadinho.
2010-03-09 14:20
Massa med kritik och skit om Barca och Zlatan överallt i de spanska tidningarna.
Men det är så det fungerar där nere, journalister som är helt hysteriska och som vänder kappan efter vinden.
Samma journalister kommer att trängas i rad för att få en bild och några ord av Ibra, nästa gång han gör en viktig mål.
Det svänger mellan magia och mierda på en natt.
Stora rubriker och stora ord av en massa kommersiella journalister som vill tillfredsställa sin ego och kunderna. De har en stor del av media spelet.
Det ska alltid överdrivas, samtidigt som det ska låtas objektivt och intelligent.
Hysteriska allihop.
Inte konstigt att vissa spelare som Zlatan inte orkar med dem. Han gillar inte det här hyckleriet och det är starkt gjort.
Han är som en punkare – vågar stå emot.

Finns det tråkigare än att typ läsa en intervju med Xavi eller så som är mer neutrala med sin stil. Samma jäkla frågor och svar som man har hört tusen gånger.

Det är inte fotboll – det är kommers.
Barcelona Den vise
2010-03-09 14:15
Hetfield

Överskattad kan indirekt betyda att man är för dålig gentemot den lönen han lyfter. Att han inte är så jäkla bra som han fått utrymme för. Det vill säga en underskattad spelare är en spelare som är mycket bättre än vad han anses vara i media världen/fansen etc.

Barcelona Plaza_Catalunya
2010-03-09 14:11
Ursäkta att jag stör i "flipp-flopp" diskutionen, men jag undrar om någon här inne har någon aning om det gjordes en Farewell film till Deco. Jag menar de gjordes ju t.ex till både Ronaldinho, Eto'o och Henke Larsson. De är de filmer jag sett. Skulle vara kul om någon kunde länka eller tipsa :)
Barcelona kallesiete
2010-03-09 13:56

Kaka har varit pigg en del matcher. Dock inte lika många som Zlatan. Tycker inte man kan prata om floppar i något av fallen men om man tvunget ska göra det så är Kaka den större av dom hittills.
Barcelona Hetfield
2010-03-09 13:52
Personligen så är jag 100 % på att vi kommer att få se gamla Zlatan efter röda kortet, det var precis vad han behövde! Han behöver känna sig som att hela arenan ogillar, det är då han smäller till, han är visserligen inte lika "bad boy" som han var i Juventus och Inter, men jag är säker på att den gamle Zlatan finns kvar där, gäller att han visar sig nu när tålamodet börjar rinna ut

Jag förstår inte hur folk kan försvara Kaka, vilken fotbollsälskare som helst fattar väl att Kaka är överskattad, när man betalar 70 miljoner för en spelare som har varit under isen sen 2007, då undrar man

Man borde ha satsat på att behålla Robben och Robinho istället, och spendera pengarna på att köpa en playmaker a la Zidane som kan "binda" ihop anfallet och mittfältet

Barcelonistas

Överskattad betyder inte att man är dålig, han får en brutalt hög lön, spelar som nr.9 i världens bästa klubb, då ska man helt enkelt prestera, även i CL. Det är knappast en slump att Zlatan inte har gått vidare i CL
Barcelona kallesiete
2010-03-09 13:35

Viva la Becks
Att det spelas attraktiv fotboll är ganska viktigt på andra ställen också? Hela Barcelonas filosofi bygger lite på det. I en klubb som t.ex. Roma kan man nog säga att det är annorlunda. Dom hade nog uppskattat en titel så mycket att dom skitit i om laget lagt sig på försvar i 90 minuter mot Bari hemma.
Real Madrid Pierre El Rey - FIFA team of the 20th century
2010-03-09 13:29
Det var ju just pengabristen i Milan som gjorde att de sålde Kaká.
2010-03-09 13:25
kallesiete,

Du missförstår. Problemet i Madrid OFf topic här; är att även när vi vinner titlar, alltså vinner titlar så sparkas tränaren ändå! Om det är rätt elle fel beror på Madridbaserade mått; Spelar vi attraktiv fotboll eller inte? Nog om Madrid...

Zlatan är inte överskattad!
Han är bara lite mer osynlig än vanligtvis?
Det är alltid så i Fotboll att du har höga toppar och djupa dalar, Zlatan är egentligen ingen sådan spelare men har en sådan säsong. Nu har jag inte sett alla matcher på sistone, men jag skulle inte bli "överraskad" Om Zlatan slår till snarttt...
Real Madrid Real Madrid - Més que un futbolista
2010-03-09 13:23
@ Rivaldo_gudarnas gud //

"Menar du verkligen att det är Man.U och Milan som är skurkarna för att dom absolut inte vill sälja sina bästa spelare?"

"Och varken Milan eller Man.u led någon större pengabrist. Så vrf i he***te skulle dom vilja sälja sina spelare till er för något mindre än va ni fick ge?"

Milan å Man U ville inte sälja, de led inte av en ekonomi kris och ändå sålde man spelarna? :S Om nu Mila och Man U ville ha kvar sina spelare hade man gjort som Barca när Man City la mega bud på messi. Tackat nej till allt man city hade och komma med.

Nu gjorde inte milan å Man u det eftersom både Glazer och Galliani, såg en möjlighet att tjäna en slant och valde att sälja dyrt.
Alltså står jag fast vid att det är säljaren som bestämmer priserna, inte köparen...
Barcelonistas
2010-03-09 13:21
kaká-8

ja men han är långt ifrån va han en gång var. och han kommer aldrig bli lika bra.
Real Madrid kaká-8
2010-03-09 13:14
barcelonistas

Kaká var näst bäst i el clasico, puyol var matchens lirare sen kaká. Där har du ett exempel på en bra match av kaká. Han har gjort många bra matcher tycker jag, men vi real fans ska förvänta oss mer av honom !
Barcelonistas
2010-03-09 12:53
Zizou_spars

tackar!
Annons: