/spanien/barcelona/forum/15787.aspx/spanien/barcelona/forum/15787.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2010-03-17 15:36
Gonzalo

Men det är klart att katalaner har större chans att lyckas i La Masia, det är ju givet

Det är samma princip med här i Sverige, hur många dussinlirare producerar inte Sverige år efter år som är svenskar? Hur många invandrare för chansen att visa talangerna? Rasism/patriotism/nationalism genomsyrar alla länder
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-03-17 15:36
patriotismen har inte spridit sig till Barca.

Fc Barcelona har alltid varit sättet katalaner visar sin patriotism.
2010-03-17 15:34
Jeffren, Thiago, Dos Santos, Pedro och Inieta är de senaste från La Masia att ta steget upp (förutom Messi). Gai Assulin är nästa stjärna.

Ingen av dom är katalan.

Fan vad trött jag blir på folk som bara skriver nåt för att ha något o skriva om. Ta reda på fakta först.
Gonzalo Il Pipita!!! - Hombre No Nombres
2010-03-17 15:34
"Med andra ord, om du bankar på hjärtat och sjunger Sveriges nationalsång, gör det dig till en kommunism eller patriot?"

Att sjunga kataloninens nationalsång och sveriges nationalsång är inte den samma, folket i kataloninen vill inte tillhöra spaninen, patritismen har spridit sig till fc barcelona.
!
Barcelona el Flaco - Fuerza Chile!
2010-03-17 15:32
Gonzalo Il Pipita/

"Visst är det lite överdrivet, men patriotiskt eller nationalistisk klubb låter bättre väl?"

Detta kan jag absolut med om till viss del. Däremot är det intressant att följa hur globaliseringen påverkar en klubb som Barcelona. Å ena sidan har man sina lokala värderingar som man värnar starkt om och å andra sidan har man globala aspirationer och nå ut till en bredare marknad.
Barcelona Hetfield
2010-03-17 15:30
Gonzalo

Du blandar ihop patriotism med kommunism, det är faktiskt STOR skillnad

Om man är stolt över landet traditioner och seder, då är man knappast en kommunist för det, då är man en patriot

Hela Katalonien genomsyras av seder och traditioner, folket är väldigt mån om att separera sig från "Spanien" , om du väljer att kalla det för kommunism så borde du läsa ett par böcker

Med andra ord, om du bankar på hjärtat och sjunger Sveriges nationalsång, gör det dig till en kommunism eller patriot?
Barcelona CuléAK (F.d Robin.)
2010-03-17 15:27
Vi måste ta oss vidare utan Xavi ikväll!
Om vi ska vinna årets Champions League så måste vi först visa att vi kan klara oss utan Xavi.

Det är i en sån här match Iniesta måste skina, samt Messi och Ibrahimovic.

Backlinjen måste också vara på sin topp annars går det inte. Kom igen Barca!

Visca el Barca!
2010-03-17 15:27
el Flaco - Fuerza Chile!//

Visst är det lite överdrivet, men patriotiskt eller nationalistisk klubb låter bättre väl?
2010-03-17 15:25
Gonzalo Il Pipita/

Jag håller med om det mesta du skrev nu i ditt senaste inlägg, men inget av det har att göra med kommunismen.

Att den katalanska nationalismen/regionalismen genomsyrar hela samhället i Katalonien är ingen nyhet och det är egentligen oundvikligt att detta inte skulle påverka FC Barcelona heller. Men det är fortfarande en jävligt stor skillnad mellan att visa stolhet för sin region och att ha en kommunistisk agenda.

Att kalla Barça för en kommunistisk klubb är absurt.
Barcelonistas
2010-03-17 15:22
Knark och yoghurt

OK
Knark och yoghurt
2010-03-17 15:19
Spärrad för reklam. /Mod
2010-03-17 15:18
el Flaco - Fuerza Chile!//

Nu kanske jag använde ett lite för starkt laddat ord, men jag ska försöka förklara så gott jag kan. I barcelona vill man bevara det katalanska, klubben ska vara nästan katalanskt rakt igenom, du såg förra veckans euro talk när den blonda killen pratade om La masia, där man har en förtur ifall man är katalan, som spanjor har man mindre förtur och som utlänning ännu mindre förtur att komma i la masia.
I barcelona ska kataloninen komma i första hand, och politiken och fotbollsklubben barcelona är inte långt ifrån varandra heller, i camp nou får man väl sjunga ut sina katalanska patriot sånger utan att få storuppmärksamhet på sig och dessutom alla banderoller med "katalonia is not spain.
Detta är min syn på barcelona, det måste inte vara så men det är så jag ser på det.
Man är inte lika patriotiska som bilbao, men inte jätte långt ifrån.

Hajar du?
Barcelona AzizWaysi
2010-03-17 15:17
Hoppas Keita spelar ist för Xavi då!
Barcelona Gaucho_Alves
2010-03-17 15:12
Synd att Xavi skadar sig men vet att Iniesta tar över mittfältet ikväll själv ändå. Vill se en hungrig Tity samt Ibra!
Visca el BARCA!!!
Barcelona Hetfield
2010-03-17 15:10
Jag undrar verkligen hur de tränar, det är inte precis första gången som en spelare blir skadad på en träning

Vad fan gör de, samlas de i källaren och slåss med nävarna likt Fight Club?
Barcelona Omarboy
Fan vad jobbigt om xavi nu missar matchen ikväll. Känns dock ändå som något vi bör klara av(?).

Hade varit rätt kul att se Z lite djupare i mitten, funkade ganska bra om ni minns VM förklubblags finalen (tror jag).. Bara en tanke :) vad tycker ni?

Edit: aja, att xavi missar matchen verkar bekräftat nu.
Barcelonistas
Spaniens Stolthet = FC Barcelona!

Ni maller vi sönder stuttgart!
Gonzalo Il Pipita!!!/

Nu när du ändå är här igen, skulle du kunna vara vänlig och förklara vad du menade när du skrev att Barcelona är en "kommunistisk klubb" för ett tag sen? Jag blev ganska förbryllad över den kommentaren.
2010-03-17 15:08
Barca-nist/

Klubbens hemsida har redan bekräftat att Xavi är skadad och att han kommer missa matchen ikväll. Han lär bli borta i 10-15 dagar.
2010-03-17 15:07
Xavi skadad igen? ojj då verkar som er tränare på skyndade återhämtningen alldels för snabbt.
Barcelona NoGo™
2010-03-17 14:59
-=FCBarcelona=-

Det är fri lottning som gäller i kvartsfinalerna.
Barcelona Barca-nist
2010-03-17 14:58

Det låter inte roligt men vi får hoppas att det är bara rykte !
Barcelona -=FCBarcelona=-
2010-03-17 14:55
Tjena cules..

nån som vet hur kvartsfinalerna kommer att se ut? kommer det att lottas eller e d förutbestämt vilka som möter varandra?

tacksam för svar
Barcelona Pep.G
2010-03-17 14:52
Fy fan, av alla som kan bli skadade så är det Xavi. Jobbigt.

Nej vi ska inte starta med Toure & Sergi på mittfältet, snacka om segt mittfält. Det var vårt fall senast i Tyskland. Jag vet inte hur Pep ska lösa det här, kanske med Messi i mitten eller t.o.m kanske med Ibra ? Aja, Pep du vet bäst.
2010-03-17 14:52
Om vi nu startar med Yaya och Busi på mittfältet så tror jag att Barca satsar på mycket hög press och försöka vinna boll på deras planhalva och sätta igång Messi så fort som möjligt. Med både Yaya och Busi så kommer laget känna sig mycket säkrare bakåt och ta lite mer risker än vanligt. Alves lär ju inte backa hem speciellt mycket.
Barcelona Barca-nist
2010-03-17 14:49
Hur troligt är det att Xavi är skadat???
"According to El Mundo Deportivo, influential playmaker Xavi has been ruled out of the tie against the German outfit after picking up a thigh injury during training on Tuesday."
Barcelona Hetfield
2010-03-17 14:43
Det blev 1-1 sist, så man måste tänka på att om Stuttgart gör 1 mål så blir det väldigt stressigt för att om de gör 2 mål då måste vi göra 3 mål

Underskatta aldrig tyskarna, de är bäst när det gäller
2010-03-17 14:38
Andres Iniesta Lujan

Det är Stuttgart vi möter, inte Alcorcon.

Vi måste visa respekt för motståndaren, startar vi så offensivt vi kan, lär vi släppa in mål. Vi behöver en stabil matchbild och 2 mål. Det ska vi klara av med eller utan Xavi och Messi på sin vanliga position.

Vi ska inte göra samma misstag som Real och andra storlag. Ha respekt för motståndaren.
Barcelona Braxingen
2010-03-17 14:33
s.eto,
Kul med provokation. Levererar när det gäller? Jag hoppas du är medveten om att Inter håller på att tappa ligan och att Eto'o inte gjort ett mål i år innan matchen igår. Samtidigt har vi spelat 4-5 viktiga matcher och Zlatan har avgjort El Clasico och gjorde målet mot Stuttgart borta.

Därmed inte sagt att jag ogillar Eto'o. Eto'o är en av de större i klubben sedan jag hållit på Barcelona (10-15 år), men det är tröttsamt att man sågar den spelare som PEP GUARDIOLA ville ha, till förmån för en spelare som han inte vile ha. Nu är det som det är och jag antar att du håller på Barcelona, inte på en spelare.
Barcelona Andres Iniesta Lujan
2010-03-17 14:31
Såhär skulle jag vilja se laget mot Stuttgart.

Vlades

Alves , Puyol , Pique , Maxwell

Busquets

Messi , Iniesta

Pedro , Zlatan , Henry

Anledningen att jag sätter Messi som offensiv mittfältare är att Busquets och Yaya inte kan vara på plan samtidigt och Keita kan inte starta en match än. Men mot Almeria så spelade Messi offensiv mittfältare större delar av matchen då han gjorde två mål och var grym hela matchen. Det kan nog gynna barca då messi kan ta sig förbi sin spelare på mitten och så kan det komma löpningar från henry och pedro, eller så kan han även använda sig utav zlatan (väggspela). Tror det skulle kunna bli riktigt lyckat, hoppas Pep ser det som ett alternativ.
Annons: