/spanien/barcelona/forum/15661.aspx/spanien/barcelona/forum/15661.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Essienesque
6/5/2010 11:23
Tråkigt att se att så många på detta forum faktiskt står bakom Rosells rasistiska uttal med argument som ''så är det väll överallt''. Jo, eftersom rasism finns överallt bör även Barca vara det. Vilken logik.

Att slänga ut alla afrikaner ur la masia för att göra väg för spanska barn skulle vara en sådan sak som skulle få mig att sluta stötta en klubb. Antar även att UNICEF hade avslutat deras samarbete med Barca om detta hände.

Barcelona Mojito
6/5/2010 11:17
Har för mig att man måste BO i Katalonien för att få vara president, alltså bör man kunna vara av vilken nationalitet som helst.

Så Rosell har en viss poäng i att begränsa antalet utländska medlemmar, men detta är ju helt emot "més" och en risk som demokratin för med sig.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen;
Sandro Rosell är en oberäknelig herre och jag vill inte se honom som president 13 juni.
Han lär väl vinna ändå, och då hoppas jag att han överbevisar mig.
Barcelona san Andrés
6/5/2010 10:00
Pep.G

Co-signar ditt inlägg, helt rätt. Förutom att jag inte vill se Mascherano i Barcelona.
Barcelona barca kid
6/5/2010 08:38
Jag tycker det är väldigt tråkigt att så många bra spelare missar VM. Först att Ronaldinho och Pato inte fick va med. Och sen alla skador på Ferdinad, Drogba, Essien, Pirlo. Väldigt synd att så många stjärnor inte är med. Hoppas att dom hinner bli friska,
Barcelona Pep.G
6/5/2010 03:12
Delarocha

Haha det handlar inte om att han är katalan eller ej. Busquets hade inte platsat i något annat storlag. Denna "katalan-hysterin" som jag väljer att kalla det har gått i överstyr känns det som. Man får en fördel bara för att man är katalan. Så ska det ej fungera. Folk verkar tro att vi ska vinna trippeln varje gång med 8 canteranos i startelvan varje år. Jag säger det igen, vi vann trippeln mycket på grund av Yaya Toure. Jag hade velat se Busquets mot Chelsea. Så som Yaya sprang över Essien & Mikel, vad hade Busquets gjort i en sån match ? Vi såg senast mot Inter på San Siro hur Cambiasso & co åt upp vårt mittfält. Hade Yaya startat den matchen hade vi aldrig förlorat 3-1, ALDRIG.

Yaya är en mycket bättre spelare än Busquets, missförstå mig inte Sergi är en liten favorit men han är ingen spelare som ska peta Yaya. Det är stor skillnad vad gäller kvalité. Nästan som om vi har en diskussion om vem som ska starta på Barcas mittfält Xavi eller Håkan Mild.

Vi har märkt vissa gånger när offensiven sviker mot kontringsstarka lag som Inter & Atletico hur Sergi beter sig. Han såg ut som en vilsen kyckling senast på Vicente calderon. Sen att folk har mage att säga att Sergi har bättre fötter eller har bättre teknik än Yaya är bara sjukt.

Yaya lämnar verkar det som, vi ska inte bara nöja oss med Busi i startelvan. En DM måste köpas in, jag föreslår Mascherano.
Delarocha
6/5/2010 02:22
Hetfield (Märker att jag svarar på ett ganska gammalt inlägg från dig, skyller på att min webbläsare inte var uppdaterad när jag skrev detta)

Lite som situationen som uppstått med Busquets kontra Yaya. Alla Yaya fanboys verkar ju tro att Sergio får spela för att han är katalan. Jag personligen tycker Busquets är en betydligt bättre spelare.

Men jag kan hålla med dig, jag föredrar att se en Katalan i elvan. För då vet man med största sannolikhet att den här spelaren är något att bygga något vidare på.

För ordet katalen, eller benämningen Katalan förlorar ju allt sitt värde om spelaren i fråga drar till typ Inter. Vem fan bryr sig om han är Katalan då? Det är endast i Barcelona man aktivt kan vara en katalan, därmed är det i Barcelona det katalonska tänket och lojaliteten existerar. Det går ju visserligen att likna vid vilken situationen som helst men känns onödigt då det är Barcelona vi snackar om.

I'm pro Busquets och pro Catalunya.

Claudio Lopez

Säg allvarligt nu. När senast hade ni ens en chans på ligatiteln? Allvarligt talat? Vad ska Real och Barca göra? Låna ut halva lagen till er så det blir jämnt? Det är ingen välgörenhet klubbarna sysslar med även om det vore vackert. Tror inte Barcelonas styrelse bryr sig ett skit om vad som händer i Valencia och jag tvivlar på att Valencias styrelse gör detsamma. Hela idén med ligatiteln etc försvinner ju helt om man ska ta bort grunderna för ligatiteln. Det vill säga, prestigen och viljan att vinna. Det är ju ledsamt att Valencia har dålig ekonomi, jag tycker Real och Barcelona ska betala deras skuld åt dem. Så de kan vinna ligan istället.

Hetfield

Dina två exempel på olika ledare är ju en aning humoristiska när du inte har någon förklaring vad gäller någon av dem. Det verkar råda en "acceptans" om att Bush var korkad och så var det med det. Inte för att jag gillar Bush men känns en aning enkelt att skriva så som du gör.
Barcelona Andreas (Aris/Brasilien Red.)
6/5/2010 01:56
Benedito har en del vettiga åsikter men det var nått skumt som jag reagerade på med honom också tidigare, minns dock inte exakt vad det var nu.

Men han är helt klart sympatisk som du säger.

Nu blir det sängen:) Vi får fortsätta diskussionen imorn. Bona nit cules!
Barcelona Hetfield
6/5/2010 01:53
Det är tyvärr inte de allra bästa ledarna som får ta över rodret, det är oftast antingen 1. Dumma personer som lurar dumma personer att tro på de (Bush osv.) 2. Karismatiska personer som är fulla av BS (Obama).
Jag hoppas att Rosell kan hålla sig undan från rampljuset och låta laget få göra det de vill.

Rambla

Exakt! Det börjar bli aningen irriterande när Valencia fans ska gnälla över att Villa har flyttat dit, men vem är egentligen vinnaren?
David Villa må vara en av världens bästa strikers, men faktum kvarstår att han blir 29 år snart och hur många år har han kvar innan det börjar dippa ner ordentligt, 1-2 år?
40 miljoner för 1-2 år är i min lilla värld av blommor och bin överpris.
Barcelona Rambla~
6/5/2010 01:47
Ämne: Japp jag håller med ....
Av det jag läst mig till så tycker jag att Benedito allt mer framstår som en sympatisk person med en sund kampanj. Synd bara att hans chanser att vinna nog är väldigt små.
6/5/2010 01:40
Japp jag håller med helt o hållet. Jag tycker bara det är konstigt att Rosell nu vill göra något som strider emot det han tidigare sagt och kritiserat Laporta för.

Det är ett lite annorlunda val, man vet inte riktigt vad man ska tro på. De kvarvarande kandidater har alla något som är ganska bra men alla har också några grejer som man inte gillar.

Svårt att skapa sig en uppfattning om vem som verkligen är bäst för Barca. TV-debatterna som ska göras kan bli riktigt intressanta att se.
Barcelona Rambla~
6/5/2010 01:38
Hetfield

Precis. Kolla i PL, nu när Liverpool spås svåra tider framöver, vilka är då genast där och försöker utnyttja situationen och sukta efter deras bästa spelare Torrés? Jo självklart Chelsea med sina resurser. Det gnälls inte precis speciellt mycket över det. Men när elaka Barcelona värvat Villa så går fotbollen under i Spanien.
Barcelona Hetfield
6/5/2010 01:35
Men jisses, varför ska Barcelona och Real be om ursäkt för att de kämpar om ligatiteln? Titta på lagen som har vunnit ligan i resp. liga: Barcelona, Chelsea, Inter, Bayern.

Vad har de för gemensam nämnare? Resurs!
Det är lagen som har spenderat pengar och vågat täppa till hålen med idel världsstjärnor, om man skulle ge samma pengar till t.ex: Atletico de Madrid så skulle jag vara säker på att de skulle kunna bita Barcelona och Real Madrid i baken då och då.
Det börjar bli aningen löjligt nu.

Barcelona Rambla~
6/5/2010 01:34
Andreas

Sen Laporta tog över 2003 så var ett av de stora budorden under valkampanjen att klubben skulle bli mer demokratisk och öppen för medlemmarna än den tidigare varit under Nuñez ledning. Visst finns det flera saker som man kan kritisera Laporta och hans styrelse för under åren som gått men det går inte att ifrågasätta att det faktiskt blivit så.

Att stänga klubben för nya medlemmar är verkligen fel väg att gå. Real Madrid har haft det i flera år, de tar inte alls emot nya medlemmar som tex Barcelona gör. Vill vi verkligen att det ska bli så? Inte jag åtminstone. Det finns faktisk värderingar och ideal i denna klubb man en gång fastnade för. Det hade inte alls kännts bra om detta förändrades.
Barcelona basaric
6/5/2010 01:19
Torres tillbaka i träning.. Hur många mål tror ni att Villa och Torres producerar i VM?
6/5/2010 01:19
Men då kanske man inte behöver vara katalan ändå :-P

Regeln som det sägs att Rosell vill göra är i vilket fall idiotisk. Varför ska liksom inte jag få bli medlem t.ex? som hållt på laget i över 10 år men kanske inte kunnat bli medlem tidigare av någon anledning.

Det strider lite emot vad han sa innan, då snackade han om att Laporta inte är tillräckligt nära medlemmarna, vilket han har rätt i då många medlemmar haft det klagomålet på Laporta. Speciellt medlemmar från andra områden än Katalonien. Men om Rosell då väljer att andra inte ens får skriva in sig är ju han ännu värre än Laporta.
Barcelona Rambla~
6/5/2010 01:07
Nuñez var åtminstone inte katalan.
6/5/2010 01:02
Kim

Jo det har du nog rätt i. Det var så jag också trodde att det var. Men hur kan då Rosell komma med ett sånt uttalande om att t.ex en ryss skulle kunna bli president? Låter lite konstigt.
Barcelona Hyder
6/5/2010 01:01
"Granero y Higuain"

Marchena överskattad och värdelös? Ja, det är väll inte så mycket att orda om för det är precis vad han är. Precis som andra mittbackar med för mycket aggressioner, exempelvis Materazzi, kan han vara bra lite då och då. Men överlag är han precis som du säger inget att hänga i julgranen.
Real Madrid "Granero y Higuain"
6/5/2010 00:54
basaric

Som du säger skulle nog alla de behöva vara i samma lag för att komma närmare, men att de skulle rubba varken Madrid eller Barca tror jag inte.

Marchena? Bara jag som tycket han är fullständigt värdelös och överskattad?
Barcelona Kim
6/5/2010 00:46

Andreas (Aris/Brasilien Red.)
Jag förstår vad du menar, men så vitt jag själv har förstått så kan aldrig en kines eller ryss bli president i klubben. Anledningen är att man måste vara katalan för detta. Det var åtminstone så för några år sen. Då var snacket nämligen uppe att inte ens Barças grundare, Joan Gamper, född schweizare, skulle kunna bli president i sin egen klubb om han hade levt idag.
Barcelona basaric
6/5/2010 00:28
Kanoute, Fabiano, Navas, Capel, Perotti, Negredo, Adriano, Silva, Joaquín, Mata, Banega, Marchena, Rossi, Nilmar, Llorente, Senna, Cazorla, Capdevila, Reyes, Simao, Forlan,Aguero, Jurado.. det finns fotfarande spelare utanför Barcelona och Real Madrid, men visst känns det så att alla dom jag nämt behövt vara i ett och samma lag för att kunna hota "the big two" på allvar.
6/5/2010 00:26
Ganska idiotiskt det Rosell vill göra, att begränsa antalet medlemmar alltså. Jag förstår tanken med det, då t.ex 30.000 kineser skulle kunna bli medlemmar utan problem och sedan rösta fram en kines som inte kan ett smack om Barca. Men samtidigt är Barca en demokratisk klubb och det tas ju bort om inte vem som helst får bli medlem. Det blir ju liksom en stängd förening.

Om inte det hänt att en stor andel av ett visst folk skrivit in sig tidigare för att påverka valet så har jag svårt att se det hända nu eller nångång inom en snar framtid. Barca är en växande förening och det är säkert fler utlänningar som blir medlemmar men som sagt har jag svårt att så många ska skriva in sig och påverka ett val i stort.

Det kanske skulle vara smartare att göra tydliga regler om vem som får ställa upp i presidentvalet istället.
Barcelona Hyder
6/5/2010 00:05
Barca4eva

Om du menar 2 år med "de senaste åren" är jag med. Annars glömmer många (inklusive jag själv) ofta att säsongen innan Pep tog över kom faktiskt Villareal 2:a och vi 3:a. Nu när man tänker efter måste man ju konstatera hur mycket de gula ubåtarna har gått ner sig.

Hoppas verkligen att Atletico Madrid kan få igång sitt maskineri på allvar. De borde köpa en riktigt, riktigt jävla bra mittback. Sedan skulle jag personligen satsa vidare på spelare som Jurado samt nytillskottet och Barça-bekantingen Fran Merida som lite offensivare mittfältare. En ny anfallare måste dem också köpa och det snackas ju om Roberto Soldado (perfekt som back-up till Kun och Diego). Att dem sedan tar tillbaka Mario Suarez är bra, hoppas dem satsar vidare på honom också.

Annars tror jag även att Sevilla kan blanda sig in i toppen en gång för alla. Man har redan värvat Dabo vilket är en grymt bra spelare med stor potential. Kan man förnya med Fabiano, jättebra. Men tappar man honom kan man ju förlita sig på världens bästa sportchef i Ramon Rodriguez. Han bara hämtar och hämtar. Afellay är ju även han på tapeten eftersom att en kreativ mittfältare sökes. Kanske borde även Sevilla köpa in en riktigt bra mittback om Fazios skadeproblem fortsätter. Squilla, Escudé och Drago är bra men inte världsklass. Man har i varje fall en grund struktur av spelare som Zokóra, Navas, Kanouté, Fabiano, Palop och Renato att gå på vilket är bra. Med spelare på uppgång som Capel, Perotti, Lolo och Negredo som måste förbättra sig hoppas jag att Sevilla kan ge oss och Real någon form av match i alla fall.
Barcelona Barca4eva
6/4/2010 23:49
Claudio Lope

Har varit Real-Barca hela tiden de senaste åren, så det kvittar om vi har värvat Villa eller OM Silva/Mata försvinner.
Claudio Lopez
6/4/2010 23:13
Hur roligt kommer ligan vara nästa säsong? det kommer handla om 2 lag som gör upp om ligaguldet och chanserna för Valencia har minskat enormt. De andra lagen lär ju knappast hänga med!! Tråkigt må jag säga.. Men sånt är fotbollen
Barcelona el Flaco - Nah Mean
6/4/2010 23:12
Det är även störande att medierna inte har tagit upp Rosells uttalanden och kritiserat honom för det. Detta är dock inte något som förvånar mig direkt, med tanke på att i synnerhet EMD är rätt så pro-Rosell i sin bevakning av presidentvalet.

Det är också värt att poängtera att om Laporta hade sagt de kommenterarna om de spelarna från Kamerun i La Masia och om utländska socios, som Rosell gjorde, hade de spanska medierna massakrerat honom.

Det ironiska med allt det här är att Sandro Rosells slogan under valet har varit ”Tots som Barça”, vi är alla Barça. Tydligen så är vi inte alla det.
Barcelona 1.70-ligan.
6/4/2010 23:12
Har nu skrollat igenom allt som skrivits om Rosell och hans eventuella ändringar i La Masia och kan konstatera att om han går in och gör förändringar som de flesta anser vara sämre gentemot hur det såg ut innan han kom till makten så är killen inte klok. Nu tror jag att killen är klok och att man nog ska ta allt som skrivs före valet med en rejäl nypa salt.

La masia är stommen för hela klubben. Det är något klubben ska vara otroligt rädda om. Att Rosell skulle gå in och förstöra en redan insatt (och erkännt framgångsrik) linje skulle göra honom enormt inpopulär bland fansen.
Barcelona H.Alavi - Triangulo Magico!
6/4/2010 22:49
el Flaco

Haha! Den satt fint.

----

Rambla

Tycker inte att man bör ändra på något i La Masia, allting är perfekt just nu. Det är den uppfattningen jag har fått iaf.

Varför ska man ändra på något som funkar bra? Makes no sense to me either.
Barcelona Rambla~
6/4/2010 22:43
el Flaco

Just det, minns nu. Ska dessa barn lida för att de råkade bli födda på "fel plats". Det är knappast deras fel. Nu när de väl är klubben och allt funkar fint. Varför ska man riva upp allt detta och bara skicka iväg dem? Makes no sense.
Barcelona el Flaco - Nah Mean
6/4/2010 22:43
Den här bilden är kanske ännu mer passande, med tanke på Citys patetiska bud på 20 miljoner €.
Annons: